✳️ جستارهای قرآنی رحیق
▪️شش. تنها واقعيّت هستي، خودِ خداوند مي باشد و چون فرض شد دو خداوند، دو ذات متباين، دو علم متشاكس، د
#سرچشمه 26
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔰برخي از انحاء تفسير قرآن به قرآن عبارت است از:
▫ 7. گاهي آيات هماهنگ تفسيري، نسبت به يك ديگر پيوند تصوري يا تصديقي از جهت تحليل مبادي فهم ندارند تا به وسيلهي آيه اي معناي آيهي ديگر روشن شود؛ بلكه با هم پيوند ترتيبي و تاريخي دارند؛ مانند آنكه از انضمام يك آيه به آيهي ديگر، معلوم مي شود كه كدام آيه قبلاً نازل شد و كدام آيه بعداً فرود آمد. كدام آيه در مكه و قبل از هجرت نازل شد و كدام آيه در مدينه و بعد از هجرت فرود آمد.
البته با بررسي شواهد تاريخي كه از انضمام دو آيه به دست مي آيد، مفاهيم تفسيري تازه اي بهرهي مفسّر خواهد شد؛ ليكن نتيجهي انضمام مزبور پي بردن به يك مطلب خارجي و آن ترتيب تاريخي نزول آيه هاست؛ نظير آنچه از انضمام آيه (... أو يجعل اللّه لهن سبيلاً)[ سورهي نساء، آيهي 15.]و آيهي (...فاجلدوا كلّ واحد منهما مائة جلدة...)[ سورهي نور، آيهي 1.]استفاده مي شود؛ زيرا گذشته از آنكه معلوم مي شود آن «سبيل» كه در سورهي نساء بازگو شدْ چيست، روشن مي شود كه سورهي نور بعد از سورهي نساء نازل شد يا لا اقل اين بخش از سورهي نور بعد از آن بخش معيّن از سورهي نساء فرود آمد.
🌿🌿🌿
▫ 8. گاهي آيات مُنسجم تفسيري نسبت به همديگر پيوند مفهومي ندارند تا مبادي تصوري يا تصديقي يكي از آنها توسط ديگري حلّ شود، چنان كه در قسم هفتم به آن اشاره شد؛ بلكه نَضْد و چينش ويژه در قوس نزول از مبدأ جهان يا در قوس صعود به طرف غايت و نهايت عالم كه همان مبدأ نخست مي باشد، از انضمام آنها به يك ديگر به دست مي آيد؛ يعني مراتب صدور فيض از خداوند معلوم مي گردد و مراحل برچيدن نظام كيهاني در بازگشت آدم و عالم به سوي خداوند روشن مي شود.
مثلاً در برچيدن نظام سلسلهي جبال، از انضمام آيات مربوط به آن، شايد بتوان استنباط كرد كه در اشتراط ساعت و علامت قيامت، جريان برطرف شدن كوهها از كجا شروع مي شود و به كجا ختم مي شود و چه ترتيبي بين كثيبِ مهيل[سورهي مزمل، آيهي 14.]، عِهْنِ منفوش[سورهي قارعه، آيهي 5.]، قاع صفصف[سورهي طه، آيهي 106.]و سرانجام سراب شدن كوهها خواهد بود؛ (و سُيّرتِ الجبالُ فكانت سراباً).[ سورهي نبأ، آيهي 20.]
وبالاخره، گاهي از انضمام آيات مثاني و هم آوا مطلب عميقي استنباط مي شود كه قاطبهي كارشناسان تفسيري كه در كوي علوم و مفاهيم قرآني اعتكاف كرده و از آن برزن هجرت نكرده اند، در ساحت چنين قرائت تفسيري و چنان تفسير قرآن به قرآن مجدداً به احترام خود قرآن جذب شده و شاكرانه در پيشگاه چنين برداشت بي سابقه اي سجدهي تعظيم مي نمايند؛ البته چنين فوز و فيضي بسيار نادر و فقط در خباياي مسطورات قلميْ مكنونانه و مكتومانه براي عاكفان حَرَم وحي و طائفان حريم الهام و راكعان كوي عترت و ساجدان سكوي ولايت جلوه مي نمايد: «اهل نظر معامله با آشنا كنند».
البته چنين تعامل و تعاطي كه بين آيات قرآن كريم است، بين آيات و روايات و بين خود روايات با هم برقرار است كه اگر چنان احاطه اي بهرهي مفسّر گردد، آنگاه دُنّو و اقتراب به خاستگاه كلام الهي نصيب او خواهد شد.
جريان ارجاع احاديث بعض به بعض، به عنوان يك اصل قطعي معقول و مقبول نزد محدثان، فقيهان و عالمان به علم حديث مي باشد و به زاويه اي از اين مطلب مرحوم صاحب جواهر به آن اشاره كرده و فرمود: «سخنان همهي آنان به منزلهي سخن واحد است و همهي آن ذوات مقدّس به منزله متكلم واحدند؛ لذا كلمات آنان يك ديگر را تفسير مي نمايد».[ جواهر الكلام، ج 26، ص 67.]
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 65
#مثل
#مجاهدان #بیع #تجارت #رستگاری #بهشت #سبیل_الله #مومنین #وعده #حق #بشارت #شهادت
🔅🔅🔅
⏪ مَثَل تجارت مجاهدان 1
(إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اءَنفُسَهُمْ واءَمْوَا لَهُم بِاءَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَلةِ وَالاْنجِیلِ وَالْقُرْءَانِ وَمَنْ اءَوْفَی بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَذَا لِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ) . (توبه / 111)
((خداوند جانها و اموال مؤ منان را می خرد که (در برابرش ) بهشت برای آنان باشد ؛ (به اینگونه که ) : در راه خدا پیکار می کنند ، می کشند و کشته می شوند ؛ این وعده حقی است بر خدا ، که در تورات و انجیل و قرآن آمده و چه کسی از خدا به عهدش وفادار تر است ؟ ! اکنون بشارت باد بر شما به داد و ستدی که با خدا کرده اید ؛ و این است آن پیروزی بزرگ )) .
حق خرید از مؤ منان خوش سرشت
جان و هم اموالشان را بر بهشت
این به تحریص است از بحر جهاد
و رنه مال و جان هم او بر بنده داد
عبد مملوکی که خود معدوم بود
از وجود و بود خود محروم بود
مالک مطلق مر او را بود داد
نی به سود خود که محض جود داد
چیست او را تا که بفروشد به حق
هر دمی باشد به فیضی مستحق
گر که آنی قطع فیض از وی شود
نیست موجود او دگر لا شی ء شود
لطف دیگر بود گفت ار(163) ذوالجلال
می خرم از بندگانم جان و مال
می دهم جنّت مر ایشان را عوض
دادن جنّت بر ایشان بُد غرض . . .
نفس باشد مایه صد شر و شور
مال هم اسباب طغیان و غرور
گفت می کن این دو فاسد را فدا
در رهم بستان بهشت اندر جزا
چون خرد او آنچه کان ملک وی است
هرکه نفروشد نه در سلک وی است
در ره حق می کنند از جان قتال
می کشند و کشته گردند آن رجال
وعده حق داده است ایشان را بر آن
وعده حق است ثابت بی گمان
هست در تورات و انجیل این خطاب
هم به قرآن وعده یعنی بر ثواب
کیست وافی تر به عهد از شاه جود
شاد پس باشید بر آن بیع و سود
شاد یعنی بر شری و بیع خویش
که به او گردید این سود از پیش
هست این بیع نکو بهر شما
رستگاری بزرگ از ذوالعطا(164)
===============================
کلمه ((بود)) اوّل در مصراع دوّم به معنای هستی است .
163- ((اَرْ))، مخفّف اگر است .
164-تفسیر صفی ، ج 1،ص 448 449.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 مهد عاطفه
🔸 کودک در این هفت سال که در آغوش است فقط #عاطفه می فهمد. چرا می گویند نزن؟ چرا می گویند این امیر است و مأمور نیست؟ برای اینكه در تمام شبانه روز این دارد درس عاطفه یاد می گیرد. كشور را، جامعه و مملكت را عاطفه می گرداند. اینكه می گویند سنگ روی سنگ بند نمی شود از همین جاست.
🔸 مگر هر كسی در هر سنی می تواند درس یاد بگیرد؟! درس خواندن هم سنی دارد. وقتی آدم سنش بالا آمد نه حوصله گوش دادن دارد نه حالت ضبط دارد. سن فهمیدن و تحقیقات علمی هم محدود است، #سن_عاطفه هم محدود است، این هفت ساله دوران #تخصص_در_عاطفه است كه در تمام اعضا و جوارح این مِهر جایگزین می شود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#روز_جهانی_کودک
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1387/07/25
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۲ ـ ۶۰ #سوره_کهف
💢قصه حضرت #موسی و حضرت #خضر علیهماالسلام
#سالک الی #اللّه باید از قصه حضرت #موسی و خضر علیهماالسلام برداشت های زیر را استفاده کند:
۱ ـ باید اول در پی #تحقیق از #استاد و کسی که او را به #رشد و #کمال برساند، آن قدر حرکت کند تا #خسته شود. این به خاطر آن است که بعدها قدر این زحمتش را بداند و استاد را به آسانی از دست ندهد.
۲ ـ نشانه ای، به هر وسیله ای که ممکن است از جانب خدای تعالی برای #حقانیت استاد بجوید، تا مطمئن شود.
۳ ـ باید در مقابل #استادش چون و چرا نداشته باشد و هر چه او می کند و یا به او #دستور می دهد عملی نماید.
۴ ـ اگر روی #عادت یا به خاطر #تعلیمات گذشته، ایرادی به #استاد گرفت، فوراً عذر خواهی کند.
۵ ـ زیاد #اشتباه نکند تا بخواهد زیاد #عذر خواهی کند که فرموده اند #مؤمن گناه نمی کند تا بخواهد عذرخواهی کند.
۶ ـ #سالک الی #اللّه باید از #اعمال و #رفتار و گفتار استادش #درس بگیرد و خود را مانند او و طبق دستور او بسازد و #تربیت کند.
۷ ـ #سالک الی #اللّه باید خیرخواه #صالحین و #مؤمنین باشد و نگذارد اموال #ایتام و #فقراء از بین برود.
۸ ـ #سالک الی #اللّه باید با #مردم ولو آنکه به او #مهربانی نکنند، با #شرح_صدر برخورد کند و به آنها کمک نماید.
۹ ـ #سالک الی #اللّه با تعلیماتی که این سوره به او می دهد، استقامت را بفهمد و #تجربه کند و همیشه در مقابل #استاد و دستورات او #استقامت داشته باشد.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مقاله 24
#قرآن_شناسی
#قرآن
#روان_درمانی
💢تاثیر آوای قرآن بر #استرس و اضطراب
آدمی به عنوان پیچیده ترین موجود، دارای نیازهای متعدد و متنوعی است . او سراپا نیازمند آفریده شده و همه ی زندگی او را نیاز دربرگرفته، و دین گل سرسبد نیازهای اوست . ریشه ی احساس به دین، ژرف و عمیق است واین احساس یک وابستگی مطلق است .
به دیگر سخن، انسان #گرایش و کشش های دائمی به سوی #آفریدگار خویش دارد و زمزمه ها، طلب ها، راز و نیازهایش نیز برخاسته از آن کشش هاست . عبادت تجلی خواست روحی بشر است و منظومه ی عبادات نیز شکل دادن و قالب ساختن برای آن حقیقت و تجلی فطری است که در عمق فطرت انسان وجود دارد .
آدمی قادر نیست از قلمرو راز و نیاز بگریزد، انسان ممکن نیست که خود را نیازمند خداوند احساس نکند . اگر احساس کرد که در زندگی او خدایی نیست، مثل مگس های خشک پاییزی می شود که به محض این که به شیشه می خورد، بی صدا می میرد . یکی از نیازهای بشر، #گوش دادن به کلام خداوند است . حتی آوای دل نشین #قرآن نیز دردهای او را تسکین می دهد و نیازش را برمی آورد .
#مقاله ی حاضر، از چکیده ی سه تحقیق پزشکی سخن می رود که در هر یک از آن ها، تاثیر آوای قرآن کریم در کاهش استرس و اضطراب بیماران مورد مطالعه قرار گرفته است .
🔰1 - بررسی میزان تاثیر آوای قرآن کریم بر کاهش سطح اضطراب قبل و بعد از انجام اقدامات تشخیصی و درمان
در چکیده ی تحقیق فوق که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و به سال هزارو سی صدو هفتادو شش صورت گرفت، آمده است: اضطراب، پدیده ی شایع عصر ماست، اما پیشینه ای به طول تمامی تاریخ دارد، و از این رو، همواره مورد توجه بوده است . با این وصف، اضطراب کم، برای حیات و زندگی روزمره لازم است، ولی قطعا اضطراب زیاد، آثار و زیان های جدی بر جسم و روان و روابط اجتماعی می گذارد، و در نتیجه، کنترل و مهار آن همیشه توصیه شده است . شاید به این علت در سال های اخیر، پژوهش گران تاکید و توجه زیادی بر روش های غیر دارویی کاهش اضطراب دارند، و در این راستا، در تحقیقات فراوان، تاثیر انواع موسیقی بر کاهش اضطراب، مورد ارزیابی قرار گرفته است . یکی از اقسام موسیقی، موسیقی ناشی از تلاوت آیات قرآن کریم است، این موسیقی عرفانی و دلپذیر، یکی از باشکوه ترین ابعاد اعجاز بیانی قرآن مجید است .
🔹هدف تحقیق، بررسی تاثیر آوای قرآن بر وضعیت استرس بیماران، قبل و بعد از اقدامات درمانی است . فرضیه ی تحقیق عبارت بود از این که آوای قرآن بر کاهش شدت اضطراب قبل و بعد از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی، موثر است . این طرح تحقیقاتی، یک مطالعه نیمه تجربی به شمار می رفت که جامعه ی آماری آن را کلیه بیماران بخش های داخلی و جراحی بیمارستان امام حسین ( علیه السلام) و امام خمینی ( رحمه الله) اصفهان تشکیل می داد . این بیماران قرار بود تحت یک نوع پروسه تهاجمی قرار گیرند . حجم نمونه در این مطالعه هشتاد نفر بوده اند که به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار داده شدند . در این تحقیق، برای کاهش اضطراب گروه آزمون، از بیست دقیقه آوای قرآن کریم با صدای اساتید بزرگ مصری و ایرانی که از بین آیات و سوره های مختلف انتخاب شده بود، استفاده گردید، و از طریق هدفون به استماع واحدهای بیمارستانی رسانده شد . اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار EPL6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، و نتایج زیر به دست آمد:
🔹در مرحله ی اول، کاهش اضطراب در دو گروه شاهد و آزمون محسوس نبود، در حالی که در گروه آزمون در مراحل دوم و سوم - قبل و بعد از انجام پروسیجر میزان اضطراب کاهش یافته، اما این کاهش در گروه شاهد مشاهده نشد و نیز، در بررسی علائم حیاتی در گروه آزمون، میزان فشار خون سیستول و تنفس تعدیل یافته، ولی تعداد نبض، و میزان فشار خون دیاستول در مقایسه با گروه شاهد، تغییر معنا داری نداشته است . هم چنین، عوامل دیگری مثل سابقه ی انجام پروسیجر، نوع عمل، سن، جنبش، سابقه ی استماع به موسیقی یا تلاوت آیات قرآن، تشخیص پزشکی و ... بررسی گردید، که هیچ کدام ارتباط معنی داری با کاهش سطح اضطراب نشان ندارند .
🔹 بنابراین، نتایج تحقیق نشان داد که فرضیه ی تحقیق درست و قابل اثبات است، یعنی این که آوای قرآن کریم بر کاهش سطح اضطراب بیماران قبل و بعد از انجام تشخیصی و درمانی تاثیر دارد .
🔰2 - میزان تاثیر آوای قرآن کریم بر کاهش میزان اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحی در بیمارستان های منت
تحقیق مذکور نیمه تجربی بود که به منظور بررسی میزان تاثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب بیماران، قبل از عمل جراحی قلب صورت گرفت . این پژوهش، در بخش جراحی قلب بیمارستان امام خمینی ( رحمه الله) تهران انجام یافت . هدف کلی پژوهش، تعیین میزان تاثیر آوای قرآن کریم بر اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی قلب بود . تعداد هشتاد نفر از بیماران با توجه به مشخصات نمونه انتخاب شدند .
👇👇👇
👆👆👆
🔹از این تعداد، پنجاه نفر در گروه آزمون تحت تاثیر متغیر مستقل گوش کردن به آوای قرآن کریم، از بعد از ظهر روز قبل، دو بار و هر بار پانزده دقیقه به آوای قرآن کریم گوش کردند، و سی نفر در گروه شاهد قرار گرفتند، که تحت تاثیر دخالت و مداخله ی پژوهشگر قرار نداشتند، و تنها از مراقبت های معمول بخش جراحی استفاده می کردند . اضطراب بیماران در دو گروه با بعد از ظهر روز قبل از عمل و صبح عمل با پرسش نامه ی اضطراب اسپیل برگر و چک لیست ثبت علائم حیاتی سنجیده شد، و در پایان نمونه گیری، میزان کاهش اضطراب گروه آزمون و شاهد مقایسه گردید . تجزیه و تحلیل یافته های آزمون آماری نشان از آن داشت که میزان اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی به تاثیر از آوای قرآن کاهش یافته است .
🔰3 - بررسی تاثیر آوای قرآن کریم بر کاهش میزان اضطراب بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه ی قلبی پژوهش مذکور، یک مطالعه ی نیمه تجربی بود که با هدف مطالعه ی تاثیر آوای قرآن کریم بر میزان اضطراب بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه ی قلبی یکی از بیمارستان های منتخب شهر تهران انجام شده است . تعداد نمونه های این پژوهش شصت نفر بوده اند که به صورتی تصادفی و با استفاده از قرعه کشی در دو گروه آزمایش کنترل قرار گرفتند . جهت گرد آوری داده ها، از پرسش نامه ی دو قسمتی استفاده شد .
🔹قسمت اول پرسش نامه مربوط به اطلاعات فردی و سوالاتی در مورد موسیقی های مذهبی بود، و بخش دوم، شامل پرسش نامه ی استاندارد اسپیل برگر بود . در این پژوهش برای گروه آزمایش با صدای استاد عبدالباسط، آیات ده تا بیست و سه سوره ی یوسف با استفاده از ضبط صوت مجهز به هدفون به مدت بیست دقیقه پخش شد . قبل و بعد از پخش آوای قرآن کریم، در دو گروه آزمایش و کنترل فرم اضطراب اسپیل برگر توسط واحدها تکمیل و جهت تعیین میزان اثر بخش آوای قرآن کریم، اختلاف نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله، محاسبه گردید . نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که استماع آوای قرآن کریم باعث کاهش اضطراب بیماران می شود .
✅نتیجه:
در سال های آغازین قرن بیست و یکم نیز توجه و گرایش به معنویت مهم ترین پدیده زمان ماست، و دیگر همانند گذشته جدال با معنویت و خداوند، جدالی ترقی خواهانه به نظر نمی رسد . از یک سو، علم در پاسخ به سئوالات انسان اظهار عجز و ناتوانی می کند و به قول سارتر (1971) علم مرده است، و از سوی دیگر، احساس تنهایی، ناامنی، پوچی و وانهادگی او را سخت می آزرد . راه نجات از این بحران در آمیختن معنویت و عقلانیت است که یک پای آن وحی و پای دیگر عقل است .
📚منبع : مجله دیدار آشنا آذر 1382، شماره 42
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (141)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون
☑️بحث روايى
(اقسام كفر در قرآن)
▪️- عن الزبيرى عن الصادق (عليه السلام) قال: قلت له: اخبرنى عن وجوه الكفر فى كتاب الله عزوجل. قال: الكفر فى كتاب الله على خمسه اوجه، فمنها كفر الجحود، والجحود على وجهين، والكفر بترك ما امر الله، و كفر البرائه، وكفر النعم، فاما كفر الجحود فهو الجحود بالربوبيه و هو قول من يقول: لا رب ولا جنه ولانار، و هو قول صنفين من الزنادقه يقال لهم: الدهريه، وهم الذين يقولون: (و ما يهلكنا الا الدهر) و هود دين وضعوه لا نفسهم بالاستحسان منهم و لا تحقيق لشى ء مما يقولون. قال عزوجل: (ان هم الا يظنون) ان ذلك يكما يقولون، وقال: (ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم لا يومنون)، يعنى بتوحيد الله، فهذا احد وجوه الكفر.
▪️و اما الوجه الاخر فهو الجحود على معرفه، و هو ان يجحد الجاحد و هو يعلم انه حق قد استقر عنده، و قد قال الله عزوجل: (وجحدوا بها واستيقينتها انفسهم ظلما و علوا)و قال الله عزوجل: (و كانوا من قبل يستفتحون على الذين كفروا فلما جاءهم ما عرفوا كفروا به فلعنه الله على الكافرين)،فهذا تفسير وجهيى الجحود.
▪️والوجه الثالث من الكفر كفر النعم، وذلك قوله سبحان يحكى قول سليمان: (هذا من فضل ربى ليبلونى ء اشكر ام اكفر و من شكر فانما يشكر لنفسه و من كفر فان ربى غنى كريم)،و قال: (لئن شكرتم لازيدنكم و لئن كفرتم ان عذابى لشديد)، قال: (فاذكرونى اذكركم واشكروا لى ولا تكفرون).)
▪️والوجه الرابع من الكفر ترك ما امر الله عزوجل به، و هو قوله عزوجل: (واذ اخذنا ميثاقكم لا تسفكون دماء كم و لا تخرجون انفسكم من دياركم ثم ديارهم تظاهرون عليهم بالاثم و العدوان و ان ياتوكم اسارى تفادوهم و هو محرم عليكم اخراجهم افتومنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض). فكفرهم بترك ما امر الله عزوجل به ونسبهم الى الايمان ولم يقبله منهم و لم ينفعهم عنده، فقال: (فما جزاء من يفعل ذلك منكم الا خزى فى الحيوه الدنيا و يوم القيمه يردون الى اشد العذاب و ما الله بغافل عما تعملون).
▪️والوجه الخامس من الكفر كفر البرائه وذلك قول الله عزوجل يحكى قول ابراهيم: (كفرنا بكم وبدا بيننا و بينكم العداوه و البغضاء ابدا حتى تومنوا بالله وحده)، يعنى تبرانا منكم، وقال: (يذكر ابليس و تبريه من اوليائه من الانس يوم القيامه) (انى كفرت بما اشركتمون من قبل) و قال: (انما اتخذتم من دو الله اوثانا موده بينكم فى الحيوه الدنيا ثم يوم القيمه يكفر بعضكم ببعض و يلعن بعضكم بعضا)، (534) يعنى يتبرا بعضكم من بعض .
✔️اشاره: كفر همانند ايمان وصفى است كه شدت وضعف مى پذيرد و براى هر مرتبه آن اثر خاصى است.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 19: محتوای کلی تفسیری آیات 42تا 46 سوره نازعات
یَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَهِ أَیّانَ مُرْساها«42» فِیمَ أَنْتَ مِنْ ذِکْراها«43» إِلی رَبِّکَ مُنْتَهاها«44» إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ یَخْشاها«45» کَأَنَّهُمْ یَوْمَ یَرَوْنَها لَمْ یَلْبَثُوا إِلاّ عَشِیَّهً أَوْ ضُحاها«46»
از تو درباره قیامت می پرسند که چه وقت بر پا می شود.تو را به گفتگو درباره آن چه کار؟ پایان و سرانجام آن با پروردگار توست.وظیفه تو هشدار کسی است که از آن می ترسد.روزی که آن را می بینند،گویی جز شبی یا روزی(در دنیا و برزخ)درنگ نکرده اند.
🧾نکته ها:
▫️ سؤال از زمان وقوع قیامت،بارها در قرآن مطرح شده،امّا پاسخی به آن داده نشده است.
زیرا یکی از الطاف الهی،مخفی بودن زمان مرگ وقیامت است و دانستن زمان آن سبب به هم خوردن آرامش درونی و ارتباطات بیرونی و سبب رشد اضطراری است.
▫️آنچه مهم است ایمان به وقوع قیامت است نه دانستن زمان وقوع آن.
▫️ برای غافلان،هشدار و انذار لازم تر از بشارت است.لذا«انما انت مبشر»در قرآن نداریم، امّا «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ» آمده است.
✳️پیام ها:
1- برخی سؤالات درباره قیامت،نابجاست و نیاز به پاسخ ندارد.(مانند سؤال از زمان وقوع قیامت) یَسْئَلُونَکَ عَنِ السّاعَهِ ...
2- گفتگو در امری که به بشر مربوط نیست،معنا ندارد. «فِیمَ أَنْتَ مِنْ ذِکْراها»
3- علم بشر محدود است و نمی تواند به انتهای علم که مخصوص خداوند است دست یابد. «إِلی رَبِّکَ مُنْتَهاها»
4- وظیفه پیامبر،انذار مردم است،نه الزام و اجبار به پذیرش. «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ»
5-از شرایط پذیرش دعوت انبیا،آمادگی روحی مردم و پرواداشتن از گناه است.«أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ یَخْشاها»
6- آخرت به قدری بزرگ است که تمام عمر دنیا و برزخ در کنار آن،به مقدار شبی یا روزی بیش نیست. «لَمْ یَلْبَثُوا إِلاّ عَشِیَّهً أَوْ ضُحاها»
«والحمد للّه ربّ العالمین»
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هود6.mp3
11.02M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_هود #هود
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #هود را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
نگاشت 20: تفسیر صوتی آیات 42تا 46 سوره نازعات
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 معنای توکل
🔹 معنای توكّل این نیست كه تا آنجا كه به حسب ظاهر معلوم و مقدور انسان است بگوید من خودم انجام می دهم، آن حوادث پیشبینی نشده را به خدا واگذار كند؛ این #تبعیض_در_توكل است كه با #توحید سازگار نیست. توكّل معنایش این است كه انسان خدا را وكیل خود قرار بدهد.
▫️ هر آدم عاقلی وقتی میخواهد كاری را انجام بدهد كه به همه شئون آن كار آگاهی ندارد (یك) بر فرض آگاهی، توان آن را ندارد (دو) وكیل می گیرد (سه). ما نسبت به همه كارهایمان این سه امر را باید رعایت كنیم، چون هیچ كاری نیست كه ما به جمیع شئونش آگاه باشیم، هیچ كاری نیست كه ما نسبت به جمیع شئون آن توانمند باشیم، چون به جمیع شئون علم نداریم و به جمیع شئون آن كار توانایی نداریم چاره جز این نیست كه #وكیل بگیریم ﴿وَكَفَی بِاللَّهِ وَكِیلاً﴾.[1] پس معنای توكل این نیست كه آن مقداری كه می توانیم به خودمان اسناد بدهیم و آن مقداری كه نمی دانیم و نمی توانیم توكّل كنیم.
🔹 اگر ما در همه امور به خدای سبحان توكّل كردیم، آنگاه آن مدیر و مدبّر گاهی خود ما را اداره می كند، آن بخشی كه به حسب ظاهر معلوم و مقدور ماست؛ گاهی دیگران را تسخیر میكند، آن بخشی كه معلوم و مقدور ما نیست؛ آن وقت اگر ما به او توكّل كردیم و او را وكیلِ مفَوَّض و مطلق قرار دادیم او شروع به كار می كند؛ او خود ما را #تدبیر می كند، دیگران را تدبیر می كند، از مجموعه این دو تدبیر آن مقصد صحیح به دست می آید؛ لذا در سورهٴ <طلاق> فرمود:﴿وَمَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾ پس معنای توكّل، تبعیض یا تشریك در كار نیست.
▫️ اگر در سورهٴ <طلاق> فرمود:﴿وَمَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ وَمَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾ برای اینكه ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیءٍ قَدْراً﴾[2] آن وقت توكّل ما ثمربخش می شود.
🔹 پس توكّل، تبعیض در وظیفه نیست كه بخشی از كارها را خودمان انجام بدهیم، آن مقداری كه مقدور ما نیست به عنوان حوادث پیش بینی نشده توكّل كنیم. چرا خدا كافی است؟ برای دو جهت، چرا ﴿مَن یتَوَكَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ﴾/ برای دو جهت: یكی اینكه ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ﴾، یكی اینكه ﴿ قد جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیءٍ قَدْراً﴾ او #مهندسی_عالم را به عهده گرفته برای هر چیزی یك اندازه مشخص قرار داده (یك)، نسبت به همه چیز هم قدرت مطلق دارد (دو). خب پس خود ما هم از این دو نظر زیرمجموعه این دو اصل هستیم؛ یعنی اینكه فرمود: ﴿قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَیءٍ قَدْراً﴾ برای ما هم یك قدر مشخّصی است كه او قرار داده است. اگر فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ﴾ خدای سبحان مقصد خود را بالأخره می رسد و می رساند، ما هم جزء مقاصد او هستیم در مقام سوم یعنی مقام فعل. بنابراین اگر كسی خدا را وكیل مطلق قرار داد چه اینكه باید او را وكیل مطلق قرار بدهیم، خود ما را او دارد #اداره می كند. وقتی ما را او دارد اداره میكند ما دیگر نباید نگران باشیم!
[1] . سوره نساء، آیات 81 ،132 ،171 ؛ سوره احزاب، آیات 3 و 48.
[2] . سوره طلاق، آیات 2 و 3.
#مهندسی_عالم
#تبعیض_در_توکل
#اداره_و_تدبیر_موکل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره فرقان جلسه 23
تاریخ: 1390/11/30
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۸ ـ ۸۳ #سوره_کهف
📌قضیه #ذوالقرنین
#سالک الی #اللّه باید از قضیه #ذوالقرنین برداشت ها و #پندهای زیر را بیاموزد:
۱ – نباید فکر کند که تنها #آخرت را باید #آباد کند و به فکر #دنیایش نباشد، بلکه اگر می تواند از شرق تا غرب عالم را مانند ذوالقرنین #تسخیر کند و به امور #مردم رسیدگی نماید.
۲ – باید #مفسدین و مردم آزارها را #سرکوب کند و نگذارد آنها در #دنیا بیش از حد #تجاوز کنند.
۳ – باید در همه امور بخصوص کارهای سخت دارای #استقامت باشد و نگذارد #شکست بخورد.
۴ – نباید فکر کند که همه کارها باید غیر عادی انجام شود و از #وسیله ها و #اسباب ها استفاده نکند.
۵ – باید به مردم #مؤمن مهربان باشد تا به او کمک کنند و کارهایی که او می خواهد انجام دهد آنها هم با او باشند.
۶ – باید همه کارها را از #رحمت الهی بداند و هیچگاه به خود #مغرور نشود.
۷ – باید از این قضیه و قضیه اصحاب #کهف این گونه برداشت کند که اگر اقتضاء کرد؛ باید برای #خدا از همه چیز بگذرد، چنانکه #اصحاب_ کهف گذشتند و اگر اقتضاء کرد باید از همه #وسایل برای خدا و در راه او استفاده کند، چنانکه #ذوالقرنین انجام داد.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
راه ماندگاری
💠 تا ما ( #ملکوتی ) فکر نکنیم، این #نظام در ردیف نظام های عادی دنیا است. اگر خدای ناکرده ما عادی باشیم که یک عده می آیند و یک عده می روند؛ امّا اگر بخواهیم بمانیم و #پاینده باشیم، باید (( وجه اللّهی )) بمانیم و راهش همان ملکوتی فکر کردن است و راه ملکوتی فکر کردن این است که باید طیب و طاهر باشیم.
✅ همایش ملّی (آموزگار فقاهت) _ بزرگداشت پنجاهمین سالروز ارتحال آیت الله سید محمد محقق داماد _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Document (2).pdf
140.9K
📎گزارش #ناسا از دو نیم شدن #ماه
#مقاله سنجاق شده بخشی از سخنان آیت الله بی آزار شیرازی در نشست «#شق_القمر معجزه پیامبر اعظم(ص) با استناد به تحقیقات ناسا» است که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی (مرکز پژوهش ها و فعالیت های قرآن و عترت)، در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شده است.
#مقاله 27
#قران
#ناسا
#شق_القمر
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 96 نهج البلاغه.mp3
2.93M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 96 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۹۵.mp3
7.95M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 114
🛄 قسمت: نود و پنجم95
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
☑️ موضوع دعا:
طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران
📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی#رحیق
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
41.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای هشتم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند
⏺جلسه اول
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
#تصویری
@rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
4.71M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای هشتم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند
⏺جلسه اول
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
#صوتی
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۱۹ استاد صادقی.mp3
2.91M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 119(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی 11.mp3
8.84M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
#نگاشت_صوتی
⏪ اندیشه ورزی 11
📌 برنامه ريزى
امام على عليه السلام : قِوامُ العَيشِ حُسنُ التَّقدِيرِ و مِلاكُهُ حُسنُ التَّدبيرِ ؛ [ . غررالحكم و دررالكلم ، ح 6807 .]
امام على عليه السلام :پايدارى زندگى به برنامه ريزى درست و وسيله رسيدن به آن ، مديريّت صحيح است .
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۸ ـ ۱۰۳ #سوره_کهف
🔰اهمیت زندگی #دنیا در عالم #آخرت
#سالک الی #اللّه باید بداند، اگر از زندگی #دنیا فقط برای #رفاه و آسایش دنیایش استفاده کند و فکر کند که خدای تعالی او را تنها برای همان زندگی #خلق کرده است، از همه مردم #زیانکارتر، اعمال خوبش بی ارزش و در روز #قیامت برای اعمال نیکش چیزی از #اجر نخواهد بود و اگر #نشانه ها و #دین خدا را به بازی بگیرد و به آنها #کافر شود، در #جهنّم قرار خواهد گرفت.
ولی اگر #راه و روش صحیحی را #انتخاب کند و به آخرت ایمان کامل داشته باشد، در #بهشت #عدن دائماً می ماند و هیچ گاه از آن جدا نمی شود.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom