💢 به یاد بنیانگذار همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش
📚 همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش قدمت دیرینه دارد، اگر نیم نگاهی به پیشینه این طرح داشته باشیم فعالیت روحانیت در آموزش و پرورش را باید در سبد فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی عالمان بزرگی چون شهیدان بهشتی، باهنر و مفتح جست.
📚 شهیدان باهنر، بهشتی و مفتح با تدوین و تالیف کتب تعلیمات دینی و آموزش قرآن پا به عرصه تعلیم و تربیت نهادند تا آموزش و پرورش آن زمان جولانگاه تفکرات ضد دینی نشود، تدبیر، درایت، سخت کوشی و تحلیل درست از شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آن زمان موجب شد تا این فرزانگان گران ارج پا به عرصه های جدی تری گذاشته و با در گیر کردن بزرگان حوزه علمیه دست به تاسیس مدارسی با گرایش تربیت دینی و مذهبی بزنند.
📚 براین اساس مدرسه دین و دانش که مدیریت آن را شهید بهشتی برعهده داشت، این بنای مبارک با قدمتی حدود هفت دهه، موجب تربیت دانش آموزانی شد که هرکدام به نوبه خود درعرصههای گوناگون علمی، فرهنگی و دینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرده و هم اکنون نظام اسلامی از تراز مرجعیت دینی گرفته تا مدیران ارشد و اساتید مبرزحوزه ودانشگاه از وجود محصلان مدرسه دین و دانش بهره مند است.
📚 حضور شهید بهشتی و جمعی از فضلای خوشفکر آن زمان در محیط آموزش و پرورش قبل از انقلاب، نقطه عطف فعالیت حوزه و روحانیت در عرصه تعلیم و تربیت است.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28761
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تعلیم_و_تربیت
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ مفهوم شناسی تربیت از دیدگاه حجتالاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی
🔹 وجود نگرشها و دیدگاهها نسبت به مفاهیم کلیدی تربیت، تعیین کننده نوع نگاه ما در مبانی است؛ به عنوان مثال اگر در تربیت، موضوع اصلی را انسان دانستیم باید در بحث مبانی نگرش و تعریف ما نسبت به انسان و ابعاد وجودی آن مشخص شود.
🔹 در اصول به دنبال قواعد کلی میباشیم که از درون این مبانی استخراج میشود؛ به عنوان مثال اگر اکرام در تربیت دینی، یک اصل است باید را بررسی کنیم که چه کسی گفته اکرام اصل است. بعد از اثبات آن به عنوان قاعده کلی تربیت، وارد مرحله سوم که روش است میشویم.
🔹 روش جزئی تر از قاعده است، وقتی میگوییم در تربیت یک اصلی به نام موالات وجود دارد؛ یعنی از اصول و قواعد اصلی تربیت این است که مخاطب خود را ولایت مدار تربیت کنیم. پاسخ به این سوال که روش تربیت ولایت مدارانه چیست؟ روش تربیت مبتنی بر اکرام چیست؟
🔹 عمده اختلافات میان مباحث تربیت دینی و غربی، در بیان روشها میباشد و در اصل بحثها در این حوزه بیشتر مبنایی است. بحث در مورد روشها بدون اینکه در مورد مبناها صحبت شود به جایی نخواهید رسید؛ زیرا روشها مبتنی بر اصول و مبانی میباشند و تا زمانی که در اصول و مبانی نتیجهای حاصل نشود، نمیتوان در مورد روشهایی که با هم تفاوتهای فاحش دارند صحبت نمود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27307
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#گزارش
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 فراخوان نخستین دوره «دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی»
🗓مهلت ارسال آثار تا 15 شهریور 1401
🌐اطلاعات تکمیلی:
http://www.rihufest.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📝 جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه خطاب به دولت و مجلس اعلام حمایت خود را درباره طرح «مسکن زندگی» اعلام کردند.
🔹 در بخشی از بیانیه آمده: نتایج تحقیقات علمی نشان میدهد که معماری شهری بهعنوان عامل بیرونی تأثیرگذار بر سلامت انسانها، در صورت ارتفاع زیاد منشأ اثرات مخربی بر سلامت روانی انسانها خواهد بود. افراد در مواجهه با ساختمانهای مرتفع، بیشتر دست به بزهکاری میزنند و درگیر مشکلات رفتاری میشوند.
🔹 چنانکه هرچه ارتفاع ساختمانها بیشتر شود، تأثیرات روانی بیشتری بر ناظران وارد شده و این امر سبب تنش و اضطراب در جامعه میگردد؛ تاجاییکه آمار نشان میدهد که افزایش تصاعدی جرم و جنایت در ساختمانهای مرتفع به-مراتب بیشتر از ساختمانهای کمارتفاع است.
🔹 همچنین مناظر متراکم و مرتفع شهری، به دلایل متعددی ازجمله افزایش استرس، کاهش توجه و تمرکز در ادراک، اختلال در میزان کارایی و پرخاشگری، میتواند در بلندمدت منجر به بیماریهای مزمنی مانند فشارخون و بیماریهای قلبی گردد.
🔹 پرواضح است که موارد فوق با افزایش حجم مراجعه به دادگاهها، آمار زندانها، مراجعه به بیمارستانهای روانی و تعداد افراد تحت پوشش مراکز حمایتی، ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه هزینههای مخفیِ قابل توجهی برای دولت محسوب میشود.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28819
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مسکن
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 کتاب «اصول فقه نظام» به زیور طبع آراسته شد
📚 کتاب اصول فقه نظام به قلم آیتالله اراکی توسط انتشارات اندیشه ناب ماندگار به زیور طبع آراسته شد.
📝 در بخشی از کتاب آمده: اصول فقه نظام، دانش جدیدی فراتر از اصول فقه متعارف نیست؛ بلکه بخشی از همان اصول فقه متعارف است و تعریف اصول فقه متعارف بر مسائل آن، همچون سایر مسائل اصول فقه متعارف، منطبق و صادق است.
🔹 تفاوتی که مسائل اصول فقه نظام با مسائل اصول فقه متعارف دارد , در نوع مسائلی است که در اصول فقه نظام مطرح است که تابعی از نوع مسأله فقهی است که در فقه نظام مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
🔹 تفاوت های اصلی میان مسائل فقه خرد _ یا فقه فردی _ با مسائل فقه کلان _ یا فقه نظام اجتماعی _ از جهت موضوع، محمول و روش استنباط است که شیوۀ کاربری اصول فقه در استنباط مسائل فقه نظام با شیوۀ کاربری آن در استنباط مسائل فقه فردی تا حدودی متفاوت می کند.
📚 علاقه مندان می توانند این اثر را با مراجعه به انتشارات نشر ناب ماندگار به آدرس: قم بلوار معلم میدان روح الله جنب مسجد سلماسی نشر ناب ماندگار و یا با شماره ذیل تماس حاصل و تهیه نمایند.
☎️ شماره تماس: 37749893_025
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 بررسی روند تحول در حوزه در گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست
💢 اگر بخواهیم قضاوت منصفانهای داشته باشیم، حوزه تحول را پذیرفته و شاهد آن هم وجود صدها و هزاران کتاب و مقاله و برگزاری همایش و سمینار علمی و … است. حال آیا اینها متناسب با وضع مطلوب بوده است؟ به نظر بنده نمره خوب میتوان به آن داد، ولی نمره عالی به آن تعلق نمیگیرد و این تحولات رویه و هنجار نشده است.
💢 متاسفانه این تحولات نشان داده نمیشود و در اثر بیاطلاعی و غرضورزی، سیاهنمایی میشود و تبلیغات سوء صورت میگیرد و ما رسانه و سخنگوی رسمی برای بیان پیشرفتها و معرفی نظریهپردازیها نداریم.
💢 در مجموع میتوان نمره خوبی به روند تحول در حوزه داد. البته برخی مقاومت میکنند و خودشان آوردهای ندارند. اگر کسی هم آوردهای داشته باشد، جلوی آن را میگیرند و تخطئه میکنند، ولی فکر میکنم مشکلات در آینده کاهش خواهد یافت.
💢 سیستم آموزشی حوزه خوب است، ولی انتقاداتی مانند کمیتگرایی، مدرکگرایی و آمارگرایی به آن وارد است یا اینکه همه کسانی که وارد سیستم آموزشی حوزه میشوند، آیا باید یک مسیر را طی کنند یا بعد از مدتی از هم جدا شوند و افراد متناسب با هدفی که دارند خوراک علمی دریافت کنند یا واحدهای آموزشی زیاد است یا برخی کتب درسی نیازمند تغییر است. این نقدها لازم است اما هیچکدام نباید مجوز این باشد که ما خوبیها و نقاط قوت را نبینیم.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28774
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
✅ فراخوان پذیرش پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی در حوزههای تخصصی علوم انسانی
🔹 برگزارکننده: موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی
💢 دوره آموزشی و پژوهشی دوساله در قم، تهران و مشهد مقدس
📅 مهلت ثبتنام: اول مرداد ماه ۱۴۰۱
💻 لینک ثبت نام: khamenei.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 اسلام کوئست به ۱۶ زبان، بیش از ۲۰۰ هزار سؤال را پاسخ داده است
🔰 آیتالله هادوی تهرانی در گفتوگویی مطرح کرد؛
🔹 رساله عملیه باید اختصاصاً به مباحث شریعت و فقهی به معنای خاص بپردازد نه مباحث عقیدتی و اخلاقی؛ البته اشکالی ندارد که شخصی یک کتاب جامعی بنویسد و عقاید و اخلاق هم داشته باشد و یک بخشی هم رساله عملیه و شریعت باشد.
🔹 یک مشکل رسالهها ادبیات است که نیاز دارد ادبیات و ترکیب عبارات بازنگری شود چون برخی از این عبارات با یک ذوقی در یک زمانی نوشته شده و علمای بعدی خیلی به اینکه این عبارت روان هست یا نیست، توجه نداشتند و چون خودشان اهل اصطلاح بودند و عبارت برای آنان ساده بود، گمان میکردند که برای همه ساده است.
🔹 برخی از مسایلی که در رسالهها مطرح است، امروز دیگر محل ابتلا نیست. موضوعات تغییر کردند بنابراین نیاز است که برخی از مسایل که در رسالهها محل ابتلا نیست یا خیلی کم است، کمرنگ تر یا حذف شوند و از سوی دیگر مسایلی که محل ابتلاست و نسبتاً شایع است، پر رنگ تر شوند.
🔹 آنچه به نام رساله باید منتشر شود، بخشی از مسایلی است که محل ابتلای عمومی مردم است و باید سعی شود که ادبیات این رسالهها، ادبیاتی شود که سطح متوسط جامعه با یک سواد متوسط بتواند این کتب را به راحتی بخواند و بفهمد و مراجعه کند یعنی شیوه رساله به گونهای باشد که فرد بتواند، هر مسالهای که خواست را پیدا کند.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28830
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 تصویب رشتههای تخصصی از سوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه
✅ مرکز مدیریت حوزههای علمیه با ثبت نام تعدادی از رشته های تخصصی سطح 3 و 4 در سال تحصیلی 1401-1402 در قالب *موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات موافقت کرد.
🔻 بر این اساس با پذیرش طلاب محترم در رشته های زیر موافقت شد؛
1️⃣ سطح ۳، حوزه دانشی «اخلاق، تربیت و مشاوره»، رشته «اخلاق و تربیتاسلامی»
2️⃣ سطح ۳، حوزه دانشی «تبلیغ و ارتباطات»، رشته «مطالعات اسلامی»
3️⃣ سطح ۳، حوزه دانشی«اخلاق، تربیت و مشاوره»، رشته «مشاوره اسلامی»
4️⃣ سطح۴، حوزه دانشی«تبلیغ و ارتباطات»، رشت «مطالعاتاسلامی»
5️⃣ سطح۴، حوزه دانشی«اخلاق، تربیت و مشاوره»، رشته «تربیت اخلاقی»
6️⃣ سطح۴، حوزه دانشی «فقه و اصول» رشته«فقه و اصول»، گرایش «فقه خانواده»
7️⃣ سطح۴، حوزه دانشی «فقه و اصول»، رشته «فقه و اصول»، گرایش «فقه حکومت»
8️⃣ سطح۴، حوزه دانشی «فقه و اصول»، رشته «فقه و اصول»، گرایش«فقه الاقتصاد»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی جلد اول کتاب «تاملاتی در بانکداری و بازار سرمایه(تحلیل و نقدر نظام مالی رایج)»
📝 جلد اول کتاب «تاملاتی در بانکداری و بازار سرمایه(تحلیل و نقدر نظام مالی رایج)» از سوی کمیته پژوهشها و کارشناسیهای نظام پولی و مالی اسلامی و به سرپرستی حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا منتشر شد.
🔻 سه فصل جلد نخست؛
🔹 فصل اول؛ ارزیابی ورود بانکهای خارجی به کشور
🔸 گفتار اول: بازخوانی انتقادی حضور بانکهای خارجی در کشور.
🔸 گفتار دوم: تأثیرات اقتصادی حضور بانک خارجی در جمهوری اسلامی ایران: تجربیات کشورها و دیدگاه اسلامی.
🔹 فصل دوم؛ نقد بانکداری غربی
🔸 گفتار اول: نقد بانکداری مدرن و ارائه الگوهای بدیل پیشنهادی: مروری بر نظریات اندیشمندان غربی.
🔸 گفتار دوم: نگاه انتقادی به بازار پول و سرمایه از دیدگاه صاحب نظران غربی.
🔸 گفتار سوم: بررسی دیدگاههای انتقادی در مورد کارکرد سیستم مالی.
🔹 فصل سوم؛ دیدگاه مراجع معظم تقلید نسبت به سیستم بانکداری موجود.
🔸 1 – بیانات ناظر به ساختار و ماهیت بانک.
🔸 2 – بیانات ناظر به عملکرد نظام بانکداری بدون ربا
🔸 3 – بیانات ناظر به نظام مطلوب مالی اسلامی
🔸 4 – بیانات مراجع در مورد طرح جدید مجلس
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28808
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#معرفی_کتاب
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه) با همکاری مرکز آموزش های کاربردی و مهارتی (حوزههای علمیه)، در روزهای 22 و 23 تیر 1401 برگزار مینماید.
#مدرسه_تابستانی_شبههپژوهی_عفاف_و_حجاب
▪️به صورت مجازی
▪️ 22 و 23 تیر 1401
▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره
▪️ویژه اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب سطح۳، ۴، دانشجویان دکتری
⭕️ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه:
▫️حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی:
➖کارکرد عرف در تشخیص حکم و چگونگی حجاب
▫️حجت الاسلام والمسلمین سعید داوودی:
➖حجاب گریزی و عفاف پذیری
▫️حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی جورکویه:
➖حجاب حکم شرعی یا عرفی تبعات عرفی سازی حجاب
▫️دکتر حسن عبدی پور:
➖مطالعه تطبیقی پوشش زن در ادیان ابراهیمی
▫️سرکار خانم دکتر فهیمه فرهمند پور:
➖شبهات ناشی از شیوه های تبیین، ترویج و اجرای حجاب
▫️سرکار خانم دکتر مریم اردبیلی:
➖تاثیر حجاب بر شکوفایی توانمندی های بانوان
▫️سرکار خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی :
➖مباحثی پیرامون سیاست گذاری در امر حجاب در ایران
▫️دکتر حسین مختاری:
➖دبیر علمی
🗓 زمان برگزاری: بعدازظهر چهار شنبه و پنجشنبه 22 و 23 تیر 1401
⏰ مهلت ثبت نام: 16 لغایت 21 تیر 1401
⏰ ساعت برگزاری: 16 تا 20
ثبت نام از طریق سایت نجاح و (پیامرسان ایتا):
🆔 @Admin_spasokh
و یا از طریق فرم زیر اقدام کنید:
🆔 https://formafzar.com/form/piew7
📺 پخش با اینترنت رایگان در pasokh.tv
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجاب_و_عفاف
#دوره_تابستانه
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
💢 چرا تحصیلکردگان علوم انسانی در دانشگاههای غربی به کشور عودت داده میشوند؟
🔰 حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه در مطلبی نوشت؛
📝 راستی چرا بحران یا حتی مسالهای با عنوان «فرار» یا «مهاجرت» مغزها در رشتههای علوم انسانی نداریم؟!
📝 چرا دانشگاهها و مراکز پژوهشی غربی تمایل چندانی به جذب نخبگان علوم انسانی کشور ما ندارند؟!
📝 چرا علیرغم پذیرش تابعیت برخی از آنها، با سرعت زمینه بازگشت آنها به کشور را فراهم میکنند؟!
📝 آیا دانشجویان ایرانی که در دانشگاههای غربی در رشتههای علوم انسانی تحصیل میکنند، همگی دلبسته فرهنگ ایران و اسلاماند؟ و به همین دلیل نه خود تمایلی به ماندن در غرب دارند و نه غربیان تمایلی به جذب آنها؟!
📝 آیا چون ناقد اندیشههای لیبرالیستی و اومانیستیاند عودت داده میشوند؟ یا آنکه به مثابه «اسب تروای» فرهنگ غرب و به هدف اشاعه سلطه فرهنگی غرب به کشورهای هدف عودت داده میشوند؟
📝 به راستی چرا دانشگاههای غرب حتی از جذب افرادی مثل دکتر سروش که خود را خدای روشنفکری و خدای علوم انسانی در ایران میدانست، خودداری کرده و میکنند؟ چرا حاضر نیستند حتی دو واحد درس در حوزههای علوم انسانی به آنها واگذار کنند؟
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28839
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com