eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 طراحی مدل توانمندسازی کارکنان بر اساس مولفه های مدیریت استعداد و هوشمندی سازمانی www.modiryar.com @modiryar
مدل فرایند مدیریت استعداد به مراحل جذب، ارزیابی و کشف، توسعه و حفظ استعدادها قابل تفکیک است. دغدغه اصلی فرایند مدیریت استعداد، یافتن افرادی است که احتمال تبدیل شدن‌شان به استعداد وجود دارد. ✅ مدیریت ضعیف علت اول است. پژوهش‌ها به عنوان راه‌کار بر تقویت رابطه بین فرهنگ و ارتباطات تأکید می‌ورزند. تحقیقات بر وجود نوعی رابطه‌ هم‌زیستی بین مدیریت منابع انسانی و فرهنگ سازمانی صحه گذاشته‌اند. ✅ می‌تواند از این ارتباط به عنوان یک عامل قوی برای موفقیت خود در نگهداری استعدادها بهره بگیرد. مهم‌ترین عوامل حفظ استعدادها در سازمان عبارتند از: ▪پاداش، ▪مشارکت، ▪انگیزش کارکنان، ▪نگه نداشتن افراد نامناسب در سازمان. ✅ حفظ و نگهداری، تلاش نهایی در جنگ استعدادهاست که هدف از آن تشویق کارکنان برای ماندن در سازمان برای بیشترین دوره زمانی است. ترک شغل کارکنان اصلی سازمان ها، اثر ناگواری بر کسب وکار خواهد داشت. در بسیاری از موارد، کسانی که بیشترین احتمال را دارند، کارکنانی هستند که سازمان مشتاق به حفظ آنها می باشد. www.modiryar.com @modiryar
فرای دوست داشتن ✅ کلام آخر را همین ابتدا عرض می کنم: باور کنید دوست داشتن کافی نیست. «فرای دوست داشتن» عوامل و مسائلی هست که از خود دوست داشتن اهمیت بیشتری دارد. در ارتباط با فرزندان، والدین، نزدیکان، همکاران، دوستان و یا هر عزیز دیگری که در زندگی شما وجود دارد و او را دوست دارید نیک بدانید که فرای امور مهمی است که از خود آن به مراتب اهمیت بیشتری دارد. ✅ احترام گذاشتن، عاقبت اندیشی، ادب و تربیت، عزت نفس، ایمان و تقوا و از همه مهم تر اخلاق و انسانیت در مورد عزیزان تان قطعاً اهمیت بیشتری از دوست داشتن دارد. اگر مهر و به فردی سبب شود چشم ما بر بدی ها، کاستی ها، ضعف ها، نقاط منفی وی بسته شود و همواره و بدون چون و چرا او را تأیید نماییم آرام آرام در وی این توهم ایجاد می شود که همه ی آن چه به زبان می آورد و همه ی رفتارهایی که از خود نشان می دهد صحیح است. ✅ بدین ترتیب فرد ممکن است در مواردی که دارای کمبود و کاستی است با سرعت به پیش برود و خود را به ورطه ضرر و نابودی برساند. شاید بهترین مثال در این رابطه فرزندان باشند. بسیاری از پدرها و مادرها هستند که علاقه ی شدیدی به فرزندان خود دارند. به گونه ای که هیچ گاه نمی توانند آن ها را گریان و ناراحت ببینند یا خواسته ی آن ها را اجابت نکنند. ✅ این امر سبب می شود فرایند تربیت کودک به اصطلاح مختل شود و در مسیر زندگی و فراز و فرودهای آن با ناتوانی مواجه گردد و از نظر اصول ادبی برایش مشکلاتی ایجاد شود. شاید برای همین است که در گذشته ها مَثَل معروفی وجود داشت که می گفتند: «تربیت فرزند از خود فرزند مهم است» این بدان معنا بود که والدین در مسیر تکامل ذهنی و اخلاقی کودکان خود باید به گونه ای تلاش کنند که انسانی با و دارای رفتار مناسب بار آورند. ✅ ایجاد تعادل و توزان بین عواطف و منطق در زندگی و مراوده با دیگران امری ضروری است که هیچ یک نباید قربانی دیگری شود. انسان ها در عین حال که باید به اصول و مبانی اخلاقی وفادار باشند نیازمند بهره مندی از سطح قابل قبولی از توجه و احساسات نیز هستند. پس بسته به سطح ارتباطی که با ما دارند باید رفتار خود با دیگران را به گونه ای تنظیم کنیم که هم مورد توجه قرار گیرد و هم از نظر عاطفی و حسی حق آن ها تضییع نگردد. ✅ مسأله مهم در این رابطه رفتارها یا دیدگاه های افراطی و تفریطی است که در هر یک از آن ها یکی تضییع یا قربانی دیگری می شود که در هر دو حالت آسیب های ارتباطی فراوانی را به دنبال خواهد داشت. در زندگی امروز برای «انتخاب درست» در تصمیمات اساسی زندگی باید عقل و احساسات در کنار یکدیگر قرار بگیرند. عقل قاعدتاً نقش منطقی را برعهده دارد و به شما یاری می دهد تا انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشید، در حالی که قلب کنترل کننده احساسات است و بر مبنای احاساست گاهی ممکن است در تضاد با اصول منطقی باشد. ✅ لذا انسان باید و حل مسأله را داشته باشد تا در شرایط مختلف زندگی، در مواجهه با سایر انسان ها و همچنین هنگام برخورد با مشکلات و چالش های فراوانی که در مسیر زندگی خود با آن ها روبه رو می شود، بتواند تعادل و توازن بین عقل و قلب خود ایجاد کند. البته انجام دادن این کار همیشه به سادگی صورت نمی پذیرد و نیازمند تمرین و کسب مهارت های لازم است. 🔺منبع: ، 🔻پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲، شماره ۹۹۳ www.modiryar.com @modiryar
نظریه سیستم های انطباقی منش (CAST) (CAST) نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در یکپارچگی رواندرمانی است زیرا به روانشناس‌ها اجازه می‌دهد تا بینش‌های کلیدی از پارادایم‌های اصلی را در یک کل واحد ترکیب کنند. ✅ نظریه سیستم های انطباقی منش (CAST) در شماره مارس 2017 مجله Review of General Psychology منتشر شده است. CAST پیشنهادی برای پیوند رواندرمانی یکپارچه‌نگر با انسان از طریق ترسیم پنج سیستم انطباقی (سازگاری) شخصیت است: 1⃣ سیستم عادت 2⃣ سیستم تجربه‌ای 3⃣ سیستم رابطه‌ا ی 4⃣ سیستم دفاعی 5⃣ سیستم استدلالی (توجیهی) www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ نظریه سیستم های انطباقی منش (CAST) ✅ #نظریه_سیستم_های_انطباقی_منش (CAST) نشان‌دهنده پیشرفت قابل ت
نظریه سیستم های انطباقی منش (CAST) 1⃣ سیستم عادت در نظریه سیستم های انطباقی منش شامل الگوها و رفلکس‌های حسی-حرکتی، الگوهای عمل ثابت و خاطرات رویه‌ای است که می‌توانند به طور خودکار عمل کنند و بدون هیچ گونه آگاهی هشیارانه تولید شوند. پاسخ‌های معمولی را می‌توان به طور مفید به سه عنصر تقسیم کرد که یک حلقه را تشکیل می‌دهند. 2⃣ سیستم تجربی در نظریه سیستم های انطباقی منش به ادراک‌ها، انگیزه‌ها و سائق‌های غیرکلامی و حالت‌های احساسی و عاطفی اشاره دارد که «تئاتر تجربه» ذهنی را تشکیل می‌دهند. نمونه‌هایی از پدیده‌های تجربی عبارتند از دیدن رنگ قرمز، گرسنگی و احساس عصبانیت. چنین تجربیات ذهنی “اول شخص” پدیده‌های نوظهوری هستند که از امواج پردازش اطلاعات عصبی ناشی می‌شوند. 3⃣ سیستم رابطه‌ای در نظریه سیستم های انطباقی منش ؛ این مفهوم به‌عنوان بسط سیستم تجربی است که هم با پیچیده‌تر شدن ذهنیت (یعنی با تکامل حیوانات با افزایش عملکرد قشر مغز) و هم وقتی حیوانات اجتماعی‌تر می‌شوند (ما در اینجا به ویژه در مورد پستانداران اجتماعی مانند سگ‌ها و نخستی‌سانان صحبت می‌کنیم) تصور می‌شود. 4⃣ سیستم استدلالی در نظریه سیستم های انطباقی منش پنجمین سیستم در نظریه سیستم های انطباقی منش است. با این حال، اگر ابتدا این سیستم و سپس سیستم چهارم یعنی، یعنی سیستم دفاعی را توضیح دهیم، مفیدتر است، زیرا دومی متاثر از سازماندهی سیستم اول است. نظام استدلالی، جایگاه افکار با واسطه کلامی و استدلال نمادین است. این سیستم در سیستم‌های مبتنی بر زبان که متشکل از باورها و ارزش‌هاست سازماندهی می‌شود که یک فرد برای تعیین اینکه کدام اعمال و ادعاها مشروع است و کدام غیر قانونی است، برای ارائه دلایلی برای رفتار خود و در نهایت برای ایجاد یک جهان‌بینی معنادار استفاده می‌کند. 5⃣ سیستم دفاعی در نظریه سیستم های انطباقی منش چهارمین در نظریه سیستم های انطباقی منش است. مطابق با فرمول UT سیستم توجیهی، به روش‌هایی اشاره دارد که افراد از طریق آن اعمال، احساسات و افکار خود را مدیریت می‌کنند، و به طور خاص به روشی که افراد کانون توجه آگاهانه را برای حفظ یک حالت تعادل روانی در مواقع تهدید یا ناامنی تغییر می‌دهند. سیستم دفاعی پراکنده‌ترین سیستم انطباقی شخصیت است. ✅ با این حال، می‌توان با بررسی این که چگونه تصاویر، انگیزه‌ها، هوس‌ها و امیال از سیستم‌های غیرکلامی (یعنی عادت، تجربی، رابطه‌ای) با توجیهات خودآگاه فرد برای بودن ادغام می‌شوند (یا نه) مشخص می‌شود. یک وبلاگ دقیق تر در مورد سیستم دفاعی). ما قبل از پرداختن به سیستم دفاعی، سیستم استدلال را بررسی کردیم، زیرا سیستم استدلالی به دنبال "تعادل" است به طوری که فرد در "حالت موجه بودن" باشد. حالت موجه، حالتی است که امن و مشروع باشد و بنابراین افراد باید افکار و موقعیت‌هایی را که خلاف آن را نشان می‌دهد کنند. اگر چه مواردی وجود دارد که مردم در برابر آنها دفاع می‌کنند، اما می‌توانیم پنج حوزه وسیع را شناسایی کنیم، از جمله: ▪ (الف) مرگ و ایده مرگ، ▪ (ب) تهدید برای جهان‌بینی و سیستم‌های معناساز، ▪ (ج) تهدید برای یک فرد در رابطه با دیگران، ▪ (د) تهدید عزت نفس یا خودپنداره، ▪ (ه) احساسات یا خاطرات دردناک. www.modiryar.com @modiryar
نقشه راه یادگیری تفکر سیستمی یکی از موضوعاتی است که در نظام آموزشی ما از چشم دور مانده و چندان به آن پرداخته نشده است. نظام‌های آموزشی، چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان، سوگیری بسیار شدیدی به سمت تفکیک رشته‌ها و نگاه تخصصی به هر حوزه دارند. ✅ ما در مدرسه و می‌آموزیم که فیزیک را از شیمی، زیست‌شناسی را از روان‌شناسی، جامعه‌شناسی را از اقتصاد، و همهٔ این‌ها را از سیاست جدا کنیم. در خود این رشته‌ها هم زیرمجموعه‌های تخصصی فراوانی به وجود آمده است. ✅ همین رویکرد تخصصی در محیط کار هم ادامه پیدا کرده است. واحد ، راهکار اکثر مشکلات سازمان را در مارکتینگ خلاصه می‌کند. واحد تولید، معتقد است اگر به اندازهٔ کافی به این واحد توجه کنند، مشکلات اصلی مجموعه حل خواهد شد. ✅ در این میان، اگر یک متخصص برندسازی را هم به عنوان از بیرون بیاورید، به شما خواهد گفت که همهٔ این واحد‌ها درست می‌گویند. اما فراموش کرده‌اند که گام اول، توسعهٔ برند است! این نوع نگاه، که گاهی از آن با عنوان نگاه جزیره‌ای نام می‌برند، آفت مدیریت و کسب و کار و سیاست‌گذاری و زندگی فردی ما شده است. ✅ درست است که ما برای فهم بهتر پدیده‌ها، آن‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کنیم و آن‌ها را از زوایای مختلف می‌نگریم، اما نباید فراموش کنیم که آن‌چه در ، پیش روی ماست، یک پیکرهٔ واحد است. www.modiryar.com @modiryar
📖 ، صفحه ۲۱۷ در باب انحصار طلبی در اموال ۞ مَن یَستَأثِر مِنَ الأَموالِ یَهلِک ۞ هر که در اموالْ انحصارطلبی کند، نابود می شود www.modiryar.com @modiryar
📖 ، صفحه ۹۳ در باب عاقبت اندیشی ۞ مَن تَوَرَّطَ فِي الاُمورِ غَيرَ ناظِرٍ فِي العَواقِبِ فَقَد تَعَرَّضَ لِمُفظِعاتِ النَّوائِبِ ، وَالتَّدبيرُ قَبلَ العَمَلِ يُؤمِنُكَ مِنَ النَّدَمِ. ۞ هر كه بدون عاقبت انديشى، در كارها فرو رود خود را به بلاهاى سختِ رسواكننده دچار كند و برنامه ريزى پيش از هركار، از پشيمانى ايمنت خواهد ساخت. www.modiryar.com @modiryar
کوه یخ رفتار سازمانی هدف از ارائه این است که افراد همیشه به یاد داشته باشند شرایط و موقعیت‌هایی که در یک سازمان قابل مشاهده‌اند و گاه منجر به بروز مشکلات می‌شوند به دلیل وجود ساختارهای سیستمی و مدل‌های ذهنی پنهانی است که معمولا به آن‌ها توجهی نمی‌شود. www.modiryar.com @modiryar
چهار گام حل مسئله، به روش سیستمی و با استفاده از تمثیل کوه‌یخ ✅ پشت هر به ظاهر لاینحلی، مجموعه‌ای از نگرش‌ها و باورها وجود دارد. ممکن است برخی از این نگرش‌ها و باورها گمراه‌کننده و مانع اثربخشی باشند، ولی از دید ما پنهان مانده باشند. ✅ به همین علت، به چالش کشیده نشده‌اند. اگر بتوانیم این نگرش‌ها و باورها را به سطح بیاوریم و درباره آن‌ها پرس‌وجو کنیم، می‌توانیم ایجاد کنیم که به حل پایدار مسئله بینجامد. ✅ این نوع شیوه ، در واقع حل مسئله با نگرش نظام‌دار است که به تحول در ساختار سیستمی منجر می‌شود که مسئله را به وجود آورده است. www.modiryar.com @modiryar
شخصیت رهبری و تاثیرگذاری آن بر دیگران (John Maxwell) از مدرسان مشهور مباحث مدیریت و رهبری است و در یکی از کتاب‌های خود از پنج سطح رهبری صحبت می‌کند. در پایین‌ترین سطح رهبری، دیگران به‌دلیل جایگاهی که رهبر در آن قرار گرفته، از او پیروی می‌کنند. هر چه بالاتر می‌رویم، این جایگاه است که از شخصیت رهبری تاثیر می‌گیرد. ✅ به‌عبارتی دیگر فردی که در بالاترین قرار می‌گیرد، افراد، شیفته شخصیت کاریزماتیک او شده و بالاترین اعتماد و اطمینان را نسبت به تصمیماتش دارند. انگیزه و انرژی افراد در نتیجه همکاری با آن رهبر به‌شدت بالاتر می‌رود و کارکنان از خود سهم بیشتری برای پیشرفت مجموعه می‌گذارند. ✅ در حقیقت اطمینان دارند به‌دلیل همکاری با آن رهبر از نظر شخصی هم رشد می‌کنند و منافع سازمان را همسو با منافع شخصی می‌بینند. خب چه از این بهتر؟! در چنین محیطی فضا برای رشد و شکوفایی مهیاست و بازدهی کارکنان به‌دلیل افزایش وفاداری‌شان بالاتر می‌رود. داستان رویارویی نادرشاه با یکی از سربازانش می‌تواند این موضوع را به‌خوبی نشان دهد. ✅ در یکی از نبردهایش سربازی را دید که جانانه شمشیر می‌زند. از او پرسید اهل کجایی؟ پاسخ داد اهل اصفهانم. نادر پرسید در زمان حمله افغان‌ها به اصفهان تو کجا بودی؟! او گفت من آن زمان بودم؛ اما کسی چون تو نبود. و این تاثیر قدرت رهبری را بر افراد نشان می‌دهد. www.modiryar.com @modiryar
مدل مفهومی ارزیابی عملکرد مدیریت HSE مبتنی بر مهندسی تاب آوری: امروز مشکل عمده در حوزه ایمنی صنعتی این است که اکثر روش های سنتی ارزیابی ریسک و مدیریت ایمنی به تنهایی جوابگوی نیاز فناوری و صنایع پیچیده امروز نیستند؛ زیرا روش های سنتی در زمان ارزیابی، سامانه ها یا سازمان ها را ایستا فرض می کنند و بر این اساس اقدام به واکاوی ریسک می کنند؛ ولی متاسفانه وقوع حوادث شدید در مختلف و پیچیده نشان داده است که سامانه ها یا سازمانها ، پویا هستند و در نتیجه به طور مرتب در حال تغییر و تحول اند؛ پس ایستا فرض کردن آنها، یکی از اشکالات عمده ای است که می توان بر روش های سنتی وارد کرد. www.modiryar.com @modiryar