eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅وضعیت شیعیان در آخرالزمان ✍️امام علی علیه السلام: در آخرالزمان شیعیان ما همانند وضعیت یک انبار گندم را خواهند داشت. که آن را آفت بزند و صاحب انبار آن‌ها را بیرون می‌آورد و آن قسمت‌هایش را که آفت زده دور می‌ریزد و بقیه را داخل انبار قرار می‌دهد و این کار مجددا آنقدر و استمرار پیدا می‌کند تا جایی که به اندازه مشتی از آن گندم‌ها بیشتر سالم باقی نمی‌ماند. 📚غیبت نعمانی، باب12 @moassese_nooralyaghin
رجفه الشام kamyab . 9. 402.mp3
2.57M
نشانه های ظهور (سفیانی ۵) 🔹آسیب امروزی 🔸مطالعه موردی (رجفة الشام) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
=☆🌺 ﷽ 🌺☆= إِنَّ الَّذِينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ ●أُولئِكَ مَأْواهُمُ النَّارُ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ ● قطعاً آنان كه به ديدار ما (و دريافت نعمت‌هاى اخروى) اميد ندارند و (تنها) به زندگى دنيادل خوش كرده‌اند و به آن آرام گرفته وتكيه مى‌كنند و نيز كسانى كه از نشانه‌هاى (قدرت) ما غافلند. آنان به خاطر آنچه كه عمل مى‌كردند، جايگاهشان آتش است.(۷/۸/یونس) ✅موضوع:سرنوشت و جایگاه غافلان ⁉️خداوند متعال در آيات فوق درباره چه گروه‌هایی صحبت کرده و سرانجام کار آنها را چگونه تبيين کرده است؟ ✍در آيات مورد بحث شرحى پيرامون معاد، و سرنوشت مردم در جهان ديگر، ديده مى شود. نخست مى فرمايد: (كسانى كه اميد لقاى ما را ندارند و به رستاخيز معتقد نيستند و به همين دليل تنها به زندگى دنيا خشنودند و به آن اطمينان مى كنند ...)(و همچنين آنها كه از آيات ما غافلند و در آنها انديشه نمى كنند، تا قلبى بيدار و دلى مملو از احساس مسئوليت پيدا كنند...) (اين هر دو گروه جايگاهشان آتش است ، به خاطر اعمالى كه انجام مى دهند) (اولئك ماويهم النار بما كانوا يكسبون ). ⬅️در حقيقت نتيجه مستقيم عدم ايمان به معاد همان دلبستگى به اين زندگى محدود و مقامهاى مادى و اطمينان و اتكاء به آن است ، و نتيجه آن نيز آلودگى از نظر عمل و فعاليتهاى مختلف زندگى است و پايان آن چيزى جز آتش نخواهد بود. ⬅️همچنين غفلت از آيات الهى ، سرچشمه بيگانگى از خدا، و بيگانگى از خدا سرچشمه عدم احساس مسئوليت ، و آلودگى به ظلم و فساد و گناه است، و سرانجام آن چيزى جز آتش نمى‌تواند باشد. ⏪بنابراين هر دو گروه فوق يعنى آنها كه ايمان به مبدء يا ايمان به معاد ندارند، مسلما از نظر عمل آلوده خواهند بود و آينده هر دو گروه تاريك است . ✅اين دو آيه بار ديگر اين حقيقت را تاءكيد مى كند كه براى اصلاح يك جامعه و نجات آن از آتش ظلم و فساد، تقويت پايه هاى ايمان به (خدا) و (معاد) دو شرط ضرورى و اساسى است چرا كه بدون ايمان به خدا، احساس مسئوليت از وجود انسان برچيده مى شود، و بدون توجه به معاد ترس از مجازات از ميان خواهد رفت ، و به اين ترتيب اين دو پايه اعتقادى پايه تمام اصلاحات اجتماعى است . 💫رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «مَن اَحبّ لقاء اللّٰه احبّ اللّٰهُ لقائه»، هركس ديدار خدا را دوست بدارد، خداوند نيز ملاقات با او را دوست دارد. 💥پس، اين كفار، منكر روز جزاء هستند و معلوم است كه با انكار آن روز ديگر حساب و جزائى و وعد و وعيدى و امر و نهيى بر ايشان مطرح نخواهد بود، وقتى اين مسائل براى كسى مطرح نباشد، براى او وحى و نبوت و فروعات آن كه همان احكام يك دين آسمانى است نيز معنا ندارد. بتابراین، اگر اين انسان، ايمانى به حيات دائمى داشته باشد حياتى كه به پهناى دنيا و آخرت است كه هيچ، و اما اگر به چنين حياتى ايمان نداشته باشد قهرا هم فطريش در تلاش براى بقاء صرف همين زندگى دنيا مى‌شود، و به داشتن آن راضى گشته، دلش به آرامشى كاذب، آرامش مى‌يابد، و ديگر به طلب آخرت بر نمى‌خيزد، كسى كه از ياد خدا غافل است خواستش نيز از چهار ديوارى زندگى مادى دنيا فراتر نمى‌رود، و اين خود ضلالت از راه خدا است، اعتماد به معاد يكى از اصول و پايه‌هاى دين است و انكار لقاء اللّٰه و فراموشى روز حساب و دلبستگى به زندگی دنیا اساس انکار دین می باشد. 🔷منظور از ملاقات پروردگار مسلما ملاقات حسى نيست بلكه منظور علاوه بر ملاقات پاداش و كيفرهاى پروردگار، يكنوع شهود باطنى است كه انسان در قيامت نسبت به ذات مقدس پيدا مى كند، زيرا آيات و نشانه هاى او را همه جا آشكارتر مى بيند و ديد و درك تازه اى براى شناختش مى يابد گذری بر پیام‌های آیه: 1⃣امید و یأس،در اصلاح و افساد انسان،نقش مؤثّری دارد. «لا یَرْجُونَ لِقاءَنا» 2⃣انسان،هر چه بیشتر از قیامت غافل و مأیوس شود،دنیاگراتر می شود.پس معتقدان به قیامت نباید دنیاگرا باشند. «لا یَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَیاهِ الدُّنْیا» 3⃣اطمینان واقعی تنها با یاد خداست و دنیا،آرام بخش کاذب آن هم برای غافلان است. اِطْمَأَنُّوا بِها ... غافِلُونَ 4⃣عوامل دوزخی شدن عبارت است از: الف:انکار معاد و پاداشهای اخروی. «لا یَرْجُونَ لِقاءَنا» ب:راضی شدن به دنیای زودگذر. «رَضُوا بِالْحَیاهِ الدُّنْیا» ج:غفلت از آیات الهی. «هُمْ عَنْ آیاتِنا غافِلُونَ» د:عملکرد ناپسند. «بِما کانُوا یَکْسِبُونَ» 5⃣جهنّم،دست آورد خود انسان است. "بِما کانُوا یَکْسِبُونَ" =✼‌🌺🌸🌺✼‌= 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای بلندترین واژه هستی شما در اوج حضور ایستاده ای و غیبت ما را می نگری و بر غفلت ما می گریی از خدا میخواهیم پرده های جهل و غفلت از دیدگان ما کنار رود تا جمال دلربای شما را بنگریم 🌤اَݪٰلّہُـمَّ؏َجِّل‌ݪِوَلیِّڪَ‌الفَرَجـ‌🌤 ┄┄┄┅•🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
امام زمان (عج) : کسی که غذای شبهه ناک بخورد دعایش مستجاب نمی شود. 🔵 مرحوم حاج قدرت الله لطیفی( رئیس فقید هیئت امنا مسجد مقدس جمکران) نقل کرده بود: 🌹 در همین نزدیکی ها (چند ماه قبل) یکی از بندگان صالح خدا ماجرائی که خیلی شنیدنی است برای بنده تعریف کرد ایشان شرفیاب محضر مقدس امام عصر سلام الله علیه شده بود می گفت خیلی عجیب منقلب شدم و آمدم که بیفتم روی پاهای مبارک حضرت و ببوسم ، حضرت ناراحت شده و فرمودند این کار را نکن و بلند شدم دست مبارکشون رو بوسیدم و ایشان هم پیشانی من را بوسیدند و در همان حالی که گریه می کردم عرض کردم که آقا جان :چرا شما تشریف نمی آورید آخه علت چیه این همه دوستان تون شب و روز دعا و ناله می کنند و ضجه می زنند و همیشه دعاهاشون برای فرج شما طنین اندازه و همین طور از این عرائض خدمت آقا داشتم حضرت فرمودند: 🔺 بله اینها دعا می کنند اما دعاهاشون هیچ وقت به اجابت نمی رسد. 🔹 عرض کردم که آخه چرا آقا جان به اجابت نمی رسد مگه چه چیزی در اینها (در ما) هست که دعاهای ما به اجابت نمی رسد آقا فرمودند شما غافلید و نمی دانید که شما ها غذای خالی از شبه نمی خورید و کسی که غذای شبهه ناک و ناپاک بخورد مسلم است که دعایش مستجاب نمی شود خداوند از کسی قبول می کند که غذاش پاک و پاکیزه باشه هم از جهت ظاهر و هم از جهت باطن ،عرض کردم آقاجان ظاهرش چیه و باطنش چیه ؟ فرمود ظاهرش این ست که اکثر این ذبیحه هائی که در شهرها هست و دوستان ما می خورند شرعی نیست یعنی حرام می خورند و اکثر این غذاهائی که پخته و طبخ می شود چون بدون توجه و یاد خدا طبخ شده نیم خورده شیاطین می شود و آنها این غذاها را می خورند و آلوده می شوند و علاوه بر امراض روحی (به واسطه آن) که دعاهایشان مستجاب نمی شود ، مبتلا به امراض جسمی هم می شوند . علاوه بر آن الآن همه چیز در دنیا مخلوط شده یعنی همه این باغات و زمین های کشاورزی و چیزهای دیگه اینها همه مخلوط به حرام شده و غذای شبهه ناکیست که می خورند و سبب می شود قلبها یشان تیره و سیاه می شود و دعاهایشان مستجاب نمی گردد و نفس شان بیشتر به سمت هواهای نفس اماره و نفس شیطانی مایل می شود و به چیزهائی که به طرف باطل و شیاطین می رود مایلند تا به طرف خدا ؛ و از این قبیل مطالب می فرمودند ... می گفت عرض کردم که آقاجان پس دوستان و شیعیان شما چه بکنند و ما چه خاکی به سرمون بریزیم حضرت فرمودند : 🔺 اگر این نبود که دوستان ما به خاطر محبت و ولایت و دوستی که نسبت به ما خانواده دارند اینها هم در ردیف کفار و منافقین در می آمدند آن محبت و آن ولایت تا حدود بسیار زیادی اثر سو این غذاها را می برد و به خاطر توجهات و محبت و ولایتی که به ما دارید به خاطر آن بسم الله ها و ادعیه ها که در وقت غذا و طبخش شما می گوئید خداوند بسیار از اثرهای سو غذاها را بر می دارد. @moassese_nooralyaghin
میزان برای اطاعت از امام زمان در کلام بزرگان 🔵 شهيد محراب آيت الله دستغيب(ره): 🌕 هركس ميخواهد بداند که اگر امام زمان(عج) ظهور فرمايد, نسبت به ايشان چه موضعي خواهد داشت، ببيند الان با نائب برحقش چگونه است اگر توانست مطيع ايشان باشد,اطاعت از امام زمان (عج) هم ميتواند بكند. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥣غذاهامون نذر حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 💠زيـارت حضـرت اميـرالمؤمنيـن علیـه‌السلام در روز یڪشنبـه 【اَلسَّلامُ عَلى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ وَالدَّوْحَةِ الهاشِمِيَّةِ المُضِيئَةِ المُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ المُونِقَةِ بِالإمامةِ وَ عَلى ضَجِيعَيْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَليهِما السَّلامُ، اَلسّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى المَلائِكَةِ المُحْدِقِينَ بِکَ وَالحافِّينَ بِقَبْرِکَ يا مَوْلایَ يا أَمِيرَالمُؤْمِنِينَ هَذا يَومُ الاَحَّدِ وَ هُوَ يَوْمُکَ وَ بِإِسْمِکَ وَ أَنا ضَيْفُکَ فِيهِ وَ جارُکَ فَأَضِفْنی يا مَوْلایَ وَ أَجِرْنِی فإِنَّکَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالاِجارَةِ فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ إِلَيْکَ فِيهِ وَ رَجَوْتُهٌ مِنْکَ بِمَنْزِلَتِکَ وَ آلِ بَيْتِکَ عِنْدَ اللهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّکَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلّمَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】 🌸🍃سلام بر درخت طیبه نبوت و کهن درخت تنومند هاشمی ڪه درختی است تابان و بارور بہ نبوت و سرسبز و خرم بہ امامت و بر دو آرمیده در کنارت آدم و نوح علیهما السلام سلام بر تو و بر خاندان پاک و پاکیزه‌ات سلام بر تو و بر فرشتگانی ڪه تو را در برگرفته و اطراف قبرت را گرفته‌اند ای مولای من ای امیرمؤمنان امروز روز یکشنبه است و آن روز تو و بہ نام تو است و من در این روز مهمان تو و در پناه توأم پس ای مولای من پذیرائیم کن و پناهم ده ڪه براستی تو کریمی و مهمان نوازی را دوست داری و مأمور بہ پناه دادنی پس انجام ده آنچه را ڪه من میل بدان دارم و از تو امیدوارم بہ حق مقام و منزلت تو و خاندانت نزد خدا و منزلت او در نزد شما و بہ حق پسر عمویت رسول خدا درود و سلام خدا بر او و آلش و بر همه شما باد ✧✾════✾✰✾════✾✧ 🦋 زيـارت حضـرت فاطمـة الزهـراء سـلام الله عليهـا 【اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا مُمْتَحَنَةُ إِمْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ فَوَجَدَکِ لِما امْتَحَنَکِ صابِرَةً أَنا لَکِ مُصَدِّقٌ صابِرٌ عَلى ما أَتَى بِهِ أَبُوکِ وَ وَصِيُّهُ صَلَواتُ الله عَلَيْهِما وَ أَنا أَسْألُکِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُکِ إِلاّ أَلْحَقْتِيِنی بِتَصْدِیقِی لَهُما لِتُسِرَّ نَفْسِی فَاشْهَدِی أَنِّی ظاهِرٌ بِوَلايَتِکِ وَ وَلايَةِ آلِ بَيْتِکِ صَلَواتُ الله عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】 🌸🍃سلام بر تو اى آزمایش شده آزمودت آن خدایى که تو را آفرید پس تو را در آنچه آزمود بردبار یافت و من مقام شامخت را تصدیق دارم و بر آنچه پدرت و همچنین وصى او که درود خدا بر ایشان باد آورده‌اند صابرم و از تو می‌خواهم که اگر تو را تصدیق کرده‌ام تصدیق مرا به آن دو نیز برسانى تا دلم را شاد گردانى و گواه باش که من پشت‌گرم به ولایت تو و ولایت خاندانت صلوات الله علیهم اجمعین هستم @moassese_nooralyaghin
🌸🍃 🌸🍃       روز یکـشـنـبــه 🌸🍃 اذکــ📿ــار روز ◽️⇦《یـاذَالْجَـلاٰل‌ِوَالاِڪْـرٰامْ》 100مرتبہ ◽️⇦ یـا فتـاح 489 مـرتبہ 🌸🍃 نمـاز روز یکشنبـه ◽️چهار رڪعت نمـاز بـجا آورد ◽️در هر رڪعت بعد از سـوره حمـد ◽️یک مرتبہ سـوره مُـلک ↶ مکان دهد خداوند او را در بهشت در هر جا ڪه بخواهد ‌‌@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ سالروز حماسه 9 دیماه ، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت ، گرامی باد. 👈"مردم عزیز ما در روز نهم دی، آنچنان عظمتی از خود نشان دادند که دنیا را خیره کرد."   مقام معظم رهبری     ⬅️ حماسه نهم دی ماه و حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی 9 دی ماه 1388 نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید . ↩️حماسه 9 دی نماد عزّت، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد. روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. 👌 در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت و قلب امام زمان (عج) و نائب بر حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دامت برکاته) را شاد ساخت. 👈👈  این روز می توان گفت نهم دی، روز غلبه جنود الهی بر جنود شیطان است. روز خروش ملت ایران و آشکار ساختن خشم مقدس در برابر اهانت ها و حرمت شکنی های عده ای غافل و یا مزدور وابسته به اجانب نسبت به مقدسات در روز عاشورای حسینی است. روز نهم دی در واقع روز نه گفتن ملت ایران به سران فتنه و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت مجدد مردم با آرمان های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. *⃣مردم در این روز، تیر خلاص را به سران فتنه شلیک و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند. *⃣در روز نهم دی ماه 1388، مشروعیت سیاسی نظام اسلامی ایران بار دیگر با حضور خودجوش ده ها میلیونی مردم در تهران و تمامی شهرهای دیگر کشور به جهانیان اعلام گردید. *⃣روز نهم دی، روزی است که مردم ایران نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبی می شناسند و هرگز فریب حیله ها و نیرنگ های آنان را نمی خورند. *⃣ روز نهم دی روزی است که مردم ایران نشان دادند که با بصیرتند و در میان گرد و غباری که فتنه گران به پا کرده اند هرگز، نه راه را گم می کنند و نه دست از راهبر واقعی که همانا ولایت فقیه است، بر می دارند ⏪و در نهایت روز نهم دی روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند که این جمله حضرت امام (ره) را که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد» به خوبی در عمل به آن معتقد و پایبند هستند. *⃣ نهم دی ماه یک هزار و سی صد و هشتاد و هشت، جشن بلوغ فکری و شخصیتی نظام اسلامی بود. *⃣9 دی، عرق شرم امت را در طول تاریخ به خاطر بی بصیرتی در ماجرای سقیفه پاک کرد.   9 دی، درد کوته بینی حکمیت را تا حدودی التیام داد و بر آن مرهمی شد. *⃣9 دی، سوزش خیانت جمل و نهروان را کمی خنک کرد و از تکرار غربت 25 ساله جلوگیری کرد. *⃣9 دی، فرق کوفه و تهران، عراق و ایران را نشان داد و آب رفته را به جوی بازگرداند. *⃣  9 دی، ایران، بدون خواست سفیر حسین، بیعت مجدد کرد و بر سر بیعتش ماند. *⃣9 دی، ندای هل من ناصر بلند نشد ولی فریاد لبیک یا حسین تا آسمان به گوش همه رسید. *⃣  9 دی، شش ماهه، سه ساله، جوان، پیر، زن، مرد، ویلچری، شیمیایی و ... داشت. *⃣  9 دی، نه دی زمستان بود ولی درخت انقلاب در آن سرمای زمستان گل داده بود. *⃣9 دی، در ایران بود ولی پایه های کاخ سفید در مکان و کاخ سبز معاویه در زمان را لرزاند. *⃣  9 دی، قیام مختار نبود، ولی اگر مختار هم زنده بود در مقابل آن کرنش می کرد. *⃣  9 دی، مانور اعلام آمادگی یاران آخر الزمان مهدی (عج) بود. *⃣9 دی، شروع حرکت و یک فرهنگ بود یعنی «عزت خواهی» *⃣  9 دی، یک روز بود ولی خیرٌ مِن الفِ شَهر بود. *⃣ 9 دی، مبیّن کوثر و ابتر بود که گفتند خامنه ای کوثر است، دشمن او ابتر است. *⃣ 9 دی، عاشورا بود و ایران کربلا. *⃣9 دی، ثمره ی خون شهید آیت ها، مطهری ها، بهشتی ها، باکری ها، همت ها و ... بود.   9 دی، تاریخ نبود، بلکه خود تاریخ ساز بود. *⃣9 دی، روز بخشش فریب خوردگان و روز غضب بر فتنه گران توسط امت بود. *⃣  9 دی، آموخت که نیازی نیست همیشه ولیّ در بین باشد بلکه کافی است ولیّ در دل باشد. *⃣ 9 دی، غدیر خم بود در کویر قم و سراسر ایران. *⃣ 9 دی، نور بصیرت الهی بود در دلهای امت. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَقْرَبُوا اَلصَّلاٰةَ وَ أَنْتُمْ سُكٰارىٰ حَتّٰى تَعْلَمُوا مٰا تَقُولُونَ وَ لاٰ جُنُباً إِلاّٰ عٰابِرِي سَبِيلٍ حَتَّىٰ تَغْتَسِلُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضىٰ أَوْ عَلىٰ سَفَرٍ أَوْ جٰاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ اَلْغٰائِطِ أَوْ لاٰمَسْتُمُ اَلنِّسٰاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مٰاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ عَفُوًّا غَفُوراً؛ اى کسانى که ایمان آورده اید، در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا زمانى که بدانید چه مى گویید؛ و[نیز] در حال جنابت [وارد نماز نشوید] -مگر اینکه راهگذر باشید- تا غسل کنید؛ و اگر بیمارید یا در سفرید یا یکى از شما از قضاى حاجت آمد یا با زنان آمیزش کرده اید و آب نیافته اید، پس بر خاکى پاک تیمم کنید، و صورت و دستهایتان را مسح نمایید، که خدا بخشنده و آمرزنده است.(نساء، ۴۳)» ✅ موضوع: حرمت توقف جنب در مساجد ❓حرمت توقف جنب در مساجد از نظر مفسران به چه نحو استدلال می‌شود؟ 1⃣ اگر مراد از «الصَّلاة» مسجد باشد اين آيه كريمه ابتدا از ورود انسان مست به مسجد نهی می‌كند؛ سپس حكم شخص جُنُب را به آن عطف می‌فرمايد: 💥 «ولاجُنُباً اِلاّعابِری سَبيل» پس جُنُب هم حق ندارد به مسجد رود، مگر گذرا و عبوری. در اين صورت مراد از «عابِری سَبيل» عبور از مسجد به صورت گذرا و عبوری است. 🔸 سُكْر، جنابت معنوی است كه گريبانگير روح می‌شود و معرفت، طهارت معنوی است. انسان مست، روحش جنب است و چون عاقل شود گويا غسل كرده است. ⬅️ جمله «ولاجُنُباً... » مربوط به جنابت ظاهری است كه در آن بدن آلوده می‌شود. جنابت، آلودگی تن است كه با غسل طاهر می‌شود. به هر تقدير كسی كه بخواهد نماز بخواند يا به مسجد برود بايد روح و بدنی پاك داشته باشد، پس نه مست و نه جنب حق ندارند وارد مسجد شوند. ◀️ غرض آنكه گاهی به لحاظ بدن و زمانی به لحاظ روح، قذارت (ناپاکی) پديد می‌آيد و تا طهارت از آن به دست نيايد، ورود به «صلات» جايز نيست. 2⃣ اگر مراد از «الصَّلاة» نماز باشد، آيه از نماز در حال مستی و جنابت نهی می‌كند 👈 و در اين صورت مراد از «عابِری سَبيل» مسافر است؛ يعنی در حال جنابت نماز نخوانيد تا غسل كنيد، مگر مسافر كه در صورت عدم دسترسی به آب می‌تواند تيمّم كند. 🔸 چنانچه مراد از «الصَّلاة» مكان نماز يعنی مسجد باشد كه روايتی هم مؤيّد آن است، معنای آيه روشن‌تر می‌شود، زيرا معنای آن چنين می‌گردد: در حال مستی وارد مسجد نشويد و در حالت جنابت نيز به مسجد نرويد مگر گذرا. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع : احکام نماز نماز به نیت اداء ⁉️سوال؟. چه مقدار از نماز اگر در وقت اداء واقع شود ،نیت ادا صحیح است؟ در صورت شک در این که این مقدار ،داخل وقت واقع شده یا خیر ،وظیفه چیست؟ پاسخ: وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای این که نماز،ادا محسوب شود،کافی است و در صورت شک در این که وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است يا خير، نماز را به قصد مافی الذمه بخوانید. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ احراز دخول وقت ⁉️سوال ؟ سفارتخانه‌ها و کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در خارج، جدول های زمانی برای تعیین اوقات شرعی پایتخت ها و شهرهای بزرگ تهیه می‌کنند. سوال این است که تا چه مقدار می توان به این جدولها اعتماد کرد؟ پاسخ: معیار در احراز دخول وقت،حصول اطمینان برای مکلف است ،و اگر برای او اطمینان به مطابقت این جدولها با واقع حاصل نشود ،باید احتیاط نموده و صبر کند تا یقین به داخل شدن وقت شرعی نماید. ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• #موضوع: اعراب آیه ۱۴۱ سوره بقره 👈تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ. آنها گروهی بودند که درگذشتند، هر کار نیک و بد کردند برای خود کردند و شما هم هر چه کنید برای خویش خواهید کرد و شما مسئول کار آنها نخواهید بود. تِلْكَ: اسم اشاره، مبنی بر فتح، محلاً مرفوع، مبتدا أُمَّةٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری قَدْ: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. خَلَتْ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هی»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل لَ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هَا: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ لَهَا: جار و مجرور، متعلّق به محذوف، محلاً مرفوع، خبر مقدم مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، مبتدای مؤخر كَسَبَتْ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هی»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُمْ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ لَکُم: جار و مجرور، متعلق به محذوف، محلاً مرفوع، خبر مقدم مَا: اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، مبتدای مؤخر كَسَبْتُم: فعل ماضی، مبنی برسکون. ضمیر متصل و بارز «تم»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. لَا: حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. تُسْأَلُونَ: فعل مضارع مجهول مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، نایب فاعل عَن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: اسم موصول عام، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر عَمّا: جار و مجرور، متعلّق به «تُسْأَلُونَ» كَانُوا: فعل ماضی ناقص، مبنی بر ضمّ. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان» یَعلَمونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اسم اشاره اسم اشاره اسمی است که به چیز معینی به وسیله اشاره محسوسی دلالت کند. هر گاه بخواهند شخصی یا چیزی را با اشاره حسی نشان دهند، اسم اشاره به کار می برود وشخص وشیء مورد اشاره را مُشارٌ الیه می نامند. اسم اشاره بر دو نوع است: ۱_ مشترک که برای اشاره به مکان وغیر مکان آورده شود. ۲_ مختص که برای اشاره به مکان است. اسم اشاره مشترک اسم اشاره مشترک بر سه قسم است: الف) قریب یا مرفوع است: ذا_ ذانِ_ اولاءِ. ذا_ تانِ_ اولاءِ. ویا اینکه منصوب ومجرور است: ذا_ ذَینِ_ اولاءِ. ذا_ تَینِ_ اولاءِ ب) متوسط یا مرفوع است: ذاکَ_ ذانکَ_ اولئِکَ. تیکَ_ تانِکَ_ اولئِکَ یا اینکه منصوب ومجرور است: ذاکَ_ ذینکَ_ اولئِکَ. تیکَ_ تینِکَ_ اولئِکَ ج) بعید یا مرفوع است: ذالکَ_ ذانکَ_ اولالِکَ. تلک_ تینِّکَ_ اولالِکَ. نکته۱:هاء تنبیه، نوعاََ بر اسم اشاره قریب به طور مطلق یعنی بر (مفرد، تثنیه و جمع) وارد می شود. مانند: هذا_ هذانِ_ هاتانِ_ هولاء همچنین هاء تنبیه بر اسم اشاره متوسط وارد می شود اما ورود هاء تنبیه بر اسم اشاره بعید ممتنع است . نکته ۲: کاف در«ذالکَ وتلکَ» حرف خطاب محسوب می شود پس هرگاه کاف خطاب« ک» به اسم اشاره نزدیک متصل شود، آن را متوسط، وهر گاه «لام وکاف» خطاب به آن متصل شود بر بعید دلالت می کند. اسم اشاره مختص اسم اشاره مختص، مخصوص اشاره به مکان است و سه قسم است: قریب: هُنا( اینجا) که در بسیاری از موارد، هاءتنبیه به آن اضافه می شود: ههُنا متوسط: هُناکَ( آنجا) بعید: هُنالِکَ، هَنّا، هِنّا، ثَمَّ، که همه به معنای آنجاست. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۴۱ بقره، «تلک» در عبارت( تلک اُمَّةٌ قَد خَلَت..» اسم اشاره بعید می باشد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی ( بر مبنای کتب موسوعه النحو و الصرف ، مبادی العربیه ، سرآغازنحو واعراب القرآن الکریم) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸فرماندهٔ عشق یار محبوب تویی 💫معبود تویی کمال مطلوب تویی ای نام تو بهترین سرآغاز مرا 💫آرامش جان هر دل ‌آشوب تویی 🌸بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم 💫الــهـــی بــه امــیــد تـــو
من ز خود هیچ ندارم ڪہ بدان فخر ڪنم هر چہ دارم همہ از نوڪرے خانہ توست جز در خانہ تو هیچ ڪجا خیرے نیست هرچہ خیر است آقاجان بہ در خانہ توست. سلام صبحت بخیر همہ ے دنیاے من ┄┄┄┅•🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
ان عدتم عدناkamyab..mp3
3.61M
نشانه های ظهور (سفیانی ۶) 🔹آسیب چسب و قیچی . 🔸مطالعه موردی (عدتم عدنا بالسفیانی) متن اصلی 👇👇 ثُمَّ خَاطَبَ بَنِي أُمَيَّةَ فَقَالَ وَ إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ. متن ذوقی 👇👇 إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ(الیهود) بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ. البته مرگ بر صهیونیست تدریس_مهدویت @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رجب برای منتظران چیزی فراتر از ماه آمرزش و استغفار و آمادگی برای ورود به مهمانی بزرگ خدا در رمضان است. رجب که می‌‌شود دل‌های ما بی‌تاب و منتظر خروج پرچم هدایتگر یمانی، سردار سپاه امام زمان است. رجب ماه پُر نشانه و امیدبخشِ نزدیکی ظهور است. 🌙 حلول ماه رجب و ولادت امام محمد باقر علیه السلام را به محضر مقدّس حضرت صاحب‌ الزّمان عجّل‌ الله‌ تعالی فرجه‌ الشریف و همه‌ی شیعیان و ارادتمندان حضرتش تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا