عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 #گشادبازی و اختلاس و دروغی که به نفع دشمن است! #حتما_بخوانید 🔹یادداشت جنجالی مدیرمسئول #دوهفتهنا
🔴 #گشادبازی و #اختلاس ها وضع را به اینجا رسانده!
🔻این جمله تاریخی امام خمینی(ره) را بخوانید:
🔹اگر این تشریفات پر خرج سلطنتی و این ریخت و پاشها و اختلاسها نبود، بودجهی مملکت کسر نمیآورد تا در برابر آمریکا و انگلیس خاضع شوند و تقاضای قرض و کمک کنند. مملکت به خاطر این ریخت و پاشها و اختلاسها محتاج شده است؛ وگرنه نفت ما کم است؟ یا ذخایر و معادن نداریم؟ همه چیز داریم: لکن این مفتخوریها و اختلاسها و #گشادبازی هایی که به حساب مردم و از خزانه عمومی میشود مملکت را بیچاره کرده است. اگر اینها نبود، احتیاج پیدا نمیکرد که از اینجا راه بیوفتد برود آمریکا در برابر میز آن مردک (رئیس جمهور آمریکا) گردن کج کند که مثلا به ما کمک کنید!
🔹از طرف دیگر، تشکیلات اداری زائد و طرز اداره توأم با پرونده سازی و کاغذ بازی که از اسلام بیگانه است، خرجهایی بر بودجه مملکت تحمیل میکند که از خرجهای حرام نوع اول کمتر نیست. این سیستم اداری از اسلام بعید است. این تشریفات زاید که برای مردم جز خرج و زحمت و معطلی چیزی از اسلام نیست ... و تازه هیچ کاری هم از پیش نمیبرد. اینهاست که مملکت را محتاج میکند و جز زحمت و معطلی اثری ندارد.
" امام خمینی. کتاب ولایت فقیه. صفحهی ۴۷"
✍ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 همینقدر مسخره!
این کلیپ را ببینید؛ #عبدالله_بن_زاید_آل_نهیان، #وزیر_خارجه_امارات اصلاً نمی داند چه چیزی را امضا می کند!
خبر عادی سازی روابط برخی دولت های عربی با رژیم نامشروع #اسرائیل شاید برای برخی مهم و خطرناک جلوه کند ولی برای ما مثل همین کلیپ فوق مسخره است! دولت هایی که نمی توانند بند تنبان خود را نگه دارند امروز به قاعده مشهور لیبرال ها عمل می کنند که در برابر تجاوز مقاومت نکن بلکه بایست و لذت ببر!
شرف، غیرت و عزت کلیدواژه هایی است که حکام دولت های عرب منطقه از آن بی بهره اند. صدارتشان به مویی بند است. آمریکا بخواهد بعد از چند دقیقه باید جول و پلاس خود را جمع کنند!
آنانیکه برای چند صباح بیشتر زنده ماندن، عزت خود را فروختند و در آغوش ترامپ وحشی خوش رقصی می کنند، نمی دانند که چه چیزی را امضا می کنند!
شک نکنید چنانچه به لیبرال های وطنی ایران هم همین اجازه را بدهیم بدتر از امارات و بحرین، ایران را به فنا خواهند داد چنانچه سیاست های کلان این 7 سال غربگرایان در ایران نشان داد اقتصاد را به امید دست کدخدا به فنا داده اند!
وطن فروشی همان تن فروشی است. هزینه سازش خیلی بیشتر از مقاومت است. پول می دهند، دلار می دهند، نفت می دهند، خاک می دهند، موضع حمایت از آمریکا هم می گیرند، علیه ایران به نفع آمریکا اقدام می کنند و خلاصه همه جوره به آمریکا پا می دهند و آخر هم به اراده شیطان بزرگ متصل و متکی اند!
✍ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 به ائتلاف #اشرافیون_ریش_دار دل نبندید!
🔹اگرچه به تقسیم بندی چپ و راست اعتقادی ندارم اما راه گریزی از آن نیست. سالهای سال و در همه مقاطع مختلف تاریخی و در اکثر انتخابات ها(اکثر نه همه) این دوقطبی چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب بوده که مردم همیشه برای فرار از یکی به دیگری پناه برده اند.
🔸اگرچه رهبر انقلاب بارها تلاش کرده که ملت را نسبت به این دوقطبی آگاه کنند و بارها فرمودند من این دسته بندی را قبول ندارم بلکه می توان افراد و جریانات را به انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کرد اما عده ای از اصولگرایان همین نظریه رهبری را هم به گند کشیدند و هر آدم معامله گر و اشرافی گری را در قالب انقلابی جا دادند!
🔹انقلابی یعنی کسانی که از بن دندان به خدمترسانی به مردم معتقدند و در میدان عمل اینگونه اند؛ انقلابی یعنی کسانی که فسادستیزند و یک قدم در برابر مفسدین اقتصادی و سیاسی کوتاه نمی آیند؛ نسبت به رانت و فساد در دستگاه های دولتی و غیردولتی و حاکمیتی کوتاه نمی آیند؛ دستگاه ها را به خودی و غیرخودی تقسم نمی کنند؛ انقلابی یعنی کسانی که خود ساده زیست بوده و دنبال رفاه طلبی نیستند؛ انقلابی یعنی کسانی که آمریکا را دشمن می دانند اما همه مشکلات کشور را به گردن آمریکا نمی اندازند که ضعف ها و بی عرضه گی های خود را بپوشانند؛ انقلابی یعنی کسانی که نسبت به محرومیت ها بی تفاوت نیستند؛ نسبت به ناکارآمدی ها و سستی های مدیران سکوت نمی کنند؛ اهل معامله سیاسی نیستند؛ در برخورد با مفاسد، خودی و غیرخودی نمی کنند؛ از بن دندان به مردم و رأی مردم و توده ها احترام می گذارند و ...!
🔸راستی ها آمدند طرحی نو در انداختند به اسم وحدت انقلابیون! ائتلاف انقلابیون! از کمیته های وحدت گرفته تا شوراهای ائتلاف و شاجا و #شانا و ...! در همه انتخابات ها هم توانستند با ساختن یک لولو از رقیب، بر گرده جریان حزب الله و انقلابی سوار شوند! از آن طرف هم همین را می بینیم. کسانی از اصولگرایان لولو ساخته و با ترساندن مردم که اینها اگر آمدند چه می کنند، بر گرده اقشار مختلفی از مردم بالاخص دانشگاهیان و فرهنگیان سوار شدند!
🔹ترکیب مجلس فعلی اگرچه با ورود تقریباً 70 – 80 نماینده انقلابی نسبت به مجلس قبل متفاوت است و ما به همین حداقل هم امید داریم اما نتیجه همان دوقطبی است! در ایام انتخابات هرچه گفتیم اجازه دهید تکثر باشد؛ بگذارید نیروهای انقلابی کار خودشان را بکنند؛ اما فشارها و ترساندن ها ادامه پیدا کرد تا انقلابیون از لیست ها حذف شوند و آدم های معامله گر و سهمیه افراد و احزاب جایگزین شدند و شد آنچه شد!
🔸افرادی در قالب لیست ها بر حزب الله و انقلاب غالب شدند که امروز نه از عدالت حرف می زنند نه به شفافیت عمل می کنند، نه علیه آمریکا و برجام حاضرند قدمی بردارند نه برای طرح سؤال و استیضاح رئیس جمهور و وزرا فکری می کنند نه برای معیشت مردم و اقتصاد و بازار بی ثبات طرحی دارند، نه برای مبارزه با فساد فکر و طرحی آماده دارند!
🔹نمی دانم بناست تا کی در قالب این پوسته ها خود را در دوقطبی اشرافیون ریش دار و بی ریشه ی اصولگرا و مدعیان روشنفکری اصلاح طلب تعریف کنیم! تا کی باید دل در گرو ائتلاف ها و لیست های سفارشی بوده و خود را محصور در این سیکل تکراری کنیم؟
✍️ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 چرا احمدی نژاد به سمت رسانههای بیگانه رفت؟
🔹منتقد دوسال آخر ریاست جمهوری #محمود_احمدینژاد و سالهای اخیرش هستیم؛ اگرچه مصاحبه #احمدی_نژاد با رادیو فردا و رسانههای خصم که دشمنیشان روشن و واضح است، غلط بوده اما نتیجهی ندادنِ تریبون به وی در صداوسیما و رسانههای رسمی داخلی و حذف وی بطور کلی از ساختار سیاسی است.
🔹ضمن نقد به احمدینژاد که این محدودیتها مجوزی برای ارتباط با رسانههای دشمن نیست و وی میتواند در همین فضای مجازی هم حرف خود را به مردم برساند امادوستان بپذیریم که این محدودیت و گرفتن تریبون وی که با فشار دولت تدبیر و برخی نهادها بوده، اشتباه است! اشتباه از دو طرف ماجراست!
🔹بپذیریم یکی از دلایل گرایش برخی جریانات سیاسی و شخصیت ها به سمت رسانههای خارجی محدودیتها و سانسور آنها در #رسانه_ملی و رسانههای رسمی کشور است. اگرچه میگوییم آنها باید هوشمندانه تر برخورد کرده و خود را به دامان دشمنان نظام نیاندازند، اگرچه آنها خود هم با ندانمکاری فاصلهشان را بیشتر میکنند اما بپذیریم که سیاست رسانهای نظام مشکلات جدی دارد که باید اصلاح شود.
🔹یکی از دلایل اصلی رشد مخاطبین رسانههای دشمن در کشور و ارتباطگیری برخی از مردم با آنها همین مسئله است! وقتی به منتقدین اجازه ندهند در صداوسیما انتقادشان را بیان کنند معلوم است به رسانههای بیگانه پناه میبرند!
🔹نه فقط #محمود_احمدی_نژاد، بلکه عموم مخالفین و منتقدین دولت تدبیر و امید طی سالهای گذشته نتوانستند از طریق #صداوسیما انتقادات خود را به سیاستهای اقتصادی و خارجی و فرهنگی دولت اعلام کنند.
داود مدرسییان
@modaresian
🔴 دزد معتبر و دزد ضعیف!
🔹هلاک پیشینیان شما از آنجا بود که دزد معتبر را رها می کردند و دزد ضعیف را مجازات می دادند. پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) – نهج الفصاحه، جلد 1، صفحه 345
🔸گرداندن جمعی از اراذل و اوباش و اشرار در شهر برای له کردن غرور و بی آبرو کردن آنها، مجازات پسندیده ای برای کسانی است که با قمه و چاقو به زنان و دختران و مردم بی گناه حمله ور شده و خیابان ها را ناامن می کنند. اما به نظر نمی رسد این اقدام باعث خوشحالی مردمی باشد که تا حالا ندیده اند که مفسدین اقتصادی را همینگونه در کوچه و بازار بچرخانند تا رسوایشان کنند!
🔹وقتی مردم می بینند کسی همچون فاضل خداداد اولین رکورددار فساد اقتصادی(123 میلیارد تومان) اعدام می شود اما مرتضی رفیق دوست برادر #محسن_رفیق_دوست به حبس ابد و سپس بعد از سالها، حکم به 8 سال حبس تغییر می کند؛ وقتی خاوری یکی از متهمین فساد 3 هزار میلیاردی مثل آب خوردن از کشور فرار می کند و #مه_آفرید_امیرخسروی شبانه و بدون حضور مردم و دوربین ها اعدام می شود، چگونه خوشحال باشند؟
🔸وقتی مردم نمی بینند که #غلامحسین_کرباسچی، #شهرام_جزایری، #بابک_زنجانی، #محمدرضا_رحیمی، #مهدی_هاشمی، #حسین_فریدون، #مهدی_جهانگیری، #رسول_دانیال_زاده، #وحید_مظلومین، #احمد_عراقچی، #شبنم_نعمت_زاده دختر وزیر، #هادی_رضوی داماد شریعتمداری، #حسن_میر_محمدعلی داماد شمخانی و امثال هدایتی و رعیت و سایر مفسدان اقتصادی در هر استان و شهر، در خیابان ها گردانده شده تا بی آبرو شوند، آیا از گرداندن چند شرور(که مجازات رسوایی حقشان است) خوشحال می شوند؟
#داود_مدرسی_یان
@modaresian
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 چرا احمدی نژاد به سمت رسانههای بیگانه رفت؟ 🔹منتقد دوسال آخر ریاست جمهوری #محمود_احمدینژاد و س
🔴 بیانصافی برخی دوستان
🔹برخی دوستان بزرگوار مطلب فوق را در حمایت از #محمود_احمدی_نژاد تلقی کردند و بعضاً مطالبی نوشته و مشکلات #احمدی_نژاد را یادآوری کردند.
🔸متاسفانه یکی از مشکلات تصمیمگیران و مردم ما همین است. مسائل را بصورت مطلق تحلیل میکنند. افراد را سیاه سیاه یا سفید سفید در نظر میگیرند.
🔹حقیر تاکنون دهها نقد مبنایی به #احمدی_نژاد نوشتهام و او را بعنوان یکی از #عاملان_وضعیت موجود معرفی کردهام که با حاشیه سازی در دوسال آخر و عدم اطاعت از رهبری و عدم پذیرفتن انتقادات حزب الله، باعث روی کارآمدن حسن روحانی شده است. لینک این مطلب:
https://eitaa.com/modaresian/2188
🔸اصل حرف ما چه بود؟ حرف ما این بود که محدودیتی که صداوسیما برای برخی طیفهای درون نظام که منتقد و مخالف هستند ایجاد کرده باعث روی آوردن آنها به رسانههای بیگانه شده.
🔹بلی؛ روزی روزگاری در دهه ۶۰ صداوسیما محل برگزاری مناظرات مختلف بین شهیدان بهشتی، مطهری و علامه مصباح و سایر شخصیتهای انقلابی با مارکسیستها، کمونیستها و غیره بود! چه شده حالا منتقدین برجام و FATF و 2030 و ... هم نمیتوانند در صداوسیما یک مناظره با دولتمردان داشته باشند؟
🔸چه شده که اجازه نمیدهیم مسائل مهم و مورد اختلاف جامعه، با گفتگو و مناظره در صداوسیما طرح شود؟ آیا ما نمیتوانستیم همچنین رسانه های آمریکایی و اروپایی، گفتگوی چالشی و صریح با روسای جمهوری سابق کشور یا رئیس جمهور فعلی داشته باشیم؟
🔹بله؛ ایجاد محدودیت برای شخصیتها و جریانات، مجوزی نیست که آنها با رسانههای خصم مصاحبه کنند، اما قبول داریم که این محدودیتها باعث هُل دادن منتقدین و مخالفین به آغوش دشمن میشود؟ معتقدم چنانچه مناظرات سال۸۸ ادامه پیدا میکرد و صداوسیما فردی چون میرحسین موسوی را روبروی یک مجری صریح و چالشی قرار میداد، سیدمحمد خاتمی را مقابل یک مجری چالشی قرار میداد، یا حداقل برنامههای چالشی "دیروز، امروز، فردا" ادامه پیدا میکرد آن همه خسارت به بار نمیآورد و فتنه گران تا امروز نمیتوانستند مظلومنمایی کنند.
🔸متاسفانه برخی دوستان این سوال حق را به حمایت از احمدی نژاد تقلیل دادهاند در حالیکه ما تاکنون دهها یادداشت انتقادی خطاب به احمدینژاد نوشتهایم. آن همه یادداشت را نمیبینند و این نکته انتقادی را حمایت از احمدی نژاد تفسیر میکنند!
🔻لینک یادداشت "احمدینژاد یکی از عاملان وضعیت موجود":
https://eitaa.com/modaresian/2188
✍️ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هرکس بگوید دادنِ #دنا_پلاس به نمایندگان مجلس آنهم باقیمت کارخانه، مصداق رانت و رفاهطلبی وخلاف عدالت است، حتماًبا مارکسیستها،کمونیستها،مجاهدین خلق، فرقان و.. سَر و سِری دارد و یک آدم ضدرفاه است. او نمیداند شهید مطهری هم ماشین مدل بالا سوار میشده!
😅😅
✍️ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 کدام مکانیزم؟ - 1
#انتخابات_1400
🔹حتماً به یاد دارید در دوران انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر همیشه هستند برخی از دلسوزان در کنار برخی دلسوزنماها، که می گویند ما برای رسیدن به گزینه های مطلوب باید مکانیزم داشته باشیم. وقتی از آنها می پرسیدیم چه مکانیزمی بهتر است؟
🔸می گفتند همه یا اکثر نخبگان را جمع کرده(مجمع عمومی) و برای انتخابِ گزینه اصلح، بین آنها رأی گیری شود. هر کس بیشترین رأی را آورد همان گزینه اصلح است.
🔹بعد می گفتند البته مصالحی وجود دارد که نمی توان صرفاً به رأی گیری بین نخبگان اعتنا کرد. باید گزینه نهایی و لیست نهایی در اتاق دربسته تعدادی از بزرگان بسته شود. آنها به مصالح جامعه نگاه می کنند، جدا از رأی گیری درون مجمع عمومی(نخبگان)، به نظرسنجی ها هم نگاه می کنند و ...!
⭕️ نکته: می گفتند فقط هم کسانی از نامزدها در این ساختار قرار می گیرند که عهدنامه ما را امضا کنند(اصلاً ملاک اصلح بودن و شایستگی ها نبوده).
🔸این چنین افراد و لیست های مورد نظر خود را به جامعه انقلابی غالب می کردند. برخی کاندیداها که در بین اعضای شورای مرکزی نفوذ داشتند اتوبوس اتوبوس آدم می آورده تا در مجمع عمومی رأی بالایی کسب کنند. همزمان با نفوذ در برخی موسسات افکارسنجی و نظرسنجی، اسم خود را جزو گزینه های رأی آور ثبت و اصطلاحاً، نظرسازی می کردند. البته گاهی نفوذ اشخاص در شورای مرکزی به حدی بود که اساساً نیازی به رأی آوری در مجمع عمومی یا نظرسنجی ها هم نداشتند!
🔹این مکانیزم در اکثر انتخابات ها و اکثر شهرها از ناحیه بزرگان اصولگرا اجرا شده است. برخی از ضعف های مجلس فعلی ناشی از همین مدل مکانیزم بوده.
🔸اخیراً برادرمان آقای سیدیاسر جبرائیلی در توئیتی نوشته است: «برای تحقق دولتی انقلابی، مکانیزم سنتی ائتلاف که خروجی آن یک فرد است باید کنار گذاشته شود. کسی که شب ثبت نام تصمیم به حضور می گیرد، بی شک نه تیمی برای اداره کشور دارد نه برنامه ای. افرادی که تصمیم به حضور دارند تیم خود را معرفی کنند و بدنه عظیم جریان انقلاب تصمیم آخر را می گیرد».
🔹اگرچه شاید این نکته ایشان که نامزدها از الان حضور خود را اعلام کرده و تیم خود را معرفی کنند صحیح است، اما سؤالات جدی داریم که کدام بدنه انقلاب قرار است تصمیم آخر بگیرند؟ چرا ایشان نمی گوید در انتخابات اخیر مجلس، فردی همچون یامین پور از بین 8000 رأی مجمع عمومی نفر اول بود اما نهایتاً در لیست قرار نگرفت؟
🔸چرا ایشان شفاف نمی گوید امثال حمید رسایی، مجتبی ثابتی، محمدصادق شهبازی، علی جعفری و ... براحتی از لیست 30 نفره حذف شدند با اینکه هم در مجمع عمومی رأی آوردند هم در نظرسنجی ها بالا بودند؟
🔹بهتر است بجای لفظ «بدنه انقلاب» بنویسید: آقای #حسین_فدایی، #حداد_عادل، دو نفر دیگر تصمیم آخر را می گیرند! بهتر است برای انتخابات ریاست جمهوری با بدنه حزب الله روراست باشید..
ادامه دارد...
✍️ #داود_مدرسی_یان
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
24.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیا باید منتظر دستور رهبری باشیم؟!
🔹حوادثی روزانه برای انسان پیش میآید که نیاز است بصورت مستقل فکر کند، تحلیل کند و تصمیم بگیرد.
🔸ملتی سیاسی هستیم ولی اکثریت اهل تحلیل و تدبر نیستیم. عموم ما متدینین غالب منتظریم تا به ما بگویند بکن یا نکن! در اکثر مواقع منتظریم تا رهبری تحلیلی ارائه کند و آنگاه همه تکرار کنیم!
🔹مسئول دولتی و غیردولتی و نماینده ما، دانشجو و استاد دانشگاه ما، طلبه و روحانیت و ائمه جمعه ما، مسائل میآیند و تحلیل نمیکنند؛ حتماً رهبر انقلاب باید وارد شوند!
🔹آیا ما باید منتظر بمانیم تا رهبری در همه مسائل اعم از محرم و #اربعین و غیره ورود کنند و بگویند مطیع دستورات #ستاد_ملی_کرونا باشید؟ پس تدبیر و تحلیل ما چه شد؟ چندبار باید تکرار شود؟
🔸این جملات ایشان را بخوانید که بارها گفتند منتظر من نمانید! "شما بهعنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید، تحلیل داشته باشید - که من حالا عرض خواهم کرد - نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید. اینجور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى دربارهى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضعگیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد. رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیمگیرى کنید؛منتها معیار عبارت باشد از تقوا". رهبر انقلاب، ۱مرداد۹۳
داود مدرسییان
@modaresian
هدایت شده از لفظ قلم | زهرا محسنیفر
تصمیم امیرالمؤمنین (ع) به پذیرش "حکمیت"، تصمیمی مدبرانه بود، اما آنها که حکمیت را به او تحمیل کردند، با مخ در جهنماند.
تصمیم امام حسن (ع) به پذیرش "صلح" معاویه، تصمیمی عاقلانه بود اما آنها که او را مجبور به پذیرش صلح کردند، همنشین دوزخی ابوموسی اشعری شدند.
تصمیم امام رضا (ع) به پذیرش "ولایتعهدی"، تصمیمی دوراندیشانه بود، اما آنها که امام را در جایگاه ولایتعهدی نشاندند، همنشین دوزخی معاویه شدند.
تصمیم امام خمینی بر پذیرش "قطعنامه ۵٩٨" تصمیمی مدبرانه بود اما آنها که جام زهر را به امام خوراندند، بعدها "برجام" را به امام خامنهای تحمیل کردند.
#دفاع_مقدس
✍#زهرا_محسنی_فر
https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
تصمیم امیرالمؤمنین (ع) به پذیرش "حکمیت"، تصمیمی مدبرانه بود، اما آنها که حکمیت را به او تحمیل کردند،
میخواستم تحلیلی بنویسم بر بیانات حضرت آقا در رابطه با #جام_زهر #قطعنامه_598
سرکار خانم محسنی فر کار منو راحت کرد. احسنت بر شما
خلاصه و مفید 👌
هدایت شده از رو به راه | رها عبداللهی
🔴 قانون حجاب؛ نیازمند بازنگری یا دقیق نگری؟!
🔺این روزها دوباره بحث پیرامون «حجاب اجباری » یا به عبارت دیگر «قانون حجاب آری یا خیر» داغ شده. بسیاری از متن ها و نظرات مملو بود از احساس درد و دغدغه و دنبال راه حل گشتن. بعضی به سراغ مبنا رفته و برخی نظراتی سطحی مطرح کردند. کاری به اظهار فضل های غرض ورزانه ندارم. اما آن درد و دغدغه، حس مشترک همه دلسوزان دین و انقلاب و جامعه امروزمان است. ما در حوزه پوشش جامعه با یک معضل، یک آشفتگی، یک بی هویتی، یک تقلای جمعی آشفته برای تغییر، یک سردرگمی... روبرو هستیم.
🔹به نظر من این بحث یک بحث دو وجهی ست که در بسیاری از انتقادها این تفکیک دیده نمی شود. یک وجه این که آیا استاندارد پوشش مدنظر حاکمیت باید به صورت قانون الزامی معین شود؟ و وجه دوم این که ابزار حاکمیت برای التزام عملی افراد به این قانون چه باید باشد؟
🔹بسیاری در پاسخ به سوالات وجه دوم به سراغ وجه اول رفته و از اساس منکر آن شده اند و همین عدم تفکیک موجب بی نتیجه بودن بسیاری از مباحث شده.
🔹برای بحث پیرامون وجه نخست باید حجاب و هر ارزش اجتماعی دیگری که برخاسته از شرع مبین است، را در چارچوب حاکمیتی و هویتی دید و وجه دوم این بحث نیازمند بررسی و آسیب شناسی پیوست های اجرا و الزام قوانین در کشور است.
🔺وجه اول
🔹در حکومت اسلامی قانون گذار بالاترین مرتبه ی وجودی یعنی الله است. فرق قانون گذاری الله با انسان ها این است که مصلحت فرد و جامعه هر دو باهم دیده شده است و صلاح این دو باهم تزاحم ندارد. چراکه غایت، سعادت کل انسان هاست و قوانین اجتماعی اسلام از همین غایت سرچشمه می گیرد.
🔹اسلام بدون عمل به عقاید، ادعایی بیش نیست و جامعه ی اسلامی بنا نیست در مرحله ی ادعا متوقف شود. بلکه باید رشد کند تا اهداف الهی تامین شود. پس قوانین در حکومت اسلامی نقش هویتی و حیثیتی پیدا می کنند. هرکدام از ارکان هویتی یک ساختار لنگ بزند، به کل آن لطمه می زند و باید اصلاح شود تا ساختار فرو نریزد. الزام اجرای قوانین توسط حاکمیت از اینجا می آید. برقراری عدالت یا امنیت باشد یا حجاب فرقی نمی کند. عقب ماندگی در هرکدام مایه خدشه به هویت نظام اسلامی ست. اگر در هر کدام نقص بود، اگرچه باید نقص را برطرف کرد، اما دلیلی برای رها کردن باقی ارکان هویتی نیست. از این نظر حجاب مساله ای حاکمیتی و سیاسی ست.
🔹البته این بدان معنا نیست که همه ی مخالفان حجاب دلیلشان برای مخالفت سیاسی ست. اما مخالفان جمهوری اسلامی همه مخالف حجاب هستند. چون به خوبی متوجه هویتی و حیثیتی بودن آن هستند.
🔺وجه دوم
🔹عدم تناسب پوشش بسیاری افراد با استانداردهای اسلامی در کشور ما بسیاری را به این باور رسانده که ما پس از انقلاب راه را اشتباه رفته ایم و از اساس نباید حجاب را اجباری اعلام می کردیم و همین باعث افسارگسیختگی و بی هویتی اوضاع پوشش در جامعه شد. عده ای هم پا را فراتر گذاشته و می گویند اجبار حجاب در اوایل انقلاب موجب پیاده کردن بسیاری از زنانی که خود در راهپیمایی های روزهای انقلاب حاضر بوده اند از قطار انقلاب شد و این آغاز دو دستگی و خط کشی ها در نظام و ایجاد گسل های اجتماعی شد.
🔹اینجا همان نکته عدم تفکیک دو وجه قضیه دیده میشود.
🔹تغییر اعتقادات مردم در جهت قرار گرفتن در چارچوب اهداف نظام اسلامی، پیوست های اجتماعی و فرهنگی و سیاست گذاری های دقیق آموزشی می خواست؛ اگر این پیوست ها رعایت نشده چرا علت را در وجه اول می جوییم؟
🔹اگر در ادامه تغذیه فرهنگی و فکری جامعه مطابق با تهاجم فرهنگی و تغییر مقتضیات زمان نبود، مشکل از اصل قانون است؟
🔹کسانی که می گویند قانون حجاب اجباری عامل این آشفتگی هویت جامعه در پوشش است، آیا تصور می کنند این آشفتگی با آزادی پوشش برطرف یا تعدیل می شود؟ یا اینکه این بار با سیل مسایل حل نشده و غیر قابل کنترل دیگری در فرهنگ، آموزش، اقتصاد، اخلاق و حتی سیاست مواجه خواهیم شد؟
🔹اینکه بعضی برخوردهای افراطی، جاهلانه و ندانم کاری عده ای که بعدها هم از آن ور بوم افتادند، موجب تحریک گسل های اجتماعی شده، مربوط به وجه اول قضیه حجاب (اصل وجود قانون) است یا وجه دوم(شیوه ی اجرا)؟
🔹مهاجمان فرهنگی قانون حجاب را بزرگترین مانع ریشه کنی حجاب در کشور ما می دانند. منتقدان اجرا نشدن پیوست های فرهنگی چرا با آنان هم نوایی می کنند؟
🔻پاسخگویی به سوال مهم مربوط به این وجه بحث، جای بسی گفتگو و نقد و بررسی دارد. آنقدر عملکردهای خطا، نادیده گرفتن واقعیت ها، تسامح ها، آسیب شناسی نکردن ها... تکرار شده که گاه به نظر می رسد معضل پوشش در جامعه ما گرهی ناگشودنی ست. باید بحث و گفتگو پیرامون این دغدغه مهم از کلیشه های کم تاثیر فعلی خارج شود و آنقدر نظرات به بوته ی نقد و گفتگو گذاشته شود تا تصمیم گیران و سیاست گذاران را ومجریان و ناظران را و ادار به تدبیری دیگر کنند.
📝#رها_عبداللهی
@roo_be_rah