eitaa logo
Modiryar | مدیریار
212 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
802 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
مکاتب و نظریه های اخلاقی ✅ در موضوع اخلاق و در طول تاریخ، مكاتب و دیدگاه‌های بسیار متعدد و متنوعی از سوی اندیشمندان و فیلسوفان شرق و غرب پدید آمده است. ✅ بسیاری از ، از روزگار یونان باستان تا عصر حاضر، همواره كوشیده‌ و می‌كوشند تا متناسب با مبانی فكری و فلسفی خود، نظامی اخلاقی ارائه دهند. ✅ این مكاتب و نظام‌های از سوی نویسندگان مختلف، به گونه‌های متفاوتی دسته‌بندی و تنظیم شده‌اند. 🔴 ▪احساس گرایی ▪توصیـه گرایی ▪جامعه گرایی ▪قراردادگرایی ▪امراللهی 🔴 واقع گرایی طبیعی ▪وجدان گرایی ▪عاطفه گرایی ▪قدرت گرایی ▪تطور گرایی ▪لذت گرایی ▪سودگرایی ✅ واقع گرایی فراطبیعی ▪مکتب کلبی ▪مکتب کانت ▪مکتب رواقی ▪مکتب سعادت گرایی ▪مکتب اخــلاقی اسلام www.modiryar.com @modiryar
خانم ها و آقایان نماینده و برگزیده ✅ انتخابات دوازدهمین دوره با وجود همه فراز و فرودهاییش به پایان رسید و ترکیب نمایندگان ملت برای حضور و جلوس بر کرسی های مهم مجلس مشخص شد. هر چند مشارکت مردمی در این دوره از انتخابات آن چنان که باید و شاید چنگی به دل نزد اما به هر حال اکنون برگزیدگان ملت این فرصت ارزشمند را به دست آورده اند تا بتوانند خدمات شایسته ای را برای پیشرفت کشور ارائه دهند. بر این اساس سخنی دارم با منتخبان ملت. خانم ها و آقایان نماینده و برگزیده! اکنون دیگر زمان انتخابات و تبلیغات و وعده دادن به سرآمده است از حالا به بعد زمان تلاش، تفکر و تکاپو برای تحقق و ترسیم جایگاه واقعی مجلس شورای اسلامی است که «عصاره فضائل ملت است» و «در رأس همه ی امور قرار دارد». ✅ پس باید از و حزب بازی به شدت پرهیز کنید، نمایندگی را فرصتی برای خدمت به مردم و مستضعفین بدانید نه طعمه ای برای مصالح و منافع شخصی خود، از دخالت در امور اجرایی پرهیز کنید، اقوام، خویشان، دوستان، آشنایان و فعالین ستادهای انتخاباتی خود را برای پست های مختلف به این و آن سفارش نکنید، اصلاً حق دخالت در انتصابات حوزه ی انتخاباتی تان و سایر حوزه ها را به خود ندهید، از بده و بستان های ناصواب دوری گزینید، به مردم وفادار باشید و بدانید آن ها ولی نعمت شما هستند، دست از پا خطا نکنید، در مهمانی ها و سفره های رنگین این و آن که برای شما دام پهن می کنند شرکت نکنید، سفرهای خارجی غیر ضروری نروید، ✅ به شدت و به صورت مستمر مراقب اهل و خصوصاً آقازاده های عزیزتر از جانتان باشید، از تجملات، تشریفات و تعارفات بی اساس شدیداً پرهیز نمایید، مراقب افکار، گفتار، رفتار و تصمیم هایتان باشید تا دوره ی کوتاه حضور شما در خانه ی ملت دین و دنیای تان را تباه نسازد، در تمامی جلسات صحن علنی و کمیسیون ها به صورت مطالعه شده، فعال، هدفمند و با نظم حضور پیدا کنید، ✅ برای وقت بسیار اختصاص دهید و بدون واسطه و چهره به چهره سخن آن ها را بشنوید، مکرر به حوزه انتخاباتی خود رجوع کنید و از معاشرت با مردم دوری نکنید، فراموش نشود شما هرگز حق ندارید رأی خود را به کسی تفویض کنید، بفروشید و یا در طرح ها و لوایح خاص علیرغم تشخیص کارشناسی و مدیریتی خود به خاطر مصالح و منافع افراد سیاسی یا اقتصادی، گروه های فشار و مواردی از این دست نظر بدهید. ✅ و برگزیدگان محترم! فراموش نکنید هر جا که می روید خدا هست، می بیند، بر رفتار و گفتار شما شاهد و گواه است و روزی باید در برابر او پاسخ ذره ذره اقدامات خیر و شر خود و دانه دانه رأی هایی که داده اید را بدهید پس تقوا پیشه کنید و به خاطر این و آن خود را تباه نسازید که بنا به فرمایش معصوم(ع) «بدبخت واقعی کسی است که آخرت خود را به خاطر دنیای دیگران تباه سازد». ✅ آن چه امروز در اختیار شماست در واقع امانتی است که از سوی و مردم شریف و نجیبی که سال های طولانی مسائل و مشکلات عدیده ای را تحمل کرده و می کنند و به ودیعه در اختیارتان قرار گرفته است. وای به حال آن ها که از مبانی ارزشی و اخلاقی اسلام، انقلاب و مردم دوری گزینند و به جای امانت داری و مردم داری به دنبال منافع، مصالح و مطامع خود و نزدیکانشان باشند که در این صورت سخت زیان کارند و مدیون شهدا و همه ی کسانی هستند که برای امنیت و آرامش امروز مملکت همه چیز خویش را قربانی کرده اند. 🔺منبع: ، 🔻یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۴۰۳۰۲۲۹۰۰۱ https://www.alef.ir/news/4030229001.html www.modiryar.com @modiryar
هرم جریان تصمیم گیری در سازمان های سنتی و مدرن www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ هرم جریان تصمیم گیری در سازمان های سنتی و مدرن #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @mo
هرم جریان تصمیم گیری در سازمان های سنتی و مدرن ▪بسیاری از می‌گویند که در تلاش هستند که به جای مدیر، نقش رهبر را برای تیم خود داشته باشند اما این درحالی است که گفته می‌شود تنها ۲۰ الی ۲۵ درصد از مدیران، صفت “مدیر شایسته” را از کارمندان خود دریافت می‌کنند! ▪واقعیت این است که نجوایِ «اعضای تیم می‌بایست در راستای اهدافی که مدیریت تنظیم کرده است حرکت کنند.» در سر طنین‌انداز می‌شود و نا امیدکننده‌تر آنکه بسیاری از مدیران امروزی در راستای وزش نسیمی قرار گرفته‌اند که این نجوا را به سوی آن‌ها می‌آورد. ▪گوش سپردن به این طنین دلنشین اعتماد به نفس را به طرز نامتناسبی در افراد بالا می‌برد و نهایتا منجر به این خواهد شد که تصمیمات نادرستی از سوی گرفته شود و شاهد افول نمودار پیشرفت سازمان باشیم، به ویژه اگر سازمان شما به خلاقیت و نوآوری افراد تکیه دارد. 🔴 هرم جریان تفکری سازمان‌های سنتی: تفکر سازمان سنتی ▪همان طور که در تصویر فوق نیز مشهود است جریان در سازمان‌های سنتی از بالا به سمت پایین است. در عین حال اعضای اجرایی به عنوان ارکان حمایتی سازمان در نظر گرفته می‌شوند. حال بیایید این هرم را برعکس کنیم؛ 🔴 هرم جریان تفکری در سازمان‌های مدرن: تفکر سازمان مدرن ▪همانطور که در تصویر دیده می‌شود این بار این مدیران هستند که در نقش پشتیبان ظاهر می‌شوند و اعضای تیم حکم مغز سازمان راه خواهند داشت و بنا بر همین نمودار، اکنون دیگر از سوی شما نمی‌آید (حداقل نه به طور کامل!). ▪اگر مه تعصبات اطراف را اندکی کنار بزنیم، خواهیم دید که خیلی دور از منطق هم نخواهد بود؛ چه کسی مشتریان و محصولات را بیشتر می‌شناسد؟ مدیرعامل؟ اگر سازمان‌های کوچک را جدا کنیم واقعا این امکان برای سازمان‌ها با سایز متوسط و بزرگ وجود ندارد که مدیرعامل بتواند در عین حال که بر تسلط کافی دارد، نبض مخاطب و مشتری خود را نیز حس کند. ▪تیم چطور؟ اگر همین پرسش و پاسخ‌ها را ادامه دهید نهایتا به گروهی خواهید رسید که به صورت مستقیم با مشتری و تولید محصول در ارتباط است و کل سازمان و شما (مدیریت) برای حمایت از آن تیم وجود دارید. و این همان ساختاری است که سازمان‌ها با ساختار مدرن به سمت آن حرکت می‌کنند. www.modiryar.com @modiryar
انواع سطوح تجزیه و تحلیل داده www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ انواع سطوح تجزیه و تحلیل داده #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
انواع سطوح تجزیه و تحلیل داده ✅ با توجه به میزان اتوماتیک بودن فرآیند تجزیه و تحلیل می توان آن را به چهار گروه توصیفی ، تشخیصی ، پیشگویانه و تجویزی تقسیم کرد: 🔴 تجزیه و تحلیل توصیفی ▪در هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چه اتفاقی افتاده است ؟ چه چیزی دارد اتفاق می افتد؟ تا در نهایت برای تصمیم گیری بینش تولید شده را پیش روی تصمیم گیرندگان انسانی قرار دهد. ▪در این نوع با دستیابی به سوابق که ریشه در گذشته و حال دارد، امکان تحلیل داده مبتنی بر رویدادهای گذشته و حال و تولید بینش میسر می گردد. ▪امکاناتی نظیرBI ، OLAP ، داشبوردها، گزارشات و بصری سازی را می توان در این گروه قرار داد. Google Analytics یک نمونه شناخته شده در این رابطه است. با تجزیه و تحلیل ، می توان دنیا را بگونه ای که هست توصیف کرد. 🔴 تجزیه و تحلیل تشخیصی ▪در هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چرا این اتفاق افتاده است ؟ چرا این اتفاق دارد می افتد ؟ روند به چه صورت است ؟چه الگویی وجود دارد؟ با بررسی و تحلیل سوابق داده ( ارتباط با داده گذشته )، بینش ایجاد می گردد. ▪شناخت و تحلیل بخش های مختلف ، تجزیه و تحلیل احساسات، ریشه یابی بروز مشکلات ، تجزیه و تحلیل لاگ فناوری اطلاعات ، الگوهای تقلب و کشش قیمت و ... نمونه هایی در این زمینه می باشند. تحقیقات علمی نمونه مثال خوبی است که هدف آن ایجاد دانش از تجزیه و تحلیل داده است. 🔴 تجزیه و تحلیل پیشگویانه ▪در هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چه چیزی اتفاق خواهد افتاد ؟ چگونه می توان واکنش نشان داد ؟ آیا این یک تقلب است؟ می توان هر واژه ای را جایگزین واژه تقلب در آخرین پرسش کرد. با تحلیل داده و تولید بینش ، امکان پیش بینی داده جدید در رابطه با حال و آینده که به آن foresight گفته می شود ، فراهم می گردد. ▪پیش بینی (گرایش خرید) و میزان ریزش مشتری (ترک یک مشتری از یک شرکت و جذب شرکت رقیب شدن) ، نمونه هایی در این زمینه می باشند. استخراج معنی از متن آزاد نیز یک نوع از تجزیه و تحلیل پیش گویانه است. 🔴 تجزیه و تحلیل تجویزی ▪در هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است: چه کاری می بایست انجام داد تا این اتفاق بیافتد؟ پاسخ به این سوال شامل مجموعه اقداماتی است که می بایست هم اینک انجام داد که می توان آنها را در زمره تصمیمات عملیاتی در نظر گرفت و یا اقداماتی که می بایست در آینده انجام داد که می توان آنها را به عنوان تصمیمات تاکتیکی برای کوتاه مدت و تصمیمات استراتژیک برای بلند مدت در نظر گرفت. ▪در حالت کلی، قواعد از قبل تعریف شده است و می تواند از قالب ساختار معروف جملات شرطی در زبان های برنامه نویسی تبعیت کند ( If condition then ). شرط و یا شرایط می تواند بر اساس داده پییش بینی شده باشد. ▪به عنوان نمونه در صورتی که گرایش به خرید یک بیش از میزان آستانه باشد، چه واکنش و یا اقداماتی می بایست انجام داد. در خصوص تصمیمات تاکتیکی و استراتژیک، هدف اصلی بهینه سازی و شبیه سازی ابزارهای لازم است. ▪مرتب سازی مجدد برنامه ها، سیاست ها و زمانبندی نمونه هایی در این رابطه می باشند که می تواند بر روی داده پیشگویانه تاثیرگذار باشد. مثلا زمانی که میزان فروش در آینده پیش بینی می شود ( پیش بینی تقاضا) ، می توان برنامه ریزی لازم جهت راه اندازی یک فروشگاه و بازنگری در فرآیندهای تدارکات یک فروشگاه و به نوعی را انجام داد. www.modiryar.com @modiryar
انواع تصمیم و سطوح سازمانی تصمیمات استراتژیک شامل تغییرات عمده‌ای هستند زیرا یک سازمان همواره در محیط در حال تغییر فعالیت می‌کند. تصمیمات استراتژیک با گستره‌ای از فعالیت‌های سازمانی ارتباط دارند. موضوع این تصمیمات موقعیت و زمینه فعالیت سازمان است. ✅ (فنی) تصمیمات تاکتیکی یا راهکُنِش به معنی شیوه‌ی به کاربردن ابزار و نیروها در میدان نبرد یا رقابت برای رسیدن به اهداف مشخص شده‌است. امروزه این واژه معانی گوناگونی پیدا کرده‌است که آرایش برای رزم یا رزم‌آرایی، روش جنگیدن و نبرد از آن جمله است. ✅ تصمیماتی هستند که بخش عمده‌ای از انرژی و توجه شرکت را به خودشان جلب کرده به افزایش کارایی فرایند تغییر کمک می کنند این تصمیمات شامل: قیمت گذاری، بازاریابی، برنامه ریزی تولید یا به طور کلی مدیریت حوزه کارکردی می شوند. www.modiryar.com @modiryar
ارتباط انواع تصمیم با فعالیت های مدیریتی ✅ از به عنوان یکی از مهارتهای مدیریتی نام می‌برند و همه‌ی ما دوست داریم مهارت تصمیم گیری را در خود تقویت کنیم. ✅ اما باید به‌خاطر داشته باشیم که همه‌ی از یک نوع نیستند و هر کدام ویژگی‌های خود را دارند: روش‌ها و چالش‌ها و فرایند تصمیم‌ها با هم فرق دارد. ✅ قرار نیست همه‌ی انواع سبک های تصمیم گیری برای همه نوع به یک اندازه مفید باشند و توانایی تصمیم گیری شما، در همه‌ی حوزه‌ها یکسان باشد. ✅ چه بسا شما در تصمیم گیری های قوی باشید و به خوبی عمل کنید، اما در تصمیم‌های زندگی شخصی، ناموفق باشید. یا این‌که در تصمیم گیری فردی بسیار خوب باشید، اما در تصمیم گیری گروهی ضعیف عمل کنید. www.modiryar.com @modiryar
چهارچوب سازمانی از منظر نوع تصمیم و نظام کنترلی ✅ در عصری که تغییر و و فزاینده از جمله مشخصات آن است، آهنگ تصمیمگیری نیز شتاب زیادی بخود گرفته و نیاز به تصمیم گیری سریع برای مقابله با فعل و انفعالات سریع در محیط شرایطی را به وجود آورده است که زمان تامل، تعمق و تصمیم گیری را برای مدیر بسیار کوتاه نموده است. در واقع مدیر امروزی خود را مجبور به اتخاذ تصمیمات بیشتری در رابطه با موضوع و مسایل متنوع و گسترده تری، در زمان کوتاه تری می بیند. در هر سازمانی عوامل متعددی وجود دارد که بر عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد. ✅ نظیر سبک های تصمیم گیری مدیریتی، امکانات و تجهیزات، عوامل شخصیتی نظیر عزت نفس، سنخ شخصیتی و مرکز کنترل و عوامل خارج از سازمان مانند وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر عملکرد کارکنان تاثیر به سزایی دارند. از جمله عوامل سازمانی که بر عملکرد افراد تاثیر می گذارد مرکز کنترل می باشد. افراد ممکن است بر رفتار خود کنترل داخلی داشته یا این کنترل را از بیرون دریافت کنند. به اعتقاد مالان (2002)افراد دارای مرکز کنترل درونی معتقدند که شانس و اقبال، وقایع و پیشامدها را تعیین می کنند. www.modiryar.com @modiryar
روابط عمومی هیجان زده به وجود آمده اند تا چشم بینا و گوش شنوا باشند، خلق شده اند تا فرایندها، فعالیت ها و خدمات را جامه ای آراسته از «احترام، آگاهی بخشی، شفافیت و اطلاع رسانی» بپوشانند، هستند تا خواسته ی همه ذینفعان و ذیربطان سازمان ها را تأمین کنند و وجودشان ضرورت دارد که «روح، نشاط، امید و حیات» را برای مجموعه های اداری به ارمغان آورند که گاه و بیگاه در پیچ و تاب های بوروکراسی ها اسیر و زندانی می شوند. اما سئوال اساسی این جاست که اکنون در کشور ما این وظایف از سوی روابط عمومی ها تا چه حدی رعایت می شود؟ خصوصاً در نهادهای دولتی که با پول بیت المال اداره می شوند تا چه میزان این مجموعه ها خود را پاسخگوی خواسته های جامعه و مردمی می دانند که «ولی نعمت» آن ها و مجموعه هایشان هستند؟ ✅ متأسفانه در سال های اخیر بسیاری از نهادها به جای آن که همچون نخ تسبیحی پیوند دهنده همه «ارکان سازمانی» و «مناسبات انسانی» باشند تمام قد در خدمت مدیران و خواسته هایشان هستند که این امر هم سطح و شأن روابط عمومی را بسیار پایین می آورد و هم آن ها را از رسالت اصلی شان که همانا حرکت در مدار «آگاهی بخشی، احترام، پاسخگویی و اطلاع رسانی عمومی» است باز می دارد. اگر می خواهید بدانید شما و سازمان تان در کدام سطح خدمت رسانی حرفه ای قرار دارید کافی است در ابتدای کار به صورت اجمالی چند پرسش را با خود مطرح کنید و کاملاً بی طرفانه و صادقانه به آن ها پاسخ دهید. از خود بپرسید: ✅ «شما روابط چه کسی هستید؟ روابط چه افرادی را با چه کسانی تنظیم می کنید؟ به چه کسانی پاسخ می دهید؟ هدف اصلی شما در فعالیت در این حوزه چیست؟ آیا صرفاً می خواهید شرکت یا سازمان شما دیده شود؟ آیا تمام تلاش شما این است که صدای سازمان یا مجموعه ی شما از همه ی صداها بلندتر باشد؟ آیا شما قائم به مقامات هستید؟ و ...» ✅ مجموعه ای از این سئوال ها و موارد مشابه دیگر به شما تا حد زیادی کمک می کند که خود را ارزیابی نمایید که آیا در واقع شما یک تیم و یا واحد سازمانی «حرفه ای و پیشرو» هستید یا یک مجموعه ی صرفاً هیجان زده اید که خود را «پادوی مدیریت و سازمان» می داند. روابط عمومی هیجان زده گرفتار یک نوع سندروم خودکم بینی است که به جای تمرکز بر اصول و حرفه ای بیشتر به دنبال جلب رضایت مدیریت است. این گونه نگاه سطح پایین از روابط عمومی که جایگاهی بسیار رفیع دارد و در یادداشت های علمی از آن به عنوان «رئیسِ رئیس» یاد می شود یک شخصیت نازل یا به بیان عامیانه «توپ جمع کن» و یا «چرخ پنجم» می سازد. ✅ با این نگاه همواره مدیون مردم و اصول حرفه ای خود می ماند و نمی تواند رسالت اخلاقی و سازمانی خود را به انجام برساند. روابط عمومی حرفه ای هیجان زده نیست بلکه هیجانات را به استخدام فرایندهای علمی و اصولی خود در می آورد و همه ی این موارد را در خدمت توسعه سازمان و ارتقا اجتماعی جایگاه آن به کار می گیرد. پس اگر قصد کار و زندگی در این فضا را دارید با خود تکرار کنید که این محیط مقدس است، رسالت سنگینی برعهده دارد، جز عموم مردم و جامعه در خدمت احدی نیست و بر مدار صداقت، شفافیت، احترام و آگاهی حرکت می کند، هرگز از اصول خود عدول نمی نماید و بر پیمان وفاداری خود با فلسفه وجودی سازمانی اش پایدار و برقرار است. ✅ آهای مقام ها، مدیرهاو مسئولین روابط عمومی ها را قدر بدانید و در صدر بنشانید که این حوزه ی گرامی سازمان هاست که قصد آن دارد تا روح شفافیت و کرامت انسانی را توسعه بخشد و بر مدار اطلاع رسانی سازنده، آگاهی بخشی و ارتقای جامعه حرکت نماید. 🔺منبع: (نشریه تخصصی ترویجی روابط عمومی راهبرد پویش رستا) 🔻شماره ۵، اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ www.modiryar.com @modiryar
سبک تصمیم گیری هربرت سایمون www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سبک تصمیم گیری هربرت سایمون #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
سبک تصمیم گیری هربرت سایمون «مدیریت» را با «تصمیم گیری» مترادف می‌داند. او نسبت به تجزیه و تحلیل چگونگی اتخاذ تصمیم‌ها، فرایند تصمیم گیری و نحوه اتخاذ بهتر تصمیم‌ها علاقه‌ای خاص نشان داده است. ✅ تصميم گيري را جوهر اصلي مديريت مي داند. تصميم گيري از اجزاي تفكيك ناپذير مديريت به شمار مي آيد و در هر وظيفه مديريت به نحوي جلوه گر است. ✅ در تعيين خط مشي هاي ، در تدوين هدف ها، طراحي سازمان، انتخاب، ارزيابي و در تمامي افعال و اعمال مديريت تصميم گيري جزء اصلي و ركن اساسي است. مديران همواره با شرايطي مواجه هستند كه بايد تصميم گيري كنند. ✅ كيفيت و چگونگي اين تصميم ها، ميزان توفيق و تحقق هدف هاي سازماني را معي ن می كند. به عبارت ديگر، ميزان تحقق اهداف سازماني بيان كننده و نشان دهنده اثربخشي نظام مديران مي باشد. ✅ این نوع تصمیمات از نوع می باشد. هربرت سايمون تصميم ها را به دو شيوه تقسيم مي كند: 🔴 تصمیم های برنامه ریزی شده: ✅ تصميم هايي هستند كه بر حسب عادت، قوانين و يا رويه هاي موجود اخذ ميشوند و براي رفع مشكلات با ساختار خوب مي باشند. هر چند كه اين نوع تصميم ها هم براي ساده و هم براي حل مسائل پيچيده قابل استفاده هستند؛ ولي هر چه تصميم ها نامنظم تر و جديدتر و تعهدات بيشتري را ايجاد كنند اتخاذ آنها به صورت برنامه ريزي شده دشوارتر است. ✅ هر گاه با مجموعه اي از سروكار داشته باشيم كه عوامل تشكيل دهنده آنها قابل تحليل، پيش بيني و تعريف باشند؛ فراگرد تصميم درباره آنها قابل برنامه ريزي مي باشد و بيشتر توسط مديران سطح پايين تر اتخاذ مي شود. البته بايد در نظر داشت كه استفاده از تصميم هاي برنامه ريزي شده آزادي عمل مديران را محدود مي سازد. 🔴 تصمیم های برنامه ریزی نشده: ✅ تصميم هايي هستند كه در مورد مسائل غير معمول ومنحصر به فرد اتخاذ ميشوند و به صورت موردي پيش مي آيند و براي رفع مشكلات با ساختار بد میباشند. اگر يك مسأله به اندازه اي تكرار نشود كه بتوان براي حل آن خط مشي ويژه اي تعيين كرد بايد با اتخاذ تصميم برنامه ريزي نشده براي حل آن اقدام كرد. اكثر مسائل عمده ، مدير را ناگزير از اتخاذ تصميم هاي برنامه ريزي نشده ميسازند. ✅ مديراني كه در در جايگاه بالاتري قرار ميگيرند، بايد توان بيشتري براي اتخاذ تصميم هاي برنامه ريزي نشده داشته باشند. در واقع، براي مديريت در سطوح بالاتر، قدرت اتخاذ تصميم هاي برنامه ريزي نشده اهميت زيادي دارد. www.modiryar.com @modiryar