برداشت از آیات ۱۰ – ۴ #سوره_فرقان
#فرقان
💢#تهمت به اولیای الهی
#سالک الی #اللّه نباید به دیگران مخصوصا به بزرگان و #پیامبران #تهمت بزند. زیرا این چنین شخصی ملحق به کسانی می شود که به #پیغمبر تهمت زدند و گفتند: در تدوین #قرآن دیگران به او کمک کرده اند و حال این که همه شرائط گویای آن بود که قرآن را خدایی که همه #حقایق را می داند بر پیغمبر نازل فرموده است. یا می گفتند که این پیامبر چگونه است که #غذا می خورد و در #بازار راه می رود؟! چرا خدا #ملکی و #فرشته ای را برای #رهبری ما نازل نفرموده است؟ یا چرا به پیغمبر #گنجی و #پولی یا باغ بزرگی که از #میوه اش مردم بخورند عنایت نکرده است؟ #سالک الی #اللّه باید بداند که خدای تعالی طبق افکار مردم و تصوّرات آنها کارها را انجام نمی دهد. بلکه روی #مصالح و حقایق کارها را می کند. مثلاً خدایی که #بهشت دائمی دارد به #باغها و گنجهای دنیایی که #زودگذر است نمی خواهد بهترین بندگانش را مفتخر کند.
♤♤♤
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
✅عدل و احسان
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
اِذا حَكَمْتُمْ فَاعْدِلوا وَ اِذا قُلْتُمْ فَاَحْسِنوا فَاِنَّ اللّه َ مُحْسِنٌ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ.
♤♤♤
هرگاه قضاوت مى كنيد، عادلانه قضاوت كنيد و هرگاه سخن مى گوييد، نيكو بگوييد،زيرا خداوند نيكوكار است و نيكوكاران را دوست دارد.[نهج الفصاحه، ح 200]
♧♧♧
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش_قرآنی
#ابلیس #گناه #آدم(ع) #سجده #شیطان #ملائکه
□ابلیس که یکی از فرشتگان بوده چرا بر حضرت آدم (علی نبینا وآله وعلیه السلام) سجده نکرد؟
■در اینکه ابلیس، فرشته است یا جن، میان مفسران بحثهای زیادی شده است؛۱ زیرا از سویی خطاب و فرمان در آیه یاد شده به فرشتگان بود. «و إذ قلنا للملـئکة اسجدوا...»۲ و آنها مستثنیمنه هستند؛ «فَسَجَدَ الْمَلَائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ * إِلاَّ إِبْلِیسَ»۳ و از سوی دیگر، قرآن تصریح میکند که ابلیس از جنیان بود «...کان من الجن...»۴ در پاسخ میتوان به دو بیان، میان هر دو نظر جمع کرد:
▫️۱. ابلیس به علت عبادت بسیار، در زمره فرشتگان به حساب میآمد و ملائکه گمان میکردند که او از خودشان است؛ از اینرو وقتی خطاب آمد ابلیس با اینکه خود را نیز مشمول آن میدانست، سرپیچی کرد.
▫️۲. خطاب هم به فرشتگان بود و هم به ابلیس؛ اما چون اکثر قریب به اتفاق مخاطبان خداوند، در امر به سجده، ملائکه بودند، از اینرو خداوند در مقام حکایت، فقط سخن از خطاب به ملائکه را به میان میآورد و این روش، در نقل و حکایت امری مرسوم است.۵
▫️غرور، خودخواهی و تکبرِ شیطان، باعث سجده نکردن و رانده شدن او از بهشت شد؛ (خداوند) فرمود:ای ابلیس، چرا با سجده کنندگان نیستی؟ گفت: من هرگز برای بشری که او را از خاک خشکیدهای که از گل بدبویی گرفته شده است، آفریدهای، سجده نخواهم کرد. (خداوند) فرمود: از صف آنها (فرشتگان) بیرون رو که رانده درگاه مایی». (حجر، ۳۲ ـ ۳۴)۶
۱. ر.ک: مجمعالبیان، علامه طبرسی رحمه الله، ج ۱، ص ۱۶۲ ـ ۱۶۵، مؤسسة الاعلمی، بیروت.
۲. بقره، ۳۴.
۳. حجر، ۳۰ و ۳۱.
۴. کهف، ۵۰.
۵. ر.ک: مجمع البیان، همان، معارف قرآن، مصباح یزدی، ص ۲۹۹، انتشارات در راه حق.
۶. تفسیر نمونه، آیهاللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۱، ص ۶۹، دارالکتب الاسلامیه.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 11: نکته های تفسیری آیه 1سوره نباء
عَمَ يَتَسَاءَلُونَ
آنها از چه چیز از یکدیگر سؤال میکنند؟!
🌱🌱🌱
«عَمَّ»: از چه چیز. این واژه، مخفّف (عَمَّا) است که در اصل (عَنْ مَا) است. «یَتَسَآءَلُونَ»: از همدیگر میپرسند. وقتی که کفّار و مشرکان مکّه، با مطالب و مباحث تازهای، از قبیل مبدأ و معاد و وحی و نبوّت و رستاخیز و حساب و کتاب قیامت، و بهشت و دوزخ، روبرو شدند، گاهی از روی شکّ و تردید، و گاهی از روی شوخی و مسخره، پرسشهائی درباره آن مطالب از یکدیگر میکردند. در اینجا سؤال ایشان این بود که: واقعاً راست است که قیامت وجود دارد؟
🌱🌱🌱
🗓نکات آیه
۱ - منکران معاد در عصر بعثت، با پرسش از یکدیگر، در پى تصور زوایاى آن بودند. (عمّ یتساءلون) «عمّ» در اصل «عن ما» بوده و «ما» براى استفهام است. «تساؤل» (مصدر «یتسائلون»); یعنى، سؤال از یکدیگر. آیات بعد - که درباره مظاهر قدرت خداوند و اوصاف قیامت است - و نیز وعده حتمى به آگاه شدن - در جمله «سیعلمون» - جملگى گویاى آن است که مورد پرسش، مسائل مربوط به جهان آخرت است و نشان مى دهد که پرسش کنندگان، معاد را باور نداشتند و با سؤالات خود - چنانچه به انگیزه کشف حقیقت باشد - درصدد آگاهى به کیفیت معاد بوده اند.
۲ - کافران عصر بعثت، وعده معاد را، به تمسخر گرفته و درباره حقایق آن پرسش ها و شبهه هایى بر سر زبان ها مى انداختند. (عمّ یتساءلون) تهدید پرسشگران با جمله «سیعلمون» - در آیات بعد - این احتمال را تقویت مى کند که هدف آنان از پرسش ها، کشف حقیقت نبود; بلکه آنان در پى ایجاد سؤال و شبهه در ذهن دیگران و طعنه و کنایه زدن به وعده معاد بودند.
۳ - پرسش هاى تردیدآمیز درباره معاد، شگفت آور و دور از انتظار است. (عمّ یتساءلون) «ما» در «عمّ» براى استفهام تعجّبى است و دلالت بر غیر منتظره بودن سؤال از معاد دارد.
۴ - حتمى بودن معاد، امرى روشن و باور کردن آن بى نیاز از تحقیق و بررسى است. (عمّ یتساءلون)
۵ - معاد، مورد شک و تردید کافران عصر بعثت بود. (عمّ یتساءلون)
۶ - یگانگى خداوند در تدبیر جهان، محور پرسش هاى تردیدآمیز اهل مکّه در عصربعثت* (عمّ یتساءلون) گرچه بخش عظیمى از آیات این سوره درباره حوادث قیامت است; ولى آیات آغازین آن - که درباره قدرت خدا و حاکمیت خواست او بر جهان است - مى تواند قرینه باشد که مورد سؤال در «یتسائلون» وابستگى همه کارها به خداوند و بى نقش بودن بت ها در کار تدبیر جهان است.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🗓توجه: با پایان یافتن تفسیر عمومی سوره نباء به حول و قوه الهی از نوبت بعد به تفسیر تخصصی آیه به آیه آن می پردازیم .
⚡️در تفسیر نکته ای دیدگاههای بیش از کتاب تفسیری ارزشمند لحاظ شده است..
ثواب نوشتار ؛مطالعه و انتشار مباحث سوره نباء را به روح مطهر ائمه اطهار هدیه کنیم.🌷🌷
التماس دعا🙏
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 4.mp3
10.53M
#استاد_طاهرزاده #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢جلسه چهارم
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(176)
📝 لطايف و اشارات
⏪3- راه پيروزى در جنگ عقل و نفس
▫️در جنگ عقل و نفس، راه پيروزى عقل بر نفس فكر، ذكر و شكر و راه پيروزى نفس بر عقل مكر، ذهول و كفران نعمت است و شيوه تهاجم نفس بر عقل اين است كه ابتدا وى را وسوسه مى كند: (ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به نفس)و سپس باطل را آراسته، در چشم انسان زيبا جلوه مى دهد: (بل سولت لكم انفسكم امرا) تا آن جا كه انسان فريفته نفس، سيئات خود را حسنات مى پندارد: (وهم يحسبون انهم يحسنون صنعا).
▫️در جنگ درون كه راه فرار و سازش بسته است، نتيجه درگيرى و جهاد اكبر، يا پيروزى است يا اسارت يا شهادت، و از اين رو نتيجه جهاد اكبر در اولياى خدا پيروزى عقل است ؛ و در كافران، منافقان و مومنان فاسق، اسارت عقل، و در مومنان متوسط عادل، شهادت عقل، يعنى، انسان مومن متوسط تا آخر عمر در معركه جهاد اكبر بين زد و خورد به سر مى برد؛ نه اسير مى شود و نه امير و در همين حال مى ميرد. چنين مرگى در جهاد اكبر كه نه اسير مى شود و نه امير و در هميمن حال مى ميرد. چنين مرگى در جهاد اكبر كه نه به برخى از تعبيرهاى روايى كه مرگ مومن در بستر را شهادت خواهد بود، و شايد برخى از تعبيرهاى روايى كه مرگ مومن در بستر را شهادت مى داند ناظر به همين معنا باشد. منهال قصاب به امام صادق (عليه السلام) عرض كرد: براى من دعا كنيد تا خداوند شهادت را روزى من كند. امام صادق (عليه السلام) فرمود: ان المومنين شهيد، آنگاه آيه (والذين امنوا بالله و رسله اولئك هم الصديقون والشهداء عند ربهم) را تلاوت فرمود.
▫️غنيمت جنگ بيرونى و ظاهرى، سلاح و مال است و غنيمت جنگ درونى و باطنى براى رزمنده پيروز، اسارت شيطان و ابراز اغواى او، يعنى نفس اماره است و شيطان اسير عقل، ديگر توان اغوا ندارد.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
توجه: این پست توسط جناب آقای بوستانچی یکی از کاربران صفحه قرآنی #رحیق ارسال گردیده است. با تشکر از ایشان
🌱🌱🌱
🌈 آیت الله جوادی آملی:
سخن لطیفی از بوعلی سینا درکتاب الشفا آمده است وآن سخن این است که اگر کسی در گفتار ونوشتار وبه طور کلی در همه بخش های سنت وسیرتش، راستگو باشد، خواب های راست می بیند.
روح انسان دروغگو مانند چشم احول است که حقیقت را درست نمی بیند.
در عالم رویا حقیقت را به انسان نشان می دهند ولی کسانی که در بیداری اهل صدق نیستند ویا پر حرف اند ومرز حلال وحرام را رعایت نمی کنند سرانجام معبر را از تعبیر خواب عاجز می کنند وبه اضغاث احلام موسومند
💥💥💥
کتاب عمل عرفانی در پرتو علم وحیانی،ص۱۵۴
🌒خواب ، مدرسه ملکوت است ، انسانهای الهی در روز از عالمان ربانی و در شب از فرشتگان کسب معرفت می کنند .
🌺آیت الله جوادی آملی
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 16.mp3
14.87M
#استاد_رنجبر #تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف #یوسف
💢جلسه شانزدهم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (19)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
♧♧♧
رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَیْرُ الرّٰاحِمینَ.[آیه ۱۱۸ سوره مومنون]
♤♤♤
پروردگارا، مرا بیامرز و رحمت کن و تو بهترین رحم کنندگانى.
♤♤♤
My Lord, forgive and have mercy, and You are the best of the merciful.’
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر #علوم_قرآنی
🔰معرفی اجمالی کتاب #تفسیر تسنیم
▫️تفسیر #تسنیم از تفاسیر شیعی قرآن به زبان فارسی، تألیف عبدالله #جوادی_آملی است که بر پایه ی شیوه ی تفسیری علامه #طباطبایی در تفسیر #المیزان نگاشته شده و در شمار «تفاسیر قرآن به قرآن» جای دارد.
▫️ روش مؤلف، ذکر آیه یا آیات مورد نظر و بررسی آنها طی چهار مرحلهاست: «گزیده تفسیر»، «تفسیر آیه»، «لطایف و اشارات» و «بحث روایی».
▫️عنوان تسنیم، مأخوذ از آیه ۲۷ سوره #مطففین در قرآن و نام چشمهای در #بهشت است.
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢کلید واژه های برادری و دوستی
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
إِذا رَأَيْتَ مِنْ أَخيكَ ثَلاثَ خِصالٍ فَارْجُهُ: اَلْحَياءُ وَالأَْمانَةُ وَالصِّدْقُ
♤♤♤
هر گاه در برادر (دينى) خود سه صفت ديدى به او اميدوار باش: حيا، امانتدارى وراستگويى.[نهج الفصاحه، ح 205]
♧♧♧
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱ #سوره_فرقان
💢#لقاء پروردگار
#سالک الی #اللّه باید لقاء و #دیدار خدا منظور و #هدف او باشد .و باید بداند که #تکبّر و سرکشی در برابر خداوند او را از #حقیقت دور می نماید.
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💥 حب دنیا
🍃 آیت الله جوادی آملی می فرماید:
اهل دنیا که دنیا را هدف ومقصود ومعشوق خود قرار داده اند، هنگام پیری عذاب می کشند وهنگام مرگ دست وپا می زنند
والتفت الساق باالساق الی ربک یومئذ المساق (۲۹ و۳۰ /قیامت)
وساق پاها (از سختی جان دادن) به هم بپیچد آری در آن روز مسیر همه به سوی (دادگاه) پروردگارت خواهد بود
سبب این که برخی در قبر می سوزند وپس از مرگ رنجور می شوند این است که:
۱- آنان محبوبی دارند (دلبستگی به دنیا)
۲- به آن محبوب(دنیا) دل بسته اند.
۳- هنگام مرگ انسان را از محبوبش جدا می کنند
ودر نهایت عشق سوزانی می ماند که بدون معشوق موجود است.
🍃 از باب تشبیه معقول به محسوس می توان گفت که اگر کسی به مواد مخدر معتاد باشد واورا زندانی کنند ومواد را از او بگیرند، این شخص در عذاب الیمی خواهد بود چون محبوب فرد معتاد مواد مخدر است واو به این مواد دل بسته وتعلق به مواد در تمام وجودش نفوذ کرده است ووقتی به زندان می افتد مواد را که محبوب اوست از او می گیرند، پس علاقه به مواد می ماند ودرد جانکاه جدایی از آن، یعنی همین اعتیادی که تا کنون لذت آور بود، هم اکنون دردناک وعذاب آور است.
🍃 کتاب عمل عرفانی درپرتو علم وحیانی در آثارآیت الله جوادی آملی، ص۶۱
با استفاده از سخنان ایشان این نکته برداشت می شود که عذاب بعد ازمرگ نتیجه دلبستگی به دنیاست که بنابر شدت علاقه به دنیا در افراد شدت وضعف دارد و هرچه حب دنیا بیشتر باشد عذاب بعد از مرگ هم بیشتر است
در آیات ۲۷ و۲۸ سوره قیامت خداوند می فرماید:
وقیل من راق وظن انه الفراق
وگفته شود آیا کسی هست که( این بیمار را از مرگ) نجات دهد وبه جدایی از دنیا یقین پیدا کند.
💥💥💥
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت #کارکرد_قرآن
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 85
#مثل #درخت #پاکیزه #ناپاک #اصل #ثابت #فرع #ایمان #عمل #صالح #توحید
🌱🌱🌱
22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (3)
( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.)
((آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیّبه (و گفتار پاکیزه ) را به درخت پاکیزه ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین ) ثابت و شاخه آن در آسمان است ؟ ! ((این درخت )) میوه های خود را هر زمان به اذن پروردگارش می دهد و خداوند برای مردم مَثَلها می زند ، شاید متذکر شوند (و پند گیرند و همچنین ) کلمه خبیثه (و سخن آلوده ) را به درخت ناپاکی تشبیه کرده که از روی زمین برکنده شده و قرار و ثباتی ندارد خداوند کسانی را که ایمان آوردند به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان ، استوار می دارد ؛ هم در این جهان و هم در سرای دیگر ! و ستمگران را گمراه می سازد (و لطف خود را از آنها می گیرد) خداوند هر کار را (بخواهد و مصلحت بداند) انجام می دهد)) .
🔰علامه طباطبایی قدّس سرّه ذیل آیه مورد بحث می گوید :
((مراد از ((کلمه طیّبه )) اعتقاد حق و عقیده ثابت است . به دلیل این که بعد از ذکر مثل به عنوان نتیجه گیری از مثلها می فرماید :
( یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاَْخِرَةِ . . . ) و منظور از ((قول ثابت )) همان کلمه است که در صدر آیات ذکر گردید ، لکن نه هر کلمه و لفظی ، بلکه کلمه ای که بر اساس اعتقادی ثابت و عزمی راسخ باشد و انسان پای آن استقامت ورزد و در هیچ وضعیّتی نلغزد ، چنان که می فرماید : (الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ . . . ) که ثبات قدم در دنیا و آخرت نتیجه و ثمره همان قول ((رَبُّنَا اللَّهُ)) است .
▫️بنا بر این منظور از ((کلمه طیّبه )) ، کلمه توحید و اعتقاد راستین به یگانگی خداست و این عقیده و استقامت در راه آن ، گفتار حقّی است دارای اصلی ثابت که از هر گونه دگرگونی و نابودی محفوظ می باشد و آن اصل خداوند متعال و یا زمینه حقایق است .
و شاخه هایی دارد که بدون هیچ مانعی از آن جوانه می زند و آن عبارت است از اعمال نیکو و اخلاق پسندیده که انسان با ایمان به وسیله آن حیات طیّبه می یابد و جهان انسانیّت بدان رونق و آبادانی پیدا می کند .
و مؤ منان راستین که می گویند : ( رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَمُواْ ) ، قول ثابت و کلمه طیّبه در آنان جامه عمل می پوشد و اینها کسانی هستند که مردم همواره از برکات وجود آنان بهره می برند .
و هر کلمه حقّ و هر عمل صالحی مثَلَش چنین است که دارای اصلی ثابت و فروعی پر رشد و نموّ است و همیشه ثمرات پاک و سودمند خواهد داشت )) .
▫️بنا بر این کلمه ((طیّبه )) که به ((شجره طیّبه ))تشبیه شده دارای مفهوم وسیعی است که شامل هر گونه ((برنامه و مکتب الهی )) ، ((تفکر و اندیشه صحیح )) ، ((گفتار نیک )) ، ((عمل شایسته )) ، ((مراکزمهم علمی ودینی )) و((انسانهای برجسته ))می شود ، چنانکه مقام معظم رهبری آیت اللّه العظمی خامنه ای ادام اللّه ظلّه طی سخنانی دردیدار باروحانیون وطلاب ومردم قم ، حوزه علمیّه قم را از مصادیق ((شجره طیّبه )) بر شمرده ، فرمودند : ((قم قُبَّةُ الاْسلام )) ، مرکز اسلام ، مرکز روحانیت و دین است و در دوره انقلاب هم مرکز انقلاب بود . . . قم مرکز بسیار مهمّی است ؛ ((هم حوزه مبارکه قم )) که حقیقتاً یک کلمه ((طیّبه )) و ((شجره طیّبه )) است ، (اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا) . و هم مردم و جوانان و نیروهای حزب الهی و مؤ من قم ، هر دو مهم است . . . )) .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (4)
🔰4. برخی از وجوه ارتباط آیات
وجوه گوناگونی از ارتباط بین آیات و اجزای قرآن کریم وجود دارد که در این جا برخی از مهمترین آنها را برمیشمریم.[10]
4 1. تاکید ماسبق: برای نمونه در آیات 5 و 6 سورهی انشراح (94) ملاحظه میشود: «فان مع العسر یسرا ان مع العسریسرا».
4 2. تفصیل و تشریح مطالب گذشته: مانند آیات 17 تا 19 سورهی ذاریات (51) که ویژگیهای محسنین را که در آیهی 16 از آنها یاد شده، تشریح مینماید.
4 3. بیان مصداق ماسبق: آیات 7 و 8 سورهی عنکبوت (29) نمونهای از این نوع ارتباط است.
4 4. تعلیل مطلب در گذشته: در آیات 41 و 48 سورهی واقعه این ارتباط را میتوان مشاهده کرد.
4 5. تبیین مجمل: برای مثال آیهی 74 سورهی حجر (15) مبین آیهی 173 سورهی شعرا (26) است.
4 6. تقیید مطلق: برای مثال آیهی 127 سورهی بقره (2) که مقید آیهی 5 سورهی مائده (5) میباشد.
4 7. تخصیص عام: نمونههای این وجه زیاد است، مثل آیات 2 و 3 سورهی عصر (103).
4 8. تنظیر و تمثیل: تمثیل در قرآن زیاد به کار رفته است، مانند آیهی 21 سورهی (59) که دلهای کافران را از سنگ هم سختتر بیان میکند.
4 9. ذکر متضاد ماسبق: همانند آیات 1 تا 17 سورهی مطففین (83) که ابتدا از کمفروشان و بدکاران و سپس دربارهی نیکوکاران مطالبی ذکر میشود.
4 10. استطراد، حسن تخلص و حسن مطلب و انتقال: آیهی 26 سورهی اعراف (7) نمونهای از استطراد است که به مناسبت ذکر لباس ظاهری، از لباس معنوی تقوا یاد شده است.
===========
[6] . شوکانی: فتح القدیر: ج 1، ص 72 و 73.
[7] . آلوسی: روح المعانی، ج 1، ص 206 و ج 18، ص 218.
[8] . محمد حسین طباطبایی: المیزان فی تفسیر القرآن، ج 6، ص 150.
[9] . شوکانی: پیشین، ص 73.
[10] . ر.ک: عباس همامی: چهرهی زیبای قرآن، اصفهان، انتشارات بصائر، 1375ش، ص 43 47.
===ادامه دارد===
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تجلی اسم عفو و آثار آن.آیت الله شجاعی 95.mp3
3.09M
#سیر_و_سلوک (95)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:تجلی اسم عفوّ بر سالک
🕑 زمان:24دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (19)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
♤♤♤
رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَاماً.[آیه ۶۵ سوره فرقان]
♤♤♤
پروردگارا، عذاب جهنم را از ما برطرف گردان که عذابش سخت و پر دوام است.
♤♤♤
‘Our Lord! Turn away from us the punishment of hell. Indeed its punishment is enduring.
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۰ – ۲۷ #سوره_فرقان
🔰#معاشرت
#سالک الی #اللّه باید با افراد #منحرف و کسانی که از قرآن و اهل بیت علیهم السلام روگردانند و #قرآن را کنار گذاشته و به سخنان #منحرفین توجّه می کنند #معاشرت نکند زیرا در این صورت جزء ظالمین محسوب شده و روز #قیامت بسیار #تأسف می خورد.
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #رحیق #مختوم #تنافس #مطففین
🔰 #رحیق مختوم به چه معناست؟
آیه ۲۵ - سوره مطففین:( يُسْقَوْنَ مِنْ رَحيقٍ مَخْتُومٍ) آنها از شراب طهور دست نخورده و مهر شدهاي سيراب ميشوند.
برگرفته از آیهٴ 25 سورهٴ مبارکه «مطفّفین» است: ﴿یسْقون من رحیقٍ مختومٍ﴾.
▫️رحیق مختوم نوشیدنی ناب و خالص ابرار بهشتی است که با قطراتی از چشمهسار تسنیم (ویژه مقربان الهی) ممزوج شده: ﴿و مزاجه من تسنیم ٭ عیناً یشرب بها المقرّبون﴾ و بر اثر این مزاج، ارزشی افزونتر یافته است.
▫️بر این نوشیدنی مُهر مشکین صیانت از آلودگی و باطل نهاده شده و از اینرو از گزند هرگونه آلودگی منزه است.
▫️پس تسنیم چشمه اعلایی است که شراب طهور ویژه مقرّبان الهی از آن میجوشد و رحیق مختوم چشمهساری که شراب ابرار از آن میتراود و ارزش رحیق مختوم با آمیزهای از چشمه تسنیم فزونتر میشود.
▫️ يسقون من رحيق مختوم كلمه رحيق به معناي شراب صاف و خالص از غش است ، و به همين مناسبت آن را به وصف مختوم توصيف كرده ، چون همواره چيزي را مهر و موم ميكنند كه نفيس و خالص از غش و خلط باشد ، تا چيزي در آن نريزند و دچار ناخالصيش نكنند .
▫️ختامه مسك و في ذلك فليتنافس المتنافسون بعضي گفتهاند : كلمه ختام به معناي وسيله مهر زدن است ، ميفرمايد وسيله مهر زدن بر آن رحيق بجاي گل و لاك و امثال آن - كه در دنيا بوسيله آنها مهر و موم ميكنند - مشك است .
▫️بعضي گفتهاند : منظور از ختام ، آخرين طعمي است كه از آن شراب در دهان ميماند ، ميفرمايد آخرين طعم آن بوي مشك است .
📚[برگرفته از سخنرانی آیت الله جوادی آملی در تفسیر سوره مطففین وفرقان]
💢به این نکته باید توجه داشت که در برخی تفسیرها منظور از انواع شراب ها در بهشت را مانند شیر وکافور وزنجبیل و..... را علم می دانند که به بهشتیان داده می شود ورحیق مختوم آن علم ناب وخالص است که په برخی از بهشتیان داده می شود.
▫️آیت الله جوادی آملی تعبیر آب زلال را درخواب علم می داند وتعبیر خوردن شیر را در خواب حکمت می داند.▫️
✅پروردگارا این علوم وحکمت های الهی را در دنیا وآخرت نصیب ما بگردان. آمین🙏
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢نوش جان
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
ما تَجَرَّعَ عَبدٌ جُرعَةً اَفضَلَ عِنْدَ اللّه ِ مِنْ جُرعَةِ غَيْظٍ كَظَمَها اِبتِغاءَوَجهِ اللّه ِ
♤♤♤
انسان هيچ جرعه اى ننوشيد كه نزد خدا از جرعه خشمى كه براى رضاى خدا فروخورد بهتر باشد.
[نهج الفصاحه، ح2628]
♤♤♤
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(177)
📝 لطايف و اشارات
⏪4- خطر نيرنگ با مومنان
نيرنگ با مومنان به قدرى خطير است كه در اين آيه كريمه در كنار نيرنگ با خدا از آن ياد شده است ؛ مانند سفارش به ارحام كه بر اثر اهميت و جايگاه والاى آن، در كنار سفارش به تقواى الهى ذكر شده است: (اتقواالله الذى تساءلون به والارحام).
⏪5- نيرنگ منافقان با كافران
گرچه باطن نفاق كفر است و منافق باطنا كافر است، ليكن بر اثر ضعف روحى و خود باختگى و چند شخصيتى كاذب هنگام نيازمندى كافران به كمك، منافق از مساعدت با كافران دريغ مى ورزد، گرچه به آنها وعده كمك داده باشد: (الم تر الى الذين نافقوا يقولون لاخونهم الذين كفروا من اهل الكتاب لئن اخرجتم لنخرجن معكم و لا نطيع فيكم احدا ابدا و ان قوتلتم لننصركم والله يشهد انهم لكاذبون # لئن اخرجوا لا يخرجون معهم ولئن قوتلوا لا نيصرونهم و لئن نصروهم ليولن الادبار ثم لا ينصرون) از اين دو آيه كاملا استفاده مى شود كه منافقان با برادران هم كيش خود، يعنى كافران خداع و ختال دارند و از راستگويى با آنها نيز مضايقه مى كنند؛ زيرا ويژگى تذبذب روح پليد، همين است.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (۱۰7)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 13-عدم توجه به امکانات و تجملات دیگران
لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنينَ .( 88/حجر)
(بنا براين،) هرگز چشم خود را به نعمتهاى (مادّى)، كه به گروههايى از آنها [كفّار] داديم، ميفكن! و بخاطر آنچه آنها دارند، غمگين مباش! و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنين فرود آر!
🌱🌱🌱
1 . در برابر امكانات ديگران، بر توانايىها و امكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن دارى، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنياى كفّار دل نبند، «لا تَمُدَّنَّ» ...
2 . به نعمتهاى دنيوى خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قَلِيلٌ» هم زودگذر است «عَرَضَ» هم غنچهاى است كه براى كسى بطور كامل باز نمىشود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»)
3 . خيره شدن سبب علاقه و دلبستگى مىشود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيرى كرد)
زدست ديده و دل هر دو فرياد
كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
4كسى مىتواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است) تفسير نور، ج6، ص354
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom