eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نکات کلیدی جزء سوم کریم خدا را یاد کنید تا خدا شما را یاد کند، در کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید، بدی‌ها و خوبی‌های دیگران را در کنار هم ببینید و منصف باشید. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰خداوند می‌فرمایند که: «سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه خود سرنوشت خود را تغییر دهند.» تزاحم ظاهری این آیه را با دستور به جهاد و دفاع از مستضعفین و حمایت از سایر ملل تحت ستم (مثل فلسطین) را توضیح می‌فرمایید؟ 📝متن آیه «لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ» (الرّعد، 11) 📝ترجمه - آدمى را فرشتگانى درپى است كه به فرمان خدا از پيش رو و از پشت سرش او را نگهبانى مى كنند و به راستى كه خداوند حال و كار هيچ قوم و مردمى را دگرگون نمى‌كند مگر آن كه آنان آن چه را در درون خودشان دارند دگرگون كنند (ايمان را به كفر و سپاس گزارى را به ناسپاسى مبدّل سازند)، و آن هنگام كه خداوند براى مردمى بدى بخواهد بازگشتى براى آن نيست (هيچ كس نمى‌تواند آن را برگرداند) و جز خدا براى آنان دوستى نيست (كه بتواند كمكشان كند). 🔹الف – وقتی گفته می‌شود: «تزاحم ظاهری یک آیه را توضیح دهید»، یعنی ابتدا یک حکم قطعی صادر شده که ظاهر آیه با مثلاً با مقولۀ امر به جهاد، تزاحم دارد و این حکم مورد پذیرش قرار گرفته و اکنون توضیحش درخواست می‌شود؛ در حالی که نسبت دادن "تزاحم و یا تناقض" آیات با یکدیگر [حتی در ظاهر]، دلیل می‌خواهد. 🔹ب – حتی در ظاهر این آیه با آیات جهادی، تزاحمی وجود ندارد که لازم باشد کسی آن را توضیح دهد، بلکه دقت در کلمات، جمله و پیام آن لازم است. ●- ابتدای آیه، سخن از این است که نظام هستی و حیات بسیار معظم، پیچیده و نظام‌مند است؛ و هر امری اسباب و مراتبی دارد و برای هر کاری، فرشته‌ای مأمور است ...، پس کسی گمان نکند که خودش، علمش، قدرتش، ثروتش و یا دیگرانی از نوع خودش، او را حفظ کرده‌اند؛ بلکه خداوند متعال حفظ می‌کند و برای این کار مأمورانی از فرشتگان قرار داده است. لذا در احادیث بیان شده که هنگام فرارسیدن زمان مرگ انسان، به آنها دستور داده می‌شود که برگردید. ●- سپس متذکر می‌گردد که تقریر سرنوشت هر کسی نیز به دست خداوند متعال است و کسی به صورت مستقل از ارادۀ الهی، نمی‌تواند "سرنوشت‌سازی" کند. ●- اما، برای این مردم گمان نکنند یک جبر محضی بر آنان حاکم شده است که گریزی از آن وجود ندارد و بالتبع تمامی جنایات و ظلم‌ها را نیز متوجه او کنند، به اختیار، انتخاب و عمل انسان تصریح نمود و فرمود: «باز هم سرنوشت را او تقریر می‌کند، اما قوانینی دارد، از جمله آن که تا آدمی خودش برای تغییر سرنوشتش همت نکند، سرنوشت او متغیر نخواهد شد. ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن #فهم_قرآن #سرنوشت #تغییر #قوم #تزاحم #ظاهر #دفاع #مستضعفین
👆🏽👆🏽👆🏽 📝نکات قابل توجه آیه: 1- فاعل خداوند متعال است (إِنَّ اللَّهَ)؛ 2- خداوند متعال برای تغییر سرنوشت، قانون گذاشته است و چگونگی سرنوشت را مشروط و منوط به اختیار و انتخاب و عملکرد آدمی قرار داده است؛ چنان که بسیاری از تحولات و امور دیگر را نیز "مشروط" نموده است، مانند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ - اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! اگر (آيين) خدا را يارى كنيد، شما را يارى مى‌كند و گامهايتان را استوار مى‌دارد / محمد صلوات الله علیه و آله، 7 » 3- سخن از "تغییر" است، یعنی: وضع موجود، به اوضاع دیگری مبدل گردد، یعنی: اکنون سرنوشت محتومی دارد، اما قابل تغییر می‌باشد. 🔹حال سرنوشت فعلی چیست؟! اگر آدمی کَر و کور باشد - خدا و خودش و حقایق عالَم هستی را نشناسد – در جهل، غفلت و گمراهی به سر برد – بنده و مطیع هوای نفس حیوانی خودش و دیگران باشد – همچون چارپایان و پست‌تر از آنان زندگی کند و ...، چه سرنوشتی برای او انتظار می‌رود؟ «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ» (الأعراف، 179) - به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلها [عقلها]‌يى دارند كه با آن (انديشه نمى‌كنند، و) نمى‌فهمند؛ و چشمانى كه با آن نمى‌بينند؛ و گوشهايى كه با آن نمى‌شنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همه گونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند)! 🔹حال اگر این انسان، چشمش را باز کند تا ببیند، گوشش را باز کند تا بشنود، عقلش را به کار گیرد و تفکر نماید، پرده از قلب و فطرتش بردارد، خدا و معاد را بشناسد – ایمان بیاورد – عمل صالح انجام دهد و ...؛ آیا سرنوشتش "متغیر" نمی‌شود؟! ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👆🏽👆🏽👆🏽 📝نکات قابل توجه آیه: 1- فاعل خداوند متعال است (إِنَّ اللَّهَ)؛ 2- خداوند متعال برای
👆🏽👆🏽👆🏽 📝نکات قابل توجه آیه: نه فقط آیات جهادی، بلکه تمامی آیاتی که خداوند سبحان، در دو کتاب خلقت و وحی، برای آدمی تبیین نموده است؛ برای این است که آدمی بشناسد و بداند که چه باید بکند تا خداوند متعال، سرنوشت او را تغییر دهد. 4- نه فقط آیات جهادی، بلکه تمامی آیاتی که خداوند سبحان، در دو کتاب خلقت و وحی، برای آدمی تبیین نموده است؛ برای این است که آدمی بشناسد و بداند که چه باید بکند تا خداوند متعال، سرنوشت او را تغییر دهد. 🔹از جمله راه‌های تغییر سرنوشت از سوی خداوند سبحان، "جهاد" است؛ و باید دقت کنیم که جهاد با قتال (جنگ) فرق دارد، قتال یکی از انواع جهاد است. "جهاد"، یعنی تلاشی دشمن‌ستیز در راه خدا؛ چنان که امام خامنه‌ای فرمودند: ▫️«جهاد یعنی چه؟ جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن؛ هر تلاشی جهاد نیست. خیلی‌ها تلاش می‌کنند، تلاشهای علمی زیادی می‌کنند، تلاشهای اقتصادی می‌کنند که خوب و به‌جا است، امّا جهاد نیست. جهاد یعنی تلاشی که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد؛ این جهاد است. در اصطلاح اسلامی و منطق اسلامی، جهاد این [کاری] است که در مقابل دشمن انجام می‌گیرد.‌» (3/11/1400) ●- بنابراین، خداوند هادی، برای رهایی از وضع موجود و "تغییر" سرنوشت‌های نامطلوب و حتی دردناک، راه‌کارهایی را بیان می‌دارد، برنامه می‌دهد، کلیدهای "تغییر" را به دست انسان و جامعه می‌دهد که یکی از اهمّ آنها "جهاد فی سبیل الله" می‌باشد. می‌فرماید: «اگر خودت مجاهدت کنی، من سرنوشت تو را متغیر خواهم ساخت»! امروزه بیش از هر زمان دیگری، درک می‌شود که ملت‌ها به رغم تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی، نژادی، زبانی و ...، یکپارچه هستند و هر رویکرد یا اتفاقی در یک جامعه [اگر چه کوچک]، بر تمامی ملل جهان، اثر می‌گذارد، پس همگان در سرنوشت یکدیگر تأثیر می‌گذارند؛ لذا باید یکپارچه باشند، وحدت و تعاون داشته باشند، و به یاری یکدیگر بشتابند. *- پس، چنین نیست که گفته شود، «ملت ایران، ملت فلسطین، ملت عراق، ملت افغانستان، ملت یمن و ... به خودشان مربوط است، بروند سرنوشت خودشان را تغییر دهند!» ●- از منظر الهی، ابتدا هیچ تقسیم‌بندی خاصی وجود ندارد، همگان بندگان او هستند و مقابل یکدیگر مسئولند. سپس، تقسیم‌بندی‌ها به مؤمن و کافر – متقی و فاسد – قوی و ضعیف – ظالم و مظلوم و ... شروع می‌شود؛ و برای مواجه، تعامل و یا تقابل با هر یک، دستورالعمل‌هایی وضع و ابلاغ نموده است؛ از جمله مقابله با ظالمان و دفاع از مظلومان و یاری مستضعفان عالم، به ویژه در میان امّت اسلامی. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ...» (الفتح، 29) - محمّد (صلوات الله علیه و آله) فرستاده خداست؛ و كسانى كه با او هستند در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند ... . ●- پس حتی ظاهر آیۀ مورد بحث، هیچ تزاحمی با آیات جهادی ندارد، بلکه دستورالعمل و راه‌کار برای "تغییر سرنوشت" می‌باشد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 127 🔅🔅🔅 ⏪36- مَثَل نور خدا و پف دهان ( یُرِیدُونَ لِیُطْفُِواْ نُورَ اللَّهِ بِاءَفْوَا هِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِی وَلَوْ کَرِهَ ا لْکَفِرُونَ*هُوَ الَّذِیَّ اءَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ ا لْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ ا لْمُشْرِکُونَ) . (414) ((آنان می خواهند نور خدارا بادهان خود خاموش سازند ؛ ولی خدا نور خود را کامل می کند هر چند کافران خوش نداشته باشند ! او کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حقّ فرستاد تا او را بر همه ادیان غالب سازد ، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند)) . 🔰وجه تشبیه در این آیه آیین خدا و قرآن مجید و تعالیم اسلام به ((نور و روشنایی )) تشبیه شده و توطئه ها و تلاشهای مذبوحانه دشمنان به دمیدن و فوت کردن با دهان تشبیه گشته است که آنها می خواهند نور عالمتاب الهی را با پف کردن خاموش سازند . چقدر مضحک است که انسان نور عظیمی همچون نور آفتاب را بخواهد با پف کردن خاموش کند ! . آنها خفّاشانی هستند که گمان می کنند اگر چشم از آفتاب فرو پوشند و خود را در پرده های ظلمت شب فرو برند ، می توانند به مقابله با این منبع نور بر خیزند . زهی خیال باطل . شب پره گر وصل آفتاب نخواهد رونق بازار آفتاب نکاهد ▫️خداوند متعال با این تعبیر و تشبیه کوتاه و رسا دشمنان دین اسلام را به شدّت تحقیر و نقشه آنان را کور و ضعیف معرفی کرده است . ((تاریخ اسلام سند زنده ای است بر تحقّق عینی این پیشگویی بزرگ قرآن ، چراکه از نخستین روز ظهور اسلام توطئه های گوناگون برای نابودی آن چیده شد : ▪️گاه از طریق سخریه و ایذاء و آزار دشمنان . ▪️گاه از طریق محاصره اقتصادی و اجتماعی . ▪️گاه از طریق تحمیل جنگهای گوناگون در میدانهای احد ، احزاب ، حنین و . . . ▪️گاه از طریق توطئه های داخلی منافقان . ▪️گاه از طریق ایجاد اختلاف در میان صفوف مسلمین . ▪️گاه از طریق جنگهای صلیبی . ▪️گاه از طریق اشغال سرزمین قدس و قبله اوّل مسلمین . ▪️گاه از طریق تقسیم کشور عظیم اسلامی به بیش از چهل کشور . ▪️گاه از طریق برنامه تغییر خط و بریدن جوانان اسلام از فرهنگ کهن خویش . ▪️گاه از طریق نشر فحشا و وسائل فساد اخلاق و انحراف عقیده در میان قشرهای جوان . ▪️گاه از طریق استعمار نظامی و سیاسی و اقتصادی . و گاه از طرق دیگر . . . )) . ▫️ولی همانگونه که خداوند اراده کرده است ، این نور الهی روز به روز در گسترش می باشد و دامنه اسلام هر زمان نسبت به گذشته وسیع تر می شود ، و آمار نشان می دهد که جمعیّت مسلمانان جهان علی رغم تلاشهای مشترک ((صهیونیستها)) و ((صلیبی ها)) و ((ماتریالیستهای شرق )) رو به افزایش است ، آری آنها پیوسته می خواهند که نور خدا را خاموش سازند ، ولی خداوند اراده دیگری دارد ، ((و این یک معجزه جاودانی قرآن است )) . ...ادامه در پست زیر 👇🏾👇🏾👇🏾 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔰#مثالهای_قرآن 127 #مثل #اراده #کفار #خاموش #نور #خدا #دین #حق #پیروزی #مشرکان 🔅🔅🔅 ⏪36- مَثَل ن
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹قابل توجه اینکه این مضمون دوبار در آیات قرآن مجید ذکر شده با این تفاوت که در یک مورد (یُرِیدُونَ اءَنْ یُطْفِؤُا) آمده است (توبه / 32) ، ولی در اینجا (یُرِیدُونَ لِیُطْفُِواْ) می باشد . ▫️((راغب )) در ((مفردات )) در توضیح این تفاوت می گوید : آیه نخست اشاره به خاموش کردن بدون مقدمه است ، ولی دوّمی اشاره به خاموش کردن با توسّل به مقدّمات است ؛ یعنی خواه آنها مقدّمه چینی کنند یا نکنند قادر به خاموش کردن نور الهی نیستند . . . تعبیر به (اءَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ ا لْحَقِّ) به منزله بیان رمز پیروزی و غلبه اسلام است ، زیرا در طبیعت ((هدایت )) و ((دین حقّ)) این پیروزی نهفته است ، اسلام و قرآن نور الهی است و نور هر جا باشد آثار خود را نشان می دهد و مایه پیروزی است و کراهت مشرکان و کافران نمی تواند سدّی در این راه ایجاد کند . ▫️جالب اینکه این آیه نیز با مختصر تفاوتی سه بار در قرآن مجید آمده : یک بار در سوره توبه (آیه 32) و یک بار در سوره فتح (آیه 38) و یک بار در همین سوره صفّ . ولی نباید فراموش کرد که این تکرار و تاءکید در زمانی بود که هنوز اسلام در جزیره عربستان جا نیفتاده بود ، تا چه رسد به نقاط دیگر جهان ، امّا قرآن در همان وقت مؤ کّدا روی این مساءله تکیه کرد و حوادث آینده صدق این پیشگویی بزرگ را ثابت نمود و سرانجام اسلام هم از نظر منطق و هم از نظر پیشرفت عملی بر مذاهب دیگر غالب شد ، و دشمنان را از قسمتهای وسیعی از جهان عقب زد و جای آنها را گرفت و هم اکنون نیز در حال پیشروی است . البتّه مرحله نهایی این پیشروی به عقیده ما با ظهور ((حضرت مهدی ارواحنا فداه تحقق می یابد که این آیات خود دلیلی بر آن ظهور عظیم است )) . 🔅🔅🔅 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
10-sefate ahle donya va akherat.mp3
7.76M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع ویژگی های دنیا و آخرت(10) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
و اما باور ما 4.عبداللهی رمضان 1401.mp3
15.82M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -نقش گفتار زبانی در پذیرش اسلام(قسمت چهارم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
💠 گروه معارف قرآنی با عرض سلام و ادب خدمت علاقه مندان معارف ثقلین «قران و حدیث» بنا بر درخواست اعضای محترم گروه مرتبط با مباحث کانال ایجاد شده است که بستری جهت تبادل نظر و سوالات در راستای پویایی مباحث باشد . عزیزان میتونند از طریق لینک وارد گروه شده و دوستان خودشان هم دعوت بنمایند . با تشکر https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
02 Barzakh Dar Almizan _ Fasle 1 Nasha`at (1401-01-15) Mashhade Moghaddas.MP3
12.98M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان(قسمت دوم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 📅 1401/01/16 👇👇👇 @rahighemakhtoom
- از تفرقه دوری کنید و دین را محور وحدت قرار دهید. (آل عمران: 103) 2- مردم را به خوبی سفارش کنید و از زشتی باز دارید تا خوشبخت شوید.(آل عمران: 104) 3- سفره دلتان را پیش دشمن باز نکنید که آنها آرزو دارند همیشه در سختی باشید. (آل عمران: 118) 4- در حال رفاه و سختی از حال نیازمندان غافل نشوید. (آل عمران: 134) 5- خشن و تند خو نباشید تا محبوب مردم شوید. (آل عمران: 159) 6- بدانید که حتماً از طریق مال و جانتان آزمایش می شوید. (آل عمران: 186) 7- در زندگی شخصی و اجتماعی صبور باشید و در برابر فتنه ها همبستگی تان را تقویت کنید. (آل عمران: 200) 8- توبه را تا دم مرگ عقب نیندازید که قبول نمی شود. (نساء: 18) 9- با همسرانتان خوش رفتاری کنید و در مشکلات خانوادگی فوری به فکر جدایی نیفتید.(نساء: 19) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(224) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰لطايف و اشارات ⏪5- خلود كافران و منافقان در آتش روح آدمى مجرد و منزه از مكان، زمان و تاريخ است، كفر و نفاق نيز ملكه ايت است نفسانى و مجرد از زمان و مكان. پس روحى كه به كفر و نفاق آلوده شد، گرفتار خطرى ابدى شده است و چون كيفر اخروى همان عقايد نادرست و اعمال تبهكارانه انسان تبهكار است كه در قيامت ظهور مى كند، آنان با كيفرى ابدى دست به گريبانند و آنچه امام صادق (عليه السلام) به عنوان سر خلود در جهنم فرمود كه اگر كافر براى هميشه در دنيا مى ماند مى خواست تا ابد مرتكب معصيت مى شود: انما خلد اهل النار فى النار لان نياتهم كانت فى الدنيا ان لو خلود فيها ان يعصوا الله ابدا نيز به همين تعليل باز مى گردد. تفصيل بحث خلود، در آيات مناسب آن مطرح مى شود و احتمال اين كه خلود به معناى مكث طولانى باشد نه لبث ابدى طرح و طرد خواهد شد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مزمل 2.mp3
6.88M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المزمل 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌مهندسی عالَم ▫️ذات أقدس الهي عالم را با مِهر اداره مي‌کند نه با قهر. ذرّه‌اي قهر و بي‌مهري در عالم نيست با اينکه جهنم جوشان است. اين ﴿تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ﴾ذرّه‌اي بي‌مهري و نقص در عالم نيست. با اينکه آن جهنم هست، با اينکه خطرها هست، چرا؟ براي اينکه مهندسي عالم به عهده خدايي است که رحمان است نه غضبان. ▫️قبلاً هم ملاحظه فرموديد، خدا رحمت رحيميه دارد که مظهرش بهشت است، غضب دارد که جهنم است و امثال آن. اما بهشت و جهنم دو تا کار هستند که در تحت رهبري يک مهندس انجام وظيفه مي‌کنند. آن «الرحمٰن» است که دارد جهان را اداره مي‌کند. يک رحمت رحمانيه است که کافر را، کلاب را، گرگ را، تمام حيوانات درّنده را صريحاً فرمود اينها عائله من هستند، حرام گوشت است، باشد. نجس العين است، باشد. من مسئول هستم اينها را اداره کنم. ▫️اين آيه شش سوره مبارکه «هود» همين است، فرمود: ﴿إِلاَ عَلَي اللَّهِ﴾، با «علي» تعبير کرده است. حالا شما چه کار داريد فلان خرس يا فلان خوک نجس العين يا حرام‌گوشت است؟ اين قدر من بايد به او غذا بدهم که شش ماه زير برف بخوابد. من مسئول هستم: ﴿إِلاَ عَلَي اللَّهِ رِزْقُهَا﴾، اين با رحمت رحمانيه دارد اداره مي‌شود که ﴿وَ رَحْمَتي‏ وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ﴾در دعاي «کميل» هم مي‌گوييم: «بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ»، اين رحمت رحمانيه است. 📼فرازی از سوره المزمل جلسه دوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 5.عبداللهی رمضان 1401.mp3
17.77M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -مالکیت های اعتباری ما(قسمت پنجم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
03 Barzakh Dar Almizan _ Fasle 1 Nasha`at (1401-01-16) Mashhade Moghaddas.MP3
13.3M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان(قسمت سوم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه @rahighemakhtoom
نکات کلیدی جزء پنجم قران کریم - مدیریت خانواده با مرد است و او موظف است هزینه های زندگی را تأمین کند.(نساء: 34) 2- همسر شایسته متواضع و نگهدار اسرار، اموال و آبروی خانواده است. (نساء: 34) 3- یک نفر از خانواده مرد و زن تعیین کنید تا به اختلافشان رسیدگی کنند. (نساء: 35) 4- در خوبی کردن با خویشان، یتیمان، نیازمندان و همسایگان سنگ تمام بگذارید. (نساء: 36) 5- نیکی کنید که خدا در ازای کوچکترین کار خوب، چندین برابر پاداش می دهد. (نساء: 40) 6- از خدا و پیامبر اطاعت کنید تا گرامی شوید و همدم و هم مسیر پیامبران و شهدا باشید. (نساء: 69) 7- اگر به شما خوبی شد، به صورتی بهتر یا دست کم به همان صورت جواب دهید. (نساء: 86) 8- سهل انگاری و اشتباه خود را به شخص دیگری نسبت ندهید. (نساء: 112) 9- عادل باشید حتی اگر به ضرر خودتان، والدین یا خویشان باشد. (نساء: 135) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌙فصل رهایی (۵) 🔰هیچ وقت نشد که ندهی! 💠 هم ماه دعاست. در مستحضرید اگر ما اُنسی داشته باشیم، و بدانیم که تمام آنچه به دست ماست فیض اوست، خودمان دخیل در کاری نیستیم؛ مثل تربیت می شویم. خدایا! من هر وقت خواستم دادی، هیچ وقت نشد که بخواهم و ندهی! این یک. خدا می داند این آیه چقدر شیرین است، فقط خدا می داند! می بینید این زکریایِ پیر چه جور با خدا حرف می زند؛ این راه برای همه ما باز است. عرض کرد: خدایا! می دانی من چه کسی هستم؟ من کسی هستم که هر وقت خواستم، دادی و نگفتی چه کسی هستی! آخر یک وقت که درب را می زنند، از آدم چیز می خواهند؛ آدم می گوید: چه کسی است، تا بشناسد چیزی بدهد. فرمود: تو نگفتی چه کسی هستی! هیچ وقت نشد بپرسی تو چه کسی هستی! از این بزرگوارتر؟!! تو از من سئوال نکردی زنی، مردی، مسلمانی، کافری؛ من هر وقت خواستم دادی، هیچ وقت سئوال نکردی چه کسی است! (و لم اکن بدعائک ربّ شقیّاً)*. یک وقت نشد بپرسی آخر تو چه کسی هستی، چه آوردی، چه کاره ای! این یک ماه، ماه مبارک برای این است که ما فرشته بشویم؛ هم دنیای ما را تامین می کند، هم آخرت ما را تامین می کند؛ این همه کفار را در عالم دارد تامین می کند. پس می شود یک کسی بگوید خدا و خدا نپرسد تو که کافری، از من چه می خواهی! این خداست!! بنابراین این درب همیشه باز است، منتها او خواست که ما طرزی زندگی کنیم که او بشویم، چرا این راه نشود؟! ------------------------------------------------- 📌 سوره مریم / آیه ۴ 📋 درس اخلاق 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(225) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰لطايف و اشارات ⏪6- صاحبان دستها و چشمها خداى سبحان اندامهاى ادراكى، مانند چشم و گوش را به آدمى بخشيده تا براى درك صحيح حقايق از آن مدد بگيرد و اندامهاى تحريكى، مانند دست و پا را به انسان داده تا براى كار درست به خدمت انسان درآيد. حال اگر از چشم و گوش و زبان آدمى جز تباهى برنخيزد در حقيقت او فاقد اين اندامهاست و به همين جهت، در قيامت نابينا، ناشنوا و ناگويا محشور مى شود و اگر انسان از اين اندامهاى ادراكى به خوبى بهره جست او به حق بينا، شنوا و گوياست و از اين رو قرآن كريم برخى از پيامبران الهى را با وصف صاحبان دستها و چشمها مى ستايد: (واذكر عبادنا ابراهيم و اسحق و يعقوب اول الايدى والابصار گرچه همه انسانها دست دارند، اما دست بت سازان و بت فروشان در حقيقت دست نيست و دست رادمردان بت شكنى مانند ابراهيم (عليه السلام) به حقيقت دست است. همه انسانها نيز از چشم بهره اى دارند، اما چشمى كه با نگاه تكريم آميز به بت بنگرد و يا به خيانت گشوده شود، كه از آن به خائنه الاعين ياد مى شود: (يعلم خائنه الاعين و ما تخفى الصدور) نابيناست و چشم حقيقى آن است كه مانند چشم ابراهيم (عليه السلام) توان مشاهده ملكوت آسمانها و زمين را داشته باشد: (وكذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات والارض وليكون من الموقنين)و اين كه خداى سبحان مى فرمايد: به ياد اينان باش كه صاحبان دستها و چشمها بودند از باب تعليق حكم بر وصف، بدين معناست كه چون داراى اين اوصاف بودند، به يادشان باش. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مزمل3.mp3
7.06M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المزمل 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌قرآن کتاب راهنمای بشر فرمود من با تبهکاران چه کار می‌کنم؟ تا آخرین فرصت به اینها مهلت می‌دهم. من با عدل با اینها رفتار می‌کنم. تو هم قهر نکن! ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾، هَجر جمیل این است که با مردم بودن، اشکالات اینها را حل کردن، در رذایل از اینها فاصله گرفتن، در فواضل و فضایل با اینها بودن، هم منطقه ملی و محلی را اداره کردن؛ یعنی حوزه اسلامی، هم منطقه بین‌المللی، یعنی موحدان اعم از مسلمین و مسیحی‌ها و زرتشتی‌ها و یهودی‌ها، دو؛ هم منطقه انسانی یعنی کفار و ملحدان و مشرکان، برای همه برنامه دارد. فرمود این ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾،ما با بشر کار داریم؛ چه مسلمان، چه مشرک ما برای اینها برنامه داریم. ▪️ ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾، ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾ حقوق بشر یعنی همین. ما در بخش سوم هم برنامه داریم، تو اگر بخواهی در هر سه بخش خلیفه من باشی، باید ببینی من با «الرحمٰن» دارم عالم را اداره می‌کنم. تو هم با عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ می‌توانی آینه من باشی، همین! این کار، کار آسانی نیست. این یک سحر می‌خواهد، بیداری می‌خواهد، بار قرآن می‌خواهد، هَجر جمیل می‌خواهد، استعانت به صبر می‌خواهد. اینکه فرمود: ﴿وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾؛[25] یعنی چه؟ باز هم شما همین را بررسی بکنید، می‌بینید که چیزی غیر از قرآن از در نمی‌آید. صلات که قرآن ممثّل است، صبر که دستور نماز است. دستور قرآن کریم است. فرمود اگر یک حادثه‌ای، مشکلی برای شما پیش آمد، خیلی جزع نکنید، با صبر مسئله را حل کنید. این‌طور نباشد که جزع بکنید، شما می‌توانید بر عالم مسلّط شوید. ما اصلاً برای شما مسخّر کردیم. اصلاً زمین را برای شما مسخّر کردیم، آسمان را برای شما مسخّر کردیم. چه هست که برای شما مسخّر نکردیم؛ منتها بیکاری ما و تنبلی ما و عدم توجه ما، این سیل‌ها را، ما خانه رود را خراب کردیم، او هم خانه ما خراب کرد. ▪️رودخانه یعنی چه؟ رودخانه یعنی خانه رود. اینکه رفتند کنار رود، رود یک بستر می‌خواهد، آن کسی که عمداً یا با بررسی‌های نابجا خانه رود را خراب می‌کند، رود هم خانه ما را خراب می‌کند. این حداقل صد متر جا برای آن است. هیچ یعنی هیچ أحدی حق ندارد حریم رودخانه را به هَم بزند. وقتی حریم رودخانه را به هم بزند، همه جا را به هَم گرفتند یا ویلا ساختند یا پارک ساختند، یا فلان ساختند، کسی که خانه رود را خراب بکند، او هم می‌آید خانه آدم را خراب می‌کند. این ظلم نکرده است، مگر به ما نگفتند حریم رودخانه یعنی حریم رودخانه! برای اوست، اصلاً خانه اوست، ما دلمان می‌خواهد خانه کسی را خراب بکنیم، او نیاید خانه ما را خراب بکند، این که نمی‌شود! 📼فرازی از سوره المزمل جلسه دوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 حلاوت بندگی 🔹 برای بسیاری از ما در حدّ تكلیف است؛ یعنی ما فلان عمل واجب را انجام می‌ دهیم و فلان عمل حرام را ـ إِن شَاءَ اللَّه ‏ـ ترك می‌ كنیم؛ اما از نماز لذت ببریم، از روزه گرفتن لذت ببریم، از اعتكاف و حج و عمره لذت ببریم، از ادای وجوه شرعی لذت ببریم، این نصیب هر كسی نیست. 🔹 فرمود اگر كسی برای رضای خدا چشمش را پوشاند؛ نه برای ریا یا سمعه یا علل و عوامل دیگر، فقط برای رضای خدا به نامحرم نگاه نكرد، خداوند به او ایمانی عطا می ‌كند كه مزه آن ایمان را این شخص می‌ چشد: «إِیمَاناً یجِدُ طَعْمَه‏»؛ مزه نماز را، مزه گفتگو با خدای سبحان را می ‌چشد. تزكیه، بهترین راهش، است. 📚 پیام حجاب و عفاف تاریخ: 1391/06/18 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 6.عبداللهی رمضان 1401.mp3
22.19M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -(قسمت ششم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 مراتب قرآن 🔹 قرآن درجاتی دارد مراتبی دارد؛ در آغاز سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَ إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾ یك طرف آن عربی است، یك طرف آن نه عربی است نه عِبری است نه فارسی است، بلکه «عَلِی حَكِیم» است. 🔹 شما می ‌بینید «ذریحِ مُحارِبی» رفته خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض كرد: این آیه ﴿ثُمَّ لْیقْضُوا تَفَثَهُم﴾ یعنی چه؟ حضرت فرمود: «لِقَاءُ الْإِمَامِ». وقتی «ذرِیح» گفت من رفتم خدمت حضرت، حضرت فرمود این «لِقَاءُ الْإِمَامِ» است، برخی آمدند خدمت حضرت گفتند ما سالیانی است خدمت شما هستیم چنین تفسیری نكردید! فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیح»؛ یعنی همان است كه فرمود برخی از احادیث ما «صعب» است «مستصعب» است «لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا نَبِی مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛ فرمود شما شاگردی مثل «ذرِیح» پیدا كنید تا ما را هم بگوییم؛ فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیحٌ»؛ كسی كه را بتواند بشنود، چنین كسی است. 🔹 قرآن كتابی نیست كه مثل باران نازل شده باشد، خداوند قرآن را نینداخت، قرآن را آویخت؛ اینكه فرمود است، اینكه فرمود یك طرف آن به دست شماست و یك طرف آن به دست خداست، خب اگر آدم قدری بالاتر برود مطلب دقیق‌تری را كسب می‌ كند. آیا آن‌طوری كه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فهمد، دیگران می ‌فهمند؟! آن‌طوری كه ائمه (علیهم السلام) می ‌فهمند، علما می ‌فهمند؟! آن‌طوری كه علما می ‌فهمند، توده مردم می ‌فهمند؟! مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل كرد كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در تمام مدت عمر به اندازه عقل خودش با كسی حرف نزد: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛ البته اهل بیت مستثنا هستند و حضرت با كُنه عقل خودش با حرف می ‌زد؛ حضرت به اندازه عقل خودش با هیچ كسی حرف نزد جز با خواص مثل اهل بیت و اهل بیت هم همین‌طور بودند. اینكه وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً» با چه كسی؟ گاهی دست كمیل را می‌گرفت به گوشه ای می ‌برد و چند مورد را به او می ‌گفت و می‌ فرمود این‌ سینه پر از علم است و من كسی را پیدا نكردم که بگویم! اگر كمیل پیدا شد یا افرادی مثل عمارِ یاسر و مقداد پیدا می ‌شدند با آنها درد دل می ‌كردند. این‌چنین نیست كه قرآن همین باشد كه ما در مسابقات و مانند آن نقل می ‌كنیم، این كفِ قرآن است؛ ما اگر بالا بیاییم، از عربی مبین تا «عَلِی حَكِیم» خیلی راه است. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 9 تاریخ: 1393/02/28 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom