سوال :
مرحوم فقیه عالی قدر آیت الله منتظری هم در کتاب شریف خمس شان و هم در کتاب زکاتشان می فرمایند در عصر رسول خدا (ص) هنوز خمس بر ارباح مکاسب (در آمد از کسب) تشریع نشده بوده و کذا مرحوم دکتر شریعتی .
شما چقدر موافقید؟
✅پاسخ : بلی ولی 19 روایت در مقدمه مرآه العقول را ندیده بوده اند و تا باستحضار آیت الله منتظری برسانم ایشان رحلت فرمودند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
سلام استاد عزیز سوال ۱۱معصوم (س) برای امرار معاش زندگی خود و خانواده عزیزشون از چه راهی تامین میکردند
آیا از بیت المال هم استفاده میکردند
سوال دومم اینکه
استاد محترم . آیا ۳ خلیفه ابوبکر , عمر و عثمان در زمان حکومت شان اختلاس و حیف و میل میکردند مثل امروز ؟
نیاز به اطلاع داریم چون امروز خیلیها میگویند حکومت اون زمان اختلاس نداشتن
✅پاخ :
سلام کاسب بودند و باغ خرما داشتند و اختلاس در عصر عثمان تبدیل به غارت رسمی بیت المال شد و بخاطر خوردن جان خود را از دست داد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال : استاد در حوزه به من پیشنهاد کرده اند یکی از این عناوین را بعنوان تحقیق بردارم اجاره وکالت جعاله و وصیت .
من اجاره را برداشتم منبع می خواهم .
✅پاسخ: اول به ذیل آیات ذیل مراجعه کنید در تفاسیر بقره آیه 79و 159 41
.و هود 123 ..و. فرقان 57...و یونس 72 و نسا 4..... نجم 39....سبا 47....زخرف 23....توجه کنید هر تفسیری در ذیل یکی از آیات فوق بحث کرده و نه همه . باید بروید کتابخانه ها . بسوره قصص/ 23 هم مراجعه کنید وسایل جلد 23 ابواب اجاره کنزالاعمال از خبر 9123 تا 9135 و سنن ابن ماجه خبر 2443 و جمعالجوامع سیوطی خبر5232....و 5218 و5233...و1862 و بحار چاپ ایران جلد 23 ص238 و 244و جلد77 ص 53 و جلد40 ص44 و 45 و59 و ج 103ص 46 و 128 و166 و 60 و168 ج 93 ص 47 و مخصوصا ج 49 ص 106و ج 76 ص331 ص 132 و 360 و ج 103 ص 166 وج 47 ص57 و ج 10 ص258 و 259 -ج2 ص 87 و مخصوصا ج 16 ص 278 و ج 40ص 322 و ج 41ص102
و ضمنا چند کتاب فارسی اجاره را مطالعه کنید
التماس دعا
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
مشکات اهل بیت (ع)
سوال : استاد در حوزه به من پیشنهاد کرده اند یکی از این عناوین را بعنوان تحقیق بردارم اجاره وکالت جعا
سلام علیکم
استاد عزیز و بزرگوار شما لطف را در حق ما تمام کرده بودید این معرفی منابع هم لطفی دیگر.
من که باشم که برآن خاطر عاطر گذرم
لطف ها میکنی ای خاک درت تاج سرم
ارادتمندتان سیدحسن
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال:
شما فرمودید هر روایتی که امامی را قاری تورات معرفی کند اسرائیلی است، در تفسیر تسنیم جلد 2ص 384 روایتی را از امام صادق (ع) نقل می کند که فرموده فی التوراه مکتوب یا ابن آدم تفرغ لعبادتی ...
و از بحار هم نقل می کند؟
✅پاسخ: توجه کنید تفسیر تسنیم از برکات و از نعمات عصر ما است و پشتوانه عظیم عالم اسلام است اگر به همین شکل اکمال شود سرمایه بزرگ شیعه است و ما نباید به چهره زیبای این ستاره پر فروغ محصول تحقیق چنگ بزنیم و مجروحش کنیم و مجروح کردن این تفسیر خیانت است بلی باید سرانگشتان اسرائیلیان را در هر جا رخنه کرده باشند معرفی کنیم و وجود یک روایت مشکوک در یک کتاب عظیم هیچ وقت از عظمت آن کتاب نمی کاهد. در هر حال نباید این کتاب با برکت را دستکم گرفت. اما آن روایت را اگر چه از بحار نقل فرموده اما در اصول کافی جلد 2 ص 352 آمده چون مرحوم شیخ بهایی این روایت را صحیح دانسته مرحوم علامه مجلسی هم با ایشان همگام شده که وهو من الاحادیث المشهوره بین الخاصه والعامه
ولی ما ضمن احترام به هر سه بزرگوار این روایت را به دلایل ذیل نمی پذیریم چون همان طوریکه شیخ بهائی اعتراف کرده که اهل سنت هم نقل کرده اند عرض می کنم بلی از آنها اخذ شده چون مرحوم آقای خویی در ذیل شماره1437 مترجمین رجالش قبول کرده از 6 طریق شیخ 5 طریقش به اسماعیل ابن مهران راوی این حدیث ضعیف است. جلد 3ص195 و این نشان می دهد طریق کلینی هم قابل تامل است. چون اصلا کشی چنین شخصی در ردیف روات نیاورده . بعلاوه راوی از او شخصی است بنام خالدابن سعید القماط که معروف به ابوسعید القماط که در طول عمرش 9 روایت دارد و جز نجاشی کسی او را درست نشناخته و آقای خویی هیچ دلیلی بر وثاقت او نیافته بجز در سند کامل الزیاره بودن که بعدها از این باور برگشته بود.
✳️پس ابوسعید قماط را امثال کشی و ابن غضایری نمی شناخته اند.پس این روایت معتبر نیست.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
سلام علیکم نظر حضرتعالی در مورد غنا و موسیقی چیست ؟
ایا حلال است یا خیر ؟
✅پاسخ : در جواب سوال کننده محترم مطلبی که قبلا در این زمینه ارائه شده را مجددا در کانال مشکات قرار میدهیم .ادمین👇
موسیقی ازنگاهی دیگر
غرض از این بحث توجه دادن اذهان شریف فضلای محترم به لزوم تدبر درباره یک موضوع مبتلابه جامعه امروز است
در این بحث که مربوط به شناخت #مصداق_لهو است چه مدرک ما روایت (اما الحوادث الواقعه فاءرجعوا فیها الی روات احادیثنا ) باشد و چه دخالتهای مستقیم اهلبیت( ع) در حوادث زمان باشد تفاوتی در صورت مسئله نمی کند.
آنچه مهم است این است آیا شناسایی مصداق لهو در زمان ما از وظایف فقهاء است یانه ؟
یکی از مباحث #مکاسب_محرمه بحث از تعیین مصداق برای لهو و لعب و لغو است , که آیا فلان عمل از مصادیق لهو هست تا حرام بشود و یا نه که مباح تلقی شود؟
میدانیم مادامیکه موضوع عوض نشود . احکام عوض نمی شود . اکنون حقیقت این است تا عصر ظهور تمدن جدید بزرگترین مشکل بشر زیادی حجم کار بخاطر کم بودن محصول کار ابتدایی و مجرد دستی بوده است یعنی وقت انسان پر بوده از کار , خدا می داند چقدر انسانها در اثر کار زیاد از بین رفتند . کافی است به کتاب کاپیتال وگروندریسه مارکس و آنتی دورینگ انگلس و صدها کتاب دیگر مربوط به نابودی نسلها در اثر کار بیش از حد مراجعه کنیم و این حال و روزگار عصر ظهور اسلام بوده است , و اسلام بدلیل نیاز شدید انسان به تولید و کار هرنوع وقت کشی و بطالت را ممنوع کرد. اما از زمان ظهور تمدن ماشینی جدید حدود 2قرن است هر روز کار ماشینی جای کار انسانی را گرفته تا جایی که هرسال دهها میلیون انسان دسته دسته با تمام خودکار شدن کارخانه ها از کارخانه اخراج شده و به خیل عظیم بی کاران افزوده شدند. و خطر ناشی از قیام بیکاران بجایی رسید که کینز کتابی نوشت بنام اشتغال !
یعنی مشغول کار شدن خیل عظیم بیکاران هدف اعلای دولتمردان گردید. حالا اگر از طریق اشتغال انسان موج عظیم انسانهای بیکار تمام نشد و ما هستیم و بیش از 8 میلیون بیکار و می دانیم منظور از اشتغال درکلام اقتصاد دانان اشتغال به تولید و کسب درآمد است و منظور ما در این بحث از اشتغال پر کردن اوقات فراغت است که زمان استفاده جوانان بیکار ازماهواره های مبتذل است. واین مشکلی است کینز هم راهکار درست وحسابی برای آن ارائه نکرده است چون برای وی حلال وحرامی مطرح نبوده است.
در این صورت اگر دولت ببیند اگر برنامه ای نداشته باشد وقت انبوه بیکاران را پر کند این قشر هجوم خواهد برد بسوی ماهواره های حرام و یا بسوی فحشا آیا جایز هست درب تالارها را باز کنیم با برنامه های دارای ضرر بسیار کمتر از ماهواره و فحشاء سر آنها را گرم کنیم تا اوقات فراغتشان پر شود ویا رها کنیم و با رها کردن مردم بگسترش گناه کمک کنیم .؟!
بنده خیال می کنم ما در بین خوانندگان افراد بسیار زیادی داریم اگر اجازه بدهند می توانند این مشکل را با کارشناسان حل کنند. یعنی بجای اینکه موسیقی را مشکل ساز تلقی کنند می توانند موسیقی را طوری مدیریت کنند که بشود حلاّل مشکل . آنگاه دیگر موسیقی مصداق لهو نخواهد بود بلکه مانع از گسترش لهو می شود.هنگامی که شعر را کنترل کردیم بطوریکه بجای تحریک شهوت ، انسان را بسوی حق دعوت کرد و مانع اختلاط شدیم مانع جدی دیگر نداریم . پس نتیجه علمی این بحث این شد ممکن است اعمالی در عصری بخاطر ضررش مصداق لهو تلقی شود و در عصر دیگر بخاطر پر کردن اوقات فراغت با تغییر دادن محتوای و آهنگ و رعایت توصیه های لازم شرع از عنوان لهو خارج گردد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
سلام حاج آقا البته این شبهه ای که میخام بگم تقریبا یک سال پیش از سخنرانی دکتر سروش شنیدم چند جا هم پرسیدم جواب نگرفتم. من همه برنامههای شما تو شبکه امام حسین را دیدم و به علم شما ايمان دارم. در مورد شبهه دقیقا اصل شبهه را فراموش کردم ولی چیزی که تو ذهنم مونده اینه که سروش چون میخواست به اسلام شبهه وارد کنه گفت اگه تو خانواده مسلمون یکی زرتشتی بشه از ارث محروم میشه اگه اینجوری باشه در حق این آدم ظلم نمیشه؟
البته سعی می کنم بگردم سخنرانی رو پیدا کنم کامل شبهه را بهتون بگم. فعلا زحمت بکشید همین رو جواب بدید یا اگه خودتون متوجه اصل شبهه شدید برام توضیح بدید.
پایدار و پیروز باشید واقعا من در عجبم چرا همه از جواب دادن به این سوال طفره میرن
✅پاسخ:
عدم ارث #کافر از مسلمان شبهه نیست سیاستی است الهی . در تمام ادیان کمکها و اختصاص اموال و #ارثها تابعی از ارزش مورد قبول آنها است و #ادیان ارزشها را خود تعریف می کنند، جای شبهه نیست. برای مسلمانی که مسلمان شده تا #زرتشت نماند ،و اگر در تقسیم ارث ( که قانون ِ دارایِ ارزش برای خود دین اسلام است) سهم زرتشت با سهم مسلمان یکی شود پس #انتفاع از مسلمان شدن چه می شود می بینید در اسلام در باب #زکات به #موّلفه_قلوبهم پول می دهد تا از مسلمان شدن و در مسلمان شدن نفع مادی هم ببیند تا بین #حیات در #کفر و حیات در #ایمان فرقی دیده شود، دین اسلامی که ارزش نهایی را در مراجعت الی الله و نماز می بیند، و زرتشتی که کفر پشت کرده به خدایئ است که 2770 بار خودش را در قرآن تعریف کرده و در مقابل آن موضع میگیرد و بقای کسری بر سر قدرت را امضا می کند باید فرق وجود داشته باشد .
هر امری مقیاسی دارد ، #مقیاس_حقانیت اسلام #خیالات افراد نیست بلکه مقدار حرکت و گسترش طبیعی و غیر تحمیلی در فضای وجدان میلیاردی انسانها است .و چون قریب به دو میلیارد انسان اسلام را انتخاب کرده و زرتشت را در طاقچه #تاریخ قرار داده پس تفاوت در ارث را دو میلیارد انسان قبول کرده وکسیکه شبهه دارد در خیالات خود شبهه کند.
تمام دو میلیارد مسلمان زنده و بیست میلیارد مرده همه که با شمشیر عمر مسلمان نشده اند بلکه انتخاب کرده که یک اصلش تفاوت در ارث بین مسلمان و کافر است. اگر این حقایق موجود را هضم نکنید تفاوت درارث رانمیتوانید هضم کنید. آن روزی که اسلام #بوعلی #فارابی #ابوریحان #رازی #ابن_هیثم #خواجه_نصیر ووو تربیت می کرد زرتشت چه کار می کرد؟! پس خدمت نکرده مزد هم ندارد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سؤال :
در بحار از قبس المصباح که مال شاگرد شیخ طوسی ست امده
در بلد الامین هم امده:
قبس، [قبس المصباح] رَوَی الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِذَا کَانَتْ لَکَ حَاجَهٌ إِلَی اللَّهِ وَ ضِقْتَ بِهَا ذَرْعاً فَصَلِّ رَکْعَتَیْنِ فَإِذَا سَلَّمْتَ کَبِّرِ اللَّهَ ثَلَاثاً وَ سَبِّحْ تَسْبِیحَ فَاطِمَهَ علیها السلام ثُمَّ اسْجُدْ وَ قُلْ مِائَهَ مَرَّهٍ یَا مَوْلَاتِی فَاطِمَهُ أَغِیثِینِی ثُمَّ ضَعْ خَدَّکَ الْأَیْمَنَ عَلَی الْأَرْضِ وَ قُلْ مِثْلَ ذَلِکَ ثُمَّ عُدْ إِلَی السُّجُودِ وَ قُلْ ذَلِکَ مِائَهَ مَرَّهٍ وَ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ اذْکُرْ حَاجَتَکَ فَإِنَّ اللَّهَ یَقْضِیهَا.
«13»- لد، [بلد الأمین]: تُصَلِّی رَکْعَتَیْنِ فَإِذَا سَلَّمْتَ فَکَبِّرِ اللَّهَ ثَلَاثاً وَ سَبِّحْ تَسْبِیحَ الزَّهْرَاءِ علیها السلام وَ اسْجُدْ وَ قُلْ مِائَهَ _مَرَّهٍ یَا مَوْلَاتِی یَا فَاطِمَهُ أَغِیثِینِی ثُمَّ ضَعْ خَدَّکَ الْأَیْمَنَ وَ قُلْ کَذَلِکَ ثُمَّ عُدْ إِلَی السُّجُودِ وَ قُلْ کَذَلِکَ ثُمَّ ضَعْ خَدَّکَ الْأَیْسَرَ عَلَی الْأَرْضِ وَ قُلْ کَذَلِکَ ثُمَّ عُدْ إِلَی السُّجُودِ وَ قُلْ کَذَلِکَ مِائَهَ مَرَّهٍ وَ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ اذْکُرْ حَاجَتَکَ تُقْضَی (1).
✅پاسخ :
و در خصوص کتاب قبس المصباح هم چون بین مولف متوفای قرن 5 و امام صادق (ع) 4 قرن فاصله هست و راویان وسط سلسله سند نیست هیچ اعتباری ندارد .بگذریم از مشکل محتوایی آن.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
سوال دوم :
سلام علیکم از استاد بپرسید نظرشان درباره مرحوم مولی محمد طاهر قمی ره چیست؟
✅پاسخ : سلام علیکم
نظر حقیر در خصوص ملا محمد طاهر قمی مثبت و نقش استادی بر مرحوم مجلسی داشته است و در خصوص کتاب قبس المصباح هم چون بین مولف متوفای قرن 5وامام صادق (ع) 4قرن فاصله هست وراویان وسط سلسله سند نیست هیچ اعتباری ندارد .بگذریم ازمشکل محتوایی آن.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
تقاضایی از استاد زنجانی.
برای شناخت اسلام در بعُد اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی کتابی جامعی معرفی بفرمایید .
با تشکر
✅پاسخ : #قرآن (با تفسیرش) ، #نهج_البلاغه (با تاریخش) و #الحیات استاد حکیمی (با تاریخ #اهلبیت) .اگر از این سه کتاب خارج نشوید ولو ده سال روی این سه کتاب کار کنید می توانید چهره حقیقی #اسلام را بشناسید .
شما با مطالعه این سه کتاب بیش از 2000 عنوان کتاب درباره اسلام خوانده اید . و اگر قادر نیستید پس به الحیات اکتفا کنید که هر دو (قرآن و نهج البلاغه بصورت عالمانه ) در آن جمع شده است.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
سوال :
سلام علیکم نظر حضرتعالی در مورد کتاب مهج الدعوات سید ابن الطاووس چیست؟
✅پاسخ :
سلام علیکم در تمام کتب سید ابن طاووس اخبار ضعیف وجود دارد منتها محدود و کم در حدی است که آسیب جدی وارد نمی کند. خود شخص ایشان بسیار بسیار عظیم الشآن والمنزله هستند.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
آنچه ذیلا مطالعه می فرمائید حاصل #تحقیقی است که در یکی از شبکه های ماهواره ای مذهبی بصورت سلسله مباحث پیرامون اعتقادات اسلامی تحت عنوان《آزادی در اسلام》ضبط و در شرُف پخش می باشد.
(1)در #قرآن کریم با عبارات مختلف حد اقل 79 بار آمده است و ماللرسول الا البلاغ یعنی انبیا جز رساندن پیام خدای متعال سِمت دیگری ندارند.
(2) در قرآن کریم 5 بار فرموده فما ارسلناک علیهم بحفیظ . ما شما را بعنوان حافظ و حراست کننده و حسابرس تمام اعمال امت نفرستاده ایم و مسئول بازخواست امت نیستید . (سوره مریم /104و نسا/ 80و انعام /107و شورا /48) هود/86--
(3) در قرآن کریم در سوره یونس می فرماید : افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین آیا تو می خواهی بشر همه مومن شوند؟ (این ماموریت تو نیست)
(4) درسوره بقره آیه 256 می فرماید لااکراه فی الدین قدتبین الرشد من الغی . چون محتوای دعوت اسلام روشن شده اجباری برای قبول اسلام نیست و می دانیم کل ادیان اللهی اسلام بوده است.
(5) در سوره رعد آیه 24می فرماید: و یدرئون بالحسنه السیئه منطق مسلمانان این است بدی را با نیکی پاسخ می دهند و در سوره مومنون فرموده ادفع بالتی هی احسن السیئه با زیباترین منطق به بدی ها پاسخ بده. و در سوره فرقان آیه 63 می فرماید: فاذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما. یعنی مومنین کسانی هستند در قبال کلمات خطابی( نسنجیده و بعضا اهانت آمیز) جاهلان با واژه سلام بر شما پاسخ می دهند. و در سوره قصص آیه 54 میفرماید :و یدرئون بالحسنه السئیه. یعنی مسلمانان با کلمات زیبا و منش زیبا در مقابل برخورد بد دیگران پاسخ می دهند . و در سوره فصلت می فرماید: و لایستوی الحسنه ولا السئیه ادفع بالتی هی احسن بدی با خوبی یکی نیست شما بدی را هم با خوبی پاسخ دهید.
✳️پس #پوسته اولیه قانون #اسلام و یا نخستین لبه و یا دیواره اسلام برای حرکت بین کل جوامع ،، عدم اجبار به دین و اصل دوم نیکی کردن به دیگران آن هم حتی اگر با عبارات زشت از مسلمانان استقبال کنند. این اصل دوم اسلام در فضای آزادش.
و اما #اصل سوم اسلام برای تمهید مقدمات برای #آزادی مشروع: توجه کنید :حالا اگر کسی می خواهد اسلام را با اختیار خودش انتخاب کند بداند به محض ورود به داخل فضای اعتقادی و اجتماعی و سیاسی اسلام باید علاوه از ایمان قلبی،، با میثاق وتعهد عملی با مسلمین هم بیعت کند تا در قبال هر مجازات ناشی از《 تخلفش از میثاق خودش》قبلا آن مجازات را خودش امضا کرده باشد. و این بیعتها متعدد است اول البیعه علی الاسلام که مخصوص کسانی است دورتر از جامعه مسلمین زندگی می کنند .این فقط بیعت است که مسلمانان او را مسلمان بدانند گویا در این بیعت شخص ملتزم به جهاد و دفاع و سایر تکالیف اجتماعی نبوده است.
دوم البیعه علی الاسلام و والاقرار بالایمان که باید عوارضش را هم بپذیرد. وقتی قید ایمان زد باید کار مومن انجام دهد و عوارض مومن بودن را بپردازد. سوم البیعه علی التوحید و فرائض الاسلام که باید در تمام احکام فرعی مکلف به عمل شود.
چهارم البیعه علی الطاعه ما استطاع که باید در جهاد هم شرکت کند اگر مقدورش باشد.
پنجم البیعه علی التوحید و اجتناب الکبائر که تمام مجازاتها بر او در صورت تخلف جاری می شود که یکی هم ترک جهاد است.
ششم البیعه علی الصبر والجهاد که باید عندالاضطرار هجرت را هم بپذیرد .
هفتم البیعه علی الایمان والشهاده که گویا مخصوص جهاد بوده است.
هشتم البیعه علی الموت که در آغاز جنگها جاری بوده.
فاذا الذی بینک وبینه عداوه کانه ولی حمیم . یعنی حاصل اجتماعی و سیاسی این منطق قرآن این خواهد بود که دشمنان دیروز شما برگردند دوست شوند. ("""")
اما مدارک : بلی مدارک این بیعتهای هشتگانه تمام آیات منسوخ است. که عبارت بوده از احکامی که تازه مسلمانها در عصر جاهلیت با آن احکام مانوس بودند و اسلام هم بدلیل عدم استعداد فرهنگی تازه مسلمانهای عرب احکام کامل و نهایی خود را در اول بعثت درباره آن موارد نازل نکرد. و تازه مسلمانها درباره تمام احکام واقعی اسلام بیعت نمی کردند. پس وقتی اسلام در کیفیت نزولش حال مردم را رعایت می کند این به این معنا است که باید مردم در انتخاب گستره قبول ارزشهای اعتقادی آزاد باشد و نباید کل احکام را درآغاز تاسیس جامعه اسلامی یک باره و یک دفعه وارد حوزه تکالیف مسلمین کنیم. و باید حجم احکام قابل عرضه تابعی از توان فکری عقلی و عملی مردم باشد. ولذا آیات حجاب در 13سال اول نازل نشد چون مردم آمادگی پذیرش آنرا نداشتند.
پس احکام جزایی اسلام در مقام اجرا برای ملت باید به مقدار بیعتش باشد. و نه بیشتر و چون پس از تثبیت پایه های اولیه اسلام هر کس مسلمان می شود مقدار میثاقش عام و شامل کل احکام است لذا باید در صورت تخلف تمام مجازاتهای اسلام بر او اجرا شود .
❎نتیجه اینکه در آغاز استقرار اسلام کیفیت مسلمان شدن یک نوع بوده و قبول تحمل احکام جزائی اسلام نوع دیگر.
و اگر سوره نور در سال نهم
هجری نازل شده باشد که مطابق تاریخ است پس اسلام زمان اعمال قانون حجاب را تابعی ازظرفیت فکری مردم می دانسته است. و22 سال از 23 سال طول زمان عرضه پیام رسالت، زنان موظف به رعایت حجاب اسلامی نبوده اند. و موردی هم از تحمیل حجاب به چشم نمی خورد. اگر هست ما را مطلع سازند.
(6)در قرآن در آغاز نزول و استمرار آن 5 بار آیه نازل شده مبنی بر اینکه اگر مردم از اسلام اطاعت نکردند تو بعنوان پیامبر موضع نگیر بگذار از اطاعت خارج شوند. فان تولوافانما علیک البلاغ و حوزه اختیارات تو درحد ابلاغ قرآن و نامه خدا است . (آل عمرا /20) وسوره توبه 129و مائده /92و یونس /72 تغابن /12 و حتی در سوره یونس آیه 99 فرموده افانت تکره الناس حتی یکونوا مومنین؟
یعنی آیا تو می خواهی بشر را به زور مسلمان کنی؟!
⭕️نتیجه اینکه در قاموس قرآن و اسلام مقوله ای بنام اجبار به پذیرش اصل دین نیست. تحمیل احکام اسلام و زندان کردن و شلاق زدن بر مجرمین ناشی از امضای خود مکلف و مختار است و به لحاظ تعهدی است که مسلمان در آغاز ورود به اسلام امضا کرده مبنی بر این که من اگر وارد اسلام شوم احکام جزائی اسلام را به رسمیت می شناسم .
ضابطه یعنی این .
ادامه دارد
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany