خارج فقه نجاسات جلسه49.mp3
6.24M
خارج فقه #نجاسات. سه شنبه جلسه49
خارج اصول خبر واحد جلسه50.mp3
7.34M
خارج اصول ادله حجیت خبر واحد روایت. سه شنبه جلسه50
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_اصول_شنبه_97/10/8
#جلسه_51
#حجیت_خبر_واحد_استدلال_به_روایات
@ostadahadi
بحث ما در روایاتی است دلالت بر حجیت خبر ثقه میکند کلیه انظار فقها و علمای اصول مطرح شد. عده ای قائل به تواتر لفظی و معنوی نبودند ولی تواتر اجمالی را قبول کردند مثل مرحوم آخوند و عده ای منکر هر سه تواتر حتی اجمالی اند.
به #نظر_استاد از دو نظر میتوان روایات را دلیل بر حجیت خبر واحد گرفت:
1-راه اول همان راه مرحوم آخوند بود که قائل به تواتر اجمالی بود یعنی از 200 روایت در باب تعارض خبرین و سایر ابواب که طوائف اربعه بودند یقین به صدور روایتی پیدا میکنیم که خبر ثقه را حجت میداند و ااین روایت صحیح اعلائی است. یعنی امامیِ عادلِ ثقه و مجمع علیها است.
آنهایی که منکر این نظرند سؤالاتی دارند:
أ-یکی از سوالها این است که در صحیحه اعلائی حجیت کلیه خبر ثقه را اثبات نکرد بلکه ان خبری که راویش شیعه 12 امامی باشد چون کلمه عنا دارد یعنی از ما یا شیعتنا دارد لذا ثقه اهل سنت و سایر ثقات را شامل نمیشود درحالیکه مدعای ما حجیت مطلق ثقه است؟
#جواب این است که از نظر صغری حق با شماست نام العمری را میبرد یا زراره یا یونس بن عبدالرحمن که شیعه اند لکن کبری عام است مثلا میفرماید فأنهما ثقتان المؤمنان یعنی دو چیز در راوی باید باشد: ثقه باشد و ایمن از دروغ و افترا و اشتباه و غلط باشد. این کبری کلی است نظیر این است مولا به عبدش میگوید أکرم زیدا فإنه عالم که صغری جزئی است اما کبری کلی است (لانه عالم) ما میتوانیم از این کبرای کلی اکرام هر عالمی را اثبات کنیم.
ب-این است که اخبار و روایات گزارش از موضوعات میدهند نه احکام شرعیه مثلا شیخ طوسی از مفید و مفید از کلینی و کلینی از صفار خبر میدهد . خبر ثقه در موضوعات حجت نیست یا اگر حجت باشد بحث ما در احکام شرعیه است و روایات مزبور اشاره دارد به اینکه اگر روات از سوی ما حکم شرعی را نقل کردند بر شما واجب است اطاعت کنید در حالیکه کلینی که حکم شرعی نگفت بلکه گفت صفار برایم نقل کردم نگفت که امام صادق (ع) فرمود نماز جمعه واجب است.
#جواب_استاد : موضوعات دو قسم است :
1)موضوعاتی که در طریق حکم شرعی واقع میشود.
2)موضوعاتی که در طریق حکم شرعی واقع نمیشود بلکه خودش حکم شرعی است. خمر که موضوع الخمر حرام است.
حجیت ثقه مطلق است هردو را میگیرد هر موضوعاتی که در طریق حکم شرعی است و هم موضوعی که خود حکم شرعی است دلیل ما سیره متشرعه است . چون فقها قائل به علم رجالند علم رجال موضوعاتی را که در طریق حکم شرعی واقع میشود بیان میکند. لابد از نظر آنها خبر ثقه حجت است یعنی اگر مفید بگوید کلینی به من خبر داد به لحاظ اینکه مفید حجت است وظیفه داریم اورا تصدیق کنیم.
2-راه دوم که که مختص به برخی بزرگان است و ما (#استاد) هم قبول داریم و آن اطمینان عقلائی است که از کلمه فإنه ثقة مأمون بدست میآید که اگر امام (ع) کلمه مأمون را آورد بخاطر این است که مأمون بودن اشخاص به این است که عقلا به ایشان اطمینان دارند و در مشکلات به ایشان مراجعه میکنند هرکسی که مرجعیت عام مردم را داشته باشد او ثقه مأمون است لذا هم در نظر مبارک امام هادی (ع) و هم امام عسکری (ع) که هر دو صحیحه اعلایی بود به همین مطلب اشاره کرد یعنی مأمون.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_فقه_شنبه_97/10/8
#جلسه_50
#فصل_فی_النجاسة_نجاست_دم
آیا از روایات می توان قاعده کل دم نجس را استفاده کرد؟
هرجا نسبت به خونی شک کردی آیا نجس است یا نه؟
از عموم و اطلاق این احادیث استفاده می کنیم و حکم به نجاست می دهیم.
#مرحوم_خوئی: معتقد به وجود اطلاق در روایات است لذا می فرمایند یمکن ان یستدل علیه بوجهین:
1- ارتکاز اذهان مسلمین است یعنی همه مسلمین در هر عصری نجاست دم را مرتکز می دانند انچه در نزد روات مفروق عنه است نجاست دم است شاهدش این است که از نجاست دم نمی پرسند بلکه از احکام و خصوصیات دم می پرسند و ائمه (علیهم السلام) زمانی که جوای این سواتلات را می دهند مقدی به قیدی و فرد خاصی نمی کنند بلکه نجاست دم را مفروق عنه می دانند و به بقیه احکام دم می پردازند مثل صحیحه ابن بزیع که به امام نامه نوشت و ازامام رضا (علیه السلام) پرسید که چاهی درمنزل است و از آن برای وضو و ..استفاده می کنیم قطره خون و ...در آن افتاده آیا می توانیم از آن برای وضواستفاده کنیم امام در جواب نامه نوشت که چند دلو از آب چاه بکشید و دور بریزید
#تقریب_استدلال مرحوم خوئی : امر به نزح گرچه استحبابی است ولی راوی از حدود تاثیر دم در آب چاه سوال کرد چون مرتکز در نجاست آب نجاست دم بود اگر نجاست دم در ذهن راوی مرتکز نبود
#اشکالاتی بر برداشت از این حدیث بر نجاست دم شده است:
1. ارتکاز بالجمله پذیرفته است نه فی الجمله یعنی شما می گوئید به نحو موجبه کلیه باید بپذیریم که مطلق دم نجس است در حالی که ما می گوئیم ارتکاز فی الجمله پذیرفته است نه بالجمله یعنی به نحو موجبه جزئیه قبول داریم چون موجبه کلیه در جائی است که در مقام بیان حکم دیگری نباشد در حالی که در این صحیحه امام در مقام بیان نزح آب چاه است لذا نمی توانید از این حدیث موجبه کلیه استفاده کنید.
2. اطلاق در صورتی است که امام در مقام بیان باشد نه در مقام اهمال یا اجمال در حالی که امام در اینجا در مقام بیان حکم نجاست دم نیست چون اگر در مقام بیان حکم نجاست دم بود نزح آب مستحب نمی شود بلکه واجب می شد در حالی که فرمودید از این حدیث استحباب فهمیده می شود
3. آخوند در کتاب الطهاره ص 104: هدف امام از طرح نزح، این است که می خواهد بفرماید هر چیزی که در آب می افتد مناسب با طبع انسان نباشد مستحب است که چند دلو از این آب به بیرون بریزید به نوعی حکم به رعایت بهداشت می کند چون وقتی چند دلو بیرون ریخت طبعش می کشد که از آن استفاده کند لذا حکم به استحباب داده شده نه وجوب.
#نظر_استاد هم همین است و ملازمه ای با وجوب ندارد.
2- #دلیل_دوم_آقای_خوئی: موثقۀ عمار عن ابی عبدالله (علیه السلام) : قال أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سُئِلَ عَمَّا تَشْرَبُ مِنْهُ الْحَمَامَةُ فَقَالَ كُلُّ مَا أُكِلَ لَحْمُهُ فَتَوَضَّأْ مِنْ سُؤْرِهِ وَ اشْرَبْ وَ عَمَّا شَرِبَ مِنْهُ بَازٌ أَوْ صَقْرٌ (الكافي (ط - الإسلامية) / ج3 / باب الوضوء من سؤر الدواب و السباع و الطير ..... ص : 9)
سوال کرد از آبی که کبوتر خورد حکمش چیست امام فرمود کل ما اکل لحمه فتوضا من سؤره کلیه پرنده ها و حیوانات حلال گوشت اگر از آبی بخورند از باقیمانده آن می توان وضو گرفت و اشامید. بعد امام در اخر فرمود الا آن تری فی منقاره دما مگر اینکه در منقارش ببینی آلوده به خون است در این صروت فلا توضا منه و لا تشرب وضو نگیرونیاشام.
#وجه_استدلال_مرحوم_خوئی: کلمه دم در کلام امام مطلق است حکم به عدم جواز وضو می کند کشف می کند که لابد کل دم نجس چون اگر برخی خون ها پاک باشد امام باید تفصیل می داد ولی امام دم را مطلق اورد و لا تضوا را هم مطلق اورد و قیدی نزد معلوم است که امام می خواهد بفرماید کل دم نجس. لذا می فرماید اگر هیچ روایتی اطلاق را ثابت نکند این روایت ثابت می کند حتی صاحب شریعه و صاحب منتهی هم می گوید که این روایت اطلاق را ثابت می کند چون قیدی نیامده.
#مرحوم_آخوند : از این روایت اطلاق فهمیده نمی شود چون پرنده ها مثل باز شکاری و عقاب و ... عادتا از میته حیوانی که نفس سائله دارد خوراکشان را تامین می کنند و عادتا منقارشان آلوده به خون میته است امام (علیه السلام) به این اعتبار فرمود که لا توضا منه و لا تشرب پس امام در مقام بیان نجاست کل دم نیست بلکه امام در مقام بیان منقارهای عقاب و باز شکاری و پرنده هایی است که از حیوانات میته خودشان را سیر می کنند قطعا منقارشان نجس است و اگر به ظرف آبی نوک بزنند آب نجس می شود لذا روایت خاص همین پرنده ها هست و نمی شود کل دم نجس را فهمید.
#امام_خمینی : ایشان هم همین اشکال را دارد و کلام آخوند را می پذیرد و روایت را خاص می داند.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷
خارج فقه نجاسات جلسه50.mp3
6.4M
خارج فقه جلسه50. اصل اولی در خون
سلام. به سبب تجمع طلاب در فیضیه به مناسبت ایام الله دی امروز یک شنبه کلاس فقه تعطیل می باشد
سعید دینی
📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙📗📙
@ostadahadi
🍏🍏🍏🍏🍎🍎🍎🍎🍎
#خارج_اصول_یکشنبه_97/10/9
#جلسه_52
#حجیت_خبر_واحد_استدلال_به_اجماع
@ostadahadi
#سومین_دلیل_بر_حجیت_خبر_واحد_اجماع است. شیخ در رسائل 6وجه برای اجماع نقل می کند و آخوند 3 مورد را بیان می کند:
1)اجماع محصل یا قولی: از زمان ما تا زمان شیخ طوسی در اقوال علما تتبع کردیم و اتفاق فقها بر حجیت خبر واحد را یافتیم.
2)اجماعات منقوله است مثلا شیخ طوسی در خلاف نقل اجماع بر حجیت خبر واحد کرد و همچنین در کتاب عده الاصول نقل اجماع بر حجیت خبر واحد کرد یا مثلا محقق حلی و کرکی یا سید صدرو...همگی نقل اجماع کرده اند
#سه_اشکال براین اجماع وارد شده دو اشکال بر مقتضی است یعنی این اجماع مقتضی اثبات حجیت خبرواحد را ندارد ویک اشکال هم اشاره به وجود مانع دارد اما آن دو اشکال مربوط به #مرحوم_خوئی است ایشان در مصباح الاصول می فرماید که:
#اولا: اجماع، لازمه اش دور است چون حجیت اجماع متوقف بر حجیت خبر واحد است بلحاظ اینکه اجماع منقول نقل واحد است پس خودش هم خبر واحد است از آن طرف اثبات حجیت خبر واحد متوقف بر حجیت اجماع منقول است وهذا دورپس اجماع مقتضی ندارد نمی تواند حجیت خبر را اثبات کند.
#استاد_احدی: این اشکال در صورتی است که اجماع منقول به نقل واحد باشد در حالی که مرحوم شیخ انصاری در 4صفحۀ رسائل در کلمات قدما و متأخرین تتبع کرد و نام تتبعش را اجماع منقول نگذاشت بلکه نامش را اجماعات منقوله گذاشت به نوعی نقل اجماع نقل به تواتر شد لذا دور لازم نمی اید علاوه براین اجماعات دو قسم اند برخی از اجماعات مجرد از قرینه اند و برخی دیگر محفوف به قرینه قطعیه اند .اجماعات منقوله در این بحث از قبیل قسم دوم است یعنی محفوف به قرینه قطعیه اند یکی از قرائن قطعیه وجود علم رجال است و ما می دانیم که رجال عریض و طویل است و مباحث زیادی دارد تأسیس علم رجال از صدر غیبت کبری تا کنون دلیل براین است که فقها روی نقل، بسیار اهمیت می دهند هر نقلی را قبول نمی کنند بلکه به دنبال نقل معتبر و یقین اورند
#اشکال_دوم_خوئی: بین اجماع منقول و حجیت خبر ملازمه نیست چون حجیت خبر عن حس است واجماع منقول خبر عن حدس است لذا اجماع منقول نمی تواند حجیت خبر را اثبات کند چون ناقل، از روی حدس می گوید اجماع منقول برحجیت خبر است حسی در کار نبود چون کنار مجمعین نشسته نبود و دهن به دهن نشده بود اما خبرواحد دهن به دهن است زراره نزد امام صادق نشسته و حرف او را نقل می کند یا محمد بن مسلم نزد امام باقر نشسته و شنیده و بعد نقل می کند
#جواب_استاد_احدی: اجماع منقول دو قسم است تارة نقل مسبَب است یعنی ناقل رأی معصوم را حکایت می کند این نقل حدسی است و اخری نقل سبب می کند یعنی اقوال علما را نقل می کند این نقل عن حس است پس اجماع منقول به اعتبار نقل سبب نقل عن حس می شود لذا ملازمه با خبر عن حس دارد.
#اشکال_سوم؛ از شیخ انصاری: این اجماع مانع دارد مانعش اجماع منقول سید مرتضی بر عدم حجیت خبر واحد است . ایشان می فرماید اجماع بر عدم حجیت خبرواحد است دو دسته اجماع تعارض و تساقط می کنند لذا دیگر اجماعی نداریم .
#شیخ_انصاری وجوهی را برای حل اشکال بیان فرمودند. احسن الوجوه این است که بگوئیم:
منظور #سید از عدم حجیت، این است که خبر واحد برای ما علم به حکم شرعی نمی اورد و منظور از علم، وثوق و اطمینان است یعنی موثوق به در خبرواحد وجود ندارد حکمی که بتوان به آن حکم وثوق پیدا کرد از خبر واحد به دست نمی اید به چه دلیل به دلیل اجماع فقها. ما (شیخ انصاری) به سید می گوئیم اجماع شیخ مفید و طوسی برای ما وثوق می اورد لذا اجماع سید توان معارضه با اجماع شیخ طوسی را ندارد علاوه براینکه تعارض در جایی است که موضوع واحد باشد در حالی که اینجا موضوع متعدد شد موضوع اجماع سید انجائی است که خبر مجرد از قرینه باشد ولی موضوع اجماع شیخ آن جائی است که محفوف به قرینه باشد لذا با هم تعارض ندارند در تعارض وحدت موضوع شرط است لکن اینجا دو بحث مستقل اند.
🍃
🌹🍏🍃🌾🌷
🍃🍀🌾🌷➖➖🌷
🔴🍏🍏🍏🍏🍎🍃🌾🍏
📚📖📚📖📚📖📚📖📚📖
@ostadahadi
🔴➖➖➖➖➖➖➖➖🔴📕📕📕⚫️🔴🔵⚫️🔴🔵🔴🌷🍃
🔵⚫️🔴🔵🔴➖➖➖➖🔴🍃🌷