eitaa logo
Modiryar | مدیریار
214 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
800 ویدیو
3 فایل
• پایگاه جامع مدیریت www.modiryar.com • مدیرمسئول دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی @mahdiyarahmadi • مشاور @javadyarahmadi • اینستاگرام https://www.instagram.com/modiryar_com • تلگرام telegram.me/modiryar • احراز ارشاد http://t.me/itdmcbot?start=modi
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام شایسته سالاری از طریق کانون ارزیابی ✅ از مأموریت‌های اصلی سازمان ها ایجاد شرایط لازم برای استقرار «نظام شایسته‌سالاری و استعدادیابی مدیران صالح و کارآمد» است. به عنوان یکی از بازوهای اجرایی سازمان ها؛ وظایفی از جمله احصای شایستگی‌های شغلی، طراحی مدل‌‌های بومی شایستگی، شناسایی استعدادهای سازمانی و ... را برعهده دارد و مهمترین کارکردهای آن شامل موارد زیر است: 1⃣ جذب و استخدام 2⃣ انتصاب و ارتقاء 3⃣ انتقال و جایابی 4⃣ برنامه توسعه فردی 5⃣ توسعه خزانه استعداد www.modiryar.com @modiryar
اصول تفکر خلاق در حل مساله www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ اصول تفکر خلاق در حل مساله #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
اصول تفکر خلاق در حل مساله اگر هیچ‌یک از اصول تفکر خلاق در به یادتان نمی‌ماند و آنها را فراموش می‌کنید این یکی را سعی کنید از یاد نبرید: هنگامی که در پی حل یک مساله هستید، مرحله ارزیابی ایده‌ها را از مرحله طراحی و ایجاد راه‌حل‌ها جدا کنید.شما هیچ‌گاه به پتانسیل و توان کامل خلاقیت خود در حل مسائل دست نخواهید یافت مگر اینکه این اصل را هربار که راه‌حل‌ها را ایجاد و راهکارهای حل مساله را تعریف می‌کنید، به‌کار بگیرید و رعایت کنید. دلیل این اصل مهم، نکته‌هایی ساده است که به آنها خواهیم پرداخت. 🔴 تفکر واگرا - تفکر همگرا حل مساله به‌صورت خلاقانه یا مسائل، نیاز به هر دو نوع تفکر دارد. هم نوع تفکر واگرا و هم تفکر همگرا. در ایجاد ایده‌ها، نوع تفکر موردنیاز، تفکر واگرا است. بدیهی است که شما می‌خواهید به هر تعداد که می‌شود و امکانپذیر است، ایده خلق کنید و راه‌حل طراحی کنید و این به‌جز از تفکر واگرا برنمی‌آید. در مقابل، ارزیابی راه‌حل‌ها و سبک و سنگین کردن ایده‌ها، نوع تفکر همگرا را نیاز دارد. در اینجا شما می‌خواهید که استخر ایده‌ها و مخزن راه‌حل‌ها را هرچه کوچک‌تر کرده و از بین آنها بهترین راه‌حل را انتخاب کنید. انگار که یک ماهی بزرگ اما لغزان را از حوضی کوچک، صید کنید. توجه داشته باشید اگر تلاش کنید که هر دو نوع فعالیت فکری یعنی هم تفکر واگرا و هم تفکر همگرا را به‌صورت همزمان انجام دهید، تا حد زیادی همراه با قطعیت به شما می‌گویم نمی‌توانید هیچ‌یک را به خوبی انجام دهید. ✅ روش افراد ماهر در حل موثر مسائل: افرادی که فعالیت‌ها و روش‌های را به‌صورت موثری انجام می‌دهند و آنهایی که در حل موثر مسائل، مهارت یافته‌اند، دریافته و فراگرفته‌اند که این دو فعالیت و این دو نوع روش فکر کردن را از هم جدا کنند. آنها ابتدا ایده‌ها را خلق کرده و راه‌حل‌ها را شناسایی کرده و سپس به ارزیابی آنها می‌پردازند. روش افراد مبتدی حل‌کننده مسائل: اما آنهایی که در سطحی عادی و معمولی به حل مسائل می‌پردازند، یک رویکرد متوالی و متناوب را به‌کار می‌گیرند: رویکرد خلق – ارزیابی – خلق – ارزیابی – خلق و... و همین طور پیش می‌روند. ✅ این افراد یعنی حل‌کنندگان عادی مسائل، فعالیت خلق ایده و فعالیت ارزیابی راه‌حل‌ها را به‌هم می‌آمیزند. آنها به‌ندرت به ایجاد راه‌حل و طراحی ایده بعدی فکر می‌کنند زمانی که هنوز ایده قبلی را کاملا تحلیل نکرده و همه مسائل و جنبه‌های مربوط به آن راه‌حل را بررسی نکرده‌اند. برخی مواقع هم به همان ایده اولیه چسبیده و توانایی بیرون رفتن از مرزهای راه‌حل ابتدایی را نخواهند داشت. ✅ نتیجه این روش، معمولا تعداد اندکی ایده که بیش از حد لازم، تحلیل و بررسی شده‌اند خواهد بود. حتی ممکن است که یکی دو سه ایده، بیشتر ایجاد نشود یا اگر ایده‌های دیگری هم مطرح شود معمولا ماهیت همان ایده‌های اولیه را خواهند داشت و پیرامون همان طرح اولیه و با اندکی تغییرهای جزئی به گردش می‌پردازند. ✅ برای بسیاری از افراد، این روش حل مساله، طبیعی به‌نظر می‌آید. آنها از این روش، بارها و به تکرار استفاده کرده‌اند و باز هم آن را به کار خواهند بست چراکه همیشه، همین‌طوری فکر کرده و مسائل و مشکلات سازمان یا خودشان را به همین منوال، حل کرده‌اند. ✅ مشکل اصلی این روش آن است که به این صورت، بدترین رویکرد برای خلق راه‌حل‌ها و طراحی ایده‌های حل مساله است. به‌هم آمیختن و قاطی کردن فعالیت‌های خلق ایده‌ها و ارزیابی کردن آنها، معمولا تعداد کمی ایده به‌دست می‌دهد و شرایطی را باعث می‌شود که به تفکر خلاق و حل خلاقانه مسائل منجر نخواهد شد. ✅ نه کاملا قطعی اما به‌صورت نسبی می‌توانم بگویم که در مرحله اول و خلق راه‌حل‌ها، آنچه بیشتر اهمیت دارد، کمیت و تعداد ایده‌هاست در حالی که در مرحله و بررسی ایده‌ها ما بیشتر بر کیفیت و مرغوبیت راه‌حل‌ها تمرکز می‌کنیم. هرچه تعداد ایده‌ها بیشتر باشد (حتی ایده‌هایی که در نظر و قضاوت اولیه، مناسب نیستند و حتی غیرمنطقی و احمقانه به‌نظر می‌آیند) امکان و احتمال اینکه به راه‌حل مطلوب و بهینه‌ای برسیم بالاتر می‌رود. ✅ همچنین و خلق طرح‌ها و ایده‌ها، حاصل فعالیت‌های ذهنی خلاقانه است و می‌دانید که مربوط به عملکرد نیمکره راست مغز است و تحلیل منطقی و ارزیابی پیشنهادها و طرح‌های بدیل به لحاظ هزینه، زمان، عملی بودن و... مرتبط با عملکرد نیمکره چپ مغز است. می‌دانید افرادی که همزمان بتوانند عملکردی در سطح بالا از دو نیمکره مغز خود بگیرند بسیار کم هستند. ✅ این هم دلیل دیگری است که توصیه می‌کنیم فعالیت‌های تولید طرح‌ها و ایده‌پردازی را ابتدا انجام داده و بعد از آن به ارزیابی راه‌حل‌ها بپردازید. پیش از آنکه شروع به ایجاد و خلق ایده‌ها کنید، حال چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت تیمی، به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای به‌دست آوردن ایده‌های باکیفیت و مرغوب این است که قضاوت در مورد راه‌حل‌ها و ارزیابی ایده‌های را به بعد موکول کنید. تحلیل، تفکر و بررسی را بگذارید برای بعد. فقط پس از آنکه همه راه‌حل‌های ممکن و ایده‌های بدیل را شناسایی و تعریف کردید به ارزیابی و بررسی راه‌حل‌های مساله بپردازید. www.modiryar.com @modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ «گیلتی پلژر» شما چیست؟ #گیلتی_پلژر #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
«گیلتی پلژر» شما چیست؟ ✅ تصور کنید در حال رانندگی، به یک آهنگ شش‌و‌هشت فاقد ارزش هنری با صدای بلند گوش می‌دهید. با توقف پشت چراغ قرمز ناگهان متوجه می‌شوید در ماشین کناری، دوست یا همکار شما نشسته است. بلافاصله صدای آهنگ را کم می‌کنید چون اگر همکارتان بفهمد طرفدار آن سبک موسیقی هستید، بسیار ضایع خواهید شد! این آهنگ، اصطلاحاً شماست! ✅ (guilty pleasure) هر چیزی است نظیر یک فیلم، برنامه تلویزیونی، یک آهنگ و هر رفتار دیگر که در شأن شما نیست و از بیان آن خجالت می‌کشید، با این حال از انجام آن لذت می‌برید. آن رفتار بر قضاوت سایرین نسبت به شما تاثیرگذار است و به همین دلیل پنهانی آن را انجام می‌دهید. به عبارت دیگر، گیلتی پلژر چیزی است که شما قاعدتاً نباید دوست داشته باشید ولی به هر حال دوستش دارید. 🔴 گیلتی پلژر را می توان «لذت گناه‌آلود» یا «دلچسب ناپسند» ترجمه کرد. ✅ بگذارید با یک مثال دیگر مفهوم را روشن‌تر کنم. وقتی در جمع دوستان در مورد علایق سینمایی خودتان در حال بحث‌اید، وانمود می‌کنید طرفدار کارگردان‌هایی همچون آندره تارکوفسکی، اینگمار برگمان و دیوید لینچ هستید، با این حال در خلوت خودتان فیلم‌های هندی از نوع کاملا تخیلی می‌بینید و بسیار هم لذت می‌برید؛ با این توضیح، فیلم‌های هندی گیلتی پلژر شما هستند! ✅ از مفهوم گیلتی پلژر در حوزه بسیار استفاده می‌شود. در جدیدترین پژوهشی که در این زمینه انجام شده و در ژورنال بسیار معتبر Journal of Business Research به چاپ رسیده این نتیجه حاصل شده است که تبلیغاتی که در آنها از مفهوم گیلتی پلژر استفاده می‌شود، تاثیر متفاوت بر مردان و زنان دارد. این تبلیغ‌ها احتمال خرید زنان را افزایش می‌دهند اما در مورد مردان تاثیر عکس دارند. ✅ مطابق با جستجویی که انجام داده‌ام، آهنگ گنگ‌نم استایل و رأی دادن به دونالد ترامپ گیلتی پلژر خیلی‌ها بوده است. آقای از چهره‌های مشهور و محبوب ایرانی‌ است. تعداد فالوورهایی که در اینستاگرام دارد و فروش فیلم‌هایش گواه این امر می‌باشد. با این حال وقتی در جمع‌های مختلف در مورد ایشان صحبت می‌شود تقریبا تمام افراد نه تنها خود را طرفدار ایشان نشان نمی‌دهند بلکه ابراز بی‌علاقگی نیز می‌کنند! ✅ به تجربه دریافته‌ام که گلزار گیلتی پلژر خیلی‌هاست! یعنی در کنار علاقه‌مندانی که خود را همواره طرفدار ایشان نشان می‌دهند برخی نیز در ظاهر این موضوع را انکار می‌کنند ولی با این حال مرتب عکس‌های ایشان را می‌بینند، اخبارشان را دنبال می‌کنند و... این موضوع در مورد برخی سلبریتی‌های دیگر و افرادی که در فالوورهای زیادی دارند نیز صادق است. ✅ با توجه به مطالب بیان شده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که همه آدم‌ها دارند. اگر بخواهم به تعدادی از گیلتی پلژرهای خودم اعتراف کنم می‌توانم به این موارد اشاره کنم: برخی از فیلم های طنزی که به فیلم های اتوبوسی هم معروف هستند را دوست دارم؛ گاهی اوقات آتاری (از بازی‌های دوران کودکی) و یا مار (بازی قدیمی گوشی نوکیا) بازی می‌کنم؛ بعضی از آهنگ‌های خواننده پرحاشیه داخل ایران را دوست دارم و... www.modiryar.com @modiryar
مفهوم شناسی فرایند به مجموعه فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای گفته می‌شود که برای ایجاد یک یا چند تغییر تعریف شده طراحی و پیاده شده است. در ضمن هر فرایند با یک فعالیت مشخص آغاز و با یک فعالیت مشخص نیز پایان می‌یابد. www.modiryar.com @modiryar
39.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گفتگوی اختصاصی کابین نیوز با؛ 👤 دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی مدیرعامل پلتفرم جامع مدیریار www.modiryar.com @modiryar
مدل مفهومی فناوری، متافیزیک دانش و پداگوژی ✅ یکی از پیامدهای مهم فناوری‏ های نوین، تغییر در ماهیت و معنای دانش و ایجاد متافیزیک جدید برای دانش است به گونه ‏ای که ماهیت و معنای جدیدی از دانش پدیدار می‏ شود که این تغییروتحول به نوبه خود استراتژی‏ ها و روش‏ های یاددهی و یادگیری (پداگوژی) را تحت تأثیر قرار می‏ دهد. ✅ ، هنر یا علم وجودی یک معلم است. این اصطلاح به صورت عام به استراتژی ها یا راهبردهای آموزش مربوط می شود، که برخی، از آن به عنوان سبک یادگیری نیز یاد می کنند. ✅ که در در لغت‌نامه ها به معنی “روش آموزگاری”، “فن تعلیم” و “علم تعلیم” ترجمه شده، گهگاهی هم به عنوان استفاده‌ی صحیح از راهبردهای آموزشی، در جریان فرایند یاددهی و یادگیری نیز تعریف می شود. ✅ در گذشته، به معنی هنر و علم تربیت کودکان بود و اغلب مترادف با واژه تدریس یا تعلیم و آموزش به کار برده می‌شد. اکنون پداگوژی مفهوم گسترده‌تری یافته است و در موارد مختلفی به کار می‌رود. از جمله؛ علم، اخلاق، فلسفه علمی، فنون مختلف و آفرینش آثار زیبا. www.modiryar.com @modiryar
علائم افسردگی ✅ هر کسی که است ممکن است هر علامتی را تجربه کند. بعضی از افراد علائم چندگانه را تجربه می کنند، بعضی از آنها ممکن است علائم محدودی داشته باشند. شدت علائم در افراد متفاوت است و همچنین در طول زمان متغیر است. ✅ اغلب شامل غم انگیز بودن، حس پوچی، احساس ناامیدی یا بدبینی همراه با احساس گناه و بی ارزش بودن یا آشفتگی است. همچنین می تواند از دست دادن علاقه یا لذت بردن از سرگرمی ها و فعالیت هایی که قبلا فرد از آن لذت می برده است نیز باشد. کاهش انرژی، خستگی، بیقراری، تحریک پذیری و اختلال در تمرکز، یادآوری یا تصمیم گیری نیز در برخی افراد دیده می شود. ✅ بسیاری از افراد مبتلا به افکار خود خودکشی نیز دارند. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است اختلالات خواب را نیز تجربه کنند (بی خوابی، بیداری صبحگاهی، پرخوابی). رفتار خوردن (تغییرات اشتها، کاهش وزن یا افزایش وزن) در این افراد دچار مشکل خواهد شد. ✅ علائم فیزیکی پایدار ممکن است شامل سردرد، اختلالات گوارشی و درد مزمن باشد. افسردگی اغلب با نیز همراه است. تحقیقات نشان می دهد که نه تنها این دو در شرایط مشترک رخ می دهند، بلکه در الگوهای آسیب پذیری ژنتیکی نیز همپوشانی دارند. www.modiryar.com @modiryar
مدل عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی ✅ در ارتباط با عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی، مدل هایی ارایه شده است. در یکی از این مدل ها، به متغیر‌های ضمنی و آشکاری که در حوزه مدیریت باید مورد نظر قرار گیرند، توجه شده است. ✅ مدل مذکور، در مطالعه نظام‌مند مؤثر است. بر اساس این مدل، عوامل اشاره‌شده به سه دسته تقسیم می‌شوند: 1⃣ محیط بیرونی سازمان 2⃣ محیط درونی سـازمان 3⃣ دستاورد‌های سازمانی www.modiryar.com @modiryar
چرخه رهبری عبارت است از تعیین نقشه برای رسیدن به هدفی به عنوان یک تیم یا سازمان که "پیروزی" نام دارد. و پویا، مهیج و الهام بخش است. با این وجود، در حالی که رهبران مسیر را تعیین می‌کنند، باید از مهارت‌های مدیریتی برای افراد خود به مقصد مناسب، به روشی روان و کارآمد استفاده کنند. ✅ با این وجود، در حالی که مسیر را تعیین می‌کنند، باید از مهارت‌های مدیریتی برای هدایت افراد خود به مقصد مناسب، به روشی روان و کارآمد استفاده کنند. این مدل به جای فرایندهای که برای حفظ و بهبود مداوم عملکرد فعلی طراحی شده‌اند، تفکر بصیرتی و ایجاد تغییر را برجسته می‌کند. یک رهبر موثر شخصی است که موارد زیر را انجام دهد: 1⃣ ایجاد یک چشم‌انداز الهام بخش از آینده 2⃣ انگیزه و الهام بخشیدن به افراد برای درگیر شدن با آن چشم‌انداز. 3⃣ مدیریت انتقال چشم‌انداز 4⃣ ساخت تیم و هدایت آن در دستیابی به چشم‌انداز موثر www.modiryar.com @modiryar
ضرورت تحول در نظام پژوهشی دانشگاه ها ✅ وجود شریف (ص) در دعایی می فرمایند: «اللهم انی اعوذ بک من علمه لا ینفع؛ پناه می‌برم به خدا از دانشی که سودمند نیست.» به راستی چه دانشی سودمند نیست؟ دانشی که در زندگی جاری انسان اثرگذار نباشد. معنی اثرگذاری چیست؟ دانش باید یا کسب وکار انسان را بهبود ببخشد یا رفاه زندگی را افزایش بدهد یا موجب افزایش رضایتمندی از زندگی بشود. اگر دانشی که تولید می‌شود، اثراتی را که بیان شد، به همراه نداشته باشد، این دانش سودمند نیست. متأسفانه در سال‌های پیاپی علم خودش هدف شده است. ✅ در صورتی که  هدف نیست، علم فقط وسیله‌ای است برای رسیدن به اهداف. بر همین مبنا، در نظام دانشگاهی ما و سرفصل‌های دروس ما، علوم بسیار زیادی هستند که کاربردی برای ما ندارند یا به اقتضائات جامعه ما نمی‌خورند و با آن‌ها هم خوانی ندارند. مدرک گرایی، کپی برداری، عدم توجه به نیازهای جامعه، تحقیقات غیر کاربردی و سایر مواردی دیگر از این دست کیفیت نظام آموزشی را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. چه بسیار پژوهش ها، پایان نامه ها و تحقیقاتی که اصالت ندارند، کار علمی دقیقی روی آن ها انجام نشده است و یا در صورتی که از نظر کیفی مناسب هستند در کتابخانه ها خاک می خورند و هیچ گاه در میدان عمل و برای رفع نیازهای مردم و جامعه به کار نمی آیند. 🔴 نیازسنجی دقیق باید دقیقی کنیم که برمبنای آن در وهله اول، دانشی را تولید کنیم. باید دانشی را نشر و پرورش بدهیم که زندگی ما به ازای آن در همه ابعاد، از بعد رفاهی، کسب وکار و درآمد توسعه یابد و پیشرفت کند. یکی از راهکار‌هایی که از این مسیر می‌شود به آن دست پیدا کرد، دانش‌های مهارتی و یا دانش های مبتنی بر حل مسایل مهم و کلان جامعه است. دانش‌هایی که معطوف به یک مهارت و یا مسأله ای خاص باشد. مسائل جامعه از دو بعد قابل توجه هستند؛ یک بعد از مسیر مدیریت هزینه به ما کمک می‌کند و بعد دیگر در مدیریت درآمد به ما کمک می‌کند. توجه کنید، زمانی که دانشی هزینه‌های ما را کنترل کند و درآمد ما را افزایش دهد، می‌تواند مستقیم در رفاه ما اثرگذار باشد و زندگی ما را بهبود ببخشد. 🔴 رویکرد پژوهشی و مهارت محور امروزه ما به دانشگاه ها و مراکز ویژه ای در سطح متوسطه و عالی نیاز داریم که معطوف به یک مهارت باشند؛ مهارتی که یکی از نیاز‌های بشری برمبنای آن بتواند مسیر زندگی بشر را در ریل توسعه و پیشرفت قرار دهد. بر همین مبنا اهمیت دارد که ما بتوانیم این کانون‌های اثرگذار آموزشی را شناسایی کنیم و مابه ازای آن بتوانیم یک سلسله برنامه‌هایی تدوین کنیم که تعامل بین مراکز دانشگاهی و مراکز کسب وکار توسعه پیدا کند. ما اگر به نظام دانش بنیان اعتقاد داریم که درعین حال اشتغال آفرین است، از دل این دانش بنیان باید مهارت دربیاید؛ یعنی فردی که از نظام آموزشی ما فارغ التحصیل می‌شود، قبل از اینکه مدرک دانشگاهی برایش اهمیت داشته باشد، باید آن مهارتی که مابه ازای آن به دست می‌آورد، برایش ارزش داشته باشد. چرا؟ چون این مهارت می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نیاز‌های خانواده و جامعه اش را زیر پوشش قرار دهد. 🔴 پژوهش در مسیر کاربرد‌ تا چه زمانی قرار است دانشگاه ها و اساتید صرفاً برای انجام تکلیف و از سر اجبار پایان نامه ای را تصویب کنند و به سرانجام برسانند که هم جنبه ی سوری دارد و هم در بسیاری از موارد هیچ مشکلی از جامعه را حل نمی کند و یا طرحی نو ارائه نمی دهد. خصوصاً پایان نامه های دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر حالت غیرکاربردی و کتابخانه ای دارد که بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی دانشجو باید دور انداخته شوند. اگر می خواهیم با مسائل و چالش های جهانی همگام باشیم و در مواردی همچون هوش مصنوعی، نانوفناوری، سلول های بنیادی و... در میدان رقابت بمانیم باید تحول شگرفی در فرایند دانشگاه ها صورت پذیرد. 🔴 ضرورت پیوند پژوهش با مسائل جامعه پژوهش های دانشگاهی باید به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پیوند بخورد و بتواند دردی از دردهای جامعه را درمان کند. اگر مراکز علمی مسأله محور شوند و تبدیل به مراکزی شوند که  نقطه پیوند دانش،  مهارت و مسائل اجتماعی هستند و این رویکرد توسعه یابد، می‌توان به عنوان پل بسیار مناسبی برای گذر از جامعه درحال توسعه به جامعه توسعه یافته از آن استفاده کرد. چون مسأله محوری پژوهش به مهارت و خبرگی می انجامد ون مهارت یعنی تولید، مهارت یعنی صنعت، مهارت یعنی پیشرفت و مهارت یعنی افزایش درآمد و کاهش هزینه که مجموعه این‌ها توسعه کشور را به دنبال خواهد داشت و برایند این‌ها سبب می‌شود که جامعه ما هم پویا باشد، هم مولد و هم بتواند در عرصه‌های مختلف نقش آفرین باشد. امیدواریم که این رویکرد و این روند در نظام آموزشی ما بیشتر توسعه یابد و به نقاط کانونی مهارتی در کنار نقاط دانشی، بیشتر توجه شود و این پیوند مبارک بتواند مشکلات جامعه ما را از حیث نیاز‌های و نیاز‌های کسب وکار رفع کند. 🔴 ضرورت تحول در نظام پژوهشی دانشگاه ها امروز کشور بیش از هر زمانی نیازمند نظام‌های دانش محور و تحول آفرین است. دانشگاه ها باید به صورت جدی در این زمنیه فکر کنند و تصمیم بزرگی اتخاذ نمایند. دانشی که با گذر از ایده‌های خلاق پردازش شده است و سبب ایجاد نوآوری و توسعه صنعت، کشاورزی و بازرگانی در نظام اقتصادی ما شود. ازاین رو، طراحی نظام آموزشی و دانشی برمبنای نیاز‌های جامعه و اقتضائات محیطی امری ضروری و انکارناپذیر است. باید تعارف را کنار گذاشت و هر پژوهش، سرفصل درسی و دانشگاهی را که اثری در توسعه این نظام‌ها ندارد، حذف و با نیاز‌های واقعی جایگزین کرد. 🔺منبع: ، 🔻چهارشنبه 28 آذرماه 1403، شماره 4386 @modiryar