و اما باور ما 7.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.79M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... #ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت کلمه طیبه لا اله الا الله (قسمت هفتم)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
04_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_17_Mashhade_Moghaddas.MP3
13.56M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
(قسمت چهارم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
📚 مروری قرآنی بر تجربیات نزدیک به مرگ
* معنای نکیر و منکر
* تجربه نزدیک به مرگ نباید پایه اعتقادی باشد!!
* هشدار به باور به نشئات در سوره واقعه
* وجه تسمیه سه دقیقه در قیامت
* رنگ و بوی دنیایی و قیامتی داشتن برزخ
* زمانه ظهور؛ تابش حقایقی از نشئه قیامت
* ظهور و رجعت رقیقه قیامت
* چوب دنیایی، مطابق با قواعد دنیایی
*چوب خدا در دنیا، برای دست برداشتن از عمل!!
* صدقه جاریه، دالان کسب در برزخ
* تذکر به خلقت برای اثبات نشئه بعد
* برخورد دوگانه اصحاب شمال نسبت به نشئه بعدی
* توسل به تجارب نزدیک به مرگ برای انکار حقایق: بسیار خطرناک!
* خفض و رفع در نزد خدا
* بلا، هم برای نعمت هم برای نقمت
* تصور انسان غافل نسبت به نعمت های الهی
* تعمیم اوضاع خوب در دنیا به حال خوب در آخرت؛ توهمات خام کافرانه
* عامل بهشتی شدن چیست؟
* عمل، عمل، عمل؛ ملاک در آخرت
* نوجوان و جوانم را چگونه به دین دعوت کنم؟
* کجامیرویم یا کجا میبرند ما را؟؟
* شکستن من، مبدا دین
⏰ مدت زمان: ۳۲:۳۶
📆1401/01/18
#دین
#برزخ
#عمل
#برزخ_در_المیزان
📌 شروع دوباره مباحث "آن سوی مرگ" با رویکرد جدید
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#نکات_کلیدی7
#قرآن_کریم
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت به مؤمنین
#آیت_الله_شهید_دستغیب (ره)
وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيرًا
#بشارت ده #اهل_ایمان را
به فضل بزرگ #خدا که برایشان آماده کرده است
ای #مومنین
«وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»
«أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا»
به به ای اهل ایمان ای اهل ایمان
خدای #عالم اجر بزرگی برای تو تدارک فرموده است
این «وَبَشِّرِ»، «يُبَشِّرُ» در قرآن چقدر است؟
بَشِيراً وَ نَذِيراً
برای چی است؟
که من و تو یک شوقی ان شاء الله
شوق #بهشت، شوق ثواب خدا، شوق لقاء الله فی جاور الله
پیدا بکنیم
اگر آن شوق آمد آن وقت سخت ترین امور می آید آسان می شود ...
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (134)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
#کارگزاران_فرهنگی (134)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
⏪42-خستگی ناپذیری و تلاش مستمر
قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً (نوح/5)
(نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم.
☑️ارشاد و تبليغ مردم و فعالیت های فرهنگی بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً»
☑️انبيا در رسالت خود كوتاهى نكردندفعالان فرهنگی نیز به پیروی از آنان باید در انجام مسئولیت خطیر فرهنگی تمام سعی خویش را مبذول دارند. «دعوت قومى ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهاراً... اسررت لهم اسرارا»
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(226)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون*
🔰بحث روايى
⏪1- حرمان منافقان از نور رسالت و امامت
- عن الباقر (عليه السلام) فى قوله تعالى: (ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمات لا يبصرون): يعنى قبض محمد (صلى الله عليه وآله) فظهرت الظلمه فلم يبصروا فضل اهل بيته .
👈🏾اشاره: تطبيق مزبور، بيان مصداق كامل آيه است، نه تفسير مفهومى آن. رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مصداق بارز آيه (وجعلنا له نورا يمشى به فى الناس) است و با ارتحال آن حضرت، نور ويژه وى قبض شد، ليكن منافق نه در زمان حيات آن حضرت بهره مند بود از ارتحال وى از قرآن و عترت كه يادگار آن حضرت (صلى الله عليه وآله) است بهره مى گيرد.
⏪2- اضلال كيفرى خداوند
- عن الرضا (عليه السلام): ان الله لا يوصف بالترك كما يوصف خلقه ولكنه متى علم انهم لا يرجعون عن الكفر والضلال منعهم المعاونه واللطف وخلى بينهم و بين اختيارهم
▫️(ترجمه در متن تسنیم نیست)
فرمود كه: خداى تبارك و تعالى وصف كرده نميشود بترك همچنان كه وصف كرده مىشود خلق، و ليكن چون ميداند كه ايشان باز نميگردند از كفر و ضلال باز ميدارد از ايشان معاونت و لطف خود را، و باز ميگذارد ايشان را در ميان ايشان، و باختيار خودشان.
👈🏾اشاره: اين روايت ناظر به همان معنايى است كه در خلال تفسير (تركهم) و نيز در تشريح لطايف و اشارات بازگو شد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مزمل 4.mp3
7.52M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مزمل
#سوره_مزمل #مزمل
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المزمل
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مزمل
📌رحمت الهی و مدیریت رحیمانه خدا
🔘فرمود مگر نميخواهي مظهر من باشي؟ من چه کاره هستم؟ در عالم چه طور ميکنم؟ من عالم را با قهر اداره ميکنم؟ نه. يکجا قهر، يکجا مِهر؟ نه. آنجا که قهر است، نقشه را رحمت ميکشد، اين از آن غرر بيانات امام سجاد(سلام الله عليه) است: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَي رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه».
🔘چقدر اين حرف عظيم است، خود خدا ميداند! فرمود قبل از اينکه خدا يک غضب بکند و يک بگير و ببندي بکند، رحمتش را ميفرستد که نقشه بکشد که کجا رحيمانه و رئوفانه بگير و ببند داشته باشد. سخن از «يا من زادت رحمته غضبه» نيست، آن سرجايش محفوظ است؛ البته رحمت خدا بيش از غضب اوست. اين حرف علمي نيست که رحمت خدا بيش از غضب اوست. آن که علمي است، مستور است، مخفي است، در دسترس هر کسي نيست، بيان امام سجاد است که رحمت خدا امام غضب اوست، نه رحمت خدا بيشتر از غضب اوست.
🔘(رحمت)بيشتر را که همه ميفهمند. «يا من زادت رحمته علي غضبه» را که همه ما ميفهميم؛ اما فرمود امامتي در کلّ عالم است، همه مأموم هستند، يک امامي دارند، آن امام رحمت است: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَي رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه»، پيشاپيش که خدا غضب بکند، امام را ميفرستد، أمام را ميفرستد، رهبر را ميفرستد، نقشه ميکشد که اينجا جاي جهنم است. کلّ اين نقشه را رحمت ميکشد، پس ما غضبي به آن معنا در عالم نداريم؛ لذا فرمود: «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْء». در «دعاي کميل» هم فرمود: «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» اينطور است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المزمل جلسه چهارم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 8.عبداللهی رمضان 1401.mp3
14.6M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... #ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -چه کسانی با لا اله الا الله انس دارند (قسمت هشتم)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
#نکات_کلیدی8
#قرآن_کریم
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #مصیبت #امتحان #عملکرد #انسان #خدا
🔅🔅🔅
🔰چرا در آیهای فرموده: «هر مصیبی به شما برسد، از عملکرد خودتان است»، در حالی که در آیات دیگری تصریح شده: «خدا با مصائب امتحان میکند»؟
🌱🌱🌱
⏺بیتردید شناخت واژگان، معنا و مفهوم آنها، نقش بسیار مؤثری از درک مقصود دارد و شاید بسیاری از ما، هنوز معنا، مفهوم و مصداق "امتحان = آزمایش" را درست درک نکردهایم و گمان داریم که فقط برخی از حوادث یا مصائب، آزمایش هستند و یا گمان داریم که خداوند سبحان ناگهان و بودن هیچ علت و سابقهای، یک بلایی میفرستد تا آزمایش کند! و این عدم شناخت و نیز اهانت و افترای به علم و حکمت خداوند ارحم الرّاحمین میباشد!
⏺در این عالَم، هیچ کاری نیست که محل، مورد و مصداق آزمایش نباشد، حتی در نوشیدن یک جرعه آب، خوردن یک لقمه نان، یا پوشیدن یک پیراهن! آزمایش میشویم که آیا رعایت کردیم جرعه آبی که مینوشیم، حلال باشد، پاک باشد، تمیز باشد، مال غیر نباشد، دیگری به آن محتاجتر نباشد، و در ماه مبارک رمضان که به هر علتی روزه نیستیم، در ملاء عام نباشد و ... .
⏺برای چه این پیراهن را برای پوشیدن انتخاب کردی؟! آیا از مال حلال تهیه شده؟ آیا مناسب و در شأن تو هست؟ آیا برای تفاخر به دیگران میپوشی؟! آیا به خاطر انجام گناهان دیگری چون نمایش بدن و زیباییها و جاذبههای جنسیات به عموم میپوشی ...؟! یا مناسب توست؟!
پس امتحان، اختصاصی به "مصیبت" ندارد، بلکه در هر آنی و هر موضع یا کاری، امتحان هست. حتی در اقامۀ دو رکعت نماز واجب نیز امتحان است که آیا "قُربةً الی الله" اقامه میکنی، یا خدایی ناکرده برای ریا و هر هدفی به غیر از قُرب به او؟! امتحان میشوی که آیا در نماز تداوم داری یا خیر؟ و آیا از این سرمایه کلان، محافظت مینمایی یا خیر؟!
«الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ - آنان كه بر نمازشان پيوسته و پايدارند / المعارج، 23» - «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ - و آنان كه بر نمازهاشان محافظت مىكنند / المعارج، 34»
🔳مصیبت
"مصیبت" به هر امری گفته میشود که انسان با آن مواجه میشود؛ اما معمولاً به امور ناگوار گفته میشود.
وقتی تیری به هدف مینشیند، میگویند: «اصابت کرد». به قول مرحوم آیت الله حائری شیرازی: خداوند میفرماید: «تو با زنجیرهایی (تعلقات) به دنیا بسته شدهای، من به این زنجیرها تیر میزنم و خوب هم میزنم و درست به هدف اصابت میکند؛ اما به زنجیر تیر میزنم تا تو آزاد شوی، پس تو چرا آخ میگویی»؟!
●- در قرآن کریم، راجع به امتحان و مواضع مؤمنان میفرماید:
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» (البقره، 155 و 156)
- قطعاً همۀ شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوهها، آزمايش مىكنيم؛ و بشارت ده به استقامت كنندگان * همانها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مىرسد، مىگويند: «ما از آنِ خدائيم؛ و به سوى او بازمى گرديم!»
یعنی: من از پدر و مادر و همسر و فرزند، پول، خانه، خودرو، ثروت و شهرت، و این بدن و مظاهر مادی زندگی در دنیا نیستیم و به سوی اینها بازنمی گردم که اگر لطمهای به اینها وارد شد، فریادم بلند شود و خود را ببازم، بلکه من از سوی خداوند سبحان خلق شدم و به سوی او بازمی گردم.
ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom