✍ عوامل كليدي در موفقيت روابط عمومي
✅ عدم وجود #نگرش_تعاملي بين مديريت عالي سازمان و مديران و مسوولان روابط عمومي موجب كاهش ثمربخشي و كارآيي اين حرفه شده و به تدريج، روابط عمومي را از اهداف خود دور مي كند.
✅ افزون بر اين، محدوديت جذب و بهره مندي از #نيروي_انساني خلاق و كارآمد، عدم امكان بهره برداري از ابزار و تجهيزات روزآمد، محدوديت دسترسي به بازار نرم افزار و سخت افزار مورد نياز و در نتيجه، عدم اجراي كامل و درست مأ موريت ها و مسووليت ها، بر ضرورت بازنگري در ساز و كارهاي روابط عمومي تأكيد مي كند.
✅ اگر #روابط_عمومي_صادقانه دانايي و فصاحت، به را همراه با تدبير و شجاعت كار گيرد، زمينه رشد و توسعه و تغيير و تحول در راستاي اهداف سازمان فراهم مي شود.
✅ در غير اين صورت #روابط_عمومي با وفاداري و دفاع از سنت هاي، سازماني مدافع و توجيهگر روند فعاليت هاي گذشته بوده و در بالاترين سطح خود نيز، تنها وضعيت موجود را حفظ خواهد كرد.
✅ #فرهنگ رايج در روابط عمومي اغلب دفاع از سازمان و توجيه كننده عملكرد آن است. گذشت زمان، تحمل وضع موجود را براي روابط عمومي ها آسان مي كند و عادت را جايگزين تلاش براي تغيير، نوآوري و اصلاح امور مي سازد.
✅ سنت ها به تدريج مستحكم مي شود و ساختار #مديريت_سنتي قوام مي گيرد. در مقابل، طرفداران تغيير و اصلاح امور در اين عرصه بسيار اندك و انگشت شمارند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ عرصه های كار روابط عمومی
✅ در عرصه هاي كار #روابط_عمومی فعالیت هاي وابسته شامل تمام مؤ سسات و شركت هايي مي شود كه كالاها و خدمات روابط عمومي عرضه مي كنند. اين موسسات مجموعه اي گسترده هستند كه در فعاليت هاي متنوعي از قبيل؛ پيام رساني، طراحي و گرافيك، تبليغات، چاپ و نشر، توليد محصولات سمعي و بصري و مانند آنها اشتغال دارند.
✅ افزون بر اين، سازمان هاي پشتيباني دهنده در #حرفه روابط عمومي مانند مراكز پژوهشي و آموزشي، سازندگان ابزار و تجهيزات و مواد و لوازم مصرفي ارتباطي، عوامل توزيع و پخش، اقلام ارتباطي و هدايا نيز در اين عرصه فعال هستند.
✅ اكثر اين سازمان ها بدون اين كه خود را وابسته به اين حرفه بدانند، در درجه اول به محصول خود نظر دارند و در بهترين حالت، به روابط عمومي به عنوان يك #منبع_درآمد توجه مي كنند و در عين حال خود را جزيي از اين عرصه مهم تلقي نمي كنند.
✅ از طرفي #شرط_موفقيت در اين، حرفه دستيابي به جايگاه واقعي روابط عمومي است كه از طريق انجام فعاليتهايي نظير نوآوري، كارآفريني، استانداردسازي، مشاوره
پژوهش، توزيع محصولات روابط عمومي و مانند آن ها، در اين عرصه تحقق مي يابد و براي ايجاد چنين اي زمينه اعمال سياست هاي حمايتي و تقويت توان كارشناسي اين حوزه قطعا موثر خواهد بود.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ برنامه های تصمیم گیری مشارکتی
✅ یک اشتباه کلی که مدیران در مرحله استقرار #مدیریت_مشارکتی مرتکب می شوند، آن است که فرض می کنند تنها کاری که باید انجام دهند آن است که کارکنان را دعوت به مشارکت کنند درست مثل مهمانی که به خانه خود دعوت می کنند. در حالیکه مساله پیچیده تر از صرفاً یک دعوت ساده است.
✅ نکته مهم در رابطه با #تصمیم_گیری_مشارکتی آن است که مدیریت ارشد سازمان نمی تواند آن را پیشنهاد کند و سپس تصمیمات متخذه از طریق مشارکت را به این دلیل که با تصمیم شخصی خود سازگار نمی بیند، کنار بگذارد.
✅ این به مفهوم آن نیست که #مدیر با هر تصمیم یا پیشنهادی که توسط کارکنان ارائه می شود، موافقت کند. بلکه باید در نظر داشته باشد وقتی با پیشنهاد کارکنان مخالفت می کند، چنین مخالفتی باید در فرایند حل مساله صورت گیرد؛
✅ نه آنکه به عنوان مرجع حکمیت ظاهر شود و تصمیمات را وتو کند. باید توجه داشت وقتی کارکنان درباره اهداف سازمانی، ارزش ها و اولویت ها دید روشنی داشته باشند و به اطالعات الزم برای تصمیم گیری دسترسی داشته باشند، کمتر محتمل است #تصمیم هایی اتخاذ کند که غیر موثر باشد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل هرم هم افزایی فعالیت های فرهنگی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مدل هرم هم افزایی فعالیت های فرهنگی #مدل_مفهومی #مدل_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar
✍ مدل هرم هم افزایی فعالیت های فرهنگی
اساس این مدل بر ایجاد همکاری میان فعالان #فرهنگی است و همافزایی به عنوان نتیجۀ این همکاریها، در نظر گرفته شده است.
1⃣ #شبکه_سازی:
مؤسسات و #مدیران_فرهنگی یکدیگر را بشناسند و با فعالیتهای همدیگر آشنا شوند و روابط غیر رسمی میانشان برقرار شود. دیدشان نسبت به هم مثبت شود و یکدیگر را در زنجیرۀ ترویج دین معتبر بدانند.
🔴 اهداف و استراتژیهای کلیدی:
▪ایجاد ارتباطات غیر رسمی
▪به اشتراکگذاری اطلاعات
2⃣ #مشاوره و #حل_مشکل:
برای #بهبود کارهای خود، از یکدیگر مشورت بگیرند، نشستهای تخصصی همفکری و تبادل تجربه برگزار کنند و برخی درخواستهای فرهنگی را به دیگر فعالان ارجاع دهند.
🔴 اهداف و استراتژیهای کلیدی:
▪به اشتراکگذاری ایدهها و راهحلها
▪دریافت راهنمایی از یکدیگر برای عملکرد مؤثرتر
▪ایجاد شبکۀ ارتباطات غیررسمی و تخصصی - موضوعی
▪حل برخی مشکلات جاری مؤسسات
3⃣ #هماهنگی:
بدانند چه کسانی در چه زمینههایی و با چه میزان منابعی در حال #فعالیت_فرهنگی هستند و فعالیتهای جاری خود را به گونهای تنظیم کنند که یک نقشۀ جامع تکمیل شود.
🔴 اهداف و استراتژیهای کلیدی:
▪استقلال مؤسسات در انجام فعالیتها
▪آگاهی از اهداف و برنامهها و منابع مؤسسات دیگر
▪اصلاح فعالیتها به نفع یا با در نظر گرفتن فعالیت سایر مؤسسات
▪ارتباطات رسمی منظم میان مؤسسات
▪مشارکت مؤسسات در برخی تصمیمگیریهای کلان یکدیگر
▪حضور در کمیتههای تخصصی مؤسسات دیگر
▪انجام ارزیابیهای مشترک فعالیتهای فرهنگی در بومهای فعالیت مشترک
4⃣ #مشارکت:
بر اساس ظرفیتهای خود و در عین حفظ کامل استقلال در انجام فعالیتها، در به ثمر رساندن یک هدف #فرهنگی با یکدیگر همکاری کنند.
🔴 اهداف و استراتژیهای کلیدی:
▪توافقنامه کتبی
▪تعیین معیارهای مشارکت
▪ایجاد ارتباطات رسمی و مکتوب شده
▪فرایندهای مشخص برای مدیریت بودجه یا نیروهای انسانی
5⃣ #همکاری:
چند #مؤسسۀ_فرهنگی منابع خود اعم از نیروی انسانی و مالی را به اشتراک بگذارند و در انجام یک فعالیت بزرگ فرهنگی مشارکت کنند.
🔴 اهداف و استراتژیهای کلیدی:
▪تعیین چشمانداز مشترک
▪تعیین کمیتۀ رهبری مشترک
▪اجماع در تصمیمگیری مشترک
▪تعیین معیارها و شاخصهای تأثیرگذاری
▪رسمیت بخشی به نقش، زمانگذاری و ارزشیابی
6⃣ #اتحاد:
مؤسسات و #فعالان_فرهنگی خود را وابسته به یک فکر و سیستم واحد بدانند و هر کدام نقش خود را با در نظر گرفتن کل سیستم انجام میدهند. یعنی از خودمختاری اجتناب کنند و روح واحدی در کل فعالان شکل گیرد. در این مرحله ایدهها و تصمیمات به طور مساوی به اشتراک گذاشته میشوند و تمامی تصمیمات بر اساس اجماع مشارکت کنندگان شکل میگیرد.
🔴 اهداف و استراتژیهای کلیدی:
▪تعریف کلانپروژههایی با اهداف بلند مدت
▪رهبری مشترک میان همۀ فعالان فرهنگی
▪سیاستهای مشترک و واضح برای همکاری
▪رویههای مشخص برای دسترسی پایدار به همه منابع و پشتیبانی
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل تاکمن در رهبری تیم و تیم سازی
✅ #رهبری_تیم، نیازمند توانایی تشخیص سطح توسعه یافتگی تیم ها و ایجاد نفوذ مناسبی که تیم را به جلو (سمت پیشرفت) حرکت دهد می باشد. مدل تاکمن یک مدل توسعه تیمی برای این منظور است.
✅ این مدل (با حدود ۴۰ سال سابقه) و خیلی ساده است که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. این متن به شما کمک می کند تا مراحل #توسعه تیم را بهتر بشناسید و سپس انواع مداخلاتی که تیم را به سمت جلو هدایت می کند را طرح ریزی کنید.
✅ استفاده از روش #نفوذ (مداخله) اشتباه، در بهترین حالت می تواند بی اثر باشد و در بدترین حالت می تواند گروه کاری خوبی را که در حال حاضر وجود دارد را از هم بپاشد. شخیص ویژگی های هر مرحله در فرآگرد #توسعه_تیم در جدول مشاهده می شود.
#مدل_تاکمن
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تفاوت شیوه های مختلف یادگیری
✅ کوچینگ
#کوچینگ فرآیندی است که یک کوچ (فرد مربی در حوزه کوچینگ) با داشتن مهارتِ ایجاد یک فضای امن، قابل اعتماد و اطمینان، باعث ایجاد ارتباط با مراجع خود می شود. در کوچینگ، یک کوچ حرفه ای، با گوش دادن فعال و پرسیدن سؤالات کلیدی از مراجع، به او یادآور می شود که از تمامی توانایی خود، در جهت حل مسائل استفاده کند. چرا که کوچها اعتقاد دارند که هیچ کس به اندازه خود فرد، برای حل مسائلش، از جنبه های زندگی خود آگاه نیست.
✅ منتورینگ
#منتورینگ رابطهای است که در آن منتور فرد راهجو (مِنتی) را زیر پر و بال خود میگیرد و به او کمک میکند تا مسیر شغلی را سریعتر و سادهتر و با خطای کمتر طی کند. در این رابطه، فرد کمتجربهتر میتواند مشکلات شخصی و شغلی خود را پیش منتور ببرد و از او برای راهنمایی در حل آنها کمک بخواهد.
✅ مشاوره
#مشاوره، کمک مشورتی، فکری و اطلاعاتی همراه با آزادی دادن در گزینش راه حل و احترام، با استفاده از دانش روانشناسی به فردی است که در شرایط انتخاب راه حل و تصمیمگیری قرار دارد یا در سازگاری با محیط اطراف خود دچار مشکل است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
39.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در دل من وِلوِلهای است برای خواستنت
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
⛱ همهی عمر دویدهام و اکنون در میانهی زندگی که موهایم به سرعت برق و باد سپید میشوند نمیدانم به مهر و ناز تو دل دادهام یا به زیباییهای نگاهت دل باختهام.
⛱ در دل من وِلوِلهای است برای خواستنت که زبانم یارای بیان آن را ندارد. باور کن واژه کم میآورم برای به تصویر کشیدن این همه شور و اشتیاق که همچون آتشی در وجودم زبانه میکشد.
⛱ من نمیتوانم این همه زیبایی را که در وجود تو میبینم توصیف کنم، فقط در برابر همهی آنچه مرا به وجد میآورد با تمام وجود شاکر خداوندگار مهربان هستم که نعمتی این چنین را به من بخشیده است.
⛱ پناه عاطفی من! اکنون با دلی بیقرار و بیخیال روزگار در زندان چشمانت اسیرم و شک ندارم حتّی خودت نمیدانی در دلم برای تو چه غوغایی برپاست! فقط مختصری برایت بگویم امان از چشمانی که به رنگ عسل است و در زیبایی ضرب المثل.
⛱ اینک به حرمت عشق و مهربانی تو را سوگند میدهم هرگز برق نگاهت را از من دریغ مکن. تا روشنایی دیدگانت هر صبح چون خورشید از پشت ابرهای سپید پلکهایت در چشمانم طلوع کند و نوید سپیده دمی دیگر را به من بشارت دهد.
#دلنوشته
#غارتنهایی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ ماتریس کوچ، مدرس، منتور، مشاور
🔴 کوچ
#کوچ (Coach) کسی است که با دانشآموزان یا بزرگسالان کار میکند تا آنها را برای انواع فعالیتها، از ورزشهای تفریحی یا حرفهای گرفته تا توسعهی مهارتهای فردی برای رسیدن به اهداف زندگی و شغلی آماده کند.
🔴 مدرس
#مدرس تعلیم دهنده، آموزاننده و آموزگار است. مدرس کسی است که براساس توان علمی ویژه ای به استخدام درمی آید تا مقاصد هدایت و راهنمایی تجربه های یادگیری فراگیران را در یک موسسه دولتی یا غیر دولتی برعهده گیرد.
🔴 منتور
#منتور فردی است که به عنوان مشاور یا مربی برای یک فرد کم تجربه و یا حتی فرد حرفهای عمل میکند و تخصص و دانش او به واسطه تجربهی بسیار بالایی است که در زمینههای خاص و پیشرفت شغلی دارد. در اصل، یک منتور کار مشاوره، پشتیبانی و پاسخ به سوالات فرد رهجو یا منتی (Mentee) را انجام میدهد.
🔴 مشاور
#مشاور (consultant ) یک فرد حرفهای است، که به کسبوکارها برای توسعه فناوری و سیستمهای اطلاعاتی کمک میکند. مشاوره یک ارتباط فعالی بین مشاور متخصص و یک شخص مراجع است. بسته به اینکه این جلسه یا جلسات مشاوره در ارتباط با کدام موضوع مشاوره باشد مراجع موارد مختلفی را یاد میگیرد.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ نظریه های اصلی شخصیت
✅ #روانشناسی_شخصیت تمرکز برخی از مشهورترین نظریه های روانشناسی توسط تعدادی از متفکران مشهور از جمله زیگموند فروید و اریک اریکسون است.
✅ برخی از این نظریه ها تلاش می کنند تا به حوزه خاصی از #شخصیت بپردازند در حالی که برخی دیگر سعی می کنند شخصیت را بسیار گسترده تر توضیح دهند.
✅ #نظریه_های_شخصیت به دنبال توضیح چگونگی شکل گیری شخصیت، چگونگی تغییر شخصیت و تأثیر آن بر رفتار هستند. پنج نظریه اصلی شخصیت عبارتند از:
▪نظریههای زیستشناختی
▪نظریههای روان پـویایی
▪نظریههای اومانیستی
▪نظریههای رفتـاری
▪نظریههای صفت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ فرایند مدیریت برند فرهنگی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ فرایند مدیریت برند فرهنگی
بازاریابها میتوانند به روشهای مختلف از مزایای حاصل از داشتن بینش #برندینگ_فرهنگی بهرهمند شوند:
✅ مدیریت برند اسطورهای:
#فرایند_مدیریت_برند_فرهنگی از دو مرحله تشکیل شده است:
1⃣ جمعآوری و تحلیل دانش فرهنگی
2⃣ تدوین و تنظیم راهبرد فرهنگی برای برند
🔴 مدیریت برند
#مدیر_برند / فعال فرهنگی بودن مستلزم دارا بودن استعدادی متمایز در زمینهی چندکاره بودن است. توانمندیهای مدیر برند باید شامل موارد ذیل باشد:
1⃣ فضای فکری و روشهای کاری یک نسبشناس
2⃣ درک و فهم یک تاریخدان فرهنگی از ایدئولوژی
3⃣ توانایی ترسیم یک جامعهشناس در موضعشناسی تعارضات اجتماعی
4⃣ تمایل و توانمندی برای انجام یک سفر ادبی به فرهنگ عامه
5⃣ داشتن حساسیتها و حسگرهای احساسی یک نویسنده
✅ مدیر برند آگاه از مسائل فرهنگی:
هر مدیر برندی باید در مورد فعالیتهای ضد برند هوشیار بوده و آنها را به عنوان علائم هشدار دهندهای در مورد از دست رفتن جذابیت #راهبرد_برند خود قلمداد کند.
✅ مدیر برند شهروند-هنرمند:
در اینجا نیز فرض بر این است که شهروند-هنرمند، از طریق ارائه مواد فرهنگی متناسب (که قبلاً به طور ماهرانهای توسط برندهای اسطورهای انجام میگرفت) و عمل کردن به عنوان شهروندی مسئولیتپذیر از طریق به دوش کشیدن مسئولیتهای اجتماعی سازمانی خود، با الزامات جدید فرهنگ مصرفکنندگان همخوانی و سازگاری دارد. مدیریت این سناریوی برندهای آینده، در مقایسه با #مدیریت_برند، نیازمند برنامهی کاری چند جانبهتری است.
🔴 منبع: کتاب هفت رویکرد به مدیریت برند: پژوهش، نظریه و کاربرد
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar