=☆🌺 ﷽ 🌺☆=
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_صد_سی_نه
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ اى كسانىكه ايمان آوردهايد! از خدا پروا كنيد و با راستگويان باشید(۱۱۹/توبه)
✅موضوع:صادقین
⁉️مراد از" صادقين "چه كسانى هستند؟
✍كلمه"صدق"در اصل بمعنى اين است كه گفتار و يا خبرى كه داده مىشود با خارج مطابق باشد، و آدمى را كه خبرش مطابق با واقع و خارج باشد" صادق "مىگويند. و ليكن از آنجايى كه بطور استعاره و مجازاعتقاد و عزم و اراده را هم قول ناميدهاند در نتيجه صدق را در آنها نيز استعمال كرده، انسانى را هم كه عملش مطابق با اعتقادش باشد و يا كارى كه مىكند با اراده و تصميمش مطابق باشد، و شوخى نباشد، صادق ناميدهاند.
⬅️مفسران در خصوص معنای "صادقین" احتمالات گوناگونى دادهاند.با مراجعه به قرآن می بینیم در آيات متعددى"صادقين "تفسير شده است.
1⃣سوره بقره ١٧٧: لَيْسَ اَلْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ اَلْمَشْرِقِ وَ اَلْمَغْرِبِ وَ لٰكِنَّ اَلْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلْكِتٰابِ وَ اَلنَّبِيِّينَ وَ آتَى اَلْمٰالَ عَلىٰ حُبِّهِ ذَوِي اَلْقُرْبىٰ وَ اَلْيَتٰامىٰ وَ اَلْمَسٰاكِينَ وَ اِبْنَ اَلسَّبِيلِ وَ اَلسّٰائِلِينَ وَ فِي اَلرِّقٰابِ وَ أَقٰامَ اَلصَّلاٰةَ وَ آتَى اَلزَّكٰاةَ وَ اَلْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذٰا عٰاهَدُوا وَ اَلصّٰابِرِينَ فِي اَلْبَأْسٰاءِ وَ اَلضَّرّٰاءِ وَ حِينَ اَلْبَأْسِ أُولٰئِكَ اَلَّذِينَ صَدَقُوا وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُتَّقُونَ؛ در این آیه حقيقت نيكوكارى را براى آنها چنين تفسير مىكند:ايمان به خدا و روز رستاخيز و فرشتگان و كتب آسمانى و پيامبران، سپس انفاق در راه خدا به نيازمندان و محرومان، و بر پا داشتن نماز، و پرداختن زكات، و وفاى به عهد، واستقامت در برابر مشكلات به هنگام جهاد، و پس از ذكر همه اينها مىگويد: كسانى كه اين صفات را دارا باشند، صادقان و پرهيزگارانند.
⬅️صادق كسى است كه داراى ايمان به تمام مقدسات وبدنبال آن عمل درتمام زمينهها باشد.
2⃣آيه ۱٥حجرات:إِنَّمَا اَلْمُؤْمِنُونَ اَلَّذِينَ آمَنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتٰابُوا وَ جٰاهَدُوا بِأَمْوٰالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ أُولٰئِكَ هُمُ اَلصّٰادِقُونَ."مؤمنان تنها كسانى هستند كه ايمان بخدا و پيامبرش آورده، سپس شك و ترديدى به خود راه ندادهاند با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد كردند، اينها صادقان هستند.اين آيه نيز"صدق"را مجموعهاى از ايمان و عمل كه در آن هيچگونه ترديد و تخلفى نباشد معرفى مىكند.
3⃣آيه۸حشر؛ لِلْفُقَرٰاءِ اَلْمُهٰاجِرِينَ اَلَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيٰارِهِمْ وَأَمْوٰالِهِمْ يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اَللّٰهِ وَرِضْوٰاناً وَيَنْصُرُونَ اَللّٰهَ وَ درَسُولَهُ أُولٰئِكَ هُمُ اَلصّٰادِقُونَ.در اين آيه مؤمنان محرومى كه على رغم همه مشكلات، استقامت بخرج دادند وازخانه و اموال خود بيرون رانده شدند، وجزرضاى خدا و ديارى پيامبر هدفى نداشتند، به عنوان صادقان معرفى شدهاند.
⬅️ازآيات فوق نتيجه مىگيريم؛ "صادقين"آنهايى هستند كه تعهدات خودرا در برابر طايمان به پروردگاربخوبى انجام مىدهند،نه ترديدى بخود راه مىدهند، نه عقبنشينى مىكنند،نه تنها از انبوه مشكلات نمىهراسندبلکه باانواع فداكاريها،صدق ايمان خودراثابت مىكنند.اين صفات مراتبى دارد، بعضى ممكن است درقله آن قرار گرفته باشند كه مانام آنها رامعصومان مىگذاريم، و بعضى درمراحل پائينتر.
⬅️مساله مهمی كه درآيه فوق به آن دستور داده شده این است که نخست دستور به تقوا و سپس دستور به همراه بودن باصادقين،اگر مفهوم صادقين در آيه عام باشد و همه مؤمنان راستين و با استقامت را شامل گردد بايد گفته شود "وكونوا من الصادقين" از صادقين باشيد، نه با صادقين باشيد
✅ اين خود قرينه روشنى است كه"صادقين "در آيه به معنى گروه خاصى است.از طرفی منظور از همراه بودن اين نيست بلكه منظور آن است كه همگام آنها باشد.آيا اين خود دليل بر آن نيست كه اين گروه تنها معصومانند؟! بنا بر اين آنچه را از روايات استفاده كرديم، و از خود آيه نيز مىتوان استفاده كرد.خداوند مؤمنان را به همراه بودن با صادقين دستور داده، بنابراين آيه دلالت بر اين دارد كه: آنها كه جائز الخطا هستند بايد به كسى اقتدا كنند كه معصوم است، تا در پرتو او از خطا مصون بمانند، و اين معنى در هر زمانى مد نظرخواهد بود، و هيچ دليلى بر اختصاص آن به عصر پيامبر صلیاللهعلیهوآله وسلم نداريم".
⬅️نتيجه اينكه آيه فوق از آياتیست كه دلالت بر وجود معصوم در هر عصر و زمان مىكند.
═✼🌺🌸🌺✼=
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🌺مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام_زمانم
سلام تمام دلخوشی ام،مهدی جان(عج)
تمام خوبی ها مرا یاد تو می اندازد
بهار و عطر دلنشینش،
آفتاب و تشعشع حیاتبخشش،
آب و حقیقت زلالش،
باران و ترنم زیبایش ...
تو مفهوم واقعی
همه ی دوست داشتنی هایی
و زندگی در نگاه و یاد و نام تو
جاری است
هرکس تو را دارد ، داراست
حتی در نهایت فقر
و هرکس تو را ندارد، فقیر است
حتی در نهایت ثروت
شکر خدا که تو را دارم
♡ #اللهـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرج♡
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔵 شاد کردن دل امام زمان علیه السلام
🌺 آیت الله بهجت(ره):
🌕 وقتی دل مؤمنی را شاد كنید، خدا از لطف، مَلکی را خلق میکند که آن ملک، شما را از بلاها و تصادفات و ... حفظ میكند.
این که میبینید در برخی تصادفات بعضیها محفوظ میمانند در حالی که به نفر کناری آنها آسیب وارد میشود به سبب این است که آن شخصِ محفوظ مانده، در مسرّت اهل ایمان نقش داشته است.
📚 برگی از دفتر آفتاب، ص ١٨۴.
🌸 حالا فکر کن اگه کاری کنم که دل امام زمان رو شاد بکنه، چی میشه ...
@moassese_nooralyaghin
🔴 شرط قیام امام عصر در بیان امام صادق علیه السلام
🔵 شخصی بنام «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام صادق ـ علیه السّلام ـ رسید، سلام کرده و نشست. عرض کرد یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ شما رئوف و مهربان هستید، چرا از حق خود دفاع نمیکنید؟ چه چیزی مانع این امر است؟ در صورتیکه بیش از صدهزار شیعه شمشیرزن دارید! حضرت فرمودند: ای مرد خراسانی بنشین، سپس حضرت امرکردند، تا تنور را روشن کنند، وقتی تنور برافروخته شد، حضرت رو به مرد خراسانی نموده و فرمود: بلند شو و داخل تنور شو،
در این هنگام مرد خراسانی ترسید و عرض کرد: یابن رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ مرا با آتش سوزان، از من درگذر، ...
حضرت فرمودند: تو را بخشیدم،
🔺 در این هنگام یکی از اصحاب امام صادق ـ علیه السّلام ـ بنام «هارون مکی» وارد شد در حالیکه یک کفش خود را با انگشت گرفته بود. خدمت آنحضرت رسید و سلام کرد. امام ـ علیه السّلام ـ جواب سلام او را داد و فرمود: نعلین را از دست خود بینداز و برو داخل تنور ...
هارون مکی، نعلین را انداخت و داخل تنور شد.
🔹 امام ـ علیه السّلام ـ شروع کرد با مرد خراسانی صحبت کردن و از اوضاع خرسان از او پرسیدن و ... سپس گفت ای خراسانی برو و داخل تنور را نگاه کن.
مرد خراسانی بطرف تنور رفت و دید که «هارون مکی» چهار زانو در تنور نشسته است.
امام ـ علیه السّلام ـ از مرد خراسانی سئوال کرد:
«از اینها در خراسان چند نفر پیدا میشود؟
مرد خراسانی عرض کرد: بخدا قسم یک نفر هم نیست.
🔶 امام ـ علیه السّلام ـ فرمودند: ما در زمانی که پنج نفر یاور اینچنین نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر میدانیم.
📚 بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱۲۳
@moassese_nooralyaghin
🥣غذاهامون نذر حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
💠زيـارت حضـرت اميـرالمؤمنيـن
علیـهالسلام در روز یڪشنبـه
【اَلسَّلامُ عَلى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ وَالدَّوْحَةِ الهاشِمِيَّةِ المُضِيئَةِ المُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ المُونِقَةِ بِالإمامةِ وَ عَلى ضَجِيعَيْکَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَليهِما السَّلامُ، اَلسّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى أَهْلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْکَ وَ عَلى المَلائِكَةِ المُحْدِقِينَ بِکَ وَالحافِّينَ بِقَبْرِکَ يا مَوْلایَ يا أَمِيرَالمُؤْمِنِينَ هَذا يَومُ الاَحَّدِ وَ هُوَ يَوْمُکَ وَ بِإِسْمِکَ وَ أَنا ضَيْفُکَ فِيهِ وَ جارُکَ فَأَضِفْنی يا مَوْلایَ وَ أَجِرْنِی فإِنَّکَ كَرِيمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالاِجارَةِ فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ إِلَيْکَ فِيهِ وَ رَجَوْتُهٌ مِنْکَ بِمَنْزِلَتِکَ وَ آلِ بَيْتِکَ عِنْدَ اللهِ وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّکَ رَسُولِ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلّمَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】
🌸🍃سلام بر درخت طیبه نبوت و کهن درخت تنومند هاشمی ڪه درختی است تابان و بارور بہ نبوت و سرسبز و خرم بہ امامت و بر دو آرمیده در کنارت آدم و نوح علیهما السلام
سلام بر تو و بر خاندان پاک و پاکیزهات
سلام بر تو و بر فرشتگانی ڪه تو را
در برگرفته و اطراف قبرت را گرفتهاند
ای مولای من ای امیرمؤمنان
امروز روز یکشنبه است
و آن روز تو و بہ نام تو است
و من در این روز مهمان تو و در پناه توأم
پس ای مولای من پذیرائیم کن و پناهم ده
ڪه براستی تو کریمی و مهمان نوازی را
دوست داری و مأمور بہ پناه دادنی
پس انجام ده آنچه را ڪه من میل بدان دارم
و از تو امیدوارم بہ حق مقام و منزلت تو
و خاندانت نزد خدا و منزلت او در نزد شما
و بہ حق پسر عمویت رسول خدا درود
و سلام خدا بر او و آلش و بر همه شما باد
✧✾════✾✰✾════✾✧
🦋 زيـارت حضـرت فاطمـة الزهـراء
سـلام الله عليهـا
【اَلسَّلامُ عَلَيْکِ يا مُمْتَحَنَةُ إِمْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ فَوَجَدَکِ لِما امْتَحَنَکِ صابِرَةً أَنا لَکِ مُصَدِّقٌ صابِرٌ عَلى ما أَتَى بِهِ أَبُوکِ وَ وَصِيُّهُ صَلَواتُ الله عَلَيْهِما وَ أَنا أَسْألُکِ إِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُکِ إِلاّ أَلْحَقْتِيِنی بِتَصْدِیقِی لَهُما لِتُسِرَّ نَفْسِی فَاشْهَدِی أَنِّی ظاهِرٌ بِوَلايَتِکِ وَ وَلايَةِ آلِ بَيْتِکِ صَلَواتُ الله عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ】
🌸🍃سلام بر تو اى آزمایش شده
آزمودت آن خدایى که تو را آفرید
پس تو را در آنچه آزمود بردبار یافت
و من مقام شامخت را تصدیق دارم
و بر آنچه پدرت و همچنین وصى او که
درود خدا بر ایشان باد آوردهاند صابرم
و از تو میخواهم که اگر تو را تصدیق کردهام
تصدیق مرا به آن دو نیز برسانى تا دلم را
شاد گردانى و گواه باش که من پشتگرم
به ولایت تو و ولایت خاندانت
صلوات الله علیهم اجمعین هستم
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدوچهلوهفتم
«فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَي هَـؤُلاء شَهِيداً؛ پس چگونه خواهد بود آنگاه كه از هر امّتى گواهى (از خودشان) بيآوريم و تو را نيز بر آنان گواه آوريم؟!»(نساء، ۴۱)
✅ موضوع: شهادت
❓کلمه شهادت به چه معناست و چه تفاوتی میان «تحمل شهادت» و «ادای شهادت» وجود دارد؟
✍ كلمه «شهادت» در اصل به معناى معاينه يعنى به چشم خود ديدن، و يا به گوش خود شنيدن، و يا با ساير حواس خود حس كردن است.
⬅️ شهادت دو مرحله دارد: مرحله تحمّل، و مرحله اداء.
◀️ مثلاً اگر انسانی بخواهد در موضوعی گواهی دهد اوّل بايد برود و آن موضوع را ببيند و خصوصيّاتش را كه در مورد گواهی لازم است بالعيان ادراك كند و مشاهده نمايد؛ و پس از آن بيايد نزد قاضی شهادت دهد؛ آن رفتن و ديدن و اطّلاع پيدا كردن بر آن قضيّه را ميگويند:
👈 تحمّل شهادت،
◀️ و سپس كه نزد قاضی آن را بازگو میكند میگويند:
👈 اداء شهادت.
🔸 نکته قابل توجه اینکه آیات مربوط به شهادت از علم گسترده و همه جانبه «شاهدان» پرده برمیدارد و اينكه شاهدان امتها از كارهای ظاهری و باطنی آنان آگاه میباشند،
◀️ زيرا «اَداِء» شهادت، فرع «تَحمُلّ» آن است و شهادت به حكم اين كه به معنی شهود و حضور است مستلزم آن كه شاهد نزد مَشهُود بِهْ (كاری كه بر وقوع آن شهادت میدهد) نوعی حضور داشته باشد، اكنون سؤال میشود آيا با علم عادی میتوان بر جميع اعمال يك فرد كه به صورت پنهان و آشكار در تمام مدت عمر خود انجام داده است شهادت داد؟
🔸 بنابراين، پيامبران در پرتو احاطه بر افعال ظاهری و باطنی افراد به چنين شهادتی موفق میشوند.
⬅️ از اين جا میتوان پايه گستردگی علم پيامبران و احاطه غيبی آنان را نسبت به امتهای خود به دست آورد و بر خلاف انديشه گروهی از كوتهفكران كه علم انبياء (ع) را به دائره محدودی منحصر میكنند اين آيات بر خلاف انديشه آنان گواهی میدهد.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثۀ اندوهبار معدن طبس
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثهی تلخ و اندوهبار، در معدن ذغال سنگ در طبس را که در آن تعدادی از کارگران قربانی یا مصدوم شدند، به خانوادههای این عزیزان و مردم آن منطقه تسلیت عرض میکنم. به مجموعهی امداد که از سوی مقامات دولتی برای کمک به محل حادثه رفتهاند تاکید میکنم که بیشترین تلاش خود را مصروف نجات آنان کنند و برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند. رسیدگی فوری به وضع مصدومان نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد.
سیدعلی خامنهای
اول مهر ۱۴۰۳
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی_سوره_نساء
#بیستوششمشهریور۱۴۰۳_بخشاول
🍃فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ
💫روز دوشنبه مورخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ مصادف با روز ۱۲ ربیع الاول و همزمان با نخستین روز از هفته وحدت جلسه تدریس تفسیر تخصصی با شرح و تفسیر ادامه آیه ۶۵ سوره نساء برگزار شد.
استاد محترم حسینی آل مرتضی ابتدا مروری بر مباحث جلسه گذشته داشتند سپس موضوع مهم اجتهاد در برابر نص را مورد دقت و بررسی قرار داده و در ادامه به مناسبت هفته وحدت به مبحث مهم اتحاد و ضرورت آن در جامعه اسلامی پرداختند.
مدیریت محترم موسسه نورالیقین فرمودند یکی از اختلافات مهم بین شیعه و سنی مسئله اجتهاد در مقابل نص است که به دست عدهای همچون عمر، معاویه و ابن تیمیه بدعت گذاری شده است. آنها در حقیقت به دنبال راهی بودند تا بواسطه آن خطاها و اشتباهات خود را توجیه کنند و به این وسیله مقاصد خود را عملی کنند.
❇️معنای نص
واژه نص در لغت یعنی هر کلامی که صریح و آشکار باشد و تنها دارای یک معنی بوده و قابل تأویل نباشد در اصطلاح یعنی گفتار صریح خداوند وسخنان روشن رسول (ص) که توسط راویان اخبار و احادیث به ما رسیده است و محدثان و راویان بزرگی اعم از شیعه و سنی در منابع معتبر خود آوردهاند.
مانند: حدیث تقلین.
❇️معنای اجتهاد
اجتهاد در لغت به معنای سعی و کوشش و در اصطلاح به معنای استنباط احکام شرعی است.
❇️اجتهاد در مقابل نص
اگر کسی بخواهد در برابر کلام آشکار خدا و رسول (ص) سعی کند نظر شخصی خود را اعمال کند و نصوص را نادیده گرفته و آن را در حاشیه قرار دهد به این کار در اصطلاح اجتهاد در برابر نص گفته میشود.
👈علامه عبدالحسین شرف الدین عاملی نویسنده کتاب النص و الاجتهاد درکتاب خود چنین مینویسد:
اجتهاد در مقابل نص عبارتند از مقدم داشتن نظر شخصی بر فرمان خدا و رسول «صلی الله علیه وآله».
سپس در توضیح بیشتر مینویسد: اجتهاد در اصطلاح به معنای اعمال رأی و استنباط حکم است. اجتهاد درصورتی برای مجتهد و افراد مطلع اسلامی مجاز است که مطابق با کتاب و سنت باشد و نظر مجتهد از این دو منبع سرشار سرچشمه بگیرد و در جهت مخالف نص صریح نباشد.
علامه شرف الدین حدود صد مورد اجتهاد در مقابل نص را در کتاب خود می آورد تعدادی از صحابه و فقهای اهل سنت را که در زمان پیامبر یا پس از پیامبر نظر خود را بر نص مقدم داشتند معرفی میکند.
مصداق بارز اجتهاد در مقابل نص آن بود که خلیفه دوم گفت: متعتان کانتا علی (عهد) رسول الله و انا محرّمهما؛ « دو متعه در زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآله حلال بود، من آنها را حرام نمودم، هرکس بدان عمل کند، مورد عقاب قرار میگیرد ...»
❇️ مخالفت با اجتهاد در برابر نص
مخالفان اجتهاد در برابر نص علاوه بر دلایل عقلی به دلایل نقلی از آیات قرآن و روایات شیعه و اهل سنت استدلال کردهاند.
بعضی از علما مانند آیتالله سبحانی با استناد به آیه اول سوره حجرات «أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ...» و توجه به لزوم تسلیم در برابر فرمان خدا و رسول، اجتهاد در برابر نص را جلو افتادن و تقدّم بر آنان میداند.
همچنین آیة الله مکارم شیرازی، در تفسیرآیه ۶۵ سوره نساء اجتهاد در برابر نص را مخالف هر نوع اجتهاد و اظهارنظر در برابر نص حکم خدا و رسولش میداند.
براساس آیه ۳۶ سوره احزاب «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ..»
مؤمنان حق انتخاب و مخالفت در برابر خواسته خدا و رسولالله (ص) را ندارند و هر نظر و اجتهادی در برابرشان حرام است.
👈استاد آل مرتضی در این باره فرمودند: کسی نمیتواند حکم صریح قرآن و سنت را نپذیرد و حلال خدا را حرام کند و بالعکس.
اجتهاد در برابر نص به موضوع نسخ ارتباط دارد و ناسخ متعه زنان و متعه حج در قرآن بیان نشده است و بعد از پیامبر (ص) نیز نسخ اتفاق نیفتاده است، چرا که:
آیه ۲۴ نساء نص صریح قرآن در مورد متعه زنان است. «.. فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ...
و آیه ۱۹۶ سوره بقره نص صریح قرآن در مورد متعه حج است. فَإِذَا أَمِنْتُمْ فَمَنْ تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ...
بنابراین مسلمانان بر طبق آیه ۶۵ باید در برابر دستورات خداوند و پیامبر اکرم (ص) در قول و عمل تسلیم محض باشند، وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا. پیامبر اسلام (ص) از ما وحدت را خواسته اند و تحقق این امر هر چقدر هم مشکل باشد باید آن را اطاعت نمود.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر و علوم قرآنی