eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
803 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
زنجیره ارزش پورتر ؛ نقشه راه کسب‌وکارها (Porter's Value Chain) یک چارچوب مدیریتی استراتژیک است که توسط مایکل پورتر، استاد مشهور مدیریت استراتژیک، ارائه داده شده است. زنجیره ارزش در واقع مدلی ساختاری است که انواع فرایندها و فعالیت‌های مختلفی را که در راستای تولید محصول نهایی و ارائه آن به مشتری صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرایندهای ارزش آفرین برای مشتریان را شناسایی و تحلیل کنند. این فرایندها از طراحی محصول، تهیه مواد خام، تولید، بازاریابی، توزیع و خدمات پس از فروش تشکیل شده و در هر مرحله، ارزشی به محصول افزوده می‌شود. ✅ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با بررسی دقیق هر فعالیت و مرحله، از منابع خود استفاده بهینه‌ای داشته باشند و فرایندها را بهبود بخشند. هدف اصلی این تحلیل افزایش کارایی تولید است، به‌طوری که شرکت بتواند با هزینه‌های کمتر، ارزش بیشتری را به مشتریان ارائه دهد. با شناخت دقیق زنجیره ارزش و تفکیک هر فعالیت و مرحله، شرکت‌ها می‌توانند به سادگی نقاط ضعف و موارد قابل بهبود را شناسایی کنند و راهکارهایی برای اصلاح آن‌ها ارائه دهند. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ زنجیره ارزش پورتر ؛ نقشه راه کسب‌وکارها ✅ #زنجیره_ارزش (Porter's Value Chain) یک چارچوب مدیریتی ا
تقسیم فرایندها بر اساس مدل زنجیره ارزش پورتر ✅ وقتی صحبت از تقسیم فرایندها بر اساس می‌شود، سازمان‌ها می‌توانند از آن به عنوان چارچوبی برای شناسایی و تجزیه‌وتحلیل وظایف و فرایندهای خاص هر دسته استفاده و درک کنند که چگونه هر فرایند به خلق ارزش و مزیت رقابتی سازمان کمک می‌کند. زنجیره ارزش شامل فعالیت‌های پیوسته‌ای است که می‌توان آن‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد: فعالیت‌های اصلی و فعالیت‌های پشتیبان. ✅ تفاوت بین فعالیت‌های اصلی و فعالیت‌های پشتیبان در در رابطه با نوع فعالیت‌ها و نقش آن‌ها در ایجاد ارزش در کسب‌وکار است. فعالیت‌های اصلی (Primary Activities)به فرایندهای کلانی اطلاق می‌شوند که فعالیت‌های اصلی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف و ماموریت‌های سازمان را برعهده دارند و مستقیماً در تولید، توزیع، فروش و خدمات پس از فروش محصولات و خدمات شرکت دخیل هستند، در حالی که فعالیت‌های پشتیبان (Support Activities)ارائه خدماتی هستند که برای حمایت از فعالیت‌های اصلی و بهبود عملکرد کلی کسب‌وکار انجام می‌شوند. ✅ می‌توان گفت که تاکید بر ایجاد برتری رقابتی است و این فرایندها بر اساس عملکردهای اصلی و پشتیبانی، به ارزیابی کسب‌وکار، بهبود توانایی‌ها و در نهایت ایجاد ارزش رقابتی کمک می‌کند. تفاوت بین ارزش نهایی محصول و هزینه‌ای که بابت ایجاد ارزش صرف می‌شود، حاشیه سود (PROFIT MARGIN) محصول را تعیین می‌کند. بنابراین، هرچه با هزینه ثابت ارزش بیشتری ایجاد کنیم، سود بیشتری نیز به دست خواهیم آورد. ✅ فعالیت‌های اصلی شامل ۵ مرحله و فعالیت‌های پشتیبان شامل ۴ مرحله هستند که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم. 🔴 زنجیره ارزش 1⃣ فعالیت‌های اصلی:: این فعالیت‌ها شامل دریافت، ذخیره‌سازی و توزیع ورودی‌ها یا مواد خام برای عملیات سازمان است و با بهبود روابط با تامین کنندگان، باعث ایجاد ارزش می‌شود. ▪: عملیات فرایندهای حیاتی هستند که ورودی دریافتی شما به عنوان یک کسب‌وکار را به خروجی ارزشمندی که در نهایت به دست مشتریان می‌رسد، تبدیل می‌کنند. نرم افزار تولید و دیگر نرم افزارهای صنعتی به مدیریت بهینه‌‌سازی این مرحله کمک بسزایی می‌کنند. ▪: لجستیک خروجی فعالیت‌های مربوط به تحویل محصول یا خدمات به مشتری نهایی است. برای مشاغلی که ارزش نهایی آن‌ها یک محصول فیزیکی است، این گروه شامل فرآوری سفارش، انبارداری و توزیع محصولات ساخته‌شده به مشتریان می‌شود. ▪ و : بازاریابی و فروش هر فعالیتی است که به اطلاع رسانی به مشتریان احتمالی، توسعه بازار و در نهایت فروش محصولات کمک کرده و شامل فعالیت‌هایی از قبیل تبلیغات و فروش محصول، تحقیقات بازار و مدیریت ارتباط با مشتریان می‌شود. ▪: فعالیت‌هایی که به‌عنوان خدمات طبقه‌بندی می‌شوند، مواردی هستند که پس از فروش رخ می‌دهند و به درگیر نگه‌داشتن مشتریان، عمر محصولات، کاهش قیمت یا ادامه تعامل با مشتریان مربوط می‌شوند. مواردی مانند نصب، تعمیر و پشتیبانی پس از فروش برای افزایش رضایت مشتریان را می‌توان در این بخش قرار داد. 2⃣ فعالیت‌های پشتیبان: ▪: شامل فرایند تأمین و خرید ورودی‌ها یا منابع مورد نیاز برای عملیات سازمان است. ▪: فعالیت‌های مرتبط با تحقیق و توسعه، نوآوری و زیرساخت فناوری برای پشتیبانی عملیات سازمان را می‌توان عضوی از این بخش دانست. ▪: مدیریت منابع انسانی نقش مهمی در حمایت از کسب‌وکارهای بزرگ ایفا می‌کند. این بخش شامل فعالیت‌هایی مانند جذب، آموزش و مدیریت نیروی کار در سازمان می‌شود. ▪: شامل کارکردهایی مانند امور مالی، حسابداری، حقوقی و مدیریت عمومی است و امکان انجام مؤثر سایر فرایندها را فراهم می‌سازد. www.modiryar.com @modiryar
📸 مدیریت مصرف آب در مصرف آب، امروز یک ضرورت و وظیفه همگانی است و نظر به اینکه خانواده اولین مرکز آموزشی است که کودک با آن آشنا می‌شود ضروری است خانواده نسبت به فرهنگ‌سازی بحث صرفه‌جویی در مصرف آب اولین گام را بردارند. www.modiryar.com @modiryar
🔴 پیاده سازی سیستم تولید ناب ✅ با توجه به تغییر شرایط کسب و کار و تشدید سازمان ها، استفاده بهینه از منابع و حداکثرسازي خروجی عملکرد سازمان از دغدغه هاي بسیاري از سازمانها می باشد. از این رو در شرایط فعلی، افزایش بهره وري و ایجاد فضاي تحول سازمانی در دستورکار سازمان هاي ایرانی قرار گرفته است. ✅ یک روش بهبود فرآیند است که هدف آن حداکثر نمودن تولید شرکت از طریق حذف گلوگاهها و بهبود کیفیت محصول می ‎باشد. این روش بر کاهش ضایعات و اتلاف در سیستم های تولیدی تمرکز نموده و در عین حال به ماکزیمم نمودن بهره ر‎وری کمک می‎ نماید. از مزایای سیستم تولید ناب می‎توان به کاهش لید تایم(lead time)، کاهش هزینه های عملیاتی و بهبود کیفیت محصول اشاره نمود. 🔴 ماژول های سيستم تولید ناب 1⃣ سازماندهي (تشكيل تيم، مديريت تابلوهاي ديداري، برگزاري جلسات روزانه ، شكست و تسري اهداف) 2⃣ استانداردسازي (استانداردسازي فعاليتهاي توليد، مشاهده كار، جدول نيازمنديهاي عمليات) 3⃣ ساماندهي محيط كار 5S (اصول آراستگی) 4⃣ چند مهارته شدن پرسنل (مدرسه مهارت و نظام مهارتي ILU) 5⃣ اصول كيفي (خودكنترلي، واكنش سريع و حل مسئله، بازرسي نهايي، جداسازي اقلام نامنطبق (سبد قرمز / زرد)، بازكاري تحت كنترل، ضدخطاسازي يا پوكايوكه، تاييد اولين قطعه منطبق و قوانين عكس العملي) www.modiryar.com @modiryar
🔴 چه اتفاق‌هایی منجر‌ به استفاده از راهکارهای مدیریت دانش می‌شود؟ ✅ احتمالاً برایتان این سؤال پیش ‌بیاید که شرکت‌ها به‌واسطه چه اتفاق‌هایی تصمیم می‌گیرند مدیریت دانش را در سازمانشان به‌کار ببرند. در ادامه به چند مورد مهم که منجر به این می‌شود می‌پردازیم: 1⃣ زمانی که دو با هم ادغام می‌شوند یا زمانی که یک شرکت اقدام به خرید و تملک شرکتی دیگر می‌کند. در این شرایط نیاز است هر دو مجموعه در بخش‌های مختلف به اطلاعات، مستندات و شیوه‌های کاری دسترسی سریع داشته باشند و تیم‌ها هم برای اشتراک گذاشتن تخصصشان تشویق شوند. 2⃣ وقتی‌که موعد برای کارکنان کلیدی فرامی‌رسد و نیاز است دانش آنها قبل از خروج کسب و به سازمان منتقل شود. البته در این مورد باید حتماً زمان کافی برای این کار وجود داشته باشد. 3⃣ زمانی که سازمان به طور مرتب استخدامی‌های جدیدی دارد که نیازمند آموزش و هستند. این سه مورد از رایج‌ترین دلایل برای شروع فرایند مدیریت دانش است. فرایندی که مزایا و ارزش زیادی به همراه دارد و تحقیقات علمی هم این مزایا را تأیید می‌کنند. این تحقیقات نشان می‌دهند به شکل مثبتی بر ظرفیت‌های پویا و عملکرد سازمانی تأثیر می‌گذارد. www.modiryar.com @modiryar
لایه های پنهان موفقیت ✅ هر انسانی تمایل دارد در زندگی به برسد. دانستن نکات کوچک، اما تأثیرگذار می‌تواند ذهنیت انسان‌ها را به موفقیت واقعی‌تر کند. وقتی سر کلاس مدرسه می نشینیم، تقریباً همه شبیه هم هستیم، همه دانش‌آموزها روی صندلی‌های مثل هم هستند، لباس‌هایی شبیه هم پوشیدند، یک معلم به همه درس میدهند و یک امتحان از همه گرفته میشود؛ اما در آینده‌ هیچ کدام از آن ها شبیه هم نیستند. ✅ چه چیزی باعث می شود تا همان دانش‌آموزهایی که یه روز این‌قدر شبیه هم بودند، آینده‌شان خیلی با هم فرق داشته باشد؟! چرا بعضی‌ها موفقیت رو می‌چشن، ولی بعضی‌ها حتی نمی‌تونن به اون فکر کنن؟! موفقیت، برای آدم‌هاییه که حاضرند به خودشان زحمت بدهند و کارهایی که بقیه حاضر به انجام دادنش نیستند را انجام بدهند؛ حتی اگر آن کار را دوست نداشته باشند. www.modiryar.com @modiryar
چرخه حیات رشد سازمانی ▪مرحله اول: رشد از راه خلاقیت و کارآفرینی ▪مرحله ۲: رشد از راه هدایت ▪مرحله ۳: رشد از راه تفویض اختیار ▪مرحله ۴: رشد از راه هماهنگی ▪مرحله ۵: رشد از راه همکاری مبتنی بر اعتماد www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
چرخه حیات رشد سازمانی ✍ #مدل_گرینر ▪مرحله اول: رشد از راه خلاقیت و کارآفرینی ▪مرحله ۲: رشد از راه ه
🔴 عملیات سازمانی در مراحل پنجگانه حیات سازمانی 🔺 مرحله اول: 🔻 رشد از راه خلاقیت و کارآفرینی اولین مرحله چرخه حیات را مرحله رشد همراه با خلاقیت می­ نامد. در این مرحله که شامل دوره تشکیل سازمان است، سرمایه­ گذاران مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را برای ابداع و ارائه محصولات جدید برای کسب موفقیت‌ها و جایگاه‌های جدید در بازار ارتقاء می­ بخشند. 🔺 مرحله ۲: 🔻 رشد از راه هدایت ✅ بحران با معرفی و انتخاب یک تیم مدیریتی عالی‌رتبه قوی برای هدایت سازمان در مرحله بعدی رشد سازمانی پایان می­پذیرد. مرحله مذکور شامل: رشد به همراه جهت­ گیری می­ باشد. تیم مدیریتی عالی‌رتبه جدید، مسئولیت هدایت استراتـژی شرکت را به عهده گرفته و مدیران سطح پائین تر مسئولیت­ های کاربردی و کلیدی را بر عهده می­ گیرند. 🔺 مرحله ۳: 🔻 رشد از راه تفویض اختیار ✅ برای رفع بحران­ های استقلال و عدم وابستگی، سازمان‌ها باید اختیارات خود را به سطوح پائین تر در همه فعالیت­ ها تفویض نموده و کنترل فزاینده خود را با همه فعالیت‌های سازمانی و برای یک که میزان مشارکت آن‌ها را تشخیص می‌دهد، مرتبط سازند. 🔺 مرحله ۴: 🔻 رشد از راه هماهنگی ✅ برای رفع سازمان باید تعادل صحیحی میان کنترل متمرکز توسط مقام ارشد سازمان و کنترل غیرمتمرکز در سطح اجرایی و واحدهای سازمان به وجود آورد. مدیر عالی نقش هماهنگ‌کنندۀ بخش‌ها و واحدهای مختلف و محرک مدیران واحدها برای ایجاد یک چشم ­انداز وسیع سازمانی را بر عهده دارد. 🔺 مرحله ۵: 🔻 رشد از راه همکاری مبتنی بر اعتماد ✅ رشد همراه با همکاری بر هماهنگی بیشتر فعالیت‌های مدیریتی تیم‌ها و مواجه‌شدن مشارکتی با تفاوت‌های فردی تأکید دارد. و شخصیت فردی از کنترل رسمی نشأت می‌گیرد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ ناگزیرند تا توانایی خود را برای پاسخگویی به نیازهای مشتری و ارائه سریع تولیدات و محصولات جدید توسعه دهند. www.modiryar.com @modiryar
سطوح کار دانشی در سازمان های دانشی www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سطوح کار دانشی در سازمان های دانشی #مدیریت_دانش #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modirya
سطوح کار دانشی در سازمان های دانشی ✅ هنوز درصد زیادی از شرکت‏ های کوچک، متوسط و بزرگ کشور، از جنبه اجرای مدیریت دانش عقب هستند و موضوعات و جهت گیری‌های مدیریت دانش را به صورت یک حرفه و کارکردی مجزا برای خود پیگیری نمی‌کنند. ✅ از طرفی فضای چالش‌هایی را برای سازمان‌ها پدید آورده است که سازمان‌ها ناگزیر به پاسخ‌گویی به آن هستند. در زمانی که سازمان‌ها بر اساس قابلیت‌های خود تعریف می‌شوند، مدیران باید یاد بگیرند که قابلیت‌های دانشی برای پاسخ دادن به این چالش‌های کسب و کار خلق کنند. ✅ درک صَحیح مدیریت دانش و ارزش افزوده حاصل از آن در رشد سازمان، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها منجر به تحکیم و تثبیت دانش و تعریف واحد یا رده های شغلی مشخص برای مدیریت دانش می‌شود. ✅ بنابراین برای و پایداری مدیریت دانش در سازمان ها به رده‌ها یا طبقات شغلی مختلف با مهارت های خاص نیاز است تا دیسیپلین مدیریت دانش را در حد متعالی در سازمان بپرورانند و در مواجهه با چالش‌های آن که مستلزم مقابله با موانع جریان آزاد دانش است، پیشگام باشند. ✅ با عناوین مختلف شغلی بروز می‌کند مانند مدیر ارشد دانش، مدیر دانش، مهندس دانش، معمار دانش، تحلیلگر دانش و دانشکاران. هر کدام از این شغل‌ها دارای شرح وظایف، اختیارات، شرایط احراز و مهارت های خاص خود هستند. ✅ نکته ظریف اینجاست که همه کارکنان شرکت باید بتوانند در سطح فردی و گروهی فعالیت‌های خلق دانش، اعتباردهی به دانش، یکپارچه کردن دانش با سایر فرایندهای کاریشان، تسهیم دانش، تولید محصول دانشی و ارزیابی دانش را انجام دهند به طوریکه این فعالیت ها جزو وظایف روزانه و روتین آنها باشد و نمی‌توانند تفکیکی بین این فعالیت‌ها با سایر وظایفشان ایجاد نمایند. تنها در این صورت می‌توانید بگویید که کارمندانتان هستند. www.modiryar.com @modiryar
پدر و مادر   📖 بِالْوالِدَینِ إِحْساناً : 🔴 (به پدر و مادر نیکی کنید)   ✅ به عنوان بهترین برنامه زندگی برای سعادت انسان ها نازل شده است. این کتاب آسمانی در زمینه های مختلف توصیه های عبرت آموز و سعادت آفرین دارد که یکی از این موارد نگاه ویژه و همراه با «محبت و احترام» به چایگاه پدر و مادر است. توصیه به «احسان» در قرآن یعنی نهایت تعظیم و تکریم پدر و مادر و هر نوع نیکی که شایسته جایگاه آن ها باشد. ✅ تقدم واژه «والدین» بر «احسان» نیز نشان از شدت و اهمیت این امر و جایگاه بالای این نوع اطاعت است. بر اساس توصیه کتاب خدا احسان به پدر و مادر به صورت مطلق آمده است، یعنی فرقی میان آن دو نیست؛ چه والدین خوب باشند و چه بد، حد و مرزی ندارد و هر شکل نیکی کردن در حق آن ها را در بر می گیرد. بعد از فرمان احسان به والدین پنج دستور می فرماید که عمل کردن به آن واجب است:   📖 ۱: فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ: 🔴 (کمترین اهانتی به آنها روا مدار)   ✅ «اف» کوچک‌ترین کراهت، و بی‌احترامی، آزار و اذیت حتی در ‌اندازه خیلی کم و یا هر صدایی که نشان دهنده ملامت، کدورت و باشد را شامل می شود. طبق این جمله ترک هر نوع بی‌احترامی نسبت به والدین چون فریاد زدن، دشنام دادن و زدن آنها لازم است؛ حتی اگر فرزند مورد اذیت و آزار والدین قرار گرفته باشد. امام صادق(ع) فرمود: «اگر در منع نافرمانی والدین، لفظی کوتاه‌تر وجود داشت، خداوند همان را می گفت» بنابراین نگفتن کلمه «اف» پایین‌ترین مرتبه رعایت حقوق والدین محسوب می شود.   📖 ۲: وَ لا تَنْهَرْهُما: 🔴 (بر آنها فریاد مزن)   ✅ مقصود این فرمان اجتناب از فریاد زدن بر سر والدین و حتی پرهیز از درشت سخن گفتن و صدا را بالاتر از صدای آنها بردن است. این فرمان مواردی همچون سخت‌گیری و سرزنش کردن را نیز شامل می شود؛ پس نباید به والدین سخت گرفته شود و با آنها اظهار مخالفت کرد، سخنانشان را تکذیب و آنها را به خاطر رفتارشان سرزنش نمود. حتی امکان دارد در پیری و بی‌حوصلگی والدین کارهایی انجام دهند که ضرر و زیان فرزند را به دنبال داشته باشد، که در این حالت هم جایز نیست.   📖 ۳: وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کرِیماً: 🔴 (سنجیده و بزرگوارانه با آنها سخن بگو)   ✅ این جمله بالاترین سطح ادب و در گفتار را فرمان می دهد. فرزندان باید با والدین خود نرم، محترمانه و کریمانه سخن گویند. آن ها را گرامی دارند و از خشونت پرهیز کنند. برخی از موارد قول کریمانه شامل این موارد است: آنها را با نام خطاب نکنند، در برابرشان مانند خادم وفادار باشند، لطیف‌ترین و زیباترین کلام را به کار برند و حتی در صورتی که او را زدند برایشان طلب خیر کنند. در «قول کریمانه» شرط مقابله وجود ندارد. یعنی اگر آنان با فرزند خود کریمانه سخن نگفتند، فرزند وظیفه دارد تا کریمانه پاسخ دهد.   📖 ۴: وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ: 🔴 (بال‌های تواضع خویش را از محبّت، در برابر آنان فرود آر)   ✅ این قسمت مبالغه در «تواضع و فروتنی» و «عدم کبر و غرور» در برابر والدین را امر می کند. اطاعت از والدین باید همراه با «محبت و کرامت» باشد. یعنی آنچنان که پرنده بال‌های خود را روی جوجه‌هایش می‌گستراند، فرزند نیز باید در مقابل والدین خود خاضع و تسلیم اوامر باشد. در هر موقعیتی که قرار دارد کمالات خود را به رُخ  پدر و مادر نکشد، آن ها را گرامی بدارد و به‌گونه‌ای رفتار کند که پدر و مادر و خشوع و همچنین مهر و محبت فرزند را از عمق جان احساس کنند.   📖 ۵: وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کما رَبَّیانِی صَغِیراً: 🔴 (پروردگارا! همانگونه که آنها مرا در کوچکی تربیت کردند، مشمول رحمتشان قرار ده)   ✅ یکی از راه‌های احسان به والدین و نشانه شکرگزاری از آن ها دعای خیر فرزند است که به نوعی جبران زحمات و یادآور رحمتی است که والدین در تربیت و حمایت فرزندشان در دوران طفولیت داشتند. پدر و مادر در تربیت و پرورش فرزند زحمات و رنج بسیاری را متحمل می‌شوند و این رنج‌ها به سادگی قابل جبران نیستند، بنابراین باید از خداوند بخواهند تا رنج‌های آنها را جبران کرده و سختی‌هایی که در این سن متحمل می‌شوند را برطرف نماید. دعا برای تنها محدود به زمان حیات آنها نیست و فرزند باید برای پدر و مادر وفات یافته نیز دعا کند.   🔺منبع: ، 🔻سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲، شماره ۴۰۰۲   www.modiryar.com @modiryar