✍ سیستم مدیریت محیط زیست
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_پروژه
#مدیریت_کیفیت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سیستم مدیریت محیط زیست #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #مدیریت_پروژه #مدیریت_کیفیت #پایگاه_جامع_مدیریا
✍ سیستم مدیریت محیط زیست
✅ سازمان جهانی استانداردسازی (ISO) یک سازمان غیردولتی بینالمللی است که در ۲۴ فوریه سال ۱۹۴۷ تاسیس شد. این سازمان متشکل از مؤسسههای ملی استانداردسازی ۱۳۰ کشور بزرگ و کوچک #صنعتی و در حال توسعه از کلیه مناطق دنیاست.وظیفه اصلی #ایزو توسعه استانداردسازی و فعالیتهای مرتبط در جهان با نگرشی تسهیلکننده نسبت به تبادلات بینالمللی کالاها و خدمات، بهبود همکاری در محدوده علمی، فنی، اطلاعاتی و فعالیتهای اقتصادی و حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده است.
✅ #سازمان بینالمللی استاندارد (ایزو) تدوین استانداردهای فنی و اختیاری را بر عهده دارد. این استانداردها تقریباً شامل کلیه موارد مربوط به تکنولوژی و نیز کمک به ساخت و عرضه کالاها و خدمات مؤثرتر، ایمنتر و بهداشتیتر میشود. استانداردهای ایزو تجارت و #بازرگانی بین کشورها را آسانتر و صحیحتر میکند و به طور کلی از مصرفکنندگان کالاها و خدمات حمایت، و زندگی آنها را سهلتر میکند. به عبارت دیگر اقدامات ایزو که منتج به موافقتنامههای بینالمللی گشته، در نهایت به صورت استانداردهای بینالمللی چاپ میشود.
✅ محیط زیست، محیطی شامل هوا، آب، خاک، منابع طبیعی، گیاهان، جانوران، انسانها و روابط متقابل بین آنها که سازمان در آن #فعالیت مینماید. توجه روز افزون به حفظ محیط زیست از طریق برقراری قوانین و ضوابط ملی، منطقه ای، بین المللی و همچنین سطح آگاهی، نیازها و انتظارات ذی نفعان نسبت به توسعه پایدار از طریق تعامل بین سه رکن آن یعنی محیط، جامعه و اقتصاد باعث ایجاد تحرک و انگیزه در سازمان ها در برقراری سیستم های مدیریت محیط زیستی با هدف مشارکت در رکن #پایداری محیط زیست شده اند.
✅ بدیهی است که #استانداردسازی در سطح بین المللی و ایجاد هم زبانی و هم نوایی به گسترش رویکردهای محیط زیستی در دنیا کمک شایانی نموده است. انتظارات اجتماعی برای توسعه پایدار، شفافیت و پاسخگویی منجر به قوانین سختگیرانه، فشار فزاینده آلودگی بر محیط، استفاده غیر موثر از منابع، مدیریت نامناسب پسماند، تغییرات آب و هوایی، تضعیف و فقدان تنوع محیط زیستی شده است. این #استاندارد مبنای بسیار خوبی برای سازمان است تا توسط آن بتواند جنبه های محیط زیستی را شناسایی و با تعیین پیامدها و تعریف اقدامات مناسب، آنها را مدیریت نماید.
✅ با توجه به تغییرات جدید در این ویرایش، سازمان باید عوامل درون و برون سازمانی مرتبط با مقاصد و جهت گیری های #راهبردی که بر توانایی #سازمان در دستیابی به نتایج سیستم مدیریت محیط زیست تاثیر دارند را تعیین نماید. این عوامل، ورودی خوبی برای تعیین اهداف و همچنین با توجه به نیازها و انتظارات ذی نفعان، مبنایی برای طرح ریزی ریسک ها و فرصت ها در نظر گرفته می شوند.
✅ تفکر مبتنی بر #ریسک بروی فرآیند های سیستم مدیریت #محیط_زیست به عنوان یک ابزار پیشگیرانه به سازمان کمک خواهد کرد تا عوامل و موضوعات نامطلوب و موثر در دستیابی به اهداف، شناسایی و ضمن اولویت بندی آنها از طریق تعریف اقدامات مناسب، تعیین تکلیف شوند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_پروژه
#مدیریت_کیفیت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ معرفی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_پروژه
#مدیریت_کیفیت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ معرفی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #مدیریت_پروژه #مدیریت_کیفیت #پای
✍ معرفی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
✅ سازمان جهانی استانداردسازی (ISO) یک سازمان غیردولتی بینالمللی است که در ۲۴ فوریه سال ۱۹۴۷ تاسیس شد. این سازمان متشکل از مؤسسههای ملی #استانداردسازی ۱۳۰ کشور بزرگ و کوچک صنعتی و در حال توسعه از کلیه مناطق دنیاست.وظیفه اصلی ایزو توسعه استانداردسازی و فعالیتهای مرتبط در جهان با نگرشی تسهیلکننده نسبت به تبادلات بینالمللی کالاها و خدمات، بهبود همکاری در محدوده علمی، فنی، اطلاعاتی و فعالیتهای اقتصادی و حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده است.
✅ سازمان بینالمللی استاندارد (ایزو) تدوین استانداردهای فنی و اختیاری را بر عهده دارد. این استانداردها تقریباً شامل کلیه موارد مربوط به تکنولوژی و نیز کمک به ساخت و عرضه کالاها و خدمات مؤثرتر، ایمنتر و بهداشتیتر میشود. استانداردهای ایزو تجارت و بازرگانی بین کشورها را آسانتر و صحیحتر میکند و به طور کلی از مصرفکنندگان کالاها و #خدمات_حمایت، و زندگی آنها را سهلتر میکند. به عبارت دیگر اقدامات ایزو که منتج به موافقتنامههای بینالمللی گشته، در نهایت به صورت استانداردهای بینالمللی چاپ میشود.
✅ هدف از سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ارائه چهارچوبی برای مدیریت ریسک ها و فرصت های ایمنی و بهداشت شغلی می باشد. هدف و خروجی های مورد انتظار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی پیشگیری از مصدومیت و بیماری مرتبط با کار کارگران و ایجاد محیط های کاری ایمن و سالم؛ در نتیجه؛ حذف خطرات و به حداقل رساندن ریسک های ایمنی و بهداشت شغلی با در نظر گرفتن شاخص های #پیشگیرانه و حفاظتی موثر برای سازمان بسیار حائز اهمیت است. زمانی که این شاخص ها توسط سازمان و به واسطه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی بکارگرفته شود؛ سازمان می تواند عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی خود را بهبود ببخشد.
✅ #سیستم_ایمنی_و_بهداشت_شغلی در هنگام انجام اقدام اولیه برای پرداختن به فرصت ها جهت بهبود عملکرد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می تواند بسیار موثر و کارا باشد. پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی مطابق با این سند می تواند ریسک های ایمنی و بهداشت شغلی خود را مدیریت و عملکرد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی خود را بهبود دهد. سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی می تواند سازمان را در دستیابی کامل به الزامات قانونی و سایر الزامات کمک نماید.
✅ استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی توسط کمیته پروژه ISO/PC 283 تحت عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی تهیه شده است. این استاندارد به خوبی امکان ایمنی و بهداشت محیط کار را با پیشگیری از مصدومیت و بیماری مربوط به محیط کار و بهبود عملکرد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را به سازمان ها را می دهد. این استاندارد در هر سازمانی که می خواهد خطرات محیط کاری خود را حذف؛ ریسک های ایمنی و بهداشت شغلی را به حداقل برساند و عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی سازمان خود را #بهبود بدهد قابل کاربرد می باشد.
✅ این استاندارد به سازمان ها در دستیابی به خروجی های مورد انتظار سیستم مدیریت ایمنی و #بهداشت_شغلی کمک می نماید. این خروجی ها می تواند شامل موارد زیر باشند:
▪️الف) بهبود مستمر عملکرد OH&S
▪️ب) برآورده سازی الزامات قانونی و سایر الزامات؛
▪️ج) دستیابی به اهداف OH&S.
این استاندارد به موضوعاتی همچون ایمنی محصول؛ تخریب اموال یا پیامدهای محیط زیستی نمی پردازد. این استاندارد در خصوص ایمنی و بهداشت شغلی کارگران و سایر طرف های ذی نفع مربوطه می پردازد.
✅ این #استاندارد_بین_المللی مبتنی بر اصول مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است که در راستای ILO تشریح شده است. در این استاندارد، هر یک از این اصول و دلایل منطقی اهمیت آنها برای سازمان توضیح داده شده و مثالهایی در خصوص فواید ارزیابی با این اصول و اقدامات معمول برای بهبود عملکرد سازمان در زمان به کاربردن این اصول ارائه شده است.
✅ این استاندارد از استاندارد BS OHSAS 18001:2007 تبدیل شده است به استاندارد ISO 45001:2018. از بزرگترین تغییرات در این استاندارد، ۱۰ بند شدن آن بر اساس Annex SL است. یک سازمان مسئول ایمنی و بهداشت شغلی کارگران و سایر افرادی است که می توانند تحت تاثیر فعالیت های آن سازمان قرار گیرند. این مسئولیت شامل ترویج و محافظت فیزیکی و سلامت روحی آنها می باشد. استقرار یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی یک تصمیم استراتژیک و عملیاتی در یک سازمان می باشد. موفقیت سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی به رهبری؛ تعهد و #مشارکت تمامی سطوح و بخش های سازمان بستگی دارد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_پروژه
#مدیریت_کیفیت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ طبقهبندی مدیران (سطوح مدیریتی)
🔴 #هرم_مدیریتی
▪️مدیریت عالی
▪️مدیریت میانی
▪️مدیریت عملیاتی
🔺منبع: کتاب اصول مدیریت
🔻#دکتر_علی_رضائیان
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modirya
Modiryar | مدیریار
✍ طبقهبندی مدیران (سطوح مدیریتی) 🔴 #هرم_مدیریتی ▪️مدیریت عالی ▪️مدیریت میانی ▪️مدیریت عملیاتی 🔺م
🔴 طبقه بندی مدیران (سطوح مدیریتی)
✅ مدیران را می توان به شیوه های مختلفی طبقه بندی کرد. این شیوه های مختلف براساس حوزه های کاری مختلف در مشاغل مدیریتی بوجود می آیند. به طور کلی در هر سازمانی می توان ۳ سطح مدیریتی زیر را تعریف کرد:
🔴 #هرم_مدیریتی
▪️مدیریت عالی
▪️مدیریت میانی
▪️مدیریت عملیاتی
این سطوح مدیریتی را می توان در هرم مدیریتی نمایش داد. در ادامه به بررسی سطوح مدیریتی (از پایین هرم به سمت راس هرم) می پردازیم.
🔴 مدیریت عملیاتی (سرپرستی)
✅ معمولا #سرپرستان یا همان مدیران عملیاتی بسیار پرکار هستند و سرشان خیلی شلوغ است. این گروه از مدیران معمولا درگیر فعالیت های نظارتی می باشند. آنها به صورت مستمر به تعریف و بازتعریف فعالیت هایی برای پرسنل زیردست خود می پردازند.
✅ این #مدیران باید برنامه های عملیاتی را به طور دقیق اجرا نمایند تا سازمان بتواند به اهداف عالی خود برسد. این مدیران معمولا دچار کمبود زمان می شوند و وقت کمی برای گزارش نویسی، مطالعه، تحلیل و بازبینی برنامه های اجرایی دارند.
✅ #مدیران_عملیاتی معمولا بیشترین وقت خود را با زیر دستان خود سپری می کنند. به طورکلی می توان گفت که مدیران رده عملیاتی زندگی کاری فعالی را دارند و بیشترین زمان خود را صرف حل چالش ها و مشکلات #فراروی_سازمان شان می کنند.
🔴 مدیریت میانی
✅ سطح بعدی از سطوح مدیریتی، مدیریت میانی است. مدیران میانی به مدیران عالی گزارش می دهند. مدیران میانی فعالیت های عملی کمتری دارند ولی ناچارند، فعالیت فکری بیشتری را انجام دهند. آنها وظیفه دارند که بر کار #سرپرستان نظارت و مدیریت نمایند. مدیران میانی در حقیقت واسطه ای بین مدیران عالی و مدیران عملیاتی می باشند.
✅ مدیران میانی بیشترین زمان خود را صرف آنالیز داده و آماده سازی اطلاعات برای بهبود در فرآیندهای #تصمیم_گیری مدیران عالی می نمایند. آنها زمان زیادی را صرف جلسات می کنند. یک مدیر میانی باید شنونده خوبی باشد تا بتواند بهترین گزارشات را به مدیران عالی ارائه نماید.
✅ #مدیران_میانی وظیفه برنامه ریزی های میان مدت را برعهده دارند. این در حالی است که مدیریت عالی برنامه های جامع تر و بلند مدت تر را آماده می نماید. مدیر میانی شیوه انجام کار توسط سرپرستان و واحدهای زیردست آنها را به دقت مورد ارزیابی قرار می دهد و سعی می کند کوچکترین تغییرات در نرخ های بازدهی را مورد رصد قرار دهد و گزارشات جامعی را به مدیران عالی ارائه دهد.
🔴 مدیریت عالی
✅ معمولا مدیری که در #سطح_عملیاتی و میانی موفق بوده است، شانس بیشتری برای موفقیت در مدیریت عالی یک سازمان را خواهد داشت. بخش گسترده ای از کار مدیران عالی مشابه مدیران میانی می باشد. با این تفاوت که مدیران عالی معمولا به برنامه ریزی های جامع تر و بلندمدت تر می پردازند و حوزه فعالیت گسترده تر و متنوع تری را دارند.
✅ #مدیران_عالی عملکرد کلی واحدهای تابعه را زیرنظر قرار می دهند و سعی می کنند با مدیران سطوح پایین تر تعامل مناسبی را برقرار کنند. این تعاملات و ارتباطات قوی می تواند به آنها در شناسایی مشکلات و راه حل ها کمک قابل توجهی بنماید. از دیگر سو، مدیران عالی وظیفه برقراری ارتباط با مدیران خارج از سازمان (نظیر شرکت های همکار، رقبا، مشتریان، شرکای کلیدی و ...) را هم برعهده دارند. آنها باید توانایی های بالایی در شناخت موقعیت ها و چالش ها داشته باشند و در عمل مدیریت ریسک را در تمامی فعالیت های خود پیاده سازی نمایند.
🔴 مدیریت موفق و موثر
✅ جدا از #سطوح_مدیریتی هر مدیری باید سعی کند تا اهداف سازمانی خود را برآورده نماید. یک مدیر موفق و موثر؛
#Successful_effective_management
باید بتواند انگیزه لازم را به کارکنان خود بدهد تا آن ها با بیشترین توان (۸۰ تا ۹۰ درصد توان کاری) خود به انجام وظایفشان بپردازند.
✅ در تعریف بیاید عنوان کنیم که #مدیر_موفق مدیری است که بتواند حداقل کار مورد قبول را با استفاده از ابزارهای مدیریتی فراهم نماید. اما مدیری، مدیر موثر نامیده می شود که بتواند ۸۰ تا ۹۰ درصد از توانایی های نیروهای زیردست خود را به کار گیرد.
✅ برای این که بتوان مدیری موفق و موثر بود به توانایی های ذاتی و اکتسابی بسیاری نیاز است. از جمله این #توانایی_ها می توان به مباحث زیر اشاره کرد:
▪️فنی
▪️انسانی
▪ادراکی
▪️طراحی و حل مساله
✅ یک مدیر موفق و موثر باید نگرش و انگیزه های معینی را داشته باشد و همزمان از توانایی های مدیریتی نیز برخوردار باشد. مدیران موثر دارای اعتماد به نفس مناسبی هستند و در کار خود مصمم و جدی می باشند. آنها به زیردستان و بالادستان خود #پاسخگو خواهند بود و سعی می کنند علیرغم صادق بودن، خوش بین و منظم باشند.
🔺منبع: کتاب اصول مدیریت
🔻#دکتر_علی_رضائیان
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modirya
✍ دغدغه های مدرسه ای
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱، شماره ۹۳۵
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ دغدغه های مدرسه ای
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ «بوی ماه مهر ماه مهربان!» خداوند مرحوم #قیصر_امین پور سراینده این شعر خاطره انگیز را رحمت کند. حتماً به یاد دارید که سال ها یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی صدا و سیما و مدارس در ابتدای سال تحصیلی برای برانگیختن دانش آموزان به درس و مدرسه پخش مکرر این سرود بود. هر چند در دوران دانش آموزی بنده و بسیاری از همکلاسی ها و اطرافیانم هیچ گاه تحت تأثیر جنبه های تبلیغاتی این سرود قرار نگرفتیم و هر سال در ابتدای مهر و همزمان با بازگشایی مدارس به دلیل محیط خاص مدارس آن زمان در دل احساس ناراحتی داشتیم اما به هر حال جنبه های نوستالوژیک آن کماکان باقی است. امروز جو مدارس با گذشته بسیار متفاوت شده است. شاید همان رویکرد فرزند سالاری که سال هاست در جامعه فراگیر شده به مدارس نیز به گونه ای سرایت کرده و رفتار معلمان و کادر آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است اما واقعیت این که هنوز هم نتوانسته ایم محیط آموزشی را آن چنان که باید برای فرزندانمان برانگیزاننده کنیم.
✅ این درست است که دیگر در مدارس خبر از تنبیه فیزیکی و ناظم های سخت گیر و #معلمان عبوس نیست اما کماکان مهرماه برای بسیاری از دانش آموزان و حتی والدین خیلی هم بوی مهربانی نیست! تقریباً از آموزش رایگان که حق همه مردم است هیچ خبری نیست. سطح کیفی مدارس دولتی اکثراً آن چنان پایین است که والدینی که دغدغه ی آینده ی فرزندانشان را دارند با هر زور و زحمتی که شده تلاش می کنند عزیزان خود را در مدارس غیر انتفاعی با کیفیت بالاتر ثبت نام نمایند و علیرغم قوانین به ظاهر سفت و سخت هر مدرسه به بهانه ای می خواهد از والدین برای اداره محیط آموزشی خود پول دریافت کند و این چنین قانون نقض می شود. با توجه به وضعیت پنجره جمعیتی کشور و کاهش چشمگیر زاد و ولد امروز اهمیت چگونگی تربیت فرزندان و دانش آموزان کشور یا به اصطلاح امور آموزشی و پرورشی آن ها دو چندان شده است.
✅ با وجود تلاش های صورت گرفته در نظام آموزشی ما چند نکته کماکان مطابق با استانداردهای روز نیست.
▪️اول بحث فضای فیزیکی #مدارس است که همچنان سرانه آموزشی ما با استانداردها فاصله بسیاری دارد.
▪️دوم بحث بهره گیری از زمین های بازی و ورزشی، آزمایشگاه ها و کارگاه های آموزشی است که در بسیاری از مراکز آموزشی در حد استاندارد و مطلوب وجود ندارد.
▪️سوم فقدان نگاه مهارت محور است. با این که مطالعات بسیاری در کشور مربوط به این موضوع صورت پذیرفته اما هنوز آموزش های ما آنچنان که باید #مهارت_محور و معطوف به تربیت فرزندان برای فعالیت های اجتماعی آینده نیست.
▪️چهارم کیفیت محتوا و کادر آموزشی مدارس است که:
▪️اولا به صورت ناهمگون است و
▪️ثانیاَ از سطح کیفی مطلوبی برخوردار نیست.
✅ البته این ها تمام ماجرا نیست. قطعاً مسائل فراوان دیگری وجود دارد که خانواده ها و نظام آموزشی کشور با آن دست به گریبان است و کیفیت آموزش در کشور را تهدید می کند. نکته حائز اهمیت این است که به تعبیر امام راحل باید دبستان را دریابیم که دانشگاه دیر است. این جمله بدان معناست که مهم ترین نقطه ی ساخت آینده ی کشور حوزه آموزش و پرورش است که می تواند با تربیت آینده سازان زمینه ساز پیشرفت کشور باشد. هر چند بعد از پیروزی انقلاب در این حوزه تحولات چشمگیری رخ داده است اما کماکان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم. باید نسبت به اهمیت آموزش و پرورش و تربیت #آینده_سازان کشور باور و ایمان واقعی و به دور از شعار داشته باشیم تا آینده کشور را تضمین نماییم.
🔺منبع: #هفته_نامه_نخست،
🔻پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱، شماره ۹۳۵
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فرایند اکتشافی جذب و بکارگیری استعدادهای برتر
✍ #دکتر_علی_فرهی
1⃣ تجزیه و تحلیل مشاغل
2⃣ احصا مشاغل خاص استعدادهای برتر
▪️مشاغل تخصصی، مهارتی و نیازمند قابلیت
▪️مشاغل تازه ایجاد شده (علوم جدید)
▪️مشاغل تحولی (نیازمند تفکرات نو و بدیع)
▪️مشاغل نیازمند جانشین با فرایندهای پیچیده
3⃣ برنامه ریزی نیروی انسانی
▪️عضوگیری
▪️عضویابی
* گزینش و انتخاب
* توجیه تخصصی
* انتصاب و بکارگیری
▪️عضوسازی
#مدیریت_منابع
#مدیریت_استعداد
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ساختار و ابعاد شناسایی شده برای هم پیوندی شغلی
🔺اجزاء هم پیوندی شغلی
🔻تشریح اجزاء
#هم_پیوندی_شغلی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar