eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
و اما باور ما 5.عبداللهی رمضان 1401.mp3
17.77M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -مالکیت های اعتباری ما(قسمت پنجم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
03 Barzakh Dar Almizan _ Fasle 1 Nasha`at (1401-01-16) Mashhade Moghaddas.MP3
13.3M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان(قسمت سوم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه @rahighemakhtoom
نکات کلیدی جزء پنجم قران کریم - مدیریت خانواده با مرد است و او موظف است هزینه های زندگی را تأمین کند.(نساء: 34) 2- همسر شایسته متواضع و نگهدار اسرار، اموال و آبروی خانواده است. (نساء: 34) 3- یک نفر از خانواده مرد و زن تعیین کنید تا به اختلافشان رسیدگی کنند. (نساء: 35) 4- در خوبی کردن با خویشان، یتیمان، نیازمندان و همسایگان سنگ تمام بگذارید. (نساء: 36) 5- نیکی کنید که خدا در ازای کوچکترین کار خوب، چندین برابر پاداش می دهد. (نساء: 40) 6- از خدا و پیامبر اطاعت کنید تا گرامی شوید و همدم و هم مسیر پیامبران و شهدا باشید. (نساء: 69) 7- اگر به شما خوبی شد، به صورتی بهتر یا دست کم به همان صورت جواب دهید. (نساء: 86) 8- سهل انگاری و اشتباه خود را به شخص دیگری نسبت ندهید. (نساء: 112) 9- عادل باشید حتی اگر به ضرر خودتان، والدین یا خویشان باشد. (نساء: 135) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌙فصل رهایی (۵) 🔰هیچ وقت نشد که ندهی! 💠 هم ماه دعاست. در مستحضرید اگر ما اُنسی داشته باشیم، و بدانیم که تمام آنچه به دست ماست فیض اوست، خودمان دخیل در کاری نیستیم؛ مثل تربیت می شویم. خدایا! من هر وقت خواستم دادی، هیچ وقت نشد که بخواهم و ندهی! این یک. خدا می داند این آیه چقدر شیرین است، فقط خدا می داند! می بینید این زکریایِ پیر چه جور با خدا حرف می زند؛ این راه برای همه ما باز است. عرض کرد: خدایا! می دانی من چه کسی هستم؟ من کسی هستم که هر وقت خواستم، دادی و نگفتی چه کسی هستی! آخر یک وقت که درب را می زنند، از آدم چیز می خواهند؛ آدم می گوید: چه کسی است، تا بشناسد چیزی بدهد. فرمود: تو نگفتی چه کسی هستی! هیچ وقت نشد بپرسی تو چه کسی هستی! از این بزرگوارتر؟!! تو از من سئوال نکردی زنی، مردی، مسلمانی، کافری؛ من هر وقت خواستم دادی، هیچ وقت سئوال نکردی چه کسی است! (و لم اکن بدعائک ربّ شقیّاً)*. یک وقت نشد بپرسی آخر تو چه کسی هستی، چه آوردی، چه کاره ای! این یک ماه، ماه مبارک برای این است که ما فرشته بشویم؛ هم دنیای ما را تامین می کند، هم آخرت ما را تامین می کند؛ این همه کفار را در عالم دارد تامین می کند. پس می شود یک کسی بگوید خدا و خدا نپرسد تو که کافری، از من چه می خواهی! این خداست!! بنابراین این درب همیشه باز است، منتها او خواست که ما طرزی زندگی کنیم که او بشویم، چرا این راه نشود؟! ------------------------------------------------- 📌 سوره مریم / آیه ۴ 📋 درس اخلاق 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(225) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰لطايف و اشارات ⏪6- صاحبان دستها و چشمها خداى سبحان اندامهاى ادراكى، مانند چشم و گوش را به آدمى بخشيده تا براى درك صحيح حقايق از آن مدد بگيرد و اندامهاى تحريكى، مانند دست و پا را به انسان داده تا براى كار درست به خدمت انسان درآيد. حال اگر از چشم و گوش و زبان آدمى جز تباهى برنخيزد در حقيقت او فاقد اين اندامهاست و به همين جهت، در قيامت نابينا، ناشنوا و ناگويا محشور مى شود و اگر انسان از اين اندامهاى ادراكى به خوبى بهره جست او به حق بينا، شنوا و گوياست و از اين رو قرآن كريم برخى از پيامبران الهى را با وصف صاحبان دستها و چشمها مى ستايد: (واذكر عبادنا ابراهيم و اسحق و يعقوب اول الايدى والابصار گرچه همه انسانها دست دارند، اما دست بت سازان و بت فروشان در حقيقت دست نيست و دست رادمردان بت شكنى مانند ابراهيم (عليه السلام) به حقيقت دست است. همه انسانها نيز از چشم بهره اى دارند، اما چشمى كه با نگاه تكريم آميز به بت بنگرد و يا به خيانت گشوده شود، كه از آن به خائنه الاعين ياد مى شود: (يعلم خائنه الاعين و ما تخفى الصدور) نابيناست و چشم حقيقى آن است كه مانند چشم ابراهيم (عليه السلام) توان مشاهده ملكوت آسمانها و زمين را داشته باشد: (وكذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات والارض وليكون من الموقنين)و اين كه خداى سبحان مى فرمايد: به ياد اينان باش كه صاحبان دستها و چشمها بودند از باب تعليق حكم بر وصف، بدين معناست كه چون داراى اين اوصاف بودند، به يادشان باش. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مزمل3.mp3
7.06M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المزمل 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌قرآن کتاب راهنمای بشر فرمود من با تبهکاران چه کار می‌کنم؟ تا آخرین فرصت به اینها مهلت می‌دهم. من با عدل با اینها رفتار می‌کنم. تو هم قهر نکن! ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾، هَجر جمیل این است که با مردم بودن، اشکالات اینها را حل کردن، در رذایل از اینها فاصله گرفتن، در فواضل و فضایل با اینها بودن، هم منطقه ملی و محلی را اداره کردن؛ یعنی حوزه اسلامی، هم منطقه بین‌المللی، یعنی موحدان اعم از مسلمین و مسیحی‌ها و زرتشتی‌ها و یهودی‌ها، دو؛ هم منطقه انسانی یعنی کفار و ملحدان و مشرکان، برای همه برنامه دارد. فرمود این ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾،ما با بشر کار داریم؛ چه مسلمان، چه مشرک ما برای اینها برنامه داریم. ▪️ ﴿لِلْعالَمینَ نَذیراً﴾، ﴿ذِکْری‏ لِلْبَشَرِ﴾ حقوق بشر یعنی همین. ما در بخش سوم هم برنامه داریم، تو اگر بخواهی در هر سه بخش خلیفه من باشی، باید ببینی من با «الرحمٰن» دارم عالم را اداره می‌کنم. تو هم با عنوان ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ می‌توانی آینه من باشی، همین! این کار، کار آسانی نیست. این یک سحر می‌خواهد، بیداری می‌خواهد، بار قرآن می‌خواهد، هَجر جمیل می‌خواهد، استعانت به صبر می‌خواهد. اینکه فرمود: ﴿وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾؛[25] یعنی چه؟ باز هم شما همین را بررسی بکنید، می‌بینید که چیزی غیر از قرآن از در نمی‌آید. صلات که قرآن ممثّل است، صبر که دستور نماز است. دستور قرآن کریم است. فرمود اگر یک حادثه‌ای، مشکلی برای شما پیش آمد، خیلی جزع نکنید، با صبر مسئله را حل کنید. این‌طور نباشد که جزع بکنید، شما می‌توانید بر عالم مسلّط شوید. ما اصلاً برای شما مسخّر کردیم. اصلاً زمین را برای شما مسخّر کردیم، آسمان را برای شما مسخّر کردیم. چه هست که برای شما مسخّر نکردیم؛ منتها بیکاری ما و تنبلی ما و عدم توجه ما، این سیل‌ها را، ما خانه رود را خراب کردیم، او هم خانه ما خراب کرد. ▪️رودخانه یعنی چه؟ رودخانه یعنی خانه رود. اینکه رفتند کنار رود، رود یک بستر می‌خواهد، آن کسی که عمداً یا با بررسی‌های نابجا خانه رود را خراب می‌کند، رود هم خانه ما را خراب می‌کند. این حداقل صد متر جا برای آن است. هیچ یعنی هیچ أحدی حق ندارد حریم رودخانه را به هَم بزند. وقتی حریم رودخانه را به هم بزند، همه جا را به هَم گرفتند یا ویلا ساختند یا پارک ساختند، یا فلان ساختند، کسی که خانه رود را خراب بکند، او هم می‌آید خانه آدم را خراب می‌کند. این ظلم نکرده است، مگر به ما نگفتند حریم رودخانه یعنی حریم رودخانه! برای اوست، اصلاً خانه اوست، ما دلمان می‌خواهد خانه کسی را خراب بکنیم، او نیاید خانه ما را خراب بکند، این که نمی‌شود! 📼فرازی از سوره المزمل جلسه دوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 حلاوت بندگی 🔹 برای بسیاری از ما در حدّ تكلیف است؛ یعنی ما فلان عمل واجب را انجام می‌ دهیم و فلان عمل حرام را ـ إِن شَاءَ اللَّه ‏ـ ترك می‌ كنیم؛ اما از نماز لذت ببریم، از روزه گرفتن لذت ببریم، از اعتكاف و حج و عمره لذت ببریم، از ادای وجوه شرعی لذت ببریم، این نصیب هر كسی نیست. 🔹 فرمود اگر كسی برای رضای خدا چشمش را پوشاند؛ نه برای ریا یا سمعه یا علل و عوامل دیگر، فقط برای رضای خدا به نامحرم نگاه نكرد، خداوند به او ایمانی عطا می ‌كند كه مزه آن ایمان را این شخص می‌ چشد: «إِیمَاناً یجِدُ طَعْمَه‏»؛ مزه نماز را، مزه گفتگو با خدای سبحان را می ‌چشد. تزكیه، بهترین راهش، است. 📚 پیام حجاب و عفاف تاریخ: 1391/06/18 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 6.عبداللهی رمضان 1401.mp3
22.19M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -(قسمت ششم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 مراتب قرآن 🔹 قرآن درجاتی دارد مراتبی دارد؛ در آغاز سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ٭ وَ إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾ یك طرف آن عربی است، یك طرف آن نه عربی است نه عِبری است نه فارسی است، بلکه «عَلِی حَكِیم» است. 🔹 شما می ‌بینید «ذریحِ مُحارِبی» رفته خدمت امام صادق (سلام الله علیه) عرض كرد: این آیه ﴿ثُمَّ لْیقْضُوا تَفَثَهُم﴾ یعنی چه؟ حضرت فرمود: «لِقَاءُ الْإِمَامِ». وقتی «ذرِیح» گفت من رفتم خدمت حضرت، حضرت فرمود این «لِقَاءُ الْإِمَامِ» است، برخی آمدند خدمت حضرت گفتند ما سالیانی است خدمت شما هستیم چنین تفسیری نكردید! فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیح»؛ یعنی همان است كه فرمود برخی از احادیث ما «صعب» است «مستصعب» است «لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا نَبِی مُرْسَلٌ أَوْ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ أَوْ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ»؛ فرمود شما شاگردی مثل «ذرِیح» پیدا كنید تا ما را هم بگوییم؛ فرمود: «مَنْ یحْتَمِلُ مَا یحْتَمِلُ ذَرِیحٌ»؛ كسی كه را بتواند بشنود، چنین كسی است. 🔹 قرآن كتابی نیست كه مثل باران نازل شده باشد، خداوند قرآن را نینداخت، قرآن را آویخت؛ اینكه فرمود است، اینكه فرمود یك طرف آن به دست شماست و یك طرف آن به دست خداست، خب اگر آدم قدری بالاتر برود مطلب دقیق‌تری را كسب می‌ كند. آیا آن‌طوری كه پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌فهمد، دیگران می ‌فهمند؟! آن‌طوری كه ائمه (علیهم السلام) می ‌فهمند، علما می ‌فهمند؟! آن‌طوری كه علما می ‌فهمند، توده مردم می ‌فهمند؟! مرحوم كلینی(رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل كرد كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در تمام مدت عمر به اندازه عقل خودش با كسی حرف نزد: «مَا كَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) الْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ»؛ البته اهل بیت مستثنا هستند و حضرت با كُنه عقل خودش با حرف می ‌زد؛ حضرت به اندازه عقل خودش با هیچ كسی حرف نزد جز با خواص مثل اهل بیت و اهل بیت هم همین‌طور بودند. اینكه وجود مبارك حضرت امیر فرمود: «هَا إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً» با چه كسی؟ گاهی دست كمیل را می‌گرفت به گوشه ای می ‌برد و چند مورد را به او می ‌گفت و می‌ فرمود این‌ سینه پر از علم است و من كسی را پیدا نكردم که بگویم! اگر كمیل پیدا شد یا افرادی مثل عمارِ یاسر و مقداد پیدا می ‌شدند با آنها درد دل می ‌كردند. این‌چنین نیست كه قرآن همین باشد كه ما در مسابقات و مانند آن نقل می ‌كنیم، این كفِ قرآن است؛ ما اگر بالا بیاییم، از عربی مبین تا «عَلِی حَكِیم» خیلی راه است. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 9 تاریخ: 1393/02/28 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 7.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.79M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت کلمه طیبه لا اله الا الله (قسمت هفتم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
04_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_17_Mashhade_Moghaddas.MP3
13.56M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت چهارم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 📚 مروری قرآنی بر تجربیات نزدیک به مرگ * معنای نکیر و منکر * تجربه نزدیک به مرگ نباید پایه اعتقادی باشد!! * هشدار به باور به نشئات در سوره واقعه * وجه تسمیه سه دقیقه در قیامت * رنگ و بوی دنیایی و قیامتی داشتن برزخ * زمانه ظهور؛ تابش حقایقی از نشئه قیامت * ظهور و رجعت رقیقه قیامت * چوب دنیایی، مطابق با قواعد دنیایی *چوب خدا در دنیا، برای دست برداشتن از عمل!! * صدقه جاریه، دالان کسب در برزخ * تذکر به خلقت برای اثبات نشئه بعد * برخورد دوگانه اصحاب شمال نسبت به نشئه بعدی * توسل به تجارب نزدیک به مرگ برای انکار حقایق: بسیار خطرناک! * خفض و رفع در نزد خدا * بلا، هم برای نعمت هم برای نقمت * تصور انسان غافل نسبت به نعمت های الهی * تعمیم اوضاع خوب در دنیا به حال خوب در آخرت؛ توهمات خام کافرانه * عامل بهشتی شدن چیست؟ * عمل، عمل، عمل؛ ملاک در آخرت * نوجوان و جوانم را چگونه به دین دعوت کنم؟ * کجامی‌رویم یا کجا می‌برند ما را؟؟ * شکستن من، مبدا دین ⏰ مدت زمان: ۳۲:۳۶ 📆1401/01/18 📌 شروع دوباره مباحث "آن سوی مرگ" با رویکرد جدید 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت به مؤمنین (ره) وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيرًا ده را به فضل بزرگ که برایشان آماده کرده است ای «وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» «أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» به به ای اهل ایمان ای اهل ایمان خدای اجر بزرگی برای تو تدارک فرموده است این «وَبَشِّرِ»، «يُبَشِّرُ» در قرآن چقدر است؟ بَشِيراً وَ نَذِيراً برای چی است؟ که من و تو یک شوقی ان شاء الله شوق ، شوق ثواب خدا، شوق لقاء الله فی جاور الله پیدا بکنیم اگر آن شوق آمد آن وقت سخت ترین امور می آید آسان می شود ... @rahighemakhtoom
(134) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
(134) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪42-خستگی ناپذیری و تلاش مستمر قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً (نوح/5) (نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم. ☑️ارشاد و تبليغ مردم و فعالیت های فرهنگی بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً» ☑️انبيا در رسالت خود كوتاهى نكردندفعالان فرهنگی نیز به پیروی از آنان باید در انجام مسئولیت خطیر فرهنگی تمام سعی خویش را مبذول دارند. «دعوت قومى ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهاراً... اسررت لهم اسرارا» 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(226) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون* 🔰بحث روايى ⏪1- حرمان منافقان از نور رسالت و امامت - عن الباقر (عليه السلام) فى قوله تعالى: (ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمات لا يبصرون): يعنى قبض محمد (صلى الله عليه وآله) فظهرت الظلمه فلم يبصروا فضل اهل بيته . 👈🏾اشاره: تطبيق مزبور، بيان مصداق كامل آيه است، نه تفسير مفهومى آن. رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مصداق بارز آيه (وجعلنا له نورا يمشى به فى الناس) است و با ارتحال آن حضرت، نور ويژه وى قبض شد، ليكن منافق نه در زمان حيات آن حضرت بهره مند بود از ارتحال وى از قرآن و عترت كه يادگار آن حضرت (صلى الله عليه وآله) است بهره مى گيرد. ⏪2- اضلال كيفرى خداوند - عن الرضا (عليه السلام): ان الله لا يوصف بالترك كما يوصف خلقه ولكنه متى علم انهم لا يرجعون عن الكفر والضلال منعهم المعاونه واللطف وخلى بينهم و بين اختيارهم ▫️(ترجمه در متن تسنیم نیست) فرمود كه: خداى تبارك و تعالى وصف كرده نميشود بترك همچنان كه وصف كرده مى‌شود خلق، و ليكن چون ميداند كه ايشان باز نميگردند از كفر و ضلال باز ميدارد از ايشان معاونت و لطف خود را، و باز ميگذارد ايشان را در ميان ايشان، و باختيار خودشان. 👈🏾اشاره: اين روايت ناظر به همان معنايى است كه در خلال تفسير (تركهم) و نيز در تشريح لطايف و اشارات بازگو شد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مزمل 4.mp3
7.52M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المزمل 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌رحمت الهی و مدیریت رحیمانه خدا 🔘فرمود مگر نمي‌خواهي مظهر من باشي؟ من چه کاره هستم؟ در عالم چه طور مي‌کنم؟ من عالم را با قهر اداره مي‌کنم؟ نه. يک‌جا قهر، يک‌جا مِهر؟ نه. آنجا که قهر است، نقشه را رحمت مي‌کشد، اين از آن غرر بيانات امام سجاد(سلام الله عليه) است: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَي رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏». 🔘چقدر اين حرف عظيم است، خود خدا مي‌داند! فرمود قبل از اينکه خدا يک غضب بکند و يک بگير و ببندي بکند، رحمتش را مي‌فرستد که نقشه بکشد که کجا رحيمانه و رئوفانه بگير و ببند داشته باشد. سخن از «يا من زادت رحمته غضبه» نيست، آن سرجايش محفوظ است؛ البته رحمت خدا بيش از غضب اوست. اين حرف علمي نيست که رحمت خدا بيش از غضب اوست. آن که علمي است، مستور است، مخفي است، در دسترس هر کسي نيست، بيان امام سجاد است که رحمت خدا امام غضب اوست، نه رحمت خدا بيشتر از غضب اوست. 🔘(رحمت)بيشتر را که همه مي‌فهمند. «يا من زادت رحمته علي غضبه» را که همه ما مي‌فهميم؛ اما فرمود امامتي در کلّ عالم است، همه مأموم هستند، يک امامي دارند، آن امام رحمت است: «أَنْتَ الَّذِي تَسْعَي رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏»، پيشاپيش که خدا غضب بکند، امام را مي‌فرستد، أمام را مي‌فرستد، رهبر را مي‌فرستد، نقشه مي‌کشد که اينجا جاي جهنم است. کلّ اين نقشه را رحمت مي‌کشد، پس ما غضبي به آن معنا در عالم نداريم؛ لذا فرمود: «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ء». در «دعاي کميل» هم فرمود: «وَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ» اين‌طور است. 📼فرازی از سوره المزمل جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 8.عبداللهی رمضان 1401.mp3
14.6M
عنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه‏ لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -چه کسانی با لا اله الا الله انس دارند (قسمت هشتم) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰چرا در آیه‌ای فرموده: «هر مصیبی به شما برسد، از عملکرد خودتان است»، در حالی که در آیات دیگری تصریح شده: «خدا با مصائب امتحان می‌کند»؟ 🌱🌱🌱 ⏺بی‌تردید شناخت واژگان، معنا و مفهوم آنها، نقش بسیار مؤثری از درک مقصود دارد و شاید بسیاری از ما، هنوز معنا، مفهوم و مصداق "امتحان = آزمایش" را درست درک نکرده‌ایم و گمان داریم که فقط برخی از حوادث یا مصائب، آزمایش هستند و یا گمان داریم که خداوند سبحان ناگهان و بودن هیچ علت و سابقه‌ای، یک بلایی می‌فرستد تا آزمایش کند! و این عدم شناخت و نیز اهانت و افترای به علم و حکمت خداوند ارحم الرّاحمین می‌باشد! ⏺در این عالَم، هیچ کاری نیست که محل، مورد و مصداق آزمایش نباشد، حتی در نوشیدن یک جرعه آب، خوردن یک لقمه نان، یا پوشیدن یک پیراهن! آزمایش می‌شویم که آیا رعایت کردیم جرعه آبی که می‌نوشیم، حلال باشد، پاک باشد، تمیز باشد، مال غیر نباشد، دیگری به آن محتاج‌تر نباشد، و در ماه مبارک رمضان که به هر علتی روزه نیستیم، در ملاء عام نباشد و ... . ⏺برای چه این پیراهن را برای پوشیدن انتخاب کردی؟! آیا از مال حلال تهیه شده؟ آیا مناسب و در شأن تو هست؟ آیا برای تفاخر به دیگران می‌پوشی؟! آیا به خاطر انجام گناهان دیگری چون نمایش بدن و زیبایی‌ها و جاذبه‌های جنسی‌ات به عموم می‌پوشی ...؟! یا مناسب توست؟! پس امتحان، اختصاصی به "مصیبت" ندارد، بلکه در هر آنی و هر موضع یا کاری، امتحان هست. حتی در اقامۀ دو رکعت نماز واجب نیز امتحان است که آیا "قُربةً الی الله" اقامه می‌کنی، یا خدایی ناکرده برای ریا و هر هدفی به غیر از قُرب به او؟! امتحان می‌شوی که آیا در نماز تداوم داری یا خیر؟ و آیا از این سرمایه کلان، محافظت می‌نمایی یا خیر؟! «الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ - آنان كه بر نمازشان پيوسته و پايدارند / المعارج، 23» - «وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ - و آنان كه بر نمازهاشان محافظت مى‌كنند / المعارج، 34» 🔳مصیبت "مصیبت" به هر امری گفته می‌شود که انسان با آن مواجه می‌شود؛ اما معمولاً به امور ناگوار گفته می‌شود. وقتی تیری به هدف می‌نشیند، می‌گویند: «اصابت کرد». به قول مرحوم آیت الله حائری شیرازی: خداوند می‌فرماید: «تو با زنجیر‌هایی (تعلقات) به دنیا بسته شده‌ای، من به این زنجیرها تیر می‌زنم و خوب هم می‌زنم و درست به هدف اصابت می‌کند؛ اما به زنجیر تیر می‌زنم تا تو آزاد شوی، پس تو چرا آخ می‌گویی»؟! ●- در قرآن کریم، راجع به امتحان و مواضع مؤمنان می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» (البقره، 155 و 156) - قطعاً همۀ شما را با چيزى از ترس، گرسنگى، و كاهش در مالها و جانها و ميوه‌ها، آزمايش مى‌كنيم؛ و بشارت ده به استقامت كنندگان * همانها كه هر گاه مصيبتى به ايشان مى‌رسد، مى‌گويند: «ما از آنِ خدائيم؛ و به سوى او بازمى گرديم!» یعنی: من از پدر و مادر و همسر و فرزند، پول، خانه، خودرو، ثروت و شهرت، و این بدن و مظاهر مادی زندگی در دنیا نیستیم و به سوی اینها بازنمی گردم که اگر لطمه‌ای به اینها وارد شد، فریادم بلند شود و خود را ببازم، بلکه من از سوی خداوند سبحان خلق شدم و به سوی او بازمی گردم. ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن #فهم_قرآن #مصیبت #امتحان #عملکرد #انسان #خدا 🔅🔅🔅 🔰چرا در
👆🏽👆🏽👆🏽 🔳مصیبت‌ها از عملکردهای خودتان است «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ» (الشوری، 30) - هر مصيبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است كه انجام داده‌ايد، و بسيارى را نيز عفو مى‌نماید! اگر چه دنیا، پایین‌ترین مرتبۀ هستی و دار فناست؛ اما همین عالَم نیز علیمانه، حکیمانه و منظم خلق شده است؛ این دنیا در اصل، نمایشگاه عظمت و قدرت الهی، دانشگاه کسب علم و معرفت و اردوگاه آدم‌سازی؛ و البته محل لذت و معنوی و مادی برای انسان می‌باشد. ⏺مقدرات (اندازه‌ها) و قوانینی چون "علت و معلول" بر این عالَم نیز حاکم می‌باشد؛ و چون آدمیان دچار کفر، شرک، غفلت و گناه می‌شوند، گاه با برخی از آثار و عواقب نامطلوب آن نیز مواجه می‌گردند. لذا فرمود: «بسیاری از گناهان را می‌بخشم»؛ یعنی همین عفو، خود علت می‌شود تا مصیبت‌هایی که معلول خطاهای آدمی است، به او باز نگردد؛ اما فرمود: برخی از نتایج مواضع و اعمال، به صورت مصیبت، به خودتان برمی گردد. و در آیۀ دیگری فرمود: بازگشت نتایج به خودتان، برای این است که بفهمید معادی در کار هست. ▪️به عنوان مثال: دریا برای غرق شدن انسان آفریده نشده است؛ چنان که کوه برای پرت شدن از آن به درّه آفریده نشده است؛ و چنان که زلزله، برای تخریب خانه‌ها و مرگ یا جراحت ساکنان واقع نمی‌شود و ...؛ اما اگر کسی که شنا بلد نبود و خود را به آب دریا انداخت؛ یا کسی که کوهنوردی بلد نبود و مربی و تجهیزات نداشت، بدون هیچ مهارتی قصد فتح قلّه نمود؛ یا مردمان از روی نادانی، روی خط زلزله خانه‌های سست ساختند ...؛ حتماً با آثار و عواقب نامطلوبی (مصیبت‎هایی) مواجه می‌گردند. ▪️ هوا، خلق نشده تا آلوده گردد - آدمیان خلق نشده‌اند تا کفر و شرک بورزند، یا ظلم و جنایت کنند - جوامع انسانی تشکیل نشده تا عده‌ای در آن از پرخوری بمیرند و عده‌ای از گرسنگی - انسان به زمین نیامده تا از صبح تا شب، دنبال تأمین معاشش بدود و به جز شکم و سایر نیازهای مادی، از همه چیز و حتی خداوند سبحان، معاد و خودش غافل گردد - عقل و شعور و منطق، برای حیله و فریب دیگران داده نشده است - اختیار، برای انتخاب بدترین‌ها داده نشده است - هوای نفس که لازمۀ حیات مادی و حیوانی در زمین است، برای اطاعت و عبادت (بندگی) داده نشده است و ...؛ اما اگر آدمیان به جای اصلاح در مسیر افساد (تباهی) گام بردارند، حتماً در چارچوب نظام علّی و معلولی، با عواقبی که به صورت "مصیبت" به خودشان برمی گردد، مواجه می‌گردند. 🔳امتحان بیان شد که آدمی در هر لحظه، هر موضع و هر کاری، امتحان می‌شود؛ لذا امتحان اختصاصی به مصائب ندارد. ثروتمند، با ثروتش امتحان می‌شود و فقیر با فقرش - مرفه با رفاهش امتحان می‌شود و گرفتار، با گرفتاری‌هایش - سالم با سلامتی‌اش امتحان می‌شود و بیمار با بیماریش ...‌، و هر کدام نسبت به دیگری نیز امتحان می‌شود. به عنوان مثال: مؤمن با کافر امتحان می‌شود که چگونه مواضع و رفتاری نسبت به او دارد؟ و کافر نیز با مؤمن و چگونگی تعاملش با او امتحان می‌شود ... و خلاصه همه چیز نوعی موضوع امتحان می‌شود. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس هشتم: مصاحف صحابه ⭕️پس از رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و پذيرفته نشدن مصحف على عليه السلام ، علاوه بر زيد، عدۀ ديگرى از بزرگان صحابه به جمع قرآن پرداختند. از جمله: عبداللّه‌بن مسعود، ابّى‌بن‌كعب، مقدادبن‌اسود، سالم مولى ابى‌حذيفه، معاذبن‌جبل و ابوموسى اشعرى. ⭕️مى‌گويند نخستين كسى كه سوره‌هاى قرآن را مرتب نمود، سالم مولى ابى‌حذيفه بود. وقتى قرآن جمع‌آورى و روى اوراق نوشته شد، آنگاه خود و همكارانش گرد هم آمدند و دربارۀ نام آن به شور نشستند. برخى نام «سِفر» را پيشنهاد كردند، سالم و ديگران آن‌را نپسنديدند؛ زيرا نام كتاب‌هاى يهود بود. سپس سالم، عنوان مصحف را پيشنهاد كرد و گفت: همانند اين كتاب (صحيفه‌هاى جمع شده) را در حبشه ديدم كه آن‌را «مصحف» مى‌گفتند. همۀ حاضران نام مصحف را براى صحيفه‌هاى جمع شده پذيرفتند. ١ پوشيده نماند كه قرآن، نام «ما يقرأ؛ آنچه خوانده مى‌شود» است، وقتى در صحيفه‌ها به‌صورت كتاب در آمد، نام «مصحف» به خود گرفت پرسش❓ ١. توقيفى بودن نظم آيات در سور به چه معناست‌؟ ٢. طبق نظر مشهور چه زمانى نظم و ترتيب بين سوره‌ها انجام شد و اولين كسى كه به اين امر همت گماشت چه كسى بود؟ ٣. مصحف اميرالمؤمنين عليه السلام چه ويژگى‌هايى داشت‌؟ ٤. به چه دليل در زمان خليفۀ اول اقدام به جمع آورى قرآن كريم شد؟ ٥. روش زيد در جمع آورى قرآن چگونه بود و سرانجام آن مصحف چه شد؟ ٦. چه كسانى علاوه بر اميرالمؤمنين عليه السلام اقدام به جمع آورى قرآن كردند؟ ٧. معناى لفظى قرآن چيست و چه موقع نام مصحف به خود گرفت‌؟ آموزش علوم قرآنی، صفحه 68 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom