eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
در باب کار نیک 📖 ، جلد ۲ / صفحه ۳۲۱ ۞ اِصطِناعُ المَعروفِ یَدفَعُ مَصارِعَ السّوءِ، وکُلُّ مَعروفٍ صَدَقَةٌ وأهلُ المَعروفِ فِی الدُّنیا هُم أهلُ المَعروفِ فِی الآخِرَةِ و أوَّلُ مَن یَدخُلُ الجَنَّةَ أهلُ المَعروفِ ۞ کار نیک، از مرگ بد، جلو مى گیرد و هر کار نیکى، صدقه است و نیکوکاران در دنیا، نیکان آخرتند و نخستین واردشوندگان به بهشت، نیکوکارانند. www.modiryar.com @modiryar
بررسی وضعیت سرمایه روانشناختی و رابطه آن با راهبردهای مدیریت تعارض برای عملکرد و رفاه کارمندان حائز اهمیت است و به مجموعه منابعی گفته می‌شود که فرد می‌تواند برای بهبود عملکرد خود در شغل و موفقیت خود استفاده کند. سرمایه روانشناختی شامل چهار مولفه مختلف است 1⃣ خودکارآمدی 2⃣ خوش بینی 3⃣ تاب آوری 4⃣ امید www.modiryar.com @modiryar
ترمیم رابطه 🔴 زندگی عاطفی برای انسان «زندگی عاطفی» انرژی بخش و امیدآفرین است. امر مهمی که به خاطر حساسیت هایی که دارد آسیب پذیر و دارای فراز و فرودهای فراوان است و جنبه های مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. ما اهمیت فراونی دارد. وقتی رابطه شما با دیگران دچار تغییراتی شده و نتوانسته اید طراوت و شادابی آن را حفظ کنید، یعنی هر دو طرف یا یکی از شما در برخی عملکردهای خود ضعیف بوده اید و باید پس از شناسایی این ضعف ها تغییر را آغاز کنید .باید با نگرشی صحیح در جستجوی این عملکرد نامطلوب باشید و پس از پیدا کردن آن با روش های درست و کاربردی به خود و عزیزانتان برای ایجاد تغییرات مثبت در رابطه‌ کمک کنید. این امر در مورد همسر، والدین، خواهر، برادر و ... مصداق دارد و در موارد زیر تحقق می یابد: 🔴 خودآگاهی و ثبات مهم ترین عنصر ترمیم رابطه، افزایش «خودآگاهی و ثبات» است. با رسیدن به خودآگاهی ما به درک شفاف و صحیحی از شخصیت، نقاط ضعف و قوت، افکار، باورها، هیجانات و سبک ارتباطی خود می رسیم. در ابتدای مسیر رسیدن به خودآگاهی، سئوالات زیر را از خود بپرسید: من چه کاری انجام داده ام که از لحاظ روانی و عاطفی به شخص مقابل آسیب رسانده ام؟ کدام ویژگی شخصیتی من باعث ایجاد مشکل در رابطه ام می شود؟ از روابط گذشته ام چه درس هایی در مورد خودم آموخته ام؟ و ... افزایش آگاهی در مورد خویش مهم است زیرا منجر به صمیمیت عاطفی می شود اما این را هم در نظر بگیرید که ویژگی عاطفی چیست؟ همه افراد خواهان دستیابی به ویژگی «ثبات شخصیتی» هستند. اگر می خواهید رابطه ای سالم داشته باشید، رفتار ثابت و قابل پیش بینی شما را به هدفتان می رساند. 🔴 کلام تایید آمیز «کلام تأیید آمیز» به معنای تایید کردن و تشویق کردن نکات و جنبه های مثبت شخصیتی و رفتاری طرف مقابل و از بهترین راه های ترمیم رابطه عاطفی است. برخی از ما غیرارادی در ارتباطمان فقط به دنبال نقاط ضعف دیگران هستیم و بجای تایید و تشویق، از سرکوفت زدن و سرزنش کردن لذت می بریم. درصورتیکه اگر بدانیم کلام تایید آمیز چه معجزه ای می توند در زندگی داشته باشد، همیشه دنبال علتی برای تایید و تشویق طرف مقابل می گردیم. برای انسان هایی که زبان ارتباطشان کلام تایید آمیز است، شنیدن جنبه های مثبت شخصیت، قدرشناسی و تایید شدن حیاتی ترین راه حفظ و از راه های ترمیم رابطه عاطفی است. فراموش نکنیم زبان، قدرت زندگی و مرگ را دارد. 🔴 وقت گذاشتن و خدمت به یکدیگر بیشتر انسان ها گمان می کنند همین که در کنار هم باشند، نیاز وقت گذاشتن برای یکدیگر در یک رابطه را برآورده می سازند. درحالی که برآورده کردن این نیاز مستلزم توجه و تمرکز کامل است. آدمی نیاز دارد توجه ببیند با عزیزانش به پیاده روی، خرید و غیره برود و وقتی صحبت می کند توجه کامل طرف مقابل را داشته باشد. همچنین در زندگی افراد از خدمت کردن طرف مقابلشان به مهربانی آنها پی می برد. انجام دادن کارهای عقب افتاده، کمک کردن و همراهی نمونه های بارزی برای ابراز محبت به دیگران است. 🔴 همدلی یکی دیگر از فاکتور های مهم در ترمیم رابطه افزایش و ارزش قائل شدن به احساسات طرف مقابل است. وقتی رابطه ای مختل می شود اغلب به این دلیل است که همدلی در آن وجود ندارد؛ به احساسات طرف مقابل بیندیشید و بررسی کنید که آیا ممکن است احساس غم، اندوه، حسادت، ناامنی و یا ناامیدی داشته باشد؟ این آگاهی از احساسات طرف مقابل به شما کمک می کند با ملاحظه تر و با محبت تر رفتار کنید. هرچه زمان بیشتری را برای درک احساسات طرف مقابل اختصاص دهید، شانس بیشتری برای ترمیم رابطه دارید. 🔴 صبر داشتن «صبر» یک فضیلت اخلاقی است که سبب برکات بسیار زیادی در زندگی انسان می شود. اگر می خواهید رابطه شکست خورده یا آسیب دیده خود را ترمیم کنید، بودن ضروری و بسیار مهم است. در بیشتر موارد افراد انتظار دارند که فرد مقابل به راحتی و سریع اشتباهات آن ها را ببخشد، اما این را در نظر نمی گیرند که شاید طرف مقابل آمادگی بخشش آن چه اتفاق افتاده است را نداشته باشد؛ به او زمان دهید تا بهبود یابد و او را عجولانه تحت فشار قرار ندهید. 🔴 مهربانی، مراقبت و توجه به نیازها توجه به نیاز های عاطفی و روانی از اساسی ترین عوامل بهبود رابطه است. گاهی افراد آن قدر بر روی احساسات منفی خود متمرکز می شوند که احساسات و نیاز های طرف مقابل را فراموش می کنند. سعی کنید احساسات خوشایندی را به طرف مقابل انتقال دهید. فاکتور مهم دیگر در ترمیم رابطه است. وجود نیاز های عاطفی در انسان غیر قابل انکار است، پس اگر محبت و احترام متقابل به یکدیگر نشان دهیم، رابطه ای لذت بخش و کار آمد را تجربه خواهیم کرد. مهربانی یعنی بپذیریم همه ما نقاط ضعف، قوت و افکار و احساسات مختلفی داریم، هریک از ما ارزشمندیم و هیچ کس برتر از دیگری نیست. 🔺منبع: ، 🔻دوشنبه 26 تیرماه 1402، شماره 3990 www.modiryar.com @modiryar
ماتریس تحلیل موقعیت در تصمیم گیری بین حجم اطلاعات در اختیار و شدت ریسک تصمیم www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ ماتریس تحلیل موقعیت در تصمیم گیری بین حجم اطلاعات در اختیار و شدت ریسک تصمیم #مدل_مفهومی #مدل_مدی
تحلیل موقعیت در تصمیم گیری بین حجم اطلاعات در اختیار و شدت ریسک تصمیم ▪(برای این که بتوانید ریسک ناشی از تصمیم‌ها را تحلیل کنید، باید بین (خطر تصمیم) و میزان اطلاعاتی که دارید، تعادل برقرار کنید) دقت دارید که در اینجا صحبت از اطلاعات است و نه از داده ها و مطمئن هستم که تفاوت داده ها و اطلاعات را می دانید. ▪در تصویر، یک مدل ساده و یک چهار خانه ای را مشاهده می فرمایید که برای نمایش و ارائه مفاهیمی از موقعیت های مختلفی که در تصمیم‌گیری پیش می آید به کار گرفته شده است. ▪دو عامل مورد نظر که موقعیت های متفاوتی را رقم می زنند یکی میزان و حجم اطلاعاتی است که در مورد موقعیت و شرایط (تصمیم) در اختیار داریم و دومی، شدت و سطح وخامت مخاطرات و ریسک های ناشی از تصمیمی می باشد که اتخاذ خواهیم کرد. 🔴 ماتریس تحلیل موقعیت در تصمیم گیری بین حجم اطلاعات در اختیار و شدت ریسک تصمیم با در نظر گرفتن تأثیر هر یک از این عوامل، چهار وضعیت متفاوت را پیش رو خواهیم داشت که به این شرح می باشند. ✅ حالت اول اطلاعات اندکی در اختیار داریم و شدت ناشی از تصمیم های ممکن و انتخاب هایی که در پیش رو داریم پایین است. در این وضعیت، می توانید به راحتی تصمیم بگیرید و آن را اجرایی نمایید. ✅ حالت دوم اطلاعاتی که در اختیار داریم، نسبتا زیاد و احتمالاً کافی می باشد. همچنین، کماکان شدت ریسک ناشی از تصمیم های ممکن و انتخاب هایی که در پیش رو داریم پایین است. اطلاعات بسیار زیادی که در اختیار هست را بایستی غربال نموده و اطلاعات مفید و کاربردی را برای تصمیم گیری به کار بگیرید. ✅ حالت سوم اطلاعات زیادی از مساله و شرایط موجود، در اختیار داریم اما حالا شدت ریسک های احتمالی از انتخاب های پیش رو زیاد می باشد و پیامدها و نتایج حاصل از تصمیم ها ممکن است وخیم باشند.در این موقعیت بایستی روش های نظام مند و رویکردهای را در تصمیم گیری استفاده کنید. ✅ حالت چهارم اندکی در اختیار داریم و شدت ریسک ناشی از تصمیم ها زیاد است. این شرایط ممکن است به تصمیم گیری ضعیف منجر شود. تصمیماتی که پیامدهای آنها مسائل و مشکلات دیگری را به همراه خواهند داشت. ▪این مدل مفهومی ساده به جز توصیه هایی که در هر یک از حالت ها ارائه می کند، توجه ما را به مساله مهم وجود یا عدم وجود داده ها، و دانش لازم و یا در صورت وجود، کفایت داشتن یا نداشتن آنها جلب می نماید. ▪ درست یا حل مساله کارآمد به جز روش و تکنیکی که برای تصمیم گیری یا حل مساله استفاده می کنیم بستگی بسیار زیادی به اطلاعات در اختیار دارد که در حقیقت مصالح مورد نیاز برای ساختن تصمیمی مناسب و بهینه می باشند. 🔴 منبع: DECISION-MAKING By Neil Russell-Jones www.modiryar.com @modiryar
مدیریت زمان و اولویت بندی کارها به شیوه ماتریس آیزنهاور www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدیریت زمان و اولویت بندی کارها به شیوه ماتریس آیزنهاور #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیر
مدیریت زمان و اولویت بندی کارها به شیوه ماتریس آیزنهاور 🔴 مدیریت زمان دقیقا به چه معنی است؟ آیا به معنی تراکم کاری بیش از حد یا بیداری و تلاش بیش از حد است؟ آیا انجام فعالیت های پشت سر هم نشان ازمدیریت صحیح کارهای روزانه است؟ اگر پاسخ مثبت است باید بگوییم که لزوما همه کارهای ما مهم نیستند و ممکن است درمیان این تراکم کارهای با الویت بالایی به فراموشی سپرده شود. 🔴 شیوه الویت بندی به روش ماتریس ایزنهاور ▪یکی از ابزارهایی که این روزها خیلی بر سر زبان ها افتاده می باشد. ماتریسی که بر دو محور اهمیت و فوریت حرکت می کند. در این ماتریکس تسک ها به تفکیک ضروت از لحاظ زمان و ضرورت از لحاظ الویت استراتژیک مورد بحث قرار می گیرند. ▪بر اساس این ماتریس قبل از قرار دادن هر تسکی در فعالیت های روزانه باید آنها را از لحاظ اهمیت و فوریت بررسی کنیم. الویت اول این که میزان را مشخص کنیم: ▪ابتدا باید به هدف اصلی یا کسب و کارمان به عنوان یک سنگ محک نگاه کنیم. به طبع فعالیت ها و کارهایی که ما را به هدف اصلی نزدیک تر می کنند و پشت گوش انداختن آنها مشکلات مهمی را برای ما ایجاد می کنند. ▪نکته ایی که حائز اهمیت است این است که همانطور که همه افراد یک موضوع نیست پس قاعدتا هدف های مهم و ارزشهای هر شخصی ممکن است برای خودش بالاترین هدف باشد ولی از نگاه دیگری ارزش بالایی محسوب نشود 🔴 قید زمان و فوریت برای تسک ها در این مرحله باید بررسی کنیم که این کار از لحاظ زمانی چقدر دارای الویت است. آیا نیاز است که همین حالا به آن رسیدگی کنیم؟ اگر الان به آن رسیدگی نکنیم چه مشکلاتی برای ما به وجود می آورد؟ چقدر باید به آن توجه کنم؟ آیا می توانم آن را به زمان دیگری محول کنم؟ اگر به زمان دیگری محول شود ریسک آن چقدر است؟ آیا از زمانی که با به تعویق انداختن این کار عایدم شده میتوانم کاری انجام دهم که مرا به هدفم نزدیک تر کند؟ بر این اساس، می‌توان هر فعالیت را به یکی از چهار دسته‌ی زیر تخصیص داد: 1⃣ کارهای با اهمیت زیاد 2⃣ کارهای با اهمیت کم 3⃣ کارهای فوری 4⃣ کارهای با فوریت کمتر 🔴 مدیریت زمان و الویت بندی کارها به شیوه ماتریس آیزنهاور و اما بعد از تقسیم بندی کارها طبق جدول ماتریکس اهمیت و فوریت کارها را تقسیم بندی کنید و طبق توضیحات پایین به آنها جامع عمل بپوشانید: 1⃣ کارهای مهم و فوری بیشترین الویت ممکن برای این کارها است. شما باید از تمامی جهات اهتمام به خرج دهید و این کارها را با الویت بالا انجام دهید. در ضمن باید تلاش کنید که کارهای مهم و دارای فوریت بسیار کم شوند چرا که موقعی در فیلد مهم و فوری قرار می گیرند که قبلا کار برنامه ریزی شده ایی روی آنها صورت نگرفته و از برنامه عقب افتاده اند که به این مرز رسیده اند. با کارهایی مثل رعایت انضباط شخصی، تحلیل از آینده و تخمین و برآورد صحیح از برنامه ها به این مهم دست خواهید یافت. 2⃣ کارهای مهم غیر فوری کارهای مهم غیر فوری کارهایی هستند که واقعا در چهارچوب ما قرار دارند و ارزشی واقعی به ما منتقل می کنند اما نبود این ارزش ها در همین لحظه هیچ آسیبی به ما نمی رساند ولی بر اساس پیش بینی هایی که کرده ایم باید در یک مدت زمان معین به آنها برسیم، چنانچه زمان مشخص به آنها نرسیم آن موقع برای ما خطر ساز می شوند. ✅ مثلاً ورزش را اگر همین الان انجام ندهیم مشکلی برای ما پیش نمی آید. اما می دانیم که باید آن را در برنامه های مهم و غیرفوری خود قرار دهیم و به تدریج و منظم به آن بپردازیم تا مثلا در سنین پیری با انواع مریضی ها دست و پنجه نرم نکنیم. هر برنامه مهمی که به تدریج بر اساس قابل انجام باشد در این فیلد قرار میگیرد. 3⃣ کارهای غیر مهم اما فوری این کارها را یا باید به شخص دیگری بسپارید یا برای آنها مجدد فکر کنید. ممکن است تشخیص دهید حضور در یک جلسه خیلی مهم نیست ولی آن جلسه حتماً باید تشکیل شود. بنابراین می توانید بجای حضور شخصی یکی از کارشناسان مورد اعتماد خود را به جلسه بفرستید. همچنین می توانید بصورت آگاهانه آنها را به تعویق بیندازید. با عقب انداختن این کارها فرصت بیشتری برای انجام کارهای مهم و با فوریت بالا یا مهم و فوریت کمتر دارید. 4⃣ کارهای غیر مهم و غیر فوری از حضور زیاد در ، پیگیری اخباری که هیچ وقت ربطی به شما پیدا نخواهند کرد، وقت گذاشتن برای رسانه های زرد فقط چند مثال از کارهای غیر مهم و غیر فوری هستند. بی شک هر فردی در زندگی شخصی خود مثال های زیادی از این نوع کارها می تواند بزند. اگر واقعا بر این باورید که رسیدن به هدف مهمترین کار شما است عملا باید تا جایی که امکان دارد کارهای غیر مهم و غیر فوری خود را حذف کنید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل رفتار #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
🔴 مدل رفتار ✍ نویسنده: 📔 متن پیش‌رو، هشتمین قسمت از ترجمه کتاب پرفروش «Up & Out Of Poverty» می‌باشد؛ کتابی که توسط«فیلیپ کاتلر» (Philip_Kotler#) تالیف و در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است. 👤 «فیلیپ کاتلر» بدون تردید مطرح‌ترین چهره آکادمیک فعلی دنیا در حوزه (Marketing Management) محسوب می‌شود. «کاتلر» با تالیف چندین متن درسی معتبر در زمینه دانش بازاریابی، جزو مشهورترین و معتبرترین نام‌ها برای اکثریت قاطع از دانشجویان مدیریت و اقتصاد در سراسر دنیا به حساب می‌آید. کاتلر علاوه بر تالیف کتاب‌ها و مقالات متعدد در حوزه‌های مرسوم بازاریابی (بازاریابی اقتصادی)، مباحثی را نیز در زمینه یک مفهوم متناظر و خلاقانه، یعنی «بازاریابی اجتماعی» مطرح نموده است. ✅ همان‌طور که در ، هدف اصلی به کارگیری چارچوب‌های تحلیلی علمی برای دستیابی به سود اقتصادی هر چه بیشتر می‌باشد، در «بازاریابی اجتماعی» نیز دستیابی به منافع اجتماعی هر چه بیشتر مد نظر قرار دارد. بنابراین «بازاریابی اجتماعی» به تجزیه و تحلیل علمی برای افزایش بهره‌وری فعالیت‌های مختلف اجتماعی می‌پردازد؛ ضمن آنکه تمرکز ویژه آن بر فعالیت‌های گروه‌های خیریه با هدف کمک به فقرا می‌باشد. ✅ نقطه اوج طرح ایده (Social Marketing) توسط «کاتلر»، به نگارش کتابی در این زمینه در سال ۲۰۰۹ مربوط می‌شود؛ کتابی به نام «رهایی از تله فقر» که نهمین قسمت از ترجمه آن در پیش روی خوانندگان محترم روزنامه دنیای اقتصاد قرار گرفته و قسمت‌های بعدی آن نیز به صورت هفتگی (در روزهای چهارشنبه هر هفته) در صفحه اندیشه روزنامه دنیای اقتصاد منتشر خواهد شد. ضمنا عنوان اصلی انگلیسی کتاب مذکور عبارت است از: Up & Out of poverty; The social marketing solution ✅ وقتی که رفتارهایی را انتخاب می‌کنیم تا به‌وسیله آنها یک مبارزه یا یک برنامه هدفمند را پیش ببریم، تئوری‌ها و مدل‌های مختلفی می‌توانند به تصمیم‌گیرنده در اتخاذ هر چه بهتر تصمیمش، به نحوی که گروه هدف، پذیرایی بیشتر [این رفتارها] را داشته باشند، کمک کند. مدل‌ها و تئوری‌های عمده شامل موارد ذیل است: 1⃣ مدل مراحل تغییر / مدل فراتئوریک 2⃣ تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده / عمل معقول 3⃣ مدل باور سلامتی 4⃣ تئوری هنجار اجتماعی 5⃣ اشاعه نوآوری 6⃣ چارچوب بوم‌شناختی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ اجزای آمیخته بازاریابی اجتماعی #آمیخته_بازاریابی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiry
اجزای آمیخته بازاریابی اجتماعی 🔴 آمیخته ✅ ابزار بازاریابی برای تاثیر گذاشتن بر مشتری و رغبت آنان به خرید کالا (Marketing Mix) است. در بازاریابی اجتماعی نیز آمیخته بازاریابی اجتماعی همین نقش و کار کرد را ایفا می­‌کند. در واقع آمیخته بازاریابی اجتماعی به بازاریابان اجتماعی کمک می ‌کند تا بتوانند ایده و رفتار مطلوب اجتماعی مدنظر خود را در بین مخاطبان ترویج کنند. اجزای این آمیخته و همچنین تعاریف هرکدام از آنها با آمیخته بازاریابی تجاری متفاوت است که در شکل آمده است. مدل آمیخته بازاریابی اجتماعی شامل ۸ مولفه است. 🔴 مدل آمیخته بازاریابی مبنای طراحی برنامه بازاریابی اجتماعی آمیخته ‌های بازاریابی اجتماعی عوامل تحت‌کنترلی هستند که با استفاده از آن می‌­توان روی رفتار مخاطبین هدف خود تاثیر گذاشته و آن را به سمت هدایت کرد. در این زمینه بازاریابی اجتماعی از بازاریابی سنتی و تجاری کمک گرفته و از آمیخته­‌های بازاریابی استفاده می‌­کند که عبارتند از: محصول، قیمت، مکان (توزیع) و پیشبرد. این ۴ فاکتور در بازاریابی تجاری به ۴P معروف هستند و در بازاریابی اجتماعی نیز کاربرد دارند علاوه بر این ۴ عامل دیگر هم که مختص بازاریابی اجتماعی است به آنها اضافه می‌­شوند؛ شامل: ▪️عموم مردم (Publics) ▪️شرکا (Partnership) ▪️سیاست‌ها و خط­ مشی‌­ها (Policy) ▪️کیف پول (منابع مالی) (Purse Strings) 🔴 آمیخته ‌های بازاریابی اجتماعی:الف. محصول در بازاریابی اجتماعی رفتاری است که قصد سازگار کردن مخاطبان هدف خود با آن وجود دارد. این محصول می‌ تواند از هر نوعی مانند محصول فیزیکی (مثال: حسگرهای دود)، یک خدمت (مثال: آزمایشهای پزشکی)، یک تمرین (مثال: رژیم غذایی سالم) و یا ایده‌ های ناملموس­‌تر (مثل: حفاظت از محیط زیست) باشد. ✅ ب. قیمت‌گذاری و هزینه چیزی است که مخاطب برای منطبق شدن با رفتار مطلوب باید بپردازد. این هزینه صرفاً از جنس پول نیست بلکه ممکن است هزینه‌­هایی مثل انرژی، زمان و یا هزینه­‌های عاطفی باشد. وقتی این هزینه‌ ها در تحقیقات مشخص شود، کار بازاریاب اجتماعی این است که به گونه‌­ای برنامه بازاریابی اجتماعی را طراحی کند تا این هزینه ‌ها به حداقل مقدار خود برسد. ✅ ج. توزیع و دسترسی در بازاریابی تجاری، زمانی که از صحبت می‌ شود، به سیستم و کانال‌های توزیع اشاره دارد که مشتری چگونه و از چه راهی می ‌تواند کالا را تامین کند. در بازاریابی اجتماعی بحث متفاوت بوده و از کالای فیزیکی خبری نیست. تغییری که در این موضوع اتفاق می افتد بدین صورت است که در بازاریابی اجتماعی توزیع به معنای این است که رفتار مطلوب چگونه در دسترس مخاطبان هدف ما قرار بگیرد؟ ✅ د. پیشبرد بخاطر قابلیت دیده‌شدنی که در ترویج است، مردم در واقع از پنجره آن با بازاریابی اجتماعی آشنا می­‌شوند. گر چه این متغیر یکی از متغیرهای بازاریابی اجتماعی است ولی یکی از مهمترین آنها است. در فعالیت های ترویجی با اینکه چگونه محصول خود (رفتار) را به مخاطبین هدف خود بشناساند درگیر است. از روش­های بسیار مختلفی می توان برای پیشبرد استفاده کرد. ✅ ه. عموم مردم برنامه بازاریابی اجتماعی طیف ‌های متعددی هستند و برنامه باید به صورتی باشد که آنها را پوشش دهد. این متغیر به دو دسته مخاطب عام درونی و مخاطب عام بیرونی تقسیم می ‌شود. مخاطبان بیرونی آنهایی هستند که قرار است گرایش­ ها و رفتارهایشان به صورت مستقیم تحت تاثیر برنامه بازاریابی اجتماعی قرار گیرد و تغییر کند. ✅ و. مشارکت تاحدی پیچیده هستند که یک سازمان، هیچ‌گاه‌ نمی ‌تواند به تنهایی کاری کند که تاثیر مطلوبی در اجتماع داشته باشد. به همین سبب، برای انجام کاری قابل‌توجه در این زمینه‌ ها، حتماً نیاز به این است که با گروه‌­های دیگر اجتماعی تیم‌ سازی صورت پذیرد. این کار باعث گسترده شدن منابع کمپین و دسترسی به تک‌تک مخاطبان می شود. ✅ ز. سیاست‌گذاری برنامه قادر است کاری کند که در انگیزه افراد به صورت فرد‌فرد تاثیرگذار باشد و باعث تغییر رفتار و نگرش در آنها شود. ولی چیزی که از این تاثیر و تغییر مهم‌تر است بحث مداومت و بقای این تغییر است که در این زمینه باید از سیاست گذاری کمک گرفت. این سیاست­گذاری است که می تواند باعث تغییر شرایط محیط شود. ✅ ح. مدیریت هزینه‌ها یکی از تفاوت‌های و بازاریابی اجتماعی در بحث منابع مالی است. در بازاریابی تجاری، منابع مالی یا از سرمایه تامین می‌شود یا فروش کالا. در هر صورت، هزینه بازاریابی، بعهده خود فعالیت تجاری است در صورتی که در بازاریابی اجتماعی اینگونه نیست. هزینه­‌های بازاریابی اجتماعی معمولاً از بنگاه­‌های حمایتی و خیریه تامین می شود. www.modiryar.com @modiryar