Modiryar | مدیریار
✍ هرم جریان تصمیم گیری در سازمان های سنتی و مدرن #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @mo
✍ هرم جریان تصمیم گیری در سازمان های سنتی و مدرن
▪بسیاری از #مدیران میگویند که در تلاش هستند که به جای مدیر، نقش رهبر را برای تیم خود داشته باشند اما این درحالی است که گفته میشود تنها ۲۰ الی ۲۵ درصد از مدیران، صفت “مدیر شایسته” را از کارمندان خود دریافت میکنند!
▪واقعیت این است که نجوایِ «اعضای تیم میبایست در راستای اهدافی که مدیریت تنظیم کرده است حرکت کنند.» در سر #مدیران_سنتی طنینانداز میشود و نا امیدکنندهتر آنکه بسیاری از مدیران امروزی در راستای وزش نسیمی قرار گرفتهاند که این نجوا را به سوی آنها میآورد.
▪گوش سپردن به این طنین دلنشین اعتماد به نفس را به طرز نامتناسبی در افراد بالا میبرد و نهایتا منجر به این خواهد شد که تصمیمات نادرستی از سوی #مدیریت گرفته شود و شاهد افول نمودار پیشرفت سازمان باشیم، به ویژه اگر سازمان شما به خلاقیت و نوآوری افراد تکیه دارد.
🔴 هرم جریان تفکری سازمانهای سنتی:
✅ تفکر سازمان سنتی
▪همان طور که در تصویر فوق نیز مشهود است جریان #تصمیم_گیری در سازمانهای سنتی از بالا به سمت پایین است. در عین حال اعضای اجرایی به عنوان ارکان حمایتی سازمان در نظر گرفته میشوند.
حال بیایید این هرم را برعکس کنیم؛
🔴 هرم جریان تفکری در سازمانهای مدرن:
✅ تفکر سازمان مدرن
▪همانطور که در تصویر دیده میشود این بار این مدیران هستند که در نقش پشتیبان ظاهر میشوند و اعضای تیم حکم مغز سازمان راه خواهند داشت و بنا بر همین نمودار، اکنون دیگر #تصمیمات از سوی شما نمیآید (حداقل نه به طور کامل!).
▪اگر مه تعصبات اطراف را اندکی کنار بزنیم، خواهیم دید که خیلی دور از منطق هم نخواهد بود؛ چه کسی مشتریان و محصولات را بیشتر میشناسد؟ مدیرعامل؟ اگر سازمانهای کوچک را جدا کنیم واقعا این امکان برای سازمانها با سایز متوسط و بزرگ وجود ندارد که مدیرعامل بتواند در عین حال که بر #محصول تسلط کافی دارد، نبض مخاطب و مشتری خود را نیز حس کند.
▪تیم #مدیریت_ارشد چطور؟ اگر همین پرسش و پاسخها را ادامه دهید نهایتا به گروهی خواهید رسید که به صورت مستقیم با مشتری و تولید محصول در ارتباط است و کل سازمان و شما (مدیریت) برای حمایت از آن تیم وجود دارید. و این همان ساختاری است که سازمانها با ساختار مدرن به سمت آن حرکت میکنند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ انواع سطوح تجزیه و تحلیل داده #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ انواع سطوح تجزیه و تحلیل داده
✅ با توجه به میزان اتوماتیک بودن فرآیند تجزیه و تحلیل می توان آن را به چهار گروه توصیفی ، تشخیصی ، پیشگویانه و تجویزی تقسیم کرد:
🔴 تجزیه و تحلیل توصیفی
#Descriptive_Analytics
▪در #تجزیه_و_تحلیل_توصیفی هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چه اتفاقی افتاده است ؟ چه چیزی دارد اتفاق می افتد؟ تا در نهایت برای تصمیم گیری بینش تولید شده را پیش روی تصمیم گیرندگان انسانی قرار دهد.
▪در این نوع #تجزیه_و_تحلیل با دستیابی به سوابق که ریشه در گذشته و حال دارد، امکان تحلیل داده مبتنی بر رویدادهای گذشته و حال و تولید بینش میسر می گردد.
▪امکاناتی نظیرBI ، OLAP ، داشبوردها، گزارشات و بصری سازی را می توان در این گروه قرار داد. Google Analytics یک نمونه شناخته شده در این رابطه است. با تجزیه و تحلیل #توصیفی، می توان دنیا را بگونه ای که هست توصیف کرد.
🔴 تجزیه و تحلیل تشخیصی
#Diagnostic_Analytics
▪در #تجزیه_و_تحلیل_تشخیصی هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چرا این اتفاق افتاده است ؟ چرا این اتفاق دارد می افتد ؟ روند به چه صورت است ؟چه الگویی وجود دارد؟ با بررسی و تحلیل سوابق داده ( ارتباط با داده گذشته )، بینش ایجاد می گردد.
▪شناخت و تحلیل بخش های مختلف #بازار، تجزیه و تحلیل احساسات، ریشه یابی بروز مشکلات ، تجزیه و تحلیل لاگ فناوری اطلاعات ، الگوهای تقلب و کشش قیمت و ... نمونه هایی در این زمینه می باشند. تحقیقات علمی نمونه مثال خوبی است که هدف آن ایجاد دانش از تجزیه و تحلیل داده است.
🔴 تجزیه و تحلیل پیشگویانه
#Predictive_Analytics
▪در #تجزیه_و_تحلیل_پیشگویانه هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است : چه چیزی اتفاق خواهد افتاد ؟ چگونه می توان واکنش نشان داد ؟ آیا این یک تقلب است؟ می توان هر واژه ای را جایگزین واژه تقلب در آخرین پرسش کرد. با تحلیل داده و تولید بینش ، امکان پیش بینی داده جدید در رابطه با حال و آینده که به آن foresight گفته می شود ، فراهم می گردد.
▪پیش بینی #رفتار_مشتری (گرایش خرید) و میزان ریزش مشتری (ترک یک مشتری از یک شرکت و جذب شرکت رقیب شدن) ، نمونه هایی در این زمینه می باشند. استخراج معنی از متن آزاد نیز یک نوع از تجزیه و تحلیل پیش گویانه است.
🔴 تجزیه و تحلیل تجویزی
#Prescriptive_Analytics
▪در #تجزیه_و_تحلیل_تجویزی هدف اصلی پاسخ به این نوع سوالات است: چه کاری می بایست انجام داد تا این اتفاق بیافتد؟ پاسخ به این سوال شامل مجموعه اقداماتی است که می بایست هم اینک انجام داد که می توان آنها را در زمره تصمیمات عملیاتی در نظر گرفت و یا اقداماتی که می بایست در آینده انجام داد که می توان آنها را به عنوان تصمیمات تاکتیکی برای کوتاه مدت و تصمیمات استراتژیک برای بلند مدت در نظر گرفت.
▪در حالت کلی، قواعد #تصمیمات_عملیاتی از قبل تعریف شده است و می تواند از قالب ساختار معروف جملات شرطی در زبان های برنامه نویسی تبعیت کند ( If condition then ). شرط و یا شرایط می تواند بر اساس داده پییش بینی شده باشد.
▪به عنوان نمونه در صورتی که گرایش به خرید یک #محصول_خاص بیش از میزان آستانه باشد، چه واکنش و یا اقداماتی می بایست انجام داد. در خصوص تصمیمات تاکتیکی و استراتژیک، هدف اصلی بهینه سازی و شبیه سازی ابزارهای لازم است.
▪مرتب سازی مجدد برنامه ها، سیاست ها و زمانبندی نمونه هایی در این رابطه می باشند که می تواند بر روی داده پیشگویانه تاثیرگذار باشد. مثلا زمانی که میزان فروش در آینده پیش بینی می شود ( پیش بینی تقاضا) ، می توان برنامه ریزی لازم جهت راه اندازی یک فروشگاه و بازنگری در فرآیندهای تدارکات یک فروشگاه و به نوعی #مدیریت_انبار را انجام داد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ انواع تصمیم و سطوح سازمانی
✅ #تصمیمات_راهبردی
تصمیمات استراتژیک شامل تغییرات عمدهای هستند زیرا یک سازمان همواره در محیط در حال تغییر فعالیت میکند. تصمیمات استراتژیک با گسترهای از فعالیتهای سازمانی ارتباط دارند. موضوع این تصمیمات موقعیت و زمینه فعالیت سازمان است.
✅ #تصمیمات_تاکتیکی (فنی)
تصمیمات تاکتیکی یا راهکُنِش به معنی شیوهی به کاربردن ابزار و نیروها در میدان نبرد یا رقابت برای رسیدن به اهداف مشخص شدهاست. امروزه این واژه معانی گوناگونی پیدا کردهاست که آرایش برای رزم یا رزمآرایی، روش جنگیدن و نبرد از آن جمله است.
✅ #تصمیمات_عملیاتی
تصمیماتی هستند که بخش عمدهای از انرژی و توجه شرکت را به خودشان جلب کرده به افزایش کارایی فرایند تغییر کمک می کنند این تصمیمات شامل: قیمت گذاری، بازاریابی، برنامه ریزی تولید یا به طور کلی مدیریت حوزه کارکردی می شوند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ارتباط انواع تصمیم با فعالیت های مدیریتی
✅ از #تصمیم_گیری به عنوان یکی از مهارتهای مدیریتی نام میبرند و همهی ما دوست داریم مهارت تصمیم گیری را در خود تقویت کنیم.
✅ اما باید بهخاطر داشته باشیم که همهی #تصمیم_ها از یک نوع نیستند و هر کدام ویژگیهای خود را دارند: روشها و چالشها و فرایند تصمیمها با هم فرق دارد.
✅ قرار نیست همهی انواع سبک های تصمیم گیری برای همه نوع #تصمیم به یک اندازه مفید باشند و توانایی تصمیم گیری شما، در همهی حوزهها یکسان باشد.
✅ چه بسا شما در تصمیم گیری های #مدیریتی قوی باشید و به خوبی عمل کنید، اما در تصمیمهای زندگی شخصی، ناموفق باشید. یا اینکه در تصمیم گیری فردی بسیار خوب باشید، اما در تصمیم گیری گروهی ضعیف عمل کنید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چهارچوب سازمانی از منظر نوع تصمیم و نظام کنترلی
✅ در عصری که تغییر و #تحولات_سریع و فزاینده از جمله مشخصات آن است، آهنگ تصمیمگیری نیز شتاب زیادی بخود گرفته و نیاز به تصمیم گیری سریع برای مقابله با فعل و انفعالات سریع در محیط شرایطی را به وجود آورده است که زمان تامل، تعمق و تصمیم گیری را برای مدیر بسیار کوتاه نموده است. در واقع مدیر امروزی خود را مجبور به اتخاذ تصمیمات بیشتری در رابطه با موضوع و مسایل متنوع و گسترده تری، در زمان کوتاه تری می بیند. در هر سازمانی عوامل متعددی وجود دارد که بر عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد.
✅ #عوامل_سازمانی نظیر سبک های تصمیم گیری مدیریتی، امکانات و تجهیزات، عوامل شخصیتی نظیر عزت نفس، سنخ شخصیتی و مرکز کنترل و عوامل خارج از سازمان مانند وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر عملکرد کارکنان تاثیر به سزایی دارند. از جمله عوامل سازمانی که بر عملکرد افراد تاثیر می گذارد مرکز کنترل می باشد. افراد ممکن است بر رفتار خود کنترل داخلی داشته یا این کنترل را از بیرون دریافت کنند. به اعتقاد مالان (2002)افراد دارای مرکز کنترل درونی معتقدند که شانس و اقبال، وقایع و پیشامدها را تعیین می کنند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ روابط عمومی هیجان زده
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ #روابط_عمومی_ها به وجود آمده اند تا چشم بینا و گوش شنوا باشند، خلق شده اند تا فرایندها، فعالیت ها و خدمات را جامه ای آراسته از «احترام، آگاهی بخشی، شفافیت و اطلاع رسانی» بپوشانند، هستند تا خواسته ی همه ذینفعان و ذیربطان سازمان ها را تأمین کنند و وجودشان ضرورت دارد که «روح، نشاط، امید و حیات» را برای مجموعه های اداری به ارمغان آورند که گاه و بیگاه در پیچ و تاب های بوروکراسی ها اسیر و زندانی می شوند. اما سئوال اساسی این جاست که اکنون در کشور ما این وظایف از سوی روابط عمومی ها تا چه حدی رعایت می شود؟ خصوصاً در نهادهای دولتی که با پول بیت المال اداره می شوند تا چه میزان این مجموعه ها خود را پاسخگوی خواسته های جامعه و مردمی می دانند که «ولی نعمت» آن ها و مجموعه هایشان هستند؟
✅ متأسفانه در سال های اخیر #روابط_عمومی بسیاری از نهادها به جای آن که همچون نخ تسبیحی پیوند دهنده همه «ارکان سازمانی» و «مناسبات انسانی» باشند تمام قد در خدمت مدیران و خواسته هایشان هستند که این امر هم سطح و شأن روابط عمومی را بسیار پایین می آورد و هم آن ها را از رسالت اصلی شان که همانا حرکت در مدار «آگاهی بخشی، احترام، پاسخگویی و اطلاع رسانی عمومی» است باز می دارد. اگر می خواهید بدانید شما و سازمان تان در کدام سطح خدمت رسانی حرفه ای قرار دارید کافی است در ابتدای کار به صورت اجمالی چند پرسش را با خود مطرح کنید و کاملاً بی طرفانه و صادقانه به آن ها پاسخ دهید. از خود بپرسید:
✅ «شما روابط چه کسی هستید؟ روابط چه افرادی را با چه کسانی تنظیم می کنید؟ به چه کسانی پاسخ می دهید؟ هدف اصلی شما در فعالیت در این حوزه چیست؟ آیا صرفاً می خواهید شرکت یا سازمان شما دیده شود؟ آیا تمام تلاش شما این است که صدای سازمان یا مجموعه ی شما از همه ی صداها بلندتر باشد؟ آیا شما قائم به مقامات هستید؟ و ...»
✅ مجموعه ای از این سئوال ها و موارد مشابه دیگر به شما تا حد زیادی کمک می کند که خود را ارزیابی نمایید که آیا در واقع شما یک تیم و یا واحد سازمانی «حرفه ای و پیشرو» هستید یا یک مجموعه ی صرفاً هیجان زده اید که خود را «پادوی مدیریت و سازمان» می داند. روابط عمومی هیجان زده گرفتار یک نوع سندروم خودکم بینی است که به جای تمرکز بر اصول و #وظایف حرفه ای بیشتر به دنبال جلب رضایت مدیریت است. این گونه نگاه سطح پایین از روابط عمومی که جایگاهی بسیار رفیع دارد و در یادداشت های علمی از آن به عنوان «رئیسِ رئیس» یاد می شود یک شخصیت نازل یا به بیان عامیانه «توپ جمع کن» و یا «چرخ پنجم» می سازد.
✅ با این نگاه #روابط_عمومی همواره مدیون مردم و اصول حرفه ای خود می ماند و نمی تواند رسالت اخلاقی و سازمانی خود را به انجام برساند. روابط عمومی حرفه ای هیجان زده نیست بلکه هیجانات را به استخدام فرایندهای علمی و اصولی خود در می آورد و همه ی این موارد را در خدمت توسعه سازمان و ارتقا اجتماعی جایگاه آن به کار می گیرد. پس اگر قصد کار و زندگی در این فضا را دارید با خود تکرار کنید که این محیط مقدس است، رسالت سنگینی برعهده دارد، جز عموم مردم و جامعه در خدمت احدی نیست و بر مدار صداقت، شفافیت، احترام و آگاهی حرکت می کند، هرگز از اصول خود عدول نمی نماید و بر پیمان وفاداری خود با فلسفه وجودی سازمانی اش پایدار و برقرار است.
✅ آهای مقام ها، مدیرهاو مسئولین #سازمان_ها روابط عمومی ها را قدر بدانید و در صدر بنشانید که این حوزه ی گرامی سازمان هاست که قصد آن دارد تا روح شفافیت و کرامت انسانی را توسعه بخشد و بر مدار اطلاع رسانی سازنده، آگاهی بخشی و ارتقای جامعه حرکت نماید.
🔺منبع: #ماهنامه_راهبرد (نشریه تخصصی ترویجی روابط عمومی راهبرد پویش رستا)
🔻شماره ۵، اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
#تحلیل_مسائل_روز
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ سبک تصمیم گیری هربرت سایمون #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ سبک تصمیم گیری هربرت سایمون
✅ #سایمون «مدیریت» را با «تصمیم گیری» مترادف میداند. او نسبت به تجزیه و تحلیل چگونگی اتخاذ تصمیمها، فرایند تصمیم گیری و نحوه اتخاذ بهتر تصمیمها علاقهای خاص نشان داده است.
✅ #هربرت_سايمون تصميم گيري را جوهر اصلي مديريت مي داند. تصميم گيري از اجزاي تفكيك ناپذير مديريت به شمار مي آيد و در هر وظيفه مديريت به نحوي جلوه گر است.
✅ در تعيين خط مشي هاي #سازمان، در تدوين هدف ها، طراحي سازمان، انتخاب، ارزيابي و در تمامي افعال و اعمال مديريت تصميم گيري جزء اصلي و ركن اساسي است. مديران همواره با شرايطي مواجه هستند كه بايد تصميم گيري كنند.
✅ كيفيت و چگونگي اين تصميم ها، ميزان توفيق و تحقق هدف هاي سازماني را معي ن می كند. به عبارت ديگر، ميزان تحقق اهداف سازماني بيان كننده و نشان دهنده اثربخشي نظام #تصميم_گيري مديران مي باشد.
✅ این نوع تصمیمات از نوع #تصمیمات_سازمانی می باشد. هربرت سايمون تصميم ها را به دو شيوه تقسيم مي كند:
🔴 تصمیم های برنامه ریزی شده:
✅ تصميم هايي هستند كه بر حسب عادت، قوانين و يا رويه هاي موجود اخذ ميشوند و براي رفع مشكلات با ساختار خوب مي باشند. هر چند كه اين نوع تصميم ها هم براي #حل_مسائل ساده و هم براي حل مسائل پيچيده قابل استفاده هستند؛ ولي هر چه تصميم ها نامنظم تر و جديدتر و تعهدات بيشتري را ايجاد كنند اتخاذ آنها به صورت برنامه ريزي شده دشوارتر است.
✅ هر گاه با مجموعه اي از #مسائل_تكراري سروكار داشته باشيم كه عوامل تشكيل دهنده آنها قابل تحليل، پيش بيني و تعريف باشند؛ فراگرد تصميم درباره آنها قابل برنامه ريزي مي باشد و بيشتر توسط مديران سطح پايين تر اتخاذ مي شود. البته بايد در نظر داشت كه استفاده از تصميم هاي برنامه ريزي شده آزادي عمل مديران را محدود مي سازد.
🔴 تصمیم های برنامه ریزی نشده:
✅ تصميم هايي هستند كه در مورد مسائل غير معمول ومنحصر به فرد اتخاذ ميشوند و به صورت موردي پيش مي آيند و براي رفع مشكلات با ساختار بد میباشند. اگر يك مسأله به اندازه اي تكرار نشود كه بتوان براي حل آن خط مشي ويژه اي تعيين كرد بايد با اتخاذ تصميم برنامه ريزي نشده براي حل آن اقدام كرد. اكثر مسائل عمده #مديريتي، مدير را ناگزير از اتخاذ تصميم هاي برنامه ريزي نشده ميسازند.
✅ مديراني كه در #سلسله_مراتب_سازماني در جايگاه بالاتري قرار ميگيرند، بايد توان بيشتري براي اتخاذ تصميم هاي برنامه ريزي نشده داشته باشند. در واقع، براي مديريت در سطوح بالاتر، قدرت اتخاذ تصميم هاي برنامه ريزي نشده اهميت زيادي دارد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ علائم رفتاری افسردگی
✅ #افسردگی در دسته بیماریهای خلقی قرار میگیرد که با احساس غم، از دستدادن فرد یا هر چیز دلخواهی، یا عصبانیتی که با فعالیتهای روزانه فرد تداخل دارد، توصیف میشود و نسبتا شایع است. افراد مختلف حال افسرده را به طریق مختلف تجربه میکنند.
✅ افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساسات، طرز تفکر و نحوه انجام اعمال روزانه شما تأثیر منفی میگذارد. مهم ترین #علائم_رفتاری_افسردگی عبارتند از:
▪بهداشت فردی ضعیف
▪بیش از حد فکر کردن
▪میل جنسی پایین
▪عدم علاقه به کار
▪انزوای اجتماعی
▪مشکلات تمرکز
✅ ریشه افسردگی چیست؟ اگر سابقه خانوادگی #افسردگی یا اختلال خلق دیگری وجود داشتهباشد، فرد در ریسک بالای ابتلا به این بیماری قرار دارد. درنتیجه عوامل ژنتیکی و سابقه وراثت خانوادگی، از علتهای مهم حالت افسرده است.
#depression
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ علائم افسردگی در مردان
✅ افسردگی یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساسات، طرز تفکر و نحوه انجام اعمال روزانه شما تأثیر منفی میگذارد. دپرشن باعث #احساس_غم و اندوه یا از دست دادن علاقه به فعالیتهایی میشود که شما در گذشته آنها لذت میبردید.
✅ به همین دلیل میتواند باعث انواع #مشکلات_عاطفی و جسمی شود و توانایی شما را کاهش دهد. بهعلاوه ممکن است ارتباطات اجتماعی فرد را هم تحتتاثیر قراردهد.
✅ به نظر میرسد علاوهبر شدت بیماری، زن و مرد بودن هم میتواند در علائم افسردگی تاثیر بگذارد. بنابراین علائم #افسردگی در مردان ومشخصات افراد افسرده شامل موارد زیر هستند:
✅ خلقی
▪عصبانیت، تهاجمی بودن، تحریک پذیری، اضطراب، بی قراری
✅ احساسی
▪احساس تهی بودن، غم و ناامیدی
✅ رفتاری
▪از دست دادن شوق، عدم شادی، زود خسته شدن، تفکرات خودکشی، مصرف مواد مخدر، انجام کارهای خطرزا
✅ جنسی
▪کاهش شدید میل جنسی، کاهش فعالیت های جنسی
✅ شناختی
▪عدم تمرکز، سختی انجام وظایف، تأخیر در پاسخگویی مکالمات
✅ اختلال خواب
▪بی خوابی، بی قراری در خواب، خواب زیاد، نخوابیدن شبانه
✅ فیزیکی
▪خستگی، درد، سردرد، مشکلات گوارشی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar