بسم الله الرحمن الرحیم
مراسم عزاداری سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام صادق علیه السلام از سوی هیئت صاحب الزمان عج و مؤسسه نورالیقین در سالن اجتماعات موسسه در روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ شوال ۱۴۴۵ برگزار شد.🏴
این مراسم با سخنرانی و تدریس تفسیر سوره مبارکه "حج" (از طرح تفسیری جامع رضوان، تفسیر کل قرآن کریم) توسط استاد حسینی آل مرتضی آغاز گردید.
ایشان بیانات خود را با اشاره به یاران مکتب جعفری و کتابهایشان آغاز نموده و فرمودند ما اگر نمیتوانیم شبیه اهل بیت علیهم السلام باشیم باید تلاش کنیم تا شباهتی به یاران اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم.
◾️در بخش بعدی این مراسم نمایش مناظره هشام بن حکم و عمرو بن عبید توسط دو نفر از بانوان قرآنی به اجرا درآمد.
سپس دو نفر از خواهران به معرفی دو تن از یاران و شاگردان امام صادق علیهالسلام پرداختند.
◾️ و در نهایت این مراسم نورانی با قرائت زیارتنامه آن حضرت و مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام و سینه زنی و قرائت دعای فرج امام زمان عج به صورت دسته جمعی به پایان رسید.
┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدوبیستوهفتم
«الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و بخاطر هزینه هایى که از
اموالشان (در مورد زنان) مى کنند. و زنان شایسته، زنانى هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى که خدا براى آنان
قرار داده، حفظ مى کنند.
و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید. و (اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید. و (اگر راهى جز شدت عمل نبود) آنها را
تنبیه کنید. اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید. خداوند، بلند مرتبه و بزرگ است.»(نساء، ۳۴)
✅ اصطلاحات آیه ۳۴ نساء
1⃣ انواع باء (سببیّت و تعلیل، استعانت، ظرفیت، تعدیه، بدل، عوض، تبعیض، مجاوزه، زائد، قسم، تفدیه، به معنی فی، به معنی مَعَ و مصاحبت)
2⃣ حکم ، موضوع حکم و متعلَّق حکم
3⃣ تناسب بین حکم و موضوع
✅ موضوع: مقصود از رجال و نساء
❓مفسران درباره «رجال» و «نساء» در عبارت الرجال قوامون علی النساء چه نظراتی ارائه دادهاند؟
⬅️ نظر علامه طباطبایی
👈 علامه طباطبایی قدسسره عبارت «اَلرِّجالُ قَوّامونَ عَلَي النِّساء» را برای بيان احكام مطلق زن و مرد میداند (نه خصوص زن و شوهر) و می فرمايد:
👈 «مراد از جمله «بما فضل اللّه بعضهم على بعض» آن زيادتهايى است كه خداى تعالى به مردان داده، به حسب طاقتى كه بر اعمال دشوار و امثال آن دارند، چون زندگى زنان يك زندگى احساسى و عاطفى است، كه اساس و سرمايه اش رقت و لطافت است، و مراد از جمله: «بما أنفقوا» مهريهاى است كه مردان به زنان مىدهند، و نفقهاى است كه همواره به آنان مى پردازند.
از عموميت علت به دست مى آيد كه حكمى كه مبتنى بر آن علت است يعنى قيم بودن مردان بر زنان نيز عموميت دارد، و منحصر به شوهر نسبت به همسر نيست، و چنان نيست كه مردان تنها بر همسر خود قيمومت داشته باشند، بلكه حكمى جعل شده براى نوع مردان و بر نوع زنان است.»
⬅️ نظر علامه جوادی آملی
👈 علامه جوادی آملی در این باره می فرماید:
👈 اين آيه برای بيان احكام مطلق مرد و زن نيست، بلكه با توجّه به قرائن داخلی و خارجی، اين آيه برای بيان احكام زن و شوهر است.
❇️ قرائن داخلی:
1⃣ عهدهداری تمامی هزينه های اختصاصی زن و تأمين نيازهای منزل: «و بِما اَنفَقوا مِن اَموالِهِم».
2⃣ ذيل آيه كه میفرمايد اگر زنی به معصيت خدا آلوده شد يا در شُرف ارتكاب گناه قرار گرفت شايسته ترين فرد برای بازداشتن وی از گناه و امر به معروف و نهی از منكر، شوهر اوست كه وظيفه عموم مؤمنان را او در اينجا برعهده گرفته است تا
👈 در مرحله نخست او را موعظه كند و
👈 چنانچه مؤثر واقع نشد از او اظهار انزجار كند و
👈 در مرحله سوم زن را مانند هر معصيت كاری تنبيه بدنی كند.
🔸 برخی از فقها در كتابهای فقهی حق اقامه حدود بر زن را، حتی در زمان غيبت ـ چنانچه شوهر عالم به احكام و عادل باشد ـ به وی (شوهر) داده اند.
❇️ قرینه خارجی:
◀️ آيه بعدی كه حكم شقاق ميان زن و شوهر را بيان میكند: «واِن خِفتُم شِقاقَ بَينهما».
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
السـلام علیکــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)
یادِ شما؛
ابر بهارےست
که بر چشمانم مےبارد
و هر قطرهاش،
قلبم را پُر از شکوفه مےکند
آرےبا شما
از قلب پاییزےام؛
نغمهےِ بهار مےآید!
وقتےبیایے
فصلِ دنیا؛
همیشه بهار مےشود
سلامزیباترینبهار
چه روزے شود روزے که
با سلامِ به شما
شروع شود مولاے من
هر گاه سلامتان مےدهم
بند بند وجودم
لبخندتان را احساس مےکند
سلام بر تو
اے یگانه روزگار و اے تنهاترینِ عالم؛
سلام بر تو
و بر روزے که براے هدایت و محبّت
قیام خواهےکرد
السَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا اَلْإِمَامُ اَلْوَحیدُ و القَائِمُ الرَّشیدُ...
در افق آرزوهایم
تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج رامےبینم.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ ویژگیها وخصوصیات امام زمان(عج)
🔵 قسمت 1⃣2⃣
۲۰۱-آن حضرت معجزهی موجود زمان ماست.
۲۰۲-آن حضرت راهنمای آشکار انسانها به هر خیر و خوبی است.
۲۰۳-آن حضرت خبر عظیم است.
۲۰۴-آن حضرت در نزد خدای تعالی، بلند مرتبه است.
۲۰۵-آن حضرت آیه و نشانهی روشن پروردگار است.
۲۰۶-وجود مقدس امام زمان علیهالسلام حجت کامل الهی است؛ یعنی وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه بر تمام موجودات و مخلوقات عالم حجت است و خدای تعالی حجتی بزرگتر از آن وجود مقدس ندارد که در روایات هم داریم که اگر پیامبران گذشته اقرار به ولایت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و ائمهی اطهار علیهمالسلام نمیکردند به مقام پیامبری نمیرسیدند.
۲۰۷-نعمت کامل الهی است؛ یعنی آن موجود و آن نعمتی که اگر انسان آن را داشته باشد در حقیقت و واقعیت، به تمام نعمتهای الهی به طور کامل دسترسی پیدا کرده است، وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه است.
۲۰۸-تجلی آیات محکم الهی است؛ یعنی وجود مقدس آن حضرت، تمام وجود مبارکش بیانگر نشانههای متقن خدای تعالی است و تمام حرکات و سکنات و کلام مبارکش فقط خدای تعالی و حقیقت و هدایت را معرفی مینماید و انسان را به خدای تعالی میرساند.
۲۰۹-مایهی حیات موجودات است؛ همانطور که در زیارت روز جمعه خدمت مقدس حضرتش عرض میکنیم: سلام بر شما ای چشمهی حیات، باید این معرفت را نسبت به آن وجود مقدس داشته باشیم که حیات ما و بلکه تمامی موجودات عالم به آن وجود مقدس بستگی دارد و خدای تعالی آن حضرت را مایهی حیات موجودات قرار داده است.
۲۱۰-مایهی ارتباط با خداست.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 فقط کافیه راست بگی!
بقیهاش رو امام زمان(عج) درست میکنن ..
امام_زمان
استاد_پناهیان
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_بیست_و_یکم
✅ موضوع: احکام نماز
✅ تفاوت غروب ومغرب
🌷 مغرب:
👈مغرب موقعی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب پیدا می شود از بین برود
📚آيات عظام امام خامنه ای،امام خمینی، زنجانی،..
👈سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان بگذرد
📚آیات عظام:اراکی،گلپایگانی،صافی،فاضل،...
👈بنابر احتیاط واجب سرخی طرف مشرق از بالای سر انسان بگذرد
📚آیات عظام، تبریزی، وحید، سیستانی، ..
🌷غروب : زمانی است که خورشید از نظر پنهان میشود.
✅ اوقات نماز مغرب وعشاء
🌷وقت مخصوص مغرب
👈وقت مخصوص نماز مغرب از اول مغرب تا وقتی که از مغرب به انداره خواندن سه رکعت نماز بگذرد.
🌷وقت مخصوص عشاء
👈به اندازه خواندن نماز عشاء(مسافر ۲ رکعت غیر مسافر ۴رکعت) به نصف شب مانده می باشد واگر کسی تا این وقت نماز مغرب را عمدا نخواند باید اول نماز عشاء وبعد نماز مغرب را بخواند .
🌷وقت فضیلت نماز مغرب
👈از اول مغرب تا ناپدید شدن حمره مغربیه (سرخی طرف مغرب یا شفق ،از لحاظ وسعت از اذان مغرب تا ۵۱ دقیقه ادامه دارد.
🌷 وقت فضیلت نماز عشاء
👈از پایان وقت فضیلت نماز مغرب و تا یک سوم شب ادامه دارد واز لحاظ ساعت ۵۱ دقیقه بعد از مغرب تا گذشت ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه ادامه دارد.
🌷وقت مشترک
👈بین وقت مخصوص نماز مغرب و وقت مخصوص نماز عشاء وقت مشترک نماز مغرب وعشاء می باشد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ خواندن نماز عشاء قبل از مغرب
در وقت مخصوص (مسافر ) 👇
🌷عمدا بخواند⬅️ نماز باطل است.
🌷سهوا بخواند⬅️ صحیح است احتیاط مستحب بعد از نماز مغرب،نماز عشاء دوباره بخواند.(امام خمینی)
📚 آیات عظام:صافی،فاضل، بهجت، سبحانی، زنجانی، گلپایگانی، مکارم، .....
باطل است.
✅ ادامه دارد.....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#سوره_نساء_بخش_اول
#دهماردیبهشت۱۴۰۳
🍃آیه ۶۴ نساء
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا
در اولین جلسه تفسیر تخصصی در سال ۱۴۰۳ مورخ ۱۰ اردیبهشت، استاد حسینی آل مرتضی در بیان ارتباط آیه ۶۴ نساء با آیات قبل (۵۹ الی ۶۳) فرمودند: این آیات دارای سیاق واحدند و موضوع آنها حول محور اطاعت مطلق از پیامبر و عدم مراجعه به طاغوت است.
ایشان ضمن مرور این آیات افزودند:
🌠 در آیه ۵۹ نساء دستور به اطاعت بدون غیر شرط از رسول اکرم و الوالامر درتمامی حوزه های دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و... داده شده است که بیانگر عصمت پیامبر و همچنین ائمه اطهار است؛ یاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ.
🌠در آیه ۶۰ نساء خداوند متعال منافقین و عدهاي از مسلمانان را که به تبع آنها به طاغوت مراجعه می کنند تا برای آنها داوری کنند سرزنش می کند؛ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ...﴿۶۰﴾
🌠در آیه ۶۱ نساء به اعراض منافقین از رسول خدا اشاره کرده ومی فرماید آنها تظاهر به اطاعت از رسول خدا دارند ولی درواقع آنها نه تنها اطاعت نمی کنند بلکه دیگران را هم از این راه باز می دارند؛ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا ﴿۶۱﴾
🌠در آیه ۶۲ نساء می فرماید:
وقتی منافقین در نتیجه اعراض از پیامبر و حی الهی به مشکلات ومصیبتهایی دچار شدند در آن موقع برای توجیه کارشان و عذر خواهی نزد پیامبر رفتند و با توسل به قسم و دروغ که علت رجوع به طاغوت تنها رعایت ادب و برای خیر و صلاح بوده است؛ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا ﴿۶۲﴾
🌠در همین راستا خداوند متعال در آیه ۶۳ نساء این عذر تراشیها و توجیهات منافقین را بهانهای برای مخالفت با پیامبر می داند و می فرماید خداوند از دلهای مملو از کینه و دشمنی و فساد و تباهی آنها آگاه است و به پیامبر اسلام دستور می دهد از آنها اعراض کند ولی در عین حال آنها را به حال خود نگذارد بلکه در خلوت با قول بلیغ آنها را موعظه کند؛ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا ﴿۶۳﴾
👈برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
ادامه دارد...
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#سوره_نساء_بخش_دوم
#دهماردیبهشت۱۴۰۳
آیه ۶۴ نساء
🍃«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا»
در ادامه مباحث، استاد محترم مدیریت موسسه نورالیقین باتوجه به سیاق واحد آیه ۶۴ با آیه ۵۹ نساء در تفاوت این دو آیه فرمودند:
👈در آیه ۶۴ خداوند دستور به اطاعت از همه انبیاء الهی می دهد ( نبوت عام) چه پیامبرانی که صاحب شریعت بودند و یا پیامبرانی که حافظ شریعت بودند و رسالت پیامبر قبل از خود را تبلیغ می کردند. این آیه عصمت همه انبیاء را اثبات می کند که آنها چه قبل از بعثت و چه بعد از بعثت از خطا و
اشتباه مصون بودند.
👈آیه ۵۹ نساء دستور به اطاعت بی قید و شرط از رسول خدا و الوالامر (نبوت خاص) در تمامی حوزه ها می دهد که نشان دهنده عصمت پیامبر اکرم و امامان علیهم السلام در تمامی دوران زندگی (چه قبل از بعثت، چه بعد از بعثت، در کودکی، جوانی و مسائل شخصی) است که دچار خطا و اشتباه و فراموشی نمی شدند و این یعنی عقیده تنزیه الانبیاء که شیعیان به آن معتقدند.
👈نظر برخی از مفسرین در ابعاد عصمت پیامبران:
صاحب تفسیر المنار معتقد است که انبیاء الهی سه گونه افعال و اقوال دارند:
💥1- اوامر واحکامی که از طریق وحی دریافت و ابلاغ می کنند در اینجا اطاعت بدون قید و شرط لازم است در این بخش پیامبران عصمت دارند.
💥2- افعال شخصی انبیاء که ربطی به دیگران ندارد و اخبار و انشائ هم ندارد در این مورد پیامبران از خطا واشتباه مصون نیستند و عصمت ندارند.
💥3- اوامر و احکامی که پیامبر از طریق اجتهاد بیان می کند مثل احکام حکومتی در این حوزه ممکن است پیامبر دچار خطا واشتباه شود و عصمت ندارد. هرچند خداوند آنها را از خطا و اشتباه و فراموشی حفظ می کند و این خطا و اشتباه گناه محسوب نمی شود.
استاد محترم آل مرتضی با توجه به این نظریه فرمودند متاسفانه بعضی از علما با انحراف فکری که دارند در بعضی حوزه ها با دشمنان اسلام همدستی می کنند. شأن و مقام و منزلت قرآن و پیامبر را پایین می آورند.
دشمنان اسلامی در جایی که با علم و استدلال حریف اسلام و پیامبر نمی شوند با ایجاد شک و شبهه اعتماد مردم نسبت به پیامبر را کم می کنند.
👈مگر می شود خداوند دستور به اطاعت مطلق از پیامبر بدهد و از طرف دیگر پیامبران را از گناه وخطا و اشتباه نهی کند و در عین حال پیامبر دچار خطا واشتباه شود؟!
این می شود 👇👇
توارد ایجاب وتحریم در شئ واحد که جمع بین دو ضد است.
عدم اعتقاد به عصمت انبیاء یعنی اغراء به جهل
👈 قاعدهی فقهی «اغراء به جهل»
یعنی به نادانی و گمراهی کشاندن. یعنی به جای راهنمایی و ارشاد، انسان سعی کند با رفتار یا گفتارش نادانی یا خلاف واقعی را به کسی یا کسانی بچسباند.
👈 برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلام_صبحگاهی
🌷 السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَةُ وَعْدا غَيْرَ مَكْذُوبٍ
🌸 سلام بر تو اى پرچم برافراشته و دانش ریزان و فریادرس خلق و رحمت وسیع حق، و آن وعدهاى كه دروغ نشود.
#امام_زمان
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام وحجت خدا،اینگونه مشتاق ونگران و دلتنگ شیعیانشان! اما ما این چنین غافل...
🔵 قالَ سیدنا الصَّادِقُ صلوات الله علیه : وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّ رِيحَكُمْ وَ أَرْوَاحَكُمْ وَ رُؤْيَتَكُمْ وَ زِيَارَتَكُمْ وَ إِنِّي لَعَلَى دِينِ اللَّهِ وَ دِينِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِينُوا عَلَى ذَلِكَ بِوَرَعٍ وَ أَنَا فِي الْمَدِينَةِ بِمَنْزِلَةِ الشَّعْرَةِ أَتَقَلْقَلُ حَتَّى أَرَى الرَّجُلَ مِنْكُمْ فَأَسْتَرِيحَ إِلَيْهِ
🌕 #امام_صادق صلوات الله علیه فرمودند :
به خدا قسم كه من
1⃣ بوى شما را دوست دارم و
2⃣ ارواح شما را دوست دارم و
3⃣ زيارت و ديدار شما را دوست دارم و
🔹 حقا كه من بر دين خدا و دين فرشتگان خدا هستم اى شيعيان ، شما با ورع مرا بر اين دين يارى كنيد. من در تمام مدينه مانند يک دانه جو تک و تنها هستم ،در تمام مدينه حركت مى كنم تا يكى از شما را ببينم و با ملاقات و ديدار او استراحت خاطر برايم حاصل شود.
📚 بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار علیهم السلام جلد ۶۵ صفحه ۲۸ حدیث ۵۵
ای شیعیان به هوش!!! امام زمانتان عجل الله فرجه چقدر مشتاق توست وتو غافل.....
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
زیارت امام زمان علیه السلام بعد از نماز صبح
🔵 اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاىَ صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها وَبَرِّها وَبَحْرِها، وَسَهْلِها وَجَبَلِها، حَیِّهِمْ وَمَیِّتِهِمْ، وَعَنْ والِدَىَّ وَوَُلَْدى، وَعَنّى مِنَ الصَّلَواتِ وَالتَّحِیَّاتِ زِنَهَ عَرْشِ اللَّهِ وَمِدادَ کَلِماتِهِ، وَمُنْتَهى رِضاهُ، وَعَدَدَ ما اَحْصاهُ کِتابُهُ وَاَحاطَ بِهِ عِلْمُهُ، اَللّهُمَّ اِنّى اُجَدِّدُ لَهُ فى هذَا الْیَوْمِ وَفى کُلِّ یَوْمٍ، عَهْداً وَعَقْداً وَبَیْعَهً فى رَقَبَتى، اَللّهُمَ کَما شَرَّفْتَنى بِهذَا التَّشْریفِ، وَفَضَّلْتَنى بِهذِهِ الْفَضیلَهِ، وَخَصَصْتَنى بِهذِهِ النِّعْمَهِ، فَصَلِّ عَلى مَوْلاىَ وَسَیِّدى صاحِبِ الزَّمانِ، وَاجْعَلْنى مِنْ اَنْصارِهِ وَاَشْیاعِهِ وَالذّآبّینَ عَنْهُ، وَاجْعَلْنى مِنَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ، طائِعاً غَیْرَ مُکْرَهٍ فِى الصَّفِّ الَّذى نَعَتَّ اَهْلَهُ فى کِتابِکَ، فَقُلْتَ صَفّاً کَاَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصوُصٌ، عَلى طاعَتِکَ وَطاعَهِ رَسوُلِکَ وَآلِهِ عَلَیْهِمُ السَّلامُ، اَللّهُمَّ هذِهِ بَیْعَهٌ لَهُ فى عُنُقى اِلى یَوْمِ الْقِیمَهِ
📚 مفاتیح الجنان زیارت امام زمان بعد از نماز صبح
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
دستورات و توصیه های امام عصر علیه السلام برای گشایش کار و وسعت رزق بعد از نماز صبح
🟢 مرحوم عراقي به محضر امام زمان(عج) مشرف ميشوند واز طريق مرحوم سلطان آبادي دستورات زير را براي گشايش روزي دريافت ميکنند:
1⃣ بعد از نماز صبح دست روي سينه بگذار و ۷۰ مرتبه بگو:
🔹 يا فَتاح
2⃣ مداومت بر خواندن اين دعا:
لاحَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى الْحَىِّ الَّذى لا يَمُوتُ وَ الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَريكٌ فِى الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِىٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبيراً
3⃣ بعد از نماز صبح اين دعا را بخوان:
بِسْمِ اللَّهِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ وَ اُفَوِّضُ اَمْرى اِلَى اللَّهِ اِنَّ اللَّهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ، فَوَقيهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا، لا اِلهَ إلاَّ اَنْتَ، سُبْحانَكَ اِنّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ، فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنينَ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ، فَاْنَقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ، ما شآءَ اللَّهُ لاحَوْلَ وَ لاقُوَّةَ اِلاّ بِاللَّه ما شآءَاللَّهُ لا ما شآءَ النَّاسُ، ما شآءَ اللَّهُ وَاِنْ كَرِهَ النَّاسُ،حَسْبِىَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبينَ، حَسْبِىَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقينَ، حَسْبِىَ الرَّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقينَ، حَسْبِىَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ، حَسْبى مَنْ هُوَ حَسْبى، حَسْبى مَنْ لَمْ يَزَلْ حَسْبى، حَسْبى مَنْ كانَ مُذْ كُنْتُ لَمْ يَزَلْ حَسْبى، حَسْبِى َاللَّهُ لا اِلهَ اِلاَّهُوَ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْش ِالْعَظيمِ.
📚 مفاتیح الجنان / تعقیبات نماز صبح
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
⬅️ ۱۸ اردیبهشت ماه روز بیماری های خاص و صعب العلاج
↩️ این روز را روز جهانی تالاسمی و بیماریهای خاص و صعبالعلاج نامیدهاند.
👈 بیماریهای خاص و صعبالعلاج به آن دسته از بیماریهایی گفته میشود که در جامعه عمومیت نداشته و برای درمان آنها شرایطی ویژهای باید فراهم شود. در واقع این بیماریها درمان دائمی ندارند و فرد تا آخر عمر این بیماری ها را خواهد داشت.
👈👈براساس تعریف وزارت بهداشت، چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام اس در زمره بیماران خاص قرار میگیرند و درمان این بیماریها به عنوان درمانهای صعب العلاج به حساب می آید و بیماریهای سرطان، ام اس، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم، ای بی را نیز جزو بیماریهای صعب العلاج دستهبندی میکنند.
به امید شفای همه بیماران 🤲
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی
#قسمت_هفتم
✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام
◀️ آرای اهل تسنّن در مشروعیت جنگ جمل
⬅️ در این که جهاد امام علیه السلام با ناکثان در جنگ جمل، جهاد حق و مشروع بوده، در مذهب تشیّع مسلّم است و تردیدی در آن نیست. اما بعضی اهل تسنّن از همان آغاز جنگ، در مشروعیت آن تردید و تشکیک کردند که بدان اشاره می شود:
1⃣ تخطئه و بخشودن هر دو: سعدبن ابی وقّاص و بعضی از معتزله بر این باورند که هر دو جبهه، اعم از جبهه امام علیه السلام و جبهه ناکثان، در جنگ با یکدیگر به خطا رفته اند. اما امید به بخشش و شمول رحمت الهی بر هر دو گروه متخاصم هست.
2⃣ تخطئه هر دو و اختصاص بخشش به صحابه: این قول مانند قول پیشین، قایل به خطای هر دو گروه متخاصم است، اما بخشش و رحمت الهی را اختصاص به صحابه از هر دو جبهه داده، غیر صحابه را مستوجب مستوجب کیفر اخروی میداند.
3⃣ توقّف: گروهی از «حشویه» از هرگونه اظهارنظر و موضع له یا علیه صحابه حاضر در جنگ از هر دو گروه به شدت امتناع کرده، معتقدند در این باره باید سکوت اختیار کرد.
4⃣ حقّانیت هر دو گروه: فرقه دیگر از اهل تسنّن قایل به حقّانیت هر دو جبهه شدند؛ چرا که به زعم این قول هر دو گروه متخاصم دارای استدلال و حجّت و عذر شرعی برای جنگ با دیگری بودند؛ زیرا آنان هر کدامشان به مقتضای اجتهاد خود، درباره قتل عثمان و تحویل قاتلان او عمل کردند. حضرت علی علیه السلام قتل یک شخص (عثمان) توسط گروهی را موجب قصاص نمی دانست، اما اجتهاد سران ناکثان برخلاف آن بود. شیخ مفید این رأی را به جمع کثیری از اهل سنّت معاصر خود نسبت می دهد که وی به احتجاج با آنان پرداخته است.
5⃣ حقّانیت یک گروه مجهول: برخی دیگر از معتزله مانند واصل بن عطا و عمروبن عبید معتقد به حقّانیت یک گروه متخاصم هستند، اما در مقام اثبات، از تحقیق آن اظهار عجز و ناتوانی می کنند.
6⃣استثنای سه تن از ضلالت: گروه دیگر از معتزله مانند اسکافی، خیّاط و جبّایی ضمن اذعان به حق بودن جبهه امام علیه السلام و حکم به ضلالت جبهه متقابل، سه شخصیت گرداننده جنگ (طلحه، زبیر و عایشه) را از حکم ضلالت و گم راهی استثنا می کنند که در آخرت نیز هیچ عقابی متوجه آنان نخواهد بود.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_هشتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۱۴ سوره بقره
(قسمت اول)
👈 "وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا..."
و کیست ستمکارتر از آن که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید؟...
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَنْ: اسم استفهام، مبنی بر سکون ، محلا مرفوع، مبتدا
أَظْلَمُ: اسم تفضیل، خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَن: اسم موصول، مبنی بر سکون ، محلا مجرور به حرف جرّ
مِمَّن: جار و مجرور، متعلق به «اظلم»
مَنَعَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح، ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
مَسَاجِدَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
اللَّهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
أَن: حرف مصدری و ناصبه، مبنی بر سکون، محلی از اعراب ندارد.
يُذْكَرَ: فعل مضارع مجهول، منصوب به «اَن» ناصبه، علامت نصب فتحه ظاهری
فِي: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ
فِيهَا: جار و مجرور متعلق به «یذکر»
اسْمُ: نایب فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلامجرور، مضاف الیه
وَ: حرف عطف،مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
سَعَىٰ: فعل ماضی، مبنی بر فتح، ضمیر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
فِي: حرف جرّ، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
خَرَابِ: مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری
فِي خَرَابِ: جار و مجرور متعلق به «سعی»
هَا: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_بیست_و_هشتم
✅ موضوع: حرف ناصب مصدری
حروفی هستند که فعل ما بعد خود را علاوه بر منصوب کردن، به مصدر تأویل می کنند، که برحسب موقعیتش در جمله اعراب می شود.
🍃این حروف عبارتند از: أن، کی يا لکی
🍃روش تأویل مصدر:
اول: مصدر صریح فعل بعد از أن مصدری جایگزین فعل مذکور می شود.
دوم: مصدر صریح مؤول مطابق با نیاز جمله اعراب داده می شود.
سوم: فاعل بعد از أن مصدری بعد از مصدر صریح، ذکر می شود.
چهارم: اسم پس از مصدر صریح بعنوان مضاف الیه می آید و علامت جرّ می گیرد.
🔹مثال: إنَّ اللهَ یأمُرُکُم أن تَذبَحُوا بَقَرَةً
👈أن تَذبَحُوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون
🍃تأویل مصدر: ذِبحَکُم
نقش مصدر موول در اینجا مفعولٌ به برای فعل یأمُرُکُم می باشد و منصوب می شود.
🔹 مثال : کَی نُسَبِّحَکَ کَثیراً
👈کَی نُسَبِّحَکَ: فعل مضارع منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
🍃تأویل مصدر: لِتَسبیحِنا ایّاکَ
چون کی در معنای تعلیل است، بجای آن حرف جرّ لام قرار می گیرد و مصدر مؤول مجرور بحرف جرّ می شود.
چون فعل، ضمیر متصل مفعولی دارد، هنگام تأویل به مصدر آنرا بصورت ضمیر منفصل می آوریم.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅دراین مقطع آیه: ما کانَ لَهُمْ أن يَدْخُلُوهَا
أن يَدْخُلُوهَا: فعل مضارع منصوب و علامت نصب آن حذف نون
تأویل مصدر : دُخُولُهم ایَّاها
مصدر مؤول در اینجا اسم کان و مرفوع می گردد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی و کتاب موسوعة النحو و الصرف و الأعراب
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
┄┄┅••﷽ ••┅┄┄
💫۱۸ اردیبهشت یاد آور حماسه غرورآفرینان سال ۱۳۶۱ و آزادی هویزه است.
🌹هویزه ای که خاک آن با خون و ذرات بدن شهید علم الهدی آمیخته است، در نهمین روز از آغاز عملیات بیتالمقدس، به همراه پادگان حمید و بخش شمالی جاده اهواز-خرمشهر آزاد شد.
❇️در این حماسه شهر اهواز نیز پس از حدود ۲۰ ماه، از تیررس توپخانه دشمن خارج شد.
┄┅••🍃✻🍃••┅┄
مدیریت موسسه قرآنی نور الیقین
@moassese_nooralyaghin