eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسير سوره مدثر جلسه 3.pdf
1.27M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌غیرت الهی و غیرت انسانی ...ما بايد اين کشور خودمان را با غيرت حفظ کنيم.اين کلمه غيرت چقدر عزيز و شريف است! ما در فارسي کلمه‌اي نداريم يا لفظي نداريم که غيرت را معنا کند. اين غيرت که يک واژه عربي است، سه رکن اساسي مي‌خواهد تا آن را معنا کند. اين همه عظمت پيدا مي‌کند که هيچ کسي غيورتر از خدا نيست، پيغمبر غيور است، اميرمؤمنان غيور است، ما را به غيرت دعوت کردند. غيرت سه تا عنصر اصلي عميق علمي مي‌خواهد تا آدم بفهمد که «الغيرة ما هي»؟«الغيرة» رکن اوّلش اين است که آدم وارد مرز ديگري نشود، وارد مرز غير نشود، چه کار داري به شئون مردم؟ زن مردم؟ مال مردم؟ خانه مردم؟ نگاه به زن مردم با غيرت سازگار نيست. چرا حضرت امير فرمود:«مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»؛درنهج‌البلاغه است. فرمود هيچ انسان باغيرتي اين ناموس مردم را نگاه نمي‌کند، چون وارد حريم غير مي‌شود. اين با غيرت سازگار نيست؛ خانه مردم، مال مردم، زن مردم، اين با غيرت سازگار نيست.«مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»،فرمود هيچ انسان با غيرتي به ناموس ديگري نگاه نمي‌کند، چون غيرت يعني وارد حريم غير نشو! اين يک و انسان امين، حريم‌دار، حَرم‌دار، ناموس‌دار باشد، احدي را اجازه ندهد که وارد حريم خصوصي اين بشود. غير را راه ندهد به حريم خاص خود، دو يعني دو! پس نه وارد حريم غير بشود، نه غيري را وارد حريم خود بکند، اگر غيري را وارد حريم خود کرد، اين مي‌شود دياثت، پس دياثت که غدّه بدخيم است، يکي از عناصر سه‌گانه معناي غيرت است. داخل در کار مردم شدن، اين اوّلي، اين هم دومي، سومي، تا آدم مرز خود را نشناسد، شناسنامه خود را نشناسد، حريم و حَرم خود را نشناسد، آن دو تا عنصر که محقَّق نيست. به ما گفتند از مرز خودت بيرون نرو، اين يک؛ به ما گفتند بيگانه را وارد مرز خود نکن، اين دو؛ پس مرز ما بايد مشخص شود. دياثت چرا بد است؟ بي‌غيرتي چرا بد است؟ براي اينکه انسان از مرز خود دارد تجاوز مي‌کند. 📼فرازی از سوره المدثر جلسه سوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Jame-or-Revayat-www.Ziaossalehin.ir-1.apk
21.08M
نرم_افزار "جامع الروایات" *اندروید* 🔻این نرم افزار ‌شامل ڪتب زیر می باشد: 📕19 جلد کتاب وسائل الشیعه 📘 8 جلد اصول کافی 📚 10 جلد تهذیب الاحکام 📙 4 جلد الاستبصار 📗 2 جلد من لا یحضر الفقیه 📒کتاب التوحيد یک جلدی 📚 2 جلد کتاب المحاسن 📓2 جلد کتاب عیون اخبار الرضاء 📗10 جلد بصائر الدرجات 📙2 جلد علل الشرائع 📔 صحیفه سجادیه 📓نهج البلاغه 📚2 جلد کتاب الاحتجاج 📙 کتاب اسرار آل محمد 📘کتاب ارشاد القلوب 2 جلد 📗2 جلد کتاب الخصال 📕 کتاب صفات شیعه 📒 کتاب فضائل الشیعه 📔کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه 📓کتاب تفسیر یک جلدی فرات الکوفی 📚کتاب امالی شیخ صدوق 📗کتاب تحف العقول 📒کتاب جامع الاخبار 📙کتاب توحید المفضل 📘کتاب ثواب الأعمال و عقاب الاعمال 📕کتاب مصباح الشریعه 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌ ⏺انسان‌هایی در این دنیا زندگی می‌کنند که هیچ تاریکی و ابهامی در زندگی خود، نه در قلمرو «آن‌چنان که هست» و نه در قلمرو «آن‌چنان که باید»، نمی‌بینند و در نتیجه نیازی به راهنمایی راهنمایان الهی در خود احساس نمی‌کنند. شاید هم اکثریت بسیار چشمگیر انسان‌ها را همین افراد تشکیل می‌دهند، ولی باید در نظر گرفت که این انسان‌ها اصلاً افقی در زندگی ندارند تا سر خود را بلند کنند و ببینند که آن افق، روشن است یا تاریک! ⏺یکی از دانشوران مورد وثوق، پس از مطالعه‌ای نسبتاً طولانی و عمیق در جوامع امروزی صنعتی که به نام جوامع متمدن نامیده می‌شوند، به این نتیجه رسیده بود که اگر همۀ جوامع دنیا در جنگ و کشتار و ویرانی‌ها فرو روند، عکس‌العملی که مردم مغز شستشوشدۀ آن جوامع در برابر خون میلیاردها انسان که روی زمین ریخته و میلیون‌ها مناطق مسکونی که به ویرانه مبدل شده است، از خود نشان خواهند داد، این است که از خود سؤال خواهند کرد: آیا قطره‌هایی از آن خون‌ها، لباس شسته‌شده و اطوشدۀ آنان را کثیف نخواهد کرد؟ آیا از آن ویرانه‌ها گردی روی خودروی سواری آنها نخواهد نشست؟ اگر در پاسخ آن متمدن! بگویید: نه، ای متمدن عزیز! هیچ نترسید، زیرا از میلیاردها لیتر خونی که روی زمین ریخته می‌شود، حتی یک قطره هم به لباس شما ترشح نخواهد کرد و کمترین گردی از ویرانه‌های مناطق مسکونی به روی خودروی شما نخواهد نشست، در این موقع می‌دانید پاسخ حضرت آقا و خانم متمدن چه خواهد بود؟ پاسخ او این است: هیچ اشکالی ندارد. به من چه؟ و ارتباطی با من ندارد! ⏺چنان که اشاره کردیم: زندگی این مردم افقی ندارد تا روشن باشد یا تاریک. حتی اینان به قول مولوی: مانند موش کورهای محقر، با چنگال‌های کوچک خود، طبیعت را در تاریکی می‌شکافند و از این سوراخ به آن سوراخ در حرکتند و اگر در هنگام شکافتن و سوراخ کردن دیوار حیاط یا باغ، روزنۀ روشنایی در برابر آنان به وجود بیاید، از آن روشنایی فرار می‌کنند. اصلاً این‌گونه انسان‌های شب‌پرست و خواب‌آلود، راهی در پیش پایشان نمی‌بینند تا نیازی به راهنما احساس کنند. به عبارتی دیگر: در خود احساس تشنگی نمی‌کنند تا دنبال آب بروند. این بینوایی اختیاری که از کور کردن و فلج ساختن خویشتن ناشی شده است، آنان را تا سرحد زندگی حیوانی مضر و خطرناک تنزل می‌دهد. برای این‌گونه حیوانات، زندگی حتی یک لحظه هم برای مطالعه و شناخت مطرح نمی‌شود، تا به این نتیجۀ منطق فطری برسند که پیامبران کیستند و چه می‌گویند؟ و ائمۀ معصومین کیستند و چه می‌گویند؟ ، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج ۷، صص ۱۶۰-۱۶۲، چاپ اول، ۱۳۹۸ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی! در دنیا خیلی سخت است آدم خود را محکوم کند تا آنجا که ممکن است خود را توجیه می‌کند و کار خود را توجیه می‌کند؛ اما در آخرت که همه پرده‌ها کنار رفت، می‌فرماید نیازی نیست که ما کارهای انسان را به انسان گزارش بدهیم: ﴿بَلِ الْإِنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ ٭ وَ لَوْ أَلْقَی مَعَاذِیرَهُ﴾، ولو دهها عُذر القا کند که عذرتراشی کند، خود او می‌داند چه کرده است، چون بساط نفس مسوّله در قیامت کنار می‌رود، نفس امّاره کنار می‌رود. آیت‌الله 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۸ 📌اعمال زشت الی باید کوشش کند که اعمال زشت وبدش در نظرش جلوه نکند و اعمال خودش و دیگران را نبرد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 124 ⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 📌چند نکته ⏪4- علاج غیبت و توبه آن ((غیبت )) مانند بسیاری از صفات ذمیمه تدریجاً به صورت یک بیماری روانی در می آید ، به گونه ای که غیبت کننده از کار خود لذّت می برد و از این که پیوسته آبروی این و آن را بریزد ، احساس رضا و خوشنودی می کند و این یکی از مراحل بسیار خطرناک اخلاقی است . اینجا است که غیبت کننده باید قبل از هر چیز به درمان انگیزه های درونی غیبت که در اعماق روح او است و به این گناه دامن می زند ، بپردازد ؛ انگیزه هایی همچون ((بخل )) و ((حسد)) و ((کینه توزی )) و ((عداوت )) و ((خود برتر بینی )) . باید از طریق خود سازی و تفکّر در عواقب سوء این صفات زشت و نتایج شومی که به بار می آورد ، و همچنین از طریق ریاضت نفس این آلودگیها را از جان و دل بشوید ، تا بتواند زبان را از آلودگی به غیبت باز دارد . سپس در مقام ((توبه )) برآید و از آنجا که غیبت جنبه ((حق الناس )) دارد ، اگر دسترسی به صاحب غیبت دارد و مشکل تازه ای ایجاد نمی کند ، از او عذر خواهی کند ، هر چند به صورت سربسته باشد ، مثلاً بگوید من گاهی بر اثر نادانی و بی خبری از شما غیبت کرده ام ، مرا ببخش ، و شرح بیشتری ندهد ، مبادا عامل فساد تازه ای شود و اگر دسترسی به طرف ندارد یا او را نمی شناسد ، یا از دنیا رفته است ، برای او استغفار کند و عمل نیک انجام دهد ، شاید به برکت آن خداوند متعال وی را ببخشد و طرف مقابل را راضی سازد)) . ⏪5- موارد استثنا در غیبت ((آخرین سخن در باره غیبت اینکه قانون غیبت ، مانند هر قانون دیگر استثناهایی دارد ، از جمله اینکه گاه در مقام ((مشورت )) مثلاً برای انتخاب همسر ، یا شریک در کسب و کار و مانند آن کسی سؤ الی از انسان می کند ، امانت در مشورت که یک قانون مسلّم اسلامی است ، ایجاب می کند اگر عیوبی از طرف سراغ دارد بگوید ، مبادا مسلمانی در دام بیفتد و چنین غیبتی که با چنین نیّت انجام می گیرد ، حرام نیست . همچنین در موارد دیگری که اهداف مهمّی مانند هدف مشورت در کار باشد ، یا برای احقاق حقّ و تظلّم صورت گیرد . البتّه کسی که آشکارا گناه می کند و به اصطلاح ((متجاهر به فسق ))است از موضوع غیبت خارج است و اگر گناه او را پشت سر او بازگو کنند ایرادی ندارد ، ولی باید توجه داشت این حکم مخصوص گناهی است که نسبت به آن متجاهر است )) . و علنی آن را انجام می دهد نه گناهانی که به طور غیر علنی و در خفا از او سر می زند . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰مدیران و جامعه (مردم)از دیدگاه قرآن ، چه ارتباط و وظایفی نسبت به هم دارند؟ 🗂اصول حاکم بر کارگزاران و زمامداران حکومت اسلامی از نظر قرآن کریم چنین است: «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّـهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزَّکَوةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَ لِلَّهِ عَـقِبَةُ الْأُمُورِ؛(حج،۴۱) آنان که اگر در زمین به آنان قدرت و تمکن بدهیم، نماز به پای می‏دارند و زکات می‏دهند و مردم را به کارهای خوب امر و از کارهای زشت باز می‏دارند و سرانجام همه کارها با خداوند است.» همچنین از نظر قرآن کریم و روایات امامان معصوم علیهم‏السلام، برخی وظایف مقامات اجرایی و کارگزاران حکومت نسبت به مردم و جامعه چنین است: ۱. سعه صدر و گشادگی فکر و آمادگی پذیرش حوادث مختلف؛ امیرمؤمنان علی علیه‏السلام در این‏باره می‏فرماید: «آلة الرّیاسة سعة الصّدر؛ ابزار ریاست و مدیریت، سعه صدر و گشادگی روح و فکر و تحمل فراوان است.»۱ ۲. رعایت عدالت و عدم تبعیض در میان مردم؛ قرآن کریم در این‏باره می‏فرماید: «وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْل...؛(نساء،۵۸) و هنگامی که میان مردم داوری می‏کنید، از روی عدالت داوری کنید»؛ «یَـدَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَـکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَق؛ (ص، ۲۶) ای داود، ما تو را بر روی زمین خلیفه قرار دادیم؛ پس در میان مردم به حق حکومت و داوری کن.» در حدیثی می‏خوانیم: امام امیرالمؤمنین علیه‏السلام به عمر بن خطّاب فرمود: «سه چیز است اگر به خوبی حفظ و عمل کنی تو را از امور دیگر بی نیاز می‏کند و اگر ترک نمایی چیزی غیر از آن تو را سود نمی‏دهد. عمر عرض کرد: آن‏ها چیست ای ابوالحسن؟! فرمود: اجرای حدود الهی نسبت به افراد دور و نزدیک و حکم بر طبق کتاب خدا در خشنودی و غضب و تقسیم با عدالت در میان سیاه و سفید. عمر عرض کرد: به راستی مختصر گفتی و حق مطلب را ادا کردی!»۲ ۳. توجه به پاداش نیکوکاران و گذشت و اغماض نسبت به گنهکارانی که به بازگشت و توبه آن‏ها امید است. امام صادق علیه‏السلام در این‏باره می‏فرماید: «سه کار است که بر حاکم اسلامی لازم است، در مورد عوام و خواص انجام دهد: نیکوکاران را پاداش نیک دهد تا برای انجام دادن نیکی‏ها تشویق شوند و زشتی گنهکاران را پرده پوشی کند تا از گناه خود توبه کنند و از گمراهی خویش بازگردند و همه را زیر چتر احسان و انصاف جمع کند.»۳ ۴. منافع مردم و خویش را یکسان دیدن؛ از جمله دستورهایی که امیرالمؤمنین علی علیه‏السلام به محمد بن ابی بکر ـ هنگامی که او را به زمامداری مصر برگزید ـ چنین بود: «برای عموم مردم چیزی را دوست بدار که برای خود و خانواده خود دوست می‏داری و برای آن‏ها چیزی را ناخوش دار که برای خود و خانواده خودناخوش داری؛ چرا که این کار منطق تو را قوی‏تر می‏کند و مردم را به صلاح و اصلاح نزدیک‏تر می‏سازد.»۴ ۵. پیوند عاطفی با مردم؛ طبق آنچه از روایات استفاده می‏شود بین مسئول اجرایی و مردم، باید رابطه عاطفی نیرومند ـ آن گونه که میان پدر و فرزند است ـ بر قرار باشد. امام موسی بن جعفر علیه‏السلام می‏فرماید: «سلطان عادل به منزله پدر مهربان است؛ پس دوست بدارید برای او آنچه را برای خود دوست می‏دارید و ناخوش دارید برای او آنچه را برای خود ناخوش می‏دارید.»۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰مدیران و جامعه (مردم)از دیدگاه قرآن ، چه ارتباط و وظایفی نسبت به هم دارند؟(ادامه پاسخ) ۶. دوری از بخل، جهل، نادانی، جفا و ستم؛ ۷. دوری از سازشکاری و هماهنگی با اهل باطل؛ ۸. به مقام و منصب خویش به چشم امانت نگریستن؛ ۹. پرهیز از تجمل گرایی و ساده زیستی؛ ۱۰. تلاش در جهت تعلیم و تربیت مردم؛ ۱۱. پرهیز از به همکاری طلبیدن گمراهان؛ «وَ مَا کُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا؛(کهف،۵۱) من هرگز گمراهان را دستیار خود قرار نمی‏دهم.» ۱۲. پرهیز از همکاری با سفیهان و بی خردان؛ «وَلاَ تُؤْتُوا السُّفَهَآءَ أَمْوَ لَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَـمًا؛(نساء،۵) اموال خود را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده به دست سفیهان نسپرید.» ۱۳. پرهیز از پیروی هوای نفس؛ «فَلاَ تَتَّبِعُوا الْهَوَی أَن تَعْدِلُوا؛(نساء،۱۳۵) از هوا و هوس پیروی نکنید؛ مبادا از حق منحرف شوید.»؛ ۱۴پرهیز از همکاری با اسراف‏کاران؛ (شعرا،۱۵۱) «فرمان مسرفان را اطاعت نکنید.» و... 💠وظیفه امت نسبت به حکومت در نظام اسلامی آن است که به آن کمک نموده، در تأیید و تقویت آن کوشش نمایند. امیرالمؤمنین علی علیه‏السلامفرمود: «بر امام واجب است طبق قوانین الهی حکم کند؛ او مانند یک امین، امانت دار قدرت عمومی می‏باشد. آن گاه که امام به این وظیفه عمل کرد، بر مردم واجب است به سخن او گوش کنند و از او اطاعت نمایند و چون فرمان بدهد، اجابت نمایند.»۶ 🔅🔅🔅 ۱. نهج البلاغه، کلمات قصار ۱۷۶. ۲. بحار الانوار، علامه مجلسی رحمه‏الله، ج ۷۲، ص ۳۴۹، داراحیاء لتراث العربی. ۳. همان، ج ۷۵، ص ۲۳۳. ۴. همان، ج ۷۲، ص ۲۷. ۵. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی رحمه‏الله ج ۱۸، ص ۴۷۲، دارالتعارف للمطبوعات. ۶. کتاب الاموال، حافظ ابی عبید بن سلام بن القاسم، ص ۹ / ر.ک: پیام قرآن، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران؛ ج ۱۰، ص ۱۲۹ـ۱۳۸، دارالکتب الاسلامیة. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت پنجم) 🌷🌷🌷 🍃 بسنده کردن به صورت ظاهری نماز و محروم ماندن از بركات و كمالات باطني آن، پس از خروج از دنیا و وارد شدن به صحنه محاسبه الهي، حسرت‌هايى را به دنبال دارد كه عقل ما از ادراك آن ناتوان است و از بالاترین مراتب ضرر و زیان‌کاری است. 🍃 کمالات باطنی نماز، انسان را به سعادت ابدي و حتی بالاتر، هم‌نشینی پروردگار عزیز است و سکوی پرواز به مقام وصال محبوب می‌محسوب می‌شود. 🍃 وصال محبوب آرزوی نهایی اوليای الهی و اصحاب معرفت و بلكه نور چشم پیامبر ختمی صلّى اللّه عليه و آله است. 🍃 ما تا در حجاب عالم مُلك و خدر طبيعت هستيم، نمی‌توانيم عالم بالا را ادراك نماييم و دستى از دور بر آتش داريم. 🍃 كدام حسرت، ندامت، زيان و خسارت بالاتر از آن است كه چيزى كه وسيله كمال و سعادت انسان و دواى درد نقص‌های قلبي است و در حقيقت صورت كمالي انساني است، پس از چهل پنجاه سال خستگی در راه آن، از آن به هيچ وجه استفاده روحي نشود‌. 🍃 واضح است که استفاده نکردن، مايه كدورت قلبي و حجابهاى ظلماني می‌شود. 🍃 و آنچه نور چشم رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم است، موجب ضعف بصيرت ما گردد. ♦️🔸 «يا حسرتى على ما فرّطت في جنب اللّه‏؛ زمر-۵۶ دريغا كه در نزديك شدن به خدا، كوتاهى نمودم.»🔸♦️ 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هشتم:جمع و تأليف قرآن ▫️جمع و تأليف قرآن به شكل كنونى، به مرور زمان و به‌دست افراد و گروه‌هاى مختلف انجام شده‌است. ترتيب، نظم و تعداد آيات در هر سوره به دستور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوده است. هر سوره با فرود آمدن «بِسْمِ‌ اللّهِ‌ الرَّحْمنِ‌ الرَّحِيمِ‌ *» آغاز مى‌شد و آيات به ترتيب نزول در آن ثبت مى‌گرديد، تا موقعى كه «بِسْمِ‌ اللّهِ‌... *» ديگرى نازل مى‌شد و سورۀ ديگرى آغاز مى‌گرديد. اين نظم طبيعى آيات و رويۀ معمول ثبت آنها بود. گاهى اتفاق مى‌افتاد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله - با اشارۀ جبرئيل - دستور مى‌داد تا آيه‌اى بر خلاف نظم طبيعى در سورۀ ديگرى قرار داده‌شود مانند آيۀ «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ‌ فِيهِ‌ إِلَى اللّهِ‌ ثُمَّ‌ تُوَفّى كُلُّ‌ نَفْسٍ‌ ما كَسَبَتْ‌ وَ هُمْ‌ لا يُظْلَمُونَ‌ » ١ - كه گفته‌اند از آخرين آيات نازل شده‌است - پيامبر صلى الله عليه و آله دستور فرمود آن‌را بين آيات «ربا» و آيۀ «دَيْن» در سورۀ بقره آيۀ ٢٨١ ثبت كنند. بنابراين ثبت آيات در سوره‌ها، چه با نظم طبيعى و چه برخلاف نظم طبيعى، با نظارت و دستور خود پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله انجام گرفته و اصطلاحاً توقيفى است. ▫️ولى اهل نظر دربارۀ نظم و ترتيب بين سوره‌ها با يكديگر اختلاف دارند؛ سيّد مرتضى علم‌الهدى، بسيارى از محققين و از معاصرين، آيت‌اللّه خويى رحمهم الله برآنند كه قرآن كنونى - به همين شكل و روش - در زمان حيات رسول خدا صلى الله عليه و آله شكل گرفته‌است؛ زيرا بسيار بعيد مى‌نمايد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مسأله‌اى با اين اهميت را رها كرده‌باشد تا پس از وى نظم و ترتيب داده‌شود، در حالى كه بيشتر محقّقان و تاريخ‌نويسان برآنند كه «جمع و ترتيب سوره‌ها پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله و براى نخستين بار به دست اميرمؤمنان على عليه السلام و سپس ديگر صحابۀ بزرگوار انجام گرفته است». در مجموع شايد بتوان گفت كه: «عمل جمع قرآن به‌دست صحابه، پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله از امور مسلّم تاريخ است». ▫️على عليه السلام نخستين كسى بود كه پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله به جمع قرآن مشغول شد. بر حسب روايات، مدت شش ماه در منزل نشست و اين‌كار را به انجام رساند. ابن نديم مى‌گويد: «اولين مصحفى كه گردآورى شد مصحف على بود و اين مصحف نزد آل جعفر بود». سپس مى‌گويد: «مصحفى را ديدم نزد ابو يعلى حمزۀ حسنى كه با خط‍‌ على بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسن‌بن‌على آن‌را به ميراث گرفته‌بودند» ١. محمدبن‌سيرين از عكرمه نقل مى‌كند: «در ابتداى خلافت ابوبكر، على در خانه نشست و قرآن را جمع‌آورى كرد. از عكرمه پرسيدم: آيا ترتيب و نظم آن مانند ديگر مصاحف بود؟ آيا رعايت ترتيب نزول در آن شده‌بود؟ گفت: اگر جنّ‌ و انس گرد آيند و بخواهند مانند على قرآن را گردآورند، نخواهند توانست». ابن سيرين مى‌گويد: «هرچه دنبال كردم تا بر آن مصحف دست يابم، ميسورم نگرديد» ٢. ابن جزى كلبى گويد: «اگر مصحف على يافت مى‌شد، هرآينه در آن علم فراوان يافت مى‌گرديد» ١. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 انسان قرآنی 🔹 در جریان حیات و ممات قرآن یک عده را مُرده می داند، زنده اند اما آنهایی که در دنیا در این مسیر نیستند اینها مُرده اند؛ برای اینکه اینها حرف قرآن را گوش نمی دهند و قرآن هم است، فرمود ما قرآن را نازل کردیم و اگر کسی قرآنی فکر کند و زنده است این قرآن او را زنده می کند: ﴿إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُمْ﴾، اول سخن از تثنیه است خدا هست و پیغمبر؛ ولی فعل، فعل مفرد است چون وجود مبارک حضرت حرف «الله» را می زند؛ فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکم﴾ نه «دَعَوا»! دو تا دعوت نیست دو نفر نیستند، یک مولاست و یک بنده و وجود مبارک حضرت هم حرف «الله» را نقل می کند ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُم﴾. حالا اگر کسی استجابت نکرد حیات ندارد، از کجا بیاید؟! درباره آنها که استجابت کردند فرمود: ﴿لا تَحْسَبَنَّ﴾ که اینها مُرده هستند بلکه اینها شهیدند. 🔹 پس انسان از نظر یا زنده است یا مُرده است، این بخش اول . بخش دوم این است که حالا واقعیت او انسان است یا حیوان؟ درباره آن هم در قرآن دارد: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعام﴾؛ اگر به صورت حصر ذکر کرده یعنی واقعیت او این است. 🔹 در مسئله سوم و چهارم قرآن می فرماید بعضی ها دست دارند بعضی ها چشم دارند، ابراهیم دست دارد ابراهیم چشم دارد که در سوره مبارکه «صافات» فرمود: ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصار﴾؛ آن که نباشد اثر علمی از او صادر نشود چیزی ننویسد و چیزی به جامعه ندهد او دستی ندارد؛ یا دست کسی را نگیرد انجام ندهد او دستی ندارد. حالا یا اهل حوزه و دانشگاه است با قلم کار می کند یا جزء افراد عادی است، دارد، فلان مسجد را بسازد، فلان دارالایتام را درست کند، فلان را حل کند، این می شود دست! 🔹 بنابراین اول فرق بین زنده و مُرده است که چه کسی زنده است و چه کسی مُرده؛ دوم فرق بین انسان و غیر انسان است؛ سوم درباره مجاری ادراکی است که چه کسی چشم دارد و چه کسی ندارد؛ چهارم درباره بخش تحریکی است که چه کسی دست دارد و چه کسی ندارد؛ این تنظیم قرآن کریم است. کسی زنده است که الهی بیندیشد، کسی انسان است که ، کسی دست دارد که کار خیر انجام بدهد یا علمی یا مانند آن و کسی چشم دارد که حق ببیند که امیدواریم خدای سبحان این توفیق را نصیب همه ما بفرماید! 📚 درس خارج فقه ارث جلسه28 تاریخ: 1399/09/26 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom