📚 حمایتهای مادی و معنوی از طرحهای پژوهشی طلاب پیرامون حوزه، نظام و جامعه
🔻 حجتالاسلام والمسلمین محمدی، دبیر «دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی»:
📝 ۲۸ کمیته علمی تخصصی در این دبیرخانه فعال شدهاند که اولویتهای حمایت را با هدف پاسخگویی به مسائل «حوزه، نظام و جامعه» را تدوین کردهاند؛ برای حمایت از آثار لازم است «طرح تحقیق» برای هر یک از این اولویتها ارائه شود.
📝 البته طرحهای پژوهشی خارج از این اولویتها نیز اگر در راستای پاسخ به «مسائل حوزه، نظام و جامعه» باشند نیز قابل بررسی است؛ همچنین تحقیقها به صورت گروهی و فردی قابل انجام است، مانند استادی که با کمک شاگردان یک پروژه علمی را انجام میدهد.
📝 لازم است پژوهشگران محترم در سایت معاونت پژوهش، به قسمت « دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی» رفته و ضمن انتخاب یکی از کمیتههای علمی معرفی شده، فایلهای مربوطه را جهت تکمیل دانلود کنند. در نهایت فرمهای «طرح اجمالی» و «معرفینامه» تکمیل شده را در ایتا به شماره ۰۹۳۶۷۵۶۸۸۰۰ و یا به آدرس hdabirkhane@hemail.ir ارسال نمایند. پس از بررسی و تایید طرح، قرارداد پژوهشی منعقد میشود.
📝 بر اساس نوع طرح و ترافیک کاری کمیته های علمی، در تلاشیم نتیجه طرح ارسالی را در کمتر از ۴۵ روز اعلام کنیم. سطح حمایتی دبیرخانه به دو صورت کلی «چاپ اثر» و «پرداخت حق الزحمه پژوهشی» بوده و کتابها غالبا در قالب انعقاد قرارداد و پرداخت حق الزحمه حمایت میشود.
💢 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27675
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔔 آغاز پذیرش طلبه در مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی حوزه علمیه
🔹 با رویکرد اجتهادی و حکمی
📆 ثبتنام تا 15 اردیبهشت 1401
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارشی از نشست علمی روش استنباط در مسائل مستحدثه
🔹 استاد جواد حبیبی تبار، ارائه دهنده: ما با موضوعات نوپدیدی مواجه هستیم که اِعمال شیوه استنباط فقه سنتی برای استنباط فقهی در این موارد کفایت نمیکند. ما در فقه، قاعده «عدم خلوّ وقایع از حکم شرعی» را داریم. معنای نظریه «منطقه الفراغ» که مرحوم شهید صدر مطرح کردهاند، خلوّ وقایع از حکم شرعی نیست بلکه معنای آن، وجود ظرفیت در فقه اسلامی برای پاسخگویی به این مصادیق است.
🔹 کار فقیه در موضوعات شرعیه، مثل سایر استنباطات است که از طریق ادله فقهی احراز میکند که شارع چه چیزی را به عنوان موضوع برای حکم خاصی که برای آن موضوع مترتب کرده است، جعل و اعتبار کرده است.
🔸 آیتالله سید منذر حکیم، ناقد: اگر ما قائل شدیم به این که نظام اجتماعیِ کاملی داریم، بررسی تک تک مسائل و هر مسأله فقهی چه مستحدث و چه غیرمستحدث، بدون در نظر گرفتن این چارچوب، به تعبیر شهید صدر، نه فقط یک نگاه فردی بلکه حتی یک نگاه جزءنگرانه است.
🔸 ما برای حرکت فقهی، شاقول و یک نظام استنباط داریم. ما بدون نظام استنباط نمیتوانیم استنباط کنیم. در نظام استنباط، هدف استنباط، کشف احکام الهی است. شهید صدر احکام الهی را طبقهبندی میکند. ما یک حکم فردی داریم. یک حکم برای جامعه داریم. یک نظریه فقهی داریم. یک نظام فقهی داریم. استنباط هر کدام از اینها راهکار خود را دارد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27723
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#مشهد
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران نیرو جذب میکند
📚 اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران، فعال در زمینه تصمیم سازی و اثرگذاری بر فرآیند تدوین سیاستهای بخش انرژی و حوزههای مرتبط با منابع طبیعی، از تعدادی نیروی متعهد و کارآمد با شرایط ذیل (به صورت تمام وقت) دعوت به همکاری مینماید.
🔻 حوزه کاری:
🔹 مسائل مربوط به حوزه ساختار حکمرانی انرژی کشور
🔻 شرایط کاری:
🔹 تعهد حداقل حضور ۱۲۰ ساعت در ماه
🔹 نیاز به توانمندیهای جست و جو
🔹 نیاز به توانایی درک مطلب زبان انگلیسی
🔻 رشتههای تحصیلی مورد نیاز:
🔹 ترجیحا کارشناسی ارشد رشتههای اقتصاد، اقتصاد انرژی و سیاستگذاری عمومی
🔻 ویژگیهای شخصیتی:
🔹 دارای علاقه مندی به مباحث کلان و سیاستگذاری
🔹 دارای انگیزه بالا برای حل مسائل کشور
🔹 دارای قدرت تحلیل و تفکر نقادانه
🔹 دارای روحیه یادگیرنده، خلاق و پیگیر
🔹 متعهد و منظم
💻 فرم ثبتنام: https://b2n.ir/d06749
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ دکتر کاظم فروتن به عنوان دبیر ستاد ملی جمعیت منصوب شد
💢 رئیس جمهور در حکمی «دکتر سید کاظم فروتن» را در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به سمت دبیر ستاد ملی جمعیت منصوب کرد.
📝 رئیس جمهور در این حکم آورده است: انتظار میرود با اتکال به خداوند متعال، تشریک مساعی اعضای محترم آن ستاد و بهرهمندی از کلیه ظرفیتهای موجود با ایجاد هماهنگی و همافزایی بین دستگاهها و مجموعههای مرتبط در اجرای دقیق قانون جمعیت مجدانه بکوشید.
📝 دکتر رئیسی همچنین تصریح کرده است: توفیقات آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله در قانون جمعیت، تحقق آرمانهای نظام اسلامی و بویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از درگاه خداوند سبحان مسألت مینمایم.
🔹 دکتر فروتن دارای دکترای پزشکی و متخصص رشته اورولوژی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و عضویت در هیأت علمی و دانشیار رشته تخصصی اورولوژی در دانشگاه شاهد، فعال حوزه خانواده و جمعیت، قائم مقامی دبیر شورای گسترش معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان، تالیف چندین عنوان کتاب در حوزه خانواده، تاسیس اولین کلینیک جامع سلامت خانواده در کشور، فعال نمونه کشوری حوزه ازدواج، تاسیس انجمن علمی سلامت خانواده ایران، تاسیس رشته دکتری خانواده و سلامت جنسی و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شاهد را در سوابق خود دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#انتصاب
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ راهاندازی دبیرستانهای علوم و معارف اسلامی سعادت در مناطق مختلف کشور
🔻 دکتر علی سروری مجد در سفر به استان سیستان و بلوچستان:
🔹 دبیرستانهای علوم و معارف اسلامی سعادت در مناطق مختلف کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی میشود. این دبیرستانها جنبه کمیت گرایی و کسب درآمد برای دانشگاه نخواهد داشت و با هدف تربیت عالم ربانی برای 40 سال آینده راه اندازی خواهد شد.
🔹 هرجا دبیرستان علوم و معارف اسلامی تأسیس شود نمایندگان ولی فقیه در استان و ائمه جمعه هر شهرستان تکیه گاه این مدارس هستند. شجره طیبه دبیرستانهای علوم و معارف اسلامی می تواند در پرورش و تربیت نسل آینده با مبانی اسلامی در دارالولایه سیستان موفق باشد.
🔹 واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کنار جذب حداکثری دانشجو باید به سمت تولید محصولات دانش بنیان حرکت کنند و برنامه اصلی آنها اولویت دادن به پژوهش، ارتباط سازنده با صنعت، حمایت از تولید محصولات دانش بنیان در مراکز رشد و حل مسائل و مشکلات حوزه سرزمینی خود باشد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27703
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#سیستان_و_بلوچستان
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان پذیرش دانش پژوه در مرکز تخصصی فقه و حقوق
✅ مرکز تخصصی فقه و حقوق برای سال تحصیلی 1402-1401 دانش پژوه میپذیرد.
🔰عناوین رشتهها:
- فقه و حقوق، سطح ۲
- فقه و حقوق خصوصی، سطح ۳
- فقه و حقوق عمومی، سطح ۳
- فقه و حقوق بینالملل، سطح ۳
- فقه و حقوق وقف، سطح ۳
- فقه و حقوق جزا و جرم شناسی، سطح ۳
- فقه و حقوق خانواده، سطح ۳
- فقه و حقوق بشر، سطح ۳
📅 مهلت ثبت نام: 15 اردیبهشت 1401
🌐 سامانه پذیرش: www.paziresh.isme.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از آخرین وضعیت بستههای حمایت فرزندآوری
📝 دستورالعمل اعطای وام فرزندآوری ابلاغ شد و برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمدهاند تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری، به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون، فرزند دوم ۴۰ میلیون، فرزند سوم ۶۰ میلیون، فرزند چهارم ۸۰ میلیون و به ازای فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان و در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق میگیرد و ترتیب تولد لحاظ میگردد.
📚 فاطمه محمدبیگی، نماینده مجلس: دو شرکت خودرو سازی ایران خودرو و سایپا طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجاب به واگذاری 50 درصد خودروهای قرعه کشی خود طبق این قانون شدهاند، براساس افزایش متقاضیان پیشنهاد میشود دیگر شرکتهای کوچکتر خودرو سازی و شرکتهای خصوصی در اجرای این بند قانون افزایش جمعیت ورود پیدا کنند.
🔹 آقای سحابی، مدیر ارتباطات بانک مرکزی: روز گذشته ابلاغیه مربوط به فرزندآوری را به سیستم بانکی ارسال کردیم و بر این اساس بانکها مکلفند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول این بخشنامه، موضوع را به واحدهای اجرایی ذیربط در سراسر کشور ابلاغ کنند.
💢 بانک مرکزی نیز در بخشنامهای، دستورالعمل تسهیلات قرضالحسنه «ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن» برای خانوادههای فاقد مسکن را که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده یا میشوند، به بانکهای عامل ابلاغ کرد.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27789
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 گزارشی از نشست علمی فقه آرمانشهر مهدوی با ارائه حجتالاسلام والمسلمین واسطی
📝 اگر ما تمدنی داشتیم که همه نیازهای انسان را پوشش بدهد ولی هیچ ارتباطی ملکوتی بالفعل ایجاد نکند یعبدوننی لا یشرکون بی شیئا، اتفاق نمیافتد، اگر تمدنی، سلامت و دانش و عدالت و … را تولید کند ولی احساس حضور خدا در قلوب و نفوس جامعه نباشد حتما تمدن مطلوبی رخ نداده است.
📝 آرمانشهراندیشی و آرمانشهرنویسی حوزوی کاملا مغفول است. فقه آرمانشهر با فقههای مضاف دیگر مانند فقه بورس و فضای مجازی و فرهنگ و … متفاوت است و حالت رویکردی دارد و باید بتوانیم از تدوین ادله برای تعریف مدل استفاده کنیم.
📝 آرمانشهرها تاکنون در قالب رمان و داستانهای تخیلی و صحنهپردازیهای ادبیاتی شکل گرفته است؛ مثلا اتوپیای تامس مور جزیرهای در خلیجی بزرگ و در امان از بادها و موج و … است و لنگرگاه دارد و آمدن افراد بیرون از این مجموعه به آن خطرناک است، یعنی همه جزئیات ریز در این آرمانشهر توصیف شده است.
📝 وقتی صحبت از آرمانشهر است جنس، جنس تمدنی است و تمدن شبکه منسجم از نظامات یعنی ساختارها و فرایندها است، این شبکه حداقل دارای سه نظام معرفتی، قانونی و فرهنگی است و معادل آن در فقه و مباحث حوزوی، نظام معرفتی، عقاید و باورها است که دانش کلام و فلسفه و عرفان پشتوانه آن است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27778
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بررسی آیاتی که نام امام علی(ع) در آن آمده است
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حسین سوزنچی در مطلبی نوشت؛
📝 در میان ما به غلط معروف شده که اسم حضرت علی(ع) در قرآن نیامده است؛ ادعایی که بقدری تکرار شده، همه باور کردهایم و هر جا اسم ایشان را در قرآن ببینیم، آن را ترجمه میکنیم!
🔻 مقدمات بحث:
1️⃣ یادمان باشد بنیامیه هزار ماه بر جامعه اسلامی مسلط شد و در این ایام تمام تلاش خود را برای محو نام و یاد علی(ع) در پیش گرفت، از جعل روایات فراوان گرفته تا تحریف معنوی قرآن.
2️⃣ در زبان اصلیِ تورات و انجیل، نام حضرت محمد(ص) آمده است، اما علمای مغرض این شرایع اسم را ترجمه میکنند تا ادعا شود نام حضرت در این کتب نیست.
3️⃣ در هزار ماه حکومت بنی امیه بردن نام علی(ع) و ذکر فضایل او از بزرگترین جرایم بود و علمای درباری بنیامیه چون جرأت تغییر دادن متن قرآن را نداشتند همین ترفند را در مورد نام حضرت علی(ع) در قرآن انجام دادند.
🔹 مورد اول: در آیات 49 – 50 سوره مریم آمده «فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَکُلّاً جَعَلْنَا نَبِیّاً؛ وَوَهَبْنَا لَهُم مِّن رَّحْمَتِنَا وَ جَعَلْنَا لَهُمْ لِسَانَ صِدْقٍ عَلِیّاً.»
🔹 مورد دوم: خداوند در آیات ۴ و ۵ سوره زخرف میفرماید « وَإِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتَابِ لَدَیْنَا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ؛ أَفَنَضْرِبُ عَنکُمُ الذِّکْرَ صَفْحاً أَن کُنتُمْ قَوْماً مُّسْرِفِینَ.»
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27819
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅اولین همایش ملی تحول در علوم انسانی و نقش آن در پیشرفت ایران اسلامی
🔴برگزارکننده: دانشگاه اراک
📆مهلت ارسال مقالات: پایان آبان ماه 1401
👈تارنمای همایش: https://espconference.uast.ac.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان_همایش
#اراک
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ گزارش عملکرد ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی
🔻 دکتر واعظی جزئی تشریح کرد؛
🔹 تجزیه و تحلیل وضع موجود و احصاء وضعیت موجود از اطلس آمایش استان استخراج میشود. در همین راستا، فرآیند آمایش به پنج دسته کلی آمایش «آموزشی - اقتصادی – اجتماعی»، آمایش «اداری – فرایندی»، آمایش «آموزشی - فرهنگی – اجتماعی»، آمایش «آموزشی – فناوری» و آمایش «آموزشی - بین الملل» تقسیم شده که در حال بررسی و انجام است.
🔹 مواردی که از راهبردهای کلان دانشگاه استخراج شده اند، بیان کننده اهداف اصلی دانشگاه درطـی برنامه هستند و چارچوب و اولویتهای اصلی آن را شکل میدهند. بنابراین، شایسته است تمامیبرنامهها و فعالیتهای دانشگاه در قالب این بستههای کاری ساماندهی شوند.
🔹 ستاد راهبری و نظارت بر پیاده سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی به منظور رفع ابهام و تفسیرهای متعدد در گذر زمان، شناسنامه شاخصها در سطح اهداف را طراحی کرده است. طراحی شناسنامه شاخص برای هر یک از شاخصها در سیستم مدیریت عملکرد ضروری است.
🔹 ایجاد هستههای فکری در دانشگاه آزاد اسلامی یکی از گامهای مهم در جهت دستیابی به مأموریت و رسالت حقیقی دانشگاه و عبور از مرزهای تفکر سنتی در عرصه مدیریت است که امیدواریم با همکاری اعضای هیأت علمی بتوان فصلی نو در ساختار تصمیمگیری و تصمیمسازی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27719
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#دانشگاه
#گزارش_خبری
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 اندیشکده حکمرانی و فناوری نرم فطن دعوت به همکاری میکند
📚 اندیشکده حکمرانی و فناوری نرم فطن از افراد باانگیزه، دغدغه مند، و علاقمند پیرامون موضوعاتی همچون اقتصاد رفتاری و کاربرد آن در سیاستگذاری و فناوری نرم (مجموع ابزارها و ملاحظات سیاستگذاری)، دعوت به همکاری میکند.
🔻 ویژگیها:
🔹 دغدغه مند، پرتلاش، باانگیزه، کنجکاو و جسور
دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری، سال آخر کارشناسی در مهندسی یا علوم انسانی (البته رشتههای مطلوبتر عبارتند از رشتههای مهندسی همچون مهندسی صنایع، کامپیوتر، برق و مکانیک؛ خط مشی گذاری و سیاستگذاری عمومی، مدیریت، علومسیاسی، اقتصاد)
🔹 سن بین ۲۲ تا ۲۸ سال
🔹 تسلط نسبی به زبان انگلیسی
🔹 علاقمند به پژوهش، نوشتن، و کار تیمی
🔹 دارای تفکر انتقادی و قدرت تحلیل نظام مند مسائل سیاستی
🔹 به دنبال اصلاح نظام اداری کشور، بهبود و هوشمند نمودن حکمرانی و سیاستگذاری
📝 فارغ التحصیلان یا افراد سال اخر تحصیلات تکمیلی که دارای رزومه مناسب اندیشکده هستند، امکان اخذ امریه و همکاری با اندیشکده با حقوق مطلوب را خواهند داشت.
📱 برای ارتباط یا کسب اطلاعات بیشتر به آیدی یا شماره زیر در واتس اپ پیام دهید.
N_a_hosseini@
۰۹۱۲۲۸۳۹۴۳۹
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ بحث جمعیت نیاز به جاده دارد نه فقط سیاست
🔻 امیرحسین بانکی پورفرد در نشست «شورای هماهنگی هفته جمعیت»:
🔹 نکته مهمی که باید نسبت به آن دقت شود، آن است که تا سالهای قبل فقط سیاستها را داشتیم ولی سیاستها جاده نیست، بحث جمعیت امروز نیازمند مسیر راه و جاده است.
🔹 مسأله سقط جنین را در جامعه امروز داریم که نیاز به فرهنگ سازی دارد، تجربه شیرین بارداری با اصلاح نظام بهداشت تحقق مییابد، هم اکنون چهار میلیون خانواده تک فرزند داریم که فقط نیاز به یک حمایت دارند که بحثهای معیشتی و خدماتی محرک خوبی می تواند باشد.
🔹 امروز حتی ساز و کار داخلی مجموعههای انقلابی همراه با فرزندآوری نیست، ما باید به مادر فعال در جامعه خدمات بدهیم و باید به مادر توجه شود، شهرهایمان را برای مردها ساختهایم نه برای مادرها.
🔹 آیتالله اعرافی بعد از حدود ۸ ایرادی که شورای نگهبان به مواد قانون گرفتند، نامه به شورا زد و اعلام کرد، حوزه صد درصد به این قانون عمل میکند و مشکل شورای نگهبان را حل کرد و واقعا به ما چک سفید امضا داد.
🔹 مطالبه گری نباید به گونهای باشد که باعث ناامیدی شود، اگر احساس گردد که قانون اجرا نمیشود، ما باخته ایم لذا شیوه مطالبه گری بسیار مهم است، باید از جنس اطلاع رسانی و گره گشایی باشد نه مچ گیری.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27810
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢معرفی کتاب|
📘 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقهبندی علوم با رویکرد اسلامی»
✍ به قلم استاد محمدحسین ملکزاده
📚 به همت انتشارات منهاج علم
📜 معرفی اثر:
🌐 http://ihkn.ir/?p=27247
🛒 نحوه تهیه کتاب:
✅ اینترنتی:
https://bookroom.ir/97522/نظام_مدیریت_دانش_و_طبقه_بندی_علوم_با_رویکرد_اسلامی
✅ پیامکی:
۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰
✅ تلفنی:
۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲
✅ شناسه ایتا:
@Ketab_menhaj
📌 ارسال برای شهرهای قم و تهران به صورت رایگان میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#ویدئو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ بررسی آیاتی که نام امام علی(ع) در آن آمده است 🔻 حجتالاسلام والمسلمین حسین سوزنچی در مطلبی نوشت؛
💢 یادداشت تکمیلی "بررسی اسم امام علی(ع) در قرآن کریم" به قلم حجتالاسلام والمسلمین حسین سوزنچی
📝 در میان ما به غلط معروف شده که اسم حضرت علی علیهالسلام در قرآن نیامده است؛ ادعایی که بقدری تکرار شده، همه باور کردهایم و هرجا اسم ایشان را در قرآن ببینیم، آن را ترجمه میکنیم!
📝 تلاش نوشتار حاضر این است که نشان دهد: دلالت کلمه «علیّ» در آیات مذکور بر حضرت علی علیهالسلام کاملا با ظاهر آیه سازگار است و این سخن بدین معنا نیست که استعمال این کلمه در معنای «بلندمرتبه» لزوما نادرست باشد.
📝 به تعبیر دیگر، هدف از نوشته حاضر نشان دادن این نکته است که: دلالت کلمه «علیّ» در آیات مورد بحث بر«شخص حضرت علی علیهالسلام»، اگرقوی تر از ظهور آن در معنای «رفیع و بلندمرتبه» (معنای لغوی کلمه «علیّ») نباشد، ضعیفتر نیست.
📝 بدین منظور در خصوص هر آیه، ابتدا بر اساس قواعد نحوی و بلاغی و تفسیری، این ادعا تبیین میشود و سپس نشان داده خواهد شد که این برداشت از آیات در روایات و سخنان اهل بیت و اصحابشان، و نیز در بسیاری از تفاسیر شیعه تا به امروز و حتی گاه در تفاسیر اهل سنت رواج داشته است.
📝 مورد اول: خداوند در سوره شعرا، آیه ۸۴ این دعای حضرت ابراهیم را نقل میفرماید که: «وَاجْعَل لی لِسانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ.» در سوره مریم (آیات ۴۹-۵۰) خبر از استجابت این دعا داده شده است.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27828
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان جذب مدارس امین
📆 زمان ثبتنام: تا 15 اردیبهشت 1401
💻 سایت: https://howzehtehran.com/Files/amin.php
☎️ تماس: کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 77488900 داخلی 303
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 چرا اتاق بازرگانی نیازمند ورود فوری نهادهای نظارتی است؟
📝 در طول سالهای اخیر، مسئولین اتاق بازرگانی تلاش کردهاند تا جنس رابطه خود با نهادهای حاکمیتی را بهگونهای تنظیم کنند که به ارجحیت دیدگاه «ماهیت خصوصی اتاق بازرگانی» کمک کند و این موضوع شائبه وجود فساد مالی و مدیریتی را در اتاقهای بازرگانی را تقویت میکند.
📝 برخی از مدیران اتاق بازرگانی دارای تابعیت دوگانه هستند و در این شرایط نماینده اتاق ایران در بسیاری از شوراها و کمیسیونهای حاکمیتی کشور هم هستند و دسترسی بسیار وسیعی به اطلاعات محرمانه و تجاری بخش خصوصی و دولتی دارند.
📝 هر چند بسیاری از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، این نهاد را پارلمان بخش خصوصی مینامند، اما به نظر میرسد اتاق بازرگانی با ساختار و ترکیب کنونی، نماینده خوبی برای بخش خصوصی محسوب نمیشود.
📝 اتاق بازرگانی حدود ۵۰هزار عضو دارد در حالی که تعداد واحدهای صنفی کشور بیش از ۲میلیون هستند که در قالب اتاق اصناف ساماندهی شدهاند. همچنین تعداد واحدهای تعاونی و صنعتی کشور نیز از اعضای اتاق بازرگانی بیشترند. به علاوه از همان اعضای محدود حدود ۵۰هزار نفری اتاق بازرگانی، تعداد کمی در انتخابات مشارکت میکنند.
📝 در شرایط کنونی و با ساختار فعلی، اتاق بازرگانی نماینده خوبی برای بخش خصوصی کشور، بهویژه بخش تولیدی، محسوب نمیشود و نیاز است تا ساختار اتاق به نفع ایجاد تعادل میان فعالان اقتصادی اصلاح شود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27814
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#یادداشت
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با همکاری مراکز و نهادی علمی حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند:
💢همایش ملی فقه نظام ساز (چیستی، ساختار و رویکردها)
🗓 مهلت ارسال مقالات: 1401/02/31
🕛 زمان برگزاری همایش: پنجشنبه 1401/03/26
🔻محورهای همایش:
▫️تعریف فقه نظام ساز
▫️ضرورت فقه نظام ساز
▫️ امکان سنجی فقه نظام ساز
▫️ پیشینه شناسی فقه نظام ساز
▫️ فقه نظام ساز در مکاتب اهل سنت
▫️غایت شناسی فقه نظام ساز
▫️موضوع شناسی فقه نظام ساز
▫️رویکردشناسی فقه نظام ساز
▫️ساختار فقه نظام ساز
▫️ نظام مسائل فقه نظام ساز
▫️ مولفه های فقه نظام ساز
▫️چالش های فقه نظام ساز
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#همایش
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 حجتالاسلام والمسلین قنبریان در برنامه «سوره؛ فصل نهج البلاغه» موضوع نهج البلاغه و مسئله عدالت را بررسی کرد
🔹 نهج البلاغه را میتوان کتاب عدالت معرفی کرد؛ به این دلیل که عمده خطبههایش در زمان حکومت حضرت امیر(ع) ارائه شده و از سوی دیگر حکومت در اسلام برای اقامه قسط است، یعنی هدف این جهانیِ حکومت، رساندن جامعه به عدالت اجتماعی است لذا طبیعی خواهد بود که نهج البلاغه پر از آموزههایی مملو از عدالت اجتماعی باشد.
🔹 نگاههای متجزی است که راه را برای التقاط فراهم میکند؛ که اگر فقط عدالت اقتصادی را بگیریم و از عدالت سیاسی که آزادی و مردم سالاری و در عین حال امامت و ولایت را وارد عدالت اجتماعی میکند غافل شویم دچار یک التقاط خواهیم شد، از سوی دیگر اگر فقط به عدالت سیاسی پرداختیم و از عدالت اقتصادی غافل شدیم یک جور التقاط دیگر اتفاق میافتد که در جوامع لیبرالیستی شاهد آن هستیم.
🔹 اگر به همین مبنا از حضرت امیر (ع) که فرمود «عدالت قرار گرفتن چیزها در جای صحیح خودش است» توجه کنیم، عدالت سیاسی از قضا مادر عدالتها است. ما در تلقی امامت نقش مردم را جدی میدانیم و بدون مردم امامتی نخواهد بود و ولایتی منعقد نخواهد شد، از این حیث هم امام و هم مردم سر جای خود مینشینند، پس هم عدالت است، هم امامت و مردم سالاری.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27733
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حقوق
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 سرپرست دانشکده علوم انسانی و هنر حضرت معصومه(س) منصوب شد
📝 دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، دکتر «مریم بردبار» را به عنوان «سرپرست دانشکده علوم انسانی و هنر حضرت معصومه (س)» منصوب کرد.
🔹 در این حکم آمده: انتظار میرود با پیروی از آموزههای اسلامی، مبانی علمی، روحیۀ انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و جلب همکاری استادان، مدیران و کارکنان گرامی، تمامی امکانات آن دانشگاه را جهت تحقق سیاستها و برنامههای اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، توسعه همه جانبه علم و فناوری، مهارت افزایی، کارآفرینی، فرهنگسازی کار تیمی و جهادی و اجرای محورهای سند «دانشگاه اسلامی» در راستای تحقق راهبردهای «بیانیه گام دوم»؛ به ویژه تلاش برای تربیت نسل زمینهساز «سبک زندگی اسلامی»، تقویت بنیان خانواده و نقشآفرینی شایسته بانوان فرهیخته در تراز انقلاب اسلامی، به کار گیرید.
🔸 دکتر مریم بردبار (متولد ۱۳۵۴ قم) عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشکده علوم پایه دانشگاه قم با مرتبه دانشیار است. از سوابق اجرایی وی می توان به معاون گروه شیمی و مدیر امور دانشجویی دانشگاه قم اشاره کرد. دکتر بردبار مجری چندین طرح پژوهشی بوده و دهها مقاله علمی پژوهشی از وی منتشر شده است.
💢 وزیر علوم در نامه جداگانهای از خدمات دکتر نسرین صادقزاده رئیس سابق دانشکده علوم انسانی و هنر حضرت معصومه (س) در مدت تصدی مسئولیت این مؤسسه آموزش عالی قدردانی کرد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#انتصاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صدای شهید سید محمدباقر صدر
✅ اگر علی(ع) برای دنیایش کار کرده بود حتماً میگفت: به خدا سوگند که من بدبختترین بشرم؛ زیرا من در برابر عمری سراسر جهاد و فداکاری و عشق خدا چیزی بهدست نیاوردم؛ اما او چنین نگفت، بلکه فرمود: «به خدای کعبه سوگند، رستگار شدم».
✅ والله این رستگاری همان شهادت اوست؛ زیرا او برای دنیایش کار نمیکرد، برای پروردگارش کار میکرد و الآن[لحظه شهادت برای او] لحظه دیدار با خداست.
✅ این لحظهای است که علی(ع) با خداوند متعال دیدار میکند و خدا هم حساب او را تمام و کمال میدهد. پاداشش را عطا میکند و اجر و عوض آن همه سختیها و مصائبی که تحمل کرد را میپردازد.
📝 بخشی از آخرین جلسه درس تفسیر شهید صدر _ سال ۱۳۹۹ هجری قمری.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ
#صوت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ نشست مشترک رئیس دانشکده صدا و سیما قم و مدیر جامعهالزهرا(س) برگزار شد
📝 نشست مشترک دکتر سیدمحمدمهدی موسوی مهر رئیس دانشکده صدا و سیما - قم (دین و رسانه) و سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلاماللهعلیها در سالن جلسات این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.
🔹 در این نشست، سرکار خانم برقعی با بیان اینکه دو نهاد دانشکده صدا و سیما و جامعه الزهرا سلاماللهعلیها از گذشته فعالیتهای مشترک داشتند، بر تعامل و همکاریهای مناسب این دو نهاد تأکید کرد.
🔸 همچنین دکتر موسوی مهر با اشاره به پذیرش طلاب در دانشکده صدا و سیمای قم، عنوان کرد: هم اکنون بانوان طلبه در دو رشته ادبیات نمایشی و ارتباطات دانشکده صدا و سیما قم پذیرش میشوند.
🔸 رئیس دانشکده صدا و سیما قم با بیان اینکه هنر و رسانه در جهاد تبیین اصلی ترین عناصر هستند، بر لزوم حضور بانوان طلبه در این عرصهها تأکید کرد و گفت: در این دانشکده، علاوه بر دورههای رسمی، دورههای مهارتی ویژه طلاب برگزار میشود که طلاب با حضور در این دورهها میتوانند در جهاد تبیین و انجام رسالت خود تأثیرگذارتر باشند.
📝 در این نشست، حجتالاسلام والمسلمین حسین پور معاون فرهنگی دانشکده صدا و سیما قم و حجتالاسلام والمسلمین بزرو معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلاماللهعلیها به عنوان نمایندگان دو طرف جهت تقویت همکاریهای مشترک و انعقاد تفاهم نامه معرفی شدند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com