eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا؛ و خدا را بپرستید. و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید. و به پدر و مادر، نیکى کنید. همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید. زیرا خداوند، کسى را که متکبّر و فخرفروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مى زند،) دوست نمى دارد.(نساء، ۳۶) ✅ موضوع: نهی از شرک ❓دایره نهی از شرك بر اساس اعراب واژه «شَيْئًا» در عبارت «وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا» چگونه استدلال می شود؟ ✍ كلمه «شيئا» در جمله ولاتُشرِكوا بِهِ شيئا نكره در سياق نفی و مفيد عموم است، بنابراين چنانچه: 1⃣ مفعولٌ به باشد، بدين معناست كه «هيچ چيزی را شريك خدا قرار ندهيد». 2⃣ مفعول مطلق باشد، يعنی «هيچ شركی، كم يا زياد، درباره خدا روا مداريد. ◀️ بنابراین يعنی هيچ چيزی را به هيچ اندازه‌ای شريك خدا قرار ندهيد. عبادتی كه برای خدای سبحان انجام می‌شود بايد خالص باشد و ذره ای ريا يا سمعه، خلوص آن را نابود و عبادت را باطل می‌كند و آن را به غير خدا بر می‌گرداند. ◀️ و چيزی كه الهی نباشد به سوی خداوند صعود نمی‌كند: «اِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّب». ❇️ نکته: در فقه آمده است كه خوردن خاك ـ غير از تربت سيدالشهدا(عليه‌السلام) ـ حرام است؛ ليكن اگر كمی از خاك در مقدار فراوانی آرد مستهلك شود و به صورت نان درآيد يا در غذايی قرار گيرد، خوردن آن نان يا غذا حرام نيست؛ ولی اگر به همان اندازه خون در غذا بيفتد، همه آن را مستهلك می‌كند و خون مُهْلِك است، پس بعضی چيزها هرچند اندك باشند، می‌توانند ديگری را نابود كنند و شرك نيز چنين است، پس شركْ همانند خون است و ذره‌ای از آن، همه عبادت را باطل می كند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═••◈﷽◈••═• (مقدمه) ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ر 《أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ》. در آغاز سلسله مباحث تفسیری طرح رضوان در طول ماههای محرم و صفر به شرح زیارت عاشورا پرداخته می شود و برخی مضامین بلند این زیارت شرح و تفسیر می شود. خداپرستان خصوصاً طرف‌داران اهل بیت(علیهم السلام) و شیعه امیرالمؤمنین و فرزندان بزرگوارش معتقد هستند آبرومندان در خانه خدا در عالم حیاة و زندگانی مادی و در زمان ممات و زندگانی روحانی و جاودانی یکسان هستند، و در هر حال بر مردم و جهان آفرینش تسلط و اشراف دارند، و واسطه فیض بین خدا و خلق هستنند «بکم بدؤالله و بکم یختم و بکم ینزل الغیث» لذا به آن حضرات متوسل می شوند. زیارت عاشورا ودعای علقمه نیزبه عنوان توسل به درگاه ائمه وشفاعت پیشوایان دین نزد خداوند متعال است چون این زیارت مجموعه ای از درسهای عقیدتی، سیاسی، فکری ودارای امتیازات ویژه ای است که در زیارات دیگر کمتر به چشم می خورد. بطور اختصار به نمونه ای از آنها اشاره می شود: ❇️1. «زیارت عاشورا از احادیث قدسیه است». ظاهر روایت صفوان آن است که جبرئیل امین این زیارت را از خداوند جلیل تلقی کرده، و سلسله اسناد آن از امام صادق علیه‌السلام توسط یک یک امامان به پیامبر و جبرئیل و سرانجام به خداوند و «قال الله» پایان می‌پذیرد. ❇️2. «زیارت عاشورا تضمین شده است». حضرت صادق ـ علیه السلام ـ به صفوان می‌فرمایند: این زیارت و دعا را بخوان و از آن مواظبت کن بدرستی که من چند چیز را برای خواننده آن تضمین می‌کنم: ◀️1. زیارتش قبول شود. ◀️2. سعی و کوشش مشکور باشد. ◀️3. حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود، و ناامید از درگاه خدا برنگردد. ای صفوان این زیارت را به این ضمان از پدرم یافتم و پدرم از پدرش علی بن الحسین علیه‌السلام ـ و او از حسین علیه السلام و حسین علیه السلام ـ از برادرش حسن ـ علیه السلام ـ و حسن علیهالسلام ـ از پدرش امیرالمؤمنین علی علیه السلام و امیرالمؤمنین علیه‌السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله و رسول خدا از جبرئیل و جبرئیل از خدای متعال، هر کدام این زیارت را به این ضمان تضمین کرده و از خداوند متعال نقل فرمودند و خداوند عزوجل قسم خورده به ذات اقدس خود که هر کس زیارت کند حسین علیه‌السلام را به این زیارت از نزدیک یا دور و دعا کند به این دعا، زیارت و دعای او را قبول می‌کنم و خواسته‌اش هر چه باشد برآورده سازم، و عطا کنم. پس از درگاه من با ناامیدی و زیان باز نگردد، و او را بر برآمدن حاجتش، و رسیدن به بهشت و آزادی از دوزخ خرسند می‌کنم و شفاعت او را در حق هر کس که شفاعت کند بپذیرم. آری باید چنین باشد زیارت امام حسین علیه السلام که در باره آن فرمودند مثل زیارت خدا است در عرش او. ❇️3. روح زیارت عاشورا دارای درس‌های آموزنده خاصی است. متأسفانه آنچه کمتر بدان توجه شده و می‌شود محتوای این زیارت است تا جایی که به ظاهر کلمات آن بسنده می‌کنند و از توجه به روح و محتوای آن غافل هستند. زیارت عاشورا دارای درس‌های عمیق و سازنده‌ای است و اینک نمونه‌ای از آنها: ⚫️اول ـ امام حسین علیه‌السلام در مقام بندگی به جایی رسید که لقب «اباعبدالله» پدر بنده خدا به او داده شده. چون بقای دین و عبادت هر عبدی مرهون قیام و شهادت ایشان است. قیام ایشان در حالی بود که از دین جدش جز نامی باقی نمانده بود و فرمودند: اگر با خون من دین اسلام احیا می‌شود ای شمشیرها مرا دربگیرید. لذا به این می‌ماند که هر عبد مسلمانی، پدرش امام حسین علیه‌السلام است که اگر این پدر نبود آن فرزند مسلمان و عبد خدا هم وجود نداشت. ⚫️دوم ـ حسین علیه‌السلام، دارای نسب پاک و طاهر است. وی فرزند رسول خدا(صلی الله علیه وآله) وامیرالمؤمنین(علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است. ⚫️سوم ـ مصیبت امام حسین علیه‌السلام بزرگ‌ترین مصیت‌ها است. ⚫️چهارم- باید تبرّی و بیزای جست از مؤسسین و بانیان این ظلم، و وسیله تقرب ما به خدا همین تبری جستن از دشمنان اهل‌بیت است. بالاخره زیارت عاشورا دارای سرفصل‌های غیر قابل تردیدی است که می‌تواند آدمی در پیمودن راه راست و رسیدن به حقیقت، راسخ و استوار بدارد. و زیارت عاشورا محک و معیاری است که سره را از ناسره جدا کرده و بنای بیزاری از دشمنان اهل بیت را از سر تا ساق و ابتدا تا انتها نهاده. و از این رو است که دشمنان از ابتدا بنای مبارزه با زیارت عاشورا و اهلش را نهادند و مانند شیخ طوسی‌ها را تحت فشار قرار دادند. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•═••◈﷽◈••═• (مقدمه) ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ در ادامه امتیازات ویژه این زیارت چنین بیان می‌شود: ❇️4. زیارت عاشورا دارای منافع دنیوی و اخروی است. حضرت صادق علیه السلام فرمود: ای صفوان هرگاه برای تو به سوی خدا عزّ و جلّ حاجتی روی داد پس به وسیله این زیارت به سوی آن حضرت توجه کن از هر جا و مکانی که بوده باشی و بخوان این دعا را و حاجتت را از پروردگار خود بخواه که برآورده خواهد شد و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. ❇️5. زیارت عاشورا ذکر و ورد علماء و بزرگان دین است. عظمت زیارت عاشورا و آثار و برکات آن سبب شده که علماء و بزرگان دین این زیارت را ورد و ذکر دائمی خود قرار داده و در کارها و مشکلات به آن متوسل شوند. 👈اما نکته مهم و قابل تامل این‌که صرف خواندن زیارت عاشورا و گریه بر مصائب امام حسین(علیه‌السلام) کافی نیست گرچه اشک بر اباعبدالله طبق روایات پاداش عظیمی دارد: 《کُلُّ عَیْنٍ باکِیَهٌ یَوْمَ الْقیامَةِ اِلاّ عَیْنٌ بَکَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَینِ فَاِنِّها ضاحِکَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعیمِ الْجَنّةِ. ... پیامبر خطاب به دخترش فرمود: فاطمه جان ! روز قیامت هر چشمى گریان است؛ مگر چشمى که در مصیبت و عزاى حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود》. این گریه برخواسته از محبت قلبی و فطری نسبت به آن حضرت است که؛ قال رسول الله صلّى اللّه علیه و آله« اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً؛ براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» ✅ اما همانطور که عرض شد صرف اشک، کافی نیست باید وارد کربلا بشویم و این وارد شدن به کربلا و وادی امام حسین(علیه السلام) نیاز به تغییر سبک زندگی دارد. ⚡️فرزدق(شاعر معروف) از کوفه به به سمت مکه می رفت در مسیر خروج امام حسین(علیه‌السلام) از مکه به کربلا با حضرت ملاقات کرد حضرت از او سوال کردند: چه خبر از کوفه؟ فرزدق گفت: قُلوبُهُم مَعَک وَ سُیوفهُم عَلَیک، قلب‌هایشان باشما وشمشیرهاشان برعلیه شماست》. 👈پس می‌شود قلبی با امام زمان باشد امار رفتار نه. این(قلوبُُ معک وسیوف علیک) ادامه دارد؛ امروز هم افرادی هستند که حسین حسین می‌گویند اما رفتارشان مطابق با سیره امام حسین(علیه‌السلام) نیست اگر در ورطه امتحان الهی قرار بگیرند به فرموده امام حسین (علیه السلام): اذا مُحصّوا فی البلاء قَلَ الدَّیانون . ⚫️ وقتی حضرت مسلم(علیه‌السلام) با مردم کوفه روبرو شد برای هر طیف و گروهی از شیعیان، نامه امام حسین علیه السلام را قرائت می کرد(قّرّءَ عَلَیهمُ الرَّساله) مردم می شنیدند و زار زار گریه می کردند(وَهُم یَبکون)، نه فقط اشک می ریختند بلکه همگی با حضرت مسلم بیعت کردند(وَ بایَعَه النّاس جمیعاً) اما همین ها امام را تنها گذاشتند در حالی که صدای《هَل مِن ناصر》او را می شنیدند. ▪️بنابراین ضمن اشک بر امام، مهم نصرت ویاری امام است وباید در خدمت امام باشیم. امام صادق(علیه السلام) در ماه محرم و صفر مجلس عذای سیدالشهدا بر پا می کردند، مردم دسته دسته می آمدند و بر غربت و مظلومیت امام حسین ناله و شیون می کردند، امام صادق علیه‌السلام به یکی از یارانشان فرمودند: ببین برای امام شهیدشان چگونه گریه میکنند اما من را که امام حاضرشان هستم تنها میگذارند و یاری نمیکنند... 🔺امروز ما امام زمانی داریم که به مراتب بسیار غریب تر و تنها تر از امام حسین(علیه السلام) است و تا زمانی که ما آمادگی نصرت و یاری آن حضرت را در خود ایجاد نکنیم ایشان همچنان در پس پرده غیبت و مظلومیت خواهند ماند و مانیز در دنیای تاریک و پر از خطرات کوچک و بزرگ غرق خواهیم شد. حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمودند:(مثل الامام مثل الکعبة اِذْ تُؤْتی ولا تأتی؛ مثل امام، چونان کعبه است که بر گردش می‌چرخند و او بر گرد چیزی نمی‌چرخد.) یعنی مردم باید آمادگی پیدا کنند و نیاز به امام را احساس کنند و به طرفش بروند تا انشاالله ظهور اتفاق بیفتد. به امید روزی که در معیت آن حضرت به خون‌خواهی سید و الشهدا قیام کنیم. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام غریب ترین صاحب عزا ، مهدی جان وقتی روضه هایمان دم می گیرد ... وقتی سیلاب اشک برصورت هایمان جاری می گردد ... وقتی شور سینه زنان درضجه های عزاداران گره می خورد ... دست هایمان رابه آسمان می گشاییم  و زمزمه می کنیم : اللهم عجل ولیک الفرج🤲🤲 ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
▪️قال الامام الباقر علیه السلام: مَنْ اَرادَ أنْ یَعْلَمَ حُبَّنا فَلْیَمْتَحِنْ قَلْبَهُ فَاِنْ شاَرَكَ فِی‌حُبِّنا حُبَّ عَدُوِّنا فَلَیْسَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُ. ✔️امام محمد باقر علیه‌السلام فرمودند: اگر کسی بخواهد میزان دوستی خود را نسبت به ما بداند، به دل خود مراجعه کند، اگر ما را دوست می‌دارد و دشمنان ما را هم دوست می‌دارد او از ما نیست و ما هم از او نیستیم. 📚بحارالانوار، ج٢٧ص٥١ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 🏴🏴🏴🏴🏴 موضوع: عدول در نماز (قسمت دوم) ✅ مواردیکه عدول واجب است 👇 1⃣ عدول نیت از نماز لاحق به نماز سابق ،البته با دو شرط👇 الف: وقت کافی وجود داشته باشد ب: محل عدول نگذشته باشد ⬅️ اگر گذشته باشد نماز لاحق درست است مثلا،فرد در بین نماز عصر ،متوجه میشود که نماز ظهر را نخوانده یا شک کند که آیا نماز ظهر را به جا آورده ،یا نه؟در این جا واجب است نیت را از نماز عصر به نماز ظهر برگردانده ونماز را ادامه دهد. 2⃣ عدول نیت از نماز شکسته به نماز تمام ؛وقتی شخص مسافر،در بین نماز ،تصمیم به ده روز ماندن در مکان سفرش بگیرد. 3⃣ عدول نیت از نماز تمام به نماز شکسته،در جایی که شخص مسافر، قصد مانده ده روز داشته باشد ودر بین اولین نمازش ازقصدش برگردد ،در این صورت ،باید نماز چهار رکعتی را دو رکعتی بخواند،البته اگر بعد از رکوع رکعت سوم نیتش تغییر کند نمازش باطل است . •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ مواردیکه عدول ممنوع است👇 1⃣ عدول از نماز قضا به نماز ادا پس اگر وقت نماز ادا تنگ بود ،باید نماز قضا را رها کرده ونماز ادا بخواند. 2⃣ عدول از نماز سابق به لاحق :مثلانماز گذار بین نماز ظهر یادش بیاید که نماز ظهر را خوانده است،در این جا نمی تواندنیتش را به نماز عصر تغییر دهد. 3⃣ عدول از نماز مستحب به نماز مستحبی دیگر 4⃣ عدول از نماز مستحب به نماز واجب 5⃣ عدول از نماز فرادا به نماز جماعت،یعنی اگر وسط نماز از جماعت جدا شد بنابر احتیاط واجب نمی تواند مجددا برگردد. 6⃣ عدول از نماز لاحق احتیاطی به سابق؛پس اگر نماز عصر یا عشاء را از روی احتیاط می خواند ومتوجه شودنماز ظهر یا مغرب را نخوانده است نمی تواند نیتش را به آنها برگرداند. ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آجرک الله یا صاحب الزمان (عج) .... آقا جان... سلام میدانیم این چند روز میزبان عزاداران جد غریبت هستی از این مجلس به آن مجلس نگاه خیس و بارانیت را از ما دریغ نکن مولای غریبم دراین روز عاشورای جد غریبت حسین علیه السلام ما هم در غم شما شریکیم آقا اگر لایق بدانید ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◾️آجَرَکَ الله یَا مولای یا صَاحِبَ الزَّمان بمصاب استشهاد جَدِّک و ساعدالله قلبک الشریف فی مصیبة جدک المظلوم الشهید، و لعن الله اعدائکم و جعلنا الله من موالیکم و معکم فی الدنیا و الآخره و عجل الله تعالی فی فرجکم الشریف ▪️ عَظَمَ الله اُجورنا وَ اُجورکُم ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مگر خدا عمر حضرت حجت عج رو تا زمان ظهور تضمین نکرده، برای چی توصیه شده در روز عاشورا برای سلامتی امام زمان صدقه بگذاریم؟ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله حائری شیرازی: 🔸ناامنی در کنار خدا یا امنیت در مقابل خدا زهیر و شمر هر دو، هم در کربلا بودند و هم در صفین. در جنگ صفین، زهیر در کنار معاویه بود و شمر در کنار امیرالمومنین. زهیر در هر دو میدان صفین و کربلا بنا بر فطرت عمل کرد و شمر در هر دو، بنا بر طبیعت. زهیر در صفین به امر فطرتش رفته بود؛ چون میخواست به خاطر مظلوم با ظالم بجنگد، اما ظالم را اشتباه گرفته بود. شمر هم در هر دو میدان به دنبال قدرت بود. او هم اشتباه کرده بود و خیال میکرد که در کنار علی علیه السلام به قدرت دست پیدا میکند. هر دو در میدان کربلا اشتباهشان را اصلاح کردند. آنچه اساسی است این است که انسان همۀ زینت های دنیا را فدای فطرت کند. امنیت بزرگترین زینت این حیات است. انسان باید ناامنی در کنار خدا را بر امنیت در مقابل خدا ترجیح دهد. شمر در عصر صدا زد: «أَيْنَ بَنُو أُخْتِنَا» (فرزندان خواهر ما کجایند). علیه السلام جواب نداد. امام حسین علیه السلام به برادرش عباس فرمود: «أَجِيبُوهُ وَ إِنْ كَانَ فَاسِقاً» (پاسخش را بدهید، اگرچه فاسق است)؛ یعنی با اینکه میدانید فاسق است و نمیخواهید جوابش را بدهید، ولی باید جوابش را بدهید. حضرت عباس علیه السلام ناچار گفت: چه میگویی؟ شمر گفت: من برای تو و برادرهایت امان آورده‌ام. حضرت عباس علیه السلام امان‌نامه او را رد کرد. او امنیت در کنار شمر، عبیدالله و یزید را نخواست و ناامنی در کنار ذُریۀ پیامبر صلی الله را برگزید. درواقع میگوید: راحتی، آزادی، امنیت، شهرت، قدرت، عزّت، همه فدای تو! 📚 کتاب آئینه تمام نما/فصل ۲ درس‌های عاشورا/ صفحه ۱۱۲ @moassese_nooralyaghin
🔵⚫️ اعمال روز عاشورا 1⃣ خواندن زیارت عاشورا با ۱۰۰ لعن و ۱۰۰ سلام‌ 2⃣ سعى کنند در نفرین و لعن بر قاتلان آن حضرت و یکدیگر را تعزیت گویند در مصیبت آن جناب و بگویند: اَعْظَمَ اللّهُ اُجُورَنا وَاُجورَکمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَینِ عَلَیهِ السَّلامُ بزرگ گرداند خدا پاداش ما و شما را در سوگواریمان براى حسین علیه السلام وَجَعَلَنا وَاِیاکمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ الِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِمُ السَّلامُ و قرار دهد خداوند ما و شما را از خون خواهانش به همراه ولیش امام مهدى از خاندان محمد علیهم السلام 3⃣ شایسته است در این روز مقتل بخوانند و یکدیگر را بگریانند 4⃣ خواندن هزار مرتبه توحید در این روز فضیلت دارد و روایت شده که خداوند رحمان نظر رحمت بسوى او کند . 5⃣ خواندن دعای عشرات 6⃣ اگر کسى در این روز نزد قبر امام حسین علیه السلام باشد و مردم را آب دهد مثل کسى باشد که لشکر آن حضرت را آب داده باشد و با آن جناب در کربلا حاضر شده باشد . 7⃣ شایسته است که شیعیان در این روز امساک کنند از خوردن و آشامیدن بى آنکه قصد روزه کنند و در آخر روز بعد از عصر افطار کنند به غذایى که اهل مصیبت مى خورند مثل خرما و نان و امثال آنها نه مثل غذاهاى لذیذه و آنکه جامه هاى پاکیزه بپوشند و بندها را بگشایند و آستین ها را بالا کنند به هیئت صاحبان مصیبت و علاّمه مجلسى در زادالمعاد فرموده و بهتر آنست که روز نهم و دهم را روزه ندارند زیرا که بنى امیه این دو روز را براى بَرکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه مى داشتند و احادیث جعلی بسیار در فضیلت این دو روز و روزه آنها بر حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله وارد کرده اند و از اهل بیت عَلیهمُ السلام در مذمّت روزه این دو روز خصوصا روز عاشورا وارد شده است و ایضا بنى امیه علیهم اللَّعْنَةُ از براى برکت آذوقه سال را در روز عاشورا در خانه ذخیره مى کرده اند . 8⃣ در آن روز آذوقه در خانه ذخیره نکند و نخندد و مشغول لهو و لعب نگردد . 9⃣ هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت کند و بگوید: اَلّلهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَینِ علیه السلام 🔟 شایسته است که شیعیان در این روز خود را مشغول کار های دنیا نکنند و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشند و در آخر روز عاشورا سزاوار است یادآوری از حال حرم امام حسین علیه السلام و دختران و اطفال آن حضرت که در این وقت در کربلا اسیر دشمنان و مشغول به حزن و گریه بودند و مصیبت هایی که بر آن ها گذشت که در خاطر هیچ آفریده ای خطور نکند و قلم را تاب نوشتن نباشد. 1⃣1⃣ خواندن زیارت وارث 📚 منبع؛ مفاتیح الجنان @moassese_nooralyaghin
روز عاشورا اینگونه بهم تسلیت بگوئید: ⚫️ أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ، وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلوات الله علیهم 🔵 خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده بزرگ گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ص)، به خونخواهی او برمی‌خیزند. 🟢 آری مهدویت حکمت عزاداری و معیار عزاداری است. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═••◈﷽◈••═• ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ، وَابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ، اَلسَّلامُ‌ عَلَيْكَ يَابْنَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ. ◾️موضوع: سلام ▪️در دین مبین اسلام به تحیت و سلام سفارش شده است. برای سلام معانی مختلف ذکر شده است: ۱- سلام، اسم خداوند عزّو جل است و مراد آن است که خداوند حافظ تو باشد. ۲_ تسلیم ۳_ سلامتی ریشه تمام معانی ذکر شده به معنای سلامتی است. ✅ سلام بر امام حسین (علیه‌السلام) یعنی باید گوینده این گونه در دل بگذارند که هیچ‌گونه آزار و مصیبتی از ناحیه وی به امام بزرگوار نخواهد رسید. زیرا هدف تمام معصومین (علیهم‌السلام)، اعتلای کلمه توحید و تأکید بر اطاعت از پروردگارست، بنابراین زائر در صورت معصیت خداوند و تخلف از اوامر و نواهی پروردگار و داشتن اخلاق ناپسند و امثال آن موجب اذیت امام خواهد شد. در حقیقت زائر با سلام به امام حسین (علیه‌السلام) باید در کلامش صادق باشد و خود را در زمره هدایت شوندگان قرار دهد. ⚡️در زیارت عاشورا دوازده مرتبه لفظ «سلام» آمده که بیشتر این سلام‌ها به امام حسین (علیه‌السلام) و برخی از آنها به غیر از اوست، تنها جایی که به ما اجازه داده شده است نام معصوم را در کنار غیر معصوم قرار دهیم در مورد اصحاب ابا عبدالله‌الحسین ( علیه‌السلام) است، 👈دلیل آن: اضافه شدن نام امام به آنها و مخلوط شدن خون ایشان با خون مطهر آن امام معصوم است. ◾️ موضوع: ابا عبدالله اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللهِ سلام اول با عنوان «ابا عبدالله» است یعنی پدر بندگان صالح خدا، امام حسین ( علیه‌السلام) با ریختن خون خود و فدا کردن تمام هستی خود در راه دین خدا از بازگشت مردم به عصر جاهلیت جلوگیری کرد و باعث زنده شدن شریعت پیامبر اکرم ( صلوات الله‌ علیه و آله)شد و در حقیقت دین مبین اسلام را برای همیشه بیمه کرد پس هر کس بعد از واقعه عاشورا خداپرست باشد به برکت وجود آن حضرت است، بنابراین امام حسین (علیه‌السلام)عنوان پدر بندگان خدا نامیده شده است . ◾️موضوع: شناخت خاندان امام حسین (علیه‌السلام) السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللهِ وَابْنَ خِيَرَتِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، وَابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ، 👈با این شیوه از سلام در ضمن ادب به آن حضرت، تمام انساب ایشان را معرفی کرده و عظمت و بزرگی آن حضرت را بیان می کند: ۱_ جدش: پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) ۲- پدرش: امیرالمومنین علی علیه‌السلام 👈 باطن قرآن، حجت خدا، قرآن ناطق، جانشین پیامبر(ص) ۳_ مادرش: دختر پیامبر اکرم (ص) که در آیات قرآن کریم به مقام والای او تصریح شده، مانند: آیه تطهیر، کوثر، قدر، انسان ▪️این سلام‌ها دو ویژگی دارد: ۱_شناخت مقام و منزلت آن حضرت سبب نزدیک شدن به فضای نورانی و روحانی آن حضرت میشود. ۲_ وضعیت کسانی که با این خاندان پاک و مطهر، دشمنی‌ کنند را روشن می کند. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═• ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ ◾️ موضوع: ثارالله 🏴اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَ اللهِ وَابْنَ ثارِهِ وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ. ▪️از میان امامان معصوم(علیهم‌السلام) فقط دو امام با شمشیر ستم شهید شدند: وجود مبارک امیرالمومنین و امام حسین (علیهماالسلام) و بقیه ائمه با مسمومیت به شهادت رسیدند و علت اینکه از میان معصومین کلمه ثارالله به این دو امام اطلاق شده، این است که خون مقدس آنها با ظلم و ستم روی زمین ریخته شد. ▪️در مورد «ثارالله» چند احتمال داده شده: ۱_خونی که در راه خدا ریخته شده ۲_ خونی که خونخواهش خدا باشد ۳_ خونی که از قداست کامل برخوردار است ▪️«ثار» به خونی گفته می‌شود که قابل قصاص باشد و مورد خونخواهی قرار گیرد و اضافه شدن آن به خدا «ثارالله» به این دلیل است که ولی دم حقیقی امام حسین (علیه‌السلام) خداست، چون خون او برای برای حفظ قرآن و تمامیت اسلام ریخته شد، خونخواهی امام حسین (علیه‌السلام) یک مسأله خانوادگی و قبیله ای نیست که به چند ساعت یا چند سال منحصر باشد، بلکه سخن از پیام انسانیت، عدالت خواهی و مبارزه با استثمار و استعمار است، امام حسین (علیه‌السلام) متعلق به جهان انسانیت و بشریت است، پس خونخواهی او با خداست. ◾️موضوع: الْوِتْرَ ▪️«وَتر» به معنای یگانه، بی‌مانند بودن است. ▪️امام حسین (علیه‌السلام) برای اصلاح امت اسلامی و با نشان دادن رضا و تسلیمش در برابر خداوند عزّوجل سختی‌های زیادی را تحمل کرد و کربلا را به دانشگاه بزرگ ایمان به خدا تبدیل کرد و چنان اوج گرفت که تمام پیامبران و فرشتگان را مبهوت کرد، گرچه سایر ائمه اطهار ( علیهم‌السلام) نیز در زمان خودشان مأمور نشر معارف و حقایق اسلام بودند و سرانجام به شهادت رسیدند، اما آنچه موجب شد که امام حسین (علیه‌السلام) را «وَالْوِتْرَ الْمَوْتُورَ» بگویند نحوه شهادت و قیام با برکت ایشان بود که باعث شد دین اسلام برای همیشه زنده و پایدار بماند. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•═••◈﷽◈••═• ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 🏴 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَي الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنآئِكَ، عَلَيْكُمْ مِنّي جَميعاً سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ. ◾️موضوع: روح هایی که با روح سیدالشهداء به پرواز در آمدند ▪️قطعاً کسانی که روح ضعیف دارند نمی‌توانند با یک روح بلند حرکت کنند. روح‌های کوچک چون تمام اهداف و دردهایشان در خواسته‌های جسمانی خلاصه می‌شود، تن‌ها را به زحمت نمی‌اندازند، اما کسانی که روح‌شان از جسمشان بزرگتر است و اهداف بلند دارند، به فکر راحت‌طلبی نیستند، تن امام حسین (علیه‌السلام) اگر بخواهد با روحش همدم باشد، باید آماده تشنگی بی اندازه و آماج تیرها باشد. 👈 آنچه به شهدای کربلا ارزش بخشید، آزادی روحی آنان بود که با کمال میل و رغبت و از روی اشتیاق در راه خدا و در کنار مولا و مقتدای خویش جان‌فشانی کردند و مقام آنها به جایی رسید که سیدالشهداء در مورد آنان فرمود: «من اصحابی با وفاتر و بهتر از اصحاب خود و اهل بیتی نیکوکارتر از اهل بیت خود سراغ ندارم». اصحاب حضرت به گونه‌ای بودند که مانند امام‌شان هرچه به شهادت نزدیک‌تر می‌شدند چهره‌شان برافروخته‌تر و مصمم‌تر می‌شدند و آرامش و سکون بر آنها حاکم می‌شد. ◾️ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ 👈با عبارت «ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ» به قلب خود، دوستان و دشمنان اعلام می‌داریم که همراهی ما با امام حسین (علیه‌السلام) و اهداف او در چند لحظه خلاصه نمی‌شود بلکه در همه عمر، مبارزه با ظلم، کفر و ستم ادامه دارد. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۱۲۲ سوره بقره 👈يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ اى بنى‌اسرائيل! نعمت مرا كه به شما ارزانى داشتم و شما را بر جهانيان برترى بخشيدم ياد كنيد. يَا: حرف ندا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. بَنِي: منادی مضاف و منصوب، علامت نصب «یاء» إِسْرَائِيلَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره اذْكُرُوا: فعل امر، مبنی حذف نون. ضمیر بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل نِعْمَت: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر يَ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور الَّتِي: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا منصوب، بدل از «نعمت» أَنْعَمْتُ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «ت»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل عَلَي: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ عَلَيْكُمْ: جار و مجرور، متعلق به «أَنْعَمْتُ» وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. أَنَّ: حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. ي: ضمیر متصل، مبنی، اسم «اَنَّ»، محلا منصوب فَضَّلْتُ: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «تُ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به فَضَّلْتُکم: جمله فعلیه، محلا مرفوع، خبر «أَنَّ» عَلَى: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْعَالَمِينَ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر «یاء» علی الْعَالَمِينَ: جار و مجرور، متعلق به «فَضَّلْتُکم» •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: انواع بدل 👈تعریف : تابعی است که حکم نسبت داده شده به متبوع در جمله، به آن (تابع) نسبت داده می‌شود و در واقع تابع (بدل)، مقصود حقیقی گوینده است. ✔️بدل بر چهار نوع است: ۱. بدل کُل از کُل ۲. بدل جزء از کل ۳. بدل اشـتـمال ۴. بدل مـبـایـن 🔹 بدل کلّ از کلّ (مطابق): تابعی است که در معنا با متبوع خود (مبدلٌ‌منه) مطابق و مساوی است. مثال: إِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ * صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ... 🍃 در آیات شریفه فوق، «صِراطَ» دوم، بدل ، مساوی و مطابق «الصِّراطَ» اول است. 🔹 بدل جزء از کلّ تابعی است که جزء یا قسمتی از مبدلٌ‌منه تلقّی می‌شود و این بدل، متصل ضمیری (مذکور یا مقدر) است که به مبدلٌ‌منه برمی‌گردد. مثال۱: رأیتُ الطّلاّبَ عِشرینَ مِنهُم. 🍃 در جمله فوق، «عِشرینَ» بدل جزء از کل هست و «الطّلاّبَ» مبدل‌منه آن است. ضمیر «هُم» متصل به بدل و به «الطّلاّبَ» برمی‌گردد. مثال۲: وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً. 🍃در آیه مذکور، «مَن» بدل از «النَّاسِ» می باشد و ضمیر متصل به بدل مقدر می باشد. تقدیر کلام : وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ مِنهُم إِلَیْهِ سَبِیلاً. 🔹 بدل اشتمال: تابعی است که بر خلاف دو نوع دیگر، تنها بیانگر یکی از خصوصیات و متعلّقات آن است که مبدلٌ‌منه بر آن اشتمال دارد. و این بدل مانند بدل جزء از کل، متصل ضمیری (مذکور یا مقدر) است که به مبدلٌ‌منه برمی‌گردد. مثال۱ : يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فيهِ... 🍃 «قِتالٍ» بدل اشتمال از «الشَّهْرِ الْحَرامِ» است و ضمیر «ه» در «فيهِ» به مبدلٌ‌منه بر‌می‌گردد. مثال۲ : قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ * النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ. 🍃«النَّارِ» بدل اشتمال از «الْأُخْدُودِ» و ضمیر متصل به بدل، مقدر است. تقدیر کلام:  النَّارِ فیهِ ذَاتِ الْوَقُودِ. و گفته می‌شود که : در اصل «نارِهِ» بوده که «ٱل» جانشین ضمیر آن شده است. 🔹 بدل مباین: در این نوع، بدل با مبدل‌منه مغایرت دارد که به اعتبار نوع مغایرت بر سه قسم است: ۱. بدل غلط : آوردن این نوع از بدل مباین با هدف تصحیح اشتباهی که در جمله رخ داده است، صورت می‌پذیرد. مثال: جاءَ کمالٌ، جمالٌ. 🍃 قصد گوینده آمدن «جمال» بوده ولی در ابتدا به غلط لفظ «کمال» را می‌آورد . ۲. بدل نسیان: بدلی است که با هدف تصحیح سهوی که به سبب فراموشی در بیان یکی از اجزای جمله رخ داده است، صورت می‌پذیرد. مثال: سافَرَ سَعیدٌ مُحَمَّدٌ. ۳. بدل اضراب : بدلی است که ذکر آن پس از مبدلٌ‌منه، نتیجه‌ی تغییر رأی گوینده و جایگزین کردن واژه‌ای دیگر به جای مبدلٌ‌منه است که در این صورت، واژۀ دوم «بدل إضراب» نامیده می‌شود.  مانند اینکه در ابتدا خطاب به مخاطب خود بگوییم: «خُذِ القَلَمَ»؛ آن‌گاه بلافاصله رأی خویش را تغییر دهیم و پس از آن بگوییم: «الکِتابَ». •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه مورد ۱۲۲ سوره بقره: «ٱلّتی» بدل کل از کل برای «نِعمَة» می باشد. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا