eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
429 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 کنفرانس بین‌المللی «نقش معرفت دینی در علوم انسانی» کلید خورد 📌 نخستین کنفرانس از کنفرانس‌های سه‌گانه بین‌المللی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان نقش معرفت دینی در علوم انسانی از روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه، با پنل تخصصی مدیریت و روانشناسی آغاز و در بخش اصلی و ۳پنل تخصصی دیگر ادامه خواهد داشت. 🔗 لینک ورود به کنفرانس: 🌐 https://conf.rihu.ac.ir/rhc (ورود برای عموم علاقه‌مندان آزاد است) 🔗 لینک ثبت نام: 🌐 http://rhc.rihu.ac.ir/fa/form/17 (جهت اعطای گواهی ثبت‌نام ضروری است) ☎️ شماره تماس: 02532111204 و 09904695880 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ کارآمدی تنقیح مناط در فقه شیعه و اهل‌سنت 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر تأکید کرد؛ 🔹 در برخی موارد، الغاء خصوصیت بر اثر خصوصیاتی است که در یک عرف خاص وجود دارد؛ عمومی‌ و همگانی نیست، مانند این‌که فقیه در اثر انس مستمر و پیوسته با روایات اهل‌بیت(ع) و احکام دینی درک ویژه‌ای پیدا کرده باشد. 🔹 یکی دیگر از موارد این است که متشرعه در اثر انسی که با شرع دارد و احکامی‌ که از شرع سراغ دارد، چون در این محیط شرع پرورش پیدا کرد برای او هم یک درک ویژه‌ای پیدا شده است که برای سایر ناس که با این شرع ارتباطی ندارند و در آن محیط بزرگ نشدند، پیدا نشده است. 🔹 این متشرعه بما لدیهم از آن خصوصیت می‌‌فهمد که این کلام شارع خصوصیت ندارد، ولو روی موضوع خاصی گفته ولی خصوصیت ندارد و عام است. 🔹 تنقیح مناط یک وسیله‌ای است که در فقه ما کارآمدی دارد منتها ما برای تعدیه نه از باب قیاس؛ و برای درست شدن قیاس عند العامه. لذا هر دو طایفه به بحث تنقیح مناط اهمیت می‌دهند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21026 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✍️ حفظ بهداشت جامعه از امور مسلمین است/ همه نسبت به امور عام جامعه اسلامی مسئولند 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی بیان داشت؛ 📚 منظور از «امور مسلمین» امور عمومی و مرتبط به جامعه اسلامی است نه امور شخصی و فردی مسلمانان. مراد از مسلمین نیز مجموع مسلمین است. 📚 اهتمام به امور عام مسلمین بر هر مسلمانی لازم و واجب است، البته به مقدار توان و قدرتی که دارد. 📚 همه نسبت به امور عام جامعه اسلامی مسئولیت دارند. اهتمام به حفظ امنیت مرزها، امنیت عمومی، بهداشت جامعه، حکومت اسلامی و... بر هر مسلمانی واجب و لازم است. 📚 خلافت و حکومت از بارزترین امور عمومی جامعه اسلامی است که اهتمام به آن و تلاش برای اقامه حکومت مرضی خداوند متعال بر هر مسلمانی لازم است. 📚 مهم‌ترین روایات، لزوم اهتمام به امور عام جامعه اسلامی است که در طول تاریخ مورد غفلت قرار گرفته است و اتفاقاً مسأله امامت خاصه و خلافت یکی از مهم‌ترین مصادیق آن است. 📚 اهتمام به امور مسلمین بر هر مسلمانی لازم است. البته وجوب آن کفایی است یعنی اگر من به الکفایة برای آن اقدام کردند موضوع مرتفع می‌شود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21029 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران منتشر شد 📌 کتاب سیاست‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان و با همراهی جبهه فرهنگی حجاب و عفاف، در 229 صفحه و به قیمت 28 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار نشر شد. 📕 در این کتاب با بررسی تحلیلی راهبردها و سیاست‌های مورد انتظار از نظام اسلامی در زمینه تحکیم عفاف جنسی، بسته‌ای شامل ۴۵ راهکار در چهار محور تعلیم و تربیت، حمایت، قانون‌گذاری و نظارت به دست آمده و به عنوان توصیه‌های سیاستی به سیاست‌گذاران پیشنهاد شده است. 📕 این تحقیق الگویی برای ابتنای مطالعات سیاست پژوهانه بر مبانی دینی و فقهی را به نمایش می‌گذارد. 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=21031 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: فقه تربیت جنسی 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین علینقی فقیهی 📆 زمان: چهارشنبه‌ها ساعت ۹ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲، ساختمان مفتاح (به صورت حضوری و مجازی) 📱 به منظور ثبت‌نام، عدد ۴ را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ پیامک نمائید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کسی که از گفتن «نمی‌دانم» حیا کند، بر اساس توهماتش عمل می‌کند 🔰 آیت‌الله علی اکبر سیفی مازندرانی، در جلسه درس اخلاق مطرح کرد: ✅ کسی که از گفتن «نمی‌دانم» حیا می‌کند، بر اساس توهمات خودش عمل می‌کند و مصداق «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» می‌شود. ✅ امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یَعْلَمِ الشَّیْءَ أَنْ یَتَعَلَّمَهُ»، یعنی شخص نباید از آموختن چیزی که نمی‌داند، حیا کند. در فقره دیگر می‌فرمایند: «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ»، یعنی اگر چنانچه از کسی سوال شد، ولی نمی‌دانست، حیا نکند و بگوید نمی‌دانم. ✅ فرق این دو فقره در این است که اگر شخص حیا کند و یاد نگیرد، جاهل است اما جاهل بسیط است، یعنی می‌داند آن حکم را نمی‌داند و بالاخره در آخر می‌رود یاد می‌گیرد، اما کسی که چیزی را نمی‌داند و از او سوال می‌کنند، ولی نمی‌گوید نمی‌دانم و جواب غلط می‌دهد، دچار جهل مرکب است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21034 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» برگزار می‌شود 💢 نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران برگزار می‌شود. 🔹 در این نشست دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران به ایراد سخن خواهد پرداخت. 📚 این نشست روز چهارشنبه ۳۰ مهرماه ساعت ۸ صبح در فضای مجازی اسکایپ و اینستاگرام برگزار می‌شود. 🌐 https://join.skype.com/gkmiqJkfMkoN 🌐 https://www.instagram.com/dr.hemati_h?r=nametag ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نظریه مقاومت و تاب‌آوری اسلامی؛ راه برون‌رفت از مشکلات اجتماعی 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، عنوان کرد: 🔹 کرونا بلای عالم‌گیری بود که از یک‌سو تهدیدهای زیادی را متوجه جامعه بشری کرد و از طرف دیگر فرصت‌های بالقوه‌ای پدید آمد که می‌توان با برنامه‌ریزی آن را به فعلیت رساند. 🔹 در منطق اسلام، الگوی تاب‌آوری در برابر مشکلات چیست؟ این الگو همان صبر و مقاومت است که در فرهنگ علوم اسلامی و در اخلاق، عرفان، آیات و روایات مورد توجه قرار گرفته و از متن دین برخاسته است. 🔹 ما تاب‌آوری‌های سطحی داریم ولی دین الگوی جامع صبوری و مقاومت را به ما ارائه کرده که باید آن را نهادینه کنیم تا جامعه در بنیادهای خود از استحکام برخوردار شود. 🔹 سامانه رفتاری فقهی حقوقی اسلام انسان را به همبستگی و برون‌رفت از فردگرایی و رسیدگی به افرادی که در سختی هستند فرامی‌خواند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21040 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 رویش‌ها و ریزش‌ها در وقوع حوادث/ رحمت‌انگاری حوادث از منظر قرآن 🔰 آیت‌الله علیدوست در مراسم اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه، تصریح کرد: 📝 قرآن کریم حوادث و بلایا را رحمت‌انگاری کرده و ابتلاء می‌داند. ۳۰۰ آیه در قرآن مستقیم و غیر مستقیم، حوادث را آیات‌ الله معرفی کرده است و حوادث را نشانی از نشانه‌های خدا می‌داند. 📝 در حوادث، برخی می‌رویند و می‌درخشند، ولی برخی می‎سوزند؛ کرونا برای حاکمان و برای اصحاب فرهنگ و افراد برخوردار جامعه و برای آحاد ملت امتحان است؛ اینکه حاکمیت، بدون تبعیض و شفاف می‌تواند آن را مدیریت کند؛ اینکه افراد برخوردار جامعه چه خواهند کرد؛ مطبوعات و رسانه‌ها هم امتحان می‌شوند که چگونه تحلیل کنند. 📝 در بحث کرونا اگر امکانات برای همه وجود داشته باشد، دولت باید به همه رسیدگی کند زیرا حفظ خون و سلامتی مردم وظیفه بر حاکمیت است، ولی در جایی اگر تزاحم رخ دهد، در این صورت بحث مصلحت حساب جداگانه‌ای خواهد داشت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21044 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح برگزار می‌کند؛ 🔰 سلسله درس‌گفتارهای نظام‌های اسلامی 📚 موضوع: نظریه جنسی اسلام 🔹 استاد: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بستان 📆 زمان: چهارشنبه‌ها ساعت ۱۱ 🕌 مکان: قم، بلوار سمیه، بعد از مرکز فقهی ائمه اطهار، پلاک ۴۷۲، ساختمان مفتاح (به صورت حضوری و مجازی) 📱 به منظور ثبت‌نام، عدد ۳ را به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ پیامک نمائید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 وجوه فروش استقراضی/ قرض ربوی استنتاجی و تولیدی ✅ آیت‌الله علی عندلیبی در درس خارج «فقه بورس و اوراق بهادار» مطرح کرد؛ 📚 در فروش استقراضی، وجوه عدیده‌ای قابل طرح است؛ 1️⃣ فروش استقراضی مطلقا حرام است: دلیل این قول مبتنی بر این است که اقوال و وجوه دیگر در مسأله، باطل شود و اطلاقات ادله تحریم ربا نیز مستحکم بماند. 2️⃣ فروش استقراضی مطلقا جایز است: طبق این قول تمام اقسام و صور آن جایز است و اشکالی ندارد. این قول مبتنی بر پذیرش دو مسأله است: 🔹 قرض ربوی در تولید، قرض ربوی در بهره برداری و کارهای تولیدی، شرعا حرام نیست. 🔹 فروش استقراضی هم بر اساس قرض ربوی استنتاجی و یا تولیدی است. 📚 بعضی از معاصرین مدعی شده‌اند که قرض ربوی استنتاجی یا تولیدی مطلقا جایز است. و دلیلشان تمسک به عمومات و اطلاقات فوقانی به ضمیمه عدم تمامیت حرمت قرض ربای تولیدی و استنتاجی می‌باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21047 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 دستورالعمل‌های جدید معاونت آموزش حوزه در شرایط کرونا 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد در گفت‌وگویی، تأکید کرد: 🔹 بعد از دهه آخر صفر و شروع مجدد درس‌ها، شرائط برگزاری، همان شرائط سابق یعنی اصل بر تدریس به صورت مجازی است. 🔹 از آنجایی که برخی از درس‌ها به صورت مباحثه بین‌الاثنینی و چند نفره با جمعیت کم برگزار می‌شود، برگزاری این نوع از کلاس‌ها لازم است توسط اساتید با رعایت همه موازین بهداشتی باشد. 🔹 حتی‌المقدور از سامانه نجاح برای بارگذاری درس‌ها استفاده شود تا طلاب و اساتید از خدمات جانبی آن بهره‌مند شوند. 🔹 استفاده از دیگر شبکه‌های اجتماعی یا سامانه‌های دیگر داخلی برای بارگذاری دروس به شرط هماهنگی با معاونت آموزش سطوح عالی قم(برای طلاب سطوح عالی قم) بلامانع است. طبعاً این درس‌ها برای طلبه سابقه تحصیلی به حساب آمده و طلاب می‌توانند در آزمون‌ها هم شرکت کنند. 🔹 طلبه‌های دارای کد تحصیلی قم که فعلاً در شهرستان‌ها ساکن هستند، می‌توانند با هماهنگی قبلی در دروس همان شهر شرکت کنند و حتی در درس خارج که به صورت رسمی در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، حضور یابند. شرکت در این دروس، سابقه تحصیلی و درسی محسوب شده و می‌توانند در آزمون درس خارج آن شرکت نمایند. 🔹 طلابی که در مدرسۀ شهر دیگر، غیر از محل اسکان هستند، آنها هم با هماهنگی می‌توانند در آزمون مدارس دیگر به صورت مهمان شرکت کنند. 🔹 دستورالعمل ابلاغی تحصیل در شرایط کرونا در ابتدای سال تحصیلی، همچنان به قوت خود باقی است و لازم است مورد توجه قرار گیرد. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 هوش مصنوعی؛ ابزاری نوین در فرآیند اجتهاد و تولید علوم اسلامی 🔰 آیت‌الله محمود رجبی در گفت‌وگویی عنوان کرد؛ 🔹 دغدغه بهره‌گیری از آی تی به عنوان یک نیاز و ضرورت در بخشی از بدنه حوزه نشان می‌دهد که زمینه برای وقوع جهش در این عرصه وجود دارد. 🔹 استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار نوین برای فرآیند اجتهاد، تولید علوم اسلامی و نظریه‌پردازی مفید می‌دانم. 🔹 هوش مصنوعی کمک عظیمی به سایر کارویژه‌های روحانیت می‌کند؛ از جمله در تبلیغ و برای فعالیت‌های فرهنگی بسیار پیش برنده، سرعت بخش و سامان دهنده است. 🔹 اگر حوزه علمیه نتواند پاسخگوی نیازهای نوظهور نظام و جوامع اسلامی باشد، از قافله تحولات عقب می‌ماند و به حاشیه رانده می‌شود. 🔹 کارهای نو حتما نیاز به ستاد عملیاتی دارد بدون آن نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید؛ علاوه بر ستاد عملیاتی، کار باید به صورت جهادی پیش برود. 🔹 هر چقدر از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین استفاده کنیم، به نیازهای بیشتری می‌توان پاسخ داد؛ در غیر این صورت در طول زمان نیازهای جدیدی به وجود خواهد آمد که قادر به پاسخ نخواهیم بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21050 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی 📌 نهمین جلسه از سلسله کرسی‌های علمی «الگوی قضای اسلامی در تراز جمهوری اسلامی ایران» با موضوع «بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی» در پژوهشگاه قوه‌ قضائیه برگزار می‌شود. 🔹 استاد: آیت‎الله عباس کعبی 📆 زمان: چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ ✅ متقاضیان و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام به منظور شرکت در این نشست‌ها به نشانی http://www.ijri.ir/Islamic-Judiciary.html مراجعه کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران(۱۰)/ مدرک قاعده احسان به روایات 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 📝 در اثبات قاعده احسان به دیگری که می‌تواند به عنوان دلیل عام در موارد فقه تربیت مورد استناد قرار گیرد، مجموعه روایاتی وجود دارد که در آن به احسان تصریح شده است.(کافی ج۲ /۱۰۳، ۱۰۷ و...) (وسائل، ج۱۶/۳۷۷) 📝 عنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَحْسِنْ يَا إِسْحَاقُ إِلَى أَوْلِيَائِي مَا اسْتَطَعْتَ فَمَا أَحْسَنَ مُؤْمِنٌ إِلَى مُؤْمِنٍ وَ لَا أَعَانَهُ إِلَّا خَمَشَ وَجْهَ إِبْلِيسَ وَ قَرَّحَ قَلْبَهُ. 📝 روایتی از حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه نقل شده که: وَ قَالَ (ع): فِي قَوْلِهِ تَعَالَى [عَزَّ وَ جَلَ‏] إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّل‏. و چندین روایت دیگر در همین سیاق. 📝 مجموعه این روایات بر محبوبیت و مطلوبیت احسان به دیگران دلالت دارد و در مجموع می‌توان تظافر روایات یا تواتر اجمالی روایات را نسبت به اصل استحباب اثبات کرد، اما روایاتی که دلالت بر لزوم احسان به غیر داشته باشد، وجود نداشته و پذیرفته نشد. 📝 از این روی دلالت آیات بر وجوب احسان صریح‌تر و بهتر بوده که بررسی شد. پس در مطلوبیت، محبوبیت و استحباب ادله تمام بوده و مشکلی وجود ندارد، بلکه در پی ادله وجوب و الزام بوده و در این مقداری که فحص شد، دلالت دلیلی بر وجوب پذیرفته نشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ نشست علمی نقد و بررسی کتاب «فقه، سیاست و حکومت» برگزار می‌شود 💢 ششمین هم‌اندیشی علمی فقه نظام‌ساز با موضوع نقد و بررسی کتاب «فقه، سیاست و حکومت» تألیف علی دارابی، به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران برگزار می‌شود. 🔹 در این نشست حجج‌اسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان و محسن مهاجرنیا به ایراد سخن خواهند پرداخت. 📚 این نشست روز پنجشنبه، یکم آبان‌ماه، از ساعت ۱۰ صبح در فضای مجازی اسکایپ و اینستاگرام برگزار می‌شود. 🌐 https://join.skype.com/gkmiqJkfMkoN 🌐 https://www.instagram.com/dr.hemati_h?r=nametag ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 تفاوت تقنین الفقه و تقنین الشریعه/ تقنین الفقه بخشی از کار مجلس شورای اسلامی است ❇️ آیت‌الله سید محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تأکید کرد؛ 📚 مراد ما از قانون در بحث فقه قانون‌گذاری قوانینی است که توسط مجلس تصویب می‌شود. 📚 وقتی مسائل فقهی از شکل متعارف آن در بیاید و در قالب قانون در بیاورند و حاکمیت، ضمانت اجرای آن را عهده‌دار شود، تقنین الفقه(به معنی عام آن) نامیده می‌شود. 📚 از دیگر مصادیق تقنین فقه، قانون مدنی ایران است که سابقه‌ی زیادی دارد و برخی از علما در تدوین آن شرکت داشته‌اند. 📚 تقنین الفقه با تقنین الشریعه یک مقدار تفاوت دارد. در تقنین الشریعه ظاهر آن است که احکام قطعی واقعی اسلام در قالب قانون در آورده شده است. در حالی که تقنین فقه علاوه بر احکام قطعی، فتوای فقهاء را نیز در قالب قانون در می‌آورد که گاه متکی به اصل عملی است. 📚 بر اساس همین مطلب است که مسأله‌ای به نام فتوای معیار در قانون‌گذاری مطرح می‌شود که عند الاختلاف فی الفتوی کدام فتوی را باید مجلس یا شورای نگهبان معیار قرار دهد. 📚 تقنین الفقه بخشی از کار مجلس شورای اسلامی است؛ بخشی دیگر از کار مجلس در حوزه‌ی تقنین، وضع و تنظیم قوانین حکومتی و ولایی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21055 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 کار فقه، طراحی بهترین کنش است/ ضرورت خلق نظام فقهی در چهارچوب تربیت 🔰 در نشست علمی «فقه تربیتی؛ تربیت به مثابه وصف فقه» مطرح شد؛ 🔻 حجت‌الاسلام حیدر همتی: 🔹 یکی از موضوعاتی که بعد از تشکیل حکومت اسلامی بر پایه فقه مورد غفلت قرار گرفته، نگاه به جامعه از منظر تربیتی و نگاه به فقاهت از منظر تربیتی بوده است. 🔹 تأثیر و رابطه فقاهت و تربیت از دو منظر قابل توجه است: یکی توجه به احکام فقهی تربیت که در جای خودش قابل تأمل است و منظر مهم‌تر تأثیر تربیت بر فقاهت است که نتایجی در حکمرانی در جامعه بر جای می‌گذارد. 🔻 دکتر عطاءالله رفیعی آتانی: 🔹 انسان دائماً در تلاش است که روابط خودش را با خودش و محیطی که در آن زندگی می‌کند، به نحوی تنظیم کند که او را به کمال برساند. ما انتظار داریم فقه درک درست موثر بر انسان عاقل عامل اسلامی ارائه کند و این مناسبات را به نحو درستی تنظیم کند. 🔹 وقتی از فقه التربیة بحث می‌کنیم، فرض می‌کنیم یک نظام تعلیم و تربیت داریم که قرار است انسان‌ها در آن رشد کنند. ما می‌آییم از احکام فقهی حاکم بر روابط ارکان آن نظام گفت‌وگو می‌کنیم. 🔹 وقتی از فقه تربیتی صحبت می‌کنیم، باید قبل از اینکه تفقه کنیم، در مورد تربیت دارای یک نظریه مبنایی باشیم که فقه را متصف به آن صفت تولید کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21058 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 طراحی نقشه جامع رشته‌های حوزوی با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد/ حوزه از یک مجموعه اسناد جامع برخوردار است 📌 آیت‌الله علیرضا اعرافی در جلسه شورای حوزه علمیه استان فارس، مطرح کرد: ✅ مدیریت حوزه در سال‌های اخیر که ده‌ها طرح نه به شکل پراکنده، بلکه در قالب یک منظوفه فکری و برآمده از اسناد راهبردی و آینده‌نگر طراحی کرده است. ✅ همچنین در شعاع اسناد ۲۰ ساله، یک برش و برنامه ۵ ساله آماده شده که ذیل آن ۹۰۰ برنامه طراحی شده که حدود ۱۰۰ برنامه آن کلان است. ✅ حوزه در مقام طراحی و نظر به مطالعات گسترده، دارای یک نگاه کلان نه در حد ایده و سخن تعارفی، بلکه پیاده شده در مجموعه اسناد بلند مدت و برنامه ۵ ساله است و این کارها به صورت جهادی تهیه شده است. ✅ طراحی اسناد یک عزم بلند را می‌طلبد؛ نقشه جامع رشته‌های حوزوی با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد در دو الی سه سال انجام شد و امروز حوزه یک درختواره رشته‌های آموزشی با ۴۰۰ گرایش دارد. ✅ تا همین اواخر ۱۲ رشته داشتیم، اما اکنون ۲۰ الی ۳۰ رشته در حال اجرا بوده و طراحی براساس ۴۰۰ گرایش است. ✅ همه استان‌ها باید روی پای خود بایستند و امور را تدبیر کنند؛ در پرتو این رویکرد، حدود ۲۰ محور واسپاری را آغاز کرده‌ایم و به عمده استان‌ها امتحان شفاهی واگذار شده است. ✅ معدل ورودی حوزه از ۱۵ به ۱۷ رسیده است و در این شرایط پذیرش افزایش داشته است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢اگر معرفت ما در مسیر الهی باشد، قطعاً علوم انسانی نتیجه خواهد داد 📌در کنفرانس«نقش معرفت دینی در علوم انسانی» مطرح شد: 🔰حجت‌الاسلام حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: 🔹جامعه ما نیازمند چنین همایش‌هایی است تا با تبادل نظر بتواند در ارتقای علوم انسانی اسلامی گام‌های شایسته‌ای را بردارد و فعالیت گذشتگان را توسعه داده و میراثی برای آیندگان باقی بگذارد. 🔹یکی از اهداف کار در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه این است که بتوانیم علوم انسانی را وارد حل مسائل جامعه کنیم و به آن بُعد کاربردی بدهیم. 🔹مبنای ما در معرفت دینی متکی بر آیه ۶۹ سوره عنکبوت «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا...» است؛ ما قائل به این هستیم که معرفت صرفاً از جنبه نظاره‌ای به اشیا حاصل نمی‌شود، بلکه انسان باید در مسائل معرفتی شرکت‌کننده باشد. 🔹اگر معرفت ما در مسیر الهی باشد، قطعاً علوم انسانی هم نتیجه خواهد داد؛ لذا وقتی علوم انسانی می‌تواند پایدار باشد که امت را عیال‌الله ببینیم. همچنین اگر فروعات اسلام را ببینیم متوجه می‌شویم که نوعاً به موضوع جماعت و محوریت جاهدوا فینا و یدالله مع الجماعه تأکید دارد. 🔰نصیری، دبیر اجرایی همایش: 🔹این همایش دارای درجه بین‌المللی است و به مقالات آن رتبه پایگاه استنادی ISC داده می‌شود. 🔹بیش از ۵۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده است که از این تعداد حدود ۳۰ مقاله پذیرفته شد؛ ۵ پنل هم قبل و بعد از همایش برگزار خواهد شد و در مجموع ۲۹ سخنران در این همایش به ارائه مطلب می‌پردازند. 🔳با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 در چه صورتی سکوت شارع، نشانگر امضای شخصیت‌های حقوقی است؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی» بیان داشت؛ 📚 طبق نظر(برخی) تمسک به سیره عقلاء، چون درباره شخصیت‌‌های حقوقی ردعی از طرف شارع صورت نگرفته است دلیل بر امضای آن می‌‌شود. 🔹 نقد دلیل: شرط حجیت سیره، معاصرت با زمان شارع است و باید در مرائ و مسمع امام باشد تا از تقریر و سکوت معصوم رضایت شارع را اثبات کنیم. سیره‌هایی که متأخر است نمی‌توانیم امضای شارع را برای آن احراز کنیم و از آن جایی که شخصیت‌های حقوقی مثل بانک و بیمه و... امور مستحدثه هستند، عدم ردع نمی‌تواند دلالت بر امضای شارع داشته باشد. 📚 البته می‌توان دلیل تقریر را به گونه‌ای دیگر بیان کنیم تا شامل عناوین مستحدثه هم بشود. به این صورت که دلیل تقریر معصوم فقط کشف از اعتبار رفتارهای زمان شارع نمی‌کند بلکه کشف از اعتبار ارتکازات عقلایی زمان معصوم هم می‌کند. یعنی ممکن است که بانک در زمان معصوم نبوده باشد اما در ارتکاز عقلای زمان معصوم بانک بوده است. 📚 در این صورت اگر این فکر و ارتکاز خلاف شرع باشد، معصوم باید از آن ردع کند و همین سکوت معصوم نشان از امضای او می‌دهد با وجود اینکه این فکر در زمان معصوم اجرایی و عملی نشده است ولی ارتکاز آن و سکوت معصوم نشان از امضای آن دارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21064 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 شرح حدیثی از عالم آل محمد پیرامون جایگاه و زیبایی احادیث حضرات معصومین(ع) 📝 مسئولان فقط به فکر خدمت به مردم باشند و از حاشیه‌سازی پرهیز نمایند 📝 حوزه، خود را وامدار نظام و مردم در بحث جمعیت می‌داند 📝 تبعیت مردم و حمایت فقها از رهبری از شروط قوت جامعه اسلامی است 📝 اختتامیه همایش چالش کرونا و زندگی مؤمنانه برگزار شد 📝 رزمایش دوم خدمات غیرحضوری مرکز خدمات در قم آغاز شد 📝 دوره آموزشی مجازی مهارت‌افزایی سبک زندگی خانوادگی 📝 برگزاری دروس الفائق در شهرستان‌های سراسر کشور 📝 برگزاری دومین دوره آموزش مجازی سواد رسانه و فضای مجازی برای طلاب سراسر کشور 📝 واسپاری امتحانات اساتید به حوزه‌های استان‌ها 📝 فهرست‌نویسی بیش از ۱۸۰۰ نسخه خطی در کتابخانه فاطمی 📝 کتاب الفائق فی الاصول(چاپ هفتم) به کتاب فروشی حوزه رسید و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21072 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 تخلف از دستورات پزشکی ضمان‌آور است 📕 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» تأکید کرد؛ 🔹 در مراقبت‌های ویژه از بیماری خاص و بیماری کرونا که دستورهایی داده می‌شود، رعایت مراقبت واجب و تخلف حرام است. 🔹 تخلف از این دستورهای پزشکی ضمان‌آور است. ضمان هم فقط در بخش صدمه دیده نیست. هم درمان و علاج و هم توابعی که مترتب بر آن است. اگر کسی به خاطر عدم مراقبت شخصی یا گروهی مبتلا شد، حق الناس شاملش می‌شود. 🔹 ما مأمور هستیم در برابر امور نامطبوع شامه‌ای مراقبت داشته باشیم. اگر مأمورین نظافت شهرداری، گفتند: زباله‌ها را روز نگذارید بلکه شب بگذارید، در صورتی که باعث سرایت و اذیت دیگران شود ضمانت‌آور است. 🔹 اگر روزی بین مسائل مستحدثه‌ای مانند بیماری‌های خاص همانند کرونا و بین برخی واجبات یا محرمات یا به طور مطلق برخی احکام ناسازگاری رخ داد، باید چه کنیم؟ قاعده عسر و حرج، لاضرر، تعاون، طهارت و ضمان همه مؤید این است که باید رعایت خیلی از مسائل را داشته باشیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21074 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 سخنان افرادی که بدون آگاهی، اقتصاد اسلامی را نفی می‌کنند ارزش علمی ندارد ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا در گفت‌وگویی تأکید کرد؛ 📚 تاکنون چند بار جناب آقای علوی بروجردی فرمایشاتی را فرمودند که شاید مهم‌ترین‌ آن، این است که ما اقتصاد اسلامی نداریم و اقتصاد اسلامی یک شوخی است. بیانات آقای علوی بروجردی ارزش علمی ندارد. 📚 کسانی‌که در این حوزه متخصص هستند و در مورد اقتصاد اسلامی و اقتصاد متعارف مطالعه دارند، اذعان می‌کنند که ایشان ورود علمی به مباحث اقتصاد و اقتصاد اسلامی ندارند. زیرا ایشان ادعایی را مطرح کرده‌اند و دلیلی هم بر ادعای خود اقامه ننموده‌اند. 📚 ما در روش رایج سنتی و حوزوی خودمان، در مباحث علمی صریح حرف می‌زنیم و رودربایستی نداریم. اگر الآن می‌گویم که ایشان بدون علم و آگاهی و تسلط این فرمایشات را فرمودند، این توهین به ایشان نیست. در محافل علمی و در همان درس‌های خارج فقه و اصول، کتاب مکاسب و کتاب‌های فقهی دیگر، رایج است که اگر کسی سواد چیزی را ندارد، صریحاً گفته می‌شود. 📚 بنده از آقای علوی بروجردی می‌پرسم: خود شما نصوص را جست‌وجو کردید و کنار هم قرار دادید که ببینید در اسلام راجع‌به اقتصاد چه گفته شده است، که الآن آن را نفی می‌کنید؟ اینکه می‌گویم ایشان از روی آگاهی صحبت نکرده‌اند به همین دلیل است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21076 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com