eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدیریت بهره وری نظام اداری و اجرایی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدیریت بهره وری نظام اداری و اجرایی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
🔴 ✅ روش‌های مختلفی برای محاسبه میزان بهره‌ وری در سازمان وجود دارد. در واقع، این روش‌‌ها بهره وری را در قسمت‌های مختلف سازمان بررسی می‌کنند. در ادامه به انواع روش‌های محاسبه این مفهوم در سازمان اشاره می‌کنیم: 1⃣ : گاهی اوقات نرخ بازگشت سرمایه نشان می‌دهد بهره‌وری کنونی سازمان روند نزولی داشته است، اما زمانی که این نرخ را در بلند مدت بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که بهره وری هم روند صعودی داشته. 2⃣ : برای سنجش این مفهوم در فرایندها باید میزان کارایی و اثربخشی هر فرایند موجود در کسب و کار را بررسی کرد. 3⃣ : معمولا اکثر منابع و هزینه‌های سازمان برای عملکرد آن صرف می‌شود، به همین دلیل باید بهینه باشد تا بهره وری در سازمان افزایش پیدا کند. 4⃣ : این شاخص تأثیری که یک واحد صنعتی روی محیط زیست دارد را بررسی می‌کند. 5⃣ : در این شاخص میزان انرژی که در فرایندهای یک کسب و کار صرف می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. کاهش مصرف انرژی به معنی کاهش هزینه است و نتایجی چون افزایش بهره وری زیست محیطی را نیز به دنبال دارد. 6⃣ : مدیران برای سنجش میزان بهره وری سازمانشان باید بسنجند که کارایی و اثربخشی کارکنان در طول یک روز کاری یا حتی یک ساعت، چقدر است. آن‌ها همچنین باید عوامل اثرگذار روی این موضوع را بررسی کنند. 7⃣ : این موضوع به همان تعریف عام اشاره دارد؛ مدیران باید بررسی کنند چه مقدار از درآمد شرکت برای هزینه‌ها صرف می‌شود و نسبت هزینه به خروجی چقدر است. www.modiryar.com @modiryar
مدل شماتیک مسئولیت اجتماعی سازمان مسئولیت اجتماعی سازمان چارچوبی اخلاقی ا‌ست که در آن افراد یا شرکت‌ها برای انجام وظیفه‌ی مدنی خود و اقداماتی که به نفع کل جامعه است، مسئول هستند. اگر شرکت یا شخصی در نظر دارد اقداماتی انجام دهد که می‌توانند به محیط‌ زیست یا جامعه آسیب وارد کنند، از نظر اجتماعی غیرمسئولانه تلقی می‌شود. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل شماتیک مسئولیت اجتماعی سازمان مسئولیت اجتماعی سازمان چارچوبی اخلاقی ا‌ست که در آن افراد یا شر
🔴 انواع مسئولیت اجتماعی در سازمان: در این نوع از مسئولیت های اجتماعی، بیشتر به حفظ محیط زیست و منابع طبیعی توجه می کنند. بعضی سازمان ها برای اجرای این مسئولیت از کربن های جوهری استفاده نمی کنند یا مثلا مواد اولیه محصولات خود را به صورتی تولید می کنند که تجزیه پذیر باشد و آسیب زیادی به محیط زیست نزند. ✅ : در این نوع مسئولیت ها بیشتر به فکر رفع معضلات اجتماعی می باشد. برای همین منظور کمپین های مختلفی برای این موضوع تشکیل می دهد. مثلا سازمانی کمپین حمایت از کودکان کار تشکیل می دهد، یا بخشی از بودجه سازمان را به درمان بیماران خاص، اختصاص می دهند. ✅ : در این نوع از مسئولیت دارای اهمیت بالایی است. سازمان هایی که در برابر این نوع از مسئولیت ها خود را ملزم می دانند، معتقدند که نباید تنها به سود بیشتر در سازمان فکر کرد، بلکه باید مشکلاتی را که به آنها کمتر توجه شده است را رفع نمود. این مسئولیت ها عبارتند از فراهم کردن فرصت برای بیکاران، اجتناب از همکاری با سازمان هایی که سابقه خوبی ندارند و پرداخت حقوق بیشتر به کارکنان از طریق اعطای پاداش های بیشتر. www.modiryar.com @modiryar
مدل سنجش بلوغ نظام مدیریت بهره وری 🔴 معرفی iMAPS ✅ تحقق اهداف چالشی وضع شده در زمینه ارتقای و سهم آن در رشد اقتصادی، مستلزم حرکت گروهی در میان بنگاه های اقتصادی و غیر اقتصادی کشور در مسیر دشوار بهره‌وری است و یکی از ملزومات این حرکت، وجود نقشه راهی است که بتواند به روش علمی و مستند، مراحل عملیاتی ورود موفقیت آمیز و ادامه حرکت در این عرصه را تشریح نماید؛ ✅ بدین منظور وضعیت موجود و تبیین مسیر بهبود علاوه بر کاربرد در سطح هریک از سازمان ها، می تواند زمینه مقایسه وضعیت و ایجاد رقابتی سازنده را نیز فراهم نماید. در پاسخ به چنین ضرورتی است که الگویی بومی با عنوان «مدل ایرانی سنجش بلوغ نظام مدیریت بهره وری(iMAPS) » توسط «شرکت سامان آوران توسعه» و با تلاش تعدادی از متخصصان این حوزه طراحی شده است. ✅ ارکان‌مفهومی مدل: ارکان مفهومی این مدل شامل موارد زیر است که در تعاملی هم افزا با یکدیگر، الگویی از نظام مدیریت بهره وری را تشکیل می‌دهند: ▪️ چهار پودمان (مقوله)، ▪️هجده عنصر (کلان مفهوم)، ▪️هفتاد و شش معیار یا وجوه عناصر (مفهوم) و ▪️حدود هشتصد مصداق (نشانه) ✅ اهداف مدل: ▪️ایجاد دانش بومی بهره وری ▪️گفتمان سازی مفهوم بهره‌وری ▪️تحلیل داده های بهره وری کشور ▪️به اشتراک گذاری تجربیات بهره‌وری ▪️ایجاد رقابت سالم در ارتقای بهره وری ▪️ایجاد امکان الگوبرداری تجارب موفق بهره وری ▪️شناسایی استعدادها و برترین های بهره وری کشور www.modiryar.com @modiryar
ما و دغدغه های دیگران 🔴 حکایت راننده لجباز ✅ خیلی عجله داشتم. باید به یک مهم کاری می رفتم. کمی دیر شده بود و با تأخیر رسیدن اصلاً صورت خوشی نداشت. سعی می کردم با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با سرعت بیشتری حرکت کنم. از دور چشمم به چراغ افتاد که سبز است و هر لحظه مکن است زرد یا قرمز شود. ماشینی جلوتر از من بود چند بار چراغ دادم توجه نکرد و به اصطلاح راه نداد. بوق هم که زدم مسیر را باز نکرد. حتی عامدانه به یکباره سرعتش را به گونه ای کم کرد و مسیر مرا بست تا دو نفری پشت چراغ قرمز بمانیم. خیلی ناراحت شدم ولی خودم را به شدت کنترل کردم. کنار ماشینش که قرار گرفتم شیشه را پایین داد و گفت: چه خبر است؟ سر می بری؟ ✅ چرا اینقدر بوق می زنی و خلاصه با تشر و ناراحتی کلی حرف بارم کرد. من که کاملاً بر خودم مسلط شده بودم به آرامی و با لبخندی گفتم باور کن هیچ خبری نیست، اصلاً قصد سبقت گرفتن یا جا گذاشتن شما را نداشتم فقط کمی عجله دارم همین. خیلی غیر طبیعی است که یک نفر عجله داشته باشد؟ برای خودت پیش نمی آید؟ کاش امروز که من عجله داشتم شما راه را باز می کردی و به من کمک می کردی که زودتر به مقصد برسم تا فردا روزی که به هر دلیلی شما عجله داشتی دیگران شما را بکنند. از شما چه پنهان گویی حرف هایم در او اثر کرد. سرش را پایین انداخت و در حالی که چراغ سبز شده بود چند تا بوق به نشان احترام زد و گفت حق با شماست عذرخواهی می کنم. 🔴 دغدغه های دیگران ✅ در ادامه مسیر گویی از جلسه و تأخیر احتمالی رسیدن به مقصد فراموش کرده باشم صرفاً فکرم به این اتفاق و رفتار راننده لجباز بود. با خودم گفتم چرا نباید در زندگی اجتماعی و خانوادگی خود ملاحظه دیگران را هم بکنیم، به احساسات و نیازهای هم نوعان خود احترام بگذاریم و دغدغه های آن ها برای ما هم مهم باشد. یکی استرس دارد، دیگری فرزندش بیمار است، مسلمانی بدهکار است، فرد دیگری افسرده یا حالش گرفته است و خلاصه زیر آسمان این شهر مردمان بیشماری هستند که ممکن است به دلایل مختلف حال خوبی نداشته باشند. اگر آن روز زمان خوبی، خوشی و آرامش ما بود چه اشکالی دارد این و مطلوبیت را به آن ها هم انتقال دهیم. ✅ اگر هر یک از ما در این شرایط برای همان آدم های معدود و محدودی که با ما در ارتباط هستند این اصل را رعایت کنیم اثرات بسیار خوبی بر افزایش رضایت مندی عمومی و بهبود نظام اجتماعی خواهد داشت. ما همه به هم ربط داریم، بخواهیم یا نخواهیم در عرصه و جامعه ی بزرگی که در آن زندگی می کنیم حس و حال ما روی دیگران اثر می گذارد و از آن ها نیز تأثیر می پذیریم. پس چرا نباید احساس تکلیف کنیم و لااقل اگر به آن ها کمک نمی کنیم مراعات دیگران را بکنیم، هوایشان را داشته باشیم و مسیر حرکت شان را تسهیل نماییم. 🔴 مراعات یکدیگر ✅ «شناخت وظیفه،» پایه و پیش نیاز «انجام وظیفه» است. انسان ها در جامعه نسبت به یکدیگر «حقوق و وظایف متقابل» دارند. شناخت این و انجام آنها و مراعات دو جانبه، ضامن تصحیح روابط و سالم سازی معاشرت ها و زدودن کدورت ها و کاهش اختلاف ها و گله مندی هاست. فراموش نکنیم «آدمی را آدمیت لازم است»؛ پس در جامعه انسانی و زندگی اجتماعی، جز با «مراعات» دیگران و حقوقشان، وضع رفتاری عمومی سامان نمی یابد و جامعه اصلاح نمی شود. ✅ به عنوان مثال والدین نسبت به و فرزندان نسبت به پدر و مادر وظایفی دارند. زن در برابر شوهر و شوهر در برابر زن، تعهداتی دارد. فرمانده و سرباز، نسبت به هم حقوق و وظایفی دارند. دو شریک با یکدیگر، کارگر و کارفرما، رئیس و مرئوس، معلم و شاگرد، همسایه با همسایه، مشاور و مُراجع، خویشاوندان و ارحام ، برادران و خواهران نسبت به هم و ... نمونه های دیگری از ارتباط های اجتماعی است که هر کدام نسبت به هم محدوده و مجموعه ای از تکالیف را دارند که باید اول آن ها را بشناسیم، دوم به آن ها عمل کنیم و سوم رویه و روندی متقابل و دوجانبه برای آن در نظر داشته باشیم. 🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲، شماره ۴۰۵۹ www.modiryar.com @modiryar
✍ ۱۰ مدل نوآوری: هنر کشف یک محصول موفق می‌تواند محرک رشد کسب‌و‌کارها باشد، اما معمولاً درک کامل و درستی از آن وجود ندارد. مطالعه شرکت نوآوری دابلین (تحت مالکیت دیلویت) بر روی ۲۰۰۰ نوآوری نشان می‌دهد که اکثر دستاوردهای نوآورانه از اختراعات مهندسی و اکتشافات ناب و نادر نشاًت نگرفته‌اند. ✅ به گفته سرمایه‌گذار بزرگ، «رقابت شیوه بازندگان است». بدون شک شرکت‌ها برای کسب سهم بیشتر از بازار با هم رقابت می‌کنند، اما هیچ کدام تمایل ندارند خود را در شرایط رقابتی بسیار سختی قرار دهند که دیگر فرصتی برای بقا نداشته باشند. به همین جهت توصیه می‌شود شرکت‌ها به‌دنبال ایجاد مزیت رقابتی پایدار باشند. ✅ در عصر دیجیتال کنونی از نوآوری برمی‌خیزد. در رابطه با نحوه شکل‌گیری نوآوری، شرکت دابلین ۱۰ مدل نوآوری را معرفی کرده که می‌توان از این چارچوب راهبردی جهت تجزیه و تحلیل رقابت، بررسی نقاط ضعف محصولات موجود و کشف فرصت‌های جدید برای تولید محصول و خدمات استفاده کرد. اینفوگرافی زیر این چارچوب نوآوری را نمایش می‌دهد. ✍ منبع: ۱۰types of Innovation: The art of discovering a breakthrough product; World Economic Forum, Jul ۲۰۲۰ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل انتشار نوآوری #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
🔴 ✅ انتشار نوآوری توسط ، نظریه‌پرداز و جامعه‌شناس آمریکایی، در سال ۱۹۶۲ مطرح شد. این مدل به چگونگی و چرایی پخش شدن یک ایده، محصول یا خدمات جدید در جامعه، شبکه‌های اجتماعی یا سازمان‌ها می‌پردازد. از این مدل به‌طور گسترده در دانش بازاریابی استفاده می‌شود؛ اما برای یک کسب‌وکار یا استارتاپ نیز بسیار کاربرد دارد. انتشار نوآوری کمک می‌کند تا درک درستی از میزان انطباق و تعامل مشتریان با محصولات و استارتاپ خود در طی زمان داشته باشید. ✅ هیچ گاه یک تغییر یا نوآوری جدید به‌صورت ناگهانی و سریع مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد و حتی میزان پذیرش برای افراد یک جامعه نیز به‌طور هم‌زمان و یکسان نیست. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، بین ویژگی‌های شخصیتی مشتریان تفاوت‌هایی وجود دارد؛ چرا که افرادی سریع‌تر یک نوآوری جدید را قبول می‌کنند و بعضی دیگر دیرتر با آن ارتباط می‌گیرند. بنابراین، درک ویژگی‌ها و تفاوت‌های هر فرد می‌تواند مفید باشد. ✅ زمانی که شرکت‌ها بخواهند برند جدیدی را راه‌اندازی کرده یا محصولی را به بازار جدیدی معرفی کنند، می‌توانند این مدل را به کار بگیرند. این مدل نشان می‌دهد که چگونه محصولات یا ایده‌های نو می‌توانند توسط ۵ گروه مختلف مشتریان مورد استفاده قرار بگیرند و میزان پذیرش محصول یا کسب‌وکار جدید توسط هر یک آن‌ها چقدر است. در نمودار زیر این ۵ گروه معرفی شده‌اند: 🔴 گروه کوچکی از افراد هستند که به ایده‌ها و تکنولوژی‌های جدید علاقه زیادی دارند (۲/۵٪ از افراد). در اصطلاح به این افراد، شی‌پرستان و دوستداران ابزارهای تکنولوژیکی (Gadget Fetishists) می‌گویند. نوآوران همان کسانی هستند که در اولین روز فروش محصول، جلوی فروشگاه‌ها چادر می‌زنند و ساعت‌ها برای خرید آن در صف منتظر می‌مانند! ✅ رهبران فکری (Opinion Leaders) و تأثیرگذار بر افکار عمومی هستند که نظرات مثبت خود را از محصولات و خدمات جدید اعلام می‌کنند و به‌دنبال بهبود و کارایی بیشتر آن هستند. این افراد به‌راحتی درگیر شده و پذیرای تغییرات هستند (۱۳/۵٪ از افراد). البته این افراد منتظر نوآوران هستند تا مطمئن شوند که محصول یا ایده شما همان چیزی است که می‌خواهند. برای مثال، پذیرندگان اولیه قبل از رفتن به سینما و تماشای فیلمی که به‌تازگی اکران شده است، ابتدا خلاصه‌ و نظرات مختصری از فیلم را مطالعه می‌کنند و سپس به سینما می‌روند. ✅ افرادی هستند که قبل از خرید محصول، نظرات پذیرندگان اولیه را مطالعه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با خواندن نظرات یا مشاهده ویدئوها در با محصولات و خدمات شما ارتباط برقرار کنند (۳۴٪ از افراد). اکثریت اولیه تا افراد دیگر (نوآوران و پذیرندگان اولیه) نوآوری جدید را آزمایش نکنند، پیشقدم نمی‌شوند. برای مثال، این افراد بعد از اینکه یک فیلم به‌مدت چند هفته در سینما اکران شد و به فروش و سود بالایی رسید، برای مشاهده فیلم موردنظر به سینما می‌روند. ✅ این گروه چندان علاقه‌ای به تغییر یا نوآوری‌های جدید ندارند و تنها در صورتی که آن محصول به‌صورت جاافتاده یا ترویج شده باشد، نسبت به پذیرش و خرید محصول اقدام می‌کنند (۳۴٪ از افراد). به‌عنوان مثال، اکثریت ثانویه غالباً منتظر به‌اشتراک‌گذاری فیلم بر روی سایت‌ها و مشاهده آن به‌صورت آنلاین هستند و تمایلی به رفتن به سینما ندارند. ✅ معمولاً این افراد روش‌های سنتی را ترجیح می‌دهند و در صورتی که هیچ جایگزینی وجود نداشته باشد، جدید را می‌خرند (۱۶٪ از افراد). در واقع آن‌ها زمانی نوآوری را قبول می‌کنند که دیگر بدون آن نمی‌توان زندگی کرد! برای مثال، دیرپذیرندگان تنها به این دلیل از تلفن‌های دکمه‌ای استفاده می‌کنند که دیگر نمی‌توانند با تلفن ثابت و شماره‌گیر چرخشی کار کنند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل تحول دیجیتال #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند. تأکید می‌کنم تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نامبرده نیست، بلکه زمانی می‌توانیم مدعی تحول دیجیتالی شویم که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذی‌نفعان (مانند مشتریان و کارکنان در سطح سازمانی و شهروندان در سطح ملی) و فرایندهای عملیاتی ما را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند. ✅ به معنای ساخت سازمانی در تراز عصر دیجیتال می‌باشد. به بیان دیگر تحول دیجیتال سازمانی یعنی ایجاد قابلیت‌های سازمانی جدید که بتواند موفقیت سازمان را در عصر دیجیتال تضمین نماید. اگر این تعریف را مبنای کار قرار دهیم دیگر دچار این خطای راهبردی نمی‌شویم که تحول دیجیتالی را معادل با فناوری اطلاعات بدانیم. گستره تحول دیجیتال کل سازمان است، جایی که باید با به‌کارگیری فناوری‌های تحول‌آفرین کلیه ابعاد سازمان را در عصر دیجیتال بازتعریف نمود. ✅ در یک نیازمند داشتن استراتژی تحول دیجیتال به‌منظور ایجاد تجربه خوشایند برای ذینفعان به‌ویژه ایجاد تجربه دیجیتال مشتری هستیم. در اقتصاد دیجیتال کنونی بدون دگردیسی دیجیتال که به‌معنای تحول‌آفرینی با محوریت فناوری دیجیتال است، نمی‌توان به اثرات تحول دیجیتال دست پیدا کرد. فراموش نکنیم یکی از مهم‌ترین ابعاد تحول دیجیتال سازمانی ارتقا فرآیندهای کسب‌وکار با بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری‌های تحول‌آفرین است. www.modiryar.com @modiryar