eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۱۰۹سوره بقره 👈 وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ وَدَّ: فعل ماضی،مبنی بر فتح، كَثِيرٌ: فاعل، مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد أَهْلِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری مِن اهلِ: جار و مجرور، متعلق مقدر ( صفت برای کثیرُُ) الْكِتَابِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری لَوْ: حرف مصدری غیرناصب،مبنی، محلی از اعراب ندارد يَرُدُّونَ: فعل مضارع مرفوع،علامت رفع ثبوت نون،ضمیرمتصل( واو)،مبنی،محلا، مرفوع، فاعل تاویل به مصدر وتقدیر جمله( رَدَّهُم اِیّاهُم) كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعول به برای فعل ( یردونکم) مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی بر سکون،محلی از اعراب ندارد بَعْدِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری مِن بعدِ: جار و مجرور، متعلق به (يَرُدُّونَکم) إِيمَانِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری كُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه كُفَّارًا: مفعول به دوم برای فعل (يَرُدُّونَکم)، منصوب، علامت نصب فتحه حَسَدًا: مفعول له برای فعل( يَرُدُّونَکم)، منصوب، علامت نصب فتحه مِنْ:حرف جر،عامل،مبنی بر سکون،محلی از اعراب ندارد عِنْدِ: اسم مجروربه حرف جر،علامت جر کسره ظاهری مِن عندِ: جار و مجرور، متعلق به (حسداً) أَنْفُسِ: مضاف الیه ومجرور،علامت جر کسره ظاهری هِمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه مِنْ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد بَعْدِ: اسم مجرور به حرف جر،علامت جر کسره ظاهری مَا: مصدریه، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد. تَبَيَّنَ: فعل ماضی ،مبنی بر فتح که تاویل به مصدر و تقدیرجمله (مِن بَعدِ تَبیُّنِ الحقِّ لهم) لَ: حرف جر،عامل،مبنی،محلی از اعراب ندارد هُم: ضمیر متصل،مبنی، محلا مجرور لَهُم: جارومجرور، متعلق به(تَبَيَّنَ) الْحَقُّ: فاعل برای فعل (تَبَيَّنَ) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: مفعول له مفعول له یا «مفعول لاجله» مصدری است منصوب که بعد از فعل به منظور بیان علت وسبب فعل آورده می شود. 🍃مثال: وَقَفَ الجُندُ اجلالاًَ للاَمیرِ 📌مفعول له سه حالت دارد: 🔹️۱- هر گاه مفعول له« ال» نداشته باشد واضافه هم نشده باشد غالبا منصوب می گردد. 🍃مثال: زُیِّنَتِ المدینهُ اِکراماََ لِلمَلِکِ. 🔹️۲-هر گاه مفعول له به همراه« ال» باشد، غالبا توسط حرف جر مجرور می شود. 🍃مثال: اَصفَحُ عنهُ للشَّفَقَهِ عَلیهِ 🔹️۳- هر گاه مفعول له،مضاف باشد،در این صورت هر دو امر« منصوب ومجرور شدن» جایز است بدون این که بر یکدیگر ترجیح داشته باشند. 🍃مثال:«تَصَدَّقتُ ابتِغاءَ مرضاةِ اللهِ یا تصَّدقتُ لاِبتِغاءِ مرضاةِ اللهِ. 📌چند شرط برای مصدری که به عنوان مفعول له واقع میشود لازم است: ۱- نکره باشد ۲- از افعال قلوب باشد، یعنی: از جمله افعالی باشد که بر حالت درونی دلالت دارند ۳- بیانگر علت باشد. ۴- با عامل خود از نظر زمان وقوع، یکی بوده، ولی لفظ آن با عامل متفاوت باشد. ✅تبصره: هر گاه یکی از شرایط یاد شده وجود نداشته باشد، در این صورت مصدر به وسیله « لام» مجرور می شود. 🍃مثالجئتُکَ للاستِفادَه: به خاطر فایده بردن، نزدت امدم. ✅✅✅✅✅ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• نتیجه :در آیه ۱۰۹ از سوره بقره نیز مصدر «حسداََ» منصوب شده چون علت وسبب فعل ( یَردُّ) را بیان می کند و چون مصدر «حسداََ» اضافه نشده و« ال» هم ندارد منصوب می گردد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅استاد آل مرتضی در روز هفتم ماه ماه مبارک رمضان با توجه به نزدیک شدن ایام سال نو این نکته را به بانوان قرآنی گوشزد کردند که ⬅️با مصادف شدن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ما دو سنت پیش رو داریم: 👈سنت الهی که همان ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خداست 👈سنت مردمی که آداب ایام نوروز است. ✔️ ما اگر ظرفیت و سعه صدر خود را بالا ببریم می توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که هم به این سنت الهی پایبند باشیم و هم آداب نوروز را که صله رحم و دید و بازدید است به جای آوریم. ⬅️ایشان در ادامه فرمودند: اضافه شدن مسئولیت ها نباید سبب گردد که ما دین خدا را رها کنیم و از یاد امام زمان غافل شویم. 💫اعتقاد ما بر این است که ائمه معصومین شاهد اعمال ما هستند همان گونه که در اذن دخول امام رضا علیه السلام می‌خوانیم: اَشهَدُ اَنَّکَ تَشهَدُ مَقَامِی تَسمَعُ کَلامِی تَرُدُّ سَلامِی ✔️ما باید در راه دین ثابت قدم باشیم. این مهم محقق نمی‌شود مگر با بالا بردن تقوا. وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى وَآتَاهُمْ تَقْوَاهُمْ ۱۷/محمد کسب علم به تنهایی کافی نیست، بلکه باید به آن علم عمل کرد تا بتوانیم به معرفت دست پیدا کنیم. با افزایش معرفت ، مشکلات و سختی‌ها نمی‌توانند ما را از یاری دین خدا باز دارند. *⃣نکته: همه اصول اخلاقی، عقاید، تشریع، کلام به توحید برمی‌گردد. توحید کلمه طیبه است که ریشه‌اش در عمق زمین است و شاخه اش تا آسمان‌ بالا رفته. أَلَم تَرَ كَيفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصلُها ثابِتٌ وَفَرعُها فِي السَّماءِ۲۴/ابراهیم آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟! ✅ما باید به ریسمان محکم الهی چنگ بزنیم و همچون اهل بیت لحظه‌ای از قرآن و دین غافل نشویم. فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقیٰ •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• آيه: 35 كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ هر نفسي چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا كردن به بدي هاو خوبي ها آزمايش مي كنيم و بسوي ما باز گردانده مي شويد. ✍موضوع: معاد عبارت «کل نفس ذائقه الموت» بیانگر قانون کلی در مورد مرگ است بدون استثنا همه نفوس طعم مرگ را می‌چشند. ⬅️معانی واژه نفس در قرآن مجید: 1⃣ﻧﻔﺲ" ﺫﺍﺕ" ﻳﺎ ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺑﺮ ﺫﺍﺕ ﭘﺎﻙ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﻃﻠﺎﻕ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ" ﻛَﺘَﺐَ ﻋَﻠﻰ ﻧَﻔْﺴِﻪِ ﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﺔَ"" ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﻳﺶ ﻟﺎﺯم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ (ﺍﻧﻌﺎم ﺁﻳﻪ 12). 2⃣ ﺍﻳﻦ ﻛﻠﻤﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻳﻌﻨﻰ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ: ﻣَﻦْ ﻗَﺘَﻞَ ﻧَﻔْﺴﺎً ﺑِﻐَﻴْﺮِ ﻧَﻔْﺲٍ ﺃَﻭْ ﻓَﺴﺎﺩٍ ﻓِﻰ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻓَﻜَﺄَﻧَّﻤﺎ ﻗَﺘَﻞَ ﺍﻟﻨَّﺎﺱَ ﺟَمیعا. 3⃣ ﮔﺎﻫﻰ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺭﻭﺡ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ" ﺃَﺧْﺮِﺟُﻮﺍ ﺃَﻧْﻔُﺴَﻜُﻢُ": " ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻗﺒﺾ ﺍﺭﻭﺍﺡ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺭﻭﺡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺧﺎﺭﺝ ﻛﻨﻴﺪ" (ﺍﻧﻌﺎم ﺁﻳﻪ 93). ⬅️ﭘﻴﺪﺍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﻧﻔﺲ" ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﻨﻰ ﺩﻭم ﺍﺳﺖ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﻴﺎﻥ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻛﻠﻰ ﻣﺮﮒ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ❓❓آیا مرگ امری عدمی است؟ خداوند در ایه ۲ سوره تبارک می فرماید " خدا موت و حيات را آفريده" مگر مرگ هم آفريدنى است؟ از تعليم قرآن برمى‏آيد كه مرگ به معناى عدم حيات نيست، بلكه به معناى انتقال است. امرى است وجودى كه مانند حيات خلقت‏پذير است. ⬅️ رهايي روح از قيد و بند بدن و پيوستن روان به قالب برزخي، كه برخاسته از بدن دنيوي است، عدم نيست. كالبد انسان به خاك، و روح آدمي به جهان برزخ بر مي گردد و هيچ كدام معدوم نمي شوند، بلكه زندگي دنيا را از دست داده و حيات ديگري را آغاز مي كنند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✍موضوع: میراندن مرگ به دست انسان ✅مهم ‌ترین فرهنگ اختصاصی قرآن این است که انسان مرگ را می‌میراند(کل نفس ذائقه الموت) هر کس مرگ را پایان خط می‌پندارد، اما انسان در مصاف و نبرد با مرگ و دیدار او برنده است و آدمی می‌ماند و مرگ می‌رود. زیرا: ⬅️ اولاً هر ذائقی:(انسان) مذوق (مرگ) خود را هضم می‌کند. ⬅️ ثانیاً مذوق هضم شده هویت خود را از دست می‌دهد و ذائق از آن بهره می برد. ⬅️ ثالثاً مهم‌ترین بهره‌ای که انسان از چشیدن مرگ می‌برد لقاء الهی است. ✔️ انسان مرگ را با اینکه انتقال است می‌میراند و نمی‌گذارد همراهش بیاید و خود می‌رود و مرگ در هیچ یک از مراحل بعدی همچون برزخ، صحنه قیامت بهشت یا جهنم نیست و انسان با رفتن به برزخ، ابدی خواهد شد. ✍موضوع: برهانهای ضرورت مرگ ⬅️برهان اول صغری: عالم طبیعت حرکت دارد کبری: هر حرکتی منقطع الاخر است چون به هدف می‌رسد. نتیجه: پس عالم طبیعت منقطع الاخر است و به مقصد می‌رسد. ⬅️برهان دوم صغری: عالم طبیعت مکان ابتلا و امتحان است کبری: ابتلا و امتحان با ابدیت سازگار نیست که خدای سبحان تا ابد انسان را امتحان کند. نتیجه: عالم طبیعت با ابدیت سازگار نیست. ✅پس دو برهان با دو حد وسط حرکت و ابتلا برای ضرورت مرگ هست و اصل ( کل نفس ذائقه الموت) هرگز تخصیص و تغییر نمی‌پذیرد. ✍موضوع: انواع توحید در اسلام 1⃣توحید نظری: مربوط به عالم شناخت و اندیشه است یعنی خدا را به یگانگی شناختن «ایاک نعبد» 2⃣توحید عملی: خود را در عمل یگانه و یک جهت و در جهت ذات یگانه حرکت کردن است «ایاک نستعین» ❇️انواع توحید نظری: ⬅️توحید ذاتی: به معنای باور به یگانگی ذات خدا. ⬅️توحید صفاتی: به معنای یکی بودن ذات الهی با صفات او. ⬅️توحید افعالی: به معنای آنکه تمام نیرو ها وحرکات در جهان از یک ذات است. ⬅️توحید عبادی: به معنای آنکه جز خدا کسی سزاوار پرستش نیست. ⬅️توحید تشریعی: یعنی حق قانونگذاری تنها از آن خداست. ❇️انواع توحید افعالی  توحید افعالی نیز به صورت‌های گوناگونی تجلی می‌یابد ازجمله:  ⬅️توحید در خالقیت  ⬅️توحید در مالکیت (لله ملک السموات و الارض) ⬅️توحید در حاکمیت (لاحکم الا لله) ⬅️توحید در ربوبیت( تشریعی و تکوینی) 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ┄┄┅••✻••┅┄┄ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ از شما که مینویسم حروف نرم میشوندُ کلمات، لطیفُ جملات٬ ابریشمین .. و صفا میدود به کاغذ از شما که مینویسم دلم جلا میگیرد بوے نرگس مدهوشم میکند آقا شما که هنوز ندیده و نیامده اینگونه لطافت میدهید به زندگے ظهورتان چه میکند با ما؟! آقااین کوچه‌هاے ریسه بسته و آبُ جارو کرده که هیچ٬ ما هر روز صبح که میشود دلمان را آبُ جارو میکنیم به این امید که شاید امروز روزظهورتان باشد هر روز صبح که میشود سلامتان میدهیم که به قول آن نوشته اے روے دیوار که همیشه جلوے چشمم هست "دلم به مستحبے خوش است که جوابش واجب است." در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... ‌آقاےدلتنگے✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ ✍فرار رسیدن سال نو را به تک تک شما خوبان و بزرگواران صمیمانه تبریک عرض می کنم 🔸ان شاء الله سالی پر از خیر،برکت و شادکامی توام با موفقیت در تمامی مراحل زندگی در پیش رو داشته باشید و هر روزتان با طاعت خدا، عمل به کلام معصومین(علیهم السلام) و دوری از نافرمانی خدا،نوروز باشد سال نو مبارک @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای روز_نهم ماه مبارک رمضان @moassese_nooralyaghin
قرآن کریم - ایمان و رفتار صحیح مردم، درهای نعمت خدا را به رویشان باز می کند.(اعراف: 96) 2- گاهی خدا با خشکسالی و کمبود محصولات، مردم غافل را بیدار می کند. (اعراف: 130) 3- خداوند برای شما همسرانی آفریده که در کنارشان به آرامش برسید. (اعراف: 189) 4- آنهایی را که به جای خدا صدا می زنید، توانایی یاری کردن شما را ندارند. (اعراف: 197) 5- با مردم مدارا داشته باشید و اشتباهاتشان را ببخشید. (اعراف: 199) 6- در هنگام تلاوت قرآن، سکوت کنید و گوش دهید تا رحمت خدا بر شما سرازیر شود. (اعراف: 204) 7- مؤمنین حقیقی کسانی اند که نماز می خوانند، انفاق می کنند و توکلشان بر خداست. (انفال: 3و4) 8- اگر مراقب اعمالتان باشید؛ نیروی تشخیص حق از باطل برایتان فعال می شود. (انفال: 29) 9- از نظر خدا، بدترین جنبندگان کسانی اند که تفکر نمی کنند و حرف حق را نمی شنوند. (انفال: 22) @moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز نهم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم : 🌺 خداوند به شما اجر هزار عالم و هزار معتکف و هزار مرابط (مروج ایمان ) را بدهد. 📚امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۸ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈 بعضی آیات مهدویت در جزء نهم 1️⃣ اعراف : 96 👈🏻 فراوانی نعمت در عصر ظهور 2️⃣ اعراف : 128 👈🏻 وارثان جهان 3️⃣ اعراف : 159 👈🏻 رجعت کنندگان 4️⃣ اعراف : 187 👈🏻 نامشخص بودن زمان ظهور 5️⃣ انفال : 39 👈🏻 پاک شدن جهان از فتنه‌ها در دوران ظهور @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 هر روز یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) 🔵 جزء نهم 🌕 حضرت مهدی، معیار عزم پیامبران @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. •••༻﷽༺••• هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید: ✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨ با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی . 🔹ویژه خواهران🔹 📃نحوه برگزاری مسابقه: ✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود. علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند. 🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید مسابقه روز نهم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم 🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇 https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin 🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 📞 شماره تماس: 02537782721 @moassese_nooralyaghin
تفسیر ترتیبی و موضوعی قران 9 رمضان.mp3
11.19M
👈تفسیر ترتیبی، موضوعی روز نهم ماه مبارک رمضان موضوعات : 👈آیه ۸ اعراف : وزن اعمال 👈آیه ۱۰ اعراف : عدم شکرگزاری 👈آیات ۱۱ تا ۱۷‌ اعراف : داستان حضرت آدم علیه السلام و شیطان 👈آیه ۱۱ : عدم سجده شیطان 👈آیه ۱۲ اعراف : توجیه شیطان 👈آیه ۱۳ اعراف : هبوط شیطان 👈آیه ۱۴ اعراف : مهلت شیطان 👈آیه ۱۷ اعراف : راههای ورود شیطان به انسان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•* ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ بخش سوم: اغتنام فرصت ها 《وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛ 》 و فرصت ها چون ابرها می گذرند، پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید. 👈سوال) فرصت ها چه ویژگی های اجتناب ناپذیری دارند؟ گذرا بودن: فرصت ها چون ابر بهاری می گذرند و منتظر آماده شدن کسی نمی مانند، اگر به روزهای گذشته عمر خود نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که چندین سال از عمرمان گذشته بدون اینکه ما متوجه گذشت ثانیه ها و دقایق و ساعات شبانه روز و سالهای عمرمان شویم. مولا علی علیه السلام می فرمایند: قال علی علیه السلام: ما اسْرَعَ السَّاعاتِ فی الْیوْمِ وَ اسْرَعُ الْایامَ فی الشَّهْرِ وَ اسْرَعُ الشُّهُورِ فِی السَّنَةِ وَ اسْرَعُ السِّنینَ فِی العُمْرِ؛ چقدر ساعات در روز، روزها در ماه، ماه ها در سال و سال ها در عمر جمع می شوند و به سرعت می گذرند. نادر بودن فرصت های ناب: از دست دادن فرصت های ناب زندگی در مسائل مادی و معنوی ما آثار زیانباری دارد. کسی که غافل است و از فرصت هایی که در زندگی برای او پیش می آید . 👈سوال)چه عواملی باعث ازدست دادن فرصت ها در زندگی می شود؟ عوامل متعددی درزندگی میتواندباعث از بین رفتن فرصتها گردد که به چند مورد از آنها اشاره می شود. ▪️نداشتن هدف و برنامه افرادی که هدفی در زندگی ندارند قدر فرصت های خود را نیز مغتنم نمی شمردند تا به هدف خود برسند ولی بشتر وقتشان به بطالت و کارهای عبث می گذرد لذا انسانهای موفقی نیز نخواهند بود. البته کسانی هم هستند که هدفهای عالی برای خود در نظر دارند از برنامه ای مدون و سودبخش بهره نمی برند تا به آنها دست یابند. لذا داشتن برنامه ای مدون و هدفی معین برای استفاده حداکثری از فرصت ها امری ضروری می باشد. ▪️تنبلی و سستی تنبلی و راحت طلبی در کارها یکی از دلایل مهم از دست دادن فرصت ها به شمار می آید. چرا که فرد تنبل و اهمال کار انگیزه کافی برای انجام کارها را ندارند و چون با راحت طلبی خو گرفته اند به راحتی فرصت های ناب زندگی خود را از دست می دهند ابوبصیر از امام صادق علیه السلام روایت مى‌کند که فرمود:«همانا خداوند، پرخوابى و بیکارىِ زیاد را دشمن دارد.»‌ و نیز فرمود:«چه بد طلبکارى است خواب! عمر کوتاه را نابود مى‌سازد و پاداش فراوان را بر باد مى‌دهد.» گاهی اوقات افراد به ارزش بی بدیل فرصت توجه نمی کنند و این باعث می شود با راحت طلبی و اهمال کاری فرصت های خود را از دست بدهند. ▪️تسویف در سایه امروز و فردا کردن کارها و به تأخیر انداختن آنها عمر با ارزش انسان به بطالت می گذرد و هدر می رود. تسویف بیماری مهلکی است که بیشتر مردم بی آنکه بدانند گرفتار آن هستند و شیطان به راحتی با استفاده از این حربه و با وعده های بی اساس و ایجاد تأخیر در کارها انسان را از رشد و تکامل باز می دارد و باعث فرصت سوزی می شود. امیرمؤمنان در این باره می فرمایند: «لاتغتروا بالمنی و خدع الشیطان و تسویفه فإن الشیطان عدوکم حریص علی أهلاکم‌؛ فریب خدعه‌ها و نیرنگ های شیطان را نخورید که او درصدد است تا شما را به تسویف بکشاند، چرا که او در کمین هلاکت و نابودی شماست. (بحار الانوار، ج81،ص100) عجیب است که ما همیشه از خداوند می خواهیم تا توفیق عبادت و بندگی خود را به ما عطا کند اما از فرصت های بیشماری که در اختیار داریم استفاده نکرده و به راحتی آنها را از دست می دهیم مولا علی علیه السلام در کلام دیگری می فرمایند: «کل معالج یسأل الانظار و کل مؤجل یتحلل بالتسویف؛ کسانی که فرصت ندارند، به دنبال فرصتند و از خدا مهلت می طلبند تا بندگی و عبادت کنند و کسانی که فرصت دارند، با بهانه جویی کار را به تأخیر می اندازند.»(نهج البلاغه، حکمت، 285) ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا