وَالَّذِينَ هَاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللهُ رِزْقًا حَسَنًا ۚ وَإِنَّ اللهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ.(سورة الحج، آیه ۵۸)
🌱🌱🌱
«هجرت و جنگ در راه خدا»
و کسانی که در راه خدا هجرت کرده اند، سپس کشته شوند یا بمیرند، خدای تعالی رزق نیکویی برای آنها روزی خواهد فرمود و قطعا خدا، آن خدا بهترین روزی دهندگان است.
🌱🌱🌱
لَيُدْخِلَنَّهُم مُّدْخَلًا يَرْضَوْنَهُ ۗ وَإِنَّ اللهَ لَعَلِيمٌ حَلِيمٌ.(سورة الحج، آیه ۵۹)
قطعا خدا آنها را در جایی داخل می کند که از آن خشنود گردند و قطعا خدا دانای بردباری است.
🌱🌱🌱
۞ ذَٰلِكَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنصُرَنَّهُ اللهُ ۗ إِنَّ اللهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ.(سورة الحج، آیه ۶۰)
این چنین است، کسی که مجازات کند به مثل آنچه که به او ستم شده است، سپس بر او تعدّی گردد، خدا او را یاری می کند. حتما خدا عفوکننده آمرزنده ای است.
🌱🌱🌱
برداشت از آیات ۶۰ – ۵۸ #سوره_حج
📌جهاد و #هجرت
#سالک الی #اللّه باید در راه خدا تا آخرین نفس #جهاد کند و #هجرت نماید تا خدای تعالی در آخرت #رزق نیکویی به او بدهد و او را در جایی که #خشنودی خدای تعالی در آن است واردش نماید.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حکمت 110 نهج البلاغه.mp3
1.86M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۱۰(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۴۷ تا ۱۵۰ استاد صادقی.mp3
8.28M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۷تا ۱۵۰ (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
5.19M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای سیزدهم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
در طلب حاجت از پروردگار
⏺جلسه سوم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
#صوتی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی ۳.mp3
6.2M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ یاد گیری و دانش اندوزی (3)
خُذُوا الْحِكْمَةَ وَ لَوْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج، ص97.)
حكمت را ولو از مشرك هم باشد بگير.
◽ واژه حکمت، چنان که در فرهنگ نامه ها از جمله «مفردات راغب آمده، به معناى رسیدن به حقیقت به وسیله علم و عقل است. علامه طباطبایى درباره معناى واژه حکمت مى گوید: حکمت [به اصطلاح نحوى] بناء نوع است یعنى نوعى از محکم کارى یا کار محکمى که سستى و رخنه اى در آن راه ندارد و غالبا در معلومات عقلى واقعى که ابدا قابل بطلان و کذب نیست استعمال مى شود، (علامه طباطبایى، تفسیر المیزان، ج 3، ص 395.)
◽ علامه طبرسى نیز مى گوید: حکمت آن است که تو را بر امر حق که باطلى در آن نیست واقف کند، (طبرسى، مجمع البیان، ج 2، ص 155، نشر بیروت، مؤسسه اعلمى)بنابراین مى توان گفت مفهوم حکمت یعنى یافتن حقیقت و آنچه که مطابق با واقع است.
◽ تعریفی که معمولاً حکمای ما از حکمت کرده اند در واقع گفتند که حکمت علم به حقایق اشیاء به قدر طاقت بشر است بنابراین علم به حقیقت اشیاست آنطور که هست به قدر طاقت بشری را آورده اند.
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 111.mp3
9.3M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 128
🛄 قسمت: صد و یازدهم 111
📌واکاوی دعای ۲۳ #صحیفه_سجادیه
☑️ موضوع دعا:
طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران
📼 خادم صفحه قرآنی #رحیق
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
27.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرائت_آدمها
📌اندرحکایتی از تلاوت قرآن و قرائت آدمیان
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
#نکته
📌سرشت دل ها
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
جُبِلَتِ القُلوبُ على حُبِّ مَن أحسَنَ إلَيها، وبُغْضِ مَن أساءَ إلَيها.(تحف العقول : 37)
دلها بر #محبت كسى كه به آنها خوبى كند و بر #نفرت از كسى كه به آنها بدى روا دارد، سرشته شده است.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نمی_از_یم
📌سوره_فلق
کوتاه و بسیار کاربردی
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۸ – ۷۷ #سوره_حج
📌#بندگی خدا
#سالک الی #اللّه باید ایمانش را #تقویت کند #رکوع و #سجود را برای خدا انجام بدهد و بالاخره #بنده خدا باشد و کارهای خوب انجام بدهد که در این صورت #امید است به #رستگاری کامل برسد.
#سالک الی #اللّه باید مرحله #جهاد با نفس را جدّی بگیرد تا جزو افراد ممتاز که از زمان حضرت #ابراهیم علیه السلام نامش در زمره #مسلمانان واقعی نوشته شده باشد و اقامه نماز کند و #زکات بدهد و به وسیله #معرفت خدای تعالی و شناخت حقیقت گناه خود را به مقام #عصمت برساند. زیرا خدای تعالی در این صورت خوب فرمانده ای است و بسیار خوب یاری کننده است.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفی اجمالی #تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری(١٧و١٨)
🔰هدی القرآن
اثـر سید محمدتقی (متولد 1365 ق) فرزند سید محمد کاظم حسینی خراسانی مدرسی حائری، از مدرسان نامدار حوزه علمیه تهران. تفسیر مورد بحث در هجده مجلد به زبان عربی، شامل تمام قرآن کریم به شیوه کلامی است. مـؤلف در این اثر خود نخست چند آیه را از قرآن ذکر نموده سپس مجدد قسمتی از آیه را آورده و به تفسیر آن می پردازد به روش ساده و ادبی روان و همه فهم. این تفسیر چند بار در بیروت چاپ گردیده است.
📚منابع : تفسیر هدی القرآن ؛ معجم المؤلفین العراقیین، 3/117 - 118.
🌱🌱🌱
🔰پرتوی از جمال انسانیت (تفسیر سوره یوسف)
اثر شیخ نعمت اللّه صالحی نجف آبادی (زنده در 1410 ق) از فضلاء معاصر. این اثر در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه موعظه ای شامل سوره یوسف است. این تفسیر نخست در قم سپس چاپ نهم در 1360 ش طبع و منتشر گردیده است.
📚منابع : تفسیر سوره یوسف ؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 179.
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌نمی دانید بپرسید
از ابو الحسن(امام هفتم)عليه السّلام سؤال شد كه:آيا سزاوار است كه مردم از آنچه نياز دارند نپرسند؟فرمود:خير
توضيح:بديهى است كه تمام رهگشائيهاى علمى در سايه پرسش و سئوال است و تا سئوال نباشد كشف علمى صورت نمىگيرد از اينرو قرآن كتاب آسمانى ما مىفرمايد: فَسْئَلُوا أَهْلَ اَلذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ * «اگر نمىدانيد از خبرگان علمى بپرسيد».
اصول کافی / ترجمه آیت اللهی: ج ۱، ص۵۷
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نباء
#سوره_نباء #نباء
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 2 :معرفی اجمالی سوره نباء
سوره نبأ از سورههای مکی قرآن است. این سوره در ترتیب نزول، هشتادمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مصحف، هفتاد و هشتمین سوره است . و در آغاز جزء سیام یعنی آخرین جزء قرآن قرار دارد. به همین جهت این جزء با نام همین سوره یعنی «جزء عم» مشهور شده است.
سوره نبأ ۴۰ آیه، ۱۷۴ کلمه و ۷۹۷ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) و از سورههای نسبتاً کوچک است.
⏪ محتوای اجمالی سوره
سوره نبأ درباره یک خبر و حادثه بزرگ یعنی قیامت سخن میگوید و بر حقیقت و تردیدناپذیری آن استدلال میکند. آغاز سوره چنین است که مردم از یکدیگر درباره خبر قیامت میپرسند. سپس خداوند با لحنی تهدیدآمیز میفرماید بهزودی از آن اگاه میشوند.
▪ در ادامهٔ سوره، برای اثبات حقانیت روز قیامت، آمده است عالم با تدبیر حکیمانهاش بهترین و روشنترین دلیل است بر اینکه بعد از این دنیای فناپذیر، دنیایی ثابت و باقی خواهد بود و آن روز، روز جزاست نه عمل. سپس حوادث این روز توصیف شده است که مردم همگی در آن احضار میشوند و طغیانگران به سوی عذابی دردناک و پرهیزکاران به سوی نعمتی ماندگار منتقل میشوند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (163)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين
⏪تفسير
☑ توضیح برخی لغات آیه
الناس: ناس مرادف انسان، انس و بشر است ، با اين تفاوت كه ناس و انس، اسم جنس جمعى است و بر فرد اطلاق نمى شود، ولى بشر بر فرد و جمع اطلاق مى شود.
▪ در قرآن كريم، گاهى تعبير من الناس درباره پرهيزكاران است،
مانند آيه كريمه (و من الناس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات الله) (609) و گاهى درباره كافران و مشركان ؛ مانند: (و من الناس من يتخذ من دون الله اندادا) (610) و گاهى مراد از آن منافقان است ؛ مانند آيه محل بحث و آيه (و من الناس من يعبد الله على حرف). (611) پس ناس شامل پرهيزكاران، كافران و منافقان مى شود.
من: من در من يقول يا موصل است و يقول صله آن مانند الذين در آيه (ومنهم الذين يوذون النبى) (612) و يا موصوف است و يقول صفت آن، مانند كلمه رجال در آيه (من المومنين رجال صدقوا...). (613)
يقول: ضمير در يقول به اعتبار لفظ من مفرد آمده است، مانند (ومنهم من يستمع اليك) (614) و اما ضمير در معنا امنا و ماهم كه جمع آمده، به اعتبار معناى آن است، مانند: (ومنهم من يستمعون اليك). (615)
در آيه كريمه قول به معناى تلفظ به زبان است ؛ مانند: (يا ايها الرسول لا يحزنك الذين يسارعون فى الكفر من الذين قالوا امنا بافواههم ولم تومن قلوبهم) (616) و گاهى قول به معناى سخن مطابق با دل و عقيده و منطق است ؛ مانند: (قولوا امان بالله و ما انزل الينا). (617)
📝 تذكر: گاهى انسان بين خود و خداوند مناجات و رازگويى دارد و مى گويد: (ربنا اننا سمعنا مناديا ينادى للايمان ان امنوا بربكم فامنا...) (618) و گاهى دربرخورد با مومنان مى گويد: آمنا. قسم اول همان چيزى است كه آيات پايان سوره آل عمران (190 - 194) عهده دار آن است و قسم دوم همين آيه محل بحث است ؛ زيرا معناى آيه اين نيست كه منافقان در مناجات با خدا مى گويد: امنا، بلكه شرح آن طبق آيه 14 همين سوره آن است كه هنگام برخورد با مومنان مى گويند: امنا، وگرنه خداع با مومنان صورت نمى پذيرفت.
غرض آن كه، اگر امنا را به طور سرى مى گفتند، مخادعه خدا صورت مى پذيرفت، ولى خداع مومنين حاصل نمى شد.
=====================
609- سوره بقره ، آيه 207
610- سوره بقره ، آيه 165
611- سوره حج ، آيه 11
612- سوره توبه ، آيه 61
613- سوره احزاب آيه 23
614- سوره انعام ، آيه 25
615- سوره يونس ، آيه 42
617- سوره بقره ، آيه 136
618- سوره آل عمران ، آيه 193
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (96)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 3-نظارت همه جانبه بر امور
وَتَفَقَّدَ الطَّیرَ فَقَالَ مَا لِی لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ«نمل/20»
(سلیمان) در جستجوی آن پرنده [= هدهد] برآمد و گفت: «چرا هدهد را نمیبینم، یا اینکه او از غایبان است؟!
▪ «تَفَقَّدَ»: جویا شد. پرس و جو کرد. «تَفَقَّدَ الطَّیْرَ»: از پرندگان سان دید. جویای حال و احوال پرندگان شد.
▪ «الْهُدْهُدَ»: شانهبسر. پوپک. پوپو. در اینجا هدهد ویژهای مراد است که چه بسا نوبت کشیک او بوده باشد.
☑ بازدید از نیروهاى تحت فرمان و کارگزاران، جستوجو از احوال آنان، نظارت دقیق بر کارهایشان و خویشتن دارى در برخورد با آنها، از اوصاف و وظایف فرماندهان سپاه و رهبران جامعه اسلامى. (و تفقّد الطیر فقال ما لى لاأرى الهدهد أم کان من الغائبین)
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌مستحبی موکد
الصّادق (علیه السلام)- أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ هَذِهِ الْآیَهًِْ وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوب فَقَالَ فَرِیضَهًٌْ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ یَقُولَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُوبِهَا عَشْرَ مَرَّاتٍ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر.
- همانا از امام صادق (علیه السلام) دربارهی معنای آیه که خدای عزّوجلّ میفرماید: پیش از طلوع آفتاب و پیش از غروب تسبیح و حمد پروردگارت را بجا آور. (ق/۳۹) پرسیده شد. فرمود: «لازم است بر هر فرد مسلمان که پیش از سرزدن آفتاب دهبار و پیش از غروبش دهبار بگوید:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْملْکُ وَ لَهُ الحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ بِیَدِهِ الخَیْرُ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۲۹۴ بحارالأنوار، ج۷۹، ص۳۲۳/ بحارالأنوار، ج۷۹، ص۳۲۸؛
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷ – ۱ #سوره_مؤمنون
📌#رستگاری
#سالک الی #اللّه باید بداند که #رستگاری فقط مال مؤمنینی است که صفات زیر را دارند:
۱ – کسانی که با #خضوع و خشوع و #عشق و محبت #نماز می خوانند.
۲ – کسانی که از #بیهوده بودن و #بیهودگی دوری می کنند.
۳ – کسانی که به دستور #زکات عمل می کنند و #حقوق الهی را می پردازند.
۴ – کسانی که #دامن خود را #پاک نگه می دارند و تنها به #همسران خود اکتفا می کنند و از #حدود خود در این ختجاو#تجاوز نمی کنند.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی #تفاسیر
📌معرفی اجمالی #تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری(۱۹)
🔰تفسیر و ترجمه قرآن
▫️اثر بهاءالدین خرمشاهی (متولد 1324 ش)، از نویسندگان و قرآن پژوهان معاصر و از ویراستاران دایرة المعارف حاضر.
🔹 تفسیر مورد بحث در یک مجلد به قطع بزرگ رحلی و شیوه ادبی دایرة المعارفی شامل تمام قرآن کریم است مؤلف پس از درج هر یک صفحه از مصحف شریف، در ستون مقابل ترجمه فارسی آن را آورده سپس کلمات مشکله و متشابه و غریب هر آیه و مفاهیم کلیدی و مسائل و عبارات دشوار را ذیل آن توضیح می دهد.
▫️این ترجمه همراه با تفسیر از سوی مؤسسات انتشاراتی نیلوفر و جامی به طبع رسیده و نزدیک به انتشار است. در پـایان این تفسیر واژه نامه قرآنی - فارسی و چند مقاله در زمینه تاریخ قرآن و عدم تحریف آن و مسائل دیگر قرآن پژوهی درج گردیده است.
🔹مؤلف از جمله محققین شیعه است که چهار اثر در زمینه قرآن پژوهی و تفسیر نگاشته است که سه دیـگـر آن عـبـارتـنـد از:
1) فرهنگ موضوعی قرآن مجید در یک مجلد به زبان عربی و فارسی با همکاری استاد محقق توانا آقای کامران فانی این اثر شامل تدوین کلمات قرآن بر اساس موضوعی است. شـیـوه ساده مؤلفان در تنظیم کلمات و لغات قرآن، به ترتیب حرف اول کلمه بر اساس ابجدی یا دقـیـقـتـر بگوئیم ابتثی است - و نه بر رسم فرهنگهای کهن عربی که از روی ماده اصلی کلمات تنظیم یافته است.
▫️لـذا مبتدیان و علماء و محققین یک سان بدون زحمت، خواسته خویش را در اندک زمان به دست می آورند. این اثر نزدیک به هشت هزار مدخل از موضوعات قرآنی را با ذکر نام سوره و شماره آیه در برابر آنها دربردارد. طبع اول این اثر در 1364 ش از سوی نشر فرهنگ معاصر (تهران)، و طبع دوم آن در 1369 ش از سوی انتشارات الهدی صورت گرفته است.
2) قـرآن پـژوهی : در یک مجلد به زبان فارسی، شامل هفتاد بحث و تحقیق قرآنی است که توس ط نشر مشرق در تهران در 1372 ش طبع گردیده است.
3) تـفـسیر و تفاسیر جدید در یک مجلد به زبان فارسی (تهران، کیهان، 1364 ش) این اثر توس ط عصام حسن به عربی ترجمه گردیده و در بیروت توسط انتشارات دارالروضة طبع و نشر گردیده است (1991/1411 ق).
📚مـنـابـع : فـرهـنـگ موضوعی قرآن مجید، مجله کرانه، سال اول، شماره یکم، 1373 ش، 7 - 16، یادداشتهای شخصی.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 40
#قرآن_شناسی #تفسیر #جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📋 تفسير به رأي
📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
⏪پنجم. اكنون كه روشن شد تفسير قرآن بدون علم و قبل از بررسي و تحقيق مذموم بوده و به عنوان تفسير به رأي مطرود است، لازم است رسيدگي شود كه منابع علم تفسير و اصول بررسي و تحقيقِ دستيابي به مطالب قرآني چيست تا تفسير قرآن بدون تحقق هيچ كدام يا بعضي از آنها تفسير به رأي و مذموم بوده و با دستيابي همهي آنها تفسير درايي و ممدوح خواهد بود.
🔹....جهان در عصر نزول وحي و انبعاث حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به بعثِ الهي، از ادراك توحيد نابْ تهي و از معارف تنزيهي و تقديسيِ محضْ محروم و از علمِ به ازليّت، ابديّت، اطلاق ذاتي، عدم تناهيِ يك موجودِ عيني، حقيقي و مانند آن بي بهره بود؛ چنان كه حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) در اين باره فرموده اند: «إلي أنْ بعث اللّه سبحانه محمداً رسول اللّه(صلي الله عليه و آله و سلم)... و أهل الأرض يومئذٍ مللٌ متفرقةٌ و أهواءٌ منتشرةٌ و طوائف متشتتةٌ، بين مُشبّه للّه بخلقه أو مُلحد فى اسمه أو مشير إلي غيره فهداهم به من الضلالة...».[ نهج البلاغه، خطبهي 1]
🔹نژاد عرب نيز همانند ساير نژادها گرفتار يكي از اين مكتبهاي الحادي و باطلِ بر شمرده بودند و هرگز توحيدِ ناب و ساير مسائل وابسته به آن در قلمرو تازي زبانان سابقه نداشت و از طرف ديگر، واژگان هر ملتي ابزار مفاهمه و تبادل انديشه ها و انتقال خواسته هاي آن قوم است.
🔹روشن است نژادي كه جهان بيني توحيدي ندارد و از علم معاد بي بهره است و جهانِ فرا طبيعي را افسانه مي داند، تمام الفاظي كه ابتداءً براي معاني خاص وضع مي كند يا برخي از آنها را از وضع اوّلي خود نقل مي دهد و يا بعضي از الفاظ در اثر فقدان مصداق اولي خود از آن هجرت مي كند و به ديار مصداق يا معناي ديگر سفر مي نمايد، همهي اين تعيين و تعيّن ها، همهي اين وضع و نقل و هجرت ها، در قلمرو مفاهيمي انجام مي پذيرد كه مورد ادراك و فهم آن نژاد باشد و چيزي كه هرگز در فاهمهي يك ملت سابقه ندارد، معناي هيچ لفظي از الفاظ دارج بين آن قوم هم نخواهد بود.
🔹از طرف سوم، قانون تشبيه، استعاره، كنايه، مجاز مرسل و ساير صنعتهاي معاني، بيان و بديع، در عين قبول آنها، هر كدام داراي محدودهي ويژه اند؛ يعني براي ملّتي كه هرگز حقيقتِ بسيطِ محض، اطلاق ذاتي حضرت حق تعالي و مانند آن از معارف اسلام نابْ قابل درك نبوده، منطقهي كنايات و مجازات الفاظ هم به آن سَمْك عزيز المنال نخواهد رسيد.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom