eitaa logo
رحا مدیا
7.1هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
168 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 دشمنی امروز با جمهوری اسلامی، مانند دشمنی با بعثت پیامبر در صدر اسلام است 🔻 رهبر انقلاب، در دیدار به مناسبت عید مبعث: 🔹️ پیامبر، کامل‌ترین و جامع‌ترین و ماندگارترین بعثت‌هاست. امروز هم، «بعثت» در حال انجام است. وقتی قرآن را می‌خوانید و برانگیخته می‌شوید، یا وقتی ملت ایران که پشت امام(ره) قرار می‌گیرد و سختی را تحمل می‌کند و یک بنای پوسیده‌ی چندهزارساله را به‌هم می‌ریزد و بنای اسلامی تأسیس می‌کند، ادامه‌ی بعثت است. 🔸️ آن کسی که امروز با «جمهوری اسلامی» دشمن است، مثل همان کسی است که در صدر اسلام با «بعثت پیامبر» دشمن بود. 🔹️ بعضی می‌گویند دشمن‌تراشی نکنید؛ نه! ما دشمن‌تراشی نمی‌کنیم، حرف اسلام را می‌گوییم، به‌خاطر همین، دشمنی ایجاد می‌شود. آمریکا از شما می‌خواهد از اسلام دست بردارید. مثل هم همین را می‌خواهند. در این مصاف توحید و طاغوت، آن که خداوند متعال مقدر کرده پیروز شود، جبهه‌ی حق است. 🔺️ یعنی شما ملت ایران اگر حرکت خود را ادامه دهید قطعاً بر دشمنان خود پیروز خواهید شد، . ۹۸/۱/۱۴  @resalathozehenghelabi
🔴و خبری که بسیار تکان دهنده بود⭕ رژیم صهیونیستی عضو دائم FATF شد و سایت fatf رسما در سایت خود آنرا تایید کرد. 🔹رژیم صهیونیستی و آمریکا با حق وتوی خود، ایران را برای همیشه در لیست سیاه FATF حفظ خواهند کرد و دولت فقط با پذیرش دستورات آنها اطلاعات مالی ونظامی خودراتقدیم دشمن خواهدکرد. ▫️نقش و اصرار برای پذیرش FATF جای بسی سوال است. @resalathozehenghelabi
💠زی طلبگی و مردمی بودن ائمه جمعه 🔶امام خمینی ره : منسب امامت جمعه یعنی منسب تماس روحانیت با ملّت. 4/8/1362 🔶امام خامنه ای : دستگاه امامت جمعه دستگاه طلبگی و آخوندی است، دستگاه اداری نیست. 14/10/1394 یکی از بایسته های ائمه جمعه از منظر رهبرمعظم انقلاب لزوم رعایت زی طلبگی و محشور بودن با مردم و مستضعفین و محرومین می باشد ، متاسفانه سال هایی که گذشت، تذکرات زیادی از سوی مومنین و آحاد مردم نسبت به این موضوع داده شد، ظاهر زندگی فردی، دفتر کار، وسیله نقلیه، رفتار اطرافیان، حضور در فعالیت های اقتصادی ، برخورد آمرانه و غیر طلبگی، دوری از مردم و... از جمله مواردی بوده است که در صورت بی تفاوتی ائمه جمعه به آن، ممکن است خدایی ناکرده نگاه مردم را تغییر دهد و حتی آن دسته از ائمه جمعه ی محترمی که این امور را رعایت می کنند در نگاه کلی زیر سوال می روند. یکی از گرفتاری های نظام اسلامی، توصیه پذیری و حتی انقیاد برخی مسئولین و متاسفانه معممین از قدرت طلبان و زر سالاران در سطح کشور می باشد و امام راحل و رهبر انقلاب در موارد پر شماری مسئولان را از این انحراف بزرگ بر حذر داشته اند، اینکه در برخی شهر ها صف اول نماز جمعه را کسانی تشکیل دهند که رابطه ای جز رابطه ی اقتصادی با نمازجمعه ندارند و برخی شان به غیر از روز جمعه نماز نمی خوانند، موجب انتشار یأس و دلسردی عمومی خواهد شد و مردم را از اطراف امام جمعه پراکنده می کند.  @resalathozehenghelabi
✅ کمک ۳۵۰ میلیون تومانی آیت الله العظمی مکارم به سیل‌زدگان ⚠️مردم به اندازه توان خود کمک کنند ⭕️ این مردم واقعا مظلومند؛ انسان وقتی صحنه‌ها را می بیند، ناراحت می شود؛ بنده وقتی برخی صحنه ها را دیدم، گریه ام گرفت؛ امیدواریم صدای ما به گوش همه برسد و مردم کمک کنند. ما باید خودمان را جای سیل زدگان بگذاریم. 🔹بنده بارها اعلام کرده ام که از کل وجوهات میتوان برای کمک به سیل زدگان استفاده کرد؛ همچنین مردم می‌توانند از ردّ مظالم یا زکات هم برای کمک به سیل زدگان استفاده نمایند.  @resalathozehenghelabi
آیت‌الله نوری همدانی: 🔹مردم و مسؤولان تا حد توان به هر طریق ممکن به کمک سیل‌زدگان بشتابند. 🔹دولت هرچه سریع‌تر خسارت سیل‌زدگان را پرداخت کند. 🔹همه در برابر آسیب‌دیدگان مسئولیم.  @resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_هفتم برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پی
💠مفهوم شناسی سکولاریسم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. 🔶سیر تحول تاریخی سکولاریسم از جمله پیشگامان سکولاریسم در قرن چهاردهم، دانتی 1321-1265و پتر ارک 1374-1304هستند. دانتی کاتولیک مذهب بود، اما منبع حقیقت را در خارج از حوزه مسیحیت می جست. وی در قصیده ای طولانی به تمسخر جهان آخرت پرداخت. پتر ارک، که اهل ایتالیا بود، در قصیده ای به مادیگرایی و اومانیسم اظهار دلبستگی کرد (1) . روحیه نوزایی نیز در این قرن از ایتالیا آغاز گشت. در سال های پایانی این سده در چین کاغذ اختراع شد .از سوی دیگر، در این قرن کوشش بسیاری برای کشف مناطق جغرافیایی صورت گرفت. پرتغالیان به راهنمایی اخترشناسان اسلامی و یهودی، نخستین کاشفان بودند. واسکودوگاما در سال 1497دماغه نیک را کشف کرد و به هند رسید و کریستف کلمب نیز در سال 1492به جزیره باهاما رسید. این کشفیات منجر به شکل گیری استعمار در مناطق جدید گردید و موجب گشت که جامعه بسته اروپا به مناطق دیگری راه یابد و زمینه تحولات جدیدی از جمله فرهنگ جدید فراهم شود (2) به این ترتیب، نهضت نوزایی در قرن چهاردهم و پانزدهم از ایتالیا آغاز گشت و حاملان فکری آن، بخصوص در قرن پانزدهم، مدعی بودند که دین تنها پاسخگوی مشکلات و نیازها نیست. یکی از زمینه های شکل گیری سکولاریسم در این زمان، اهتمام بیش از حد به علوم انسانی، مانند لغت، شعر، تاریخ و ادب، است. هدف این کار تبیین رابطه انسان ها با یکدیگر و ایجاد تفاهم در جهت ایجاد جامعه برتر بود. بدین سان، محور تمدن الهی بر انسان متمرکز گردید، در حالی که محور علوم الهی تبیین رابطه انسان با خداوند است (3) قدرتمندی دولت های بزرگ در قرن پانزدهم، که مرهون کشف باروت و تحولات سریع سیاسی و فرهنگی بود، از زمینه های مهم شکل گیری سکولاریسم است. این امر موجب سقوط دستگاه پاپ و تضعیف اشراف ملوک الطوایفی گشت .آشنایی بیش تر و عمیق تر اروپاییان با فرهنگ عهد کهن - یعنی مبانی فکری و معرفتی یونانیان - نفوذ تفوق آمیز آن بر طرز تفکر مردم و بخصوص طبقه راهبر، موجب شکل گیری نهضت روشنگری در این قرن گردید(4) 📚منابع: (1) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار. (2) دامپی یر، تاریخ علم،(1371)، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، سمت، تهران. (3) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار. (4) موسکا ،گائتانا و گاستون بوتو(1370)، تاریخ عقاید و مکتب های سیاسی، ترجمه حسین شهیدزاده، چاپ دوم، مروارید، تهران. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
🖼 علمی که ظلمت است! خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از این‌که ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند! باید گریه کند! حالا گیرم از لحاظ فقاهت و لم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست جهل است. نور نیست ظلمت است. و الا اگر نور بود اول خود این نوع افراد را هدایت میکرد. 🚩رحا: معلوم نیست تا کی بیانات ارزشمند و نورانی امام جامعه که نظیر او نیست و همچون خورشیدی هدایتگر ظلمات حاکم بر اذهان و جوامع است باید مغفول بماند. این آرامش و امنیتی که حوزه های علمیه و علما و فضلا در سایه آن مشغول تدریس و تحصیل و تذهیب هستند نعمتی است که در سایه سار ولایت نصیب گشته و هر نعمتی هم از آن سوال می شود که چگونه و در چه راهی از آن استفاده کردیم؟ آیا تیشه به ریشه اسلامیت نظام زدن، تیشه به ریشه ولایت زدن و آب در آسیاب دشمن ریختن، حق این نعمت بزرگ است؟ حاشا که علمهایمان جهل و فقاهتمان ظلمت نشود! @resalathozehenghelabi
آیا در رسانه جایز است؟ 🖋 هادی چیت‌ساز 👇👇👇👇👇
آیا در رسانه جایز است؟ 🖋 هادی چیت‌ساز ⚠️انتقاد از روحانیت قطعا جایز، بلکه واجب است. روحانیت، سازمانی است که در عمر هزارساله خود، شریف ترین انسان‌ها و رهبران اجتماعی را به خود دیده است، اما با این حال، خالی از اشکال و انتقاد نیست. امامان انقلاب نیز از منتقدان این سازمان هستند. حضرت امام(ره) در منشور روحانیت رویکرد انتقادی و سازنده به روحانیت دارند. پس انتقاد بر دیگران عیب نیست. ⚠️اما انتقاد سازنده و دلسوزانه، نه هر نوع نقدی با هر روشی. انتقاد آداب خود را دارد. انتقاد غیر از تخریب و ضربه زدن است. انتقاد غیر از مسخرگی و لودگی است. انتقاد یعنی نقطه ضعف را در کنار نقطه قوت دیدن و برای رفع آن پیشنهاد دادن. ⚠️در دنیای سینما و رسانه، انتقاد یعنی نقطه قوت و ضعف یک جریان یا شخصیت حقوقی را در کنار هم به نمایش گذاشتن. مانند فیلم‌های «ابوالقاسم طالبی» که هر دو چهره خوب و بد در کنار همدیگر هستند. در «قلاده‌های طلا» دو پلیس خیانت می‌کنند و باعث آشوب‌های بعدی می‌شوند، اما فرمانده اصلی و سایر پلیس‌ها صادقانه خدمت می‌کنند. در «یتیم‌خانه ایران» نیز دو چهره از روحانیت نمایش داده می‌شود: اولی آخوند انگلیسی که طرفدار سیاست‌های انگلیس است، و دومی نماینده مراجع که طرفدار مردم و ضد سیاست‌های انگلیس است. ⛔️اما در کنار انتقادها، با سه نوع غرض‌ورزی در نمایش انتقاد مواجهیم: ۱. نمایش یک چهره و نپرداختن به سایر چهره ها؛ بدیهی است اگر فقط یک چهره هرچند با رویکرد انتقادی نمایش داده شود، سایر چهره‌ها و شخصیت‌ها نفی نمی شوند. اما از بدیهیات رسانه این است که اگر رسانه به چهره ای بپردازد، مهم می‌شود و بقیه مسائل و چهره‌ها از اهمیت می‌افتند. به سخن دیگر، نمایش چهره خاص از اقلیت یک صنف و پردازش آن، معنایش سرایت دادن این چهره به اکثریت صنف است. ۲. نمایش حماقت و کودنی؛ این نمایش دیگر به معنای انتقاد نیست، که همان لودگی است؛ مانند گریم متفاوت، دیالوگ های غیر مؤدبانه و رفتارهای زننده ای که دور از شئون اجتماعی مردم است. دویدن های خنده دار، شوخی‌ها و خنده های غیر مؤدبانه، رانندگی بد و کلمات دوپهلو، از این قبیل هستند. ۳. بدسلیقگی در انتخاب بازیگر؛ انتخاب بازیگر، یکی از هنرهای کارگردان است. معمولا آینده بازیگر، از گذشته‌اش وام می‌گیرد و بازی‌های قبلی، تعیین کننده نقش‌های آینده هستند. اوج این نکته در پر رنگ شدن چهره‌ای مثل طنز در بازیگر است. پر واضح است اگر بازیگری در طنز شناخته شود، سایر نقش‌هایش اگر جدی هم باشند، نمایشی طنزگونه خواهند داشت. همین که مخاطب تصور کند «اکبر عبدی» یا «حمید لولایی» آخوند شدند، کافیست خودش را برای دیدن تمسخر روحانیت آماده کند. ⚠️در سریال «نون خ» که یکی از نقش‌های اصلی روحانی است، هر سه غرض‌ورزی وجود دارد. بازیگر نقش روحانی، «هومن حاج عبداللهی» است که یک چهره معروف طنز است که مخاطب را آماده شوخی‌های تند و تیز می‌کند. از سوی دیگر، حاج آقا در کنار آخوندی، داور و وکیل است. واقعیت آن است که تعداد روحانیونی که داور باشند، از میان ۲۰۰ هزار روحانی به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. پس انتخاب چهره داور برای روحانی، با واقعیت روحانیت سازگار نیست، چه رسد به اینکه نقد شود. جالب آنکه بسیاری از صحنه های طنز سریال، داوری های حاج آقا است که نمایش حماقت و کودنی در رفتار و گفتار است مثل کارت قرمزهای زیاد، دویدن های مسخره و اشتباهات داوری بزرگ. اشکال بزرگتر آنکه چهره این روحانی، به عنوان تک چهره از روحانیت نمایش داده می‌شود و این ذهنیت را برای مخاطب می‌سازد که اکثر روحانیون حتی از داوری یک مسابقه برنمی‌آیند چه رسد به سایر فعالیت‌های اجرائی، یا رفتارهای احمقانه‌ای دارند و دغدغه‌هایشان فوتبال و اموال دیگران است. ⛔️با این اوصاف، آیا سریال «نون خ» را مصداق یک طنز فاخر بدانیم، یا مصداق لودگی و تخریب روحانیت؟ @resalathozehenghelabi
محرمانه ✳️ منظور رهبری از خطاهای انقلاب چیست؟ 🔴 رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم به آمادگی انقلاب اسلامی برای #تصحیح_خطاها اشاره فرمودند؛ اما منظور ایشان از خطاهای انقلاب چیست؟ #کانال_محرمانه 👇👇👇👇👇👇
محرمانه 🔆امام خامنه‌ای در بیانیه گام دوم، انقلاب را آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش اعلام فرمودند. صبح روز بعد از انتشار این بیانیه، برخی از روزنامه‌ها با غفلت از متن کامل و روح بیانیه، به برجسته‌سازی این بخش پرداختند و حتی برخی از آنان، پسوند آن عبارت را هم مورد توجه قرار ندادند و تجدیدنظرناپذیری و اهل انفعال نبودن انقلاب را به حاشیه بردند. 🔅به عقیده برخی از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی با توجه به جملات پس از «انقلاب… آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است.» به معنای فاصله گرفتن و عبور از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیست. 🔅امام خامنه‌ای در ادامه خاطرنشان می‌فرمایند که «... به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف‌های بی‌عمل می‌شمارد، اما به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایمان که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.» 🔅یکی از خطاهای انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب نیز بدان اشاره فرموده‌اند و حتی خود را هم در رقم خوردن این خطا، سهیم می‌دانند، موضوع است. 🔻ایشان در سال ۱۳۹۱ در سفر به استان خراسان شمالی فرمودند: 🔅یکی از خطاهایی که خود ما کردیم - بنده خودم هم در این خطا سهیمم - این مسأله تحدید نسل از اواسط دهه‌ ۷۰ به این طرف باید متوقف می‌شد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ ۷۰ باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیم‌اند، خود بنده‌ حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد». 🔅محدود کردن نسل، برای کشور ما یک خطر بزرگی است. ما در منطقه‌ خطر مبالغ زیادی پیش رفتیم، باید برگردیم؛ می‌توانستیم جلوی این کار را بگیریم، نگرفتیم. آنچه که متخصصین و کارشناسان، با نگاه‌های علمی، با دقت علمی بررسی کرده‌اند، ما را به این نتیجه می‌رساند که با این روند کنونی، کشور در آینده دچار مشکل فراوان خواهد شد؛ کشور دچار پیری عمومی خواهد شد. این تحدید نسل، چیز بدی است. 🔅یکی دیگر از خطاها یا اشتباهاتی که امام خامنه‌ای بدان اشاره فرموده‌اند، در خصوص به وزیر خارجه دولت یازدهم با وزیر خارجه آمریکا بود. 🔻ایشان ۲۲ مرداد ماه سال جاری در دیدار با اقشار مختلف مردم، فرمودند: 🔅در قضیه برجام، بنده کردم، اجازه دادم که وزیر خارجه‌ ما با آن‌ها صحبت کند، ضرر کردیم. 🔺دو مورد خطای فوق که از سوی امام خامنه‌ای بیان شده است، نشان می‌دهد که خطاهای صورت گرفته در تضاد با ارزش‌های انقلاب اسلامی نیست. 🔅ایشان ضمن اینکه بیان می‌فرمایند انقلاب اسلامی آماده تصحیح خطاهای خویش است، مسئولان، نخبگان و خواص جامعه را هم در سه دهه گذشته از رقم زدن خطا برحذر داشته‌اند. به طور مثال امام خامنه‌ای در مرداد ماه سال ۸۸ تاکید فرمودند که «در شناخت دشمن خطا نکنیم.» 🔻امام خامنه‌ای همچنین مسئولان را از خطای محاسباتی برحذر داشته‌اند و فرموده‌اند: 🔅دشمنان انقلاب و اسلام سعی می‌کنند با واقعیت‌سازی و واقعیت‌نمایی، مسئولان و مردم را دچار خطا در محاسبات کنند… اگر اسیر این واقعیت‌نمایی شویم و در محاسبه‌ توان خود و یا دشمن خطا کنیم، راه را اشتباه خواهیم رفت. 🔅گوشزدهای رهبری در مورد دوری از خطا نیز برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است تا نشان دهد که انقلاب اسلامی به اصول خود به شدت پای‌بند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به شدت حساس است/مشرق  @resalathozehenghelabi
💢من اگر می‌توانستم خودم در صحنه برای کمک رسانی به زدگان حاضر می‌شدم ✔️آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار اعضای ستاد مردمی کمک رسانی به سیل زدگان: 🔹همه باید عرض وجود کنند. زن و مرد ندارد. دنیا باید این گره گشایی و نوع دوستی مسلمانان و شیعیان را ببیند. 🔹کار شما بسیار مهم است.یک امتحان بزرگ است.هویت دینی،اسلامی و انسانی خود را نشان دهید.اولین کسی که از این خدمات و زحمات شما خوشحال می شود حضرت ولی عصر (عج) است. 🔹من اگر می‌توانستم خودم در صحنه برای کمک رسانی به سیل زدگان حاضر می شدم.وضعیت خیلی سخت است. هر چه کوتاهی شود برای ما ننگ و عیب است. 🔹کمک‌های شما باید مناسب و در شان نام قم باشد.بعدها در تاریخ خواهند نوشت مردم قم برای کمک به سیل زدگان چه کردند.  @resalathozehenghelabi