eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅ انسانیت طبقه کنیزان ❓ خداوند متعال با بیان چه عباراتی در آیه ۲۵ «سوره نساء» کرامت انسانی کنیزان را حفظ می نماید؟ ✍ خداوند متعال با کاربرد عبارات زیر مقام کنیزان را بالا برده است: ⬅️ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ ◀️ اين جهت كه تنها فقرا از مكلفين را هدايت كرد به اينكه با كنيزان ازدواج كنند از یک سو باعث مى شد تا عموم مردم از اين بيان نسبت به طبقه كنيزان احساس خوارى و پستى و ذلت كنند، و خيال كنند خداى تعالى نيز اين طبقه را خوار و بى مقدار مى داند و از سوى ديگر خود اين طبقه هم از اين خطاب دلگير شوند، و عموم مردم نيز خود را بافته اى جدا تافته پنداشته، با طبقه بردگان معاشرت ننموده، و مخصوصا مردان از ازدواج با كنيزان، و زنان از ازدواج با غلامان خوددارى ورزند، و از اين كه آنان را شريك زندگى نموده گوشت و خون خود را با آنها مخلوط سازند احساس ننگ كنند. 👈 لذا با جمله «بعضكم من بعض» از اين سوء تفاهم جلوگيرى نموده و به حقيقتى صريح اشاره كرد، كه بادقت در آن، توهم فاسد نامبرده از بين مى رود، 👈 زيرا مى فرمايد: برده نيز مانند آزاد، انسان است، و از نظر انسانيت و معيارى كه با آن يك موجود، انسان مى شود هيچ تفاوتى با هم ندارند، برده نيز مانند آزاد واجد همه شؤون انسانيت است، تنها تفاوتى كه بين اين دو هست، در سلسله احكامى است كه به منظور استقامت امر مجتمع انسانى در رساندن او به سعادتش تشريع شده، و اين تفاوتها به هيچ وجه نزد خداى تعالى معيار نيست، 🔸 تنها چيزى كه نزد خداى عزوجل معيار است، تقوا است، كه باعث كرامت و حرمت نزد او مى شود. ⬅️ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ◀️ مراد اين است كه مهريه آنان را به طور كامل و تا دينار آخر بپردازيد، البته پرداخت مهريه آنان به اين است كه آن مهريه را به مولايشان بپردازند، و با آوردن كلمه «معروف» به اين معنا ارشاد فرمود كه در دادن آن امروز و فردا نكنيد، و به خاطر اينكه كنيز است مهريه را كم نگيريد، و او را آزرده خاطر نسازيد. ⬅️ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ ◀️ مراد اين است كه مردم را ارشاد كند به اين كه زنان برده را نكاح كنند، اما به شرطى كه با اذن صاحب كنيز باشد، چون اختيار امور كنيزان تنها به دست صاحبان آنان است و نه فرد ديگر و اگر از صاحب كنيزان تعبير فرمود به اهل آنان، خواست تا به مقتضاى جمله «بعضكم من بعض» عمل كرده باشد، و بفهماند كنيز هم يكى از افراد خانواده مولا است، و مولاى او اهل او است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم جنگ تحمیلی - یعنی دفاع مقدس ملت ایران - نشان داد که یک ملت در سایه‌ی اتحاد، در سایه‌ی ایمان به خدا، در سایه‌ی حسن ظن به خدای متعال و اعتقاد به صدق وعده‌ی الهی، میتواند از همه‌ی گذرگاه‌های دشوار عبور کند و میتواند در مقابل دشمنان بایستد و میتواند دشمن را وادار به هزیمت و عقب‌نشینی کند.(مقام معظم رهبری، دام ظله العالی، ۱۳۹۳/۰۱/۰۶) باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه شناخت دستاوردهای دفاع مقدس هیئت صاحب الزمان عج اقدام به برگزاری مسابقه ای مجازی نموده است. ✅نحوه برگزاری مسابقه ان شاءالله هر شب راس ساعت ۲۱ با توجه به عرصه های ذیل: 👈 سیاسی و امنیتی 👈 اجتماعی و فرهنگی 👈 اقتصادی 👈 علمی و فناوری 👈 نظامی سوال مسابقه مطرح خواهد شد. ✅نحوه شرکت در مسابقه علاقمندان میبایست با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری با ذکر منبع و تاریخ پاسخ مسابقه را به آیدی ذکر شده در پیام ارسال نمایند. 🕘شایان ذکر است مدت زمان پاسخگویی به هر سوال تا ساعت ۲۱ روز بعد می باشد و به پاسخ های ارسال شده در غیر زمان مقرر ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🎁اسامی برندگان یک روز پس از هر مسابقه اعلام خواهد شد و به برندگان جوایزی تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ سوال اول) با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دام ظله العالی و با ذکر سند و تاریخ، پنج مورد از دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه سیاسی و امنیتی را شرح دهید. پاسخ صحیح را به آیدی ذیل ارسال نمایید. 🆔️ @Z_Bemani ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸برچینی بشکستۀ دل بند زدند 🌸ما را به ولایت تو پیوند زدند... 🌸آغاز امامت تو گویی به بهشت 🌸زهرا و علی ز شوق لبخند زدند... ✨آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان، فخر‌زمان، امام مردمان، غایب دوران عجل الله تعالی فرجه الشریف بر منتظرانش مبارک✨ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضیلت انفاق در روز نهم ربیع الاول 🔵 وَ قَالَ اَلشَّيْخُ إِبْرَاهِيمُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْكَفْعَمِيُّ فِي كِتَابِ «اَلْمِصْبَاحِ»: إِنَّ صَاحِبَ كِتَابِ «مَسَارِّ اَلشِّيعَةِ» رَوَى أَنَّ مَنْ أَنْفَقَ فِي يَوْمِ اَلتَّاسِعِ مِنْ رَبِيعٍ اَلْأَوَّلِ شَيْئاً غَفَرَ اَللَّهُ تَعَالَى ذُنُوبَهُ، 🌕 و شيخ ابراهيم بن على كفعمى در كتاب مصباح گفته است كه صاحب كتاب مسار الشّيعه روايت كرده است كه هركس در روز نهم ماه ربيع الاوّل چيزى انفاق كند، حق تعالى گناهان او را بيامرزد. 📚 زاد المعاد ج ۱، ص ۲۵۷ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ ویژه سالروز آغاز امامت حضرت ولی‌عصر 👈 ببینید | رهبر معظم انقلاب: طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی قطعی است. 👈 ۴ نكته درباره امام زمان (عج) در بيانات رهبرمعظم انقلاب @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 صلوات خاصه امام زمان علیه السّلام 🌿اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ وَ ابْنِ أَوْلِيَائِكَ الَّذِينَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ أَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ وَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهِيرا ☘اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ وَ انْصُرْ بِهِ أَوْلِيَاءَكَ وَ أَوْلِيَاءَهُ وَ شِيعَتَهُ وَ أَنْصَارَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْهُمْ 🍀اللَّهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ آُلِّ بَاغٍ وَ طَاغٍ وَ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ خَلْقِكَ وَاحْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ احْرُسْهُ وَ امْنَعْهُ أَنْ يُوصَلَ إِلَيْهِ بِسُوءٍ وَ احْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ آلَ رَسُولِكَ وَ أَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ وَ أَيِّدْهُ بِالنَّصْرِ وَ انْصُرْ نَاصِرِيهِ وَ اخْذُلْ خَاذِلِيهِ وَ اقْصِمْ بِهِ جَبَابِرَةَ الْكُفْرِ وَ اقْتُلْ بِهِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِينَ وَ جَمِيعَ الْمُلْحِدِينَ حَيْثُ آَانُوا مِنْ مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا وَ بَرِّهَا وَ بِحْرِهَا وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلا وَأَظْهِرْ بِهِ دِينَ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلامُ 🌹وَ اجْعَلْنِي اللَّهُمَّ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَتْبَاعِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ أَرِنِي فِي آلِ مُحَمَّدٍ مَا يَأْمُلُونَ وَ فِي عَدُوِّهِمْ مَا يَحْذَرُونَ إِلَهَ الْحَقِّ آمِينَ. 📚 مفاتیح‌الجنان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ ⬅️ إذهَبَا إلَی فِرعون إنَّه طَغی ✅ به سوی فرعون بروید چرا که او طغیان کرده است ✍عامل تمام بدبختی‌های این سرزمین پهناور اوست و تا او اصلاح نشود کاری ساخته نیست چرا که عامل خوشبختی یا بدبختی، پیشرفت یا عقب افتادگی یک ملت، قبل از هر چیز رهبران و سردمداران آن ملت است و مهمترین طغیان فرعون شرک و ادعای ربوبیت و الوهیت او بود. ⚜🍃⚜🍃⚜🍃⚜🍃 💐حضرت موسی و هارون مأموریت یافتند به سوی فرعون رفته و با طغیانگری او مبارزه کنند قرآن کریم ادعای ربوبیت و الوهیت او را طغیان فرعون بیان می‌کند. 👈👈👈قَالَ أنَا رَبُّکُم ألاعَلَی ⚜🍃⚜🍃⚜🍃⚜🍃 ❇️فرمان به گفتار نرم با فرعون خدای سبحان دستور داد با فرعون به نرمی سخن بگویند.👇👇👇 👌👌👌 فَقولَا لَهُ قَولاً لَیِّناً 💫منظور از قول لیّن یعنی سخن را خشن نگویید فرعون پرخاشگر بود پس در گفتگو با او باید هم سخنِ خوب گفت و هم خوب سخن گفت و با تعبیرات نیک سخن راند که بهانه‌ای نداشته باشند 💫💫💫 وَلَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أوَ یَخشَیَ ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام حیضمضطربه ومبتدئه 🌹تفاوت در نوع عادت👇👇 🧕مضطربه،چند بار خون دیده اما،مبتدئه اولین بار است که خون میبیند. 🌹تفاوت در تجاوز از ۱۰ روز👇👇 👈در صورت عدم تشخیص از روی خون صفت دار ،مضطربه جمع بین عدد خویشان وعدد ۷ اما مبتدئه ابتدا به عدد خویشان واگر خویشان یکسان نداشت عدد روایت(۷ روز) را ایام حیض قرار می‌دهند. 🌷شباهت در نوع عادت 👇👇 👈عادت مشخصي ندارند. خون بین ۳ تا ۱۰ ،همه حیض است. 🌷شباهت در تجاوز از ۱۰ روز👇👇 👈ملاکهای شروع یکسان است. اگر خویشان متفق نداشته باشند،عدد ۷ را حیض قرار می دهند. خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض باشد،از ابتدای خون صفت دار تا انتهای خون صفت دار را حیض قرار می دهند. 💧💧💧💧💧💧💧💧 ✅ ناسیه ومضطربه 🌹تفاوت در نوع عادت👇👇 🧕ناسیه ممکن است قبلا عادتی داشته وفراموش کرده ولی مضطربه عادت معین پیدا نکرده است. 🌹تفاوت در تجاوز از ۱۰ روز👇👇 در صورت عدم تشخیص از روی خون صفت دار،ناسیه عدد ۷ و(در ناسیه عدد خویشان اثری ندارد)مضطربه جمع بین عدد خویشان وعدد ۷ را ایام حیض قرار دهد. 🌷شباهت در نوع عادت👇👇 👈عادت معینی ندارند. خون بین ۳ تا ۱۰ ،همه حیض است. 🌷شباهت در تجاوز از ۱۰ روز👇👇 👈اگر خویشان متفق نداشته باشند، مثل ناسیه عدد ۷ را حیض قرار می دهند. خون صفت دار بین ۳ تا ۱۰ روز وبدون معارض باشد،از ابتدای خون صفت دار تا انتهای خون صفت دار را حیض قرار می دهند. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ وقتیه ومبتدئه 🌹تفاوت در نوع عادت 👇👇 🧕وقتیه در وقت عادت دارد ولی مبتدئه صاحب عادت نیست وفردی است که برای اولین بار،خون می بیند. 🌹تفاوت در تجاوز از ۱۰ روز👇👇 👈ابتدای وقتیه،وقت عادت است.ولی در مبتدئه ابتدای حیض ،از ابتدای خون صفت دار می باشد . ملاک شروع در وقتیه وقت است ولی مبتدئه باید به صفات رجوع کند واگر خون یکسان بود باید اول خونریزی را حیض قرار دهد. 🌷شباهت در نوع عادت👇👇 👈خون بین ۳ تا ۱۰ همه حیض است 🌷شباهت در تجاوز از ۱۰روز👇👇 👈ملاک انتها در هر دو یکسان است‌ وبه ترتیب رجوع به نشانه های حیض ،عدد خویشان وعدد روایت رجوع کند. وقتیه اگر در خارج عادت خون ببیند ،مثل مبتدئه عمل می‌کند. 🌻پایان بخش احکام حیض😍 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
هدایت شده از یا مهدی ادرکنی
بسم الله الرحمن الرحیم جنگ تحمیلی - یعنی دفاع مقدس ملت ایران - نشان داد که یک ملت در سایه‌ی اتحاد، در سایه‌ی ایمان به خدا، در سایه‌ی حسن ظن به خدای متعال و اعتقاد به صدق وعده‌ی الهی، میتواند از همه‌ی گذرگاه‌های دشوار عبور کند و میتواند در مقابل دشمنان بایستد و میتواند دشمن را وادار به هزیمت و عقب‌نشینی کند.(مقام معظم رهبری، دام ظله العالی، ۱۳۹۳/۰۱/۰۶) باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه شناخت دستاوردهای دفاع مقدس هیئت صاحب الزمان عج اقدام به برگزاری مسابقه ای مجازی نموده است. ✅نحوه برگزاری مسابقه ان شاءالله هر شب راس ساعت ۲۱ با توجه به عرصه های ذیل: 👈 سیاسی و امنیتی 👈 اجتماعی و فرهنگی 👈 اقتصادی 👈 علمی و فناوری 👈 نظامی سوال مسابقه مطرح خواهد شد. ✅نحوه شرکت در مسابقه علاقمندان میبایست با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری با ذکر منبع و تاریخ پاسخ مسابقه را به آیدی ذکر شده در پیام ارسال نمایند. 🕘شایان ذکر است مدت زمان پاسخگویی به هر سوال تا ساعت ۲۱ روز بعد می باشد و به پاسخ های ارسال شده در غیر زمان مقرر ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🎁اسامی برندگان یک روز پس از هر مسابقه اعلام خواهد شد و به برندگان جوایزی تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ سوال دوم) با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دام ظله العالی و با ذکر سند و تاریخ، پنج مورد از دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه اجتماعی و فرهنگی را شرح دهید. پاسخ صحیح را به آیدی ذیل ارسال نمایید. 🆔️ @Z_Bemani ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 اے صاحب دنیا و دین احوال زار ما ببین دیگر بیا تا عالمے گردد رها از هر غمے بہ داد ما برس اے یارِ ما باز نما گره از ڪارِ ما سلام اے نور خدا در تاریڪے هاے زمین☀️ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
چقدر باید برای امام زمان کار کنیم ؟ 🔵 مرحوم حاج عبدالله ضابط (ره) : 🌕 آنـقـدر بـایـد بـدویــم تــا وقـتـی امــام زمــان ( ارواحنا فداه ) آمـد سـرمــان را بـالـا بـگـیـریـم و بـگـویـیـم : آقــــــا بـیـشـتـر از ایــن جــان نـداشـتـیـم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓آیا عید الزهرا سند تاریخی دارد؟؟ ♨️ حقیقت ماجرای عیدالزهرا و ابولولو چیست ؟ 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐سالروز ازدواج 🎊خاتم الانبیا 💐حضرت محمد(ص) 🎊و مادر مؤمنین 💐حضرت خدیجه کبری(س) 🎊بر تمامی مسلمانان جهان مبارک🎊💐🎉 🎊خجسته باد 🎉این پیوند آسمانی و پر برکت بر شما 💐 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها ◀️ نسب ⬅️ ‌خدیجه سلام‌الله‌علیهادختر خویلد بن اسد عبدالعزی بن قصی بن کلاب اولین و شایسته‌ترین همسران رسول خداست. ↩️ ایشان در زمره همسران قریشی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم به شمار آمده و از جهت قرابت و خویشاوندی نزدیکترین همسران به لحاظ نسبی به ایشان است. 👈در حجاز و شهر مکه، در شبه جزیره عربستان در خانواده‌ای که با آداب و رسوم خرافی روزگار بیگانه بود به دنیا آمد. پس از ولادت او، خاندانش، برخلاف رسم سیاه زمانه (زنده به گور کردن دختران)، ولادت او را گرامی داشتند و پدر و مادرش «خویلد» و «فاطمه»، نام او را «خدیجه» به مفهوم گسسته و بیگانه از زشتی‌ها و ناپسندی‌ها برگزیدند. ⬅️ بنابر روایت حکیم بن حزام پسر عموی خدیجه سلام‌الله‌علیهم، خدیجه سلام‌الله‌علیهم در سال پانزده پیش از عام الفیل در مکه به دنیا آمد. ↩️ بنابراین حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیهم پانزده سال قبل از ولادت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم(۵۵ سال قبل از بعثت)، در شبه جزیره‌ی عربستان (حجاز) چشم به جهان گشود. 👈آن حضرت، دختر خویلد بن عبدالعزی بن قصی بن کلاب بود، که جناب قصی، جد چهارم پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم می‌باشد. 👌بنابراین حضرت خدیجه نیز با چند واسطه دختر عموی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بودند و از جهت ریشه خاندانی با یکدیگر متحد می‌شوند. لذا سلسله نسب حضرت خدیجه به حضرت اسماعیل علیه‌السلام و ابراهیم خلیل ا... علیه‌السلام که جد ۲۸ و ۲۹ رسول الله است، می‌رسد. پدرش خُوَیلِد بن اسد بن عبدالعُزّی بن قُصَیِّ بن کلاب و مادرش فاطمه، دختر زائده، است. 👈از دوران کودکی و نوجوانی او تا هنگام ازدواج با پیامبر و حتی بعد از آن، اطلاعات‌ اندکی در دست است و بخشی از اخبار تاریخی درباره احوال ایشان نیز دست‌خوش دخل و تصرف قصه‌پردازان شده و با اسرائیلیات درهم آمیخته است. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ ❇️ فایده ارسال پیامبران برای طاغیان ✍خدای سبحان حجت را بر همگان تمام می‌کند تا هیچ کسی در معاد بهانه نداشته باشد و تمامیت حجت خدا، چنانچه عقل وحیانی می‌فهمد و قرآن حکیم کاملاً آن را امضا کرده است بی ارسال پیامبر نمی‌شود. 👌👌👌لازم است بدانیم عقلانیت وحیانی مطلبی را درک می‌کند که قرآن آن را امضا کرده و اجرای عالمانه آن را به دیگران آموخته و آن مطلب مهم، ضروری بودن وحی و عدم جواز اهمال در ارسال رسول است. ✨✨✨✨✨ ⬅️پس توجه نماییم ضروری بودن وحی و ارسال رسول به معنای ضروری بودن تأثیر آن بر همگان نیست بلکه در مواردی خدا صریحاً اعلام می‌دارد که تبلیغ خواه تبشیر باشد یاع انذار بی اثر است 👈👈👈 سَواءٌ عَلَیهِم ءَ أنذَرتَهُم أم لَم تُنذِرهُم لَا یُومِنُونَ ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۸۷ سوره بقره (قسمت اول) 👈 وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَ أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ... و ما به موسی کتاب تورات عطا کردیم و از پی او پیغمبرانفرستادیم و عیسی پسر مریم را به معجزات و ادلّه روشن، حجتها دادیم و او را به واسطه روح القدس توانایی بخشیدیم. و:حرف استیناف ، مبنی بر فتح، غیر عامل ،محلی از اعراب ندارد. لَ: لام موطّئه قسم، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. قد: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اتینا :فعل ماضی،مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل موسی: مفعول به اول و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری الکتاب: مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. قَفَّینا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. بعدِ:اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف‌الیه مِن بَعدِهِ: جار و مجرور، متعلق به «قَفَّینا» بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الرُّسُل :اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری بالرُّسُلِ: جار و مجرور، متعلق به «قَفَّینا» و: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اتینا :فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل عِیسَی: مفعول به اول و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر اِبنَ: بدل برای «عیسی» و منصوب بنابر تبعیت مریمَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره (غیر منصرف) البَیِّنات: مفعول به دوم و منصوب ، علامت نصب کسره به نیابت فتحه (جمع مونث) وَ:حرف عطف، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد اَیَّدنا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز « نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الروحِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری القُدسِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره بِروحِ: جار و مجرور، متعلق به «ایَّدنا» ↩️ ادامه دارد... •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا