┅═✼ ﷽✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_هشتاد_یک
✅موضوع : پاداش مجاهدین
یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُقِیمٌ ● خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ ● پروردگارشان آنان را از جانب خود به رحمت و خشنودى و باغهایى (در بهشت) که در آنها نعمتهایى پایدار دارند مژده مى دهد● جاودانه در آنها خواهند بود در حقیقت خداست که نزد او پاداشى بزرگ است.( ۲۱ - ۲۲توبه)
⁉️خداوند متعال، مؤمنان مهاجر و مجاهد را به چه مواهبی بشارت میدهد؟
✍در آیه ۲۰ خداوند متعال فرمود: ایمان به خدا و جهاد در راه او از تمام کارها برتر و بالاتر است!
سپس به عنوان تاکید و توضیح میفرماید:"کسانی که ایمان آوردند و هجرت نمودند و در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند اینها در پیشگاه خداوند مقامی برتر و بزرگتر دارند و اینها به افتخار بزرگی نائل شدهاند"
⬅️ طبق آیات فوق می فرماید: خداوند سه موهبت بزرگ در برابر این سه کار مهم (ایمان، هجرت و جهاد) به آنها میبخشد:
1⃣ در دایره رحمت گسترده الهی قرار میگیرند و از رحمت او بهره مند میشوند (یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ).
2⃣ مشمول رضایتمندی و خشنودی خداوند متعال میشوند (وَ رِضْوَانٍ)
3⃣ باغهایی از بهشت در اختیار آنها قرار داده میشود که دائمی و همیشگی است (وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِیهَا نَعِیمٌ مُقِیمٌ)
⬅️ و سرانجام برای تاکید بیشتر اضافه میکند جاودانه در آنها تا ابد خواهند ماند. (خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا )
💫 "زیرا نزد خداوند پاداشهای عظیم است" که در برابر اعمال بندگان به آنها میبخشد.(إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ)
توجه به این نکته قابل تامل است که :
✳️ نشانه جامعیت یک مکتب آن است که علاوه بر هماهنگی با فطرت به پیروان خود امید میدهد. "یُبَشِّرُهُمْ"
✍یکی از بزرگترین گناهان کبیره یاس از رحمت خداست دشمنان در عصر حاضر تلاش می کنند تا مسلمانان را مایوس و ناامید کنند اما خداوند سبحان در آیات متعددی از قرآن مجید به شکلهای گوناگون روحیه امید را در وجود مخاطبان خود تزریق می کند تا در برابر سختی ها با همت بلند و با صبر و استقامت بایستند.
◀️ زیرا بشارت و پاداش از شئون ربوبیت است. "یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ"
┅═🏴✼✼🏴═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🏴مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
❣ #سلام_امام_زمانم ❣
📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ...
🌱سلام بر تو ای مولایی که بر جن و انس امامت میکنی.
سلام بر تو و بر روزی که عالم هستی بر امامت تو گردن مینهد.
📚 صحیفه رضویه، زیارت امام زمان عجّل تعالی فرجه در حرم شریف امام رضا علیه السلام.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
◀️ سالروز شهادت عباس بابایی|خلبانی که قید رشته پزشکی را زد
⬅️ عباس بابایی در سال ۱۳۴۸ در رشته پزشکی پذیرفته شد اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد.
↩️ عباس بابایی متولد 14 آذر سال 1329 در قزوین است؛ او دوره ابتدایی را در دبستان دهخدا و دوره متوسطه را در دبیرستان نظام وفا در قزوین گذراند. پس از گرفتن دیپلم در سال 1348 در رشته پزشکی پذیرفته شد اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد.
👈پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیلاتش در سال 1349 به خارج از کشور اعزام و پس از بازگشت به کشور، به عنوان خلبان اف5 به پایگاه شکاری دزفول منتقل شد.
🔹از شهریور سال 1359 با آغاز حمله ارتش بعث به میهن اسلامی به دفاع جانانه از ایران اسلامی پرداخت و در سال 1360 با درجه سرهنگ دومی فرمانده پایگاه هشتم هوایی شکاری شد.
🔹شهید عباس بابایی در روز 9 آذر 1362 با درجه سرهنگ تمامی به معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد. او در طول دوران تصدی معاونت عملیات نهاجا در پروازهای جنگی بیشماری شرکت داشت و فرماندهی قرارگاه رعد را نیز عهدهدار بود.
بابایی در سال 1366 مفتخر به دریافت درجه سرتیپی و در همان سال برای زیارت خانه خدا به همراه همسرش انتخاب شد اما همسرش را راهی کرد و خود در روز عید قربان به دیدار معبود شتافت. در سال 1368 نشان درجه2 فتح تقدیم خانواده وی شد.
👈مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا در یکی از سخنرانیهای خود در توصیف این شهید بزرگوار فرمودند:
«در میان رزمندگان، چه ارتش و چه سپاه، شهید بابایی یک انسان بزرگ و یک چهره ماندگار و فراموشنشدنی است.»
روحش شادویادش گرامی
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
◀️ ۱۹ محرم سالروز حرکت اسیران کربلا، به طرف شام
⬅️ کربلا همچون امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان و حضرت زینب(س) که به اسارت لشکر عمر بن سعد درآمدند. اسرا به دستور عمر بن سعد، شب یازدهم محرم در کربلا نگه داشته شدند و بعد از ظهر روز یازدهم، به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد برده شدند.
↩️ابن زیاد، اسیران را بر روی محملهایی بدون پرده و پوشش و با همراهی گروهی ازجمله شمر و طارق بن مُحَفِّز به دربار یزید بن معاویه در شام فرستاد. او دست و پای برخی همچون امام سجاد(ع) را غل و زنجیر کرد.😭
👌امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با سخنان خود در هنگام اسارت، سبب تحول روحی و پشیمانی برخی از مردم و بنا بر نقلی پشیمانی یزید (هر چند به صورت ظاهری) از جنایات واقداماتش شدند.
علمایی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی و محدث نوری بر این عقیدهاند که اسیران کربلا بعد از آزادی، به مدینه بازگشتهاند، نه کربلا؛ اما بنابر نقل سید بن طاووس در لهوف، کاروان اسیران به کربلا بازگشتند
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_هفتم
◀️ دوطفلان مسلم بن عقیل
✍ طِفْلان مُسْلِمْ عنوانی که در برخی منابع تاریخی برای اشاره به دو نوجوان از کاروان اسرای کربلا به نامهای محمد و ابراهیم به کار برده شده که پس از شهادت امام حسین(ع)، به دست یکی از لشکریان عبیدالله بن زیاد به شهادت رسیدند.
⬅️ درباره نام پدر این دو نوجوان و چگونگی فرار آنها در منابع تاریخی اختلاف نظر وجود دارد. شیخ صدوق در کتاب امالی، آنان را دو فرزندان مسلم بن عقیل میداند که در کوفه زندانی شدند و از آنجا فرار کردند؛
↩️ در مقابل، طبری و خوارزمی آنان را فرزندان جعفر طیار یا عبدالله بن جعفر معرفی کردهاند که بعد از واقعه روز عاشورا از کربلا به سمت مسیب فرار کردند.
آرامگاهی در شهر مُسَیِّب نزدیک کربلا است که آن را به طفلان مسلم منتسب میکنند.
⬅️ محمد و ابراهیم
↩️از تاریخ تولد و زندگی محمد و ابراهیم با عنوان طفلان مسلم بن عقیل اطلاعی در دست نیست و تنها در برخی منابع تاریخی از جمله امالی شیخ صدوق، مقتل الحسین خوارزمی، و تاریخ طبری به ماجرای اسارت و شهادت دو نوجوان از همراهان امام حسین(ع) پس از واقعه کربلا اشاره شده است.
⬅️ شرح ماجرای قتل طفلان مسلم
↩️ بر اساس گزارش شیخ صدوق و خوارزمی، بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری و اسارت اهل بیت(ع)، دو پسر کوچک به نام محمد و ابراهیم از لشکر عبیدالله بن زیاد فرار کردند. آنها بعد از مدتی پیادهروی به خانه زنی که شوهر او عبدالله بن قطبه طایی نبهانی، از لشکریان ابن زیاد بود، پناه بردند؛ ولی با وجود تلاش آن زن در مخفی کردن محمد و ابراهیم،
سرانجام به دست شوهر آن زن افتادند. آن مرد دو کودک را کنار فرات برد و سر از تنشان جدا کرد و پیکرشان را در فرات افکند و سرهای آن دو را برای دریافت جایزه، نزد ابن زیاد برد.😭
👈 ابن زیاد پس از شنیدن ماجرا، دستور به قتل آن مرد داد و در همان جای قتل کودکان او را کشتند.
یالیتنا کنا معکما فافوز فوزا عظینا🤲
🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هشتادوهشتم
«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید؛ مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳).
✅ موضوع: قیود حرمت نکاح با ربیبه
❓ قیود مربوط به نکاح با ربیبه در آیه مورد بحث از چه نوعند؟
✍ اگر كسی با زنی ازدواج كند كه از شوهر قبلیاش دختری دارد، به آن دختر ربيبه گفته ميشود؛
👈 زيرا اين دخترها غالباً تحت كفالت و تدبير شوهر جديد تربيت میشوند.
👈 نكاح با دختران زنهای مقاربت شده، بر شوهر اين زنان حرام است: (ورَبائِبُكُمُ اللّاتي في حُجورِكُم مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ)
🔸 اين حكم(حرمت ازدواج با ربائب) همه دختران زن از شوهر قبلیاش را شامل میشود؛ چه دخترانی كه در دامن شوهر جديد تربيت شده و دخترانی كه از پيش، بزرگ بودهاند و زندگی جدايی دارند، به گونهای كه، اطلاق ربيبه به معنای ياد شده درباره آنها صدق نمیكند؛ چون تحت تربيت و تدبير همسر جديد نبوده اند؛ ليكن حكم حرمتْ، مطلق است، بنابراين عنوان «ربيبه» به معنای لغوی و تعبير «فی حُجورِكُم» قيد غالبیاند؛ يعنی مفهوم ندارند و همه دختران كوچك و بزرگ از شوهر قبلی بر همسر جديد محرم اند و ازدواج با آن ها حرام است.
⬅️ حرمت نكاح با «ربائب» قيدی دارد كه آن را از ساير محرّمات نسبی، رضاعی و سببی ممتاز میكند، زيرا نشر حرمت در آن ها با صرف عقد و صدق عنوانِ مادر، دختر، خواهر و...پيدا میشود و هيچ يك مقيَّد به نكاح لغوی نيست و تنها صِرف حصول يكی از عناوين معهود از راه عقد شرعی، سبب حرمت است؛ خواه آميزش حاصل شده باشد يا نه؛ امّا نشر حرمت درباره ربيبه مقيّد به نكاح لغوی است(و رَبائِبُكُمُ اللّاتي في حُجورِكُم مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنَّ فَاِن لَم تَكونوا دَخَلتُم بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيكُم)؛ يعنی ازدواج با ربيبه زنهای مقاربت شده حرام است، پس حكم حرمت درباره ربيبه به جهت اين قيد با اصناف يادشده ديگر تفاوت دارد.
🔸 گفتنی است كه موضوع اصلی يعنی دختر زن در اين بخش از آيه شريفه با ۳ قيد همراه شده است:
۱. عنوان ربيبه؛
۲. قيد«في حُجورِكُم»؛
۳. قيد«مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ».
◀️ دو قيد نخست، غالبیاند و مفهوم ندارند؛ يعنی حرمت نكاح همه دخترها را شامل میشود؛
◀️ امّا قيد سوم مفهوم دارد(قید احترازی)؛ يعنی شرط حرمت است كه اگر نباشد، ازدواج با ربيبه حلال است، چنان كه تصريح فرمود:(فَاِن لَم تَكونوا دَخَلتُم بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيكُم)
🔸 بدون نكاح لغوی، نكاح با ربيبه عيناً حرام نيست، هرچند جمع ميان مادر و دختر حرام است، بنابراين اگر بخواهد با ربيبه ازدواج كند، بايد از مادر جدا شود.
⬅️ سرّش اين است كه محرّمات ياد شده در آيه شريفه دو قسمند:
◀️ برخی از آنها ذاتاً محرّم اند؛ مانند مادر، دختر، خواهر، عمه، خاله و...
◀️ بعضی فقط جمعاً حرامند؛ مثل خواهرزن.
👈 ربيبه نيز جمعاً حرام است نه عيناً، پس معنای قيد«مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ» اين نيست كه ربيبه زن نكاح نشده مطلقاً حرام نيست، تا با روايات منافات داشته باشد، بلكه بر اساس روايات، چنين ربيبهای جمعاً حرام است نه عيناً؛ يعنی اگر مادری كه نكاح(لغوی)نشده است بميرد يا طلاق داده شود، اين مرد ميتواند با ربيبه او ازدواج كند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
🥀از ما زمینیان به شما آسمان ، سلام
مولای دلشکسته، امام زمان سلام...
🥀این روزها هزار و دو چندان شکسته ای
حالا کجای روضهی جدّت نشسته ای؟...
تو را فقط از خدا طلب میکنیم
تو را این جهان فقط کم دارد
خدایا بحق سیدالشهدا باقی مانده غیبت امام را برما ببخش
#امام_زمان
#اللهمعجللولیکالفرج
#السَّلامُ_عَلَیْکَ_یا_اَباعَبْدِاللَّه
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄-
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin