💠 درآمدی بر شناخت ابعاد نامحدود انسان
🔸ما دو سؤال بنیادی و اساسی داریم:
۱) چرا جهان بهجای اینکه نباشد، هست؟ میگویند دنیایی که پر از بلا و اینهمه تفاوت و تبعیض در خلقت، درد و رنج در انسان و ظلم و ستم در جامعه بشری است، بودنش به چه درد میخورد و میگویند هیچ کسی هم نمیتواند آن را حل کند.
۲) چرا جهان بهجای اینکه اینگونه نباشد، اینگونه است؟ یعنی تفاوت و تبعیض در خلقت، درد و رنج در انسان، #ظلم و ستم در جامعه بشری. نیاز ما به امام حسین این است که این مسأله را برای ما حل کند؛ چون تا مسألۀ بودن انسان حل نشود و انتخاب نباشد.
📌حجت الاسلام علاءالدین اسکندری
(شاگرد اندیشه های مرحوم #علی_صفایی_حائری)
🔻ادامه مطلب:
⭕️ fekrat.net/?p=5090
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
❇️ #نقشه_راه جوانان برای ورود به میدان #تبیین مبتنی بر بیانات #رهبر_معظم_انقلاب در اربعین
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔰 #کرسی_علمی_ترویجی
وبینار ارائه و نقد #نظریه:
📌 معیارهای #شایستهگزینی مدیران در پرتو #بیانیه_گام_دوم
زمان: شنبه 10 مهر
ساعت 10
http://iwo.ir/korsi13
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 ☘ 🍀
•═•• باید بچشد عذاب تنهایی را
مردی که ز عصر خود فراتر باشد ••═•
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
تفاوتهای شرايط #امام_حسن(ع) و #امام_حسين(ع)
1⃣امام حسن در مسند خلافت بود و معاويه بعنوان يكنفر طاغى و معترض در زمان اميرالمؤمنین قيام كرد...كشته شدن امام حسن در اين وضع يعنى كشته شدن خليفه مسلمين و شكست مركز خلافت. مقاومت امام حسن تا سرحد كشته شدن نظير مقاومت عثمان بود در زمان خودش، نه نظير مقاومت امام حسين. امام حسين وضعش وضع يك معترض بود در مقابل حكومت موجود؛ اگر كشته مىشد كشته شدنش افتخارآميز بود
حتى امام حسين هم احتراز داشت كه كسى در جاى پيغمبر و در مسند خلافت پيغمبر كشته شود. ما مىبینیم كه امام حسين حاضر نيست در مكه كشته شود...مىبینیم اميرالمؤمنین وقتى كه شورشيان در زمان عثمان شورش مىکنند فوق العاده كوشش دارد كه خواستههای آنها انجام شود نه اينكه عثمان كشته شود...خودش فرمود من اينقدر از عثمان دفاع كردم كه میترسم گنهكار باشم
آيا طرفدار شخص عثمان بود؟ نه، مىگفت من مىترسم تو خليفه مقتول باشى. اين براى عالم اسلام ننگ است كه خليفه مسلمين را در مسند خلافت بكشند
2⃣اگر امام حسن میجنگيد، يك جنگ چند ساله اى ميان دو گروه عظيم مسلمين شام و عراق رخ میداد و چندين ده هزار نفر مردم از دو طرف تلف میشدند بدون آنكه يك نتيجه نهايى در كار باشد. احتمال اينكه بر معاويه پيروز میشدند -آنطور كه شرايط تاريخ نشان میدهد- نيست، و احتمال بيشتر اين است كه در نهايت شكست از آنِ امام حسن باشد. اين چه افتخارى بود براى امام حسن كه بيايد دو سه سال جنگى بكند كه در اين جنگ از دو طرف چندين ده هزار آدم كشته بشوند و نتيجه نهايى اش يا خستگى دو طرف باشد كه بروند سر جاى خودشان و يا مغلوبيت امام حسن و كشته شدنش در مسند خلافت؟
اما امام حسين يك جمعيتى دارد كه همه آن ۷۲نفر است. تازه آنها را هم مرخص میكند، میگويد میخواهيد برويد برويد، من خودم تنها هستم.
آنها ايستادگى میكنند تا كشته میشوند، يك كشته شدن صددرصد افتخارآميز
3⃣سه عامل اساسى در قيام امام حسين دخالت داشته:
اول اينكه حكومت ستمكار وقت بيعت میخواست، امام جوابش فقط اين بود: نه، بيعت نمیكنم و نكرد. امام حسن چطور؟ آيا معاويه از امام حسن تقاضاى بيعت كرد؟ نه، بلکه جزء مواد صلح بود که بیعت نباشد.
دوم دعوت كوفه بود بعنوان يك شهر آماده. ۱۸هزار نامه مى نويسند براى امام حسين و اعلام آمادگى كامل میكنند. اگر امام ترتيب اثر نمیداد، مسلّم در مقابل تاريخ محكوم بود؛ میگفتند يك زمينه بسيار مساعدى را از دست داد و حال آنكه در كوفه امام حسن اوضاع درست برعكس بود؛ يك كوفه خسته و ناراحتى بود، هزار جور اختلاف عقیده پیدا شده بود آنچنان بد بود که امام حسن وقتی به نماز می آمد زیر لباسهای خود زره میپوشید و خطر کشته شدن ایشان وجود داشت و یک دفعه در حال نماز به طرفش تیراندازی شد...
پس بر امام حسين اتمام حجتى بود، در مورد امام حسن برعكس، اتمام حجت بر خلاف بوده و مردم كوفه تقريباً عدم آمادگيشان را اعلام كرده بودند.
سوم امربه معروف و نهى ازمنكر بود؛ يعنى اگر از امام حسین تقاضاى بيعت هم نمیکردند و كوفه هم دعوت نمیكردند باز قيام مى نمود؛ اينكه معاويه از وقتی به خلافت رسیده در مدت ۲۰سال هرچه عمل كرده است بر خلاف اسلام است، جائر است، احكام اسلام را تغيير داده، خونهاى محترم را ريخته است، حالا هم پسر شرابخوار قمار باز سگباز خودش را به زور سرجاى خودش نشانده است. بر ما لازم است كه به اينها اعتراض كنيم.
ولى معاويه در زمان علی(ع) معترض بوده است كه من فقط مى خواهم خونخواهى عثمان را بكنم، و حال[در زمان امام حسن(ع)] میگويد من حاضرم به كتاب خدا و سنت پيغمبر و سيره خلفاى راشدين صددرصد عمل كنم، بعد از من خلافت مال حسن بن على است و حتى بعد از او مال حسين بن على است فقط آنها كار را به من واگذار كنند، همين مقدار، ورقه سفيد امضا فرستاد؛ گفت هر شرطى كه حسن بن على مايل است بنويسد من قبول میكنم، من بيش از اين نمیخواهم كه من زمامدار باشم و الّا من به تمام مقررات اسلامى عمل میكنم.(تا آن وقت هم كه هنوز صابون اينها به جامه مردم نخورده بود) من مجرى منويّات تو هستم
اگر امام حسن با اين شرايط تسليم امر نمیكرد، دو سه سال میجنگيد، دهها هزار آدم كشته میشدند، ويرانيها میشد و عاقبت هم خود امام كشته میشد، امروز تاريخ امام حسن را ملامت میكرد،
بنابراين امام حسين يك منطق بسيار رسا و يك تيغ بُرنده داشت:«اگر كسى حكومت ستمگرى را ببيند كه چنين و چنان كرده است و سكوت كند، در نزد پروردگار گناهكار است»
اما براى امام حسن اين مسأله هنوز مطرح نيست. حداكثر اين مطرح است كه اگر اينها بيايند، چنين خواهند كرد. اينكه «اگر بیایند چنين میكنند» غير از اين است كه يك كارى كرده اند و ما الآن سند و حجتى در مقابل اينها بالفعل داريم
🔅اين است كه میگویند صلح امام حسن زمینه را برای قیام امام حسین فراهم کرد
📚تلخیص #کتاب
#سیری_در_سیره_ائمه_اطهار
#شهید_مطهری
🆔 https://eitaa.com/rafigha
🍀 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّبْنِ مُوسَىالرِّضَا الْمُرْتَضَى
#امام_رضا علیهالسلام:
✨نگران نباش و #فرزند بخواه، بدان خداوند روزی ایشان را میدهد...(اصول کافی، ج۶، ص۳)
🏴 عرض تسلیت #شهادت_امام_رضا(س)
#همه_خادم_الرضاییم
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🌸 🌹 🌸
🍀 السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام
💐 حلول ماه #ربیع_الاول (بهار زندگی)
و #لیله_المبیت (شب شجاعت و رشادت حضرت #امیرالمؤمنین #امام_علی علیه السلام)
مبارک باد🌷
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#اسلام_و_انسان
❓اکنون که انسان به پیشرفتهای حیرتانگیزی دست یافته، آیا اسلام میتواند نیازمندیهای موجود را پاسخ دهد؟
❓آیا اکنون که انسان به عمق آسمان میرود، وقت آن نرسیده افکار کهنه مذهبی را دور بیاندازد و روش تازهای برای زندگی پر افتخار خود، انتخاب کند؛ روشی بر پایه فکر و ارداه خود؟
پاسخ:
✅ هرچند طبیعت ما، تازه را بیشتر از کهنه دوست دارد. اما همیشه و در هر مسئلهای، اینگونه نیست و نمیتوان در همه جا این شیوه را اجرا کرد.
🔺مثال 1: نمیتوان گفت (۴=۲×۲) که مدتها است مورد استفاده بشر است، کهنه شده و باید دورش انداخت!
🔺مثال 2: نمیتوان گفت «زندگی اجتماعی» که تا کنون میان انسانها رایج بوده، کهنه شده و باید طرح دیگری ریخت و از این پس، زندگی انفرادی آغاز کرد.
🔺مثال 3: نمیتوان گفت قوانین اجتماعی که آزادی فردی را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار میدهد، دیگر کهنه شده و باید راه تازهای باز کرد و باید از قید قانون، قانونگذار و مجریان آن، نجات یافت.
چرا؟ به این دلیل که:
❗️مسئله کهنه و تازه در جایی مطرح میشود که قابل تغییر ( تغییر پذیر) باشد.
✅ به همین خاطر، روزی جدید و نغز است و روزی در اثر برخورد با عوامل ناملایم، کهنه و فرسوده است.
❗️پس در مباحث هستیشناسی، مسائل مرتبط با اقتضائات طبیعی و بررسی نحو پیدایش قوانین واقعی، نباید داستان کهنه و تازه را به میان آورد.
❗️یکی از نمونههای مرتبط با اقتضای طبیعی، همین توان اسلام برای اداره بشر امروز است.
✅ یعنی در هیچ زمانی نمیتوان گفت اسلام کهنه شده است؛ چون قانونی برای طبیعت انسان است.
❓اکنون که اسلام، قانونی برای طبیعت انسان است، چرا تغییر ناپذیر است؟
این مطلب، ادامه دارد...
#علامه_طباطبایی
#اسلام_و_انسان_معاصر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#جهاد_تبیین
❇️ برای کمک به #ولی_فقیه باید روشنگری کرد
🔸محرز است که حضرت #آیتالله_خامنهای با این طرح #کاهش_جمعیت موافق نیستند و افراد موثقی از خود ایشان نقل کردهاند که ایشان از این مساله پشتیبانی نمیکنند و لذا مخالفت با این طرح وظیفهای شرعی است.
🔹در جایی که ولی فقیه با مسالهای مخالف است و شرایط به شکلی است که ایشان نمیتواند اعمال قدرت کند، بر عهدهی دیگران است که با #روشنگری و #تبیین حقائق به ولیفقیه در اجرای قوانین اسلام کمک نمایند.
✔️ مرحوم #علامه_طهرانی در سالهای دهه ۷۰
📚 #کتاب نورمجرد ج۳، ص۲۰۸
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 ☘ 🍀
📚 به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید
#طنز
بازرس آموزش و پروش وسط سال میره سر کلاس درس دانشآموزهای دبستان:
ایشون بعد از معرفی خودش میخواد ببینه شاگردای مدرسه چقدر اطلاعات دینی دارن از یکیشون میپرسه:
پسر جان بگو ببینم درب خیبر رو چه کسی کنده؟
بچه میزنه زیر گریه و میگه: آقا بخدا من نکندمش!
بازرس رو میکنه به معلمش و میگه: این شاگرد چی میگه؟؟؟
معلم میگه: راست میگه آقا، من میشناسمش، بچهی خوبیه، از این کارها نمیکنه.
بازرسه عصبانی میشه و میره پیش معاون و جریان رو میگه،
معاون میگه: شما اصلا خودتو ناراحت نکن چقدر خسارتش میشه خودمون تقدیمتون میکنیم!!!
بازرس دیگه جوش میاره و میره پیش مدیر و کل ماجرا رو تعریف میکنه...
مدیر میگه: آقای بازرس اینو بهت بگم که ما شیفت بعد از ظهر هم داریم، شاید اونا کنده باشن؟!!!!
😂 💐
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📌نظر #مراجع_تقلید درباره انجام #واکسیناسیون عمومی در نظام اسلامی
🔺تاکید شریعت بر پایبندی به مقررات اجتماعی در #حکومت_اسلامی
#حکمرانی_دینی
#کرونا
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 🏴 🏴
🍀سفارش #امام_حسن_عسکری به شیعیان:
1⃣درباره #دین و آخرت کوتاهی نکنید؛
2⃣ #تقوای_الهی داشته باشید؛
3⃣ #راستگو و #امانت_دار باشید؛
4⃣ #سجده_های_طولانی انجام دهید؛ 🕋
5⃣ به #همسایگان🏡 #نیکی کنید؛
6⃣ به #بستگان خود #احسان و #محبت کرده و آنان را به #خوش_اخلاقی دعوت کنید؛
7⃣ #زینت ما باشید و مایه ننگ ما نباشید؛
8⃣خدا را ناظر بر اعمال خود بدانید؛
📚ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص۴۸۷.
▪ عرض تسلیت سالروز #شهادت_امام_حسن_عسکری علیهالسلام، محضر وجود مقدس #امام_زمان(عج) و شیعیان جهان
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
💐 💐 💐
#عید_بیعت
🌿 آقا جان رداۍ سبز #امامت مبارکتان
#امام_زمان (عج)
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
TarhKoli_Ketabcheh.pdf
2.05M
🔰 «این جلسات(سال ۱۳۵۳)، پایههای فکری برای ایجاد یک #نظام_اسلامی است» ۱۳۸۱/۴/۴
📚 خلاصه #کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#رهبر_معظم_انقلاب
حضرت #آیتالله_خامنهای
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#افغانستان
▪️تصویر پیرمردی که فرزند شهیدش را بعد از انفجار در نماز جمعه بر دوش گرفته
🏴 عرض تسلیت خدمت مولایمان #امام_زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف و نائب ایشان حضرت #آیتالله_خامنهای
📌 و اما چرا هیچ صدایی از غربیها و #غربزدگان_تاریکاندیش داخلی به گوش نمیرسد؟!
پس چرا رسانههایتان خاموش هستند؟!
غیر از این است که ...
#هفته_وحدت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
💐 🌹 💐 🌷 💐
#میلاد_پیامبر_اکرم (ص)
#میلاد_امام_جعفر_صادق (ع)
#امام_زمان (عج)
#هفته_وحدت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 ☘ 🍀
✳️ نفْسِ #پيامبر (ص) به وسعت #هستی است و اشتياق بر پيامبر(ص) و نزديكی به او بهمعنای نزديكشدن به قلبی است كه به وسعت هستی است، و اين قلب انسان به اندازهای كه به پيامبر(ص) نزديك شود، از #رحمت كليهی موجودات هستی برخوردار میشود و از نور آنها بهرهمند میگردد. خوشا بر احوالات قلبی كه با نظر صحيح و عارفانه بر پيامبر(ص)، احوالاتی از آن قلب قدسی را نصيب خود کرده است.
📚 #کتاب
صلوات بر پیامبر عامل قدسیشدن روح
#اصغر_طاهرزاده
🌸 سالروز #میلاد_پیامبر_اکرم(ص) و #میلاد_امام_جعفر_صادق(ع) مبارک باد 💐
#اسوه_حسنه
#هفته_وحدت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#احکام
☑️ #سئوال
پوشیدن پیراهن آستین کوتاه [مرد] در مقابل #زن #نامحرم، چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ
▫️آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل و مکارم: اشکال ندارد.1
▫️آیه اللّه نورى: اگر مخالف عفت عمومى نباشد و در نظر افراد متشرع، منکر محسوب نشود، اشکال ندارد.2
▫️آیه اللّه وحید: اگر بداند زنان از روى تعمّد و لذت به او نگاه مى کنند، واجب است #مرد لباس آستین دار بر تن کند و در غیر این صورت اشکال ندارد.3
▫️آیات عظام بهجت و صافى: بنابر احتیاط واجب، باید لباس آستین دار بر تن کند.4
🔹تبصره. اگر در جایى پوشیدن لباس آستین کوتاه، باعث #مفسده خاص گردد، اجتناب از آن واجب است.
-------------------------
1. مکارم، استفتائات، ج1، س834 و تعلیقات على العروة، النکاح، م51 ؛ امام، استفتائات، ج3، احکام حجاب ، س14 ؛ فاضل، تعلیقات على العروة، ج2، النکاح، م51 ؛ تبریزى، استفتائات، س1591 و صراط النجاة، ج1، س1487 ؛ خامنه اى، استفتاء، س 551 و دفتر: سیستانى.
2. نورى، استفتائات، ج1، س483.
3. دفتر: وحید.
4. صافى، جامع الاحکام، ج2، س1722 ؛ بهجت، توضیح المسائل، م1933 و 1937.
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
❇️ نسبت #فقه و #عدالت
💢 عدالت به #امامت پیوند خورده است. در المستدرک از جعفریات نقل شده است که اصولاً #حکومت و اجرای حدود را بیآنکه عدالت باشد، نمیشود پذیرفت. اصلاح حکم و حدود جزء با امام عادل دستیافتنی نیست.
💢 در مورد نسبت عدل به احکام از #امیرالمومنین(ع) نقل است که فرمودند #عدل حیات احکام است. اگر احکام تهی از عدل باشد، احکام مانند مردهای است. فقه تهی از عدالت، فقه مرده است. فقه زنده فقه عدالتبنیاد است، عدالتمحور است. همینطور سیاست توام با عدالت سیاست است والا سیاست نیست و سیاست نیک، سیاست عادلانه است.
💢 اساساً بیآنکه عدل در جامعه محقق شود، گویی حکومتی نیست و اگر عدالت اجرا شد، دولتها در امان هستند. آبادی امور و شئون کشور و اصلاح عباد به عدل میسر است. خوشنامی والیان به عدالتورزی آنها هستند. جز عدل نمیتوان حال جامعه را اصلاح کرد. چیزی چونان عدل شهرها را آباد نمیکند.
💢 فقه همان احکام است. فقه آموزههای رفتاری الهی است. فقه موازین و قوانین تنظیم نسبتها و مناسبتها است. فقه رسالتش تدبیر مدن و تدبیر شئون است و اگر عدل نباشد، فقه نیست. چگونه ممکن است به فرع فقهی دست پیدا کنیم و به فتوایی تن در بدهیم که در آن ذرهای عدل نقض شود. فقه بیعدالت فقه نیست، اگر فقه است فقه جور است.
#آیتالله_رشاد
✅ متن کامل http://meftahandishe.com/?p=24326
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🌸 #سلام_بانو
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر
يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ
🔅يا فاطِمَةُ اشْفَعي لي فيِ الْجَنَّةِ فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ
🌺 ای فاطمه درباره بهشت برايم شفاعت كن، به درستي كه براي تو نزد خدا مقامی از مقامات بلند است.
🍀۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ ه.ق
💐 سالروز ورود #حضرت_معصومه سلام الله علیها به شهر قم مبارکباد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
📚 #کتاب
#تاریخ_معاصر از نگاه #مقام_معظم_رهبری
🖋گردآوری: احسان بابایی
📑انتشارات معارف
📖این اثر گزیدههایی از روایتها و تحلیلهای #رهبر_معظم_انقلاب است که بر محور معرفی تاریخ معاصر ایران گرد آمده است.
📌کتاب در ۱۳ فصل با عناوین:
در غیاب مردم
وابستگی
عقب ماندگی
نابسامانی فرهنگی
نهضت مشروطه
نهضت ملی شدن صنعت نفت
فصل مبارزه
جایگاه تاریخی امام خمینی و ...
به نگارش در آمده است.
#جهاد_تبیین
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#نظام_فکری
⚡️منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
🔸 #امام_خمینی(ره) اسلام را به سه بُعد عقاید، اخلاق و اعمال تقسیم میکند[۱] و این تقسیم سهبُعدی اسلام مبتنی و متناسب با احتیاجات بشر و مقامات سهگانهی انسانی (نشئه آخرت، برزخ و دنیا) و تقسیم سهگانه علوم نافعه بشری (کمالات عقلیه، اعمال قلبیه و اعمال قالبیه و ظاهره نفس) است.[۲] علاوه بر امام خمینی(ره)، دانشمندان اسلامی دیگری مثل #علامه_طباطبایی، #آیةالله_جوادی_آملی، #شهید_مطهری، #شلتوت و #شهید_صدر، ضمن تأیید طبقهبندی سهگانه اسلام به عقاید، اخلاق و اعمال، نظام فکری خویش را بر آن مبتنی ساختند.[۳]
🔹حضرت امام به صراحت از این تقسیمبندی برای #تربیت_انسان بهره جستند و به نمایندگان انجمنهای اسلامی دانشآموزان سراسر کشور فرمودند اسلامیبودن، مشروط به داشتن #عقاید، #اخلاق و #اعمال اسلامی است.[۴]
🔸امام راحل معتقد است بین این سه قسم رابطه معناداری وجود دارد و آثار هر یک به دیگری سرایت میکند؛ چه در جانب کمال یا از طرف نقص. پس تهذیب خلق، تحکیم عقاید و موافقت ظاهر شریعت به تنهایی کفایت نمیکند و اتکای به یکی بدون دیگری انحراف است و موجب حرمان از سعادت مطلقه است و از دامهای ابلیس است؛ بلکه وجود هر سه آن ضروری است.[۵]
🔹براساس الگوی مذکور، اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی تقسیم میشود. در نگاه منظومهای حضرت امام، بین سه قسم مذکور پیوستگی وجود دارد؛ به عبارت دیگر، اندیشه سیاسی کامل، تنها فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی یا فقه سیاسی نیست؛ هر یک از ابعاد مذکور به تنهایی امر ناقصی است و از اندیشه سیاسی متعالی اسلامی بیبهره است.
🔸بلکه اندیشه سیاسی کامل از مجموع سه قسم یادشده بدست میآید؛ بنابراین، اندیشه سیاسی کامل از نگاه امام آن است که بتواند به نحو منطقی و مستدل هم به پرسشهای اساسی انسان درباره علت نیاز به حکومت، اهداف حکومت، ولایت فقها و پیوند دین و سیاست پاسخ دهد و هم ویژگیها و شاخصهای لازم را برای انسان کامل و حاکم اسلامی در دو بُعد فضایل و رذایل تعیین و معرفی کند و هم باید به پرسشهای نوپدید مکلفان و شهروندان جامعه اسلامی در حوزه زندگی سیاسی مثل نوع و شکل حکومت پاسخ گوید؛ در غیر این صورت، نقص اندیشه سیاسی در هر یک از سه قسم مذکور، موجبات نقص اندیشه سیاسی اسلامی را درپی دارد و نظام سیاسی متعالی مورد نظر اسلام تحقق نخواهد یافت.
🔹 بنابراین، اندیشه سیاسی کامل از دیدگاه اسلام مدنظر حضرت امام، همهجانبه و نظامواره است؛ یعنی تحقق سیستم سیاسی سالم و کامل، منوط به رعایت شاخصهای هر سه قسم میباشد. امید است پیروان امام راحل و جمهوری اسلامی ایران بتوانند بیش از پیش در تحقق منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و الگوی مردمسالاری دینی برآمده از آن اندیشه ناب اسلامی موفق شوند.
❇️پانوشتها:
صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینی(ره)، ۱۳۷۸، ج۱۴، ص۲۴۳ تا ۲۴۴
امام خمینی(ره)، شرح حدیث جنود عقل و جهل،۱۳۹۱، ص۶۹.
ابراهیم برزگر، اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)؛ سیاست به مثابه صراط، ۱۳۹۰، ص۲۹۸.
صحیفه امام، ۱۳۷۸، ج۱۴، صص۲۴۳ تا ۲۴۴.
امام خمینی(ره)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ۱۳۹۱، ص۶۹.
http://mobahesat.ir/16302
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🍀 ☘ 🍀
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیهالسلام
🔅 حرم مطهر و ملکوتی آقا #امام_رضا(ع) مانند نگین انگشتری در شهر مشهد؛ هیچ ساختمانی بلندتر از بارگاه حضرت نبود.
✨ حال دلمان خوب میشود با دیدن حرمت
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha