eitaa logo
Modiryar | مدیریار
213 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مدل هاروارد در مدیریت منابع انسانی ✅ در (Harvard Model) از مدیریت منابع انسانی با ارزیابی منافع ذینفعان و عوامل موقعیتی، سیاست های منابع انسانی مشخص می‌شود. این انتخاب‌ها سرنوشت منابع انسانی را تعیین می‌کند که پیامدهای بلندمدتی برای کارکنان، کسب و کار و جامعه خواهد داشت. www.modiryar.com @modiryar
منشور زندگی سالم به طور معمول شامل اجزای زیر است البته شما میتوانید با توجه به نیاز های خود این منشور را طراحی کنید: 🔴 معنویت 🔴 سلامتی (جسمانی / روانی) 🔴 آرامش 🔴 امنیت ✅ تفریح (فردی / خانوادگی / دوستانه) ✅ خانواده (پدر / مادر / همسر / فرزندان) ✅ رشد شخصی (پیشرفت شخصی / مدرک دانشگاهی / تافل زبان و ...) ✅ کار و درآمد (کار سالم / رزق حلال) ✅ روابط اجتماعی (دوستان/ اقوام /همکاران) ✅ عشق و احساسات (عشق پایدار / احساسات مثبت) زمانی که ما در این شش بعد تعادل ایجاد نکنیم همیشه یک جای زندگی لنگ میزند. پیشرفت تک بعدی مساوی با نابودی است همان طور که خیلی از کسانی که در کار خود پیشرفت چشمگیری داشتند بخاطر تعادل نداشتن در سایر ابعاد زندگی حس خوشبختی ندارند. www.modiryar.com @modiryar
اصول چهارده گانه مدیریت www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ اصول چهارده گانه مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
اصول چهارده گانه مدیریتاصل اول مدیریت فایول – تقسیم کار: و تخصصی کردن کارها باعث می شود افراد بتوانند تجربه کسب کنند و کیفیت کار خود را بهبود دهند. به این ترتیب آنها با تمرکز بر کار خود به تدریج مهارت خود را خواهند افزود. و این منجر به افزایش بهره وری می شود . ✅ اصل دوم مدیریت فایول – اختیار : عبارتست از دادن حق دستور دادن و انجام فعالیتها به تشخیص خود فرد. که بستگی به خود شخص و موقعیت وی دارد و نباید بدون در نظر گرفتن میزان مسئولیت فرد در مورد آن شود. ✅ اصل سوم مدیریت فایول – نظم و انضباط : عبارتست از در نظر گرفتن نحوه ، فعالیت، رفتار و احترام بین کارمند و کارفرما که برای هر کاری ضروری است. این چیزی است که رهبران باید آن را از طریق یک ارتباط دو طرفه ایجاد کنند. ✅ اصل چهارم مدیریت فایول – وحدت فرماندهی: یک فقط باید از یک مافوق دستور بگیرد. معمولا بهتر است که یک مافوق داشته باشید تا اینکه دستورهای دوگانه برای یک کارمند وجود داشته باشد. ✅ اصل پنجم مدیریت فایول – وحدت هدف: یک سرپرست، یک برنامه: یک با یک هدف یاید یک گروه فعالیت ها را به یک هدف مشابه رهبری کند. ✅ اصل ششم مدیریت فایول – تبعیت تمایلات شخصی از تمایلات گروهی: تمایلات یک شخص یا یک گروه نباید بر تمایلات غلبه داشته باشد. ✅ اصل هفتم مدیریت فایول – پاداش کارکنان نتایج (خوب یا بد) کارها باید بین کارکنان و کارفرما تقسیم شود. میزان پرداخت ها باید بر اساس ارزش کارمند برای سازمان و نیز عوامل مستقل از ارزش باشد. مثلا بر اساس هزینه های زندگی، در دسترس بودن کارمند و شرایط عمومی سازمان. ✅ اصل هشتم مدیریت فایول – تمرکز زایی (یا تمرکز زدایی) هر کاری که باعث کاهش اهمیت نقش یک در تصمیم گیری شود، تمرکز زایی و هر کاری که باعث افزایش اهمیت نقش وی در تصمیم گیری شود، تمرکز زدایی گفته می شود. در کلیه شرایط باید تعادلی بین این دو وضعیت وجود داشته باشد. ✅ اصل نهم مدیریت فایول – زنجیره عددی زنجیره ای از از بالاترین رده تا پایین ترین رده را زنجیره عددی فرمان گویند. هر مدیر یک ارتباط در این زنجیر است که باید در این زنجیر ارتباط سالم و مناسب برقرار کنند. این زنجیره تنها وقتی قطع می شود که مقام بالایی تایید کند و یا نیاز به آن از بین برود. ✅ اصل دهم مدیریت فایول – نظم و ترتیب شاید اصل دهم از اصول را بتوان یکی از نکات مهم در میان اصول دانست، بطور ساده به معنای وجود یک مکان برای هر کس و هر کسی در جای خودش است. یک جا برای هر چیزی و هر چیزی سر جای خودش. هدف نظم و ترتیب جلوگیری از اتلاف است. ✅ اصل یازدهم مدیریت فایول – انصاف و مهربانی دو عنصر مهمی است که ترکیب مناسبی از آنها برای مدیریت شرکت لازم است. برخورد مناسب با کارکنان برای رسیدن به این هدف لازم است. ✅ اصل دوازدهم مدیریت فایول – ثبات افراد کاهش میزان جابجایی ها منجر به بیشتر و کاهش هزینه های تغییر نیروی انسانی می شود. امنیت شغلی و احساس امنیت برای شغل موجب افزایش کارایی افراد در سازمان می شود، ضمن آن که از تحمیل هزینه های بیهوده ی تغییر نیروی انسانی بر سازمان پیشگیری می کند. ✅ اصل سیزدهم مدیریت فایول – ابتکار افراد در هر سطحی باید برای ابراز و به کارگرفتن ایده های خود آزاد باشند. مدیری که به کارکنان زیردست خود اجازه می دهد ابتکارهای خود را به کار ببندند بسیار بالاتر از مدیری است که چنین اجازه ای به خود نمی دهد. ✅ اصل چهاردم مدیریت فایول – روح صمیمیت و یگانگی مدیر موظف است که را ایجاد کرده و از وقوع مواردی که باعث از بین رفتن هماهنگی یکدستگی می شود جلوگیری کند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چهارچوب مدیریت آرام #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
چهارچوب مدیریت آرام ، مدیریت را مهمترین زمینه فعالیتی انسان می‌داند و بر این باور است که وظیفه اصلی مدیران در همه سطوح و همه نهادهای اجتماعی، این است که محیطی را طراحی، ایجاد و نگهداری کنند که اعضای سازمان بتوانند با فعالیت و همکاری گروهی در آن، به هدف های معین خود دست یابند. برای ایجاد آرامش در سازمان نیازمند مدیریت آرام و بهره گیری از اصول آن هستیم. «هنری مینتزبرگ» چهار راهکار اساسی زیر را برای مدیریت آرام مطرح می سازد: 1⃣ الهام دهی (Inspiring) : به افراد خود اختیار نمی دهند زیرا اختیار داشتن امری مسلم است بلکه آنها به افراد خود الهام می بخشند. آنها شرایطی را بوجود می آورند که باعث پروراندن صداقت و بروز تواناییهای آنان باشد. مدیران آرام اتحاد فرهنگی بین افراد خود را تقویت می کنند ، البته نه به صورتی که به آنها به عنوان«منابع انسانی» مجزا نگریسته شود بلکه آنها همگی اعضای محترم یک جامعه همبسته و منسجم می باشند هنگامی که به افراد اعتماد شود نیازی به اختیار دادن به آنها نیست . 2⃣ اهمیت دادن (Caring) : مديران آرام سازمان خود را دوست دارند. آن ها مشکلات را همانند جراحان جدا نمي کنند که دور بيندازند، بلکه وقت بيشتري را صرف جلوگيري از بروز آنها مي کنند و مديران هوشيار به خوبي مي دانند که چه زماني و چگونه با مشکلات برخورد کنند.به عبارتي اين بيشتر شبيه داروهاي هوميوپاتي است؛ تجويز کم دارو براي تحريک بدن براي درمان خود و يا اينکه درست مانند بهترين نوع مراقبت است، مراقبتي تدريجي که به تنهايي به درمان مي‌انجامد. 3⃣ القا کردن (Infusing) : ، در رابطه با القاست، تغييري که آرام آرام و پيوسته و عميق از ريشه رسوخ مي کند و همه، به جاي پذيرش اجباري اين تغييرات، اين مسئوليت را مي پذيرند که تغييراتي جدي را به انجام برسانند.اين بدان معنا نيست که بايد همه چيز را تغيير دهيم که در واقع همان هرج و مرج است، بلکه بدان معنا است که تنها چيزهايي را که نياز به تغيير و تحول دارند بايد تغيير داد در حالي که اکثر چيزها را بايد ثابت نگه داشت و به همان صورت حفظ کرد. اين را مي توانیم بهبود مستمر طبيعي نامگذاري کنيم. 4⃣ آغاز کردن (Initiating) : باید از پایین به سمت بالا به حرکت در آید و هرگز پایه و اساس خود را فراموش نکند.در عمل باید از " کف " یعنی درست ، جایی که علم استراتژی ممکن است مارا گمراه کند، آغاز کرد .چنین مدیریتی با زندگی روزمره سازمان می آمیزد ، بطوریکه همه افراد با استوار نگهداشتن پاهای خود بر روی زمین بتوانند نو آوریهای چشمگیر و قابل ملاحظه ای را پیگیری نمایند و سپس بتوانند این نوآوری ها را با مدیرانی که با آنها در تماس هستند پشتیبانی نمایند و این روند را از طریق استراتژی هایی قدرتمند ، فعال کرده و مشوق آن باشند . برای تحقق در بخش مدیریت و صنعت باید نظام تصمیم گیری سازمانی بتواند مدیریت احساسات اعضا را به نحو شایسته ای انجام دهد تا ذهن آرام و خلاق عناصر سازمانی شکل گیرد و با اصلاحات ساختاری، تنظیم چشم انداز مناسب و آموزش های مستمر این آرامش را در تفکر و عمل در سازمان ایجاد نماید. www.modiryar.com @modiryar
چارچوب تحول دیجیتال ✍ بومن و پیتر، ۲۰۱۹ ✅ بومن و پیتر (۲۰۱۹) در فصل کتاب خود با عنوان زمینه‌های کاربردی به مقایسه برخی از مدل‌ها و چارچوب‌های تحول دیجیتال پرداخته و ابعاد این مدل ها را استخراج نموده است. آنان با بررسی هجده منبع، ابعاد بیست‌وشش‌گانۀ ذیل را احصا نموده‌اند: ✅ استراتژی، سازمان، فرهنگ، اکوسیستم (زنجیرۀ ارزش )، عملیّات، فنّاوری، نوآوری، محصولات، مشتریان، رهبری، حکمرانی، افراد (توانایی‌ها یا مهارت‌ها)، دیجیتالی‌سازی فرآیند، همکاری ، مدیریّت تحوّل، داده‌ها و رایانش ابری، محیط دیجیتال، بینش ، پایش و کنترل، توسعۀ کسب‌وکار دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، ساختار، رقابت، ارزش، وظایف ، ارتباط با کاربران. ✅ به لحاظ فراوانی بیشترین ابعاد مشاهده شده در آن‌ها عبارت بودند از: فرهنگ (در ۱۴ مدل/ چارچوب)، فناوری (۱۲ مدل)، استراتژی (۱۱ مدل)، سازماندهی، مشتریان (۱۰ مدل) و کارکنان (۹ مدل). www.modiryar.com @modiryar
چارچوب تحول دیجیتال ✍ دیلویت، ۲۰۱۷ ✅ بر سه محور اصلی تحول دیجیتال یعنی مدل کسب و کار، مدل عملیاتی و مدل مشتری دیجیتال متمرکز است. در مدل کسب و کار بر ابعاد استراتژی دیجیتال، مقررات و اکوسیستم تأکید شده است. ✅ در مدل عملیاتی بر فناوری، حکمرانی دیجیتال، عملیات دیجیتال و استعداد دیجیتال و در مدل مشتری دیجیتال بر بازخورد مشتری و مشارکت مشتری توجه شده است. ✅ زیر یک سفر چهار گامی است که مرحله دیجیتالی شدن یک موجودیت را ترسیم می نماید: 1⃣ کشف استفاده از فناوری‌های سنتی برای ‌ قابلیت‌های موجود انجام می گیرد. 2⃣ درحال انجام استفاده از فناوری‌های برای توسعه قابلیت‌ها، تمرکز بر مدل‌های کسب‌وکار، عملیات و مشتری موجود صورت می گیرد. 3⃣ درحال تبدیل شدن برای استفاده از _یجیتال هماهنگ‌تر و کمتر جزیره‌ای با تغییرات پیشرفته‌تر است 4⃣ بودن ، عملیاتی و مشتری برای دیجیتالی شدن استفاده شده و نسبت به مدل‌های قبلی به میزان زیادی متفاوت هستند. ✅ این چارچوب چندین لایه از ، مدل کسب‌وکار و مدل مشتری هر نهاد را ارزیابی می‌کند و در عین حال با معیارهای چارچوب فروم تی‌ام (شامل استراتژی، سازمان، فرهنگ، مشتری، فناوری) نگاشت شده است. www.modiryar.com @modiryar
داریم پیر می شویم 🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳، شماره ۴۲۸۶ www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ داریم پیر می شویم #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی 🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا، 🔻سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳، شم
داریم پیر می شیم ✅ چندی قبل در گزارشی ضمن هشدار نسبت به سرعت بالای پیر شدن جمعیت در ایران اعلام کرد؛ ایران، هند، سنگاپور و تایلند با حفظ روند فعلی در آینده نزدیک با پیری شدید جمعیتی مواجه خواهند شد. بر اساس پیش بینی بانک جهانی نمره ایران در شاخص وابستگی سالخوردگی تا سال ۲۰۵۰ پنج برابر خواهد شد. ✅ این بدان معناست که نسبت ایران به جمعیت فعال طی ۳۸ سال آینده ۵ برابر می شود. زمانی که نمره کشوری در این شاخص بالا باشد یعنی این که جمعیت فعال کشور برای تامین نیازهای افراد سالخورده باید بار زیادی را تحمل کند. در بستر تغییرات جمعیتی مرحله‌ای از تحولات در کشور از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است که به قول جمعیت‌شناسان «پنجره جمعيتي» و «هدیه جمعیتی» ناميده مي‌شود. ✅ این وضعیت که از آن به‌عنوان نیز نام برده می‌شود تا سال ۱۴۳۰ طول می‌کشد. در این دوران نسبت جمعيت در سنين فعاليت افزایش یافته و به حداکثر خود یعنی بالای ۷۰ درصد مي‎رسد. مکانیزم‌های ترکیبی و رفتاری پنجره جمعیتی نظیر افزایش عرضه نیروی کار، افزایش مشارکت زنان، کاهش نسبت‌های وابستگی (بار تکفل)، تعامل تغییرات ساختار سنی جمعیت با چرخه زندگی اقتصادی تولید و مصرف، افزایش قدرت پس‌اندازها و سرمایه‌گذاری، بهبود و توسعه سرمایه انسانی، افزایش کیفیت جمعیت و ...، فرصت طلایی و پتانسیل‌های زیادی برای اثرگذاری مثبت بر رشد و توسعه اقتصادی فراهم می‌کند. البته اين وضعيت به‌طور خودکار عمل نمي‌کند و بهره‌برداري از آن مستلزم بستر مناسب اقتصادي، اجتماعي و سیاسی است. ✅ در هر کشوری ، خلاق، سالم، بانشاط و تحصیل کرده عامل اساسی توسعه و پیشرفت محسوب می شود. اکنون که با این دغدغه مندی بالا کارشناسان مربوطه، به متولیان امر، مسئولین دولتی و مردم به صورت جدی هشدار می دهند و همچنین گزارش های معتبر متعدد از بحرانی بودن مسئله جمعیت از سوی مراجع ذیصلاح اعلام می گردد، این انتظار از دولت، مجلس و سایر نهادهای ذی ربط می رود که افکار عمومی را به پاسخگویی مناسب برای رفع این دغدغه ها ترغیب نمایند. ✅ مقوله ی ، تنها خودش به عنوان یک موضوع مجرد مطرح نیست؛ بلکه این امر یک مسأله سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی بسیار پیچیده است که باید به همه جوانب آن به صورت جامع و صحیح نگریسته شود. بر این اساس با درنظرداشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد. چالش‌های جمعیتی حال حاضر و آینده ایران، بستگی زیادی به نحوه بهره‌برداری از فرصت پنجره جمعیتی دارد. ✅ کمی به اطراف خود با دقت نگاه کنید. نسلی که با یک متولد شد حالا با همین جمعیت رو به سمت پیری و کهن‌سالی در حرکت است. نسلی که جوانی سختی داشت؛ حالا قرار است وارد میانسالی و بعد کهنسالی شود؛ شاید باز هم همانقدر سخت. برای افزایش جمعیت باید به نسل‌های جوانی آینده فکر کنیم و نه این نسل فعلی. برنامه‌ریزی ما برای افزایش جمعیت باید برای متولدین دهه‌های بالاتر باشد. برای مثال باید محصلین فعلی مدارس، متولدین انتهای دهه هفتاد و دهه هشتاد، را نسبت به افزایش جمعیت توسط آن‌ها آگاه کنیم تا کم‌کم جمعیت جایگزین داشته باشیم. ✅ برخی مقولات شوخی بردار نیست و اگر بدان توجه جدی و فوری نشود تاوان سنگینی برای ملت و دولت خواهد داشت. باوجود همه تبلیغات و شعارها به نظر می رسد مسأله ای با این حد اهمیت که حتی آینده ی کشور را به گونه ای تهدید می کند از سوی مسئولان و مردم آن چنان که باید جدی گرفته نشده است. شاید ساده انگاری این امر از خود مسأله نگران کننده تر باشد! 🔺منبع: ، 🔻سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳، شماره ۴۲۸۶ www.modiryar.com @modiryar
اصول ده گانه موفقیت در زندگی برای شما چیست؟ چگونه میتوان در زندگی موفق بود؟ بسیاری از افراد موفقیت را به ثروت میبینند، بعضی دیگر قدرت و افرادی میخواهند تاثیر مثبتی در جهان داشته باشند و مفید باشند و ما در اینجا ۲۰ تا از جدیدترین اصول را برای شما بیان می کنیم. ✅ همه ی اینها قابل قبول است، در واقع یک مفهوم است که برای افراد مختلف، متفاوت است. پس این مهم نیست که موفقیت برای شما چیست، چیزی که مشخص است این است که به راحتی بدست نمی آید. ✅ راهنمایی های بی شماری درمورد راههای وجود دارد اما موفقیت برای هر فردی کاملا شخصی و منحصر به فرد است. توجه به توصیه های یک نفر معمولا بی فایده است. با توجه به این، توجه به نظریات بسیاری از افراد بزرگ که ایده های متفاوتی در مورد موفقیت دارند، میتواند یک جایگزین خوب باشد. 1⃣ توانایی های خود را باور داشته باشید 2⃣ از شکست نترسید 3⃣ برای رسیدن به هدف خود گام بردارید 4⃣ در زندگی تعادل را حفظ کنید 5⃣ از حاشیه بپرهیزید و با دیگران مهربان باشید 6⃣ برای رسیدن به موفقیت ثابت قدم باشید 7⃣ کاری که علاقه دارید انجام دهید 8⃣ افکار بلند مدت داشته باشید 9⃣ شجاعانه به دنبال اهدفتان بروید 🔟 مثبت اندیش باشید و هرگز ناامید نشوید www.modiryar.com @modiryar
الزامات فرایندی و محتوایی شکل دهی استراتژی تحول دیجیتال ✅ الزامات محتوایی شکل‌دهی استراتژی ، اصولی هستند که می‌بایست در بطن محتوایی استراتژی تحول دیجیتال در نظر گرفته شود. تمرکز بر تحول کسب‌وکار، تاثیرگذاری بر تمامی لایه‌های سازمان و رویکرد سازمان گستر و چتری سه الزام محتوایی شکل‌دهی استراتژی تحول دیجیتال هستند. استراتژی تحول دیجیتال متمرکز بر تحول کسب‌وکار است. این گزاره بدین معناست که استراتژی تحول دیجیتال در نهایت می‌بایست منجر به تغییرات شاخص‌های کلیدی عملکرد در سطح کسب‌وکار شود و هدف غایی آن تحول کسب و کار سازمان می‌باشد. ✅ رویکرد و چتری دلالت بر این موضوع دارد که استراتژی تحول دیجیتال مختص یک بخش خاص از سازمان نبوده و به صورت فراگیر تمامی بخش‌های آن را با توجه به شرایط و بلوغ تحت تاثیر قرار می‌دهد. تاثیرگذاری بر تمامی لایه‌ها نیز به این مورد تاکید می‌کند که نقطه تاثیر استراتژی تحول دیجیتال محدود به یک لایه خاص سازمان نیست و تمامی لایه‌های آن را از بالاترین سطح تا سطوح پایین و عملیاتی تحت تاثیر قرار می‌دهد. www.modiryar.com @modiryar