eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
1.7هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیها ◀️ نسب ⬅️ ‌خدیجه سلام‌الله‌علیهادختر خویلد بن اسد عبدالعزی بن قصی بن کلاب اولین و شایسته‌ترین همسران رسول خداست. ↩️ ایشان در زمره همسران قریشی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم به شمار آمده و از جهت قرابت و خویشاوندی نزدیکترین همسران به لحاظ نسبی به ایشان است. 👈در حجاز و شهر مکه، در شبه جزیره عربستان در خانواده‌ای که با آداب و رسوم خرافی روزگار بیگانه بود به دنیا آمد. پس از ولادت او، خاندانش، برخلاف رسم سیاه زمانه (زنده به گور کردن دختران)، ولادت او را گرامی داشتند و پدر و مادرش «خویلد» و «فاطمه»، نام او را «خدیجه» به مفهوم گسسته و بیگانه از زشتی‌ها و ناپسندی‌ها برگزیدند. ⬅️ بنابر روایت حکیم بن حزام پسر عموی خدیجه سلام‌الله‌علیهم، خدیجه سلام‌الله‌علیهم در سال پانزده پیش از عام الفیل در مکه به دنیا آمد. ↩️ بنابراین حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیهم پانزده سال قبل از ولادت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم(۵۵ سال قبل از بعثت)، در شبه جزیره‌ی عربستان (حجاز) چشم به جهان گشود. 👈آن حضرت، دختر خویلد بن عبدالعزی بن قصی بن کلاب بود، که جناب قصی، جد چهارم پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم می‌باشد. 👌بنابراین حضرت خدیجه نیز با چند واسطه دختر عموی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بودند و از جهت ریشه خاندانی با یکدیگر متحد می‌شوند. لذا سلسله نسب حضرت خدیجه به حضرت اسماعیل علیه‌السلام و ابراهیم خلیل ا... علیه‌السلام که جد ۲۸ و ۲۹ رسول الله است، می‌رسد. پدرش خُوَیلِد بن اسد بن عبدالعُزّی بن قُصَیِّ بن کلاب و مادرش فاطمه، دختر زائده، است. 👈از دوران کودکی و نوجوانی او تا هنگام ازدواج با پیامبر و حتی بعد از آن، اطلاعات‌ اندکی در دست است و بخشی از اخبار تاریخی درباره احوال ایشان نیز دست‌خوش دخل و تصرف قصه‌پردازان شده و با اسرائیلیات درهم آمیخته است. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ ❇️ فایده ارسال پیامبران برای طاغیان ✍خدای سبحان حجت را بر همگان تمام می‌کند تا هیچ کسی در معاد بهانه نداشته باشد و تمامیت حجت خدا، چنانچه عقل وحیانی می‌فهمد و قرآن حکیم کاملاً آن را امضا کرده است بی ارسال پیامبر نمی‌شود. 👌👌👌لازم است بدانیم عقلانیت وحیانی مطلبی را درک می‌کند که قرآن آن را امضا کرده و اجرای عالمانه آن را به دیگران آموخته و آن مطلب مهم، ضروری بودن وحی و عدم جواز اهمال در ارسال رسول است. ✨✨✨✨✨ ⬅️پس توجه نماییم ضروری بودن وحی و ارسال رسول به معنای ضروری بودن تأثیر آن بر همگان نیست بلکه در مواردی خدا صریحاً اعلام می‌دارد که تبلیغ خواه تبشیر باشد یاع انذار بی اثر است 👈👈👈 سَواءٌ عَلَیهِم ءَ أنذَرتَهُم أم لَم تُنذِرهُم لَا یُومِنُونَ ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ✅ موضوع: اعراب آیه ۸۷ سوره بقره (قسمت اول) 👈 وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَقَفَّيْنَا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَ أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ... و ما به موسی کتاب تورات عطا کردیم و از پی او پیغمبرانفرستادیم و عیسی پسر مریم را به معجزات و ادلّه روشن، حجتها دادیم و او را به واسطه روح القدس توانایی بخشیدیم. و:حرف استیناف ، مبنی بر فتح، غیر عامل ،محلی از اعراب ندارد. لَ: لام موطّئه قسم، مبنی بر فتح، محلی از اعراب ندارد. قد: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اتینا :فعل ماضی،مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل موسی: مفعول به اول و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری الکتاب: مفعول به دوم و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری و: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. قَفَّینا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. بعدِ:اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف‌الیه مِن بَعدِهِ: جار و مجرور، متعلق به «قَفَّینا» بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الرُّسُل :اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری بالرُّسُلِ: جار و مجرور، متعلق به «قَفَّینا» و: عاطفه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اتینا :فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل عِیسَی: مفعول به اول و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر اِبنَ: بدل برای «عیسی» و منصوب بنابر تبعیت مریمَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره (غیر منصرف) البَیِّنات: مفعول به دوم و منصوب ، علامت نصب کسره به نیابت فتحه (جمع مونث) وَ:حرف عطف، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد اَیَّدنا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز « نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الروحِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری القُدسِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره بِروحِ: جار و مجرور، متعلق به «ایَّدنا» ↩️ ادامه دارد... •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: معانی باب «تفعیل» بردن فعل مجرد به یکی از باب های مزید معمولا به این جهت است که معنا یا معانی جدیدی به دست می آید به طوری که برخی از باب ها تا بیست معنای جدید می دهند که در این مبحث به «معانی باب تفعیل» پرداخته می شود. 🔹️تعدیة: (متعدی کردن فعل لازم) مثال: «نزّل علیک الکتاب» 🍃 برتو کتاب را نازل کرد. 🔹️تکثیر: (دلالت بر زیادی فعل یا فاعل یا مفعول دارد) مثال: غَلَّقَتِ الأبواب. 🍃درهای زیادی را بست. 🔹️مبالغه: (تفاوتش با تکثیر این است که در تکثیر بیشتر کمیت ودر مبالغه بیشتر کیفیت مد نظر است) مثال: صرَّحتُ الحقَّ. 🍃حق را کاملاً آشکار کردم. 🔹️تدریج: مثال:«إنّا نحن نزَّلنا الذکر» 🍃ما این قرآن را به تدریج نازل کردیم. 🔹️نسبت: (نسبت دادن ماده فعل به مفعول) مثال: «وَمَن يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ» 🍃و هر کس حرمت‏ يافتگان خداي را بزرگ بدارد 🔹ضدمعنای باب افعال: مثال۱:«هُمْ لَا يُفَرِّطُونَ» 🍃آنها هرگز کوتاهی نمی کنند مثال۲: اَفرَطَ زَیدٌ:زید زیاده روی کرد. ⬅️ فَرَّطَ زَیدٌ:زید کوتاهی کرد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۸۷ سوره مبارکه بقره: افعال «قَفَّيْنَا» و «أَيَّدْنَاهُ» هر دو از باب «تفعیل» و بر معنای تعدیه دلالت می کنند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، نحو متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسم الله الرحمن الرحیم جنگ تحمیلی - یعنی دفاع مقدس ملت ایران - نشان داد که یک ملت در سایه‌ی اتحاد، در سایه‌ی ایمان به خدا، در سایه‌ی حسن ظن به خدای متعال و اعتقاد به صدق وعده‌ی الهی، میتواند از همه‌ی گذرگاه‌های دشوار عبور کند و میتواند در مقابل دشمنان بایستد و میتواند دشمن را وادار به هزیمت و عقب‌نشینی کند.(مقام معظم رهبری، دام ظله العالی، ۱۳۹۳/۰۱/۰۶) باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه شناخت دستاوردهای دفاع مقدس هیئت صاحب الزمان عج اقدام به برگزاری مسابقه ای مجازی نموده است. ✅نحوه برگزاری مسابقه ان شاءالله هر شب راس ساعت ۲۱ با توجه به عرصه های ذیل: 👈 سیاسی و امنیتی 👈 اجتماعی و فرهنگی 👈 اقتصادی 👈 علمی و فناوری 👈 نظامی سوال مسابقه مطرح خواهد شد. ✅نحوه شرکت در مسابقه علاقمندان میبایست با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری با ذکر منبع و تاریخ پاسخ مسابقه را به آیدی ذکر شده در پیام ارسال نمایند. 🕘شایان ذکر است مدت زمان پاسخگویی به هر سوال تا ساعت ۲۱ روز بعد می باشد و به پاسخ های ارسال شده در غیر زمان مقرر ترتیب اثر داده نخواهد شد. 🎁اسامی برندگان یک روز پس از هر مسابقه اعلام خواهد شد و به برندگان جوایزی تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ سوال سوم) با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دام ظله العالی و با ذکر سند و تاریخ، پنج مورد از دستاوردهای دفاع مقدس در عرصه اقتصادی را شرح دهید. پاسخ صحیح را به آیدی ذیل ارسال نمایید. 🆔️ @Keshavarz_w ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔸 پاسخ صحیح مسابقه شماره ۱ 👇👇
دستاوردهای سیاسی و امنیتی دفاع مقدس: ۱. تنها جنگی که ایران در آن شکست نخورد [هدف آمریکایی ها] از تحمیل جنگ این بود که جمهوری اسلامی را در جنگ با صدّام مغلوب کند، بی‌آبرو کند و این‌جور بگوید که «بله، حکومت جمهوری اسلامی و نظام جمهوری اسلامی موجب شد که ایران شکست بخورد»، [امّا] بعکس شد. در همه‌ی جنگهایی که در این دویست سال اخیر ایران با کشوری داشته، ایران شکست خورده؛ این جنگ هشت‌ساله اوّلین جنگی و تنها جنگی است که ایران طرف را شکست داده و شکست نخورده؛ یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه نیفتاده؛ این اوّلین جنگ است. درست عکس آنچه آمریکایی‌ها میخواستند، اتّفاق افتاد. ۱۳۹۷/۰۸/۱۲ بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان
۲. نتوانستند یک وجب از خاک ایران را جدا کنند؛ در دوران جنگ تحمیلی که هشت سال به طول انجامید آمریکا به صدّام کمک میکرد، ناتو به صدّام کمک میکرد، شوروی آن روز به صدّام کمک میکرد، ارتجاع عرب با همه‌ی بی‌لیاقتی و ضعفی که داشت، به صدّام کمک میکرد؛ همه کمک میکردند؛ یعنی شرق و غرب یک جبهه‌ی واحدی شده بودند به نفع صدّام و علیه جمهوری اسلامی؛ جمهوری اسلامی خم به ابرو نیاورد، ایستاد و به توفیق الهی بر همه‌ی آنها هم غالب شد، بر همه‌ی آنها پیروز شد؛ بعد از هشت سال جنگ نتوانستند یک وجب از خاک ایران را از ایران جدا کنند. ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی
۳. جنگ تحمیلى نشان داد تهاجم به جمهوری اسلامی پرهزینه است؛ جنگ تحمیلىِ هشت ساله بر کشور ما و مردم ما به همه نشان داد که تهاجم به جمهوری اسلامی پرهزینه است. فقط رژیم صدام در مقابل ما نبود؛ رژیم صدام و نیروهای مسلح صدامی از سوی شیاطین بزرگ عالم و شیطان بزرگ - آمریکا - تأیید میشد، حمایت میشد. شکست نیروهای مهاجم به کشور ما، در واقع شکست عمده قوای قدرتهای مسلح عالم و سیاستهای شیطانی آنها بود؛ فهمیدند با کی طرفند؛ با نظام اسلامی. ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ بیانات در مراسم مشترک نیروهای مسلح‌ کرمانشاه
۴. حفظ استقلال کشور، پرچم اسلام و هویت ایران اسلامی در دفاع مقدس؛ در جنگ تحمیلی، ما این همه شهید دادیم، این همه جانباز دادیم، این همه خانواده داغدار شدند. این، بهای بزرگی است؛ اما در مقابل، چه؟ در مقابل، استقلال کشور، پرچم اسلام، هویت ایران اسلامی را در مقابل آن طوفان عظیم حفظ کردیم. آن طوفانی که درست کرده بودند، طوفان صدام نبود. صدام، آن سرباز جلوِ جبهه‌ی دشمن بود. پشت سر صدام همه‌ی دستگاه و دنیای کفر و استکبار قرار گرفته بودند. اگر فرض کنیم از اول هم وارد این توطئه نبودند، در ادامه واضح و روشن بود؛ همه آمدند پشت سر صدام. آمریکا آمد، شوروىِ آن روز آمد، ناتو آمد، کشورهای مرتجع و وابسته‌ی به استکبار آمدند؛ پول دادند، اطلاعات دادند، نقشه دادند، تبلیغات کردند. این جبهه‌ی عظیم آمده بود تا ایران بزرگ، ایران رشید و شجاع، ایران مؤمن را بکلی در هم بپیچد. یک منطقه‌ی دست‌نشانده‌ی برای استکبار را در درجه‌ی اول، مغلوبِ عنصر پست و کوچکی مثل صدام کند و در درجه‌ی بعد هم در مشت و چنگال آمریکا نگه دارد. مصیبتی را که در طول دویست سال بر سر کشور ما آوردند و این همه مشکل برای این ملت درست کردند، این مصیبت را صد سال دیگر، دویست سال دیگر ادامه بدهند. ملت ما ایستاد، امام بزرگوار ایستاد. البته جانهای عزیزی را دادیم، شهیدان بزرگی را دادیم، جوانهای محبوبی را فدا کردیم؛ اما این بهای گزافی در مقابل آن دستاورد نبود. ۱۳۸۷/۱۰/۱۹ بیانات در دیدار مردم قم به مناسبت قیام نوزدهم دی
۵. دفاع مقدس جمهوری اسلامی را قوی‌تر کرد؛ با اینکه منطقه، منطقه‌ی خطیری است، منطقه‌ی نفت است و غربیها خیلی به مسأله‌ی نفت و خلیج فارس اهمیت میدهند و امنیتِ اینجا برایشان حیاتی است، لیکن درعین‌حال وارد میدان شدند، صدام را تقویت کردند، بلکه او را تشجیع کردند که این جنگ را شروع کند؛ او هم چون آدم نادانِ کله‌شقِ قدرت‌طلبِ خامی بود، خیال میکرد که حالا می‌آید دو سه روزه یا چند هفته‌ای مسأله را تمام میکند و باقدرت برمیگردد سر جای خود. لذا وارد این جنگ شدند و هشت سال تمام ایران اسلامی فشارهای همه‌جانبه‌ای را که از سوی همه‌ی قدرتهای بزرگ دنیا بر ایران از کانال جنگ وارد شد، تحمل کرد؛ این خیلی مهم است. شوروىِ سابق از این کانال به ایران فشار آورد، امریکا فشار آورد، پیمان ناتو - اروپائیها - فشار آوردند، مرتجعین منطقه با انواع و اقسام طرق از این کانال علیه جمهوری اسلامی فشار آوردند. یکی از این فشارها هر انقلابی را، هر دولتی را به زانو درمی‌آورد و از پا میانداخت؛ اما مجموع این فشارها نه فقط جمهوری اسلامی را از پا درنیاورد، بلکه ملت ایران را قویتر و آگاه‌تر، و عزم و اراده‌ی آنها را راسخ‌تر کرد و جمهوری اسلامی را روزبه‌روز به سمت قوت اسلامی و الهی پیشتر برد. ایستادگی در میدان دفاع، چنین اثری را به وجود آورد. ضربات فراوانی هم به جبهه‌ی مقابل زده شد. یعنی صدام و رژیم بعثی ضربه‌ی اصلی را اینجا خوردند. امریکا به فکر افتاد که میتواند دست و پای آنها را جمع کند. یعنی دیدند رژیمی است توخالی که متکی به مردمش نیست؛ این را فهمیدند. در واقع ضربه‌ی اصلی را ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی به این متجاوز زد، که آخرش به این‌جاها منتهی شد که ملاحظه میکنید. اما جمهوری اسلامی روزبه‌روز قویتر شد. ۱۳۸۶/۰۶/۲۳ بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ صبح که آغاز مے‌شود همان حین که سلامم را به محضرتان عرض مے‌کنم عطر حضورتان جان مے‌بخشد؛به روح خسته ام... از هجران رویتان ‌صاعقه اے‌ در آسمان ابرے ‌دلم فریاد مے‌کشد و ناگاه چشمانم مے‌بارند گلهاے‌نرگسے‌که برای استقبال از قدمهایتان خریده بودم حال میان صفحات مفاتیح ام خشکیده اند... در نبودنت بهارے‌ نمے‌آید وچشمهایم تا کار مے‌کنند خزان مے‌بینند تا نیایے ‌بهار را باور نخواهم کرد یا صاحب الزمان(عج) هروقت غربت و تنهایے به عمق استخوانم رسوخ میکند آرام و بےصدا آرامشم داده‌اے؛ آنقدر آرام که حضورت را حس نکردم مهربانِ لحظه هاےغفلتم امید غریبان تنها کجایے...؟! در افق آرزوهایم تنها♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡را میبینم... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍اول‌دعابرادیگران‌بعدطلب‌حاجت تاثیردعا در حق دیگران! 💎امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید : 👈اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند،از عرش ندا می شود: برای تو صد هزار برابر مثل او است (صد هزار برابر برای تو است) این در حالی است كه اگر برای خودش دعا می كرد، فقط به اندازه همان یك دعایش به او داده می شد. پس دعای تضمین شده ای که صدهزار برابر آن داده می شود بهتر است از دعای شخص دعا کننده برای خود، که معلوم نیست مستجاب بشود یا نشود. حال اگر کسی برای بهترین مخلوق خدا امام زمان علیه السلام دعا کند، چه می شود؟ یقینا بهترین ها برایش مقدر می شود... 🌼اللهم عجل لولیک الفرج🌼 📖 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 حاجت گرفتن از امام زمان ارواحنا فداه 🔹 در این کلیپ کوتاه استاد عالی اشاره به داستانی جالب از ملاقات یکی از عاشقان با حضرت ولی عصر ارواحنافداه و حاجت گرفتن از حضرت دارند . @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ✨ ⬅️ قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَىٰ ❇️ مراد از افراط و طغیان فرعون ✍"یفرط" از "فرط" یعنی پیش افتادن به همراه قصد 👈مفسران به قرینه مقابله با طغیان، معنای تعجیل در عقوبت میدانند،به گونه ای که فرصت ندهد تا دعوت ماموران الهی به پایان برسد و معجزات موسی آشکار شود. 👌👌پس ترس حضرت موسی از شهادت و کشته شدن نبود بلکه از تعجیل در عقوبت و ناکارآمد بودن ماموریت الهی و نتواند تبلیغ و هدایت خود را به اتمام برساند. 👈👈نکته : در حقیقت ترسی وجود داشته ولی چه نوع ترسی؟!!! ⚜حضرت موسی و هارون از دو چیز بیم داشتند:👇👇 1⃣ آنکه فرعون قبل از آنکه سخنانشان را بشنود شدت عمل به خرج دهد 2⃣ یا بعد از شنیدن بلافاصله دست به چنین اقدامی بزند. ↩️نتیجه: در هر دو حالت ماموریت آنها به خطر بیفتد و ناتمام بماند. ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور ┄┄┅••🌸✻🌸┄┄┅•• مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 👈ازکلام نورانی حضرت علی علیه السلام چه پیام هایی قابل برداشت است؟ امیر المؤمنین علی علیه السلم در مضمونی مشابه می فرماید: 《یَغْلِبُ الْمِقْدَارُ عَلَى التّقْدِیرِ، حَتّى تَکُونَ الْافَةُ فِی التّدْبِیرِ》 مقدرات بر تقدیر و تدبیر (ما) غلبه مى کندتا آن جا که (گاه) آفت به سبب تدبیر (انسان) به وجود مى آید. این گفتار حکیمانه در واقع سه پیام دارد: 👈اول ما را با مسأله خداشناسى و توحید افعالى پروردگار آشناتر مى سازد.هنگامى که مى بینیم براى انجام کارى نقشه هاى فراوان مى کشیم، مشورت بسیار و مدیریت کافى مى کنیم ولى به آن نمیرسیم آگاه مى شویم که پشت این دستگاه خلقت، دست باعظمتى است که چرخه جهان را می چرخاندو درواقع این کلام شبیه چیزى است که درگفتار حکیمانه دیگرى از آن حضرت عَرَفْتُ اللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ الْعَزَائِمِ وَ حَلّ الْعُقُودِ وَ نَقْضِ الْهِمَمِ 👈دوم داشتن توکل بر خدا امری ضروری است به طوری که نباید تنها به تدبیر وهوش و قوت خود اعتمادکنیم بلکه باید در همه چیز ودر هر کارتوجه به مسبب الاسباب داشته باشیم و از اومدد بخواهیم و کمك بگیریم. 👈سوم این که غرور برما غلبه پیدا نکند. هنگامى که مى بینیم صاحب قدرت ظاهرى شده ایم و گروه عظیمى سر به فرمان ما هستند و مشاوران تیزهوشى داریم که در همه کار به ما کمك مى کنند مباداگرفتار غرور شده و از خدا غافل شویم. چراکه گاه مى بینیم همه اسباب فراهم است ولى کارى ازپیش نمى رود، یعنى مقدرات، طرح دیگرى براى ما ریخته و تلاش هاى ما دربرابر تقدیر الهى همچون نقش بر آب است. در طول تاریخ گذشته و در زندگى خود بسیارى از این صحنه ها را دیده ایم که گاه افراد بسیار هوشیار و قوى و صاحب تدبیر ضربه هایى از تدبیر و هوشیارى خود خورده اند و دست تقدیر مسیرى جز آنچه آنها میخواستند برایشان فراهم ساخته است. از جمله: تدبیر بی نظیر نمرودیان آنها آتشی بزرگ بر پا کردند تا حضرت ابراهیم جلوی چشمان همگان بسوزد اما تقدیر الهی آتش را تبدیل به گلستان کرد 2-شکست تدبیر فرعون فرعون همه ساحران را جمع کرده بود تا حضرت موسی را شکست دهند اما خداوند با روش خود فرعون، او را مغلوب کرد در نهایت باید بدانیم که به تدبیرات خودمان دل نبندیم و به خدا دل ببندیم و خاشع در درگاه خداوند باشیم که همه چیز به دست اوست همانطورکه خداوند به مادرس بندگی می آموزدو میفرماید: وَ لا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فاعِلٌ ذلِكَ غَداً؛ درباره ى هیچ چیز و هیچ کار، مگو که من آن را فردا انجام میدهم إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ وَ اذْکُرْ رَبَّكَ إِذا نَسِیتَ وَ قُلْ عَسى أَنْ یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هذا رَشَداً؛ مگر آنکه بگویى:اگر خدا بخواهد. و اگر فراموش کردى گفتن: ان شاءاللّه، همین که یادت آمدپروردگارت را یاد کن و بگو: امید است که پروردگارم مرا به راهى که نزدیكتر است، راهنمایى کند. 👈نکته هرگز مفهوم این سخن آن نیست که انسان دست از تدبیر و دقت و بررسى لازم در کارها برداردو همه چیز را به گمان خود به دست تقدیر بسپارد،بلکه شعار آیه 39 سوره نجم را وَأَنْ لَیْسَ لِلانْسانِ إلا ماسعی بهره انسان تنها با سعى و تلاش او ارتباط دارد نباید هرگزفراموش کند.به تعبیر دیگر انسان نباید از اراده و تقدیرات الهى و این که همه چیز به دست اوست غافل شود و نیز نباید دست از تلاش و کوشش بردارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🔸 پاسخ صحیح مسابقه شماره ۲ 👇👇
دستاوردهای اجتماعی و فرهنگی دفاع مقدس: ۱. یکی از بزرگ‌ترین فوائد جنگ حفظ و تقویت روحیه انقلابی بود؛ یکی از بزرگ‌ترین فوائد این جنگ هشت ساله و دفاع هشت‌ساله، حفظ و تقویت روحیه‌ی انقلاب و حرکت، در نسل جوان ما و در جامعه‌ی ما بود. اگرچنانچه این حرکت جهادی و فداکارانه به وجود نمی‌آمد، روحیه‌ی انقلابی در آن اوایل که هنوز عمق زیادی هم پیدا نکرده بود، در معرض تطاول قرار میگرفت. بله، امام بزرگوار حضور داشت و شخصیّت ایشان یک شخصیّتی بود که خیلی از چیزها را تضمین میکرد؛ لکن خطرات، خطرات سنگینی بود؛ روحیه‌ی انقلابی قطعاً در معرض تهدید قرار میگرفت. انقلاب با حضور در صحنه‌ی دفاع مقدّس، ماندگار شد. ۱۳۹۶/۰۳/۰۳ بیانات در مراسم شب خاطره دفاع مقدس
۲. دفاع مقدس نشان داد که «ما می‌توانیم»؛ هشت سال جنگ، شوخی نیست؛ جنگهای بزرگ و معروف دنیا در دورانهای نزدیک به ما، چهار سال و پنج سال و شش سال و این‌جورها طول کشیده؛ هشت سال جنگ، آن‌هم در این منطقه‌ی وسیع، از شمال تا جنوب - از منطقه‌ی شمال غربی کشور تا این انتهای جنوب - این درگیریها وجود داشت. قصدشان این بود که کاری کنند که نظام اسلامی احساس کند که قادر بر مقابله‌ی با این دشمنان نیست؛ میخواستند کاری کنند که جمهوری اسلامی را به‌عنوان یک مجموعه‌ی ضعیف و ناتوان معرفی کنند. خدای متعال دست قدرت خود را نشان داد و دهان دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان پرچم برافراشته‌ی اسلام را با مشت پولادین سنت الهی خُرد کرد و بینی آنها را به خاک مالید و نشان داد که نظام اسلامی، چون متکی به ایمانهای مردم و به عواطف مردم است، در مقابل همه‌ی قدرتهای مادی جهان، هم میتواند از خود دفاع کند، هم میتواند طرف مقابل را وادار به اعتراف به عجز کند. به عجز خودشان اعتراف کردند؛ قبول کردند که در مقابل مشت قاطع گروندگان به اسلام و مؤمنان به وعده‌های الهی، نمیتوانند ایستادگی کنند؛ تبلیغاتشان خنثی شد. سعی میکردند به ما مردم ایران - ما مؤمنین به آیات کریمه‌ی الهی - بباورانند که شما نمیتوانید در مقابل قدرتهای مادی دنیا بایستید؛ میخواستند این را به ما بباورانند... شکست یک ملت آن‌وقتی اتفاق میافتد که معتقد بشود که نمیتواند کاری انجام بدهد؛ این اولِ شکست هر ملتی است. آنها خواستند این احساس را در دوران جنگ تحمیلی در دل ایرانیان به‌وجود بیاورند، اما قضیه به‌عکس شد. جنگ تحمیلی - یعنی دفاع مقدس ملت ایران - نشان داد که یک ملت در سایه‌ی اتحاد، در سایه‌ی ایمان به خدا، در سایه‌ی حسن ظن به خدای متعال و اعتقاد به صدق وعده‌ی الهی، میتواند از همه‌ی گذرگاه‌های دشوار عبور کند و میتواند در مقابل دشمنان بایستد و میتواند دشمن را وادار به هزیمت و عقب‌نشینی کند؛ جنگ تحمیلی این را به همه‌ی ما نشان داد. ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ بیانات در یادمان شهدای شرق کارون
۳. بقای انقلاب اسلامی به‌خاطر خون شهیدان است؛ باور عمیق قلبی این بنده‌ی حقیر این است که ما امروز همه‌مان بر سر سفره‌ی شهدا نشسته‌ایم. بقای این انقلاب به خاطر خون شهیدان است... شهادت است که پای ماندگاری و پایداری و بقاء ارزشها را امضاء میکند. بزرگترین اجری که در این دنیا به شهید داده میشود، بقاء و استحکام آن حقیقتی است که شهید جان خود را برای آن حقیقت فدا کرده است. خدای متعال آن حقیقت را به برکت خون شهید حفظ میکند. سازوکار منطقی و عقلائىِ این هم معلوم است؛ وقتی یک جامعه‌ای از جان خود، از هستی خود، از راحتی خود، برای یک ارزشی، یک حقیقتی میگذرد، حقانیت خود را در دنیا به اثبات میرساند؛ و حقانیت است که میماند، حق است که باقی میماند؛ این سنت الهی است. شهدای عزیز ما و ایثارگران ما کسانی هستند که از همه‌ی خواسته‌های شخصی خود دل بریدند. این به زبان آسان است. فقط دل بریدن از پول و مال و سرمایه نیست؛ دل بریدن از عواطف است. شهید از مهر مادر، از سایه‌ی پدر، از لبخند کودک، از عشق همسر دل میبُرد و به سوی انجام وظیفه حرکت میکند. این جانبازان هم شهیدند. ایثارگران در هر جمعی از جمعهای ایثارگران که هستند، در واقع قدم در وادی شهادت گذاشتند. خدای متعال عده‌ای را انتخاب کرد، رفتند، عده‌ای هم ماندند برای امتحانهای بعدی؛ لیکن رتبه‌ی شهید و رتبه‌ی شهادت برای ایثارگران وجود دارد. ۱۳۹۰/۰۷/۲۱ بیانات در مراسم مشترک نیروهای مسلح‌ کرمانشاه
۴. فرهنگ شهادت‌طلبی ملت ما را سرافراز و پرافتخار کرد؛ خانواده‌ی شهید، مادر شهید، پدر شهید، همسر و فرزندان شهید، برادران و خواهران و نزدیکان و دوستان شهید - که اگر این جوان با مرگ معمولی از دنیا رفته بود، اینها گریبان پاره میکردند و صبر نمیکردند - در مقابل خون این شهید، آن‌چنان صبر و متانت و آرامش و استقامتی نشان میدادند که انسان متحیر میماند. مادر دو شهید به من گفت: من بچه‌هایم را خودم دفن کردم، در خاک گذاشتم و دستم نلرزید! پدر چند شهید گفت: اگر چند برابر اینها من بچه داشتم، حاضر بودم آنها را در راه خدا بدهم! این چه عنصری است؟ این چه جوهری است؟ این چه برق درخشنده‌ای است که خدا در دل حادثه‌ی شهادت قرار داده است که این‌جور دنیای تاریک را روشن میکند؟ هشت سال ملت ایران با این برق درخشان در دل مرد و زن خود، همراه بود. و خدا دستگیری کرد؛ خدا کمک کرد. شهدا پیشرو و پیشگام بودند و سنگر دوم، خانواده‌های شهیدان و دیگر ایثارگران. رفتند جلو، مانعها را از سر راه برداشتند و توانستند یک ملتی را که چند قرن او را به بیحالی و تسلیم در مقابل زورگویان عادت داده بودند، تبدیل کنند به این ملت بانشاط، سرافراز، پرافتخار و با عزم و اراده‌ی مستحکم و راسخ. این کار را شهدای ما کردند؛ این کار را رزمندگان ما کردند؛ این کار را جانبازان ما کردند؛ این کار را استقامت آزادگان ما در زندانهای دشمن کرد؛ این کار را شما خانواده‌های شهدا کردید. حق شما بر گردن ایران و ایرانی تا ابد باقی است و تاریخ ایران باید نسبت به خانواده‌ شهدا، حق‌گذاری کند. ۱۳۸۷/۰۲/۱۳ بیانات در دیدار جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های شهدای استان فارس