Modiryar | مدیریار
✍ مراحل تصمیم گیری مصرف کننده #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مراحل تصمیم گیری مصرف کننده
✅ #فرایند_تصمیم_گیری_مصرف_کننده مسیری است که بر اساس آن مردم اطلاعاتی را جمعآوری کرده و مورد ارزیابی قرار میدهند و از بین کالاها، خدمات، سازمانها، مردم، مکانها و ایدههای مختلف تصمیمی اتخاذ میکنند.
✅ این مسیر شامل فرایند نامبرده شده و فاکتورهایی میشود که بر این فرایند تأثیرگذار است. فرایند تصمیم گیری مصرف کننده از اصول اولیه بازاریابی است که شامل ۵ مرحله اساسی میشود. فاکتورهایی که بر فرایند تصمیم گیری مصرف کننده اثرگذار است خصوصیات جمعیتشناسی، اجتماعی و روانشناختی #مصرف_کننده میباشند.
🔴 محرک:
یک محرک نشانه یا اصرار مصمم به معنای تحریک کردن یک فرد به انجام یک کار است. یک محرک میتواند بهصورت هر یک از این موارد خودش را نشان دهد: اجتماعی، تجاری، غیرتجاری یا فیزیکی. یک مصرفکننده بالقوه ممکن است در برابر یکی یا تمامی این موارد از انواع محرک قرار بگیرد. اگر یک فرد بهاندازه کافی در این رابطه تحریکشده باشد، وی وارد مرحله بعدی در فرایند #تصمیم_گیری مصرف کننده میشود.
🔴 آگاهی از مشکل:
در طی دوره آگاهی از مشکل، #مصرف_کننده تشخیص میدهد که کالا، خدمت، سازمان، شخص یا ایده ممکن است یک مشکل در رابطه با یک کمبود علاقهای که به آن توجه نشده است را رفع کند. برخی از مصرفکنندهها در برابر نشان دادن عکسالعمل نسبت به علایق موردتوجه قرار نگرفته مردد هستند، چراکه همواره خطرات و ریسکهایی متوجه آنها است و قضاوت کردن در رابطه با مزایای حاصل از آنها ممکن است تا حدودی سخت باشد.
🔴 جستجوی اطلاعات:
جستجوی اطلاعات شامل فهرست کردن موارد جایگزین است که مشکل موردنظر را حل میکنند و شامل مشخص کردن خصوصیات هر یک از آنها هم میشود. جستجو میتواند بهصورت داخلی را خارجی انجام بپذیرد. همچنان که میزان ریسک افزایش پیدا میکند، حجم اطلاعاتی که مورد جستجو قرار میگیرد هم افزایش پیدا میکند. زمانی که جستجو اطلاعات کامل شد، باید در این رابطه #تصمیم بگیریم که آیا علاقه یا کمبود احساس شده که به آن توجهی نداشتهایم با هیچیک از این جایگزین قابلرفع است یا خیر؟
🔴 ارزیابی موارد جایگزین:
موارد جایگزین بر اساس معیارهای #مصرف_کننده و اهمیت نسبی این معیارها مورد ارزیابی و قضاوت قرار میگیرند. سپس رتبهبندی شده و از بین آنها یک انتخاب انجام میپذیرد.
🔴 خرید:
عمل #خرید شامل تبادل پول یا قولی مبنی بر پرداخت برای یک محصول، یا حمایت از مالکیت یک کالای مشخص، عملکرد یک خدمت مشخص و مواردی ازایندست میشود. تصمیمهای خریدی که در این مرحله باقی میمانند، حول محور محل خرید، شرایط و در دسترس بودن آنها قرار دارند. اگر موارد فوق همگی قابلقبول باشند، مصرفکننده موردنظر اقدام به خرید میکند.
🔴 رفتار پس از خرید:
پس ا زاین مرحله، خریدار بهدفعات درگیر رفتار پس از خرید میشود. خرید کردن یکقلم کالا ممکن است به خرید یکقلم کالای دیگر منجر شود. ارزیابی مجدد خرید زمانی اتفاق میافتد که خریدار یا مصرفکننده #عملکرد موارد جایگزین انتخابشده را برخلاف استانداردهای عملکرد ارزیابی کند. ناهماهنگی شناختی، موجب شک در این رابطه میشود که آیا تصمیم اتخاذشده درست صحیح بوده یا خیر، آیا میتوان تبعات این تصمیم خرید را از طریق پیگیری، تضمینهای ارائهشده و مواردی ازایندست کاهش داد یا خیر؟
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدیریت منابع انسانی
✅ مدیریت منابع انسانی (HRM) راهبردی استراتژیک برای مدیریت موثر افراد در یک شرکت یا سازمان است که به کسب و کارها کمک می کند تا مزیت رقابتی را بالا ببرند. این علم برای به حداکثر رساندن #عملکرد_کارمند در راستای اهداف استراتژیک کارفرما طراحی شده است.
✅ مدیریت منابع انسانی اساسا مربوط به #مدیریت_افراد در سازمان و تمرکز بر قوانین و سیستم ها همچنین نظارت بر مزایای کارمند، استخدام کارمند، آموزش و رشد، ارزیابی عملکرد و مدیریت پاداش است.
✅ #مدیریت_منابع_انسانی با تغییرات سازمانی و ارتباطات صنعتی مرتبط است و در رشد و مدیریت برنامه هایی که برای افزایش اثربخشی یک سازمان یا تجارت طراحی شده، دخیل است. هدف آن همکاری همه ی حوزه تولید، مدیریت و پرورش ارتباط بین کارمند و کارفرما است.
✅ مدیریت منابع انسانی، در ابتدا در حوزه کارهای تبادلی و مدیریت پایه و سود ها متمرکز بود اما به لطف جهانی سازی، پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات بعدی در حوزه #منابع_انسانی، امروزه بر چند موضوع ابتکاری مانند مدیریت استعداد، برنامه ریزی برای جانشینی، ارتباطات صنعتی و کاری تمرکز دارد.
✅ در سطح کلان، مدیریت منابع انسانی نظارت بر رشد #رهبری_سازمانی و رشد فرهنگ سازمانی را هدف دارد.ساخت محیط کاری مثبت برای داشتن مدیریت کارکنان بهتر، موضوعی مسئولانه است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#انس_با_نهج_البلاغه
📖 نامه ۳۱
در باب مدیریت
۞ واجعل لکل انسان من خدمتک عملا تاخذه به فانه احری ان لا یتواکلوا فی خدمتک
۞ برای هریک از زیردستانت کاری تعیین کن تا اگر آن را انجام نداد او را مؤاخذه و بازپرسی کنی؛ زیرا این روش سزاوارتر است تا یکدیگر را وانگذارند
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ دسته بندی اهداف مدیریت منابع انسانی
#اهداف_مدیریت_منابع_انسانی یا (HRM) به ۴ دسته کلی تقسیم میشوند:
1⃣ #اهداف_اجتماعی
اقداماتی است که به نیازها یا چالشهای اخلاقی و اجتماعی شرکت و کارکنان آن پاسخ میدهد که شامل مسائل حقوقی مانند فرصتها و دستمزد یکسان برای کار مساوی میشود.
2⃣ #اهداف_سازمانی
اقدامات انجام شده که در جهت تضمین کارایی سازمان است که شامل ارائه آموزش، استخدام تعداد مناسب کارمند برای یک کار خاص یا نگهداشت نرخ بالای کارمندان است.
3⃣ #اهداف_عملکردی
رهنمودهایی که برای حفظ عملکرد صحیح منابع انسانی در کل سازمان استفاده میشود تا اطمینان حاصل کند که از تمام پتانسیل منابع انسانی در جهت اهداف سازمان استفاده میشود.
4⃣ #اهداف_شخصی
منابعی که برای پشتیبانی از اهداف شخصی هر کارمند استفاده میشود که با ارائه فرصت برای آموزش یا توسعه شغلی و همچنین حفظ رضایت کارکنان همراه است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل هاروارد در مدیریت منابع انسانی
✅ در #سبک_مدل_هاروارد (Harvard Model) از مدیریت منابع انسانی با ارزیابی منافع ذینفعان و عوامل موقعیتی، سیاست های منابع انسانی مشخص میشود. این انتخابها سرنوشت منابع انسانی را تعیین میکند که پیامدهای بلندمدتی برای کارکنان، کسب و کار و جامعه خواهد داشت.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ منشور زندگی سالم
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
#منشور_زندگی_سالم به طور معمول شامل اجزای زیر است البته شما میتوانید با توجه به نیاز های خود این منشور را طراحی کنید:
🔴 معنویت
🔴 سلامتی (جسمانی / روانی)
🔴 آرامش
🔴 امنیت
✅ تفریح
(فردی / خانوادگی / دوستانه)
✅ خانواده
(پدر / مادر / همسر / فرزندان)
✅ رشد شخصی
(پیشرفت شخصی / مدرک دانشگاهی / تافل زبان و ...)
✅ کار و درآمد
(کار سالم / رزق حلال)
✅ روابط اجتماعی
(دوستان/ اقوام /همکاران)
✅ عشق و احساسات
(عشق پایدار / احساسات مثبت)
زمانی که ما در این شش بعد #زندگی تعادل ایجاد نکنیم همیشه یک جای زندگی لنگ میزند. پیشرفت تک بعدی مساوی با نابودی است همان طور که خیلی از کسانی که در کار خود پیشرفت چشمگیری داشتند بخاطر تعادل نداشتن در سایر ابعاد زندگی حس خوشبختی ندارند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ اصول چهارده گانه مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ اصول چهارده گانه مدیریت
✅ اصل اول مدیریت فایول – تقسیم کار:
#تقسیم_کار و تخصصی کردن کارها باعث می شود افراد بتوانند تجربه کسب کنند و کیفیت کار خود را بهبود دهند. به این ترتیب آنها با تمرکز بر کار خود به تدریج مهارت خود را خواهند افزود. و این منجر به افزایش بهره وری می شود .
✅ اصل دوم مدیریت فایول – اختیار :
عبارتست از دادن حق دستور دادن و انجام فعالیتها به تشخیص خود فرد. که بستگی به خود شخص و موقعیت وی دارد و نباید بدون در نظر گرفتن میزان مسئولیت فرد در مورد آن #تصمیم_گیری شود.
✅ اصل سوم مدیریت فایول – نظم و انضباط :
عبارتست از در نظر گرفتن نحوه #فرمانبرداری، فعالیت، رفتار و احترام بین کارمند و کارفرما که برای هر کاری ضروری است. این چیزی است که رهبران باید آن را از طریق یک ارتباط دو طرفه ایجاد کنند.
✅ اصل چهارم مدیریت فایول – وحدت فرماندهی:
یک #کارمند فقط باید از یک مافوق دستور بگیرد. معمولا بهتر است که یک مافوق داشته باشید تا اینکه دستورهای دوگانه برای یک کارمند وجود داشته باشد.
✅ اصل پنجم مدیریت فایول – وحدت هدف:
یک سرپرست، یک برنامه: یک #رهبر با یک هدف یاید یک گروه فعالیت ها را به یک هدف مشابه رهبری کند.
✅ اصل ششم مدیریت فایول – تبعیت تمایلات شخصی از تمایلات گروهی:
تمایلات یک شخص یا یک گروه نباید بر تمایلات #سازمان غلبه داشته باشد.
✅ اصل هفتم مدیریت فایول – پاداش کارکنان
نتایج (خوب یا بد) کارها باید بین کارکنان و کارفرما تقسیم شود. میزان پرداخت ها باید بر اساس ارزش کارمند برای سازمان و نیز عوامل مستقل از ارزش #کارمند باشد. مثلا بر اساس هزینه های زندگی، در دسترس بودن کارمند و شرایط عمومی سازمان.
✅ اصل هشتم مدیریت فایول – تمرکز زایی (یا تمرکز زدایی)
هر کاری که باعث کاهش اهمیت نقش یک #کارمند در تصمیم گیری شود، تمرکز زایی و هر کاری که باعث افزایش اهمیت نقش وی در تصمیم گیری شود، تمرکز زدایی گفته می شود. در کلیه شرایط باید تعادلی بین این دو وضعیت وجود داشته باشد.
✅ اصل نهم مدیریت فایول – زنجیره عددی
زنجیره ای از #مدیران از بالاترین رده تا پایین ترین رده را زنجیره عددی فرمان گویند. هر مدیر یک ارتباط در این زنجیر است که باید در این زنجیر ارتباط سالم و مناسب برقرار کنند. این زنجیره تنها وقتی قطع می شود که مقام بالایی تایید کند و یا نیاز به آن از بین برود.
✅ اصل دهم مدیریت فایول – نظم و ترتیب
شاید اصل دهم از اصول #مدیریت_فایول را بتوان یکی از نکات مهم در میان اصول دانست، بطور ساده به معنای وجود یک مکان برای هر کس و هر کسی در جای خودش است. یک جا برای هر چیزی و هر چیزی سر جای خودش. هدف نظم و ترتیب جلوگیری از اتلاف است.
✅ اصل یازدهم مدیریت فایول – انصاف
#عدالت و مهربانی دو عنصر مهمی است که ترکیب مناسبی از آنها برای مدیریت شرکت لازم است. برخورد مناسب با کارکنان برای رسیدن به این هدف لازم است.
✅ اصل دوازدهم مدیریت فایول – ثبات افراد
کاهش میزان جابجایی ها منجر به #کارایی بیشتر و کاهش هزینه های تغییر نیروی انسانی می شود. امنیت شغلی و احساس امنیت برای شغل موجب افزایش کارایی افراد در سازمان می شود، ضمن آن که از تحمیل هزینه های بیهوده ی تغییر نیروی انسانی بر سازمان پیشگیری می کند.
✅ اصل سیزدهم مدیریت فایول – ابتکار
افراد در هر سطحی باید برای ابراز و به کارگرفتن ایده های خود آزاد باشند. مدیری که به کارکنان زیردست خود اجازه می دهد ابتکارهای خود را به کار ببندند بسیار بالاتر از مدیری است که چنین اجازه ای به #زیردستان خود نمی دهد.
✅ اصل چهاردم مدیریت فایول – روح صمیمیت و یگانگی
مدیر موظف است که #هماهنگی را ایجاد کرده و از وقوع مواردی که باعث از بین رفتن هماهنگی یکدستگی می شود جلوگیری کند.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ چهارچوب مدیریت آرام #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ چهارچوب مدیریت آرام
#هارولد_کونتز، مدیریت را مهمترین زمینه فعالیتی انسان میداند و بر این باور است که وظیفه اصلی مدیران در همه سطوح و همه نهادهای اجتماعی، این است که محیطی را طراحی، ایجاد و نگهداری کنند که اعضای سازمان بتوانند با فعالیت و همکاری گروهی در آن، به هدف های معین خود دست یابند. برای ایجاد آرامش در سازمان نیازمند مدیریت آرام و بهره گیری از اصول آن هستیم. «هنری مینتزبرگ» چهار راهکار اساسی زیر را برای مدیریت آرام مطرح می سازد:
1⃣ الهام دهی (Inspiring) :
#مدیران_آرام به افراد خود اختیار نمی دهند زیرا اختیار داشتن امری مسلم است بلکه آنها به افراد خود الهام می بخشند. آنها شرایطی را بوجود می آورند که باعث پروراندن صداقت و بروز تواناییهای آنان باشد. مدیران آرام اتحاد فرهنگی بین افراد خود را تقویت می کنند ، البته نه به صورتی که به آنها به عنوان«منابع انسانی» مجزا نگریسته شود بلکه آنها همگی اعضای محترم یک جامعه همبسته و منسجم می باشند هنگامی که به افراد اعتماد شود نیازی به اختیار دادن به آنها نیست .
2⃣ اهمیت دادن (Caring) :
مديران آرام سازمان خود را دوست دارند. آن ها مشکلات را همانند جراحان جدا نمي کنند که دور بيندازند، بلکه وقت بيشتري را صرف جلوگيري از بروز آنها مي کنند و مديران هوشيار به خوبي مي دانند که چه زماني و چگونه با مشکلات برخورد کنند.به عبارتي اين بيشتر شبيه داروهاي هوميوپاتي است؛ تجويز کم دارو براي تحريک #سيستم بدن براي درمان خود و يا اينکه درست مانند بهترين نوع مراقبت است، مراقبتي تدريجي که به تنهايي به درمان ميانجامد.
3⃣ القا کردن (Infusing) :
#مديريت_آرام، در رابطه با القاست، تغييري که آرام آرام و پيوسته و عميق از ريشه رسوخ مي کند و همه، به جاي پذيرش اجباري اين تغييرات، اين مسئوليت را مي پذيرند که تغييراتي جدي را به انجام برسانند.اين بدان معنا نيست که بايد همه چيز را تغيير دهيم که در واقع همان هرج و مرج است، بلکه بدان معنا است که تنها چيزهايي را که نياز به تغيير و تحول دارند بايد تغيير داد در حالي که اکثر چيزها را بايد ثابت نگه داشت و به همان صورت حفظ کرد. اين را مي توانیم بهبود مستمر طبيعي نامگذاري کنيم.
4⃣ آغاز کردن (Initiating) :
#مدیریت باید از پایین به سمت بالا به حرکت در آید و هرگز پایه و اساس خود را فراموش نکند.در عمل باید از " کف " یعنی درست ، جایی که علم استراتژی ممکن است مارا گمراه کند، آغاز کرد .چنین مدیریتی با زندگی روزمره سازمان می آمیزد ، بطوریکه همه افراد با استوار نگهداشتن پاهای خود بر روی زمین بتوانند نو آوریهای چشمگیر و قابل ملاحظه ای را پیگیری نمایند و سپس بتوانند این نوآوری ها را با مدیرانی که با آنها در تماس هستند پشتیبانی نمایند و این روند را از طریق استراتژی هایی قدرتمند ، فعال کرده و مشوق آن باشند .
برای تحقق #مدیریت_آرام در بخش مدیریت و صنعت باید نظام تصمیم گیری سازمانی بتواند مدیریت احساسات اعضا را به نحو شایسته ای انجام دهد تا ذهن آرام و خلاق عناصر سازمانی شکل گیرد و با اصلاحات ساختاری، تنظیم چشم انداز مناسب و آموزش های مستمر این آرامش را در تفکر و عمل در سازمان ایجاد نماید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
چارچوب تحول دیجیتال
✍ بومن و پیتر، ۲۰۱۹
✅ بومن و پیتر (۲۰۱۹) در فصل کتاب خود با عنوان زمینههای کاربردی #تحول_دیجیتال به مقایسه برخی از مدلها و چارچوبهای تحول دیجیتال پرداخته و ابعاد این مدل ها را استخراج نموده است. آنان با بررسی هجده منبع، ابعاد بیستوششگانۀ ذیل را احصا نمودهاند:
✅ استراتژی، سازمان، فرهنگ، اکوسیستم (زنجیرۀ ارزش )، عملیّات، فنّاوری، نوآوری، محصولات، مشتریان، رهبری، حکمرانی، افراد (تواناییها یا مهارتها)، دیجیتالیسازی فرآیند، همکاری ، مدیریّت تحوّل، دادهها و رایانش ابری، محیط دیجیتال، بینش ، پایش و کنترل، توسعۀ کسبوکار دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، ساختار، رقابت، ارزش، وظایف ، ارتباط با کاربران.
✅ به لحاظ فراوانی بیشترین ابعاد مشاهده شده در آنها عبارت بودند از: فرهنگ (در ۱۴ مدل/ چارچوب)، فناوری (۱۲ مدل)، استراتژی (۱۱ مدل)، سازماندهی، مشتریان (۱۰ مدل) و کارکنان (۹ مدل).
#تحول_دیجیتال
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
چارچوب تحول دیجیتال
✍ دیلویت، ۲۰۱۷
✅ #مدل_دیلویت بر سه محور اصلی تحول دیجیتال یعنی مدل کسب و کار، مدل عملیاتی و مدل مشتری دیجیتال متمرکز است. در مدل کسب و کار بر ابعاد استراتژی دیجیتال، مقررات و اکوسیستم تأکید شده است.
✅ در مدل عملیاتی بر فناوری، حکمرانی دیجیتال، عملیات دیجیتال و استعداد دیجیتال و در مدل مشتری دیجیتال بر بازخورد مشتری و مشارکت مشتری توجه شده است.
✅ #چارچوب_تحول_دیجیتال زیر یک سفر چهار گامی است که مرحله دیجیتالی شدن یک موجودیت را ترسیم می نماید:
1⃣ کشف
استفاده از فناوریهای سنتی برای #خودکارسازی قابلیتهای موجود انجام می گیرد.
2⃣ درحال انجام
استفاده از فناوریهای #دیجیتال برای توسعه قابلیتها، تمرکز بر مدلهای کسبوکار، عملیات و مشتری موجود صورت می گیرد.
3⃣ درحال تبدیل شدن
برای استفاده از #فناوری_های _یجیتال هماهنگتر و کمتر جزیرهای با تغییرات پیشرفتهتر است
4⃣ بودن
#مدل_های_کسب_و_کار، عملیاتی و مشتری برای دیجیتالی شدن استفاده شده و نسبت به مدلهای قبلی به میزان زیادی متفاوت هستند.
✅ این چارچوب چندین لایه از #مدل_عملیاتی، مدل کسبوکار و مدل مشتری هر نهاد را ارزیابی میکند و در عین حال با معیارهای چارچوب فروم تیام (شامل استراتژی، سازمان، فرهنگ، مشتری، فناوری) نگاشت شده است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar