*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدوسیوششم
«وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا؛
و خدا را بپرستید. و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید. و به پدر و مادر، نیکى کنید. همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید. زیرا خداوند، کسى را که متکبّر و فخرفروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مى زند،) دوست نمى دارد.(نساء، ۳۶)
✅ موضوع: توحید در عبادت
❓در عبارت «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا» به چه نوع از اقسام توحید دعوت شده است؟
✍ جمله «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا»، دعوت به توحید می کند، اما توحید عملی و آن این است که شخص موحد اعمال نیک خود را که از آن جمله احسان است صرفا به خاطر رضای خدای تعالی انجام دهد، و در برابر انجام آن ثواب آخرت را بخواهد، نه این که هوای نفس را پیروی نموده، آن را شریک خدای تعالی در پیروی خود بداند.
⬅️ پس موحّد، هم حُسن فعلی دارد و هم حُسن فاعلی، لذا فاقد يكی از اين دو ويژگی، در مقام عمل، توحيد عملی ندارد و مؤمن نيست.
◀️ دلیل بر این معنا که منظور توحید عملی می باشد این است که دنبال جمله و اعبدوا اللّه فرموده: «و لا تشرکوا به شیئا…»، و بعدا همین معنا را تعلیل کرده به این که «انّ اللّه لایحب من کان مختالا فخورا» که در روایات فرموده اند:
👈 مختال فخور، بخیل و کسی است که مال خود را به عنوان ریاکاری در انظار مردم انفاق می کند،
👈 اینها کسانی هستند که به خدای تعالی شرک می ورزند، چون تنها او را نمی پرستند، هوای نفسشان را نیز پرستش می کنند.
🔸 «واو» در ولاتُشرِكوا بِهِ شيئا» حرف عاطفه به معنای تغاير معطوف و معطوف عليه نيست بلكه تقريباً جنبه تفسيری و شرحی دارد؛ يعنی شرح عبادت حق، نفی شرك است، زيرا عبادت حق خلائی ندارد تا جايی برای شرك باشد، بنابراين، جمله «واعبُدوا اللهَ ولاتُشرِكوا بِهِ شيئا» در ظاهر دو جمله است؛ ولی روح آن به يك جمله باز می گردد و روح اين دو وظيفه (عبادت خدا و شرك نورزيدن به او) يك چيز، يعنی
👈 اخلاص در توحيد است.
⬅️ عبادت خالصانه با شرك جمع نمی شود و توحيد با شرك سازگار نيست و انسان های صالح دو وظيفه ندارند (موحد بودن و مشرك نبودن)، بلكه نفی شرك، توضيح و شرح همان توحيد است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام صاحب زمان، صاحب من، مهدی جان
... و این آغازی دوباره است بر شوری بزرگ که هر سال در رگهای منجمد زمین میجوشد و جهان را جانی دوباره میبخشد ...
و من همرنگ منتظران سیاهپوشتان ، دلخوشم که در عزای جد غریبتان با شما شال عزا بستهام و به اقتدای شما بر سر و سینه میزنم ...
ای کاش این محرم پایان عزاداری هایمان باشد
پایان گریه های صبح و شب شما باشد، ای کاش ندای « ان جدی الحسین قتلوا عطشانا » بزودی به گوش جهانیان برسد ...
بحق العطشان عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔳 امام رضا علیه السلام فرمودند:
◼️ هر گاه ماه محرم فرا می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرم می گذشت، روز دهم محرم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود .
📚 امالی صدوق، ص ۱۱۱
┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
4.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ حجت الاسلام عالی
💚 امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
🏴 هنگامی که هلال ماه محرم دمیده می شود ملائکه پیراهن امام حسین (علیه السلام) را خدمت حضرت زهرا (علیهاالسلام) آورده و از عرش الهی آویزان می کنند در حالیکه پاره پاره شده از ضربه های شمشیر و آغشته به خون است. ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم بصیرت و نه چشم سر میبینیم پس اشک های ما سرازیر می شود.
📚(ثمرات الاعواد: ج۱ ص ٣٧)
@moassese_nooralyaghin
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#یازدهمتیر۱۴۰۳
#بخش_اول
🍃وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمً»
💫 درجلسه تفسیر تخصصی روز دوشنبه مورخ یازدهم تیرماه سال ۱۴۰۳ استاد حسینی آل مرتضی مروری بر تفسیر بخشی از آیه ۶۴ نساء داشتند. ایشان خلاصه ای از موضوع اذن و نظر فخر رازی را در این باره ارائه دادند و فرمودند که فخر رازی معتقد به تکوینی بودن اذن است و می گوید اگر اذن تشریعی باشد تکرار موضوع و محمول است و مفهوم آیه این میشود که یعنی ما هیچ پیامبری را دستور ندادیم که مردم از او اطاعت کنند مگر به دستور ما و این تکرار موضوع و محمول است پس برای پرهیز از این تکرار اذن باید اذن تکوینی باشد.
در جواب علامه جوادی آملی میفرماید اذن تشریعی است چرا که هیچ پیامبری بدون اذن الهی مردم را دعوت به اطاعت نمی کند و اطاعت مردم از انبیاء الهی به اذن خداوند است و این اذن همان امر «اطیعوا» در آیه 59/نساء است واین اذن تشریعی است نه تکوینی و سیاق آیه مورد بحث نیز بیانگر تشریعی بودن این اذن است
در ارتباط با همین بحث مدیریت موسسه نورالیقین در ادامه به معانی موضوع و محمول در علوم مختلف اشاره کرده و فرمودند:
موضوع و محمول در علم صرف و نحو یعنی مبتدا و خبر و در علم کلام یعنی صفت و موصوف و در علم معانی یعنی مسند و مسندالیه و در ادبیات فارسی یعنی نهاد و گزاره.
❇️ انواع «ال» تعریف
✅1.«ال» جنس که مشتمل بر «ال» استغراق مثل «خلق الإنسان ضعیفًا»
این نوع « ال» همه افراد جنس خود را شامل میشود بهگونهای که میتوان بهجای آن از کلمه کُل استفاده کرد «خُلق الإنسان ضعیفًا» مراد از انسان یعنی کل انسانها.
✅2. بیان حقیقت این نوع «ال» حقیقت و ماهیت جنس را بیان میکند ولی همه افراد جنس خود را در برنمیگیرد. «الحدید اصلبُ من الذهب؛ آهن سختتر از طلاست» حقیقت و ماهیت ماده و طبیعت آهن را در نظر میگیریم که از حقیقت و ماده طلا سختتر است.
❇️ نظرصاحب المنار در مورد عصمت انبیاء
صاحب المنار عصمت انبیاء الهی را در تمامی ابعاد زندگی آنها قبول ندارند و معتقد است پیامبران الهی تنها در دریافت و ابلاغ وحی عصمت دارند.
👈استاد آل مرتضی اظهار داشتند تفسیر المنار تفسیر عظیمی است که رشید رضا در ادامه تفسیر استادش محمد عبده نوشته است که حدود ۱۲ جلد است تفسیری است که ابعاد تربیتی فردی و اجتماعی را هم دربرمیگیرد و عوامل ضعف و ترقی امت اسلام را متذکر میشود ولی متأسفانه افکار اصلاحطلب و سلفیگری دارد که مخالفت زیادی با مذهب شیعه دارد و هیچ یک از اعتقادات شیعه را باور ندارد مثل واقعه غدیر، مباهله، شفاعت، تقیه، عصمت انبیاء، توسل به اهلبیت و پیامبر ایشان در ادامه فرمودند: اگر علم با معرفت همراه نباشد با تعقل و تفکر نباشد تأثیر لازم را نخواهد داشت.
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#یازدهمتیر۱۴۰۳
#بخش_دوم
💫در ادامه مرور تفسیر آیه ۶۴ نساء استاد محترم آل مرتضی پیرامون موضوعات مربوط به توجیه نادرست در مورد استغفار پیامبر و جواز و لزوم استغفار ایشان در حق مردم به طور خلاصه توضیحاتی ارائه نمودند.
❇️ توجیه نادرست درباره استغفار پیامبر
در تفسیر آیه ۶۴ نساء بعضی از مفسرین استغفار رسول اکرم را برای منافقان توجیه کرده و گفتند با ظاهر آیه منافات دارد زیرا هر کس در حق الله تعدی کرده میتواند بهطور مستقیم از خداوند طلب مغفرت کند و نیازی به استغفار پیامبر نیست اگر به حق الناسی تعرض کرده باشد باید جبران کند یعنی صاحب حق را راضی کرده و حق او را ادا کند گفتند منافقان چون به طاغوت مراجعه کردند و از پیامبر اعراض کرده و ایشان را ناراحت کردند پس باید علاوه بر طلب مغفرت از خدا از شخص پیامبر هم عذرخواهی و طلب عفو و گذشت کنند و او را راضی کنند که این بر خلاف تفسیر آیه مورد بحث است زیرا میفرماید: «واستغفر لهم الرسول» یعنی اگر رسول خدا برای ایشان استغفار کرده از خداوند برای منافقین طلب مغفرت کند تا خداوند رحمت خود را شامل حال آنها کند براساس مجموع نظر مفسرین شیعه، آیه شریفه شفاعت و توسل به پیامبر را بیان میکند نه جلب رضایت ایشان را از جانب منافقین، درست است که نص آیه درمورد منافقین است که به محکمه طاغوت مراجعه کردند و خداوند از آنها خواست استغفار کنند و در پی توبه آنها از پیامبر هم خواست برای آنها از خداوند طلب استغفار کند تا توبه آنها پذیرفته شود ولی ظاهر آیه عمومیت دارد و این مخصص و مقید اطلاق یا عموم آیه نمیشود .
یعنی هر کسی در هر زمان و مکانی مرتکب معصیت شود و بعد توبه کند و به پیامبر متوسل شود که حق الله و چه حق الناس باتوبه و توسل به پیامبر و اهلبیت دعا و توبه او به کمال میرسد و پذیرفته میشود.
❇️ جواز یا لزوم استغفار پیامبر
گاهی خداوند متعال در قرآن کریم شرط آمرزش گناهان را توبه میداند.
مصداق آیه ۱۳۵ آل عمران
🍃 «وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ»
در اینجا آیه عمومیت دارد و استغفار پیامبر کنار توبه گنهکار جایز است و اگر از پیامبر بخواهد شفاعت کند و شفاعت ایشان ضمیمه دعا باشد سریعتر به کمال و نتیجه میرسد ولی در آیه ۶۴ نساء آیه مورد بحث شرط قبولی توبه منافقین از جانب خداوند استغفار پیامبر برای ایشان است که وجوب استغفار پیامبر را میرساند تا توبه آنها پذیرفته شود و مغفرت خداوند تنها با شفاعت پیامبر حاصل میشود این آیه مقید است.
👇👇👇👇
در ادامه جلسه، مدیریت محترم موسسه نورالیقین مباحث مفصلی پیرامون انتخابات و انتخاب رئیس جمهور اصلح ارائه نمودند که متن پیام آن به صورت مجزا همان روز دوشنبه یازدهم تیرماه در تمام کانالهای مربوط به موسسه نورالیقین و کانالهایی که خبرهای موسسه نورالیقین را دریافت می کنند ارسال شده و موجود هست و عزیزان می توانند مراجعه کنند.
🏴🏴🏴🏴🏴
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
🏴🏴🏴🏴🏴
#جلسه_صد_و_سیام
✅ موضوع: عدول در نماز
م(۷۵۶_۷۶۳)
✅ مواردی که عدول جایز است:
👇
1⃣ نیت از نماز ادا به نماز قضا،با دو شرط:👇
الف) وقت نماز ادا تنگ نباشد،
ب)عدول ممکن بوده ومحل آن نگذشته باشد،البته این فرض،گاهی حکم استحباب را پیدا می کند ؛مثلا نماز گذار در حال خواندن نماز ظهر یادش می آید که نماز صبح را نخوانده است در این جا عدول از نماز ظهر به قضای صبح مستحب است، به شرطی که وقت وسعت داشته واز رکعت دوم نگذشته باشد.(۷۶۳)
2⃣ عدول از نماز جماعت به فرادا ؛البته برخی از فقها،در جایی که فرد قبل از نماز،قصد عدول وفرادا کردن نماز را داشته باشد،اشکال کردند.
3⃣ عدول از نماز شکسته به نماز تمام و عکس ،در اماکن چهار گانه ای که بین نماز شکسته وتمام مخیر است.
(مسجد الحرام_مسجد النبی_مسجد کوفی _ حرم امام حسین علیه السلام)
4⃣ عدول از یک امام جماعت به امام جماعت دیگر ،اگر مشکلی برای امام جماعت اول پیش آمد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ مواردی که عدول مستحب است:
👇
✅ از واجب به نافله
1⃣ در جایی که بخواهد به نماز جماعت برسد.
2⃣ در نماز ظهر جمعه مستحب است در رکعت اول سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون خوانده شود،اگر از روی فراموشی سوره دیگری به جای یکی از این دو سوره خوانده شود؛چنانچه به نصف سوره نرسیده باشد،مستحب است نماز را به نافله تغییر داده ومجددا نماز ظهر را (همراه با سوره جمعه ومنافقون )بخواند.
✅ ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin