سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
4مطلب درباره ایه
اولین مطلب گذشت
#مطلب_دوم: در ادامۀ ایۀ شریفه قسم 4 از گوشت های حرام را فرمودند اگر نام غیر خدا را در وقت ذبح ببرید حرام است بجای کلمه حرام از واژه فسقا استفاده شد اوفسقا احل لغیر الله. 145 انعام. فسق یعنی خارج شدن از اطاعت خدا قراردادن کلمۀ فسق در کنار رجس اشاره به این است که گوشت های حرام دو دسته اند:
1- یک دسته تحریم گوشت ها بخاطر این است که ضررهای جسمانی دارد که از ان به عنوان رجس نام می برد
2- دسته بعدی گوشت هایی هستند که ضررهای معنوی دارند که از ان به فسق نام می برد
پس تعبیر به رجس و فسق هدف از تحریم گوشت را می رساند. چون استفاده از گوشت های حرام هم ضرر جسمانی دارد و هم ضرر روحی دارد.
#مطلب_سوم: مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان در معنای رجس فرمودند أی نجس انگاه فرمود والرجس اسمٌ لکل شیئٍ مستقذر منفور عنه یعنی هم ریشه رجس را بررسی می کند که رجس نام برای هرچیزی است که قذارت دارد مثل بول و غائت و طبع انسان از ان نفرت دارد از این تعبیر هم استفاده می شود به اینکه اگر رجس را به معنای نجس می گیرند بخاطر این است که مستقذر است و قذارت دارد و طبع انسان ازا ن متنفر است.
#مطلب_چهارم: واژه دما مسفوحا قرینه است براینکه منظور از رجس نجاست خون است چون دم مسفوح ان است که رگی از رگها را ببرند و خون به بیرون بجهد یا اینکه خون از بدن جاری شود ولو اینکه جهش نداشته باشد مثل خون جراحت اما خون پشه را فرمودند دم مسفوح نیست یا خونی که بعد از ذبح گوسفند می ماند خون مسفوح نیست یا خونی که درون دم چرکین هست انهم جزو دم مسفوح نیست یا خونی که در تُخامه (خونی که دراخلاط دهان است) دم مسفوح نیست. مسفوح قید احترازی است اما غیر مسفوح نیاز به اجتناب ندارد .
#دلیل_دوم: بر نجاست دم : روایات
دربارۀ روایات مهمترین تحقیق این است که ایا از مجموعۀ روایات می توانیم اطلاق و عموم را استفاده کنیم؟ به نام کل دم نجس؟ بطوری که اگر نسبت به خونی شک کردید که نجس است یا نه و روایتی یا اجماعی هم بر نجاست نبود برای اثبات نجاست خون به عموم کل دم نجس مراجعه کنیم ایا چنین چیزی داریم؟
روایات ما دو دسته اند:
دسته اول: روایات خاص: در چندین مورد از موارد خاص سوال شد و ائمه جواب دادند
1-اگر کسی در حال نماز بود و لکه خونی را در لباسش دید ایا این نماز را اعاده کند؟ راوی هم ابی بصیر است که موثق است ایشان هم از امام صادق پرسید امام صادق ع تفصیل داد و فرمود ان اصاب ثوبَ الرجل الدمُ فصلا فیه و هو لا یعلم فلا اعاده علیه اگر خون به لباس مرد اصابت کرد در ان لباس نماز خواند در حالی که نمی دانست لباس خونی است امام فرمود اعاده لازم نیست وان هو علم قبل ان یصلی فنسی و صلا فیه فعلیه اعاده و اگر قبل از نماز علم به خونی بودن لباس داشت منتهی فراموش کرد و دران نماز خواند باید اعاده کند
ایا از این روایت استفاده می شود که مطلق دم نجس است؟ باید بررسی شود
2-چه مقداری از خون در نماز معفو است و مبطل نماز نیست؟ امام ع فرمودند که : به اندازه ای که از درهم بیشتر نباشد کمتر از درهم معفو است وماکان اقلَ من ذلک فلیس بشیئ ان خونی که کمتر از یک درهم است اشکالی ندارد و نیاز به اعاده نیست این روایت هم صحیحه محمدبن مسلم است ایا از این روایت به دست می اید که خون کمتر از یک درهم پاک است؟ یا اینکه نجس است بر اساس کل دم نجس؟
3- در دعائم الاسلام از امام صادق و امام باقر عهما نقل شده که اگر خون به لباس اثابت کند باید شسته شود همانطوری که سایر نجاسات باید شسته شوند عن الصادقین ع انهما قالا .....از این روایت استفاده می شود که کل دم نجس چون روایت مطلق است و اندازه مشخص نکرد
4- زراره از اما صادق پرسید که اگر درون چاه قطره خونی یا شرابی بریزد چه حکمی دادر امام فرمود نزح اب واجب است و باید 20 دلو اب از چاه بکشد و بیرون بریزد ینزح منه عشرون دلوا در اینجا هم امام تفصیل نداد و بطور مطلق نزح را واجب کرد پس کشف می کند که مطلق دم نجس است
اما طائفۀ 2 روایات
روایاتی اند که کلمۀ دم بطور مطلق ذکر شد و تفصیل نداد که منظور از دم دم حیوان است یا مردار یا دم درون گوشت گوسفند هیچ تفصیلی نداد.مثلا
1-موثقه عماربن موسی که از امام صادق پرسید: فرمود گاهی پرنده های اسمانی از جایی اب می خورند مثل کلاغ و باز و عقاب و ..می توانیم از ان اب وضو بگیریم؟ شرب کنیم؟ فرمود که فان رایت فی منقاره دما فلا توضا منه و لا تشرب. بطور مطلق فرمود دما دما نکره است یعنی مطلق خون نجس است و تفصیل نداد و نفرمود که چگونه است که از جیفه می خورد یا نه بلکه مطلقا منع فرمود.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
33.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیدار علامه حسن زاده آملی با مرحوم آیت الله شیخ هادی تالهی از عرفای همدان که بیش از ۹۰ سال عمر کردند در تیر ماه سال ۱۳۷۳
21.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضور علامه حسن زاده در آرامگاه بوعلی سینا و اقامه نماز در آنجا
قبلا به دلیل کیفیت پایین فیلم عذرخواهی می کنم.
⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛⬛️⬛️⬛️ضمن عرض تسليت به مناسبت ارتحال جانسوز عالم نستوه و فقيه مجاهد، حضرت آيت الله هاشمی شاهرودی به محضر مبارك حضرت بقية الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری و طلاب و روحانيون معظم،
بدينوسيله به اطلاع می رساند درس خارج حضرت استاد احدی روز چهارشنبه ۹۷/۱۰/۵ تعطیل می باشد لطفا به دوستانی که عضو کانال نیستند اطلاع رسانی بفرمایید.
⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫⚫
خارج فقه نجاسات جلسه49.mp3
6.24M
خارج فقه #نجاسات. سه شنبه جلسه49
خارج اصول خبر واحد جلسه50.mp3
7.34M
خارج اصول ادله حجیت خبر واحد روایت. سه شنبه جلسه50
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_اصول_شنبه_97/10/8
#جلسه_51
#حجیت_خبر_واحد_استدلال_به_روایات
@ostadahadi
بحث ما در روایاتی است دلالت بر حجیت خبر ثقه میکند کلیه انظار فقها و علمای اصول مطرح شد. عده ای قائل به تواتر لفظی و معنوی نبودند ولی تواتر اجمالی را قبول کردند مثل مرحوم آخوند و عده ای منکر هر سه تواتر حتی اجمالی اند.
به #نظر_استاد از دو نظر میتوان روایات را دلیل بر حجیت خبر واحد گرفت:
1-راه اول همان راه مرحوم آخوند بود که قائل به تواتر اجمالی بود یعنی از 200 روایت در باب تعارض خبرین و سایر ابواب که طوائف اربعه بودند یقین به صدور روایتی پیدا میکنیم که خبر ثقه را حجت میداند و ااین روایت صحیح اعلائی است. یعنی امامیِ عادلِ ثقه و مجمع علیها است.
آنهایی که منکر این نظرند سؤالاتی دارند:
أ-یکی از سوالها این است که در صحیحه اعلائی حجیت کلیه خبر ثقه را اثبات نکرد بلکه ان خبری که راویش شیعه 12 امامی باشد چون کلمه عنا دارد یعنی از ما یا شیعتنا دارد لذا ثقه اهل سنت و سایر ثقات را شامل نمیشود درحالیکه مدعای ما حجیت مطلق ثقه است؟
#جواب این است که از نظر صغری حق با شماست نام العمری را میبرد یا زراره یا یونس بن عبدالرحمن که شیعه اند لکن کبری عام است مثلا میفرماید فأنهما ثقتان المؤمنان یعنی دو چیز در راوی باید باشد: ثقه باشد و ایمن از دروغ و افترا و اشتباه و غلط باشد. این کبری کلی است نظیر این است مولا به عبدش میگوید أکرم زیدا فإنه عالم که صغری جزئی است اما کبری کلی است (لانه عالم) ما میتوانیم از این کبرای کلی اکرام هر عالمی را اثبات کنیم.
ب-این است که اخبار و روایات گزارش از موضوعات میدهند نه احکام شرعیه مثلا شیخ طوسی از مفید و مفید از کلینی و کلینی از صفار خبر میدهد . خبر ثقه در موضوعات حجت نیست یا اگر حجت باشد بحث ما در احکام شرعیه است و روایات مزبور اشاره دارد به اینکه اگر روات از سوی ما حکم شرعی را نقل کردند بر شما واجب است اطاعت کنید در حالیکه کلینی که حکم شرعی نگفت بلکه گفت صفار برایم نقل کردم نگفت که امام صادق (ع) فرمود نماز جمعه واجب است.
#جواب_استاد : موضوعات دو قسم است :
1)موضوعاتی که در طریق حکم شرعی واقع میشود.
2)موضوعاتی که در طریق حکم شرعی واقع نمیشود بلکه خودش حکم شرعی است. خمر که موضوع الخمر حرام است.
حجیت ثقه مطلق است هردو را میگیرد هر موضوعاتی که در طریق حکم شرعی است و هم موضوعی که خود حکم شرعی است دلیل ما سیره متشرعه است . چون فقها قائل به علم رجالند علم رجال موضوعاتی را که در طریق حکم شرعی واقع میشود بیان میکند. لابد از نظر آنها خبر ثقه حجت است یعنی اگر مفید بگوید کلینی به من خبر داد به لحاظ اینکه مفید حجت است وظیفه داریم اورا تصدیق کنیم.
2-راه دوم که که مختص به برخی بزرگان است و ما (#استاد) هم قبول داریم و آن اطمینان عقلائی است که از کلمه فإنه ثقة مأمون بدست میآید که اگر امام (ع) کلمه مأمون را آورد بخاطر این است که مأمون بودن اشخاص به این است که عقلا به ایشان اطمینان دارند و در مشکلات به ایشان مراجعه میکنند هرکسی که مرجعیت عام مردم را داشته باشد او ثقه مأمون است لذا هم در نظر مبارک امام هادی (ع) و هم امام عسکری (ع) که هر دو صحیحه اعلایی بود به همین مطلب اشاره کرد یعنی مأمون.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷