✍ مدل ارتباط درون سازمانی روابط عمومی
✅ مدل ارتباط درون سازمانی #روابط_عمومی بر تعاملات داخلی سازمان متمرکز است و هدف آن ایجاد ارتباط موثر بین کارکنان و مدیران است. ابزارهایی مانند بولتنهای داخلی، جلسات منظم، ایمیلها و تابلوهای اعلانات در این نوع روابط عمومی به کار میروند. هدف از این نوع روابط عمومی بهبود رضایت کارکنان، افزایش روحیه تیمی و افزایش بهرهوری است.
✅ #ارتباطات و روابط عمومی درون سازمانی، بهعنوان مجموعهای از فعالیتهای مرتبط با مدیریت و سازماندهی ارتباطات، بهمنظور ایجاد نتایج مطلوب، گفته میشود. ارتباطات درون سازمانی، استراتژی یک سازمان، برای انتقال برند و پیامهای اصلی آن، به مخاطبان روبهرشد، در یک محیط جهانی است. این نوع از ارتباطات، فراتر از روش سنتی روابط عمومی است و از پتانسیل رسانههای چاپی، سمعی و بصری و دیجیتال، برای بهبود تصویر سازمان استفاده میکند.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
29.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ و من تو را دارم
#دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
⛱ و من تو را دارم که حالم خوب است، کیفم کوک است، چرخ روزگار مطابق میلم میچرخد، از زمین و زمان بینیازم، کم و کسری ندارم و به هرچه اراده کنم میرسم.
⛱ مگر میشود تو باشی و حال من بد باشد، غم در دلم لانه کند، بغض در گلویم بماند، حال و حوصله نداشته باشم، یا گرد و غبار ناامیدی بر روی آرزوهایم بنشیند؟
⛱ به راستی اهل کدام قبیلهای که اینگونه دلبرانهای؟ تو را به خدا قسم میدهم وقتی با من حرف میزنی در چشمانم نگاه کن که من تو را با چشمانم میشنوم و با همهی وجودم نفس میکشم.
⛱ ای عشق جاودان، عزیزتر از جان، باران بیامان، جان جانان، خورشید آسمان همچنان جوشان و درخشان بر وجودم بتاب تا گرمای زندگی را حس کنم و هر صبح با طلوع نگاهت روز و روزگارم روشن و تابان شود.
#دلنوشته
#غارتنهایی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل ارتباط برون سازمانی روابط عمومی
✅ #روابط_عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینه سازی برای دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است. به عبارت دیگر روابط عمومی هنر مردم داری است.
✅ روابط عمومی، روبهرو شدنِ یک #سازمان یا مؤسسه با مخاطبانش را از طریق پرداختن به موضوعات و مطالب و اخباری انجام میدهد که به منافعِ مشترک آنها مربوط است.
✅ سخنرانی در کنفرانسها، همکاری با رسانهها و بهرهوری از آنها، ارتباطات #بحران، اشتغال به امورِ اجتماعی از طریق رسانهها و ارتباط با کارکنان، در زُمرهٔ وظایف این حرفه است. فعالیتِ روابط عمومی، چندان مستقیم و ملموس نیست و همین، فرق آن با تبلیغات است.
✅ #روابط_عمومی میتواند برای ساختن روابطِ تفاهمآمیز با کارکنان، مشتریان، سرمایهگذاران، رأیدهندگان و عموم مردم به کار رود. تقریباً هر سازمانی که با افکار عمومی سروکار دارد و نیازمند ارائهٔ تصویرِ روشنی از خود نزد آن است، گونهای از روابط عمومی را به خدمت میگیرد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ قوز و اینرسی فکری
✅ #قوز_فکری قرنهاست که وجود دارد و افراد زیادی نیز به آن مبتلا هستند. درد این بیماری را میتوان در زندگی افراد ملاحظه کرد. چنین افرادی نمیتوانند از تمام قد فکر خود در زندگی بهرهبرداری کنند. اما این عدم استفاده دو بعد دارد:
1⃣ زندگی آنها دچار #روزمرگی است در زندگی آنها مغز کاربردی ندارد در حقیقت داشتن ونداشتن مغز برای آنها یکی است.
2⃣ مغز آنها در اثر عدم استفاده درست، تواناییهای خود را از دست میدهد و اصطلاحاً قوز پیدا میکند. مثل فردی که در اثر بد نشستن و بد راه رفتن قوز پیدا می کند.
✅ همانطور که فردی که قوز دارد، خمیده راه میرود ولی راه میرود، فردی که #قوزفکری دارد، فکرش دچار قوز است، یعنی نمیتواند از تمام قد فکرش استفاده کند، ولی فکر میکند اما با قوز.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
ضرورت حمایت از دانش بنیان ها
✍ #دکتر_مهدی_یاراحمدی_خراسانی
✅ شرکت ها و مجموعه های #دانش_بنیان و کلیه ی نهادهایی که بر پایه علم و فناوری تشکیل می شوند نقش بسیار مهمی در توسعه و تعالی کشورها دارند. امروز که در عصر «دانش و دانایی» به سر می بریم اگر نباشد خلاقیت، همت، ایده پردازی و بروز و ظهور اندیشه ها و فناوری های جدید در چهارچوب فعالیت های ملی دیگر نمی توانیم امور جامعه ی خود را با تحولات جهانی همراه کنیم. پس در دوران حاضر قبل از ورود به هر گونه اقدامی از جنس اقتصاد و توسعه باید با فرایند «یادگیری و یاددهی با محور فناوری و دانش» همگام شویم و سهم ویژه ای برای سامانه های دانش بنیان جهت پیشرفت کشور کنار بگذاریم.
✅ وقتی قرار است #هوش_مصنوعی، پلتفرم های ابری، اپلیکیشنهای ترکیبی، شبکههای امنیت سایبری، هوش تصمیم گیری، تکنولوژیهای فرا اتوماسیون، سلول های بنیادی، نانو فناوری و سایر مفاهیمی از این دست آینده ی جهان را رقم بزنند دیگر کشورها برای زنده ماندن، پیشرفت و استمرارِ حیات خود نمی توانند دست روی دست بگذارند و صرفاً بیننده باشند. باید تلاش کرد، خلق کرد و در این مسیر به توسعه زیرساخت ها و حمایت از اندیشه ها پرداخت. وقتی سخن «حمایت از دانش بنیان ها» به میان می آید قبل از هر چیز منظور یک «باور و اعتقاد عمیق» به نقش آفرینی دانش و خلاقیت جوانانی است که می توانند آینده کشور را به صورت شایسته ای رقم بزنند.
✅ اگر این باور در میان تصمیم سازان و تصمیم گیران #راهبردی کشور وجود نداشته باشد هر اقدام و عملی در این راستا شعاری، کم ارزش و با تأثیرات محدود صورت می پذیرد. این باور و اعتقاد نمی تواند «نمایشی و فرسایشی» باشد بلکه آن جا خودش را نشان می دهد که در «تخصیص بودجه، تسهیل قوانین، وقت سپاری، اعطای تسهیلات و بهره گیری از دانش بنیان ها در فرایندهای اجرایی و مشارکت در تصمیم گیری ها» نقش ویژه ای برای آن ها قائل شویم.
✅ در دو دهه جاری شاهد ایجاد گسترده شرکتهای #دانش_بنیان و توجه دولت و مسئولین دستگاه های مختلف اجرایی به توسعه این حوزه در کشور بوده و هستیم. با وجود همه دستاورد و پیامدهای ارزشمند در این خصوص، یکی از آسیب ها و آفت هایی که در راستای کمک و حمایت از مجموعه های دانش بنیان و دانش محور در کشور وجود دارد، عدم توانایی دستگاه های مختلف دولتی برای تفکیک و تشخیص نقش و وظایف حمایتی خودشان در قالب رسالت ها و ماموریتهای تعریف شده آن سازمان است.
✅ مثلاً وقتی بحث حمایت از #توسعه_صادرات شرکتهای دانش بنیان مطرح می شود، نهادهای مختلفی همچون سازمان توسعه تجارت، صندوق نوآوری شکوفایی و معاونت علمی و فناوری، پارک های فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درگیر این موضوع میشوند و همه این نهادها نیز تلاش دارند تا با ارائه دستورالعملهای حمایتی مشابهی به حمایت از توسعه صادرات این شرکت ها بپردازند. که این اتفاق ضمن ایجاد موازی کاری و هرز منابع، اصل «وحدت مدیریت» را نیز نقض می کند. این امر نشان می دهد که ما قبل از هر چیزی نیاز به یک نقشه راه فراگیر و آینده نگر داریم که بتواند بستر مناسبی برای توسعه متوازن مجموعه های دانش بنیان در کشور ایجاد نماید.
✅ گاهی به نظر می آید حلقه ی متصل یا روند معتبر و مرتبطی بین مجموعه هایی که در این عرصه فعالیت می کنند وجود ندارد و بعضاً اقدامات به جای آن که «فراگیر و متوازن» باشد «جزیره ای و محدود» به نقاط خاصی است. هر چه در این باب سخن بگوییم و بنویسیم باز هم کم است چون بدون شک اراده و آینده ی جهان در اختیار ملت ها و دولت هایی است که ضمن دریافتن و پرداختن بیشتر به این موضوع از مجموعه های دانش بنیان حمایت کرده اند و زمینه پیشرفت همه جانبه بر مبنای #دانش و آگاهی را فراهم ساخته اند.
✅ امری که هم #رفاه و آسایش مردم را به دنبال دارد، هم سبب کارآفرینی و فقر زدایی است و هم با توجه به پدیده های محیطی و جهانی امری اجتناب ناپذیر و ضروری است. برای درک بیشتر اهمیت این موضوع کافی است به یاد آوریم رهبر انقلاب تنها راه دستیابی به پیشرفت عادلانه و حل مشکل فقر را حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان خواندند و بر توسعه کمی وکیفی شرکت های دانش بنیان تاکید ویژه ای داشته و دارند.
🔺منبع: #روزنامه_شهرآرا،
🔻چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳، شماره ۴۳۷۱
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مراحل فرایند خلاقیت
✅ #خلاقیت یا آفرینندگی توان ساختن یا خلق نمودن چیزی نو است، راهکاری نو برای حل یک مشکل، یک روش یا یک دستگاه نو، یا یک شیء یا فرم نو هنری. «خلاقیت بشر تعریفی از قابلیتهای اقتصاد، زندگی، فناوری، صنایع نو، ثروت نو و کلیهٔ چیزهایی است که از یک اقتصاد خوب جریان میگیرند.
✅ #خلاقیت چند وجهی و چند بعدی است. فقط محدود به یک نوآوری فناورانه یا یک مدل کسبوکار نوین نیست. چیزی نیست که بتوان آن را در یک جعبه نگه داشت و هنگامی که کسی وارد دفتر کار میشود آن را باز نمود. خلاقیت شامل انواع متمایز فکرکردن و عاداتی است که بایستی هم در افراد و هم در جامعه گرداگرد آنها کاشته شود.»
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مراحل هفت گانه رهپویان کارآفرینی
1⃣ ره جو
◾قبل از انتخاب نوع فعالیت
◾وجودراهنمای با تجربه
◾هدف خدمتگذاری
◾باور آرزوها
◾مكتوب كردن ایده ها
◾تدوین طرح كسب و كار
2⃣ ره نورد
◾شروع کار
◾درآمد اندک
◾️امید و ناامیدی
◾️رویکردهای تنبلی
◾️انواع مخالفت ها
◾️شوق وتردید تلاش بدون وقفه تا پایان هفت ماه فعالیت
◾️بكارگیری علم مدیریت زمان و برنامه ریزی
3⃣ رهرو
◾استقرار، دریافت مجوز های لازم
◾️کسب سود، کسب عنوان مشتری مداری
◾️مشورت با افراد با تجربه و موفق
4⃣ رهدار
◾حرفه ای، سرشناس
◾️درآمد مناسب
◾️بلوغ محصول و شروع یکنواختی
◾مراقبت از خطر رکود و فساد
◾️انعطاف در جهت تغییر در رشد و بالندگی
◾️بكارگیری فنون خلاقیت
5⃣ رهساز
◾نو آوری، توسعه
◾️بازار یابی جدید
◾️آشكار شدن نیازهای رشد شخصیتی
◾کسب علم موفقیت
◾تکامل ذهنی و روحی
◾️کسب دانش بازار
◾فراگیری تکنیک ها و فنون کار آفرینی
◾️توجه ویژه به مطالعه و تفكر
6⃣ رهیار
◾استقبال از راهكارهای درآمدزایی جدید
◾تجربه رشد، حركت و بالندگی
◾علاوه بر کارکنان خود
◾️افرادی را بصورت رهرو تحت حمایت خود قرار دهد
7⃣ راهبر(کارآفرین)
◾خالق معانی و شیوه های کارآفرینی، مولد
◾️راهنما و معلم، بنیانگذار ابداعات
◾️افزایش دائمی سرمایه های جاری تولید گرا و اشتغالزا (تا رهرو نباشی كی راهبر شوی)
◾رسیدن به کمال معنوی
◾️لذت بردن از ایجاد اشتغال
◾️درک عمیق سخن «بزرگترین تفریح کار است» امام علی(ع)
◾خدمت به جهان هستی
◾️طی دائمی مراحل رهسازی و رهیاری
◾️بکارگیری سرمایه ها در ایجاد خلاقیت و نبوغ
#کارآفرینی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ رابطه بین مفاهیم حادثه، بحران، فوریت، فاجعه و ریسک
✅ ویژگی خاص #بحران، بزرگی ابعاد و تبعات بالقوه یا بالفعل آن و ویژگی خاص فوریت، لزوم مقابله سریع با آن است. حال با بررسی تعاریف مربوط به فاجعه ملاحظه می شود که هر دو عنصر لزوم فوریت مقابله و بزرگی تبعات درباره آن صدق می کند. لذا می توان فاجعه را منطقه مشترک بین بحران و فوریت به حساب آورد. در واقع، فاجعه، موقعیتی بحرانی است که لازم است با سرعت با آن مقابله شود تا اثرات و عواقب وخیم آن کاهش یابد و مهار شود.
✅ شایان ذکر است اصطلاحات #مدیریت_فاجعه و #مدیریت_اضطراری بیشتر از مدیریت بحران در بررسی چگونگی مدیریت حوادث طبیعی و انسان ساخت مورد استفاده قرار می گیرد، ولی مدیریت بحران بیشتر در بررسی بحران های بنگاه های اقتصادی و سازمان ها به کار رفته است.
✅ وجه مشترک بین فوریت ها، بحران ها و فجایع در این است که حادثه ای غیر عادی رخ داده یا در حال وقوع است که نیازمند واکنش مناسب برای مهار ابعاد آن است. اما بسته به اینکه این حادثه در چه مرحله ای باشد و تا چه حد نیازمند پاسخ فوری است و بسته به اینکه ابعاد و پیامدهای بالقوه یا بالفعل آن چقدر شدید است، این حادثه می تواند از جنس #بحران، فوریت، و یا فاجعه باشد.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ فرایند مدیریت بحران
✅ #مدیریت_بحران از اصطلاحات حوزه مدیریت است که به مجموعهای از فعالیتها، چارهجوییها و دستورالعملهایی گفته میشود که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام میدهد و هدف آن کاهش روند، کنترل و رفع بحران است.
✅ #مدیریت_بحران مجموعهای از اقدامات پیشگیرانه، برنامهریزی، واکنش و بازسازی است که برای کاهش اثرات مخرب یک بحران انجام میشود. این فرآیند شامل شناسایی و ارزیابی مخاطرات، تدوین برنامههای عملیاتی، آموزش و تجهیز افراد، هماهنگی با سایر سازمانها و پاسخگویی بهموقع و مؤثر به بحران است.
✅ اهداف کلیدی مدیریت #بحران در اکثر موارد معمولاً شامل مواردی از قبیل؛ کاهش تلفات جانی و مالی، حفظ نظم و امنیت عمومی، تسریع در بازسازی و بازگشت به شرایط عادی است.
#Crisis_management
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل تلفیقی مدیریت استراتژیک و مدیریت بحران
✅ #مدیریت_بحران یکی از جنبههای حیاتی و چالشبرانگیز در هر سازمان یا جامعه است. بحرانها میتوانند از انواع مختلفی باشند از جمله طبیعی، انسانی یا سازمانی. استراتژیهای فعال در مدیریت بحران اساسیترین عناصر برای حفظ پایداری و استمراریترین عملکرد سازمانها در شرایط دشوار هستند.
✅ تحلیل و شناخت بحران اولین گام حیاتی در مدیریت بحران است. در این مرحله، هدف اصلی به دست آوردن درک دقیق و جامع از ویژگیها، ماهیت، و ابعاد بحران مورد نظر است. این تحلیل نقش اساسی در تدارکات پیشگیرانه، آمادگی، و پاسخ به #بحران دارد.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ مراحل فرایند بحران #مدیریت_بحران #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ مراحل فرایند بحران
✅ #شناخت_بحران، اولین قدم برای مدیریت کردن آن است. بدون شناخت صحیح بحران، بحث کردن در مورد انواع مدیریت بحران نیز بیفایده است و تمام تلاشها را به فعالیتهایی عبث و بیهوده تبدیل میکند. در کنار درنظرگرفتن برنامۀ اصول مدیریت بحران ، درک و آگاهی از مراحل مختلف بحران مهم است.
✅ این مراحل در طول #بحران رخ میدهد و کمک میکند تعیین کنید چگونه باید در زمانهای مختلف به وضعیت پاسخ دهید. باید مطمئن شوید تمام برنامههای مدیریت بحران قبل از پیادهسازی در زمان بحران واقعی کاربرد دارد.
🔴 شرح مراحل بحران
1⃣ هشدار
اگرچه همیشه نمیتوانید زمان #بحران را پیشبینی کنید، اغلب نشانههایی وجود دارد که میتوانید بهعنوان هشدار بهدنبال آن باشید. این علائم هشداردهنده میتواند به طیف گستردهای از عوامل مانند رفتار کارمند یا الگوهای آبوهوایی یا امور مالی شرکت مربوط باشد.
2⃣ ارزیابی ریسک
مرحلۀ #ارزیابی_ریسک بلافاصله پس از شروع بحران آغاز میشود و کارمندان شرکت، ارزیابی تأثیر بحران بر کسبوکار و کارمندان و مشتریانتان را شروع میکنند. در این مرحله، دربارۀ پیامدهای احتمالی بحران و خسارتها و مشکلات ناشی از آن بحث میشود. بدینترتیب، همۀ افراد درگیر برای بدترین سناریوی ممکن آماده میشوند.
3⃣ واکنش
هنگامیکه خطر مرتبط با #بحران را مرور کردید، شما و تیمتان میتوانید تصمیم بگیرید که چه برنامهای را اجرا کنید. سپس، همۀ افراد درگیر، ازجمله کارمندان و مشتریان و درصورت لزوم تیمهای واکنش اضطراری، میتوانند از اوضاع مطلع شوند. مرحلۀ واکنش شامل ارتباطات زیادی است تا هم از بحران آگاه شوید و هم اقدامات مختلفی را شروع کنید که برای مدیریت و کاهش این حادثه انجام میشود.
4⃣ مدیریت
مرحلۀ بعدی مرحلۀ #مدیریت است. این در شرایطی است که افراد درگیر بحران بخواهند در مدیریت برنامه و تأثیرات فوری آن و هرگونه اثر جدید یا بدترِ بهوجودآمده کار کنند. این مرحله شامل همان نوع ارتباطات باز است که در مرحلۀ واکنش از آن استفاده کردهاید تا مطمئن شوید همۀ کارمندان و مشتریان و ذینفعان از وضعیت شغلی راضی هستند.
#مدیریت_بحران
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar