#نکته
🔰بدترین و بهترین
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
اَلا اِنَّ شَرَّ الشَّرِّ شِرارُ الْعُلَماءِ وَ اِنَّ خَيْرَ الخَيْرِ خيارُ الْعُلَماءِ.
♤♤♤
بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.[منية المريد، ص 137]
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶ – ۱ #سوره_شعرا
✅#استقامت
#سالک الی #اللّه نباید به خاطر اعراض و #غفلت دیگران از #دین مقدس #اسلام، خود را ناراحت کند و متأثر باشد. بلکه فقط #وظیفه او #امر به معروف و #نهی از منکر است. زیرا اگر آنها #لیاقت می داشتند و خدای تعالی را منظور می کردند و #رحمانیت خدا که شامل همه #مخلوقات می شود را ندیده نمی گرفتند، خدای تعالی همه آنها را #هدایت می فرمود و اهل #تقوی می شدند.
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (۲۳)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
♤♤♤
رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَىْء رَّحْمَةً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُواْ وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ.[آیه ۷ سوره غافر]
♤♤♤
پروردگارا، رحمت و علم تو همه چیز را فرا گرفته است، پس کسانى را که توبه کرده و راه تو را پیروى مى کنند بیامرز و آنان را از عذاب دوزخ نگاهدار.
♤♤♤
Our Lord! You embrace all things in mercy and knowledge. So forgive those who repent and follow Your way and save them from the punishment of hell.
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 مستجاب الدعوه
▪️ وجود مبارک #امام_مجتبی_سلام_الله_علیه فرمود البته از ائمه دیگر هم ممکن است رسیده باشد که فرمودند: «وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَه»[1] فرمود من ضامن هستم، متعهد هستم که اگر کسی به #مقام_رضا رسیده است، به #قضای_الهی راضی باشد، او #مستجاب_الدعوه باشد، در قلب او جز رضا به قضای الهی چیزی خطور نکند، او «مستجاب الدعوه» است؛ یعنی دعای او به اجابت می رسد.
☘☘☘
[1]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج2، ص62; «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيهِ السَّلَام قَالَ: لَقِيَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيهِ السَّلَام عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللَّهُ وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَه».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1381/10/26
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن و پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره توبه.mp3
4.5M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_توبه #توبه #معرفی_سوره #جهاد
🔰معرفی کوتاه سوره انفال
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره توبه
🍃 با یک متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(179)
📋بحث روايى
⏪2- ريا شرك است
- ان رسول الله (صلى الله عليه وآله) سئل: فيما النجاه غدا؟ قال: انما النجاه فى ان لاتخادعوا الله فيخدعكم فانه من يخادع الله يخدعه و يخلع منه الايمان و نفسه يخدع لو يشعر. فقيل له: و كيف يخادع الله ؟ قال: يعمل بما امر الله به ثم يريد به غيره فاتقوا الله واجتنبواالرياء فانه شرك بالله
👈🏼اشاره: براى ريا و نفاق و همچنين براى كفر، شرك و الحاد علل و اسبابى است كه به مناسبت، در تفسير آيات متنوع بازگو مى شود. يكى از علل مستور نفاق و مانند آن اين است كه انسان غافل يا جاهل، نمى داند خداوند از همه اعمال جوانح و جوارح آدمى آگاه است و تدبير همه امور آفرينش بدون واسطه يا با واسطه به مشيئت و قدرت اوست: (... ولكن ظننتم ان الله لا يعلم كثيرا مما تعملون). از اين رو چنين انسان غافل يا جاهلى به غير خداوند تكيه مى كند. اگر خداوند از برخى امور آگاه نباشد، قهرا به اداره و تدبير آن نيز نمى پردازد.
▫️اما سر ناآگاهى منافق رياكار از بازگشت خدعه او به خودش آن است كه خدعه و مكر او معلوم و مشهود خداست. از اين قبل از اين كه مكر او به چيزى يا كسى اصابت كند، خداوند مى تواند هما را به زيان وى تمام كند.
▫️آيه شريفه (وقد مكروا مكرهم و عندالله مكرهم و ان كان مكرهم لتزول منه الجبال) مى تواند برخى از مطالب ياد شده را بيان كند. همان طور كه جهل به علم مطلق خداوند و ذهول از حضور احاطى وى به باطن و ظاهر، زمينه نفاق ، ريا و مانند آن را فراهم مى كند، غفلت از قدرت مطلق الهى و جهل به نامحدود بودن اقتدار وى وسيله استكبار را مهيا مى سازد: (فاما عاد فاستكبروا فى الارض بغير الحق وقالوا من اشد منا قوه او لم يروا ان الله الذى خلقهم هو اشد منهم قوه و كانوا باياتنا يجحدون) در حقيقت منشا هر گناه، سلطه هوا بر عقل است كه يا سبب جهل انسان به علم مطلق خداوند است يا وسيله غفلت او از قدرت نامحدود الهى. گاهى نيز علم و قدرت مطلق خداوند معلوم انسان است، ليكن سلطه هوس بر عقل نمى گذارد چنين علمى اثر كند و مانع گناه گردد.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 18.mp3
14.55M
#استاد_رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف
💢جلسه هجدهم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
آیا آنها در قرآن #تدبر نمیکند؟
یا بر دلهایشان قفل هایی نهاده شده است؟
سوره محمد آیه ۲۴
در ادامه شما را به یک حدیث از امام صادق (ع) درباره این آیه قرآن دعوت میکنیم🌹
💠 سلیمانبنخالد گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود:
🌱 «ای سلیمان! تو قلب و گوش داری، هرگاه خداوند اراده نماید که بندهای را هدایت کند، گوش دل او را باز میکند و هرگاه امری غیر از آن را اراده کند، بر گوش دل او مهر زده و او را ناشنوا میگرداند. در نتیجه آن فرد هرگز اصلاح نخواهد شد. این امر مصداق أَمْ عَلی قُلوبٍ أَقْفَالهَا میباشد».
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۶۸
#قرآن #رسول_الله #محمد #الله #خداوند #منافق #قفل #پیامبر_اکرم
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🖊 #آیت_الله_جوادی_آملی :
برخی از بزرگان ، رساله هایی به نام رساله ی عهد نوشته اند . آنان در این رساله ها عهد می کنند که زبان جز به ذکر خدا باز نکنند و در مجالس گناه و محافلی که سودی ندارد حضور نیابند . پس مؤمن با خدای خود عهدی دارد و خدا آن قدر نزدیک است که مؤمن می تواند با او عهد ببندد .
📕حکمت عبادات ، ص ۱۰۱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۹ – ۶۹ #سوره_شعرا
🔰حضرت ابراهیم علیه السلام
#سالک الی #اللّه باید از قضیه حضرت #ابراهیم علیه السلام پند بگیرد و به دستورات زیر عمل کند:
☑️اوّل: آن چه را که مورد #اطاعت خود قرار می دهد بداند که این #لیاقت را آن چیز دارد.
☑️دوّم: #نفع و #ضرر هر کاری را که می کند بسنجد و اگر برای #دنیا و #آخرتش #مفید است انجام دهد.
☑️سوّم: تنها به خاطر این که کاری #رسم است و گذشتگان انجام داده اند آن را انجام ندهد بلکه با توجّه به آنچه مورد #پرستش قرار می دهد آن را لایق این کار بداند.
☑️چهارم: جز #خدا و راه خدای تعالی و کسانی که از طرف خدا سخن می گویند بقیه را که راههای دیگر و پرستشهای دیگر را به او ارائه می دهند #دشمن خود تصوّر کند.
☑️پنجم: بداند خدایی که او را #خلق کرده همه موفقیتها را به قلبش #الهام می کند و #هدایتش می فرماید.
☑️ششم: باید بداند که خدای تعالی #روزی او را می دهد آن چنان که همه #جانداران عالم را آب و غذا داده است.
☑️هفتم: باید بداند که وقتی خودش با ندانم کاریهایش #مریض بدنی و یا #روحی می شود خدای تعالی او را با راهنمایی هایش #شفا می دهد.
☑️هشتم: باید بداند که اگر خدای تعالی او را در این دنیا می میراند #حیات ابدی در آخرت به او عطا می فرماید.
☑️نهم: سالک الی اللّه باید #طمع به #مغفرت خدای تعالی در روز #قیامت داشته باشد و از #رحمت الهی #مأیوس نباشد.
☑️دهم: باید با #تزکیه نفس خودش را به #اخلاص برساند تا خدای تعالی قلبش را پر از #حکمت کند و او را به بندگان شایسته خود ملحق فرماید.
☑️یازدهم: باید از خدای تعالی کمک بخواهد که در بین مردم با #صداقت و درستی حرکت کند.
دوازدهم: باید از خدای تعالی #بهشت پر #نعمت را طلب کند که #نهایت همه خوبیها آن می باشد.
☑️سیزدهم: همیشه #اقوام و نزدیکانش را باید دعا کند و برای آنها طلب آمرزش کند ولو آن که از #گمراهان باشند.
☑️چهاردهم: #سالک الی #اللّه باید #عاقبت بین و دور اندیش باشد و دائما به فکر روز #قیامت، روزی که مال و فرزند برای #انسان مفید نیست و تنها #قلب سالم و روح #سالم مفید است، باشد.
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢سیرتی زشت و صورتی نیکو
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
خَيْرُ ما اُعْطىَ الرَّجُلُ الْمُؤْمِنُ خُلْقٌ حَسَنٌ وَ شَرُّ ما اُعْطِىَ الرَّجُلُ قَلْبُ سوءٍ فى صورَةٍ حَسَنَةٍ.
♤♤♤
بهترين چيزى كه به مؤمن داده شده خوش اخلاقى و بدترين چيزى كه به انسان داده شده دلى بد در چهره اى زيباست.[كنزالعمّال، ح 5170]
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (۲۴)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
🔅🔅🔅
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلإِخْوَٰنِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالإیمَـٰنِ وَلَا تَجْعَلْ فِى قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِینَ ءَامَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ.[آیه ۱۰ سوره حشر]
🔅🔅🔅
پروردگارا، ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز و در دلهایمان حسد و کینه اى نسبت به مؤمنان قرار مده پروردگارا، تو رئوف و مهربانى.
🔅🔅🔅
Our Lord, forgive us and our brethren who were our forerunners in the faith, and do not put any rancour in our hearts toward the faithful. Our Lord, You are indeed most kind and merciful.’
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جمال كعبه
🔹 یک وقت خواستند کعبه را مزین کنند با پرنیان و اطلس! حکیم سنایی فرمود که چرا به دنبال ابریشم می گردید؟ چرا به دنبال استبرق می گردید؟
كعبه را جامه كردن از هوس است ٭٭٭ یای بیتی #جمال_كعبه بس است[1]
شما میخواهید با استبرق و پرنیان کعبه را مزین کنید، با طلا کعبه را زینت کنی، همین سنگ سیاه یک زیور دارد و آن کلمه «یاء» ضمیر است، یک «یاء» دارد که این «یاء» زیور آن است که خدا فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیتِی﴾.[2]
🔹 همین یک «یاء» را خدا به ما هم دارد؛ اما ما به دنبال 3سنگ و گِل می گردیم! مگر نفرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾![3] مگر ما را از خودش ندانست؟!
[1]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص101.
[2] . سوره بقره، آیه125.
[3] . سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
☘️☘️☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 87
#مثل #درخت #پاکیزه #ناپاک #اصل #ثابت #فرع #ایمان #عمل #صالح #توحید
🌱🌱🌱
⏪22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (5)
( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.)
1- کلمات چهارگانه توحیدی
مرحوم شیخ صدوق رحمه اللّه از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که آن حضرت روزی به اصحاب خود فرمود : ((اءَلا اءَدُلُّکُمْ عَلی شَی ءٍ اءَصلُهُ فِی الاَرْضِ وَ فَرْعُهُ فِی السَّماءِ ؟ قالوُا : بَلی یا رَسوُلَ اللّهِ ، قالَ : یَقُولُ اءَحَدُکُمْ إِذا فَرَغَ مِنْ صَلاتِهِ الفَریضَةِ : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) ثَلاثینَ مَرَّةً فَإ نَّ اءَصْلَهُنَّ فِی الا رْضِ وَ فَرْعَهُنَّ فِی السَّماءِ وَهُنَّ یَدفَعْنَ الهَدْمَ وَالحَرَقَ وَالْغَرَقَ وَالْتَّرَدِّیَفِی الْبِئْرِ وَاءَکْلَ السَّبُعِ وَمِیْتَةَالسَّوءِ والبَلِیَّةَ الَّتی تَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ عَلَی العَبْدِ فی ذلِکَ الْیَوْمِ وَ هُنَّ الْباقِیاتُ)) . (245)
((آیا راهنمایی نکنم شما را به چیزی که ریشه اش در زمین ، و شاخه های آن در آسمان است ؟ گفتند آری ، فرمود : هرکس بعد از نماز واجب سی بار بگوید : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) این اذکار ریشه اش در زمین ، و شاخه هایش به آسمان سر کشیده و این ذکرها از زیر آوار رفتن و سوختن و غرق شدن و در چاه افتادن و پاره شدن به دندان درّندگان ، و از هر مردن بدی و از هر بلایی که از آسمان نازل می شود در آن روز انسان را حفظ می کند ، و این ها باقیات صالحات است )) .
▫️کسی از امام صادق علیه السّلام سؤ ال کرد چرا کعبه را کعبه نامیدند ، آن حضرت فرمود : ((لا نها مُرَبَّعة فقیل له و لِمَ صارت مُرَبَّعة ؟ قال : لا نّها بحذاء البیت المعمور و هو مُرَبَّعٌ فقیل له و لِمَ صار البیت المعمور مُرَبَّعا ؟ قال لا نَّه بحذاء العرش و هو مُرَبَّعٌ فقیل له و لِمَ صار العرش مُرَبَّعا ؟ قال : لا نَّ الکلمات التّی بُنِیَ علیها الا سلامُ اءربع و هی : سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه واللّه اکبر)) . (246)
((چون کعبه چهار دیوار دارد به او کعبه می گویند . عرض کرد : چرا چهار دیوار دارد . فرمود : چون بیت المعمور که در آسمانها هست چهار دیوار دارد . عرض کرد : چرا بیت المعمور چهار دیوار دارد . فرمود : برای آنکه عرش خدا چهار ضلع دارد . عرض کرد : چرا عرش خدا چهار ضلع دارد . فرمود : برای اینکه کلمات توحیدی خدا چهار تا است : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) . اسمای حسنای حق به این چهار کلمه توحید و تحمید و تهلیل و تکبیر بر می گردد : به وحدانیت خدا ، به بزرگداشت خدا ، به مجد و کبریائی خدا به منزه بودن آن سبوح قدوس ؛ انسان در این کلمات خدا را می ستاید . یک انسان مکه می رود برای این که این چهار دیواری را زیارت کند ، او ظاهر حجّ را دیده است ؛ کسی به مکّه می رود و معرفتش تا بیت المعمور است ؛ کسی به مکه می رود ، معرفتش تا عرش خدا است ؛ کسی به مکه می رود و به این کلمات تامّات عارف شده است ، این سرّ حج است . اینطور نیست که هر کسی دور کعبه بگردد ، باطن این معنا را هم بیابد و برگردد . جواب امام سلام اللّه علیه این بود که این کعبه را ، بیت المعمور را ، عرش را ، بر اساس توحید و تحمید و تکبیر حق ساختند)) . (247)
▫️2- دستگیری الهی به هنگام مرگ یا در قبر
در بسیاری از روایات آمده است که مراد از (یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ) ؛ به هنگام ورود در قبر است که خداوند متعال مؤ من را از خطا و لغزش در برابر سؤ الاتی که فرشتگان از هویّت او می کنند ، حفظ می کند و او را بر خط ایمان ثابت نگه می دارد .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
سوره یونس.mp3
4.92M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_یونس #یونس #معرفی_سوره #نجات
🔰معرفی کوتاه سوره یونس
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره یونس
🍃 با یک متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (6)
🔰6. بررسی آیات به ظاهر غیرمتناسب در سورهی بقره
این آیات بر دو گونهاند:
1. آیاتی که ارتباط آنها با آیات پیش از خود پس از کمی دقت و بررسی مشخص میشود.
2. آیاتی که تشخیص ارتباط آنها به آسانی ممکن نیست و نمیتوان گفت قطعا مقصود خداوند از اینگونه ترتیب چنین و چنان است.
🌱🌱🌱
6 1. بقره، آیهی 30
«و اذ قال ربک للملائکه انی جاعل فی الارض خلیفه قالوا ا تجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدما و نحن نسبح بحمدک و نقدس لک قال انی اعلم ما لا تعلمون»
وجوه ارتباط
در آیات 28 و 29، نخستین نعمت خداوند (آفرینش) بر ما و سپس عطای نعمتهای دیگر، با ذکر داستان آدم علیه السلام ، بیان میشود و نیز با سخن از زندگانی و مرگ و آفرینش این جهان، ما را به قدرت خداوند بر بعث رهنمون میسازد. سوره با سخن از پرهیزکاران و کافران آغاز شده، گویی که خدا میفرماید: پیمان پیروی از هدایت من از آغاز وجود داشته است (آیهی 2 و 6). بنابراین امر (اعبدوا) و نهی (فلاتجعلوا) در آیات 21 و 22 و نیز (اسجدوا) در آیهی 34 و (لاتقربا) در آیهی 35 را کنار هم مییابیم، پس داستان آدم علیه السلام بدین منظور آمده است تا ضرورت التزام به اطاعت از فرمان خدا و دوری جستن از آنچه نهی فرموده را مسجل گرداند.
🌱🌱🌱
6 2. بقره، آیهی 40
«یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم و اوفوا بعهدی اوف بعهدکم و ایای فارهبونی»
وجوه ارتباط
1. پس از داستان آدم علیه السلام و ذکر جانشینی او، سرگذشت بنیاسرائیل به عنوان یک نمونهی تاریخی بیان میشود.
2. در آیات 21 تا 24: «یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی» به موعظهی کافران اهل کتاب، تحت عنوان عموم مردم میپردازد.
3. بنابراین آیهی 40 دعوت خاص پس از دعوت عام میباشد و انتخاب گروه یهود بدین سبب است که آنها از کهنترین امتها و حامل کتب آسمانی هستند و نیز کینهتوزترین مردم نسبت به مسلمانان بودهاند. اسلام آوردن آنها حجتی قوی بر نصارا و پیروان دیگر مذاهب است.
تذکر: شایسته است دربارهی شباهت میان داستان آدم و بنیاسرائیل نکاتی خاطرنشان شود.
الف: نسیان عهد آدم (20 / 115) و نقض میثاق بنیاسرائیل (2 / 84 و 85).
ب: تکریم آدم در برابر ملائکه (2 / 34) و تفضیل بنیاسرائیل (2 / 47).
ج: محرومیت آدم از بهشت (2 / 36) و محرومیت بنیاسرائیل از سرزمین مقدس موعود (5 / 26).
🌱🌱🌱
6 3. بقره، آیهی 124
«و اذ ابتلى ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین»
در ادامهی احتجاج با اهل کتاب (از آیهی 40 تا 123)، ادعای آنان که از تبار ابراهیم علیه السلام و جانشین او هستند و بنیان دین اسلام (یعنی دین حنیف) ذکر میگردد. پس از خردهگیری از گمراهان که عمدهی آنان از نسل ابراهیم علیه السلام بودند به اثبات اسلام پرداخته است.
داستان ابراهیم علیه السلام که عطف بر سرگذشت امت بنیاسرائیل شده، نیز دعوت به آیین اسلام و ترک تعصب در دین میکند و اینکه سزاوار است مدعیان تبار ابراهیم علیه السلام بیش از همهی مردم از شریعت وی پیروی نمایند، لذا ارج نهادن به کعبه بر آنان لازم است.
پس از ذکر داستان آدم علیه السلام و بنیاسرائیل که راه راست به آنها ارائه شد ولی منحرف شدند داستان ابراهیم علیه السلام به عنوان نمونهای کامل از هدایتشدگان و جانشینان خدا در زمین عرضه میشود.
با دقت در آیهی 30 و 124 در داستان آدم و ابراهیم علیهما السلام مشاهده میشود که تعبیر به «قرار داده شدن از طرف خدا» شده است و نیز پیش از سخن از آدم علیه السلام ، به توحید دعوت شده (آیهی 20 و 21). در این داستان نمونهی والای توحید که در ابراهیم، اسماعیل، اسحاق و یعقوب علیهم السلام تجلی یافته است، ارائه میشود.
===ادامه دارد===
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#جن #تکلیف #بهشت #جهنم #قرآن
⏪ آیا جنیان وارد بهشت و دوزخ میشوند و در صورت ورود، جایگاه آنان در کنار انسانها خواهد بود؟
🌱🌱🌱
بر اساس آموزههای دینی، طائفه جنیان مانند انسانها مکلف به انجام تکالیف الهی بوده و از اینرو در حسابرسی روز قیامت و نیز ورود به بهشت و جهنم مانند انسانها هستند. بر این اساس گناهکاران از طایفهی جن وارد جهنم میشوند:
🔆«وَ تَمَّتْ کلِمَةُ رَبِّک لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّم مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعینَ»؛
▫️ فرمان پروردگارت قطعی شده است که: جهنّم را از همه (سرکشان و طاغیان) جنّ و انس پر خواهم کرد!
🔆«وَ لکنْ حَقَّ الْقَوْلُ مِنِّی لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعین»؛
▫️ سخن و وعدهام حق است که دوزخ را (از افراد بیایمان و گنهکار) از جن و انس همگی پر کنم!
🔆«وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس ...»؛
▫️و در حقیقت، بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریدهایم.
🔹با این وجود آیه و روایتی که دلالت بر آن داشته باشد که دوزخ مربوط به انسان و جن در یک مکان باشد و آنها در کنار هم قرار گیرند، یافت نشده است.
🔸اما در مورد ورود مؤمنان از طائفه جن به بهشت دو نظر وجود دارد:
🔹 عدم ورود اجنه به بهشت: آیهی صریحی در قرآن که دلالت بر ورود جنیان به بهشت باشد وجود ندارد؛ از اینرو برخی معتقدند که مؤمنان طایفه جن از عذاب جهنم نجات پیدا میکنند؛ اما به بهشت وارد نمیشوند. برخی در تبیین علت آن گفتهاند که جنها از آتش خلق شدهاند؛ اما بهشت از نور خلق شده است. از آنجا که نور و آتش با هم جمع نمیشوند، جنها نیز وارد بهشت نمیشوند.کلامی از ابن عباس نیز مؤید این نظریه است که میگوید: طایفه جن از ذریه ابلیس هستند و ذریه ابلیس وارد بر بهشت نمیشوند؛چراکه پدر آنها از بهشت اخراج شده است؛ لذا نه او و نه فرزندانش به بهشت باز نخواهند گشت.
🔸البته برخی در این مورد تفصیل قائل شده و میگویند باید به اصل خلقت آنها توجه نمود. گروهی میگویند جنها از گروه جان هستند و وارد بهشت میشوند؛ اما گروهی معتقدند جنها از ذریه ابلیس هستند. در مورد این گروه برخی میگویند آنها وارد بهشت میشوند؛ اما برخی میگویند آنها وارد بهشت نمیشوند؛ اگرچه از آتش(جهنم) دور هستند.
ورود جنها به بهشت: بعضی معتقدند که مؤمنان از طایفه جن وارد بهشت میشوند.این گروه برای اثبات کلام خود به این آیهی استدلال میکنند:
🔆«فیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ یطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ»؛
▫️در آن باغهای بهشتی زنانی هستند که جز به همسران خود عشق نمیورزند؛ و هیچ انس و جنّ پیش از اینها با آنان تماس نگرفته است.
گفتاری دیگر و آن هم منسوب به ابن عباس، این نظریه را مورد تأیید قرار میدهد: آفریدههای خدا چهار گروهاند: یک گروه از این آفریدهها در بهشتاند؛ گروه دیگری از این آفریدهها در جهنم هستند؛ دو گروه از آنها در بهشت و جهنم هستند. گروه نخست فرشتهها هستند؛ گروه دوم شیاطین هستند که همه آنها در جهنم هستند؛ گروه سوم و چهارم (که به بهشت و جهنم میروند) جن و آدمی هستند که ثواب و کیفر دارند».
این نظریه با این نقل قرآن از جنیان که هر کدام از آنان که ایمان آورده باشند، به راه رشد هدایت شده و دیگران هیزم دوزخ خواهند شد، سازگارتر است:
🔆«فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَئِکَ تَحَرَّوْا رَشَدًا . وَأَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَبًا».
به هر حال، با فرض پذیرش ورود جنها به بهشت، باید گفت ارتباط و همنشینی در بهشت مانند این دنیا نیست و به طور طبیعی اگر بهشتیان تمایل داشته باشند میتوانند با یکدیگر همنشینی داشته باشند، اما آیه و یا روایتی که صریحا به این موضوع اشاره کند که جنیان در بهشت همنشین آدمیان هستند را نیافتم؛ مگر اینکه گفته شود که آیه «إِخْواناً عَلی سُرُرٍ مُتَقابِلینَ»؛عام است و شامل تمام بهشتیان میشود.
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
تجلیات اسماء جمال بر سالک.آیت الله شجاعی 97.mp3
2.53M
#سیر_و_سلوک (۹۷)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:اثرات تجلی اسم غفور بر سالک
🕑 زمان:۲۰دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢نیت و انگیزه
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
ما اَسَرَّ عَبْدٌ سَريرَةً اِلاّ اَلْبَسَهُ اللّه ُ رِداءَها اِنْ خَيْرا فَخَيْرٌ وَ اِنْ شَرّا فَشَرٌّ.
♤♤♤
هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار وكردار او) همانند لباس ظاهر مى كند، با نيت خوب ظاهر خوب و با نيت بد ظاهر بدخواهد داشت.[كنزالعمّال، ح 5275]
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰۳ – ۹۰ #سوره_شعرا
💢نجات از #دوزخ
#سالک الی #اللّه برای نجات از #جهنّم و گمراهی و رسیدن به #کمالات به مسائل زیر توجّه کاملی داشته باشد:
اوّل: باید رعایت #تقوی را در مراحل #تزکیه نفس بکند تا بتواند با اهل #بهشت در بهشت زندگی کند.
دوّم: نباید جزء #گمراهان باشد که به جهنّمی که در آن جهنّم همه لشگریان #شیطان و بت پرستان در آن هستند خواهد رفت.
سوّم: باید تزکیه #نفس کند تا با #خوبان محشور شود والّا در جهنّمی که همه با هم #اختلاف دارند و با یکدیگر #خصومت می کنند، خواهد رفت.
چهارم: باید به طرف کارهایی که او را به #گمراهی می کشاند نرود تا در نتیجه به گمراهی شدیدی برسد و از #مجرمین محسوب بشود و شفیعی و #دوست صدیقی نداشته باشد.
پنجم: همه کارهای #خوب و تزکیه نفس را در همین #دنیا انجام دهد. زیرا اگر بخواهد در #قیامت تزکیه نفس کند به مشکلات زیادی برخورد می کند و آرزوی برگشتن به #دنیا را می نماید.
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (۲٥)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
♤♤♤
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلإِخْوَٰنِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالإیمَـٰنِ وَلَا تَجْعَلْ فِى قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِینَ ءَامَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ.[آیه ۱۰ سوره حشر]
♤♤♤
پروردگارا، ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز و در دلهایمان حسد و کینه اى نسبت به مؤمنان قرار مده پروردگارا، تو رئوف و مهربانى.
♤♤♤
Our Lord, forgive us and our brethren who were our forerunners in the faith, and do not put any rancour in our hearts toward the faithful. Our Lord, You are indeed most kind and merciful.’
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره هود.mp3
5.58M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_هود #هود #معرفی_سوره #نوح
🔰معرفی کوتاه سوره هود
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره هود
🍃 با متد و روش زیبا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 14: نکته های تفسیری آیه 7و8 سوره نباء
وَ الْجِبَالَ أَوْتَاداً
و کوهها را میخهای زمین؟!
▫️«أَوْتَاداً»: جمع وَتَد، میخها . کوهها کیلومترها در دل زمین فرو رفتهاند و در آنجا به هم پیوستهاند و همچون زرهی پوسته زمین را در برابر فشار ناشی از موادّ مذاب درونی، و طوفانهای عظیم دریاها و اقیانوسها، حفظ میکنند
🌱🌱🌱
۱ - کوه ها مانند میخ هاى مستحکم، با رسوخ در زمین مانع لرزش آن شده و اجزاى آن را به هم پیوند داده است. (و الجبال أوتادًا) «أوتاد» (جمع «وتد»); یعنى، میخ ها. تشبیه کوه ها به «میخ»، به این لحاظ است که آرامش و استحکام زمین و از هم نپاشیدن آن، وابسته به وجود کوه ها است; زیرا بدون وجود کوه ها، حرکت لایه هاى زمین به روى یکدیگر و پیدایش زلزله هاى فراگیر، آرامش و استقرار آن را به هم مى زد.
۲ - خداوند، آفریننده کوه هاى استوار و مستحکم است. (ألم نجعل ... و الجبال أوتادًا)
۳ - آفرینش کوه ها، داراى غایت و هدف است. (و الجبال أوتادًا)
۴ - میخکوب شدن کوه ها در زمین، نشان قدرت خداوند و ضرورت معاد (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... و الجبال أوتادًا) بیان آفرینش کوه ها، در پاسخ آنان که درباره معاد پرسش هایى را مطرح کرده بودند; گویاى آن است که اگر معاد نباشد، براى پدیده هایى همچون زمین و کوه هاى آن توجیهى نمى توان یافت.
۵ - وجود کوه هاى استوار در زمین، از نعمت هاى خداوند به انسان ها است. (ألم نجعل ... و الجبال أوتادًا) بیان وصف کوه ها، بین مجموعه آیاتى که بیانگر بعضى از نعمت هاى خداوند به انسان ها است; نشان مى دهد که استوارى کوه ها نیز از جمله آن نعمت ها است.
🌱🌱🌱
وَ خَلَقْنَاکُمْ أَزْوَاجاً
و شما را بصورت زوجها آفریدیم!
۱ - خداوند، آفریدگار تمامى انسان ها است. (و خلقنکم)
۲ - پیدایش دو جنس مرد و زن در نوع انسان، کار خداوند و نشان قدرت او است. (أزوجًا) «أزواجاً» حال براى ضمیر «کم» در «خلقناکم» است. در این صورت مفاد آیه چنین مى شود: خداوند شما را با حالت زوجیت و دو جنس بودن آفرید.
۳ - وجود دو جنس مرد و زن در نوع انسان، از نعمت هاى خداوند به او است. (و خلقنکم أزوجًا)
۴ - توجه به آفرینش انسان و تداوم نسل او در زمین، زمینه ساز پذیرش معاد است. (عمّ یتساءلون ... و خلقنکم أزوجًا) در آیه دو چیز به عنوان دلیل بر معاد ذکر شده است; خلقت انسان ها و زوجیت آنان; یعنى، چنین آفریده اى نمى تواند معاد نداشته باشد.
۵ - آفرینش انسان و تداوم بخشى به نسل او در زمین، داراى هدفى مشخص (ألم نجعل الأرض مهدًا ... و خلقنکم أزوجًا)
۶ - رسیدن انسان به هدف آفرینشِ خود، در گرو معاد او است. (عن النبأ العظیم ... و خلقنکم)
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 15: نکته های تفسیری آیه 9و10سوره نباء
وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً
و خواب شما را مایه آرامشتان قرار دادیم،
▫️سُبَاتاً»: آرامش و آسایش . بعضی آن را به معنی مرگ گرفتهاند . به این اعتبار که خدا هر شب و هر روز، نمونهای آشکار از مردن و زنده شدن را به انسانها نشان میدهد. خواب مردمان مرگ آنان، و بیدار شدن ایشان رستاخیزشان است.
🌱🌱🌱
۱ - خواب، پایان دهنده کار و تلاش روزمرّه انسان و زمینه آرامش و راحتى او است. (و جعلنا نومکم سباتًا) «سباتاً» ; یعنى، از حرکت باز ایستادن (لسان العرب از زجاج) و معناى اصلى آن، راحت است. (مصباح)
۲ - خواب، از نعمت هاى خداوند براى انسان ها است. (و جعلنا نومکم سباتًا)
۳ - تلاش بىوقفه و بدون استراحت، ناهنجار و برخلاف طبیعت خدادادى انسان است. (و جعلنا نومکم سباتًا) جمله «و جعلنا ...» در مقام امتنان است. توصیف نعمت خواب به این که «کار و تلاشِ انسان را قطع مى کند»، بیانگر این است که خداوند از او، تلاش بى استراحت نخواسته است.
۴ - خواب براى انسان، نوعى مرگ است. (و جعلنا نومکم سباتًا) فعل «سُبِتَ» علاوه بر معناى «بى هوش شد»، به معناى «مُرد» نیز استعمال مى شود (مصباح). بنابراین، احتمال مى رود که «سبات» به معناى مرگ باشد.
۵ - قدرت خداوند بر ایجاد حالت خواب در انسان، دلیل امکان معاد است. (عمّ یتساءلون ... و جعلنا نومکم سباتًا)
۶ - مرگ و معاد انسان، شبیه خواب و بیدارى است. (و جعلنا نومکم سباتًا) یاد کردن از خواب در میان آیاتى که به منظور رفع استبعاد از معاد مطرح شده; ممکن است به جهت تشابهى باشد که بین خواب و مرگ و نیز بیدارى و معاد وجود دارد.
🌱🌱🌱
وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاساً
و شب را پوششی (برای شما)،
▫️«جَعَلْنَا الَّیْلَ لِبَاساً»: . پرده شب، لباس و پوششی است بر اندام زمین. با فرو افتادن پرده ظلمت، نور آفتاب برچیده میشود، و فعّالیّتهای خستهکننده انسانها و حیوانها تعطیل میگردد.
🌱🌱🌱
۱ - تاریکى شب - بسان لباسى پوشیده بر موجودات - با مستور ساختن آنها از دید انسان، مانع تلاش و فعالیت بیش از حد او است. (و جعلنا الّیل لباسًا) تقابل این آیه و آیه بعد - که روز را زمان تلاش براى زندگى دانسته است - بیانگر برداشت یاد شده است.
۲ - خداوند، شب و تاریکى آن را پدید آورده است. (و جعلنا الّیل لباسًا)
۳ - فراهم شدن زمینه استراحت براى انسان، در اثر ناپیدا بودن موجودات در تاریکى شب، از نعمت هاى خداوند به او است. (و جعلنا الّیل لباسًا)
۴ - اندیشیدن درباره ماهیت شب و ویژگى هاى آن، زمینه ساز پى بردن به قدرت خداوند و پذیرش معاد است. (عمّ یتساءلون ... و جعلنا الّیل لباسًا)
۵ - شب، بهترین زمان استراحت و خواب (و جعلنا نومکم سباتًا . و جعلنا الّیل لباسًا)
۶ - خداوند، انسان را به تلاش بى استراحت، براى تهیه معاش موظّف نساخته است. (و جعلنا الّیل لباسًا) آیه بعد، تهیه معاش را در برابر لباس بودن شب و توقّف آفرین بودن خواب، قرار داده است. بنابراین مى توان گفت: اگر تلاشِ پى گیر، مطلوب خداوند بود; موانعى از قبیل خواب و تاریکى شب را بازدارنده انسان نمى ساخت.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 7.mp3
10.35M
#استاد_طاهرزاده #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢جلسه هفتم
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom