eitaa logo
مرکز طبع و نشر قرآن کریم
1.2هزار دنبال‌کننده
222 عکس
4 ویدیو
3 فایل
مرکز تخصصی نگارش و علامت گذاری قرآن کریم ارتباط با ادمین: @moshaf_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و 1️⃣ اِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَيتِ وَيُطَهِّرَكُم تَطهيرًا (احزاب/33) بر اساس روایات بسیار از شیعیان و اهل تسنن، در شأن اصحاب کساء نازل شده است و حضرت سلام الله علیها سبب نزول این آیه است. درباره این آیه، روایات متعددی وجود دارد که علمای بزرگ اسلام آن را از شخص پیامبر اکرم «ص» نقل کرده‌اند و این روایات در معروف‌ترین منابع فریقین که مورد قبول آنهاست به وفور و کثرت آمده است. این روایات همگی حاکی از آن است که مخاطبان این آیه، پیامبر اسلام، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم‌السلام هستند. 2️⃣ وَلَسَوفَ يُعطيكَ رَبُّكَ فَتَرضیٰ (ضحی/5) جابر بن عبدالله روایت کرده است که رسول خدا روزی فاطمه «س» را در منزل، مشغول آرد کردن گندم دید که حله شتر بر خود افکنده بود. فرمود: یا فاطمه! بشتاب و تلخی دنیا را به خاطر نعمتهای بهشتی بچش. به دنبال این جریان بود که آیه «وَلَسَوفَ يُعطيكَ رَبُّكَ فَتَرضیٰ» نازل شد. 3️⃣ وَيُؤثِرونَ عَلیٰٓ اَنفُسِهِم وَلَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ (حشر/9) در روایتی از ابن عباس نقل شده: «این آیه درباره علی، ، حسن و حسین علیهم‌السلام نازل شده است.» 4️⃣ ... وَ ءاتِ ذَا القُربیٰ حَقَّه ... (اسرا/26) طبق روایات شیعه و سنی، وقتی این آیه نازل شد، پیامبر اکرم «ص» فاطمه زهرا «س» را فراخواند و را به او عطا فرمود. خداوند در آیه به رسول خدا امر فرمود تا حق خویشاوند خود را بدهد و پیامبر هم طبق فرمان خداوند عزوجل به فاطمه «س» فدک را داد؛ فدکی که طبق نقل شیعه و سنی از اموال مخصوص پیامبر بود و کسی از مسلمانان در آن سهمی نداشت. 5️⃣ سوره کوثر، آیه مودت، آیه مباهله، آیه خمس و... از دیگر آیاتی هستند که به اعتقاد مفسران شیعه و سنی در مقام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نازل شده است. 🔸 منابع: قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص422؛ قرآن حکیم (ویژه دانش‌آموزان)، ص546؛ سیوطی، ج8، ص543؛ شواهد التنزیل، ج2، ص247 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
✳️ اطلاعیه سلام علیکم. 🔘 به اطلاع شما همراهان گرامی می‌رساند جهت دسته‌بندی و دسترسی بهتر به مطالب طرح ، یکشنبه و سه‌شنبه‌های هر هفته، مطالب در سایت مرکز بارگزاری شده و پیوند آن در کانال منتشر می‌شود. 🔘شما عزیزان برای مطالعه بخش مورد نظر (یا مطالعه تمام مطالب آن روز) روی نشانی تعبیه‌شده در ذیل فهرست نکات اشاره فرمایید.
🗓️ یکشنبه 18 آذر 1403 🔅بِئسَمَا اشتَرَوا بِهٖٓ اَنفُسَهُم اَن يَكفُروا بِمآ اَنزَلَ اللهُ بَغيًا اَن يُنَزِّلَ اللهُ مِن فَضلِهٖ عَلیٰ مَن يَشآءُ مِن عِبادِهٖ ؗ فَبآءو بِغَضَبٍ عَلیٰ غَضَبٍ ۚ وَ لِلكٰفِرينَ عَذابٌ مُهينٌ (بقره/90) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ جهت مطالعه هر بخش بر روی لینک مربوطه اشاره فرمایید ❇️ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 ضرورت توجه به شیوه نگارش قرآن کریم ✅ عده‌ای معتقدند که قواعد نگارش در صدر اسلام، مُدوّن نبوده و چند قرن بعد از ظهور اسلام، این قواعد، گردآوری شده است. عدم تکامل خط در زمان نزول قرآن باعث شد که برخی کلمات به‌گونه‌ای نوشته شود که امروزه دیگر بدان شکل نوشته نمی‌شود. این نظریه، معروف به است. ✅ در مقابل، برخی بر این باورند که کلمات قرآن به دستور پیامبر به نگارش درآمده و ثبت شده است. این نظریه، معروف به است. ✅ کارشناسان مرکز طبع و نشر قرآن کریم به پشتوانه چند دهه تحقیق و پژوهش، قائل به نظریه تاریخی هستند. ✅ همچنین برای ایجاد وحدت و جلوگیری از اتهام تحریف قرآن کریم، التزام به رسم‌المصحف (شیوه نگارش پیشینیان) مورد توجه قرار گرفته است. ✅ گفتنی است بین علم «رسم‌المصحف» و «علم قرائات» ارتباط تنگاتنگی وجود دارد به‌گونه‌ای که اگر التزام به رسم‌المصحف حذف شود رسم جدید، تحمل برخی از قرائت‌های نقل‌شده را نخواهد داشت. 🔹منبع: برشی از سخنرانی دکتر مرتضی توکلی در همایش بررسی شیوه‌‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن در شهر شیراز 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ دوشنبه 19 آذر 1403 🔅وَاِذا قيلَ لَهُم ءامِنوا بِمآ اَنزَلَ اللهُ قالوا نُؤمِنُ بِمآ اُنزِلَ عَلَينا وَيَكفُرونَ بِما وَرآءَه وَهُوَ الحَقُّ مُصَدِّقًا لِما مَعَهُم قُل فَلِمَ تَقتُلونَ اَنبِيآءَ اللهِ مِن قَبلُ اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/91) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری
🔰 بر کرانه آیه‌ها 1️⃣ (تصویر مربوط به مطالب آیه 91 سوره مبارکه بقره) 💢 شماره نسخه: 66go ✓ محل نگهداری: کتابخانه آستان قدس رضوی ✓ نوع خط:* تحول‌یافته یا سبک نوین بر اساس دسته‌بندی فرانسوا دروش ✓ تعداد برگ‌ها: 381 برگ ✓ ابعاد برگ‌ها: 265*175 میلی‌متر ✓ جنس برگ‌ها: کاغذ حنایی ✓ تعداد سطور در هر صفحه: 17 سطر ✓ نشان پایان آیات: یک دایره طلایی‌رنگ که روی آن یک نقطه قرمزرنگ رسم شده است. ✓ علامت تخمیس: ندارد ✓ علامت تعشیر: چند دایره متحد المرکز که با مرکب سبز و قرمز رنگ شده است. ✓ نقط الاعجام: تمام حروف در این نسخه نقطه‌گذاری شده‌اند. ✓ روش علامت‌گذاری: ← استفاده از نقاط قرمزرنگ مدوّر به شیوه ← استفاده از علائم ساکن، همزه، تشدید، مد و همزه وصل با رنگ سبز و شیوه بن احمد ✓ نام سور و تعداد آیات: نام هر سوره به خط و به قلم زر، مابین سوره‌ها به همراه یک ترنج ساده قرمز در حاشیه، کتابت شده است. ❇️ برای نشان دادن مواضع از رموز استفاده شده است. ✅ متن قرآن از حیث رسم و هجای کلمات از قواعد علم معمولا تبعیت نمی‌کند. 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 2️⃣ (بقره/91) مآ اَنزَلَ اللّٰهُ: آنچه خدا نازل کرده است [يعنی قرآن]. ما وَرآءَه: آنچه بعد از آن است يا آنچه غير آن است. 📝«وراء» هم به معنای «خَلف» [پشت سر] است، هم به معنای «اَمام» [جلو]، و در اينجا به هر يک از دو معنا باشد، کنايه از «بعَد» يا «غير» است. وَ هُوَ الحَقُّ: در حالی‌که فقط آن، حق است. 📝واو، حاليه، و الف و لام در خبر، نشانه حصر است. مُصَدِّقًا: در حالی‌که تصديق می‌کند. لِما مَعَهُم: آنچه را [يعنی آن کتابی را که] همراه شماست. لِمَ: برای چه؟ تَقتُلونَ: می‌کشتيد. 📝اين فعل مضارع است ولی به قرينه کلمه «قَبلُ» معنای ماضی استمراری می‌دهد: خداوند، قتل انبياء را که کار يهوديان گذشته بوده، به يهوديان صدر اسلام نسبت داده، چون به اين قتلها راضی بودند. مِن قَبلُ: يا متعلق است به «تقتلون» يا حال است برای «انبياء». 🔸منبع: ، ج1، ص46 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 3️⃣ (بقره/91) ❇️ عَن اَبی عَبدِ اللّهِ (ع): قالَ اللّهُ فی كِتابِهٖ، يَحكی قَولَ اليَهود، «اِنَّ اللَّهَ عَهِدَ اِلَينا اَلّا نُؤمِنَ لِرَسولٍ حَتّىٰ يَأتِيَنا بِقُربانٍ...» فَقال: «فَلِمَ تَقتُلونَ اَنبِياءَ اللَّهِ مِن قَبلُ اِن كُنتُم مُؤمِنينَ» وَاِنَّما نَزَلَ هٰذا فی قَومِ اليَهود وَكانوا عَلىٰ عَهدِ مُحَمَّدٍ (ص) لَم يَقتُلُوا الاَنبِياءَ بِاَيديهِم وَلا كانوا فی زَمانِهِم وَاِنَّما قَتَلَ اَوائِلُهُمُ الَّذينَ كانوا مِن قَبلِهِم فَنُزِّلوا بِهِم اُولٰئِكَ القَتَلَةَ فَجَعَلَهُمُ اللَّهُ مِنهُم وَاَضافَ اِلَيهِم فِعلَ اَوائِلِهِم بِما تَبِعوهُم وَتَوَلَّوهُم. ❇️ امام صادق (ع): خداوند در کتابش از قول یهودیان حکایت می‌کند: «خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم تا اینکه یک قربانی بیاورد...»؛ پس خدا می‌فرماید: «اگر (به تعهدتان) ایمان داشتید، چرا پیشتر، پیامبران خدا را می‌کُشتید؟» این آیه دربارۀ گروهی از یهودیان نازل شده که در زمان پیامبر (ص) بودند، نه در زمان آن پیامبران. آنان با دستان خود، پیامبران را نکشته بودند و در زمان آن پیامبران نبودند، بلکه پیامبران را پیشینیان آنان کشته بودند. خداوند، یهودیان معاصر پیامبر اسلام (ص) را در زمره پیشینیان گناهکارشان قرار داد و اعمال آن پیشینیان را برای معاصران پیامبر (ص) تسری داد چراکه ایشان از گذشتگانشان پیروی می کردند و آنان را دوست داشتند. 🔸منبع: تفسیر عیاشی، ج1، ص51 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 4️⃣ 🔸 وَاِذا قيلَ لَهُم ءامِنوا بِمآ اَنزَلَ اللهُ قالوا نُؤمِنُ بِمآ اُنزِلَ عَلَينا وَيَكفُرونَ بِما وَرآءَه وَهُوَ الحَقُّ مُصَدِّقًا لِما مَعَهُم قُل فَلِمَ تَقتُلونَ اَنبِيآءَ اللهِ مِن قَبلُ اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/91) چون به آنان گفته شود «به آنچه خداوند نازل کرده، ایمان آورید»، می‌گویند: «(فقط) به آنچه بر ما نازل شده ایمان داریم». و به غیر از آن کفر می‌ورزند؛ در حالی که قرآن حق است و آنچه (از تورات) را که با ایشان است، تصدیق می‌کند. بگو: «اگر (به کتاب آسمانی‌تان) ایمان دارید چرا پیشتر پیامبران خدا را می‌کشتید؟» ✅ یهودیان با آن همه زحمات و مشکلاتی که در راه رسیدن به پیامبر موعود متحمل شدند، به‌سبب حسد یا برای اینکه این پیامبر، از بنی‌اسرائیل نیست و منافع شخصی آنان را به خطر می‌اندازد از اطاعت و ایمان به او سر باز زدند، چراکه گرفتار تعصباتی نژادی بودند که در تمام دنیا بدان معروفند. سید قطب می‌گوید که بنی‌اسرائیل خودپرست بودند و تعبدشان نیز بر اساس تعصبات بود بلکه ایشان هواپرست بودند از این رو قبل از آنکه انبیا برای ایشان شریعتی بیاورند بدان کافر بودند و خداوند انبیا را فرستاد تا آنان را از این حقیقت و موضعی که داشتند و ادعای مفتضحانه‌ای که می‌کنند آگاهی بخشد، خداوند در قبال این رفتار یهود موضع گرفته، هم با اقامه برهان و جدال احسن آن را ابطال می‌کند و هم از اثر وضعی این هواپرستی پرده برمی‌دارد. ✅ گفته شده این آیه درباره یهودیانی نازل شده که در زمان پیامبر می‌زیستند در حالی که پیامبران پیشین را آنان نکشتند و در زمان آنها نیز نبوده است، بلکه یهودیان پیشین بودند که پیامبران را کشتند، خداوند اما آنها را به جای آن قاتلان به حساب آورده و ایشان را با آنها قرار داده و کار زشت پیشینیان را به آنها نسبت داده است چراکه ایشان از گذشتگان پیروی می‌کردند و آنها را دوست داشتند و به کارهای آنها راضی بودند. 🔸 منبع: قرآن حکیم (ویژه دانشجویان)، ص14؛ قرآن حکیم (ویژه عموم مردم)، ص14 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🔰 بر کرانه آیه‌ها 5️⃣ (بقره/91) 💢 «اَنبِیاءَ»: بر اساس قواعد زمانی که پس از نون ساکن، حرف باء قرار گیرد، نون ساکن به میم تبدیل شده و قانون جاری می شود؛ لذا در واژه «انبیاء» قاعده اقلاب صورت گرفته است. غیر از مصحف که بر مبنای عدم دخالت در علم ، نمادی جهت نمایش قاعده اقلاب ندارد، سایر مصاحف از دو روش برای نشان دادن قاعده اقلاب بهره جسته‌اند: ✍️ درج میم کوچک بالای نون ساکن، مانند: مصاحف امیری، مدینه، لیبی، الجزایر ✍️ درج ساکن یا دایره توخالی بالای نون، مانند: مصحف ترکی و مصاحف شبه‌قاره هند ✴️ برای آشنایی بیشتر با انواع ضبط عبارات در مصاحف مختلف کشورهای اسلامی، می‌توانید به قرائت و کتابت قرآن کریم مرکز طبع و نشر قرآن به نشانی زیر مراجعه کنید: http://pediaquran.ir/ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
🗓️ سه‌شنبه 20 آذر 1403 🔅وَاِذ اَخَذنا ميثاقَكُم وَرَفَعنا فَوقَكُمُ الطّورَ خُذوا مآ ءاتَينٰكُم بِقُوَّةٍ وَاسمَعوا قالوا سَمِعنا وَعَصَينا وَاُشرِبوا فی قُلوبِهِمُ العِجلَ بِكُفرِهِم قُل بِئسَما يَأمُرُكُم بِهٖٓ ايمانُكُم اِن كُنتُم مُؤمِنينَ (بقره/93) 📝 فهرست نکات: 1️⃣ معرفی نسخه 2️⃣ نکات لغوی-ادبی 3️⃣ اشاره روایی 4️⃣ شرح تفسیری 5️⃣ نکات نگارشی و علامت‌گذاری ❇️ برای مطالعه هر بخش، بر روی پیوند مربوطه اشاره فرمایید. ❇️ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔹@moshaf_org🔹
7.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 معرفی فروشگاه مرکز طبع و نشر قرآن 🌐 نمایشگاه و فروشگاه دائمی قرآن و محصولات فرهنگی قرآنی ☎ شماره تماس: +982188496139 📍 نشانی: تهران، بزرگراه شهید سلیمانی، ضلع شرقی مصلای امام خمینی (ره)، خیابان شهید قنبرزاده، جنب درب شماره 16 مصلیٰ 💠 کانال رسمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم 👇👇👇👇👇 🔸@moshaf_org🔸