eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
420 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 شکل‌گیری نظامات اجتماعی با فقه استکشافی/ در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش کلیدی دارد 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست علمی «جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی» تأکید کرد؛ 📚 مقصود از جایگاه دانش فقه در شکل‌گیری نظامات اجتماعی چیست؟ 1 - آیا نقشی در ساخت مکتب اجتماعی دارد؟ 2 - آیا نقشی در ساخت نهاد، سازمان و ساختار اجتماعی دارد؟ 1️⃣ پاسخ پرسش نخست: بله دارد. چون شهید صدر انجام داده و در کتاب اقتصادنا مکتب، مذهب و نظام اقتصادی را نوشتند. 2️⃣ پاسخ پرسش دوم: فقه شیعه از یک منظر چهار مرحله را طی کرده است؛ فقه استظهاری(استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی. 📚 اگر منظور از فقه، فقه استظهاری باشد که اخباریون استفاده می‌کردند، از این فقه نه نظام به عنوان مکتب اجتماعی و نه نظام به عنوان نهاد، ساختار و سازمان اجتماعی بیرون نمی‌آید. 📚 فقه استنباطی که فقه اصولیون بود تا حدودی می‌تواند نظام اجتماعی به معنای مکتب اجتماعی را به ما بدهد، البته کامل نیست. 📚 از فقه استنطاقی به راحتی می‌توان مکتب اجتماعی را استخراج کرد، همان‌گونه شهید صدر استخراج کرده است. 📚 وقتی می‌خواهیم فقه ساختاری بسازیم و در حقیقت نهاد، ساختار و سازمان شکل بگیرد، نیازمند فقه استکشافی هستیم. 📚 در فقه استکشافی عنصر عقلانیت اسلامی نقش بسیار مهمی دارد. یعنی نیازمند توجه به مقاصد الشریعه، علل الشرائع و مصلحت اسلام و مسلمین هستیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20944 ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ اقسام پذیرش شخصیت حقوقی شرعی از جهت ثبوتی 📕 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن» مطرح کرد؛ 💢 این‌که گفته می‌شود شارع حکم به مشروعیت شخصیت حقوقی کرده است به دو صورت قابل تصویر است.(مقام ثبوت) 🔹 قسم اول: شارع مقدس، آنچه را که عقلاء به عنوان شخصیت حقوقی اعتبار کرده‌اند، امضاء کرده است در نتیجه همه آثار شخصیت حقوقی مترتب بر آن، نیز بار می‌شود. 🔹 قسم دوم: در قسم دوم شارع می‌گوید آن آثاری که شما به دنبال آن بودید و به خاطر آن شخصیت حقوقی را اعتبار کردید، آن آثار را امضاء می‌کنم و نه این‌که خود شخصیت حقوقی را جعل یا امضاء کنم. شارع در این قسم تمام یا بعضی از احکام شخصیت حقوقی را بدون این‌که اعتراف به شخصیت حقوقی داشته باشد، جعل می‌کند. 💢 این دو قسم شبیه به بحث حکم وضعی و حکم تکلیفی است که فقهاء در آن دو دسته‌اند که بعضی مثل شیخ انصاری فرموده‌اند: احکام وضعیه حکم شرعی نیست و شارع احکام تکلیفی مترتب بر آن را جعل کرده است و ما از این احکام تکلیفی، احکام وضعی را انتزاع می‌کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20947 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نفی اقتصاد اسلامی ناشی از غفلت است/ کسانی که قدرت دریافت ندارند، نمی‌توانند منکر شوند 🔻 آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری در گفت‌وگویی تصریح کرد؛ 📚 کسانی که قدرت دریافت اقتصاد اسلامی را ندارند، نمی‌توانند منکر بشوند. شما می‌توانید بگویید که من دریافت ندارم. [می‌توانید بگویید] من از این منابع شرعی که در اختیار دارم، اقتصاد اسلامی را نمی‌توانم دریافت بکنم. 📚 ایشان فرمودند ما یک رشته‌ای به نام رشته اقتصاد اسلامی نداریم، کأنّ یک رشته من در آوردی است. 📚 مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر صدر که جزء نوابغ است و بزرگان دیگر قائل به این معنا هستند. [بعد ما] بیاییم بگوییم که نخیر! چنین چیزی نیست! یک وقت یک شخصیتی در رده این‌ها باشد و منکر بشود، خیلی خوب! اما آیا چنین چیزی هست؟ 📚 فرض کنید چون شیخ طوسی یک کتاب مؤلَّفی تحت عنوان اقتصاد اسلامی ندارد، پس اقتصاد اسلامی نیست! این چه حرفی است!؟ پس قبل از شیخ طوسی بگوییم فقه ما فاقد اصول بوده. اینجور برخورد با قضایا احتمالاً حکایت از غفلت است. 📚 فقیه توانمند از یک روایت ممکن است ده‌ها فرع استنباط بکند. کما این‌که کرده‌اند. استفاده از این روایات توانمندی می‌خواهد. بله! کار هر کسی نیست. ابداع می‌خواهد. 📚 برای مشکلات اقتصادی جامعه اسلامی، اگر آن روش اقتصاد را قبول ندارند روش اقتصادی را که سلیم باشد و با کتاب و سنت خوانا باشد خیلی خوب بیاورید و ارائه بدهید. چرا زحمات دیگران را ما زیر سوال ببریم؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20950 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی 📌 هشتمین جلسه از سلسله کرسی‌های علمی «الگوی قضای اسلامی در تراز جمهوری اسلامی ایران» با موضوع «بررسی جایگاه، مبانی و مصادیق حقوق عامه در حقوق اسلامی» در پژوهشگاه قوه‌ قضائیه برگزار می‌شود. 🔹 استاد: آیت‎الله عباس کعبی 📆 زمان: چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ ✅ متقاضیان و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام به منظور شرکت در این نشست‌ها به نشانی http://www.ijri.ir/Islamic-Judiciary.html مراجعه کنند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 روابط اجتماعی در کلام امیرمؤمنان(ع)/ عهدنامه مالک اشتر حکم الهی یا ولایی؟ 📕 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تصریح کرد؛ 🔹 عهد(نامه) مالک اشتر مورد وثوق است. مجموعه نکات کنار هم گذاشته شود می‌توان به سند اعتماد کرد. نقطه‌ای که در مضامین شک‌برانگیز باشد وجود ندارد. 🔻 نکات دلالی عهدنامه مالک اشتر؛ 🔹 نکته اول: در صدرش اطلاق است اشعر قلبک للرحمه للرعیه اما در ذیلش جمله اما اخ لک فی الدین و اما نظیر لک فی الخلق است که نظیر لک مقابل اخ لک است که دقیقاً غیر مسلمان را می‌گوید. 🔹 نکته دوم: حکمی که می‌گوید اشعر قلبک للرحمه للرعیه مربوط به غیرمسلمان علی نحو اطلاق است یا غیرمسلمی که در شعاع و دایره حکومت اسلامی قرار دارد. 🔹 نکته سوم: این حکم الهی است یا ولایی؟ در غالب فرازهایی که در عهد مالک اشتر یا در سایر وصایای سیاسی که به حکام و عمال وارد می‌شود به‌خصوص در کلمات امیرالمؤمنین(ع) مطرح است. 🔻 درباره ولایی یا الهی بودن حکم سه احتمال وجود دارد؛ 1️⃣ کسی بگوید کلاً احکام ولایی است. در این صورت حکم ولایی ممکن است زمانی باشد و زمانی برداشته شود. 2️⃣ حکم اولی ولایی است ولی برای حاکم. حاکم باید این‌طور باشد نه این‌که همه مسلمین مخاطب این حکم باشند. 3️⃣ این حکم عام است ولی این‌که خطاب به مالک اشتر می‌آورد زیرا حاکم باید بیشتر به این‌ها توجه پیدا کند. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20953 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📌 بررسی کارایی و عدالت در اقتصاد متعارف و اسلامی در نشریه «اقتصاد اسلامی» 🔰 عناوین مقالات در هفتاد و هشتمین شماره از نشریه «اقتصاد اسلامی» به شرح ذیل است: 📚 تعامل دوسویه فرد و نهاد از منظر قرآن کریم و تبیین آن مبتنی بر حکمت اسلامی 📚 تأمین منافع عمومی از طریق رفتار عقلایی در اقتصاد سیاسی جدید و نهج البلاغه 📚 بررسی کارایی و عدالت در اقتصاد متعارف و اسلامی(با تأکید بر یک اقتصاد مبادله‌ای مبتنی بر مصرف) 📚 مبانی فقهی و موضوع‌شناسی کارمزد قرض‌الحسنه در نظام بانکی ایران 📚 واکاوی معاملات بورس‌بازانه در بازار اوراق بهادار بر اساس موازین شریعت اسلام 📚 مدلسازی نقش عوامل غیر مادی در رشد اقتصادی درونزا با تاکید بر سرمایه اجتماعی، در اقتصاد اسلامی 📚 معامله کالا به نرخ روز در خرده‌فروشی‌ها؛ بررسی اخلاقی و فقهی 📚 مدلی به منظور رتبه بندی اوراق اجاره در بازار سرمایه ایران 📚 بررسی عملکرد فین‌تکهای اعتباری و ارائه مدل کسب و کار فین‌تک اعتباری سازگار با عقود اسلامی 📖 اطلاعات بیشتر: 🌐 http://meftaah.com/?p=20981 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ شم الفقاهه در أثر انس با روایات حاصل می‌شود/ متأسفانه مقداری از روایات اهل‌بیت(ع) دور شدیم 🔻 آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار در درس خارج فقه معاصر عنوان کرد؛ 💠 نوعی از الغاء خصوصیت همگانی نیست، برای عرف عام نیست، بلکه برای عرف خاص برای نمونه فقها است. 💠 در این الغاء خصوصیت فقیه در اثر انسی که با کلمات و احکام شارع دارد به درک ویژه‌ای رسیده و متوجه می‌شود این مطلب برای شارع است یا خیر. 💠 عرف عام چون انس خاص و ویژه‌ای با احکام شارع ندارد، این را متوجه نمی‌شود، اما فقیه در اثر انسی که با احکام و ادله شرعیه دارد به این درک می‌رسد. 💠 نام دیگر الغاء خصوصیتی که در اثر آشنایی یک صنف خاص حاصل می‌شود در فقه شم الفقاهه است. 💠 متأسفانه ما طلبه‌ها مقداری از روایات اهل‌بیت(ع) دور شدیم. باید با این روایات انس داشته و مباحثه کنیم. 💠 اگر طلبه با روایات انس و مباحث کافی نیز داشته باشد وقتی به فروع فقهیه بر می‌خورد فوری ذهنش به ادله و روایات منتقل می‌شود. 💠 این کمبودی که در نظام دراسی ما وجود دارد و حدیث بما أنّه حدیث مورد بحث واقع نمی‌شود، اگر جبران شود، بسیار مفید خواهد بود. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20877 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 مبانی روش تفقه و فقه حکومتی 🔰 مبانی زبان‌شناختی تفقه از سلسله نشست‌های تخصصی فلسفه اصول(مبانی روش تفقه و فقه حکومتی) از سوی فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار می‌شود. 🔹 استاد: حجت‌الاسلام قائمی‌نیا 📆 زمان: پنج‌شنبه ۲۴ مهرماه، ساعت ۱۰:۳۰ 🏢 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اسلام نمی‎تواند در مورد اقتصاد بی‌تفاوت باشد/ اثبات اقتصاد اسلامی در سه سطح علم، مکتب و نظام 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا صفا در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹 یکی از دلایل این شبهه‌ای که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه اقتصاد اسلامی داریم یا خیر؟ این است که اقتصاد را با علوم تجربی همانند فیزیک، شیمی، طب و ریاضی که جزء بدیهیات هستند مقایسه می‌کنند. در حالی که درست است که اقتصاد علم است اما هر علمی تجربی نیست بلکه برخی از علوم، انسانی و مربوط به رفتارهای انسان هستند. 🔹 منظور از علم اقتصاد، تخصیص منابع بهینه کمیاب به نیازهای نامحدود انسانی است که تماماً مربوط به رفتارهای انسان است. لذا اقتصاد یک علم انسانی محسوب می‌شود و چون دین داعیه تربیت انسان و رسیدن او به سعادت کامل دنیا را دارد، بنابراین نمی‌تواند در برابر مباحث با اهمیتی همانند اقتصاد و معیشت او بی‌تفاوت باشد. 🔹در سه سطح، اقتصاد اسلامی داریم: سطح اول، علم اقتصاد اسلامی؛ سطح دوم، مکتب اقتصادی و سطح سوم، نظام اقتصادی. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20884 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 نقش فقه، استنباط نظام یا مکتب و نظام‌سازی، نهادی براساس آن مستنبطات است 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ذبیح‌الله نعیمیان در نشست علمی، مطرح کرد: 📚 سیاست شرعی شامل دو بخش استنباط و تدبیر و مدیریت است و ابعاد نظریه‌سازی و روش‌شناسی فقه سیاسی باید مبتنی بر این دو بخش انجام شود. 📚 همچنین نگاه کلان‌نگری به مسائل با تفکیک مسئله‌کاوی و نگاه استنباطی به مسائل برای قاعده‌سازی سیاسی بر مبنای فقهی لازم است، زیرا گاهی فرد با یک مسئله سر و کار دارد، اما گاهی با تأسیس قاعده، نگاه کلی به مسائل مختلف می‌دهد. 📚 برای حکمرانی نیاز به استنباط نظام از متون فقهی و در مرحله بعد نظام‌سازی در بیرون داریم، بنابراین نقش فقه، استنباط نظام یا مکتب است و نظام‌سازی، نهادی براساس آن مستنبطات است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20956 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💠 وجوه اثبات مشروعیت حق کسب و پیشه 📕 آیت‌الله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» خاطرنشان کرد؛ 📚 حق کسب و پیشه این است که گفته شده اگر مستأجر با اعمال مناسب خود موجب رونق و افزایش قیمت محل اجاره شود، حق پیدا می‌کند به طوری که مالک نمی‌تواند بعد از مدت اجاره، مجاناً عذر او را بخواهد و مبلغی به او ندهد. 1️⃣ وجه اول: اثبات مشروعیت حق کسب و پیشه این است که با عمل و فعل مستأجر، مالیت و ارزش عین مستأجره بیشتر شده و طبعا سبب این افزایش مالیت، عمل مناسب مستأجر است. 🔹 مناقشه: چه دلیلی داریم بر این که اگر عمل انسان موجب نتیجه‌ای شود، آن نتیجه مطلقا مملوک عامل باشد؟ 2️⃣ وجه دوم: برخی وجوهی که در حق تألیف به آن‌ها استناد شد، در این بحث هم قابل جریان است، مثل لاضرر یا حرمت ظلم و یا دلیل المومنون عند شروطهم. 🔹 مناقشه: تمام آثار حق شرعی را تأمین نمی‌کند، و الا نسبت به ترتيب بعضی از آثار متوقع از حق کسب و پيشه مشکلی ندارد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20959 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 ولایتعهدی؛ جریان بزرگ سیاسی در دایره تمدنی/ تمدن رضوی، حلقه وصل تمدن گذشته و آینده اسلامی است 🔰 دکتر موسی نجفی در نشست علمی مطرح کرد: 🔹 ما دو تمدن داریم؛ مصداقی و معیاری و حتماً نباید وقتی از تمدن حرف می‌زنیم بحث ما روی مصادیق باشد. البته مدینه فاضله مقدسی که از سوی معصوم بحث می‌شود و در آینده تشیع در قالب مهدویت است، با مدینه فاضله فیلسوف تفاوت دارد. فرقش این است که فقط ذهنی و معیاری نیست. 🔹 نزدیک‌ترین واژه به تمدن، فرهنگ است و فرهنگ و تمدن با هم قرابتی دارند و باید این طور گفت که نمونه عالی فرهنگ تمدن می‌شود که جنبه مادی فرهنگ، تمدن و جنبه معنوی تمدن، فرهنگ است. 🔹 مهم‌ترین ویژگی بحث تمدن رضوی که باید در بسط فرهنگی علوی به آن توجه کنیم، بسط فرهنگی است که نقطه مرکزی آن خود ولایتعهدی است. 🔹 در مورد امام رضا(ع) یک ویژگی وجود دارد که در هیچ کدام از ائمه(ع) وجود ندارد و آن عبارت از ولایتعهدی است که در بقیه ائمه(ع) نیست. ولایتعهدی امام رضا(ع) مانند خلیفه چهارم شدن امام علی(ع) است. چون راهی برای اثبات امامت بود. 🔹 تفاوت جریان تبدیل فرهنگ اموی به تمدن عباسی، با تبدیل شدن فرهنگ علوی به تمدن رضوی، در قدسیت است؛ یعنی خلافت از نظام سیاسی قدسیت‌زدایی کرد و با ولایتعهدی امام رضا(ع) مجدداً این قدسیت بازگشت. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20961 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 نمايش عقلانيت و انسجام تعاليم اسلام در معارف رضوی 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی در نشست علمی، مطرح کرد: ✅ مجموعه معارف رضوی، جامعيت و انسجام تعاليم اسلام را به رخ می‌كشد؛ امام رضا(ع) از يك طرف قدرت عقلانی و برتری فكری شيعه را به اديان ديگر نشان می‌دهند و از طرف ديگر، ميل اسلام به ارتباط با افكار ديگر و بهره‌گيری از نقاط قوت آنها را معرفی می‌‌كنند. ✅ حرکتی که در دوره امام رضا(ع) رقم خورد، نقش مهمی در این داشت که بُعد نرم‌افزاری تمدن اسلامی تقویت شود و آن چیزی که در قرن چهار، پنج و شش قمری تحت عنوان تمدن اسلامی می‌بینیم، محصول تلاش‌هایی است که در دوران اهل بیت(ع) انجام شده است؛ لذا بخش مهمی از این شکوهمندی تمدنی را مدیون حرکت اهل بیت(ع) هستیم. ✅ از امام رضا(ع) دو هزار و 427 روايت نقل شده است كه هزار و 38 روايت، فقهی است. جدای از اينكه معارف جديدی از امام رضا(ع) دريافت كرده‌ايم، می‌بينيم كه رويكرد امام(ع) صرفاً رويكرد اخلاقی و يا رويكرد معارفی به صورت عمومی نيست، بلكه ايشان نصف معارفی كه به ما ارائه داده‌اند، فقهی است. بنابراین نقش مسائل فقهی در تمدن‌سازی و نظمی که ما در تمدن به دنبال آن هستیم، می‌تواند روشنایی‌بخش باشد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20968 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 دومین جشنوراه دین و فضای مجازی برگزار می‌شود 💢 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن ذبیح‌نیا در گفت‌وگویی خبر داد؛ ✅ دومین جشنواره دین و فضای مجازی با موضوع «زندگی مؤمنانه در فضای مجازی» به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می‌شود. 🔹 این جشنواره محدودیت خاصی ندارد و شرکت برای همه طلاب، دانشجویان و دانش آموزان آزاد است. 💻 علاقه‌مندان می‌توانند جهت ارسال آثار خود تا 15 آبان ماه به بخش «جشنواره زندگی مؤمنانه» در وبگاه پژوهشگاه فضای مجازی به نشانی http://csri.majazi.ir/ مراجعه کنند. همچنین می‌توانند آثار خود را از طریق پیام رسان ایتا به شناسه @oisc_rooydad ارسال کنند. ☎️ کسب اطلاعات بیشتر: 09187070530 و آیدی @oisc_rooydad ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 قاعده احسان به دیگران(۹)/ مدرک قاعده احسان(آیات آمره۲) 📌 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ ✅ در اثبات قاعده احسان به دیگری که می‌تواند به عنوان دلیل عام در موارد فقه تربیت مورد استناد قرار گیرد، گفته شد در صدق احسان تفضل نیست، لكن فقها با توجه به استعمالات آن در لسان شرع، حمل بر ندب و تفضل کرده‌اند. ✅ اگر ما ظهور بدوی امر در وجوب را نسبت به احسان تمام بدانیم، باز استعمالات احسان در روایات و... قرینه می‌شود که این ظهور قابل تمسک نیست و کثرت تخصیص احسان موجب از بین رفتن ظهور آن در وجوب می‌شود و فقها در موارد متعددی در فقه به ظهور وجوب امر به احسان تمسک نکرده‌اند و مطلقا آن را واجب ندانستند. ✅ لذا در متون فقهی احسان را حمل بر تفضل و استحباب می‌کنند. علاوه بر اینکه روایاتی داریم که عدل را واجب و احسان را مستحب دانستند. ✅ مرحوم کاشف الغطاء و مرحوم اصفهانی قائل شدند که حکم احسان به حسب متعلقش مختلف می‌شود و احسان بر واجبات و مستحبات صدق می‌کند. همه این‌ها کلام ما را تأیید می‌کند که احسان از نظر لغوی به معنای تفضل نیست زیرا اگر به معنای تفضل بود مقسَم برای احسان واجب و مستحب قرار نمی‌گرفت. ✅ نتیجه شد حمل استحباب و مطلوبیت احسان الی الغیر نسبت به آیات آمره . البته احسان با انطباق عناوین دیگر می‌تواند واجب شود. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 سیره پیامبر(ص) برای ما حجت شرعی است/ ویژگی‌های رفتاری حضرت رسول(ص) نیاز اساسی جامعه امروز است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب‌الدین علایی‌نژاد در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹 برخی ویژگی‌های رفتاری حضرت رسول(ص) نیاز اساسی جامعه امروز محسوب می‌شود، اگر قرار است جامعه اسلامی به سمت و سوی صلاح و خیر حرکت کند باید از اساس و بنیان نسبت به جاری کردن سیره نبوی مبادرت ورزد. 🔹 خداوند در آیه هفتم سوره «حشر» می‌فرماید: « وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» (و [از اموال و احکام و معارف دینی] آنچه را پیامبر به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید؛ زیرا خدا سخت کیفر است)، این آیه به معنای اطاعت کامل از حضرت رسول است، در واقع نحوه برخورد و سیره و معاشرت پیامبر(ص) با مردم برای ما مسلمین حجت شرعی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20984 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 صلح امام حسن(ع) ارزشی به مثابه کربلا و عاشورای حسینی داشت 🔰 حجت‌الاسلام بهاءالدین قهرمانی‌نژاد در گفت‌وگویی مطرح کرد: 📚 علت انتخاب صلح از سوی امام حسن(ع) متناسب با شرایط زمانه ایشان و فراهم نبودن امکان مقابله با دشمن در میدان نبرد بوده است، آن‌طور که به گفته علامه شرف‌الدین، پذیرش صلح از سوی امام حسن(ع) ارزش و اهمیتی به مثابه کربلا و عاشورای امام حسین(ع) داشت، چراکه مقدمه آن واقعه بود. 📚 در عرصه سیاسی زمانه امروز صحبت از صلح با استناد تاریخی به حیات سیاسی امام حسن(ع) و ارتباط برقرار کردن میان دو شرایط کاری عبث است، چراکه طبق نص صریح قرآن تعصب بى‌منطق یهود و نصارا در دفاع از آیین خویش و مقاومت در برابر اسلام مانع همراهی آن‌ها با اسلام می‌شود؛ حال مذاکره و یا صلح کردن با کسانی که چند صد سال کشور‌ها و ملت‌ها و قبایل را استثمار کرده‌اند و در تمامی جنبه‌های حیات این کشور‌ها دخالت مستقیم داشته‌اند، معنا دارد؟ 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20987 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 بسط اندیشه‌های اسلامی؛ راهبرد مبارزاتی امام رضا(ع) در برابر مأمون 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی‌اکبر حسینی در گفت‌وگویی مطرح کرد: ✅ تمام شئون زندگی ائمه(ع) برای جامعه امروز ما الگو است. چه‌اینکه در مسائل توحیدی و معرفتی نیز توصیه‌های بسیار زیادی داشتند. ✅ راهبرد امام رضا(ع) در تداوم رویکرد صادقین(ع)، تقابل با طاغوت در بسط اندیشه‌های اسلامی بود. آنچه مأمون را زمین‌گیر کرد و واداشت تا امام را شهید کند، این بود که او در گسترش علوم اسلامی و غیراسلامی انگیزه داشت و می‌خواست از این طریق جایگاه امام رضا(ع) را تنزل دهد، اما این راهبرد امام(ع) مؤثر افتاد و بر نقشه مأمون غلبه کرد. ✅ وقتی از راهبرد سیاسی اهل بیت(ع) حرف می‌زنیم، در این راهبرد، تنوع و تکثر را شاهد هستیم، چه اینکه، یک زمان صلح امام حسن(ع) و یک زمان نیز سیاست و راهبرد امام حسن عسکری(ع) را داریم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20990 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢مهم‌ترین رخدادهای حوزه در هفته‌ای که گذشت؛ 📌حوزه‌های علمیه و مراکز دینی در هفته‌ی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهم‌ترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است: 📝 در سوگ پیشوای بزرگ بشریت 📝 انتخابات نمایندگان شورای عالی حوزه 📝 شورای ادیان حوزه تشکیل می‌شود 📝 انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات 📝 تمدید ثبت نام دوره مجازی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری تا ۳۰ مهر 📝 رزمایش دوم خدمات غیرحضوری مرکز خدمات برگزار می‌شود 📝 تمدید ثبت‌نام امتحانات غیرحضوری نیم سال اول تحصیلی تا ۲۷ مهر 📝 ارتباطات فردی و اجتماعی در سایه اخلاق نیکو رشد می‌یابد 📝 «نیازسنجی مهدویت پژوهی» منتشر شد 📝 ارسال ۲۴۲ اثر به جشنواره کتاب سال فرق، ادیان و اقوام 📝 کارگاه تصحیح نسخ خطی و فهرست‌شناسی اسلامی برگزار می‌شود و .... 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20993 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ قاعده اصالت البرائه و تسخیر تشریعی در جواز اجمالی کاربست فرآیند‌های زیست فناورانه 💢 آیت‌الله علی اکبر رشاد در درس خارج فقه مهندسی ژنتیک تصریح کرد؛ 1️⃣ اصالت البرائه: این قاعده می‌گوید اصل در اعمال و اشیاء اباحه است تا زمانی که دلیل بر تحریم و وجوب وارد نشده باشد. در نتیجه ما اگر در برخی از نمونه‌های زیست فناوری تردید کنیم که جایز است یا جایز نیست؟ می‌توانیم به اصالت البرائه تمسک کنیم. 🔹 البته این‌که کسی بگوید این موارد مستحدثه است، عمومات، اطلاقات و اصول شامل آن نمی‌شود، مسموع نیست. چرا که متعلق عمومات و اطلاقات زمان‌مند و تاریخ‌مند نیستند. 2️⃣ قاعده تسخیر تشریعی: مراد ما از اصل و قاعده تسخیر که می‌خواهیم به آن برای جواز اجمالی اعمال فرآیندهای زیست فناورانه استفاده کنیم، این قاعده است. این‌گونه از تسخیر مستنداتی در قرآن دارد. 🔹 قرآن می‌فرماید «هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا» به نظر ما اصل تسخیر تشریعی می‌تواند دلیل عامی باشد که ما بتوانیم از آن اباحه اجمالی تصرف زیست فناورانه در موجودات زنده بر روی کره زمین را استفاده کنیم. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20995 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی برگزار می‌شود 📚 مراسم افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی به ریاست آیت‌الله علیرضا اعرافی و با سخنرانی آیت‌الله ابراهیم رئیسی و جمعی از مدیران ارشد نظام برگزار می‌شود. 📆 زمان و مکان: یکشنبه، چهارم آبان‌ماه ۱۳۹۹ در شهر مقدس قم، مدرسه علمیه معصومیه ✍️ برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هوش مصنوعی در تولید دانش اسلامی و رونمایی از جدیدترین دستاوردهای علمی و فنی در زمینه پژوهش علوم اسلامی از برنامه‌های نشست است. 💻 پخش زنده: وبسایت www.aiisc.ir 📺 مشروح مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 اسلام دارای مذهب، نظام و علم اقتصاد است/ اندیشه‌ای که می‌گوید علوم انسانی - اسلامی نداریم، در حوزه شاذ و نادر است 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی در یادداشتی عنوان کرد؛ 🔹 اندیشه‌ای که می‌گوید ما علوم انسانی- اسلامی نداریم یک اندیشه شاذ و نادر در حوزه‌ها است و حوزه‌های علمیه تاکنون مبتنی بر وجود علوم انسانی-اسلامی حرکت کرده است. 🔹 نخستین فردی که پرسش درباره چیستی و هستی اقتصاد اسلامی را مطرح و به آن جواب عالمانه داد، شهید صدر بود. 🔹 پس از شهید صدر هیچ کس از علمای اهل تسنن و شیعه این مطلب را که اسلام دارای مذهب اقتصادی است، نفی نکرده است. 🔹 یک نگاهی که در مذهب شیعه وجود دارد این است که ما علاوه‌بر این‌که دارای یک نظام اخلاقی و فقهی ثابت هستیم از یک نظام اقتصادی اسلامی ثابت نیز برخورداریم. 🔻 پس از شهید صدر موضوع علم اقتصاد اسلامی مورد مباحثه اهل نظر قرار گرفت، در مجموع سه دیدگاه دراین‌باره وجود دارد. برخی همان دیدگاه شهید صدر را پذیرفتند. ولی دو دیدگاه دیگر نیز وجود دارد؛ 1️⃣ علم اقتصاد اسلامی وجود دارد. چون اقتصاد متعارف دارای مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه ویژه‌ای است که با مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه اقتصاد اسلامی متفاوت است. 2️⃣ عده‌ای با استناد به دلایل پیش گفته به درستی معتقدند که اسلام دارای علم اقتصاد جهانی است. و لذا نباید علم اقتصاد را مقید به اسلامی کرد. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=20998 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 فرصت‌شناسی هوشمندانه نخستین گام در سیر تحول ابزارهای تولید علوم اسلامی 💢 آیت‌الله علیرضا اعرافی در پیامی به همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی تأکید کرد؛ ✍️ در طلیعه گام دوم انقلاب شکوهمند اسلامی، پرداختن به علم و پژوهش اولین مطالبه مقام‌معظم‌رهبری از جوانان جامعه اسلامی بویژه نخبگان حوزوی و فرهیختگان دانشگاهی است. ✍️ در این شرایط لازم است حوزه‌های علمیه با هدایت و حمایت مقام‌معظم‌رهبری، مراجع‌عظام‌تقلید و فقهای عالیقدر حوزه‌های علمیه، پیش قدم بوده و مرزهای علوم جدید را توسعه دهد تا بتواند به مسائل جدید فقهی و مبتلا به پاسخ دهد. ✍️ هوش مصنوعی نیز به‌عنوان ابزاری قدرتمند که در روند بررسی‌تطابق، طبقه‌بندی، دسته‌بندی و تحلیل آماری و فنی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از همین فناوری‌هاست. ✍️ فرصت‌شناسی هوشمندانه و تحلیل دقیق فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌روی این حرکت، نخستین و مهم‌ترین گام در سیر تحول ابزارهای تولید علوم‌اسلامی است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21005 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📝 جایگاه باب تزاحم در تشخیص حرمت یا عدم حرمت قطع و پیوند عضو/ تزاحم در احکام حکومتی بسیار کارگشاست ✅ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق محمدی در درس خارج «فقه پزشکی» تأکید کرد؛ ✍️ به نظرم(باب تزاحم) در احکام حکومتی بسیار کارگشاست. اگر بخواهیم یک فقه حکومتی داشته باشیم، موارد متعددی در آن مطرح می‌شود، به همین دلیل باید تزاحم را قاعده‌مند کنیم. 🔻 قطع عضو در صورتی که ضرر متنابه داشته باشد، دو حالت خواهد داشت؛ 1️⃣ قطع عضو برای پیوند به بدن خود شخص صورت می‌گیرد. 2️⃣ قطع عضو برای پیوند به بدن دیگری صورت می‌گیرد. ✍️ اگر قطع عضو برای پیوند به بدن خود فرد صورت گیرد، تزاحم بسیار کارگشا است. چون تزاحم بین دو ضرر به وجود می‌آید. این جا باید الاهم فالمهم کرد. 🔻 تزاحم بین دو ضرر سه قسم دارد؛ 🔹 گاهی ضرر قطع عضو کمتر از ضرر دیگری است. در اینجا اگر قطع عضو ضررش کمتر است، قطعاً این ضرر رساندن به بدن جایز است و اشکالی ندارد. 🔹 ضرر قطع عضو بالاتر از عدم پیوند است، یعنی اگر قطع عضو شود ضررش بیشتر است. در اینجا مشخص است که قطع عضو جایز نیست. 🔹 تساوی است، یعنی دو ضرری وجود دارد که از نظر پزشکی ضررشان یکسان است. چه بسا بگوییم که مکلف مخیر است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21009 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
📚 احکام تکلیفی و وضعی بیمار کرونایی/ مراقبت فردی و اجتماعی از احکام بیماری‌های مسری است 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «مسأله کرونا» عنوان کرد؛ ✅ اگر بیماری‌ای مسری و خطرناک باشد و زیان داشته باشد، چند حکم تکلیفی و وضعی بر آن مترتب است که یکی از آن‌ها مراقبت است چه فردی و چه اجتماعی. ✅ حفظ نفس واجب است که دو مطلب از آن استفاده می‌شود: یکی وجوب مراقبت و دیگری حرمت ترک. ✅ اگر بیمار در جمعی آمد و دیگران را گرفتار کرد، علاوه بر این‌که مرتکب حرام شده، حکم وضعی ضمان نیز طرح می‌شود. ✅ یکی از مستثنیات ضمان، برائت طبیب از ضمان است. البته پزشکی که به مسئولیت پزشکی‌اش عمل کند و تعهدش را هم انجام دهد. ✅ در کرونا هم حکم تکلیفی حرمت انتقال و هم حکم وضعی ضمان وجود دارد. رابطه این دو حکم عموم و خصوص من وجه است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://meftaah.com/?p=21014 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com