eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمت 155 نهج البلاغه.mp3
1.31M
📚شرح و تفسیر حکمت 155(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
حکمت 156 نهج البلاغه.mp3
1.45M
📚شرح و تفسیر حکمت 156(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 158.mp3
11.33M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های رسیده از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 158 🔈 خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📋 از صفحه یک قرآن کریم 🌷🌷 بسم الله الرحمن الرحيم حضرت على عليه السلام فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. 1. «بسم‏ اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت‏ها ونه جلوه‏ ها و نه هوس‏ها. «بِسْمِ اللَّهِ»، 2. همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست. زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «الْحَمْدُ لِلَّهِ» 3. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مى‏ گوييم : «نَعْبُدُ» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. وچون مى ‏گوييم: «نَسْتَعِينُ» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است. 4. انسان، هم در انتخاب راه مستقيم و هم در تداوم آن بايد از خدا كمك بگيرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نيروگاه مى ‏گيرد. «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» 5. درخواست هدايت به راه مستقيم، مهم‏ترين خواسته‏ ى يكتاپرستان است. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ ... اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» 6. انسان در تربيت، نيازمند الگو مى ‏باشد. انبيا، شهدا، صدّيقين وصالحان، نمونه‏ هاى زيباى انسانيّت‏اند. «صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» 7. آنچه از خداوند به انسان مى ‏رسد، نعمت است. قهر و غضب را خود به وجود مى ‏آوريم. «أَنْعَمْتَ، الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» 8. ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه را در برابر پذيرش حكومت آنان، مقاوم و پايدار مى ‏كند. «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ» @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔹قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمى است که به ما مسائلى مى‏ فهماند، من جمله اینکه براى یک همچو کار بزرگى که در تمام دنیا عدالت به معناى واقعى اجرا بشود، در تمام بشر نبوده کسى الاّ مهدى موعود ـ سلام اللّه‏ علیه ـ که خداى تبارک و تعالى او را ذخیره کرده است براى بشر. 🔹 ...‏در زمان ظهور مهدى موعود ـ سلام اللّه‏ علیه ـ که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اوّلین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط براى حضرت مهدى موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزى که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه براى آن خدمت آمده بودند، خداى تبارک و تعالى ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایى که همه انبیا آرزو داشتند؛ لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.  🔹...‏وقتى که ایشان ظهور کنند ان شاءاللّه‏ (خداوند تعجیل کند در ظهور او) تمام بشر را از انحطاط بیرون مى ‏آورد، تمام کجیها را راست مى‏ کند «یَمْلَأُ الاْرْضَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً» همچو نیست که این عدالت همانکه ماها از آن مى ‏فهمیم که نه یک حکومت عادلى باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست. 🔹 معنى «یملأ الارض عدلاً بعد ما مُلئت جوراً» الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام نفوسى که هستند انحرافات در آنها هست حتى نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتى هست ولو خودش نداند. 🔹در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایى هم که بشر مى‏ کند انحرافش معلوم است، و ایشان مأمورند براى اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند «یملأ الارض عدلاً بعد ما ملئت جوراً». 📚(صحیفه امام؛ ج 12، ص 481) @rahighemakhtoom
📌اصول دین (امامت) امام باقر علیه السلام: وَاللَّهِ، ما تَرَكَ اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ عليه السلام إلّا وفيها إمامٌ يُهتَدى‏ بِهِ إلَى اللَّهِ ، وهُوَ حُجَّتُهُ عَلى‏ عِبادِهِ ، ولا تَبقَى الأَرضُ بِغَيرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِ‏ِ عَلى‏ عِبادِهِ . به خدا سوگند، خداوند از هنگامى كه آدم عليه السلام را قبض روح كرد، زمين را بدون امامى كه با او به خدا ره جويند، رها نكرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمين، بدون امامى كه حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقى نمى‌‏ماند. الكافى : ج 1 ص 178 ح 8 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
‌ آن شاعر دانا که به دلخواه تو گفته است بر خوی تو عاشق‌ترم از روی تو ای ماه او عاشق رویت شده، نی عاشق خویت خواهد که به دام آوردت، لیک ازین راه بشر، کلمۀ «عدالت»، «دادگری»، «دادپروری» و «دادستانی» را در جملاتی بسیار فصیح و بلیغ به کار می‌برد، ولی انگیزه‌ای جز به زنجیر کشیدن ظالمانۀ بینوایان ندارد. از دانش دم می‌زند، ولی تنها انگیزه‌اش غوطه‌ور ساختن مردم در حماقت و نادانی است! از الفاظش تحرک و جوش و خروش می‌بارد، ولی انگیزه‌اش تخدير مردم است. آری، بشر این حقیقت را در قاموس خود ثبت کرده است که می‌توان ارزش همۀ قوانین را با سخنوری دربارۀ قانون پایمال کرد، در صورتی که عمل خارجی، استعداد این‌همه تحریف و پیچش را ندارد؛ خصوصاً با در نظر گرفتن اینکه اعمال منحرف و ریاکارانه، اغلب از اعمال ناشی از خلوص، دیر یا زود به وسیلۀ نمودهای مربوط تفکیک می‌شوند و پردۀ ابهام از روی کار کنار می‌رود. حتی در مواردی که سخن به انگیزۀ ابراز مفاهیم به طور مستقیم صادر شود و انحرافی در هدف‌گیری وجود نداشته باشد، باز‌ می‌بینیم دفاع قولی و گفتاری از دادگری، اگرچه در یک‌صد مجلد کتاب انجام بگیرد، با پرداخت عملی مبلغ ده ریال ناچیز که به انگیزۀ عدالت محض صورت می‌گیرد، از نظر ارزش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، زیرا آن یک‌صد مجلد کتاب جامد و مرده، مقداری کاغذ و مرکب را از صحنۀ انتفاع انسان‌ها برکنار کرده است، ولی آن ده ریال به عنوان جزئی از هدف حیات انسانی که وسیله‌ای برای تحقق بخشیدن به هدف کلی حیات است، به جریان افتاده است. بی‌پرده بگوییم که تكیۀ انسان‌ها اغلب به صد مجلد گفتار دربارۀ عدالت، آنان را از عمل به عدالت باز داشته است. جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق و تعلیم و تربیت. ص ۲۰۹ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 2 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره ‏مندى و نورگيرى او از قرآن بيشتر است. بقره ۲ 2. قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مى ‏كند: عالم غيب‏ و عالم شهود.بقره ۳ متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مى ‏كنند كه برايشان محسوس باشد. 3. ایمان از عمل جدا نیست انجام وظایف وتکالیف عملی نیز لازم است. «يُؤْمِنُونَ ... يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ» ، بقره ۳ 4. ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل نيست، «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» 5. برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ» 6. در انفاق نيز بايد ميانه‏ رو باشيم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» 7. تقواى واقعى، بدون يقين به آخرت ظهور پيدا نمى ‏كند. «بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» 8. ايمان وتقوا، انسان را به فلاح و رستگارى مى ‏رساند. «لِلْمُتَّقِينَ، يُؤْمِنُونَ، الْمُفْلِحُونَ» 📚منبع :کتاب نکته های تفسیری @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 24 و25 📝نگاشت: (24) إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26) 23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى. 🌱🌱🌱 🔹گرچه بعضى از مفسران آثم را به عتبة بن ربيعه و كفور را به وليد بن مغيره يا ابو جهل كه هر سه از مشركان عرب بودند تفسير كرده‏اند ، ولى روشن است كه آثم ( گنهكار ) و كفور ( كافر و كفران كننده ) مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارد كه همه مجرمان و مشركان را شامل مى‏گردد ، هر چند اين سه نفر از مصداقهاى روشن آن بودند. ▫️اين نكته نيز قابل توجه است كه آثم مفهوم عامى دارد كه كفور را نيز شامل مى‏شود ، بنابر اين ذكر كفور از قبيل ذكر خاص بعد از عام و براى تاكيد است.ولى از آنجا كه صبر و استقامت در برابر هجوم اين مشكلات عظيم كار آسانى نيست ، و پيمودن اين راه را دو توشه خاصى لازم دارد. 🌱🌱🌱 🔹در آيه بعد مى‏افزايد : نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور ( و اذكر اسم ربك بكرة و اصيلا).و شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدار زيادى از شب او را تسبيح گوى ( و من الليل فاسجد له و سبحه ليلا طويلا). تا در سايه آن ذكر و اين سجده و تسبيح ، نيروى لازم و قدرت معنوى و پشتوانه كافى براى مبارزه با مشكلات اين راه فراهم سازى. ▫️بكرة ( بر وزن نكته ) به معنى آغاز روز است و اصيل نقطه مقابل آن يعنى شامگاهان و آخر روز است . ▪️بعضى گفته‏اند اطلاق اين واژه بر آخر روز با توجه به اينكه از ماده اصل گرفته شده ، به خاطر آن است كه آخر روز اصل و اساس شب را تشكيل مى‏دهد. ▫️از بعضى از تعبيرات استفاده مى‏شود كه اصيل گاه به فاصله ميان ظهر و غروب اطلاق مى‏گردد ( مفردات راغب). ▫️و از بعضى ديگر بر مى‏آيد كه اصيل به اوائل شب نيز گفته مى‏شود ، زيرا كه آن را به عشى تفسير كرده‏اند و عشى آغاز شب است چنانكه نماز مغرب و عشا را عشائين مى‏گويند ، حتى از بعضى كلمات استفاده مى‏شود كه عشى از زوال ظهر تا صبح فردا را نيز شامل مى‏شود . ▫️ولى با توجه به اينكه اصيل در آيه شريفه در مقابل بكرة ( صبحگاهان ) قرار گرفته ، و بعد از آن نيز سخن از عبادت شبانه به ميان آمده ، روشن مى‏شود كه منظور همان طرف آخر روز است.به هر حال اين دو آيه در حقيقت بيانگر لزوم توجه شبانه روزى و مستمر به ذات مقدس پروردگار است. ▫️بعضى آنرا به خصوص نمازهاى پنجگانه ، يا به اضافه نماز شب ، يا خصوص نماز صبح و عصر و مغرب و عشا تفسير كرده‏اند ، ولى ظاهر اين است كه اين نمازها مصداقهائى از اين ذكر مستمر الهى ، و تسبيح و سجده در پيشگاه مقدس اوست . 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Jinn05.mp3
6.96M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند .... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌ابن سینا چه می فرماید مرحوم بوعلي را که از بزرگان حکماي شيعه است! ايشان يک رساله نوشته مي‌گويد آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء در نظام اثر دارد، «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»[الشفاء(الالهيات)، ص439.] او که فيلسوف نيست. او که بگويد چه ارتباطي بين نماز ما و نماز استسقاء و باران هست! او اصلاً جهان را نشناخت، او اصلاً خدا را نشناخته است! «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»، اين را در کتاب غني و قوي و بزرگ خود به نام شفا دارد. رساله‌اي هم درباره تأثير نماز پُر برکت استسقا درباره اثر او دارد. گفت: «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»؛ آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء اثربخش است، او که فيلسوف نيست. 📼فرازی از سوره الجن جلسه پنجم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(137) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪ 45-آمادگی واگذاری مسئولیت به دیگری وإِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِكُمْ إِصْري قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدينَ (81/آل عمران) و خدا از پيامبران پيمان گرفت كه شما را كتاب و حكمت داده‏ام به پيامبرى كه آيين شما را تصديق مى‏كند و به رسالت نزد شما مى‏آيد بگرويد و يارى‏اش كنيد. گفت: آيا اقرار كرديد و عهد مرا پذيرفتيد؟ گفتند: اقرار كرديم. گفت: پس شهادت دهيد و من نيز با شما از شاهدانم‏. 🔅🔅🔅 ☑ 1.در مديريّت الهى، لازمه‏ى سپردن مسئوليّت‏ها، گرفتن پيمان است. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ» ☑ 2 . هر جا كار سخت است، پيمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئين و سنّت موجود، و ايمان و حمايت از شخص نوظهور، ساده نيست. لذا خداوند ميثاق مى‏گيرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ ...» ☑ 3.قديمى‏ها، جديدى‏ها را تحويل بگيرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمينه‏ى رشد بعدى‏ها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ»، «لَتَنْصُرُنَّهُ» ☑ 4.ايمان به تنهايى كفايت نمى‏كند، بلكه حمايت نيز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 🌴🌴🌴 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.30بهار 1401.mp3
19.64M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 30) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اصول و قواعد تفسیر.دکتر بابایی.pdf
605.8K
44 📝 یکی از علوم پیش‌نیاز بسیار مهم برای ورود به تفسیر قرآن شناخت قواعد تفسیری مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی یا عقلایی است که هم براساس آن قواعد تفسیر ضابطه‌مند و قابل ارزیابی باشد و هم با رعایت آنها خطاهای تفسیری کاهش یابد. 📋 این مقاله برای تأمین این نیاز تصنیف و در آن چهل و هفت قاعده تفسیری برپایه سیره عقلا در فهم متون و دلائل عقلی و نقلی تبیین شده است . درمقاله پیش‌رو برای فرایند تفسیر پنج‌گام تصور و قواعد تفسیری بر اساس آن گام‌ها دسته‌بندی شده است 📚 و از این‌رو کتابی نیز در هفت فصل با همین نام از استاد در دسترس هست. فصل نخست، به‌ مباحث مقدماتی و فصل‌های دوم تا ششم به ‌قواعد تفسیری مخصوص به ‌هرگام از گام‌های پنج‌گانه تفسیر و فصل هفتم به ‌قواعدی ... می پردازد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ص۳ ۱. پند واندرز برای آنان که آگاهانه چشم و گوش قلب شان را بر روی حقیقت پوشانده اند بیهوده است.(۶و۷ بقره) ۲.مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مى‌زند، كيفر لجاجت‌هاى آنان است. خدا بر دل افراد متكبّر و ستم‌پيشه، مهر مى‌زند. ۳.ايمان، يك مسئله قلبى است و به اظهارات انسان بستگى ندارد. ۴.منافق گمان مى‌كند كه ديگران را فريب مى‌دهد. زيرا درك درستی ندارد. «ما يَشْعُرُونَ» اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. مثلا پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده‌ام، این شخص در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست. ۵.نفاق، يك مرض روحى و منافق بيمار است. شخص بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» ۶.منافق چند چهره بودن خود را مردم‌دارى و اصلاح طلبى مى‌داند. ۷.زرنگى و با هوشی اگر در مسير حقّ نباشد، بى‌شعورى است. ۸. تحقير مؤمنان، از شيوه‌هاى منافقان است. «كَما آمَنَ السُّفَهاءُ» (ايمان و تسليم خدا بودن، در نظر منافقان سبك مغزى است.) ۹.«شيطان» از «شَطَن» به معناى دور شده و به انسان‌هاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مى‌شود. منافق، نان را به نرخ روز مى‌خورد. «قالُوا آمَنَّا» «قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ» ۱۰.منافقان، دوگانه رفتار مى‌كنند و لذا با آنها نيز دو گونه برخورد مى‌شود در دنيا احكام مسلمانان را دارند و در آخرت كيفر كفّار را مى‌بينند. ۱۱.دنيا همچون بازار است و مردمان، معامله‌گر و مورد معامله، اعمال و انتخاب‌‌‌هاى ماست. @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 4 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1.کسی که از نور خدایی بهره‌مند نشود، در تاریکی های متعدد باقی می‌ماند. {بنورهم… فی ظلمات}(آیه 17) 2.کسی که از عطایای الهی در راه حق بهره نگیرد، همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. {صم بکم عمی}(آیه 18) 3.حرکت منافقان در پرتو نور دیگران است. {اضاء لهم}(آیه 19) 4.قرآن مخصوص نژاد، قبیله، طایفه و قشر خاصی نیست؛ بلکه همه را به پرستش خدای یگانه دعوت کرده است به همین دلیل، دین اسلام دین خاتم و برای همه جهانیان در تمام زمان هاست. {یا ایهاالناس…(آیه 20) 5.عبادت هدف آفرینش انسان است و تکامل انسان‌ها در گرو عبادت و تقواست. {لعلکم تتّقون}(آیه 21) 6.از بهترین راه‌های خداشناسی، توجه به نعمت‌های اوست. {جعل لکم الأرض فراشا و السماء بناء} -خداپرستی در فطرت انسان‌ها ریشه دارد. {و أنتم تعلمون}(آیه 22) 7.بندگی خداوند، بزرگ‌ترین مقام بشر و شرط دریافت وحی است. {نزّلنا علی عبدنا}(آیه 23) 8.سوخت و سوزی خارج از عمل و کردار بیراه روان در کار نیست .فاتقوا النار التی وقودها الناس (آیه 24) @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 26 📝نگاشت: (25) إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26) 23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى. 🌱🌱🌱 🔹تعبير به ليلا طويلا اشاره به اين است كه مقدار زيادى از شب را تسبيح خدا كن ، در حديثى از امام على بن موسى الرضا (عليهماالسلام‏) در تفسير آن آمده كه در پاسخ اين سؤال كه منظور از اين تسبيح چيست ؟ فرمود : منظور نماز شب است!. ▫️ولى بعيد نيست كه اين تفسير نيز از قبيل بيان مصداق روشن باشد ، چرا كه نماز شب در تقويت روح ايمان ، و تهذيب نفوس ، و زنده نگهداشتن اراده انسان در طريق اطاعت خدا ، تاثير فوق العاده‏اى دارد. 📋در اينجا بايد به اين نكته توجه داشت كه دستورهاى پنجگانه آيات فوق گرچه به صورت برنامه‏اى براى پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) ذكر شده ، ولى در حقيقت سرمشقى است براى همه كسانى كه در مسير رهبرى معنوى و انسانى جامعه بشرى گام بر مى‏دارند . 🔹آنها بايد بدانند بعد از اطمينان و ايمان كامل به هدف و رسالتى كه دارند لازم است صبر و استقامت پيشه كنند ، و از انبوه مشكلات راه ، وحشت نداشته باشند ، چرا كه هدايت يك جمعيت به خصوص زمانى كه در مقابل انسان افراد ناآگاه و دشمنان لجوج وجود داشته باشند ، هميشه توام با مشكلات عظيم بوده و هست؛اگر صبر و استقامت رهبران نباشد هيچ رسالتى به ثمر نمى‏رسد. 🔹و در مرحله بعد بايد در برابر وسوسه‏هاى شياطينى كه مصداق آثم و كفورند ، و با انواع حيل و تزوير سعى در منحرف ساختن رهبران و پيشوايان مى‏كنند ، تا رسالت آنها عقيم ماند ، با كمال قدرت مقاومت كنند ، نه فريب تطميع بخورند و نه واهمه‏اى از تهديد به خود راه دهند. ▫️و در تمام مراحل براى كسب قدرت روحى ، و نيروى اراده ، عزم راسخ ، و تصميم آهنين ، هر صبح و شام به ياد خدا باشند ، و پيشانى را بر درگاهش بسايند ، مخصوصا از عبادتهاى شبانه و راز و نياز با او مدد گيرند كه اگر اين امور رعايت شود پيروزى حتمى است . ▫️و اگر در پاره‏اى از مراحل مصيبت و شكستى رخ دهد در پرتو اين اصول مى‏توان آنها را جبران كرد ، برنامه زندگى پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و دعوت و رسالت او سرمشق مؤثرى براى رهروان اين راه است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت یازدهم 2) 🌷🌷🌷 ♦️فصل دوم: مراتب مقامات سالکان 🍃سالکان در این مقام و سایر مقامات، مراتب و مدارجى بى شماری دارند وما بعضی از آن مراتب را به طور کلّى باز می‌گوییم. 🍃اما احاطه به همه جوانب و جمع‌آوری همـه مراتـب آن، از عهده این ناچیز بیرون است: «الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعدد انْفاسِ الْخَلائق.» 1️⃣ مقام اول (علم): سالک در این مرتبه، با سلوك علمى و برهان فلـسفى، ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت را ثابت می‌نماید. ✅یکى از لبـاب معـارف کـه در علـوم عالی و حکمت متعالیه، کاملا روشن شده، این است که: 🔹عالم خلق و همه موجودات، صرف ربـط و تعلّـق و محض فقر و فاقه هستند. 🔹عزّت، ملک و سلطنت مختص به ذات مقدس کبریا است. 🔹هیچ کس، حظی از حظوظ عزّت و کبریا ندارد. 🔹ذل عبودیت و فقر در پیشانی همه ماسوی الله، ثبـت و در حـاقّ حقیقت آنها ثابت است. 🔹حقیقت عرفان و نتیجه سلوك، کنار رفتن حجاب از وجـه حقیقت و یافتن ذلّ عبودیت و اصل فقر، در خـود و در همـه موجـودات است. 🍃دعـاى منسوب به سید کائنات صلّى اللَّه علیه و آله: «اللّهم ارِنى الاشیاء کَما هـی»، شـاید اشـاره بـه همین مقام باشد؛ 🍃یعنى، خواهش مشاهده ذلّ عبودیت کـه مـستلزم شـهود عـزّ ربوبیـت اسـت. 🍃پس، اگر سالک راه حقیقت و عبودیت، با سلوك علمى و سـیر فکـرى،این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اول انسانیت می‌رسد. 🍃اما ایـن حجاب از حجاب‌های غلیظ است که گفته اند: «العلْم هو الْحجاب الْـاکْبر.» 🍃سـالک باید ایـن حجاب را پاره کند و از آن عبور کند. 🍃شاید اگر به این مقام، قناعت کند و قلب را در ایـن قیـد محدود نماید، در استدراج واقع شود. ✅استدراج در این مقام یعنی 🔻بـه ریزه‌کاری‌های علمی می‌پردازد و با کمک حرکت فکر، براى این مطلوب، بـرهان‌های متفاوت اقامـه می‌کنـد و از منـازل دیگـر محروم ماند. 🔻به تدریج قلبش به این مقام علاقه‌مند می‌شود و از نتیجه مطلوب که وصول به فناء اللَّه است، غافل می‌گردد. 🔻عمر خود را در حجاب برهان و شعبه‌های آن صرف می‌نماید. 🔻هر چه پرداختن به جزییات بیشتر شود، حجاب بزرگ‌تر و احتجاب از حقیقت بیشتر می‌شود. ⛔️پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام بخورد و از حقیقت به واسطه زیادی علم و قوت برهان، محجوب شود و از ادامه سلوک بازماند. 🍃سالک باید دامن همت به کمر بزند و از جـدیت در طلـب مطلـوب حقیقـى، غافل نشود. تا خود را به مقام دیگر که مقام دوم است، برساند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 132 🔅🔅🔅 ⏪38- مَثَل چوب خشک (منافقان ) (وَإِذا رَاءَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ اءَجْسَامُهُمْ وَإِنْ یَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَاءَ نَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ ا لْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَتَلَهُمُ اللَّهُ اءَ نَّی یُؤْفَکُونَ(سوره منافقون آیه 4) 🔹قرآن به پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم و مسلمانان هشدار می دهد و همه را از شرّ مکر و فریب و چرب زبانی آنان بر حذر می دارد و می فرماید : (هُمُ ا لْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَتَلَهُمُ اللَّهُ اءَ نَّی یُؤْفَکُونَ) ؛ ((اینها دشمنان واقعی تو (و دین حق ) هستند پس از (شرّ) آنان بر حذر باش ، خداوند این گونه افراد را بکشد چگونه از حق منحرف می شوند ؟ ! )) . 🔹قرآن در ((سوره بقره )) (آیه 204) در این باره نیز می فرماید : (وَمِنَ النَّاسِ مَن یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی ا لْحَیَوةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللَّهَ عَلَی مَافِی قَلْبِهِی وَهُوَ اءَلَدُّ ا لْخِصَامِ) ؛ ((و از مردم ، کسانی هستند که گفتار آنان ، در زندگی دنیا مایه اعجاب تو می شود ؛ (در ظاهر ، اظهار محبّت شدیدی می کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه می گیرند . (این در حالی است که ) ، آنان ، سرسخت ترین دشمنانند)) . جایی که پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم را ظاهرا تحت تاءثیر جذّابیت سخنان خود قرار دهند ، تکلیف دیگران روشن است . ◾️خطر دشمنان چرب زبان حضرت علی علیه السّلام حدود چهل صفت برای منافقان بر شمرده ، از جمله در باره چرب زبانی و تلوّن سخنان آنها می فرماید : (( . . . وَقَوْلُهُمْ شِفاءٌ وَفِعْلُهُمُ الدّاءُ الْعَیاءُ حَسَدَةُ الرَّخاءِ وَمُؤَکِّدُوا الْبَلاءِ وَمُقْنِطُوا الْرَّجاءِ لَهُمْ بِکُلِّ طَریقٍ صَریعٌ وَإ لی کُلِّ قَلْبٍ شَفیعٌ وَلِکُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ . . . ؛ گفتارشان به ظاهر شفا بخش ، امّا کردارشان دردی است درمان ناپذیر ، به رفاه و خوشی مردم حسد می ورزند و بر بلا وگرفتار شدن (آنها) تاءکید و پافشاری دارند و امیدواران را ماءیوس می کنند ، در هر راهی کشته ای دارند و در هر دلی راهی و در هر مصیبتی اشکی . . . )) . ▫️((شجو)) : یعنی مصیبت و غم اندوه . ▫️((دُمُوع )) : یعنی اشکها ، جمع دمع . ▫️معنای ((لِکُلِّ شَجْوٍ دُمُوعٌ)) این است که آنها همواره در پی سوژه ای هستند و برای هر حادثه اشک ساختگی می ریزند ، و با ((نچ ، نچ )) و ((آخ و آخ ))و گریه دروغین ، مردم ساده لوح و سطحی نگر را بر ضدّ رهبران راستین دین و پیروانشان تحریک می کنند : چنانکه ((معاویه )) که خود قاتل واقعی ((عثمان )) بود مدّتها پیراهن خون آلود عثمان را در مسجد شام آویزان کرده بود و گاه و بیگاه در انظار عموم در پای آن اشک می ریخت و در سوگ خلیفه پیامبر بر سر و سینه می زد ! و بدین وسیله مردم ساده لوح را فریب می داد و آنان برای خدا و به خاطر خدا تحریک می شده و در راه خدا خون می دادند و کشته می شدند . 🔹این است که قرآن منافقان را دشمن اصلی می شمارد و مسلمانان را از خطر هولناک آنان بر حذر می دارد . آری ، خطر دشمن دوست نما ، به مراتب از خطر دشمن صریح بیشتر است ، زیرا مسلمان در برابر دشمن آشکار آمادگی دارد ، ولی در برابر دشمنی که در ظاهر اظهاردوستی و دلسوزی نموده و اشک تمساح می ریزد ، نه تنها آمادگی ندارد ، بلکه انبوهی از افراد سطحی نگر به نفع او تحریک شده و توانشان را در جهت تقویت او به کار می برند ! 📙چنانکه سعدی می گوید : هرگز ایمن ز مار ننشستم تا بدانستم آنچه خصلت او است زخم دندان دشمنی بتر است که نماید به چشم مردم دوست 📙((شهید مطهری )) می گوید : ((اسلام هر وقت با کفر روبرو شده شکست داده و هر وقت که با نفاق روبرو شده است شکست خورده است . چون نفاق از نیروی خود اسلام استفاده کرده و بر ضدّ آن به کار برده است ، یعنی لباس اسلام به تن نموده و با آن جنگیده است )) . ((این که در تاریخ می بینیم پیامبر جنگید و پیروز شد ولی علی علیه السّلام نتوانست مانند رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم پیش ببرد ؛ جهتش همین است که پیامبر با کفّار جنگید و علی با منافقین )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.31بهار 1401.mp3
12.16M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جاودانگی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 31) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 5 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1.عَمِلُوا الصّالِحاتِ؛ کارهای شایسته و صالح در صورتی ارزش دارد که برخاسته از ایمان باشد نه تمایلات شخصی و جاذبه های اجتماعی. اوّل «آمَنُوا» بعد «عَمِلُوا الصّالِحاتِ»(آیه 25) 2.مثال‌هاى قرآن، براى همه‌ى مردم است و از هر نوع مثلى نيز در آن آمده است.در مثال زدن، تذكّر، تفهيم، تعليم، بيان و پرده‌بردارى از حقايق نهفته است.البتّه اين مثل‌ها را نبايد ساده انگاشت، زيرا دانشمندان، كُنه آن را درك مى‌كنند«وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ»(آیه 26) 3.انسانِ حقيقت‌جو، از هر نورى راه را مى‌يابد، ولى شخص بهانه‌گير و اشكال‌تراش، به هر چراغى خرده مى‌گيرد.(آیه 26) 4.روابط انسانی باید بر اساس دستور الهی باشد نه انگیزه های دیگر «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» در روايات گروههایی که رابطه با آنان موجب رشد و تعالی انسان است معرفی شده اند: رهبران آسمانى، دانشمندان، خويشاوندان، مؤمنين، همسايگان و اساتيد.(آیه 27) 5.سؤال از عقل و فطرت، يكى از شيوه‌هاى تبليغ و ارشاد است. «كَيْفَ تَكْفُرُونَ» ( همین که می گوییم خودت قضاوت کن) تفكّر در تحولات مرگ و حيات، بهترين دليل بر اثبات وجود خداوند است.(آیه 28) 6.دنيا براى انسان است، نه انسان براى دنيا. «خَلَقَ لَكُمْ»(آیه 29) @rahighemakhtoom
مزمل-جلسه چهارم.mp3.mp3
12.17M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه چهارم :تفسیر آیات 14 تا 20 📌موضوعات درسگفتار ☑️وضعیت کوه ها در آستانه قیامت ☑️علت بیان حکایات تاریخی در قرآن ☑️بررسی تفاضلات انبیا الهی ☑️مفهوم شاهد بودن پیامبر(ص) ☑️عظمت و هیمنه عالم قیامت در قرآن ☑️ویژگی های عالم قیامت در کلام امیرالمومنین(ع) ☑️غفلت انسان ها از قیامت ☑️راه های برقراری ارتباط با خداوند 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom