eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
7.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
468 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 عوامل ایجاد و موانع ایجاد محبت‌الله/ اگر محبت‌الله را واجب دانستیم، اموری ایجاد کننده آن هم واجب می‌شود ✍️ آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» تأکید کرد؛ 📝 این‌که می‌گوییم محبت خدا لازم است و به آن محبت بورزید از امور نفسانی که امور اختیاری است اصل نفسی بودن است و لذا ما فقه جوانحی داریم و بر اساس آن‌هم فقه اعتقادی و عبادی می‌شود از منظر فقه جوانحی موردتوجه قرار بگیرند. 📝 ما اگر محبت را امر واجب یا در درجاتی مستحب دانستیم طبعاً عواملی که آن را ایجاد کند وجوب یا استحباب غیری پیدا می‌کند که انسان به محبت واجب یا درجات اشتدادی دست پیدا کند. این عوامل مقدمی وجوب یا استحباب مقدمی پیدا می‌کند. 🔻 موانع محبت الله بر دو قسم است؛ 🔹 بعضی از این‌ها چیزهایی است که با قطع‌نظر از این بعد هم نهی تحریمی یا تنزیهی دارد و هم‌زمان آن جنبه غیری هم دارد. به بعضی از معاصی به‌طور خاص اشاره‌شده است. مثل قطع رحم که دو جنبه نفسی و غیری دارد. 🔹 بعضی امور که مانع است ممکن است به‌طور خاص بفهمیم مانع از محبت الله است و ممکن است منصوص نباشد. پس قصه‌ای که در مبادی و عوامل گفتیم بعضی دو حیثی‌اند و بعضی یک حیثی‌اند در موانع هم ساری و جاری است. 📖 متن کامل پیام: 🌐 http://meftaah.com/?p=21638 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
♦️پژوهشگاه فقه نظام منتشر میکند: ✅دو فصلنامه علمی تخصصی فقه نظام 🔷پژوهشگاه فقه نظام در نظر دارد با انتشار "دوفصلنامه علمی تخصصی فقه نظام" و اخذ مجوز های علمی، بستری مناسب برای ژرف کاوی و طرح مباحث نوین و بررسی مسائل نو پدید در عرصه فقه نظام فراهم آورد و اندیشه های نو و نقدهای عالمانه فضلاء و فرهیختگان را عرضه کند . 🔸دو فصلنامه فقه نظام با اخذ مجوز های انتشار ، در صدد اخذ رتبه های علمی و پژوهشی برای شماره های آینده است. نویسندگان محترم، شیوه نامه مقالات نشریه را در سایت www.jiiss.ir مطالعه کرده و مقالات را مطابق با آن ارسال نمایند. 🖊علاقه مندان می توانند آثار علمی خود را از طریق ایمیل نشریه به آدرس feghenezam@gmail.com ارسال نمایند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_pluse
🔔سی و دومین نشست از سلسله نشست های علمی هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی برگزار می گردد: ✅ موضوع چالش هویت زنانه در جهان امروز و زن طراز انقلاب اسلامی 🎤با ارائه استاد: دکتر ریحانه رئیس السادات استاد دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی امام رضا (ع) تهران ✴️برگزار کننده: هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش زمان: دوشنبه ۱ دی ماه و به صورت مجازی، ⏰از ساعت 15 تا16:30 🔗لینک شرکت در نشست آنلاین 👇 http://family.lms2.hozehkh.com/ws/dsadati ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_pluse
🔰 حقوق مالی زن در خانواده بررسی شد 🔻 هیئت اندیشه‌ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، دومین نشست با عنوان « حقوق مالی زن در خانواده» را به‌صورت مجازی برگزار کرد. 💠 اطلاعات بیشتر در پایگاه حوزه علمیه خراسان: https://www.hozehkh.com/OneEntry?entryID=39374 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با ما همراه باشید 🆔 @meftaah_pluse
📚 مراحل انشاء در امور اعتباری/ تصویب قانون بدون شناخت انشاء میسر نیست 📝 آیت‌الله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانون‌گذاری» تصریح کرد؛ 📚 مبحث انشاء یک مبحث کلیدی در اصول و فقه است. بحث حقیقت تصویب قانون بدون شناخت انشاء میسر نیست. 🔻 مراحل انشاء در امور اعتباری همچون بیع: 🔹 وقتی کسی در مقام فروش مال خود می‌گوید بعت، نخست یک انشاء شخصی که متقوم به فرد است صورت می‌گیرد. 🔹 در مرحله‌ی بعد نوبت به این می‌رسد که آیا عرف و عقلا این انشاء را به رسمیت می‌شناسند یا نه؟ اگر مورد پذیرش و تایید عرف باشد آن‌ها هم بر این انشاء صحه می‌گذارند و انشائی که صورت گرفته را معتبر می‌دانند. 🔹 در همان حال ممکن است شرع هم این انشاء را تأیید کند. در این صورت یک بیع معتبر و دارای آثار(نقل و انتقال ملکیت) از نظر عقلاء و شرع صورت گرفته است. 🔹 اگر عقلا آن را تایید نکند، هر چند یک امر انشائی است لکن در محیط عقلا لغو و بی اثر است. همین طور اگر شرع آن را امضا نکند شرعا نقل و انتقالی صورت نمی‌گیرد هر چند عرفا معتبر باشد. 🔹 چنین بیعی در عرف عام یک بیع مقبول تلقی می‌شود در حالی که در شرع باطل است. در این گونه موارد حوزه شرع با حوزه عرف و عقلاء اختلاف دارد. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21641 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ آزمایش‌های پزشکی اگر مفید علم و یقین باشد، حجت است 🔻 آیت‌الله محمد قائنی در درس خارج فقه پزشکی تشریح کرد؛ 🔹 اعتبار انواع آزمایش‌های پزشکی مانند انگشت نگاری در دو مقطع مهم، قابل پیگیری است؛ 1 - اعتبار این آزمایش‌ها در راستای تحصیل علم و یقین است. 🔹 جایگاه این مرحله از بحث، مسایل فقه پزشکی نیست بلکه مربوط به کتاب قضا و اعتبار علم قاضی است. معروف بین فقها این است که حکم قاضی بر اساس علم شخصی خودش مشروع و نافذ است. 🔹 2 - اگر برای قاضی به واسطه وسایل تشخیص پزشکی علم حاصل نشود، در این صورت آیا اعتماد بر کارشناسی‌‌های پزشکی و مرتبط با آن، برای قاضی و یا برای غیر قاضی اعتبار دارد یا خیر؟ 🔹 معروف در کلمات (فقها)، این گونه مطرح شده که چنانچه آزمایش‌های پزشکی و مرتبط با آن، مفید علم و یقین باشد، حجت است و الا اعتباری ندارد. 🔹 این‌که این آزمایش‌ها معمولا مفید علم هستند، یک بحث تاثیرگذار در فقه است، چون اگر پذیرفته شود معمولاً مفید علم است، تاثیر این آزمایش‌ها از قبیل امور حسی محسوب می‌‌شود و خبر کارشناس بر پایه‌ی خبر حسی ارزش و اعتبار پیدا می‌‌کند. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=15184 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛ 🔻 از جمله مباحث مهم و آغازین در فقه تربیت بحث از مکلفِ به فعل تربیت و عوامل تربیت و تبیین معنای نهاد تربیتی با عوامل تربیتی است. 🔹 نهادهاى اجتماعی، عهده‌دار کارکردهاى مهم حياتى انسان در راستای پاسخ‌گویی به نیازی اساسی شکل گرفته‌اند. 🔹 نهادها اغلب بدون طرح و نقشه قبلی، به ‌تدريج و به ‌مرور زمان شکل گرفته‌اند و از ساده به پيچيده تکامل پيدا کرده، جوابگوى نيازهاى اجتماعى مستمر و دائمى مى‌باشند. 🔹 نهادها، از طبيعت جامعه برخاسته و از دوام، عموميت، فناناپذيرى و پويائى برخوردار است و کم و بيش خود را بر افراد تحميل مى‌کند. ✅ فرق نهاد و سازمان: سازمان، با طرح و نقشه قبلی، عمومى و در زمان معين به‌وجود آمده و به شيوه رسمى سازمان يافته است. سازمان‌هاى اجتماعى مهم، به منزلهٔ وسائل يا عوامل و عناصر نهادهاى اجتماعى هستند. سازمان برخلاف نهاد، داراى محل خاص است و حال آنکه نهاد در سراسر جامعه معينى پراکنده است. 📌 نهاد خانواده، نهاد حاکمیت از جمله نهادهای مطرح در تربیت است که از وظایف آنها در فقه بحث می‌شود. نهاد خانواده، برای برآورده ساختن نیازهای مربوط به تولید نسل، تربیت و اجتماعی ساختن آنها را عهده‌دار است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
دفتر مطالعات جهان اسلام و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار می کند: 🔶فقه مقاومت و بررسی ابعاد واکنش به ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی 🔶سخنرانان: ▫️آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری ▫️حجت الاسلام دکتر مسعود راعی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد 📅 شنبه ششم دی ۱۳۹۹ 🕙 ساعت ۱۹ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ جایگاه بورس در تقسیم ابواب فقهی 🔻 آیت‌الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج بورس تصریح کرد؛ 📚 ساختار بحث بورس رابطه انسان با دیگران بوده و معامله است. در معاملاتی که مصرحه نیست. جزو مسائل مستحدثه است. 📚 مسأله مستحدثه مسائل و موضوعاتی است که جدید است و حکم شرعی منصوص ندارند. اعم از این‌که اصلا موضوعی در گذشته نداشته و یا موضوع داشته ولی قیود جدیدی یافت. 📚 هنر فقاهتی فقیه در این مسائل مستحدثه تجلی می‌کند. فقهای گذشته مسأله جدیدی را به فرد می‌دادند تا نظرش را بیاورد، اگر می‌توانست نظرش را استخراج کند اجتهادش را می‌دادند. 📚 در بورس ببینید چقدر فضای عجیب است. چقدر اسلام باز، جادوانه و به روز است و همه چیز بیان شده است. مسائل مستحدثه بورس را تحت عنوان معاملات قرار می‌دهیم. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21648 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
💢 از نگاه شرع برخی از شخصیت‌های حقوقی مشروع هستند/ وقف برای تقویت بورس، وقف صحیحی است؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدسعید واعظی در درس خارج «ماهیت شخص حقوقی و احکام آن»: ❇️ مسلما ما بعضی از شخصیت‌های حقوقی مثل دولت اسلامی را در شرع داریم که همانند شخص حقیقی می‌توانند وارد معاملات مالی شوند. 1️⃣ مطلب اول: اگر مثلا می‌توانست شخصیت حقوقی مثل فقرا که صاحب زکاتند، خرید و فروش انجام دهد آیا دیگر تصرفات مانند قرض یا هبه و... را نیز می‌تواند انجام دهند؟ 🔹 اگر اثبات شود آن را توسعه می‌دهیم نسبت به سایر شخصیت‌های حقوقی که در زمان ائمه(ع) هم نبوده است. با همین منطق و روش می‌توانیم یک گام دیگر برداریم. 2️⃣ مطلب دوم: آیا می‌توان برای شخصیت‌های حقوقی مثل بیمه و بانک که در زمان معصومین(ع) نبوده نیز چیزی را وقف نمود؟ 🔹 مثلا شخصی اموال خود را برای تقویت بورس وقف نماید، آیا چنین وقفی صحیح است؟ مسلما این وقف صحیح است چرا که «الوقوف تکون حسب ما یوقفها اهلها» و این روایت اطلاق دارد و فقط نیاز به قصد قربت دارد. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21651 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
❇️ راه‌های تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی/ اعطاء کارت اعتباری خرید کالا از راه‌های پیشنهادی است 🔻 آیت‌الله محمدتقی شهیدی در درس خارج «ماهیت پول و احکام آن» تأکید کرد؛ 📚 راه‌های تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی 1️⃣ اعطاء کارت اعتباری خرید کالا: این راه توسط مرحوم آقای خوئی و آقای سیستانی مطرح شده که بانک مثلا به جای اعطاء وام 10 میلیونی، کارت خرید اعتباری به متقاضی وام بدهد تا متقاضی توسط آن کارت، بدهیِ خود به فروشگاه از بابت خرید کالا را تسویه کند. 2️⃣ وکالت بانک در قرض دادن اموال دیگران: راه بعدی راه حلی پیشنهادی شهید صدر است به این‌که: بانک به وکالت از صاحبانِ سرمایه به متقاضیان وام اعطاء کند. یعنی صاحبان سرمایه، اموال خود را به بانک می‌سپارند و بانک از آنان وکالت می‌گیرد که مجاز به اعطاء وام از جانب آنان باشد. 3️⃣ خرید چک: راه حل بعدی خرید چک است. بانک دلالی را یاد گرفته است فلذا چک‌های مدت داری که اشخاص در معامله با دیگران گرفته‌اند را با قیمتی کمتر از مبلغ چک خریداری می‌کند. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21655 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ مجموعه روایات به حب و بغض در راه خدا ترغیب می‌کند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان داشت؛ 📚 مجموعه روایات به المحبه فی الله و البغض فی الله ترغیب می‌کند. 📚 باب 15 از ابواب امر و نهی از کتاب امر به معروف و نهی از منکر وسائل همین عنوان را دارد «وجوب الحب فی الله و البغض فی الله.» 📚 یک روایت می‌فرماید: وُدُّ الْمُؤْمِنِ (لِلْمُؤْمِنِ) فِي اللَّهِ مِنْ أَعْظَمِ شُعَبِ الْإِيمَانِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ فِي اللَّهِ وَ أَبْغَضَ فِي اللَّهِ وَ أَعْطَى فِي اللَّهِ وَ مَنَعَ فِي اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَصْفِيَاءِ اللَّهِ. در نسخه‌ای از رسول‌الله نقل می‌کند و در نسخه‌ای دیگر مستقیم به خود امام باقر(ع) نسبت داده‌شده است. 📚 این روایت از لحاظ مضمون و محتوا و دلالت هم نکته اول این است که این روایت هم افاده وجوب فی حد نفسه نمی‌کند. چون در صدر آمده من اعظم شعب الایمان و این در مواردی به‌کار رفته که غیر واجب است. خودش هم تاب حمل بر رجحان و استحباب را هم دارد. 📚 اعظم شعب الایمان کاربردهای راقیه و عالیه را می‌گوید. کاربردهای دیگری هم دارد. فقره دوم فهو من اصفیاء الله دارد که آن هم نمی‌تواند افاده وجوب کند. هیچ‌کدام افاده الزام نمی‌کند حمل بر رجحان می‌شود. 📖 متن کامل پیام: 🌐http://meftaah.com/?p=21658 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com