* #قرآن #ذی_القعده #ذکر
💠 کلیدی برای کوتاه کردن راه رشد
🔻کلمات از حروف ترکیب میشوند، بعد نوبت میرسد به جملات، نوبت میرسد به سُور، مفاهیم بلند، آن قدر علم در لابه لای این کلمۀ کلمۀ قرآن و این تناسب کلمات و چیدمان کلمات و جملات هست ولی همین طوری [بدون تلاش] نمیدهند، بدون تعارف، باید پای آن بدویم، پا بزنیم _به قول اصفهانیها، دوچرخه سواری را میگویند باید پا بزنید_ من باید حالا حالاها پا بزنم.
🔸کلیدی سراغ داری که راه را کوتاه کند؟ کلید زیاد هست، باید بتوانی بگیری. این نماز یکشنبۀ ذی القعد در یک زاویه، برای طهارت بیشتر خیلی خوب است؛ ولی ورودی در اسماءالله، [اگر] یک کسی میخواهد زیاد و زیاد و زیاد بگوید؛ ذکر یاحیّ و یا قیوم است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#جهل #انسان
🔻 يک نادانیِ عميقی بعضی انسانها را فراگرفته است. متأسفانه «نادانی» درست معنا نشده است.
🔸 ما فقط جهل را به ندانستن معنا کردهايم؛ در حالی که خيلی از قواعدی که طرف میداند و الآن در روزگار فعلی به عنوان قواعدِ خوب جا افتاده، اينها از مصاديق بارز نادانی است؛
🔹 مثلا يکی از آنها همين است که هيچ وقت حاضر نيست بگويد «نمیدانم». يک هيأت عالمانه به خود میگیرد و طوری حرف میزند و رفتار میکند که گویا همه چیز میداند. این چه ادّعايي است؟!
🔸 آن که پيغمبر خدا بود، افتخارش به عبوديت حق تعالی بود؛ ديگر ما چرا اينقدر داريم راه خودمان را دور ميکنيم. در محاورهها و صحبتها و جلسات، انواع فوت و فنها را ما به خرج ميدهيم که شخصيتهایمان را بزرگتر نشان بدهيم.
🔹 اصلاً نيازی به اين کار نيست. اينها مال جهل است یا حرفی را نقل میکنيم که شايد به نظرمان هم بيايد که مستند نيست ولی اين را پنهان میکنيم و از کنارش رد میشويم اینها مال جهل است.
🔸 جهل عميقی انسانها را گرفته و دارند با آن بازی میکنند اما خدای متعال و فرشتگان نظارت دقيق بر امور دارند.
کد ۴۷۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
1402.2.28 سخنرانی حجت الاسلام ناصری.mp3
10.39M
#سخنرانی_صوتی
🎧 شرایط و لوازم #رشد
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۴۳ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۲۸
📍در افتتاحیه همایش "به توان ما"
🔺 @nasery_ir
92.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی_تصویری
🎥 شرایط و لوازم #رشد
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۴۳ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۲/۲۸
📍در افتتاحیه همایش "به توان ما"
🔺 @nasery_ir
#عبودیت #انانیت
🔻 این صراط مستقیمی که انبیاء (علیهم السلام) در قرآن ارائه میکردند، همان صراطی است که اهل بیت (علیهم السلام) مردم را به آن سمت سوق میدادند «وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ» (این راه مستقیم من است، از آن پیروی کنید! انعام، ۱۵۳)، کار انبیاء و اهل بیت (علیهم السلام) این بوده است.
🔸 شما لحن آیاتی که [قرآن] از انبیاء (علیهم السلام) نقل قول میکند را بررسی کنید، سپس لحن آیاتی که [قرآن] از فراعنه و پادشاهان نقل میکند نیز بررسی کنید. ببینید از فراعنه و فرعون چه چیزی نقل میشود؟ میگوید: «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى»، شروع آن از أنا و إنیّت است. ما چنین چیزی در دین خدا نداریم. انبیاء (علیهم السلام) را بزرگ میکند، اما بعد اینها را عبد [معرفی] میکند، در عبودیت و خاکساری، بزرگ میکند. «أشهد أنّ محمداً عبدُه و رَسولُه»
کد ۴۳۵۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#اهل_بیت
🔻 اهل بیت علیهم السلام به قدری برای شیعه دلسوزی میکردهاند که راضی نبودهاند اینها به غیر از صراط مستقیم، در سبل و طرق دیگر قرار بگیرند.
🔸 گاهی شیعیان خدمت اهلبیت میرسیدند و حضرات گاهی برای یک کلمه جابهجا گفتن، آنها را مؤاخذه میکردند. آن چه کلمهای [بوده است]؟ زمانی که آقا امام رضا (علیه السلام) در طوس بودند، مردم از اقصی نقاط بلاد شیعی برای زیارت حضرت میرفتند. گروهی آمدند [و گفتند:] یابن رسول الله! برای زیارت آمدهایم و ما از شیعیان خُلّص و خالص شما هستیم. حضرت آنها را راه ندادند. مکرّر مراجعه کردند، ولی حضرت راه ندادند.
🔹 بعد از مدتی که حضرت اینها را پذیرفتند، فرمودند: میدانید چرا شما را راه ندادم؟ برای اینکه وزن و اندازهی صحبتها را بدانید. شیعیان ما و شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام)، سلمان و ابوذر هستند، [یعنی] کسانی که تمام هستی خود را برای اعتقادات و ولایتشان گذاشتند.
کد ۴۳۵۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#اهل_بیت
🔻 فرمود: «لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» (تا در دين دانا شوند. (توبه، ۱۲۲)) و دین مجموعهی گستردهای از معارف است.
🔸 قرآن شاید هزار آیه مربوط به توحید داشته باشد. شاید هزار و خردهای آیات معاد باشد و بخش تزکیه و عمل صالح و ایمان که یکجورهایی با هم مربوط هستند.
🔹 خدای متعال انشاءالله نور درک معارف اهلبیت را نصیب کند و نفس ما در برابر علوم و معارف اهلبیت خاضع کند تا اندک نصیبی برای ما باشد و اینقدر در افکارمان هواهای گوناگون نباشد.
🔸 ما در برابر معارف اهلبیت علیهمالسلام بسیار کوچک هستیم. خیلی خیلی بزرگ باشیم، برای درک بخشی از معارف اهلبیت علیهمالسلام نصیبی پیدا خواهیم کرد.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_کوتاه #ذکر #یونسیه
🎥 ذکر حضرت یونس علیهالسلام
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#علم #اهل_بیت
🔻 راوی از حضرت میپرسد: یابن رسولالله، آصف وزیر حضرت سلیمان که تخت بلقیس را حاضر کرد چند حرف از آن حروف اسماء الهی را داشت؟ آنجا که فرمود: «قالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ» (كسى كه نزد او علمى از كتاب بود، گفت: من آن را پيش از آن كه چشم خود را بر هم زنى نزد تو میآورم. (نمل، ۴۰))
🔸 حضرت میفرماید: یک حرف. راوی گویا میخواهد در معارف اهلبیت مقایسه کند؛ میپرسد: نسبت آن یک حرفی که آصف داشت با آن هفتاد و دو حرفی که شماها دارید چه نسبتی است؟ میخواهد ببینید آن یک حرف، یک هفتاد و دوم است یا نه.
🔹 حضرت میفرمایند: نسبت آن یک حرف، نسبتی است که رأس ابره از دریا میگیرد، سر سوزنی را در دریا زدی چقدر رطوبت بر میدارد؟ نسبت آن یک حرف با آنچه که ما داریم این نسبت است.
🔸 یعنی ببینید چقدر نسبتش متفاوت میشود. یعنی یک هفتاد و دوم نیست. نسبتش متفاوت است. معارف اهلبیت علیهمالسلام آمده، اما گویا فرمود: «الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاء» (علم نوری است که خدا در دل هر کسی بخواهد قرار می دهد)
🔹 این علوم در معارف در چند زاویه است که یکی از زوایایش نفس و قلبی است که حداقلی از حیات را داشته باشد تا مدرکاتش صحیح باشد و پیش برود.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#علم #اهل_بیت
🔻 [در گذشته] چه مراعاتهایی میکردند. چه توجهاتی داشتند. ما چه مردم با فتوتی داشتهایم. خدای متعال و اهلبیت چه ابزار جالبی دست ما دادهاند. اینها کم نیست و ما اگر [الان] قدرش را ندانیم، [در آینده] قدرش شناخته خواهد شد.
🔸 ابزار ارتباطی با اهلبیت قدرش شناخته خواهد شد. خداوند نصیب ما را زیاد کند که ما هم بتوانیم از این نشر احادیث و معارف اهلبیت علیهمالسلام بهره ای ببریم.
🔹 در روایت دارد که شخصی آمد راجع به لیلةالقدر از آقا امیرالمؤمنین سؤالی کرد. حضرت جوابی دادند. سوال راجع به روح بود که آیا جبرائیل است یا خیر، حضرت فرمودند: خیر، روح جداست. گفت: گمان نمیکنم این نظر را احدی تأیید بکند. حضرت فرمودند: این گمان تو، روایتی از اهل ضلال و گمراهی است. شروع به آوردن بعضی از آیات برای او کردند که روح از جبرائیل علیهالسلام جدا است.
🔸 بعد عرض کرد: آقا یک سؤال دیگر دارم و سؤالی پرسید. حضرت جوابی دادند. گفت: من متوجه نشدم. حضرت دوباره جوابی دادند. گفت: آقا متوجه نشدم. برای بار سوم گویا حضرت جواب دادند. فرمودند: طوری نیست اگر متوجه نشدی، همین مطالب را از ما نقل کن، شاید در قبیلهی شما فرد نجیبی باشد، که نصیبی از معارف ما اهلبیت داشته باشد، مطلب به گوش او برسد. تو فقط نقل کن. همین که من گفتم را نقل کن، شاید کسی باشد. (الغارات (ط - القديمة) ج۱ ؛ ص۱۰۷)
🔹 اینطور کلمه به کلمه هجی میکردند تا در روزگار بماند و به دست ما برسد. الحمدلله الان بر اثر اینکه آن دانه را آن وقت کاشته اند، علوم اهلبیت علیهمالسلام فراگیر شده است اما الان زمان درک آن است؛ یعنی ارتباط علوم با هم و اینکه مرکز علوم، فرمایشات اهلبیت علیهمالسلام است و تمام علوم در فرمایشات آنها گنجانده شدهاست. ولی درک آن چگونه خواهد بود؟ بخش احکام آن، از باب طهارت تا دیات آن جدا و بخشهای دیگرش هم جدا باید درک کرد.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
* #ذی_القعده
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
* #یادآوری #مهم
💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذیالقعده
🔻«انسبنمالک» میگوید: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در یکشنبۀ ماه ذیقعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدامیک از شما میخواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه میخواهیم توبه کنیم.
فرمود:
1⃣ غسل کنید؛
2⃣ و وضو بگیرید؛
3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»، سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛
4⃣ سپس (پساز اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید
5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛
6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بندهای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد...
🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی مینمایند. با ایمان از دنیا میروى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی میشوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور میدهد که با تو خوشرفتار بوده، بهخاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید».
🔸 اين روايت در كتاب اقبالالاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيحالجنان به آن اشاره شده است.
🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجتالاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه):
🎥 eitaa.com/nasery_ir/7831
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
📿 کیفیت نماز توبه یکشنبه ماه ذی القعده
🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجتالاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه):
🎥 eitaa.com/nasery_ir/7831
#زیارت #ملاحسن_کاشی
💠 نحوهی صحیح زیارت
🔻 در فصلهای گذشته نوشتهاند که در حرمهای اهلبیت علیهمالسلام آنقدر معجزهها زیاد بوده است. نسلهای قبل اخلاصهایی در ضمن برای عرضه داشتند و اندازهها را بهتر میشناختند. بیماریهای خودشان را بهتر میشناختند، درمان را بهتر میشناختند.
🔸 این همه امکانات، آنها را گیج و گم نکرده بود. اگر یک نفر میخواست توسل پیدا کند و زیارت برود با شرایط میرفت.
🔹 در حالات بعضی از متوسلین و شعرا دارد که از همین ایران تنها و پیاده راه افتاد و خودش را به نجف اشرف رساند و آنجا قصیدهای در فضائل آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام گفته بود و صلهاش را هم گرفته و برگشته بود.
🔸 ملاحسن کاشی از شعرای زمان محتشم بوده است. محتشم در ضمن بعضی از اشعارش اشاره به صله دادن آقا امیرالمؤمنین به ملاحسن کاشی میکند. ایشان حتی در سن شصت سالگی اشعار برای پادشاهان و سلاطین میگفته است ولی یکدفعه متوقفش میکند. میگوید به خودم گفتم داری چه کار میکنی که فرصت تمام شد. شعر میخواهی بگویی برای اهلبیت بگو. از آنجا شروع میکند.
اینجوری زیارت میرفتند و برکات زیاد بود. اندازهها دستشان بود.
🔹 ما الان بعضی از معادلاتمان به هم خوردهاست و فرض کنید میخواهیم به مشهد برویم؛ میخواهیم یک ساعت با هواپیما، بریم و بیاییم. بهرهی آن پایین میآید.
🔸 اگر من شبانهروز متوجه آقا امام رضا علیهالسلام باشم، متوجه آقا بقیةالله علیهالسلام باشم و نخواهم سنگینیها و شلوغکاریهایم را منتقل کنم آن وقت بهرهها بالا میرود؛ چون که توجه من، اندازه و حجم خواهد داشت.
🔹 در عالم غیب هم اینطوری است و تمام اعمال، مجسم میشود. همین توسلات روزانه با هم متفاوت است. یکی تأثیر میکند، یکی تأثیر نمیکند، اينها بیحساب و کتاب و خیالی نیست. منظمترین و دقیقترین قواعد را دارد.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#اعتدال #حکمت
🔻 به اعتدال که نزدیک شدیم خیلی از ابواب برکات و رحمت باز میشود و انسان سالم میشود.
🔸 ما گاهی تحت تأثیر ناخودآگاه افراطگونه شهوات قرار داریم. اگر با خودمان آشناتر شدیم و شناختیم، عللش را هم میشناسیم.
🔹 چیست که به من هجوم آورد؟ غضب و یا زیادهخواهیاش هم همینطور است. این کلید اگر خورد، ما را با خودمان آشنا میکند. منتها چیزی نیست که در یک جلسه، دو جلسه بشود. بعضی از رفقا فرمودهاند یک جلسه، دو جلسه بگذارید. عرض کردم که نمیشود، حداقل من که نمیتوانم.
🔸 بهترین راه، همین دورهها است که مطلب باز بشود، دوستان آشنا بشوند و شروع به کار گروهی در این معارف کنند. چون مربوط به علوم مختلف هم طبیعتاً خواهد شد.
🔹 به مناسبت عرض کنم که تأثّر نفس از شنیدن کلامی موزون، یا شعر را فرض کنید. مگر پیدا کردن این ارتباط آسان است. چه کسی چه مقدار تحت تأثیر قرار میگیرد؟ و چرا؟ و چرا عکسالعمل افراد نسبت به مسموعات، مختلف است؟ چرا یک نفر یک آیهی قرآن میشنود تحت تأثیر قرار میگیرد و یک نفر تحت تأثیر قرار نمیگیرد؟
🔸 یک بخش از فصاحت مربوط به انسان و نطق است ولی جملهای هم که چینش میشود یا شعری هم که گفته میشود، جایگاهی دارد که باید فصیح باشد. ادای آن یک مطلب است و چینشش مطلبی دیگر.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#اعتدال #طبع #ارکان #معرفت_نفس #حکمت
🔻 قرآن بعد از چندین قسم، رستگاری را برای افرادی میداند که تزکیهی نفس کرده باشند.
🔸 ما اگر بخواهیم در ضمن استمداد از خدای متعال برای تزکیه، این قضیه را کمی بازتر کنیم طبعاً باید نفس را بهتر بشناسیم و خودمان را بهتر بشناسیم.
🔹 برای شناخت خودمان هم به علوم متعدد و هم به ابعاد مختلفی احتیاج است که اینها در عالَم، غیر قابل انکار است.
🔸 یکی از آن، طبع و اثر است؛ چه تأثیراً و چه تأثُراً. گاهی ما از این غافل هستیم. یکی از علتهایی که گم میشویم همین است.
🔹 نمیفهمیم چه چیزی از قضایای مسموعات، مأکولات و بقیه قضایا در ما چه اثری گذاشت. طبع و اثر؛ هم برای خودمان و هم برای تمام اجزای عالم، إفراداً و ترکیباً هست.
🔸 ببینید چقدر شاخه شاخه باز میشود که ما را وادار میکند بهتر و آشناتر با خودمان باشیم تا خودمان را بشناسیم و قدم به قدم به اعتدال نزدیک بشویم. از افراط و تفریط دور بشویم.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#عبوديت
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#باصره #حافظه #تشتت #توجه #قوا
💠 پیچیدگی قوه باصره و ارتباط آن با حافظه
🔻 خدای متعال پنج حس در انسان قرار داده است؛ یکی از آنها حس باصره هست. اما این باصره چه کار میکند که ما توجه نداریم؟
🔸 این مطالب جزء معارف اهل بیت علیهمالسلام بوده است. تمام دقایق و لطایفش در قرآن و فرمایشات اهلبیت علیهمالسلام است.
🔹 این چشم به طور دائم و هر بار که باز و بسته میشود با کوچکترین تغییر و جابجایی مردمک چشم، عکسی میگیرد. این عکس به واسطهی قوهی خیال به حافظه فرستاده میشود. حافظه برای نگاهداری و نگاهبانی از این عکسها بایگانی است.
🔸 در حکمت عملی این قضیه گاهی باز شده است و دیدم بعضی از آقایان توجه داشتهاند.
🔹 بایگانی حافظه خودش یک پروندهی عظیم دارد که ما گاهی در نوع درمانهایی که برای خودمان میخواهیم، به آن گیر میکنیم.
🔸 فرض کنید که من تا در نماز «الله اکبر» میگویم، میبینم افکار و خیالات به من هجوم میآورد. اینها کجا بوده است؟ اینها، در بایگانی حافظه است. بایگانی خراب است و فیلتر خروجی ندارد. وقتی من بخواهم نماز بخوانم و متوجه خدای متعال بشوم، بایگانی حافظه به هم میریزد.
🔹 این حافظه از کجا تغذیه شد؟ یکی از حسها، حس باصره بود. داشت تند تند برای این بایگانی مطلب میفرستاد. این عکسها هست، ولو ما الان دقت نکنیم.
🔸 شما یک مروری در سنین کودکی بکنید، میتوانید عکسهایی را دریابید. آنهایی هم که شما نمیتوانید دریابید، هست.
🔹 اگر چشم عکسی را گرفت و بواسطهی قوهی خیال به قوهی حافظه منتقل کرد این موجود است.
🔸 خود حافظه چند بخش است. گاهی مسائل را میگیرد و ثبت میکند و نگاه میدارد. گاهی میگیرد نمیتواند نگه دارد. گاهی در گرفتنش مشکل دارد.
کد ۸۳۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir