eitaa logo
محمدتقی دشتی
489 دنبال‌کننده
19 عکس
4 ویدیو
2 فایل
برخی‌معتقدند‌من‌متخصص‌مدیریت‌وحقوق‌عمومی ام. برخی‌مرا استراتژیست‌میدانند.خودم معتقدم کارشناسی مسئله شناس و راهبردپرداز هستم و در زمینه : کارآمدسازی سیستم ها و نظام حکمرانی روش مسئله محور راهبردگرا(SPM) انطباق مداوم مسئله‌محور(PDIA) فعالم. @Dmtd52 ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴«روش تحقیق مسئله محور راهبردگرا» ⬅️ اس پی ام ( SPM) روشی ترکیبی (کمی – کیفی) با رویکردی راهبردی است که در آن بعد از شناخت وضعیت مسئله به شیوۀ«برون یابی» و «تحلیل بر روند» فاصله وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب به دست می‌آید. سپس به شیوۀ «فراتحلیل»، علل، پیامدها، آسیب‌ها و راهکارها شناخته و تبیین می‌شود و با کشف گره اصلی بر مبنای دیدگاه نخبگانی به ارائه راهبردهای حل مسئله پمی‌پردازد . 📚مجموعه spm در 9 جلد به قلم دکتر محمد تقی دشتی نگارش و از طریق سایت مکث اندیشه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 🆔 @maks_e_andisheh https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
بسم الله النور حذف مذهب در ایران یک خودکشی اجتماعی است. چه باید کرد؟ ✅ پروفسور در «دریغ است ایران که ویران شود»، مطالب جالبی دارد. وی معتقد است که بسیاری از در ظاهر، متجدد و غربزده ولی در باطن اهل و مذهب هستند و رابطه قوی با آن دارند (اگرچه در مقابل رفتارها و سیاست‌های ناشیانه ممکن است از و دینی زده شوند.) او یکی از نشانه های دینداری ایرانیان را زنده داشتن یاد دانسته و می گوید : ملی‌ترین روز ایرانیان است که همه با موضوع (ع) به دین می‌گرایند. من هم معتقدم در طول تاریخ هیچ وقت را کنار نگذاشته اند و روحیه و آنها با فراز و نشیبی تداوم یافته است البته ممکن است در اثر وقایع اتفاقیه، جبر زمانه و اشتباهات حاکمه اختلالاتی در مردم پدید آید که در این صورت شیرازه ازهم خواهد پاشید. پس باید تدابیر دقیق و عالمانه در این مورد اتخاذ شود. ✅ پیشنهادات ایشان را برای تداوم و تحکیم ایرانیان به طور خلاصه و با مقداری تغییرات ذکر می کنم : 🔹 الف- (درکنار و ) مهم‌ترین زمینه پیشرفت و معرفی ما در دنیا، و معرفت است. می‌توانیم در دنیا به این موضوع شناخته شویم. هر کشوری در امری پیشرفت کرده است ما هم در این موضوع. ارائه این چهره از دین باعث گرایش تمام دنیا به ما خواهد شد و مزیت ما در این است و باید با این برند شناخته شویم. اقیانوسی از دریاچه‌های بهم پیوست است. 🔹ب- در عین حال نباید فقط فردی را گسترش داد و از کارکرد در پهنه غافل شد. در اینکه برخی عرفا مثل همدانی، (و دین مصطلح) را رد کرده‌اند به این دلیل است، به این نکته توجه نداشته اند که علاوه بر تک تک ها موجود دیگری به نام آفریده است که باید برای رشد و و کمال داشته باشد. و الزامات عرفانی خود را می‌خواهد. 🔹ج- مهمترین کار برای احیای ،‌ارائه اسلام محتوایی است. برای موفقیت در نشر اصیل و محتوایی؛ اولا؛ باید در داخل کشور شرایط رشد فراهم گردد و از این طریق عرفان اسلامی رشد یابد. ثانیا؛ در داخل و خارج باید را مجاب کرد نه عوام را. چون عوام بیشتر دنبال اسلام شکلی هستند نه محتوایی . عوام حتی اسلام عرفانی را بر نمی‌تابند یا کج می بافند. وقتی مجاب می‌شوند که شما محتوا، معرفت و استدلال داشته باشد. بنابراین نباید دستور‌العمل‌ها جایگزین استدلال شود. 🔹د- و جدایی ناپذیرند. اسلام یک دین حکومتی است نه فردی. اوج قدرت وقتی بود که دین و حکومت یکی بودند. بنابراین هرگونه تلاش برای تفکیک این دو ، به تضعیف دین می انجامد. اتفاقاً ایران باعث احیای اسلام مظلوم و دگرگونی در اسلام تحریف شده بود. به همین دلیل و حوزه باید: - توجه وسیع‌تر از حلقه خود - احساس مسئولیت وسیع‌تر - نگاه وسیع‌تر به مسائل - هماهنگی با یکدیگر داشته باشند. 🔹ه‌-روش اتصال و در ایران است که خارج از ریل فکر کند و جمیع اجتماعی را ببیند نه فقط فقه فردی را. @mohammadtaghidashti
بسم الله این یادداشت را در کانال با نهج البلاغه مطالعه کردم احتمال دادم برای شما عزیزان مفید باشد. لذا عیناً ذیلا می آورم : 🟣رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهَاءَ لِرُكُوبِ الْمَعَاصِي وَ الْحُلَمَاءَ لِتَرْكِ التَّنَاهِي‏. خطبه 192 از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه قاصعه به دست می‌آید که ارتکاب منکر، کار سفیهان است و نهی از منکر، تکلیف حلیمان (عاقلان بردبار) است. حلم (عقل و بردباری) معنایی دارد که «رفق و مدارا» نیز از لوازمش می‌باشد. 🔰ابن اخوه، فقیه بزرگ شافعی در کتاب معالم القربة فی احکام الحسبة، این حکایت را آورده است که مردی بر مأمون وارد شده و او را با قولی غلیظ امر به معروف و نهی از منکر کرد. مأمون در پاسخ او گفت: خداوند کسی را که برتر از تو بود به ارشاد کسی که بدتر از من بود گماشت اما شرط کرد که با او با قولی لیّن سخن کند تا شاید بر او اثر نهد (فَقُولٰا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشىٰ)! ✅ درباره رفق و مدارا در امر به معروف و نهی از منکر، در مرفوعه ابن ابی‌عمیر، آمده است که آمر به معروف و ناهی از منکر در امر کردنش باید اهل رفق باشد (إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ: عَامِلٌ بِمَا يَأْمُرُ بِهِ تَارِكٌ لِمَا يَنْهَى عَنْهُ، عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُر عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى، رَفِيقٌ فِيمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ فِيمَا يَنْهَى). 🗞در منابع عامه نیز آمده است که پیامبر امر به معروف و نهی از منکر را فقط برای کسی می‌پسندید که در امر و نهی کردن اهل رفق و مدارا باشد، حکیم باشد و آگاه به حرام و حلال باشد (لا يأمر بالمعروف و لا ينهى عن المنكر إلّا رفيق فيما يأمر به، رفيق فيما ينهى عنه، حكيم فيما يأمر به، حكيم فيما ينهى عنه، فقيه فيما يأمر به، فقيه فيما ينهى عنه.‌) 📗 روایت معتبر دیگری نیز درباره رفق و مدارا در مقام امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که بزرگان آن را بر «امر به مندوبات» حمل کرده اند (وسائل ج 16 ص 159) 📎فقیهان بزرگوار امامیه هرچند رفق و مدارا را در همه‌ی امور مستحب می‌دانند (مهذب الأحكام سبزواري، ج‌4، ص: 97 و وسائل الشيعة، ج‌15، ص: 269‌ و ...) و درباره برخی امور مانند رفتار با اسیران و اجیران و کارگران نیز مؤکدا استحباب رفق را بررسی فرموده‌اند (مستدرک الوسائل ج 11 ص 78 و وسائل ج 19 ص 62) اما حکم شرعی رفق در مقام امر به معروف و نهی از منکر را از منظر فقهی بررسی نفرموده‌اند. البلاغه 266 @mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
🟡«مجموعه گفتارهایی پیرامون ولایت فقیه» ⬅️ حکمرانی شایسته از منظر اسلام ⬅️ جستارهای بنیادین در حوزه ولایت فقیه ⬅️ درآمدی بر ولایت فقیه ⬅️ ولایت فقیه و امنیت ملی ⬅️ ولایت ماندگار ⬅️ ولایت مطلقه فقیه، حکومت مطلقه، تمایزات و تفاوت‌ها ✅ جهت خرید با نشر مکث اندیشه تماس حاصل فرمایید . 🆔 @maks_e_andisheh
بسم الله الحکیم بدون توسعه ، ره به سعادت نخواهیم برد. اساس و ملاک عقلانیت است. ✅ إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآبِّ عِندَ ٱللَّهِ ٱلصُّمُّ ٱلبُكمُ ٱلَّذِينَ لَا يَعقِلُونَ(انفال٢٢) مقدمه : یکی از ضعف های مهم اکثر ما ، غلبه احساسی بر روحیه متفکرانه و است. این امر علیرغم داشتن برخی مزایا (مانند مهمان نوازی، کمک به مصیبت دیدگان و آسیب پذیرها، خلق حماسه در مواقع تهاجم دشمن و...) باعث می شود مشکلاتی مانند پذیری، خوردن، گسترش ، ، واکنش های هیجانی، زیرآب زنی، زنی، کارهای خلق الساعه، و... استمرار یابد.(رفیع پور، 1397) با ذکر این مقدمه به عنوان مسئله، به توضیح اهمیت عقلانیت از منظر دین می پردازم. ۱. برخلاف تصور بسیاری از مردم، برنامه کامل زندگی سعادتمندانه در دنیا و آخرت است. پس وقتی می گوییم دین، یعنی همه برنامه های صحیح و منتج به دنیوی و اخروی. بنابراین یعنی پیشرفت همه جانبه و توامان دنیوی و اخروی . ۲. ، محور و ابزار حرکت، اعمال و اقدامات صحیح توسط انسانها و جوامع است و نیز جزو درست ترین اعمال است. پس هر کار درستی بدون به سامان نمی رسد و و دینداری به طریق اولی تحقق نمی یابد. ۳. معتقدم؛ بدون تقویت در ایران، امکان بومی فراهم نخواهد شد. تقویت عقلانیت در میان ایرانیان از نان شب و آب روز واجب تر است. روحیه ایرانیان باید به سمت حرکت کند وگرنه راه به جایی نخواهیم برد. ۴. خود (ع) به عنوان خداوند برما، در تمام شئون زندگی، به ویژه زندگی اجتماعی، براساس عقل حرکت می فرمودند. به برخی مصادیق اشاره می کنم: الف. محاسبه امور در شرایط مختلف و تصمیم گیری براساس محاسبات ( نه احساس و فال و تردیدهای بیش از حد و... ). ب. با خبرگان و کارشناسان و بهره گیری از نظرات صاحب نظران طبق دستور کریم در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران ( هرچند خودشان عقل کامل بودند). ج. استدلال ، متین و مودبانه در مباحثات و مناظرات و عدم تمسک به احساسات و و . د. استناد به ادله و مستندات و در و عدم استناد به علم غیب. ه. تاکید بسیار زیاد به علم و علم محوری به عنوان ابزاری برای افزایش و رفتارهای عقلانی. و. تاکیدات زیاد بر و روایات بسیار مهم در باب اهمیت و عقلانیت از (ع). براساس روایت هایی که در عظمت عقل صادر شده و بنا به فرمایش (ع) ، هر کس است، دارد و هر کسی دین دارد وارد بهشت می‌شود. پس دین و دینداری در همه وجوه وابسته به عقل است و اساس دینداری را باید عقل دانست. گزاره هایی مانند ؛ خلقت مستقل وجود عقل، اولین مخلوق بودن عقل، زیباترین و دوست‌داشتنی ترین مخلوق نامیدن عقل توسط خداوند متعال، اعطای عقل به بهترین مخلوق، میزان ثواب و عقاب و میزان تکلیف براساس میزان عقل، نشان از اهمیت بسیار بالای عقل درنظرگاه دین دارد. @mohammadtaghidashti
بدون درباره اساسی کشور، راه همه جانبه گشوده نخواهد شد. محوری (oriented Consensus) یکی از اصول مهم (good governance ) به حساب می آید. این اصل اشعار می دارد که برای رسیدن به موفقیت در باید روی اصول و منافع اساسی کشور صورت گیرد و خوب دولتی است که بتواند این اجماع را ایجاد کند. ✅ من معتقدم که راه در ایران نه در ید قدرت است و نه در اختیار عامه . بلکه توسعه را و و رقم می زنند. بدون و درمورد راهها و روش های حل اساسی جامعه ( نه همه مسائل )، امکان فراهم نخواهد شد. ✅ در شرایط کنونی کشور، وضعیت مطلوبی ندارند و و حداقل در روشهای حل مسائل برآنها حاکم است و بدون ، بی دغدغه و گسترده بین آنها این ناهمگرایی حل نخواهد شد. ✅ موانعی که در این مسیر وجود دارد عبارتند از : ۱. شاید باورش برای شما سخت باشد که های‌اطلاعاتی بعد از جنگ های بر روی در کشورهای موردنظر متمرکز و در این مسیر بسیار موفق شدند. این سازمانهای حرفه ای را در کشور ما نیز به شدت دامن می زنند (حتی گاهی به وسیله افراد به ظاهر خودی و موجه و با تمسک به ارزشها و اصول انقلاب و دین). دشمن سرحلقه بسیاری از توطئه ها و بافنده بسیاری از نخ هایی است که ما در داخل داریم تا از ریسمان دور شویم. من نشانه های زیادی در این مورد دارم. ۲. ناهمراه، واگرا و دگراندیش چون از تعامل با نظام ناامید شده و چیزی برای به دست آوردن و از دست دادن ندارند، لاجرم برطبل جنگ و تقابل می کوبند و گاهی به لشگر خصم پناه می برند. ۳. تعداد زیادی از همراه با نظام و دلسوز کشور به خاطر برخوردهای دفعی و عدم توجه به نظرات کارشناسی آنها توسط ، از اصلاح و ایفای نقش نا امیدند . ۴. گروهی دیگر از نیز همگرایی را ناممکن دانسته و اکثر نخبگان دیگر را غربزده و غیرانقلابی و تشخیص داده و از قطار پیاده می کنند. این نخبگان به قدری دایره نظام را تنگ و دفع سایرین را گسترده کرده اند که عملا کسی برای و موضوعی برای نمی ماند. ✅ در حال حاضر تعداد اندکی از همچنان در خط میانی نظام و انقلاب تلاش کرده و پایداری ورزیده اند و باید به این ها آفرین گفت. ، و سعه صدر راهی است که این ها انتخاب کرده اند. بیش باد ان شاءالله. ✅ من توصیه ای ندارم به جز توصیه های اخیر : من بر «وحدت کلمه» تأکید میکنم... بدانید توفیق در است، توفیق در وحدت کلمه‌ی ملّت ایران است. اختلاف نظر دارید، داشته باشید؛ اختلاف نظر سیاسی و غیر سیاسی اشکالی ندارد، امّا درگیری و یقه‌گیری و وحدت را شکستن و دودستگی‌ها و دو‌گروهی‌های جعلی درست کردن، به زیان کشور است، به زیان دین شما است، به زیان دنیای شما است، به زیان قوّت شما است.(۱۴۰۳/۰۱/۲۲) اختلاف فکری، اختلاف سلیقه‌، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا غیر از اینها است. خب یک نظری شما دارید، یک نظری دیگری دارد، اینها با همدیگر یکسان نیست، اشکالی هم ندارد، امّا این نباید موجب بشود، نباید افراد را از یکدیگر متنفّر بکند، دشمنِ یکدیگر بکند، اجازه بدهد که هر کدام علیه یکدیگر، علیه آن دیگری، به هر وسیله‌ای که ممکن است، موجب اهانت و آزار و مانند اینها بشوند؛ احیاناً با و و مانند این چیزها هم همراه بشود( ۱۴۰۳/۰۱/۰۱) والسلام علی من اتبع الهدی @mohammadtaghidashti
آیا مرده است؟ چه جدیدی در حال جایگزین شدن است؟ ✅ طبق نظریه ای، ، لایه فوقانی است و می تواند تمام ملل مرتبط با یک را در درون خود جای دهد و تعارضی با ندارد. گاهی این هویت فوقانی دچار اختلال می شود و ملت های مربوط به یک دین متفرق و متشتت و گاهی همدیگر می شوند. ✅ از زمانی که بزرگانی چون ، شیخ محمد ، و... درصدد احیای جهان اسلام و تفکر واحد برآمدند، حدود یکصدسال می گذرد. (ره) با رهبری ، ایده احیای را عینیت بخشید و امید را در قلب مسلمین زنده کرد به نحوی که ایران به سرعت در منطقه و جهان تأثیرگذاشت و بارقه های احیای امت اسلامی درخشیدن گرفت. حتی این اثرات اکنون هم مشاهده می شود. ✅ اما در نقطه مقابل، جریانات رقیب، متخاصم و معاند در و البته متاثر از غربی ها، تلاش کردند اثرات را خنثی کنند و آن را به یک انقلاب و نهایتا تقلیل دهند. ✅ جبهه انقلاب اسلامی با تمام توان و تلاش از شکل گیری برای دنیای اسلام جلوگیری می کنند و البته موفقیت زیادی هم به دست آورده اند. ✅ حال سوال این است که آیا احیای امت اسلامی که بعد از سقوط تقریبا از بین رفت و با فعالیت های بزرگان جهان اسلام در حال احیا بود، مرده است؟ این که علیرغم جنایات بی‌شرمانه علیه و ، هنوز حرکت جدی از سوی اکثریت کشورهای اسلامی مشاهده نمی شود، نشانه مرگ مسلمانان نیست؟ آیا عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با نشان دهنده فروپاشی نیست؟ حتی نیز دیگر مثل سابق واکنش نشان نمی دهند و بی تفاوت تر شده اند. آیا این نشانه شومی نیست؟ ✅ در وهله اول به نظر می رسد که دیگر امیدی به احیای نباشد. اما اگر از این واقعیت تلخ بگذریم، اتفاق دیگری در حال رقم خوردن است. یعنی در حال شکل گیری است که الزاما مربوط به یک دین و مذهب و حتی اسلام نیست و آن هویت « مبارزه با ظلم و حمایت از مظلومان» است. به نظرم این با ارتباط معنایی و آرمانی هسته های متعدد از نقاط مختلف جهان در حال بزرگ تر شدن است و چه بسا جایگزین خواهد شد. نشانه های زیادی از این واقعیت دیده می شود. مستدام باد. ان شاءالله. @mohammadtaghidashti
سلام علیکم یکی از واقعیات موثر بر معادلات اجتماعی، چه در مقیاس سازمانی، چه شهری، چه کشوری و چه جهانی، میزان قدرت همراهی با عدل مطلوب و مقابله با ظلم (در هر نوع و اندازه‌ای) است؛ چه اینکه کنش و واکنش ما تحت عنوان یا شیعی باشد، چه تحت لوای "مبارزه با ظلم و حمایت از مظلومان". واقعیت این است که در پیچیدگی‌های عجیب جوامع و حکمرانی و دانش در این روزگار و با فقدان دسترسی به حجت بالغه الهی در علم و عمل، با اضطراری مواجهیم که مراتب سنگینی از قاعده عقلائی-شرعی "الضرورات تقدر بقدرها" و راهبرد تقیه را پیش روی ما می‌گذارد. این مطلب در مواجهه با دشمنان داخلی و خارجی و بلکه در مواجهه با تصور و تلقی خودمان از دشمن و دشمنی چیست؟ چرا معتقدان به سیاست سازش، همواره به این واقعیت تمسک می‌کنند اما منتقدانش غالبا یا همیشه به پاسخ‌های شعارگونه و هیجان‌محور اکتفا می‌کنند، حتی در نوشتارهای علمی‌شان؟ چرا سخن دانش‌بنیانِ کارآمد گره‌گشایی در میانه‌ی این دو (اعتقاد و انتقاد) به چشم نمی‌آید؟ چرا تلقی عمومی از چنین مسائلی، حتی در فضای نخبگانی، نگاه صفر و یکی است، و نظرات جامع‌نگر "مبنا-واقع"مدار، سهم کافی در سبد گفتمان سیاسی-اجتماعی نمی‌یابد یا تحمل نمی‌شود؟ اساسا آیا این ارزیابی بنده از مسئله درست است؟ اگر نه، کدام عنصر/عناصر را نادیده گرفته‌ام؟ با تشکر
محمدتقی دشتی
سلام علیکم یکی از واقعیات موثر بر معادلات اجتماعی، چه در مقیاس سازمانی، چه شهری، چه کشوری و چه جهانی
نقد یکی از مخاطبان عزیز به مطلب اخیر با عنوان : « آیا هویت اسلامی مرده است ؟ چه هویت جدیدی در حال جایگزین شدن است؟ » 👆👆👆👆
انا لله و انا الیه راجعون عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله
موثر این است: سران . ✅ # انتقام، فرمان عزیز جامعه است و باید از تمام جنایات انتقام گرفت. لیکن به نظر می رسد سیستم پدافندی اسرائیل(بخوانید نظام سلطه) به گونه ای است که اثربخشی سلاحهای ما را کاهش داده و احتمالا تردیدها برای حمله موشکی و پهبادی به به همین دلیل است. ✅ اما سران رژیم و فرماندهان آنها اثرات بیشتری دارد. نهادها و مسئولان ما انگار فراموش کرده اند که آنها مهدورالدم هستند، هزاران ترور انجام داده اند، حتی جسارت را به حدی رسانده اند که ما را علنا تهدید به می کنند و... . پس تعلل نباید کرد و انتظار این است که سریعا اقدام شود. البته اگر این نهادها توان این کار را به هر دلیلی ندارند، از طریق مافیای بین المللی می توان اقدام کرد. خود دانید. نظر شما چیست؟ @mohammadtaghidashti
لینک مصاحبه اینجانب با موضوع دفاع حقوقی ازکودکان فلسطین در مقابل جنایات اسرائیل . به مناسبت روز حمایت از کودکان و نوجوانان فلسطین. https://heyatonline.ir/pasokh.tv
هدایت شده از M.t.d
بله قربان! چگونه فرهنگ رواج پیدا می‌کند؟ مثل صدای دلنشین نشت تدریجی آب در زیربنای ساختمان است. نرم و خوشایند است و در ظاهر هیچ ضربه ای به ساختمان و سازمان نمی زند اما به تدریج باعث می شود. ✅ رالف والدو امرسون، فیلسوف آمریکایی، معتقد بود از نظر انسان‌ها اختلاف نظر تنها گناهی است که قابل بخشیده شدن نیست. دلیلش هم واضح است، ما تاب شنیدن حرف مخالف نداریم و تا حد ممکن نیز از به چالش کشیدن نظر دیگران طفره می‌رویم. ✅ در تراژدی بزرگ شکسپیر، «شاه لیر»، اطراف وی را  چاپلوسان و بله‌قربان‌گویانی احاطه کرده بودند که نظرشان همواره با نظر شاه همسو بود. آنها حقیقت را به گونه‌ای که خوشایند شاه باشد جلوه می‌دادند و همین پایان حکومت او را خیلی زود رقم زد. در طول تاریخ، حکومت‌های خودکامه همیشه این‌گونه شکل گرفته‌اند. رهبران تمایل دارند در حلقه‌ای از افراد موافق احاطه شوند و نتیجه آن چیزی نیست جز نادیده گرفته شدن واقعیت و نظراتی که می‌تواند درک آنها از آنچه دوروبرشان رخ می‌دهد و انتخاب‌هایشان را بهبود ببخشد. ✅ هیتلر با وسواس زیادی به دنبال اطلاعات و همه تصمیماتش نیز مبتنی بر آن بود. ولی اگر در همین فرآیند، به گزارشی خلاف انتظار خود برمی‌خورد، به وضوح آن را کنار می‌گذاشت، زیرا فکر می‌کرد که حقایق گاهی می‌توانند قضاوت را مختل کنند. در نهایت کار به جایی رسید که او بر اساس اخبار و اطلاعات گزینش‌شده از سوی اطرافیان فرمانبردارش تصمیم‌گیری می‌کرد. در واقع افراد وفادار او این‌گونه صلاح می‌دیدند که فقط اخبار و اطلاعاتی که هیتلر خواهان شنیدن آن است در اختیار او قرار بگیرد. ✅ این همان اتفاقی بود که در دولت ترامپ نیز رخ داد. او دیکتاتوری در یک سیستم حکومتی لیبرال بود. اگرچه در کابینه و گروه مشاورانش، افرادی صادق نیز وجود داشتند، ولی دور و بر او را بیشتر افرادی بله‌قربان‌گو گرفته بودند که حاضر بودند خود را احمق جلوه دهند تا نظر مطلوب ترامپ را جلب کنند. بهترین افراد کابینه ترامپ کسانی بودند که باور داشتند باید اجازه دهند او اشتباه کند و از اشتباهاتش درس بگیرد، ولی تغییر دیدگاه‌هایش در عمل ناممکن است. این در حالی بود که اطرافیان متملق ترامپ یک قدم فراتر گذاشته و آگاهانه اشتباهاتی مرتکب می‌شدند تا شاید عملکردشان به مذاق ترامپ خوش بیاید. ✅ شان اسپایسر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید را همه با دروغ مضحک و آشکار او می‌شناسند که مدعی شده بود جمعیت حاضر در مراسم تحلیف ترامپ از جمعیت حاضر در مراسم تحلیف اوباما بیشتر بود و کیلی مکینینی، مشاور مطبوعاتی کاخ سفید و دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد تا مدت‌ها مورد تمسخر مطبوعات قرار گرفت، زیرا در سخنانی عملکرد ترامپ را با دستاوردهای آبراهام لینکلن قابل مقایسه دانسته بود. در دوران پاندمی کرونا مشاوران ترامپ می‌دانستند مخالفت او با استفاده از ماسک چه اندازه برای دولت گران تمام می‌شود، ولی همچنان با او همسو و هم‌صدا بودند. در واقع در کل دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آنها همیشه به او اجازه دادند که با برنامه‌هایی خارج از چهارچوب عقلانیت و منطق پیش برود؛ دقیقاً همان کاری که همه مشاوران رهبران خودکامه انجام می‌دهند. آنها ترجیح می‌دهند موافق باشند تا کنار گذاشته شوند. ✅ به گفته روس ونک، روان‌شناس مشهور هلندی، افراد بالادست به دلیل قدرت زیادی که دارند همیشه کسانی را پیدا می‌کنند که با آنها همفکر و همسو باشند، از این‌رو به‌راحتی در دام بله‌قربان‌گویان و متملقان گرفتار می‌شوند. همین باعث می‌شود که نتوانند بازخورد واقع‌بینانه‌ای از عملکرد خود دریافت کنند. بسیاری از رهبران، مدیران و روسا به واسطه تعریف و تمجید اطرافیان همفکرشان یا کسانی که تظاهر به همفکری می‌کنند، تصویری که از خود دارند کاملاً غیرواقعی و ساخته همان دایره دوستان و همفکرانشان است. ---------- اقتباس از گاهنامه مدیر
بسمه الله القاصم الجبارین ۱۳ مهر ۱۴۰۳ یک است. به اقدام یا مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف انجام می گیرد. ✅ رژیم دست ساز که با شارژهای مستمر نظام سلطه سرپا مانده است به مرحله جنون گام گذاشته و به دلیل عصبی بودن، احتمال اقدامات دور از انتظار از سوی این رژیم وجود دارد. ✅ ۱۳ مهرماه تهران، یک عملیات روانی تمام عیار علیه است که توسط طراحی شده است. به مبارزه طلبیدن جرأت اسرائیل و تشجیع و جبهه مقاومت از اهداف این عملیات است. ✅ اگر جسارت کند و اقدامی علیه این مراسم انجام دهد، نابودی خود را تسریع خواهد کرد اما اگر جرأت انجام این کار را نداشته باشد، در موضع ضعف قرار گرفته و روحیه بالاتر خواهد رفت. ✅ این یک برد- برد برای و است. @mohammadtaghidashti
بسم الله الحکیم نقش در و پیشنهاد : حتماً مطالعه کنید. اگر لازم شد دوبار. ✅ ، انسان پیشتاز در خویشتن حقیقی است نگرش انسان پیشتاز در خویشتن حقیقی ماست که ریشه‌های آن در درون، ولی میوه‌ی آن در بیرون است. نگرش این قدرت را داردکه گروهی را بالا ببرد یا از هم بگسلد. وجه تمایز انسان‌های موفق در نگرش آن‌ها و نه در لیاقت آن‌ها است. نگرش عالی باعث ارتقاء مقام است، نه مقام باعث نگرش عالی و به همین دلیل بهره‌ نگرشی از بهره‌ی هوشی مهم‌تر است ؛ چرا که بسیاری از افراد باهوش به خاطر نگرش بد نمی توانند به برسند. ✅ مُسری است خودش را زود نشان می‌دهد بقیه هم یاد می‌گیرند و دراین میان سریع‌تر از سرایت می‌کند و قدرت القاء زیادی دارد. نگرش بد همان است که دائم می‌خواهد تخریب کند و بقیه را تحقیر کند و به عبارت بهتر؛ ناتوانی از اعتراف به اشتباه، ناتوانی از بخشیدن دیگران، بیماری خودخواهی، روحیه‌ی نق زدن، آرزوی اختصاص همه‌ افتخارات به خود را در سر می پروراند. ✅ افزایش و با ایجاد مثبت و ظهور بزرگ از دل ها نگرش ما مثل دماغه‌ی هواپیما است که طرز مواجهه ما نسبت به زندگی را تعیین می‌کند ، اگر بالا باشد به سمت بالا حرکت می‌کند و اگر پایین باشد پایین می آید و به زمین می‌خورد. گاهی افراد هوشمند و دارای نگرش مثبت از باد مخالف و انتقادات علیه شان استفاده می کنند و مانند بادبادک بالا می روند به شرط اینکه ما بدانیم چطور از این باد مخالف استفاده کنیم. این نیاز به فکر دارد، نیاز به دارد. شخص صاحب نگرش عالی بهترین استفاده را از بدترین اتفاقات می‌کند. به همین دلیل است که از درون ظهور می‌کنند، چون منجر به دستیابی آن‌ها به نیروی درونی قوی خود می‌شوند. در مقابل، برخی افراد سعی می کنند با هرگونه عامل مزاحم مقابله کنند. مانند داشتن روحیات متعصبانه که به دلیل عدم بهبود نگرش است. برخی روی افکار منفی گیر کرده‌ و نمی‌خواهند آن‌ها را رها کنند. به قول یکی از اندیشمندان؛ هفت گناه بزرگ مانع نگرش مثبت می‌شود: 1. غرور، 2. طمع، 3. شهوت، 4. حسد، 5. خشم، 6. تنبلی، 7. پرخوری. ✅ افراد دارای مثبت این گونه پاسخ می دهند واکنش افراد دارای به محدودیت‌ها «چرا» و «چگونه» است، نه اینکه «اشکالی ندارد و باید بسوزم و بسازم». می‌گویند: "چرا این اتفاق افتاد؟ چرا این محدودیت وجود دارد؟ چگونه من این را درست کنم؟ منفی‌نگری موقوف! باید به سمت اصلاح حرکت کرد." آدم مثبت‌نگر می‌داند که سفر به سوی موفقیت به اندازه‌ی خود مقصد لذت‌بخش است. از کسی پرسیدند: شاهکارت چیست؟ گفت: کار بعدی‌ام. او یک است. کلاً قدم‌هایش را مثبت حساب می‌کند. ✅ در درون افراد رخ می دهد و بر اتفاقات بیرون اثر می گذارد نگرش احساسی درونی است ولی از طریق رفتار ظهور و بروز دارد و بیان می‌شود، حتی در قیافه این طور است. اگر در قیافه‌ی انسان‌ها نگاه کنید، برخی انرژی می‌دهند ولی قیافه‌ی برخی دیگر مخرب است. چون به مدت طولانی قابل کتمان نیست، در تقلا است که راهش را به بیرون باز کند و هیچ‌کسی نمی‌تواند در درون سفر کند ولی در بیرون ساکن بماند. بنابراین نگرش افراد و آنچه که در درون افراد رخ می‌دهد بر اتفاقات بیرون اثر می‌گذارد و موفقیت یا شکست آن ها را تعیین می‌کند. نگرش ما طرز برخورد ما نسبت به زندگی را تعیین می‌کند.(اقتباس از کتاب اصول نگرش نوشته جان سی. ) این اصل مهم را باید در رابطه با تحولات این روزهای ایران و منطقه نیز به کاربرد. @mohammadtaghidashti
بسمه تعالی سنجش ها (قسمت اول) ✅ میزان و ابزار سنجش رشد و محسوب می شوند و به وسیله آنها می توان به موفقیت دولت ها پی برد. ✅ به سه دسته تقسیم می شوند: الف- شاخص های (انجام کارها باکمترین هزینه و زمان) ب- شاخص های (میزان رسیدن به اهداف پروژه) ج- شاخص های و آثار مورد انتظار ✅ از نظر اینجانب تلفیق هرسه شاخص بالا می باشد که با مسامحه اسم آن را شاخص کارآمدی می گذارم. ✅ شاخص‌ سیستم با های آن تفاوت دارد. از طریق ویژگی ها می توان سلامتی و نحوه حرکت سیستم را تشخیص داد اما به وسیله شاخص می توان میزان تحقق و را اندازه گرفت. به عبارتی ها برای تشخیص در مسیر بودن و ها برای تشخیص میزان تحقق عینی هدف و نتایج آنها مطرح می شوند. ✅ شاخص های زیر برای سنجش میزان موفقیت دولت ها طراحی شده و از منظر رویکرد ( ) و مردم نوشته شده اند : 1- میزان دستیابی به و متعالی: این اهداف عمدتاً در قوانین اساسی و اسناد بالادستی هر کشوری تعیین می‌شوند به عنوان مثال اهداف متعالی طبق اصل دوم جمهوری اسلامی ایران" و عدل"، " فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی" و " " عنوان شده است. البته در اصول دیگر و اسناد بالادستی ( مثل چشم انداز) اهداف متعدد دیگری بیان شده است. 2- میزان برقراری ثبات، آرامش و همه جانبه : امنیت هسته حیات اجتماعی است. بدون امنیت و آرامش هیچ نعمتی (غیر از سلامت) به چشم مردم نمی آید اما یکی از شاخص‌های مهم و مستقل در کارآمدی دولت ها محسوب می شود. 3- میزان : سرمایه اجتماعی شامل شش مولفه مهم ، ، ، ، و اجتماعی می باشد. اگر دولتی کارآمد باشد نرخ سرمایه اجتماعی به سطح قابل قبول یا بالایی می رسد و البته قابل سنجش نیز می باشد. 4- و تامین اجتماعی همگانی: رفاه عمومی و تامین اجتماعی شاخص مهمی برای فهم و سنجش توفیق و هاست. به نحوی که اغلب کشورهای دنیا این مولفه را مهمترین یا یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کارآمدی تلقی می کنند. درآمد سرانه، برخورداری از امکانات، شغل و مسکن و بازنشستگی و… از جمله این موضوع می باشند. ادامه دارد... پیشنهاد کتاب : کارآمدی نظام ؛ نوشته دکتر ، دکتر ،دکتر انتشارات @mohammadtaghidashti
هدایت شده از نشر مکث اندیشه
کاتالوگ مکثا.pdf
10.92M
📚 لیست محصولات نشر مکث اندیشه ⏱بروزرسانی: شهریور ماه 1403 👆🏻با کلیک بر روی «لینک کتاب» امکان خرید کتاب از سایت انتشارات فراهم است. 🆔 @maks_e_andisheh
بسمه تعالی های سنجش ها (قسمت دوم) ✅ همچنان که در پست قبلی بیان شد؛ ها ابزار سنجش هستند و شاخص وسیله ای برای سنجش میزان محسوب می شود. ✅ چهار مورد از ها در پست قبلی مطرح شد که عبارت بودند از : 1- میزان دستیابی به کلان 2- میزان برقرار ثبات، آرامش و 3- میزان# سرمایه‌اجتماعی 4- و اجتماعی همگانی ✅ در این قسمت به بقیه های سنجش دولت ها اشاره می شود: 5- کاهش اختلافات و تنش ها و افزایش بین گروه های مختلف جامعه: به قول امام علی(ع) اختلاف امور سامان یافته را نیز به هم می ریزد. واگرایی و اختلاف نتیجه سیاست های است. اگر دولتی بتواند در میان گروه ها و نهادها و و جامعه و همگرایی ایجاد کند، عملاً کارآمد تلقی می شود. 6- افزایش و احساس تعلق شهروندی در میان : عبور از فردیت و پیوستن به جامعه و یافتن جمعی مدرن( ) به جز از طریق کارآمدی امکان پذیر نیست. جامعه‌ای که دولت نتواند افراد تشکیل دهنده آن را به هم پیوند داده و احساس تعلق به وجود آورد نابسامان و سست خواهد شد. 7- کاهش اداری، سیاسی و اقتصادی: نتیجه کمرنگ شدن اصول است. اصول حکمرانی شایسته یکی از مهم ترین رویکردهای حکومت است. حتی در منطق UNDP ( برنامه ملل متحد) معیار تشخیص دولت‌های خوب و بد است. هر دولتی دارای کمتری باشد یعنی خوبی داشته است. 8- کاهش شکایات، درگیری ها، و در جامعه این که چرا مردم اعتراض و شورش می‌کنند، بحث مفصل و پیچیده‌ای است اما به طور قطع یکی از دلایل مهم و . دولت کارآمد به انحاء مختلف از اعتراضی شدن جامعه جلوگیری کرده و کانال های معقول برای پاسخ به اعتراضات و شکایات و برآوردن آنها می یابد. 9- کاهش گستره، میزان و شدت ( از قبیل: اعتیاد، حاشیه نشینی، خشونت، مفاسد اخلاقی، طلاق، خودکشی و…): برونداد نحوه عملکرد ها هستند. البته متغیرهای دیگری نیز ( مثل و و…) در آن ها دخیل اند اما اثرات متغیرهای خارجی را نیز کنترل می‌کند . 10- کاهش : معمولاً جرائم نتیجه عملکرد نادرست مجموعه نهادهای است اعم از از نهاد ، نهاد ، نهاد ، نهاد و… به عنوان نهادِ نهادها باید با ایجاد ارتباط مناسب بین این نهادها و کارآمد سازی آن ها مدار و هنجارمند تحویل جامعه بدهد. اگر میزان در جامعه فزونی یابد یعنی نمی تواند قانون مدار تربیت یا مدیریت کند. کاهش در جامعه نشانه است. 11- افزایش ، و فرهنگ دینی( در جوامع دینی) دینداری را نباید در برخی عبادات فردی یا مناسک جمعی خلاصه کرد. ؛ اعتقادات، اخلاقیات، شرعیات، عبادات و معنویات را شامل می‌شود و بعد فردی و جمعی دارد همچنین ابعاد گوناگون سیاسی،اقتصادی و اجتماعی نیز دارد، در جغرافیای مردم دیندار تحویل جامعه می دهد. پیشنهاد کتاب : کارآمدی نظام ؛ نوشته دکتر ، دکتر ،دکتر @mohammadtaghidashti
سلام بر عزیزان. در حال تدوین کتابی هستم با عنوان نکات طلایی کارآمدی (۴۰ نکته طلایی کارآمدی سیستم ها). به فضل الهی تدوین محتوا تقریبا به اتمام رسیده است. تصمیم دارم حتی الامکان رئوس این نکات طلایی را با شما به اشتراک بگذارم و توضیحات آن بماند برای زمان انتشار کتاب. اگر عزیزان نکته ای یا مطلبی برای بهبود این اثر دارند لطفا در خصوصی به اینجانب پیام دهند. متشکرم.
آیا خطر ظهور در عرصه ایران جدی است؟ ویژگی های و گروههای در پهنه کدامند؟ چگونه می توان گروههای خوارج مسلک و تکفیری را تشخیص داد؟ ✅ برخی معتقدند که خطر ظهور و گروههای تکفیری در عرصه ایران جدی است. ✅ در صحبتی که با یکی از معتقدین به این فرضیه داشتم، می گفت : « در شرایط کنونی گروههای مشابه ( داعش و ...) در خارج از کشور کم نیستند. در داخل کشور نیز برخی گروههای شبه تکفیری در حوزه اعتقادات از قدیم الایام وجود داشته اند اما آنچه موجب نگرانی است، پیدایش و گسترش نوین در عرصه کشور است. کسانی که خود را کاملا حق می دانند و افراد متفاوت و مخالفان را سکولار، خائن، منافق، فاسد و فاسق قلمداد می کنند. کسانی که برای تخریب دیگری از هیچ روشی حتی بردن آبروی او فروگذار نمی کنند. اگرچه اهل و هستند اما اهل و و تسامح نیستند. اگر کسی بخواهد حرف از مصلحت، عقلانیت ، کیاست و ... بزند، متهم به سازش ، خودباختگی و.... می کنند. دنبال قدرت هستند تا به وسیله آن و البته به قصد قربت به اهدافشان برسند... .‌» ✅ اما به نظر من شاید نتوان این گونه حکم کلی و مبهم صادر کرد. برای اثبات و یا رد این فرضیه لازم است که ویژگی های خوارج را در طول تاریخ و به ویژه در دوره حکمرانی امام علی علیه السلام مرور کرد آن گاه با تطبیق معیارهای مذکور با رفتارهای جریانات ادعا شده ، به حقیقت ماجرا پی برد. ✅ چند ویژگی بارز داشتند : ۱. پنداری مطلق و عدم احتمال وجود خطا در عقاید و رفتار خود. ۲ . پنداری دیگران و عدم احتمال حق بودن دیگران. ۳. و تفسیق مخالفان و افرادی که متفاوت با آنها می اندیشند. ۴. معمولا برای آنها هدف وسیله را توجیه می کند( مثل کشتن زن حامله به جرم دوستی با امام علی علیه السلام ) ۵. داشتن و غلظت و کمبود و گذشت. ۶. کمرنگ بودن در تصمیمات و مواضع و رفتار. ۷. پر رنگ کردن برخی از ابعاد و عدم توجه به سایر ابعاد (عدم جامع نگری در دین) ۸. تقید به و ظواهر شرع و انجام پررنگ و گاهی افراطی برخی اعمال دینی. ۹. ضعف اجتماعی ۱۰. ، قشری نگری و ضعف توجه به مقاصد و مذاق شریعت. ۱۱. عدم تمایز بین و .(بعدا در این مورد خواهم نوشت ان شاءالله ) ۱۲. و.... ✅ حال قضاوت با شماست. @mohammadtaghidashti
🍀الإمامُ الصّادقُ عليه السلام في حديثٍ في أصحابِ القائمِ عليه السلام: و هُم مِن خَشيَةِ اللّه ِ مُشفِقُونَ، يَدْعُونَ بِالشَّهادَةِ، و يَتَمَنَّونَ أن يُقتَلُوا في سبيلِ اللّه ِ، شعارُهُم : يا لَثاراتِ الحُسينِ عليه السلام ، إذا سارُوا يَسِيرُ الرُّعبُ أمامَهُم مَسِيرَةَ شَهرٍ. آنان از خوف پروردگارشان بیمناک هستند، و همواره شهید شدن را دعا می کنند، و آرزو می کنند كه در راه خدا كشته شوند، شعارشان: «اى خونخواهان حسين عليه السلام » است، زمانی که به حركت در آيند، ترس و وحشت، به فاصله يك ماه مسافت، پيشاپيش آنان حركت مى كند. مستدرك الوسائل: 11/114/12565 شهادت یحیی سنوار تسلیت باد. اللهم عجل لولیک الفرج