📌 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت»، تصریح کرد؛
🔹 نکته ضروری دیگر در آغاز مبحث عوامل تربیتی این است که آیا وظیفه تربیتی از سنخ حق است یا حکم؟ و در حکم، تکالیف تربیتی و غیر آن چیست؟ کدام یک از عوامل، از ولایت بر تربیت برخوردارند؟
🔹 در فقه تربیت، وظایف تربیتی اعم از احکام وضعی و تکلیفی است و در هر مسأله تربیتی همه احکام وضعی و تکلیفی مرتبط با آن باید بررسی گردد، به این معنا که کدام وظیفه تربیتی از باب ولایت است، کدام وظیفه تربیتی از باب حکم تکلیفی و کدام وظیفه تربیتی از باب حق است.
🔹 در نتیجه وظایف تربیتی بر اقسامی است: 1- تکلیفی؛ 2- وضعی؛ که خود بر دو قسم است: ولایت که غیر قابل اسقاط و انتقال است. و دوم حق که نوعا قابل اسقاط و انتقال است.
🔹 ثمره مهم بحث در آنجاست که اگر وظیفه تربیتی از سنخ حکم یا ولایت باشد، قابل اسقاط نیست ولی اگر از سنخ حق باشد، قابل اسقاط است.
🔹 همچنین این امر باید توجه شود که همه وظایف تربیتی از یک سنخ نیستند و همه عوامل و مربیان نیز از ولایت بر تربیت برخوردار نیستند، بلکه تنها تکلیف الزامی و یا غیر الزامی بر تربیت دارند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 گزارش تصویری اولین جلسه از سلسله جلسات هماندیشی فقه نظام
📌به همت دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام
💠باحضور حضرات آیات: محسن اراکی، ابوالقاسم علیدوست و عباس کعبی
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات_هم_اندیشی
#مفتاح
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نشست «مصر و ازهر، موقعیت جدید» برگزار میشود
🔹 نشست علمی «مصر و ازهر، موقعیت جدید» با ارائه حجتالاسلام والمسلمین محمد مسجد جامعی، سفیر سابق ایران در واتیکان و مراکش در قم برگزار میشود.
📆 زمان: پنجشنبه ۱۸دی ماه ساعت ۱۰
📝 مکان: مرکز مدیریت حوزههای علمیه سالن آیتالله حائری به صورت حضوری(بصورت محدود) و مجازی.
علاقهمندان جهت حضور در این نشست با شماره ۰۹۲۲۰۴۸۰۵۴۴ هماهنگ نمایند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_plus
✅ بدون محوریت فقاهت، اهداف و رسالتهای حوزوی محقق نمیشود
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عاملی در نشستی تأکید کرد؛
❇️ بدون محوریت فقاهت، امکان رسیدن به اهداف و رسالت حوزوی که در آیه نفر آمده، در عمل محقق نمیشود بلکه تحقق آن در گرو فقاهتی فعال، سازنده، روزآمد و کارآمد است.
❇️ فقه، نقش محوری در همه حرکتهای دانشی و بینشی حوزه دارد و در واقع عمود خیمه میباشد و همه فعالیتهای در گرو آن است.
❇️ انتظار میرود در جریان فعالیتها، نظارت بیشتری برای مباحثه و فعالیتهای علمی و پژوهشی طلاب وجود داشته باشد.
❇️ با برنامهریزیهای قرارگاه فقاهت و مجتهد پروری، خلاقیتها و نوآوریهای علمی طلاب به صورت مستمر با تلاش اساتید در مقطع خارج تحقق یابد.
❇️ امیدورایم شاهد حوزهای پیشرو و پیشگام در عرصه فقه تمدنی و پاسخگو به نیازهای نظام و جامعه و بین الملل باشیم.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21824
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پیامدهای اعتقادی، روانشناختی و اجتماعی کرونا بررسی میشود
🔰 حجتالاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی در نشستی خبری عنوان کرد؛
💯 کنفرانس بینالمللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» با هدف بررسی تأثیرات کرونا از منظر اجتماعی، روانشناختی، اعتقادی و کلامی برگزار میشود.
📆 این کنفرانس روزهای ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در قم و تهران به صورت همزمان با محوریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.
📝 مهلت ارسال چکیده تا ۳۰ بهمن ماه ۹۹ و مهلت ارسال اصل مقالات هم تا ۲۰ فروردین سال آینده است.
🔹 علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات میتوانند به نشانی: قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مراجعه کنند.
💻 همچنین تلفن: ۰۲۵۳۲۱۱۱۳۲۹، دورنگار: ۰۲۵۳۲۸۰۳۰۹۰ و یا کدپستی: ۳۷۴۹۱۱۳۳۶۱ در ساعات کاری ۷:۳۰ تا ۱۵:۰۰ از راههای دیگر کسب اطلاعات بیشتر و ارسال مقالات است.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21830
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ منشأ مشروعیت قوانین/ اسلام تنها اذن الهی را منبع مشروعیت قوانین میداند
📝 آیتالله محمدعلی مدرسی یزدی در درس خارج «فقه قانونگذاری» تأکید کرد؛
🔻 قانون به طور کلی دو نوع است؛
1️⃣ قانونی که متضمن حکم تکلیفی است: این نوع از قانون خود گاهی جنبهی الزام دارد؛ اعم از اینکه الزام به فعل باشد یا الزام به ترک باشد. ولی گاهی جنبهی توسعه و اباحه دارد.
2️⃣ قانونی که متضمن حکم وضعی است.: گاهی قانون متضمن تکلیف نیست بلکه دربردارنده حکم وضعی است. احکام وضعی به نوبه خود موضوع تکلیف قرار میگیرد.
🔹 ماهیت قانونگذاری در الزامات تکلیفی عبارت است از انشاء بایدها و نبایدها(با الگوگیری از باید و نبایدهای وجدانی.) است. این انشاء هم به غرض «تبعیت» و پیروی است.
🔹 منشأ مشروعیت قانون چیست؟ برخی مکتبها رای مردم را منشا مشروعیت میدانند(دموکراسی)، برخی قدرت را که در حاکم مسلط تبلور مییابد منشأ مشروعیت میدانند، اسلام تنها اذن الهی را منبع مشروعیت میداند.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21844
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 نظام تربیتی کشور نسبت روشنی با خانواده ندارد/ نظام تربیتی مدرن بر پایه انکار خانواده است
📝 در نشست نقد کتاب «جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی» عنوان کرد؛
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد:
🔹 نظام تربیتی ما ظاهراً دینی است، اما این نظام تربیتی نسبت روشنی با خانواده ندارد و جنسیت را به رسمیت نشناخته است.
🔹 گفتمان خانواده بر این نظام تربیتی سیطره ندارد، یعنی ما میتوانیم سند ۲۰۳۰ را تمام و کمال پیاده کنیم، اما کتاب تعلیمات دینی و قرآن هم داریم.
🔹 معتقدم نظام آموزشی باید براساس گفتمان خانواده محور دینی بازبینی و تعریف شود و چه بسا نیازمند تأسیس دو نظام آموزشی باشیم.
🔻 حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی:
🔸 نظام آموزش و پرورش مدرن نه در ایران بلکه در غرب هم مدرن شناخته میشود و تولد این نظام بر پایه انکار نقش خانواده در تربیت یا حداقل محدود کردن خانواده شکل گرفته است.
🔸 در وضعیت فعلی، به میزان زیادی مسائلی که در حوزه تربیت دینی مطرح است، متأثر از تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه است.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21848
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مقاومت به هویت و مرزهای هویتی تمدن اسلامی تعیّن میبخشد
🔻 حجتالاسلام والمسلمین رهدار در نشست علمی بیان داشت؛
🔹 اگر نتوانیم برندهای تمدنی خودمان را پشتیبانی نظری کنیم، سرنوشت پروژه مقاومت با اظهار نظرهای شخصی گره میخورد.
🔹 مفهوم مقاومت دارای دایره مفهومی وسیعتری نسبت به مفهوم جهاد است. البته متأسفانه امروزه مفهوم جهاد در افکار عمومی با مفاهیمی نظیر خشونت و افراط و تروریسم همراه شده است.
🔹 مفهوم مقاومت اولاً دایره معنایی گستردهتری دارد و ثانیاً در فضای عمومی داخلی و بینالمللی از این گفتمان به عنوان یک گفتمان معقول در مقابل غرب و تمدن غربی یاد میشود. ما باید پرچمدار گفتمان مقاومت باشیم.
🔹 تمدنها مبتنی بر امتها هستند و گفتمان مقاومت ظرفیت بسیار بالایی در امت سازی دارد. مقاومت گفتمانی است که به هویت و مرزهای هویتی تمدن اسلامی تعیّن میبخشد.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21856
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 آغاز ثبتنام بن کتاب دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی
📚 ثبتنام بن کتاب ویژه دانشجویان، طلاب و اعضای هیات علمی نمایشگاه کتاب مجازی از امروز در سامانه ketab.ir آغاز شد.
📚 دانشجویان و طلاب تا سقف خرید ۲۰۰ هزار تومان(۱۲۰ هزار تومان خودشان و ۸۰ هزار تومان یارانه معاونت امور فرهنگی) امکان بهرهمندی از بن را دارند.
📚 اساتید دانشگاه و حوزه نیز تا سقف خرید ۴۰۰ هزار تومان(۲۰۰ هزار تومان استادان و ۲۰۰ هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی) مشمول دریافت هستند.
📚 اهالی قلم نیز براساس ضوابط تعیینشده و سیستم رتبهبندی یارانههای متفاوتی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت میکنند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#نشر
#حوزه_علمیه
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ اقتصاد مقاومتی؛ اقتصاد برآمده از اسلام/ بررسی و تحلیل مسائل روز کشور در دروس خارج حوزه
🔻 حجتالاسلام والمسلمین یوسفی در نشست «اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریمها» تأکید کرد؛
✍️ جنگ اقتصادی از نوع جنگی است که حتی فهم آن هم آسان نیست و فهم ابزارها و روشهای جنگ اقتصادی هم کار راحتی نخواهد بود.
✍️ تمام افرادی که دغدغه بیانیه گام دوم انقلاب داشته و دوست دارند سرباز اجرایی آن شوند، راهی جز اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند.
✍️ اقتصاد مقاومتی، اقتصادی برآمده از متن اسلام انقلابی، فرهنگ دینی و الگوی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام است.
✍️ «حوزه»، «بدنه اصلی مردم»، «مجلس شورای اسلامی» و «دولت» چهار مخاطب ما برای اقتصاد مقاومتی هستند.
✍️ یکی از مسائلی که باید در حوزه اجرایی شود، ورود دروس خارج حوزه به مباحثی است که مطابق با نیازهای روز کشور بوده و خروجی آن، مطالبه گری در آن موضوع باشد.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21862
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ افق پیشروی حوزههای علمیه خواهران تخصصی، پیچیده و نورانی است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور عنوان کرد؛
📝 برنامهریزان حوزوی باید مهندسی مناسبی در حوزه دانش انجام دهند و چنان قلهها و پلهها را ببینند که طلاب از نظر دانشهای فراگرفته در حد مطلوب باشند.
📝 حوزههای علمیه برای این تأسیس شدهاند که طلاب را تحت تأثیر یک نظام تعلیمی و تربیتی رشد دهند.
📝 افق پیش روی حوزههای علمیه خواهران، بسیار افق بزرگ، نورانی، تخصصی و پیچیده است و باید طلابی تربیت کنیم که حریص به علم اندوزی باشند.
📝 مسئله اصلی ما در حوزههای علمیه خواهران طراحی برنامهای است که از درون طلاب را قوی تربیت کند و تربیت اخلاقی را به آنها آموزش دهد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#حوزه_علمیه_خواهران
#نشست
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚جلسه پرسش و پاسخ (دوم) کلاس مبانی رشد و تربیت اسلامی
👤 با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسن عباسی ولدی بصورت آنلاین
🗓 تاریخ: یکشنبه ۲۱ دیماه
🕢 ساعت: 18:15
📌 لینک جلسه آنلاین:
🌐https://online.lmskaran.com/ch/specialized-sessions-of-islamic-humanities
❗️لطفا بصورت مهمان وارد شوید.
📄شما میتوانید سوالات خود را پیش از جلسه برای ادمین کانال ارسال کنید.
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ حوزههای علمیه شهرستانها تقویت شوند/ آغاز ثبتنام بن کتاب دانشجویان، طلاب و اعضای هیأت علمی
📌 حوزههای علمیه و مراکز دینی در هفتهی گذشته شاهد رویدادها و حوادث مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی و... بودند؛ در گزارشی به مهمترین این مسائل پرداخته شده است که برخی از عناوین آن به قرار ذیل است:
📝 درگذشت آیتالله مصباح خسارتی برای حوزه علمیه است
📝 حوزههای علمیه شهرستانها تقویت شوند
📝 دادگستری و دادگاههای ما نیازمند تحول گسترده هستند
📝 واسپاری امور به خود استانها به جدیت دنبال میشود
📝 مهلت ثبتنام نهایی سومین جشنواره قرآن و عترت ویژه خانواده طلاب تمدید شد
📝 جذب استاد مشاور در مرکز مشاوره حوزه
📝 برگزاری «دوره عبقات شناسی» در سراسر کشور
📝 سفر مدیر حوزههای علمیه خواهران به استان مرکزی
📝 آغاز ثبتنام بن کتاب دانشجویان، طلاب و اعضای هیأت علمی
📝 از نرم افزار «مرقوم» شامل مجموعه آثار مکتوب حضرت آیتالله جوادی آملی رونمایی شد
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21875
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📕 «حوزه علمیه تراز» اثر سیدسجاد ایزدهی منتشر شد
📚 کتاب «حوزه علمیه تراز» به قلم حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، دانشیار گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روانه بازار شد.
🔻 در این کتاب میخوانیم:
🔹 حوزه علمیه تراز در فضای تحقق حاکمیت اسلامی، میبایست با درک شرایط موجود، همراهی خویش با انقلاب را مدنظر قرار داده و با حفظ روحیه انقلابی، ضمن بدور بودن از تفکر سکولار، تبیین مبانی حداکثری نظام سیاسی در قالب تبیین رویکرد حکومتی به فقه و نظامسازی در عرصههای مختلف زندگی را مورد عنایت قرار دهد.
🔹 بلکه ضمن بازنگری در علوم رایج حوزوی با نگاه به نیازهای حکومتی و در راستای تحکیم حاکمیت حداکثری دین در جامعه، گفتمانی متناسب با این نظام معرفتی در جامعه علمی، ایجاد و ترویج نماید.
📚 کتاب «حوزه علمیه تراز» در ۱۱۲ صفحه توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده و علاقهمندان برای خرید اثر میتوانند به لینک زیر مراجعه کنند.
🌐 https://b2n.ir/666535
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 اختلاف طبقاتی که محصول دست بشر است، مورد تأیید اسلام نیست
📚 آیتالله محسن اراکی در درس خارج «فقه نظام سیاسی» تصریح کرد؛
🔻 رابطه عدل با تفاوتهای اجتماعی
🔹 تفاوت در طبقات اجتماعی که بسیاری از جوامع امروز دچار این اختلاف طبقاتی هستند که محصول دست انسانهاست.
🔹 در منابع دینی ما به دو نوع تکثر و تفاوت پرداخته شده که یکی مثبت و دیگری منفی است؛
🔸 تکثر مثبت: تكثرهای غیر ارادی که بر مبنای آفرینش خداوند به وجود میآیند، تکثرات مثبت هستند. از مجموع آیات استفاده میشود که تفاوت در آفرینش مثبت است.
🔸 تفاوت منفی: تفاوت منفی بعد از اینکه جامعه با همه تفاوتهای مثبت آفریده شد، اینکه از جهت اعتقاد مختلف باشد، این تفاوت تفاوت مثبتی نیست.
🔹 اینکه در تفکر غربی، تکثرگرایی و پلورالیسم چیز مثبتی دانسته شده دلیلش آن است که آنان به خدا معتقد نیستند و وجود یک حق حقیقی را قبول ندارند لذا معیاری برای تشخیص حق ندارند.
🔹 شدیدترین صدمهای که میتواند به بشر برسد از همین ناحیه است که معیاری برای حق وجود نداشته باشد و اینچنین بشری دچار سردرگمی میشود.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21882
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ آغاز ثبتنام آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) از ۱۹ دی/ افزایش ظرفیت پذیرش
🔻 حجتالاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در نشست خبری بیان کرد؛
✅ ثبتنام از داوطلبان آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) در مقاطع مختلف تحصیلی سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار و بازپذیری از ۱۹ دی ماه آغاز شده و تا ۲۲ بهمن ماه ادامه دارد.
✅ آزمون ورودی جامعه الزهرا(س) در تمامی مقاطع به جز مقطع دکترا به دلیل وضعیت کنونی کشور، به صورت مجازی برگزار میشود و امید است با تغییر شرایط، آزمون حضوری برگزار میشود.
✅ جامعه الزهرا(س) تاکنون چندین برابر طرفیت متقاضی داشته و همواره توانسته از تمامی ظرفیتهای خود جذب طلاب کند. این مرکز در سه بخش حوزوی، دانشگاهی و آموزشی و پرورشی فعالیت میکند.
✅ ظرفیت پذیرش طلاب جامعه الزهرا در سال تحصیلی آینده سه هزار نفر است که افزایش هزار نفری را به همراه دارد.
✅ فعالیت جامعه الزهرا(س) فراملی است اما بودجه آن اندک است، آموزش زبان فارسی از جمله خدمات فراملی جامعه الزهرا(س) است که بازتاب بسیار گستردهای داشته است.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21886
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
☑️ نشست های فاطمی
🔻پژوهشکده زن و خانواده به مناسبت گرامیداشت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) سلسله «نشستهای فاطمی» به صورت وبیناری برگزار می نماید.
✅دو بازنمایی(عاطفی و اعتقادی) از نارضایتی حضرت زهرا(سلام الله علیها)
🔷حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد
📅دوشنبه 22 دی
✅ترجیح اخلاق بر حقوق در سیره تربیتی حضرت زهرا(سلام الله علیها)
🔷حجت الاسلام والمسلمین سجادی امین
📅سه شنبه 23 دی
✅گستره وجودی حضرت صدیقه(سلام الله علیها)
🔷سرکار خانم دکتر شریف
📅چهارشنبه 24 دی
✅اسوگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) و زن معاصر
🔷حجت الاسلام والمسلمین میلانی
📅پنجشنبه 25 دی
✅زنان و بینش سیاسی در سلوک سیاسی حضرت زهرا(سلام الله علیها)
🔷سرکار خانم دکتر علاسوند
📅 شنبه 27 دی
⏰ ساعت برگزاری نشست ها : 12-11
✔️لینک حضور برخط در نشست های فاطمی🔻
📎http://live.mou.ir/wrc
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زن_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 فقه تربیت از عوامل انسانی تأثیرگذار در تربیت سخن به میان میآورد
📝 حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمیحاجی در درس خارج «فقه تربیت» عنوان کرد؛
📚 از جمله مباحث مهم و آغازین در فقه تربیت بحث از مکلفِ به فعل تربیت و عوامل تربیت است.
📚 نکتهای که باید مورد توجه باشد این است که در فقه بحث از تکلیف و مکلَّف است و تنها آن بخش از عوامل تربیتی که قابلیت اِعمال تکلیف و پذیرش تکلیف دارند و به نوعی با فعل مکلف در ارتباط قرار می گیرند، مورد بحث قرار میگیرند.
📚 در نتیجه در عوامل تربیتی محور مباحث پیرامون انسان مکلف و افعال و روشهای به کار گرفته شده از سوی او است. از این فرد به عنوان مربی یاد میشود.
📚 مربی عبارت است از عامل انسانی که در تحقق فعالیت تربیتی تأثیرگذار است و تنها اختصاص به مربی پرورشی و یا معلم آموزشگاه در نظام آموزش و پرورش رسمی ندارد، بلکه شامل هر نیروی انسانی تأثیرگذار در فرایند تربیت، اعم از مربیان پرورشی، معلمان، والدین، حاکم و مانند اینها میگردد.
📚 در فقه از عوامل انسانی متعددی که به نحوی در فرآیند تربیت تأثیرگذار است سخن به میان آمده است. این افراد به صورت مستقل و بالاصالة و یا به صورت تفویض از دیگری عهدار فعل تربیتی میباشند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#درس_خارج
#تربیت
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در حوزه از ضروریات است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حسینینژاد در نشستی تأکید کرد؛
🔹 یکی از مطالبات رهبر انقلاب، پیگیری موضوعات گوناگون در حوزه بوده که راه اندازی دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه با پیشنهاد مجمع نمایندگان طلاب، عمل به این مطالبه رهبر انقلاب بوده است.
🔹 امروز دفتر حوزه انقلابی از سوی مجمع نمایندگان طلاب در فیضیه تأسیس شده تا منویات رهبر معظم انقلاب را پیگیری کرده و ارتباطات گوناگونی را ایجاد نماید تا بتوانیم حوزه علمیه قم، مطابق با نظر رهبر معظم انقلاب، انقلابی بماند.
🔹 برگزاری کرسیهای آزاداندیشی از ضروریاتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و برگزاری آن به نظر بنده وجوب شرعی است؛ چراکه موضوعات مهمی وجود دارد که نیازمند برگزاری این کرسیهای آزاداندیشی است.
🔹 امروز شبهات بسیاری وجود دارد که سبب تفرقه نیروهای انقلابی شده و با برگزاری کرسیهای آزاداندیشی میتوان به نتیجه مناسبی رسید.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21896
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نقد و تحلیل فقهی غربالگری جنین در طب نوین
🔻 حجتالاسلام جان نثار در جلسه دفاعیه پایاننامه «نقد و تحلیل فقهی غربالگری جنین در طب نوین» بیان کرد؛
🔹 امروزه با پیشرفت فنآوری مثل سونوگرافی و آزمایش خون و نمونه برداری از پرزهای جفتی(cvs) و آمنیوسنتز ادعا میشود که قبل از دمیدن روح در جنین ناهنجاریهای آن مانند: عقب ماندگی ذهنی(منگلیسم) و نقایص لوله عصبی و سایر ناهنجاریها، قابل تشخیص میباشند.
🔹 غربالگری جنین بر اساس قواعد فقهی «نفی عسر و حرج»، «لاضرر» و «الضرورات تبیح بالمحظورات» مورد بررسی قرار میگیرد. البته با توجه به اینکه غربالگری از مسائل جدید و مستحدثهای است که سابقهای از آن در کلام بزرگان و فقها وجود ندارد لذا بر اساس مسئله سقط جنین به آن پرداخته میشود.
🔹 با بررسی وضعیت عقب ماندگان ذهنی و ناقص الخلقه بخصوص(منگلیسم) مشخص میشود که این افراد دارای طبقه بندی مختلفی میباشند مثل طبقه خفیف، متوسط، شدید و عمیق که مشکلات آنها را بعد از تولد دارای شدت و ضعف مینماید.
🔹 طبقه خفیف و متوسط که حدود ۸۵ درصد از کل بیماران عقب مانده را تشکیل میدهد بعد از تولد حرج غیر قابل تحملی برای خود و والدین ندارند و مشمول قاعده لاحرج نمیگردند و شرعاً سقط آنها جایز نیست.
🔹 فقط طبقه شدید و عمیق هستند که مشمول قاعده لاحرج میگردند که ۱۵ درصد از بیماران را تشکیل میدهند و طب نوین هم این قابلیت را ندارد که میزان بیماری را مشخص کند؛ بنابراین حکم به جواز سقط همه آنها جایز نیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📝 معایب و چالشهای بیت کوین و تأثیرات آن در حکم شرعی
🔰 آیتالله جواد مروی در درس خارج «بیت کوین و رمز ارزها» تصریح کرد؛
📚 معایب و چالشهایی توسط متخصصین درباره بیت کوین مطرح میشود که ممکن است این معایب و چالشها اثر شرعی هم پیدا کند یا به عنوان اولی و یا عنوان ثانوی.
🔻 معایب بیت کوین
1️⃣ نوسان قیمت در طول دوره تکون تا الان: این رمزارز نوسانات شدیدی دارد، لذا جمعی از اقتصادانها میگویند خطر عدم ثبات در این ارز جدی است.
2️⃣ اقدامات مجرمانه به علت عدم امکان شناسائی بایع و مشتری: چون این پول از سازوکار رمز نگاری برای ایجاد امنیتش در شبکه استفاده میکند، هویت واقعی بایع و مشتری قابل شناسائی نیست.
3️⃣ امکان فرار مالیاتی در کشورهای مختلف و پولشوئی: به دلیل اینکه ماهیت رمزنگاری این ارز کاملا محفوظ است هیچ نهاد حاکمیتی نمیتواند ثروت مالک بیت کوین را تشخیص بدهد و از او مالیات بگیرد.
4️⃣ از دست رفتن همیشگی ثروت و پول با فراموشی رمز و اطلاعات: در بیت کوین اگر کاربر رمز و اطلاعات حسابش را فراموش کند پول و ثروت برای همیشه از دست میرود و قابل بازیابی نیست.
5️⃣ مبحث وراثت: اگر صاحب بیت کوین اطلاعاتش را ثبت کرد و دست فردی امینی داد فبها و الا هیچ سازوکاری برای اینکه ورثه به ملک خودشان برسند وجود ندارد.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21900
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ توصیههای تبلیغی مدیر حوزه به مبلغان/ مبلغی میتواند اثرگذار باشد که فرهنگ غرب را بشناسد
🔻 در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی قم صورت گرفت؛
📝 فصل مقوم حوزه، این است که یک رسانه است و فصل ممیز حوزه این است که اهل تبلیغ و بلاغ و ابلاغ است. این هویت و ذات حوزه است.
📝 اگر روزی حوزه از این بلاغ و ابلاغ و رسانندگی پیام دین و ارزشهای متعالی اخلاقی و دینی تهی شد دیگر حوزه نیست.
📝 حوزه قم همچنان باید حوزه تمدنساز، اثرگذار و تأثیرگذار و موج آفرین و تحول بخش باشد و همه اینها به نحوی با مقوله تبلیغ پیوند و گره خوردهاند.
📝 تبلیغ ما نیازمند نگاهی کلان، تمدنی، راهبردی، علمی و عمیق است. اگر مبلغان ما و جریانات تبلیغی ما دارای یک نگاه کلان و نقشه جامع نباشند کارشان محدود باقی خواهند ماند.
📝 حوزه مبلغ سست و کم پایه نمیخواهد و حوزه باید مبلغانی را تربیت کند که عمیق، دقیق، صاحب فکر و اندیشه باشند.
📝 مبلغانی میتوانند اثرگذار باشند که فرهنگ غرب را بشناسند و آسیبهای آن را بدانند و ما در یک رویارویی کلان تمدنی قرار داریم.
📖 متن کامل پیام:
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ مشارکت بیش از 2 هزار نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در برگزاری پنج دوره کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
🔻 عطاالله رفیعی:
🔹 امروز یک شبکه سه هزار نفره علمی داریم که با ما مرتبط هستند و حدود ۵۰ جلد کتاب به چاپ رسیده است و جریان اجتماعی برای تولید علوم انسانی اسلامی ایجاد کرده است.
🔹 در ایران با علوم اجتماعی ترجمه شده از غرب حداقل دو مشکل اساسی داریم؛ یکی اینکه چون این علوم درباره انسان غربی است، برای زندگی دیگر جوامع مفید و کاربردی نیست. از طرفی از منظر میانی و چارچوب کلی تولید دانش با مبانی فلسفه اسلامی سازگار نیست.
🔻 فرزاد جهانبین:
🔸 چاپ ۵۷ شماره مجله علمی پژوهشی، ۸۷ جلد کتاب و ۴۰ جلد مجموعه مقالات بخشی از اقدامات پنج دوره کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی است.
🔸 دو هزار و ۱۴۳ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان در این پنجدوره مشارکت داشتند و ۵۳۰ مقاله نیز پس از بررسی مورد تایید قرار گرفته است.
📖 متن کامل پیام:
http://meftaah.com/?p=21911
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 پذیرش مرکز تخصصی امام خامنهای
✅ پذیریش تکمیل ظرفیت رشته «تبلیغ فرهنگ جهاد» سطح سه
📆 ثبتنام حداکثر تا تاریخ 30/10/1399 میباشد.
💯 تمدید زمان ثبت نام مقدور نیست
❇️ اطلاعیه و دفترچه پذیریش در سایت سنجش و پذیریش paziresh.ismc.ir بخش مراکز تخصصی ایجاد شده و در دسترس می باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
گروه پژوهشی فقه تربیتی مؤسسه اشراق و عرفان برگزار میکند:
نشست علمی «فقه تربیتی و افقهای پیش رو»
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی
زمان: 5 شنبه 25 دیماه 1399
ساعت 10:30 تا 11
مکان: سالن اجتماعات موسسه اشراق و عرفان
«جلسه با رعایت توصیههای بهداشتی برگزار میگردد» لینک ورود به وبینار
https://croom.ir/b/zfr-bqy-lh4-no9
کد دسترسی: 749090
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#فقه_تربیت
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com