eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ❓انفال چيست و محدوده آن چقدر است و به چه کسانی تعلق دارد؟ ❓مومنان واقعی چه کسانی هستند و با چه صفاتی شناخته می شوند؟ ❓آیا در قرآن کریم خمس مخصوص غنائم جنگى است؟ ❓غلبه و پیروزی ۲۰ نفر از مومنان بر ۲۰۰ نفر از دشمنان مشروط به چه شرطی است؟ ✍ پاسخ این سوالات را می توانید در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین دریافت کنید. http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 📚مجموعه پیامهای تفسیر سوره مبارکه انفال، تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی، بخشی از مجموعه دروس طرح جامع رضوان (تفسیر کل قرآن کریم بر اساس تفاسیر المیزان، نمونه، نور و نسیم حیات) است که به تدریج از طریق کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت. ✅ از مهمترین ویژگیهای این مجموعه پیامها استفاده از روش موثر پرسش و پاسخ است. 👈 روزهای شنبه با ما همراه باشید. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع:انواع جدال ⁉️انواع جدال اعم از ممدوح ومذموم کدامند؟ ✍خداوند متعال در آیه ۶ سوره مبارکه انفال میفرماید: "يُجَادِلُونَكَ فِي الْحَقِّ بَعْدَمَا تَبَيَّنَ كَأَنَّمَا يُسَاقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَهُمْ يَنظُرُونَ؛ آنها پس از روشن شدن حق (و ضرورت جهاد) باز با تو درباره آن مجادله می کنند گویی به سوی مرگ رانده می‌شوند و آنان می نگرند". از منظر قران کریم، خداوند متعال اقسام جدال را به صورت ذیل بازگو می کند: 1⃣جدال پس از جدا شدن حق (یُجَادِلُونَکَ فِی الحَقَّ بَعدَ ما تَبَیَّن) 2⃣جدال بدون علم وآگاهی (فَلِمَ تُحَاجُّونَ فیما لَیسَ لَکُم بِهِ عِلمٌ)(آل عمران،۶۶) 3⃣ جدال برای از بین بردن حق (وَ یُجَادِلُ الَّذینَ کَفَرُوا بِالباطِلِ لِیُدحِضُوا بِهِ الحَقَّ)(کهف.۵۶) 4⃣ جدال برای تصدیق حق، که باید به نیکوترین شکل صورت گیرد(وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أحسَنُ)(نحل،۱۲۵) ✍افرادی که ترسو و تن پرور بودند برای فرار از فرمان حق و جهاد همیشه دست به جدال ، توجیه و بهانه جویی می زدند (یُجادِلُونَکَ فِی الحَقِّ) •••---~🍃🌸🍃~┈••• 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. مؤسسه نورالیقین مر کز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا ⬅️هیچ صفتی که بر من عیب شمرده شود وامگذار مگر آن که اصلاحش فرمایی ⬅️و هیچ صفت نکوهیده ای را بجای مگذار مگر آن که آن را نکوسازی ⬅️ و مرا در هیچ خصلت پسندیده ناتمامی فرو مگذار مگر آن که کاملش گردانی. ⚘خدایا 👈به دست من برای مردم خیر و نیکی جاری ساز و آن را با منّت گذاری من تباه مکن، 👈و مرا اخلاق والا عطا فرما و از فخر فروشی نگاه دار. (صحیفه سجادیه، از دعای 20) ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
9.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام امام زمانم مهدی جان🌸✋ ☘هرکس در هوای تو نفس کشید، آرام شد هرکس دل به یاد تو داد، جان گرفت هرکس نام تو را برد، عزیز شد اتصال با تو، اتصال با تمام خوبیهاست اتصال با تو، برکت است، زندگی است اتصال با تو، تمام خیر است☘ 🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌤 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•* (صلی الله علیه واله) ⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد: ⭐معجزات نوع ششم ⬅️نوع ششم: در معجزات آن حضرت است در مستولى شدن بر شیاطین و جنیان و ایمان آوردن بعضی از ایشان و ما در این جا اکتفا مى کنیم به ذکر چند امر: 🔆 آزار پیامبر وایمان جنیان ↩️سوم: شیخ طبرسى و غیر او از زُهْرى روایت کرده اند که: چون حضرت ابوطالب دار فنا را وداع کرد بلا بر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم شدید شد و اهل مکه اتفاق بر ایذاء و اضرار آن حضرت نمودند، 👈پس آن حضرت متوجه طایف شد که شاید بعضى از ایشان ایمان بیاورند؛ چون به طایف رسید سه نفر ایشان را ملاقات نمود که ایشان رؤساى طایف بودند و برادران بودند. (عبیدی الیل) و (مسعود) و (حبیب) پسران عمرو بن عمیر و اسلام را بر ایشان اظهار فرمود. یکى از ایشان گفت: من جامه هاى کعبه را دزدیده باشم اگر خدا تو را فرستاده باشد و دیگرى گفت: خدا نمى توانست از تو بهتر کسى براى پیغمبرى بفرستد؟ سومى گفت: واللّه، بعد از این با تو سخن نمى گویم؛ زیرا که اگر پیغمبر خدائى شأن تو از آن عظیمتر است که با تو سخن توان گفت و اگر بر خدا دروغ مى گوئى سزاوار نیست با تو سخن گفتن و استهزاء نمودند به آن حضرت و چون قوم ایشان دیدند که سرکرده هاى ایشان با آن حضرت چنین سلوک کردند در دو طرف راه صف کشیدند و سنگ بر آن حضرت مى انداختند تا پاهاى مبارکش را مجروح گردانیدند و خون از آن قدم هاى عرش پیما جارى شد، پس به جانب باغى از باغ هاى ایشان آمد که در سایه درختى قرار گیرد، عُتْبه و شیبه را در آن باغ دید و از دیدن ایشان محزون گردید؛ زیرا که شدَت عداوت ایشان را با خدا و رسول مى دانست، چون آن دو تن حضرت را دیدند غلامى داشتند که او را (عداس) مى گفتند و نصرانى بود از اهل نینوا انگورى به او دادند و از براى آن حضرت فرستادند، چون غلام به خدمت آن حضرت رسید حضرت از او پرسید که از اهل کدام زمینى؟ گفت: از اهل نینوا. حضرت فرمود: که از اهل شهر بنده شایسته یونس بن مَتى. عداس گفت: تو چه مى دانى که یونس کیست؟ حضرت فرمود: که من پیغمبر خدایم و خدا مرا از قصه یونس خبر داده است و قصه یونس را براى او نقل کرد. عداس به سجده افتاد و پاهاى آن حضرت را مى بو سید و خون از آن پاهاى مبارک مى چکید. چون عُتْبه و شیبه حال آن غلام را مشاهده کردند ساکت شدند و چون غلام به سوى ایشان برگشت گفتند: چرا براى محمد صلى اللّه علیه و آله و سلم سجده کردى؟ و پاهاى او را بوسیدى؟ و هرگز نسبت به ما که آقاى توئیم چنین نکردى؟ گفت: این مرد شایسته است و خبر داد مرا از احوال یونس بن متى پیغمبر خدا، ایشان خندیدند و گفتند: تو فریب آن را مخور که مرد فریبنده اى است و دست از دین (ترسائى) خود بر مدار؛ پس حضرت از ایشان نامید گردیده باز به سوى مکه مراجعت نمود و چون به (نَخْلِه) (که اسم موضعى است) رسید در میان شب مشغول نماز شد، پس در آن موضع گروهى از (جن نصیبین) (که موضعى است از یمن) بر آن حضرت گذشتند و آن حضرت نماز بامداد مى کرد و در نماز قرآن تلاوت مى نمود چون گوش دادند و قرآن شنیدند ایمان آوردند و به سوى قوم خود برگشتند و ایشان را به اسلام دعوت نمودند. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
امام صادق (عليه السلام) فرمودند : 🍀إنّ اللّه َ تبارَكَ وتعالى يقولُ : ما مِن شَيءٍ إلّا وقد وَكَّلتُ مَن يَقبِضُهُ غَيرِي، إلّا الصَّدَقةَ؛ فإنّي أتَلَقَّفُها بِيَدِي تَلَقُّـفا .🍀 👈خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد : هيچ چيزى نيست مگر اين كه كسى را مأمور گرفتن آن كرده ام بجز صدقه كه آن را با دست خودم به سرعت مى ربايم. 📚بحار الأنوار ، ج۹۶ ، ص۱۳۴ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* قیاس ادامه جلسه قبل⬇️ ⬅️ ب) قیاس استثنایی ✍ قیاسی است که عین نتیجه یا نقیض آن در یکی از مقدمات استدلال ذکر شده باشد. ◀️ قیاس استثنایی از دو مقدمه تشکیل می شود: 👈 مقدمه اول آن یک قضیه شرطی، خواه شرطی متصل و خواه شرطی منفصل است. 👈 مقدمه دوم آن قضیه ای حملی است که یک استثنا دارد؛ یعنی مشتمل بر ادات استثنا است. مانند لکن، اما، ولی و ... . (دلیل استثنایی نامیدن این قیاس همین است.) 👈👈 نتیجه قیاس استثنایی نیز همیشه یک قضیه حملی است. ◀️ حد وسط در قیاس استثنایی همان مقدمه دوم یا جمله استثنائیه است که مشتمل بر ادات استثنا است. چرا که در مقدمه اول و دوم قیاس استثنایی تکرار می‌شود و میان آن ها ارتباط برقرار می‌سازد و نهایتا در نتیجه حذف می‌گردد. ⬅️ با توجه به نوع مقدمه شرطیه، قیاس استثنایی به دو قسم «اتصالی» و «انفصالی» تقسیم می‌شود که هر یک برای منتج بودن، باید شرایط انتاج را دارا باشند. 🔸 به این دلیل که در علوم، بیشتر از قیاس استثنایی اتصالی استفاده می‌شود، در اینجا، فقط به توضیح شرایط انتاج نوع اتصالی پرداخته می‌شود. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ ⬅️ در دو صورت، قیاس استثنایی اتصالی منتج است و می توان نتیجه آن را با یقین پذیرفت: ◀️ الف) هرگاه «عین مقدم» استثنا شود، «عین تالی» به دست می‌آید. مثال) 👈 مقدمه اول: اگر خورشید طلوع کرده است، پس الان روز است. 👈 مقدمه دوم: لکن الان خورشید طلوع کرده است(عین مقدم استثناء شده است). 👈👈 نتیجه: پس الان روز است(عین تالی نتیجه می شود). ◀️ ب) هرگاه «نقیض تالی» استثنا شود «نقیض مقدم» به دست می‌آید. مثال اول) ✍ علمای شیعه امامیه برای اثبات عصمت امام، برهان زیر را می‌آورند که قیاس استثنایی اتصالی است و در آن از استثنای نقیض تالی، نقیض مقدم را نتیجه می‌گیرند. 👈 مقدمه اول: اگر امام معصوم نباشد، لازم می شود در یک زمان، امامان بی‌شماری وجود داشته باشند. 👈 مقدمه دوم: لکن در یک زمان، امامان بی‌شماری وجود نداشته‌اند(نقیض تالی استثنا شده است). 👈👈 نتیجه: پس امام، معصوم است(نقیض مقدم نتیجه شده است). مثال دوم) ✍ قُلْ یا أَیُّهَا الَّذینَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیاءُ للهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ؛ در این آیه نیز از راه قیاس استثنایی با نفی تالی بر نفی مقدم استدلال شده است. 👈 مقدمه اول: قرآن کریم به یهودیان خطاب می‌کند اگر شما در ادعای دوستی با خدا راست‌گو هستید، پس آرزوی مرگ کنید. 👈 مقدمه دوم: سپس در آیه: وَ لَا یَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدَا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ، می‌فرماید آنان هرگز چنین آرزویی نمی‌کنند. 👈👈 نتیجه: آنان اولیا و دوست‌دار پروردگار نیستند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌷ای نورچشم فاطمه یابن الحسن مهدی بیا😭 ✨ذکر همه منتظران یابن الحسن مهدی بیا😭 ✨ذکر همه اهل ولا یابن الحسن مهدی بیا😭 🌷یا بن الحسن مهدی بیا🌷