eitaa logo
رحا مدیا
7.1هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
168 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
نفوذی های واقعی در حوزه را بشناسیم/۱ مروری بر شخصیت ؛ از دربار پهلوی تا سرزمین یانکی ها در روزهای اخیر با مطرح شدن بحث در حوزه٬ عده ای با استفاده از تاکتیک های رسانه ای تلاش دارند آدرس غلط بدهند و با برچسب زدن به برخی نیروهای انقلابی (هرچند ممکن است در جای خود نقدی بدانها وارد باشد) خود و اطرافیان شان را از مظان این احتمال برهانند. مرور تاریخی بر سرگذشت برخی نفوذی های حوزوی٬ شاخصه ها و ماهیت خط نفوذ را آشکار خواهد ساخت. در یادداشت نخست٬ به مرور اجمالی یک نمونه خواهیم پرداخت. موسی اصفهانی٬ نواده حضرت آیت الله آقا سید ابوالحسن اصفهانی است که در عصر پهلوی به نمایندگی مجلس شورای اسلامی رسید و با استفاده ابزاری از ٬ با ظاهری غیردینی و محاسن تراشیده٬ بصورت معمم در تردد مداوم داشت و از آن بدتر٬ به شهره بود. بعد از مدتی به دلیل مفاسد مالی از ایران گریخت و در عراق دست راست محسوب می شد و بعد از ورود امام به عراق تلاش کرد خود را در شمار اطرافیان امام جا بزند که با بی اعتنایی امام و هوشمندی آقا سید مصطفی خمینی٬ ره به جایی نبرد و طرد شد. گذشته از دستگاه بعثی ها٬ مدتی تلاش کرد خود را به عبدالناصر نزدیک کند و تا حدودی هم پیش رفت. مرور خاطرات یکی از اعضای حلقه طلاب حامی امام در نجف که از قضا بعدا در جرگه اطرافیان آقای منتظری و اصلاح طبان نشان دار حوزوی درآمد٬ تصویر شفافی از زندگانی موسی اصفهانی به دست خواهد داد که ضمنا نفوذی های امروزین را عاجز خواهد کرد که این یادداشت را یکطرفه و جهت دار معرفی کنند. مرحوم سید رضا برقعی مدرس در خاطراتش که سال ۹۶ توسط نشر عروج منتشر شد٬ چنین می گوید؛ سید موسی اصفهانی شخصیتی بسیار پیچیده و با استعداد بود... حاج آقا مصطفی گفتند [آقا موسی] گرچه است ‌ولی نابغه است‌. واقعیت هم همین بود. آقا موسی از ابتدا طلبه و معمم و ملبس بود... از خصوصیات ایشان و وی بود. با که حاج آقا مصطفی با وی کرد٬ او نیز به بغداد رفت و فقط گاهی به نجف می آمد. یکی از اقدامات مهم آقا موسی اصفهانی تألیف کتاب ربع قرن زندگی آیت الله حکیم بود.... این کتاب در زمان خود خیلی سر و صدا برپا کرد. به عنوان مثال در این کتاب به وضوح مناسبات آسید ابراهیم یزدی (نوه دختری مرحوم آیت الله آسید کاظم یزدی صاحب کتاب عروةالوثقی) وابسته به بیت آیت الله حکیم و داماد را با تشریح کرده و جای هیچگونه شبهه ای را باقی نگذاشته بود‌. سید موسی پس از [پیروزی] انقلاب [اسلامی] به همراه آیت الله نوه دختری آسید ابوالحسن اصفهانی و پسرعمه سید موسی اصفهانی مجددا به ایران بازگشت و قصد داشت بار دیگر شانس خود را جهت تصدی کرسی نمایندگی مجلس از حوزه اصفهان امتحان کند. او بار دیگر به خارج رفت؛ ابتدا به عراق و بعد لیبی و سپس به رفت و در آنجا تبدیل به یک درجه یک شد و علیه حضرت مواضع بسیار تندی گرفت. وی رفته رفته در مورد برخی مبانی اعتقادی شیعه مواضعی را گرفت که بیانگر وی بود و به مرور در اواخر عمر [او هنگام مصاحبه زنده بود و اطلاعات مرحوم برقعی در این مورد دقیق و درست نبوده]٬ همه چیز را انکار کرد و رسما اعلام مطالب نمود! (خاطرات سید رضا برقعی٬ صص ۲۱۷_۲۲۰) 🔶پی افز‌ود بر اساس رهیافت کیس مورد مطالعه٬ نفوذی های حوزوی چهره هایی به استبداد و استکبار اند٬ از بنیه عقیدتی متزلزلی برخوردارند به شریعت و شعائر شیعی التزام ندارند٬ اگر منافع شان اقتضا کند ژست انقلابی می گیرند و هنگامی که چهره واقعی شان رو شود٬ علنا ضدیت با امام و انقلاب را اعلان می کنند! و اینکه قبله شان و خصوصا است! به راستی امروز کدام جریان و افراد را با این شاخصه ها در حوزه سراغ داریم؟!! @resalathozehenghelabi
📛 #اضلاع_سه_گانه_حوزه علمیه و #غیبت_دو_ضلع_در_مدیریت حوزه! #مراجع #اساتید #طلاب 👇👇👇
📛 علمیه و حوزه! ❇️حوزه علمیه چیست؟ بی تردید حوزه علمیه مهمترین هدف و آرمانش تبلیغ و توسعه دین در جامعه اسلامی است و این حوزه مقدس بیش از هزار سال در عصر غیبت امام عصر با قدرت و صلابت از دین الهی و شئون مختلف آن حفاظت و حراست نموده است. ✅ قوام هر سازمان و مجموعه به ارکان تشکیل دهنده آن است و ارکان حوزه علمیه نیز سه نهاد مرجعیت اساتید و طلاب می باشند. همانگونه که مستحضرید شورای عالی حوزه علمیه اصلی ترین و تنها نهاد تصمیم گیر و تصمیم ساز حوزه علمیه محسوب می شود و آنچه مشخص است و مراجع معظم تقلید بر آن اذعان دارند این است که اعضای محترم شورای عالی نمایندگان ایشان می باشند. 🔴 برکسی پوشیده نیست که جایگاه والای مرجعیت معظم و جامعه محترم مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه از خطوط قرمز و حساس حوزه محسوب می شود و خدای ناکرده تضعیف این ارکان منجر به تضعیف دین و از هم پاشیدگی حوزه خواهد شد. ♦️ لکن از این نکته نمی توان غافل شد که حوزه علمیه قم بیش از 1000 استاد در سطوح مختلف دارد و بی شک نمی توان جامعه محترم مدرسین را نماینده این اساتید دانست چرا که در انتصاب و عضویت این اعضا محترم نظر عامه اساتید لحاظ نشده است. از سوی دیگر در رکن مهم بدنه طلاب و فضلا، مجمع نمایندگان طلاب خود نهاد پائین دستی جامعه محترم مدرسین است و با صرف نظر از بحث های مختلف میزان مشارکت طلاب در انتخاب این اعضا حتی از همین مجمع نیز نماینده ای در شورای عالی وجود ندارد . 🔴 اما آنچه انتظار طلاب و اساتید حوزه علمیه سراسر کشوراست داشتن نماینده واقعی و موثر در دو رکن طلاب و اساتید در این نهاد عالی می باشد و قطعا این درخواست به معنای توهین به نهادهای عالی حوزه نمی باشد و طبعا همانگونه که جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه ضمن فراخوان طلاب در تجمعات مختلف با پاسخ مثبت اساتید و طلاب و مشارکت آنان مواجه می شوند انتظار متقابل این دو رکن مهم این است که با داشتن نماینده ای واقعی و موثر نظرات و دغدغه های خود را منتقل و در تصمیمات نظام حوزه دخیل باشند. چرا که در سال های پس از پیروزی انقلاب خلا وجود نمایندگان این دو قشر در عالی ترین نهاد حوزه به چشم می خورد. و این دغدغه عموم طلاب و فضلا و اساتید حوزه است. در پایان توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و انشا الله حوزه علمیه مشمول عنایت و رحمت امام عصر عج گردد. و خداوند طول عمر با عزت به مقام معظم رهبری و مراجع معظم عنایت فرماید. @resalathozehenghelabi
حضرت آیت الله علوی گرگانی: روحانیت باید منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد. این مرجع معظم تقلید در دیدار طلاب و فضلای گلستانی مقیم قم که در(۹۷/۱۲/۱۶) در دفتر ایشان برگزار شد، نکات مهمی اظهار داشتند که گزیده ای از آن را در ذیل خواهید خواند: 🔸رهبر معظم انقلاب سدی محکم در برابر نفوذ دشمنان است و به خوبی همه جوانب جامعه را اداره می‌کنند و باید این شخصیت را حفظ کرده و نسبت به آن غفلت نورزیم. 🔹روحانیت باید منویات مقام معظم رهبری را نصب العین خود قرار دهد، نقطه مرکزی بیان مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب سپردن مسئولیت‌های کشور به جوانان است، بنابراین مسئولین باید نواقص موجود را برطرف کرده و به جوانان میدان دهند و به منویات رهبری جامه عمل بپوشانند. 🔹روحانیون الگوی جامعه هستند و ما باید همه رفتارهای خود را به گونه ای تنظیم کنیم که مردم با مشاهده منش و رفتارمان درس اخلاق بگیرند. 🔹 الفت میان قلوب مسلمانان یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است، وحدت بر حول محور توحید نعمت بزرگی است که همه ما موظف هستیم از آن قدردانی کنیم. 🔹انسان‌هایی که از تمکن مالی و ثروت بهره مند هستند باید به دیگران نیز کمک رسانی کنند، زیرا انفاق و بذل و بخشش به مال و ثروت انسان برکت می‌بخشد. 🔹رهبر معظم انقلاب یک نعمت بزرگ از جانب خداوند هستند و امروز همه ما باید تلاش کنیم تا حق رهبری را ادا کنیم، ایشان هم در زمان امام خمینی (ره) و هم در حال حاضر شخصیت والایی داشته و دارند. #رحا #رسالت_حوزه_انقلابی #گام_دوم_انقلاب #امام_خامنه_ای #چهل_سالگی_انقلاب #مرجعیت_انقلابی @resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_ششم برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشی
💠مفهوم شناسی سکولاریسم برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. در قرن سیزدهم، توماس آکویناس (1274-1225م)، بزرگترین فیلسوف مدرسی، ظهور کرد. اما در سال های پایانی این قرن،علی رغم تداوم نزاع بین کلیسا و دولت، زمان تحول فرارسیده بود. در این قرن، فلسفه قرون وسطایی از هم پاشید .این تحولات ناشی از ظهور یک طبقه جدید اجتماعی (تاجر و ثروتمند) است. افراد این طبقه، که همان بورژواها و در هوش و احاطه بر مسائل دنیایی با طبقه روحانی برابر بودند، به تدریج، توانستند در میان روستاییان و برخی فئودال های حامیان سنتی کلیسا نفوذ کنند و آنها را به سمت خود جذب کنند. در نتیجه، تمایلات آزادی خواهانه شکل گرفت و خواهان زندگی اقتصادی مستقل از دستگاه کلیسا شدند. از دیگر زمینه ها، ظهور حکومت های سلطنتی مستقل و نیرومند بود که به تدریج، نخست در فرانسه و انگلستان و اسپانیا روی کار آمدند. این پادشاهان با طبقه بازرگانان تازه به دوران رسیده علیه اشراف و پاپ متحد شدند (1). در این قرن، به تدریج، زمینه های پیدایش عصر روشنگری و شکل گیری فرهنگ جدید مهیا شد. سکولاریسم همزاد با تمدن جدید است که ریشه های آن به دوره روشنگری می رسد. به لحاظ فکری، راجر بیکن (1214-1294م)، که تحت تاثیر بسیاری از علوم مسلمانان قرار گرفته، نخستین کسی بود که اعتقاد داشت فقط روش های تجربی یقین آور است. به گفته دامپی یر، این تفسیری انقلابی بود و اهمیت آن فقط از یک دوره مطالعه نوشته های دیگر عصر او فهمیده می شود. او اعلام داشت که تنها راه آزمون درستی گفته ها، مشاهده و آزمایش است .وی نسبت به فلسفه مدرسی انتقاد می کرد و علاقه فراوانی به ریاضیات و علوم داشت. در دوران خود به الحاد و جادوگری متهم گردید و مدت مدیدی از عمر خود را در تبعید و زندان به سر برد.(2). با توجه به آنچه گفته شد، می توان ادعا کرد که پیشینه تاریخی سکولاریسم به قرن سیزدهم به بعد بازمی گردد. در این قرن، با فراهم آمدن مقدمات پیشرفت علم، به تدریج، تقابل و تعارض میان علم و دین به شکل های گوناگون ظهور یافت .امروزه برخی معتقدند که در دیانت حضرت مسیح علیه السلام علم و دین در تقابل با یکدیگرند; زیرا در انجیل، علم به عنوان «شجره ممنوعه » معرفی شده است و با پیشرفت علم، کلیسا خود را مجبور دید از حریم دیانت دفاع کند و تحت عنوان «حکومت » در برابر علم قد علم نماید . —------------------------ (1) راسل، برتراند ( 1373)تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، چاپ ششم، پرواز، تهران. (2) دامپی یر، تاریخ علم،(1371)، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام سائلی از قول آیت الله شب زنده‌دار درباره شام خصوصی آیت الله خامنه‌ای میگوید: رهبری بشقاب خورشت را به خاطر داشتن گوشت(با توجه به گرانی‌ اخیر گوشت و عدم توانایی بسیاری از مردم بر خرید آن) برگرداندند. •┈••✾••┈• #زی_طلبگی #معیشت_مردم #رحا #رسالت_حوزه_انقلابی #گام_دوم_انقلاب #امام_خامنه_ای #مرجعیت_انقلابی @resalathozehenghelabi
📛 در قم را بشناسید: سید حسن خمینی، علوی بروجردی و هادوی تهرانی!!!!! 🔻یکی از مجلات زرد و متمایل به اصلاح طلبان در حوزه های علمیه و فضای مذهبی، اخیراً به معرفی مراجع احتمالی آینده در حوزه علمیه قم پرداخته است. این مجله از سید حسن خمینی(!!!)، علوی بروجردی، مهدی هادوی، میر سید محمد یثربی، و... به عنوان گزینه های احتمالی مرجعیت در آینده نام میبرد. 🔻برخی جریان ها و گروهک های خاص حوزوی دیگری نیز با ایت الله سازی و مرجع سازی، به دنبال طرح برخی از افراد نه چندان خوش نام در سطح مرجعیت هستند! 🔻 بعید نیست که این اقدامات، تلاشی برای برجسته سازی یک طرز تفکر خاص در حوزه علمیه برای دستیابی قدرت مرجعیت در آینده باشد. 🔴پ.ن. یادش بخیر، نقل است که زمانی آیت‌الله‌العظمی (حفظه الله) در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم قم در صبح چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ فرموده بودند: ⛔️«کار به جایی رسیده که بعضی‌ها یک جفتک می‌اندازند آیت‌الله می‌شوند، یک جفتک دیگر می‌اندازند آیت‌الله العظمی می‌شوند»!⛔️ 🔻حکایت امروز در حوزه های علمیه، چیزی شبیه همین "تشبیه حضرت آیت الله" است! روشن است که حضراتی که نامشان مطرح است، اگر موافق این کارها و این حرفها نیستند، باید موضع بگیرند. @resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«کاش که همسایه ما می شدی» حجت الاسلام شهرستانی در دیدار آقای بطحایی وزیر آموزش پرورش در جای از صحبت های خود بیان داشته‌اند که: «متاسفانه در خانه‌های خود نشستیم و فقط انتقاد می‌کنیم». در نگاه اول جمله ایشان خوب و انتقادی بجا، به نظر می رسد اما اگر دقیق تر به شان نزول این جمله نگاه کنیم، باید به ایشان عرض کرد چه اشکالی دارد افرادی که شغل و کاری ندارند انتقاد داشته باشند؟! مگر غیر از این است که از بین همین انتقادهاست که می شود ضعف کارها و برنامه هایمان را بهتر بشناسیم. همچنین باید گفت که جناب حجت الاسلام شهرستانی شما به عنوان نماینده حضرت آیت الله العظمی سیستانی (حفظه الله) با در اختیار داشتن این همه منابع مالی وسرمایه چه برنامه های برای رفع خانه نشینی و بیکاری همین افراد خانه نشین انجام داده اید؟ آیا نباید به اندازه ای که شرع اجازه تصرف در وجوهات میدهد فکری به حال معیشت، مسکن طلاب کرد؟ آیا شما برای حل مشکلات این افراد خانه نشین تلاشی کرده اید؟ ضمناً شما به عنوان کسی که خانه نشین نیستید و دارای جایگاه می باشید چرا تا کنون نسبت به برنامه های دولت از برجام و fatf گرفته تا سایر مشکلات اقتصادی که منشا همه آنها عدم تدبیر و مدیریت صحیح دولت می باشد هیچ موضع و انتقادی نداشته اید؟! حال سؤال این‌ست اگر قرار باشد افرادی چون حضرتعالی که دارای جایگاه، شغل و منابع مالی هستید هیچ دغدغه ای نسبت به حل مشکلات موجود کشور نداشته باشید و از دولت مسقتر هم بخاطر همفکر شما بودن انتقادی نداشته باشید، همچنین افراد بیکار وخانه نشین هم انتقادی نکنند به جرم بیکار بودن (که دلیل اصلی آن خود دولت می باشد) پس چه کسی باید انتقادی نسبت به شرایط و وضع موجود داشته باشد به نظر شما تکلیف چیست؟ جناب حجت الاسلام شهرستانی «کاش که همسایه ما می شدی؛ تا متوجه شوید که دلیل خانه نشینی و مشکلات مردم چیست!». بی تردید حق طبیعی هر ایرانی است که انتقادات و پیشنهادات خود را به صورت منطقی و مؤدبانه بیان کند و انتظار داشته باشد که مسئولان و متولیان در هر رده به این نظرات توجه کنند و خود را به عنوان خدمت‌گزار مردم، در مقام پاسخ‌گویی بدانند. 18/12/97 @resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📛 #مغالطه_خلط_عمدی میان #حوزه_انقلابی و #حوزه_حکومتی! 👇👇👇
📛 میان و ! ✔️ شخصی بنام صادق مهراب نیا (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی) در یادداشتی در شبکه اجتهاد مدعی شده است: "درصد کمی‌ خوا‌هان این هستند که حوزه حکومتی شود!" 🔻نامبرده که سابقه نگارش مطالبی از این دست علیه حوزه انقلابی را در کارنامه خود دارد، بدون اشاره به اینکه چه کسی تاکنون از ضرورت حکومتی شدن حوزه سخن گفته، به نقد عنوان تخیلی خود پرداخته است! به بیان دیگر، خواسته شعری بسراید، اما قافیه بر او تنگ آمده و قافیه از جیب مبارک ساخت و به نقد آن پرداخته است! 🔻حقیقت آن است که آنچه تاکنون گفته شده و بزرگان حوزه و نظام به دنبال آن هستند "ضرورت انقلابی ماندن حوزه" و تاکید بر "مناسبات حوزه و نظام اسلامی" بوده و هیچ کس سخن از حوزه حکومتی و ضرورت حکومت شدن حوزه سخن به میان نیاورده است. 🔻مهراب نیا، ضمناً به نقش در جلوگیری از #سازی جریان های خارجی و داخلی و نقش انقلابی جامعه مدرسین از ورود افراد نااهل به حوزه مرجعیت، نیز اشاره کرده و به تخطئه آن پرداخته است! و در این میان به عنوان فرد شاخص و انقلابی جامعه مدرسین، حضرت آیت الله یزدی(دامت برکاته) اشاره و چنگی نیز رو روی ایشان کشیده و ا اینکه این فقیه انقلابی، از ضرورت حمایت مراجع از نظام سخن به میان آورده، گلایه کرده است! 🔻او همچنین با کنایه به نیز طعنه می زند و مدعی می شود: "امام خمینی تا هنگامی که زنده بودند، دفترشان بیشتر شبیه به دفتر یک مرجع تقلید بود تا دفتر یک رهبر سیاسی"! 🔻محراب نیا در توهمی دیگر مدعی می شود بین مردم و روحانیت لجاجتی وجود دارد و این لجاجت ناشی از حکومتی شدن حوزه می باشد! 🔴پ.ن. جناب مهراب نیا و دوستانش، ظاهرا دل پری از جریان انقلابی حوزه دارند و تلاش می کنند همچون دولتمردان مطلوبشان در دولت اعتدال! مشکلات را بر گردن دیگری بیندازند! این در حالی است که خواسته مردم از حوزه های علمیه، نه کناره گیری از امور اجتماعی، که حضور به هنگام در امور کشور و ارائه برنامه و نرم افزاهای لازم برای اداره دینی جامعه می باشد. @resalathozehenghelabi