خارج فقه نجاسات جلسه27.mp3
5.14M
﷽
خارج فقه #جلسه_بیست و هفتم
#نجاسات_اجزای مبانه
سی آبان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
روز میلاد صادر اول عالم، نقطه دائرۀ امکان، دفتر تدوین و تکوین الهی بر ناسوتیان و برزخیان و جبروتیان مبارک باد.🌺🌺🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اعمال روز هفدهم ربیع الاول
👈غسل به نیت روز هفدهم ربیع الاول.
👈روزه که در روایت دارد ثواب یکسال روزه دارد.
👈صدقه دادن و احسان و خوشحال نمودن مومنان و زیارت مشاهد مشرفه(امامزادگان و...)
👈زیارت حضرت رسول(صلوات الله علیه و آله و سلم) از دور و نزدیک.
👈زیارت حضرت امیرمومنان علیه السلام.
خارج فقه نجاسات جلسه28.mp3
6.41M
خارج فقه #جلسه_بیست و هشتم
#نجاسات_فاره مسک
سوم آذر
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
✅ز احمد تا احد یک میم فرق است
جهانی اندر آن یک میم غرق است
بر او ختم آمده پایان این راه
در او منزل شده «ادعوا الی الله»
مقام دلگشایش جمع جمع است
جمال جانفزایش شمع جمع است
✅میلاد پیامبر رحمت (ص) و رییس مذهب جعفری (ع) مبارک
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۷/۳۰
#جلسه_۱۶
#فصل_فی_النجاسة
#مسأله_۳
#فرع_دوم: در شک در حلیت بود دو متمم داشت:
1.علم به قابلیت تذکیه
2.آنجا که شک در حلیت گوشت و هم شک در قابلیت تذکیه داریم . آیا اصالت عدم تذکیه جاری است؟
فقها دو #مبنا دارند:
أ. تذکیه #نفس_فعل_خارجی_ذابح است/.
ب.تذکیه #مرکب_بریدن_اوداج _اربعه+و_قابلیت_تذکیه است.
بنا بر اول اصالة عدم تذکیه جاری نیست چون شک در حلیت و حرمت گوشت داریم شک در خود تذکیه نداریم لذا اصالة الحل جاری است.
بنا بر دوم اصالة عدم التذکیة جاری است چون قابلیت جزء تذکیه است چون شک در قابلیت تذکیه داریم اما در عین حال اصل جاری نیست چون عمومات ادله اینجا وجود دارد وقتی اطلاقات است اصل عملی جاری نیست.
عموم= کل حیوانٍ یقبل التذکیة
عموم از روایات بدست میآید.
صحيحة على بن يقطين قال: سألت أبا الحسن عليه السّلام عن لباس الفراء و السمور و الفنك و الثعالب و جميع الجلود؟ قال: «لا بأس بذلك»
لذا همه حیوانات قابل تذکیه اند مگر چند حیوان استثنا شده.
#فرع_سوم: حیوان مردد بین خون جهنده و عدم آن آیا بول و غائط آن نجس است.
#صاحب_مدارک، مار خون جهنده ندارد مرحوم #علامه میفرماید خون جهنده دارد؛ #شیخ_طوسی ادعای اجماع کرد که لها دمٌ سائل.
بول و غائط چنین حیوانی پاک است قاعده طهارت جاری است اما بعضی از علما استصحاب عدم ازلی جاری کرده و بول و غائط مار را پاک میدانند.
#اشکال: این استصحاب جاری نیست چون موضوع استصحاب عدم ازلی وجودی است نه عدمی. #مرحوم_ خویی هم همین اشکال را دارد.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۱
#جلسه_۱۷
#فصل_فی_النجاسة
#منی
نجاست چهارم منی است 4 بحث دارد:
1-منی انسان؛ از نظر اهل سنت بعضی مطلقا چه خشک و چه تر پاک میدانند و بعضی تر را نجس و خشک را پاک میدانند.
روایات اهل بیت (ع) دو دسته است:
أ.متواتر است و حکم به نجاست میکند.
ب.حکم به طهارت میکند مستفیض هم نیست اما سنداً قوی است.
تأویل روایات :
حمل بر تقیه؛ مرحوم خویی: منظور از لا بأس اثبات طهارت منی نیست بلکه منظور اشاره به تخفیف دارد یعنی خشک کردن منی اشکال ندارد مطلب در استبصار شیخ طوسی است.
(صحیحه) عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ أَبِي أُسَامَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع يُصِيبُنِي السَّمَاءُ وَ عَلَيَ ثَوْبٌ فَتَبُلُّهُ وَ أَنَا جُنُبٌ فَيُصِيبُ بَعْضَ مَا أَصَابَ جَسَدِي مِنَ الْمَنِيِّ أَ فَأُصَلِّي فِيهِ قَالَ نَعَمْ. الكافي الإسلامية / ج3 ص 52 )
ظاهر حدیث این است که ملاقی منی پاک است پس خودش هم پاک است.
#نظر_استاد: با نظر امام یکی است و شبهه، شبهه ی موضوعیه است نه حکمیه و سؤال از موضوع است.
توجیه دیگر به نظر استاد این است قبلا جنب ازاله کرده بعدا قطرات باران ریخت. صاحب وسائل حدیث را حمل بر تقیه کرد.
2-حیواناتی که غیر مأکول اللحم اند نفس سائله دارند مثل شیر، خوک، گرگ، سگ منی شان نجس است (اشد من البول)
3-این است حیوان مأکول اللحم بود آیا منیاش نجس است یا نه؟
بله پاک است چرا که روایات نداریم و برعکس داریم که «کل ماأکل لحمه فلا بدس بما یخرج منه » روایت قاعده کلی است. فقها ادعای اجماع قطعی کردند.
آیت الله #بهجت: این اجماع سیره عملی فقها است. حیوانی که نفس سائله دارد آن هم پاک است.
4-مذی و ودی و وذی پاک اند وکذا رطوبات فرج و دبر ماعدا البول و غائط.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۸/۲
#جلسه_۱۸
#حجیت_خبر_واحد
#راه_حل_تخصیص_آیات_ناهیه
#دلیل_دوم_عدم_حجیت_خبر
#دلیل_دوم عدم حجیت خبر واحد 5 دسته روایات اند:
1.مفادش این است که خبری که صدورش معلوم نیست به ما رد کنید عمل به آن جایز نیست.
2.مفادش این است که خبری که شاهدی از قرآن ندارد عمل به آن جایز نیست.
3.مفادش این است که خبری که موافق با کتاب خدا نیست عمل نکنید.
4.مفادش این است که خبری که موافق با کتاب خدا و سنت نیست عمل نکنید.
5.مفادش این است که خبری که مخالف با کتاب الله است باطل است (فهو زخرف)
#سه_جواب به استدلال به این روایات داده شده است:
أ.جواب #آخوند در کفایه : این اخبار آحادند استدلال به عدم حجیت خبر واحد از طریق خبر واحد محال است چون از وجود دلیل عدم دلیل لازم میآید.
ان #قلت:روایات مانعین 5 دسته است که تواتر اجمالی دارند اخصّ مضمون، مضمون مورد اتفاق است.
#قلت: ما دست روی مضمون متق علیه میگذاریم خبر مخالف با کتاب سه قسم است:
1-به نحو تباین
2-عموم و خصوص من وجه
3-عموم و خصوص مطلق
در اینجا قسم سوم تعرض غیر مستقر است و تعارض مستقر تعارض به تباین و من وجه است. (مهم)
#سه_جواب:
1.این است که بحث در مورد حجیت خبر ثقه در تعارض غیر مستقر است نه مستقر و اشکال شما در مستقر است. جواب آیت الله #وحید در تعارض غیر مستقر یقدم الخاص و المقید علی العام و المطلق.
2.(آقا ضیا در نهایة الافکار) روایت ما خالف الکتاب حمل بر تخالف به تباین میشود و طرح خبر به خاطر تباین و من وجه مانعی ندارد، اما ادله حجیت خبر واحد بر روایاتی که میگفت خبری که به صدورش علم ندارید عمل نکنید؛ حکومت دارد.
3.جواب_استاد: عمل به 5 دسته لغویت لازم دارد چون عمل به آن مستلزم لغویت ادله حجیت خبر واحد است ناچاریم به برگرداندن 5 طایفه به تخالف به تباین و من وجه و شامل عموم و خصوص مطلق نمیشود.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_فقه_۹۷/۸/۲
#جلسه_۱۸
#فصل_فی_النجاسة
#میته
چهارم از نجاسات میته است المیتة من کل ما له دم سائل.
دلیل بر نجاست 7 طایفه روایت است عمده طایفه اول است که ظهور دلالتش بر نجاست میته است. روایات مربوط به نزح آب میفرماید مرغ و .. اگر در آب چاه بیفتد امام صادق (ع) فرمود اگر در درون چاه باد نکرده باشد و بدن پاشیده نشده فلان مقدار و اگر بوی تعفن گرفته آنقدر نزح کند تا بوی تعفن برود.
#مخقق_همدانی فرمودند: امر به نزح از آثار نجاست است یعنی اثرش باید نزح شود همین دلیل بر نجاست میته است.
در ماء بئر سه چیز مطرح است:
1.انفعال
2.دلالت مطابقی روایات نزح
3.دلالت التزامی نزح چیست؟ ارشاد به نجاست است.
#اشکال: اگر دلالت التزامی نزح نجاست است پس چرا در مورد حیواناتی که یقین داریم به عدم نجاستش مانند مار و عقرب باز باید نزح کرد مضافا نزح کاشف از مطهریت و انفعال آب چاه نیست لذا لازمه اش نجاست چاه نمشود. از یک راه میتوان میته را نجس دانست و آن اینکه در ردیف خون و خمر ذکر شده.
#طایفه_دوم:روایاتی که مغیرات آب کر را میشمرد یکیاش را جیفه دانست که اگر میته طعم رنگ آب را تغییر داد آن را نیاشام و وضو نگیر.(فلا یتوضأ و لاتشرب)
#طایفه_سوم: به مجرد فأره مرده آب قلیل نجس میشود پس موش مرده نجس است.
#طایفه_چهارم: موش مرده در روغن بمیرد روغن حرام است.
#طایفه_پنجم: در ظرفی که اهل ذمه آب میخورند اگر بدانیم در آن گوشت خوک و شراب و یا میته گذاشتند در آن آب نخورند.
#طایفه-ششم: اگر در آبگوشت موش مرده امام فرمود گوشتش را بشویید و بخورید.
#طایفه_هفتم: افرادی که از میته پوستین و غلاف درست میکنند به نقل از امام جواد که اگر دستش را به لباس خود بمالدامام فرمود نماز نخواند.
#مرسله_صدوق: سئل الصادق عن جلود المیته یُجعل فیه اللبن و السمن ما تری فیه امامد فرمود: لا بأس
#نکات:
1.حدیث مرسله است.
2.متعارض با روایات متواتر است.
3.به نقل مرحوم خویی و صاحب جواهر از کلام خود که در مقدمه فرمود: روایاتی که آوردم به صحتش معتقدم و به آن فتوا میدهم برگشته یا این که حمل بر تقیه کنیم این روایت را.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️📗📙📗📙📗📙📗📙️️️️
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خلاصه_درس_خارج_اصول_۹۷/۸/۱۹
#جلسه_۱۹
#حجیت_خبر_واحد
#وجوه_استدلال_به_آیه_نبأ
#وجوه_استدلال به آیه نبأ برای حجیت خبر واحد:
1-وجه اول (مفهوم وصف): حکم وجوب تبین معلَق است بر موضوع مقیَد به وصف فاسق. گاهی حکم شخصی است مانند زید لیس بقائم که فلج باشد اینجا سالبه به انتفاء موضوع است اما حکم نفیاش به انتفاء وصف است لذا علمای اصول میگویند آیه اشاره به سنخ حکم دارد نه شخص حکم.
اگر حکم بر وصف معلَق شد مفهوم دارد و الا تالی فاسد دارد چون در خبر فاسق وجوب تبین دارد اما در خبر عادل حرفی از عدم وجوب تبین نمیزند و خبر عادل اسوء حالاً از خبر فاسق میشود لذا به خاطر عدم لغویت و تالی فاسد، مفهوم وصف دارد.
#پاسخ_وجه_اول: حکم کلی را همه قبول دارند اما در مفهوم وصف دو چیز داریم:
أ-علیّت که تعلیق وصف مشعر به علیت است.
ب-علیّت منحصره :چرا که مفهوم (الانتفا عند الانتفا) مانند اکرم العالم لأنه عالم است و در آیه اثبات انحصار علیت دلیل میخواهد که در خبر عادل، تبیّن لازم نیست.
2-وجه دوم مفهوم شرط: کلمه إن = اگر
مفهوم شرط مبتنی بر #سه_امر است:
2-1- قضئیه شرطیه 2 یا 3 فرض داشته باشد و حکم قضئیه به اعتبار یکی از آنها باشد.
2-2- ترتب جزا بر شرط مولوی باشد نه عادی و عقلی یعنی هدف شارع ارشاد نباشد.
2-3- این ترتب علّی باشد نه عادی.
با این سه امر شرط مفهوم دارد:
#امر_اول؛ آیه ذوفروض است یکی خبر فاسق یکی مجیئ و وجوب تبین . نمیدانیم معلَق بر طبیعت خبر است یا خبر فاسق. اگر خبر باشد خبر عادل را هم میگیرد یا مجیئ خبر فاسق است.
#امر_دوم؛ هم هست چون حکم مولوی است.
#امر_سوم؛ هم هست ترتب علّی است چون خودش علت میآورد لئلا تصیبوا
ولذا از راه مفهوم شرط حجیت خبر ثقه عادل ثابت شد.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫🔴🔵⚫🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷🍇