eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر سوره مسد.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
زمان: حجم: 6.14M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره مسد(لهب) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼یک جلسه 🗓توضیحی کوتاه درباره سوره ✅ علت نام‌گذاری: «سوره مسد» نامگذاری این سوره به نام مسد «ریسمان» به خاطر وقوع این لفظ در آخرین آیه این سوره می باشد. 🔹 «سوره تبت»علّت نامگذارى این سوره به این نام ظاهرا وقوع لفظ «تبت» در اول آن است و يا آنكه اين سوره حكايت از تباب و خسران دارد.[تفسير احسن‌الحديث، ج 12، ص 392] 🔹 «سوره ابولهب» به خاطر وجود این اسم در آیه اول این سوره می باشد و همچنین شأن نزول این سوره نیز در مورد ابولهب است. 🔹 «سوره لهب» به خاطر وقوع این لفظ در آیه سوم این سوره می باشد که خداوند سرانجام ابولهب را آتشی شعله ور بیان کرده است. 🔹 «سوره تبت یدا أبی لهب» نامگذاری سوره با عبارت آغازین آن می باشد که در لسان برخی صحابه نیز از این نام استفاده شده است.[أسماء سور القرآن و فضائلها، ص 583-581] 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مسد #ابولهب #لهب #ت
🗓توضیحی کوتاه درباره سوره ✅ اهداف و آموزه ها هدف اصلى سوره مسد هشدار به دشمنان اسلام است كه فرجام عذاب آلودى دارند. ✅ محتوا و موضوعات 🔹 سوره مسد تقريبا در اوائل دعوت آشكار پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله نازل شده و تنها سوره اى است كه در آن حمله شديدى با ذكر نام نسبت به يكى از دشمنان اسلام و پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در آن عصر و زمان (يعنى ابولهب) شده است، و محتواى آن نشان مى دهد كه او عداوت خاصى نسبت به پيغمبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله داشت، او و همسرش از هيچگونه كارشكنى و بدزبانى مضايقه نداشتند. 🔹 قرآن با صراحت مى گويد: هر دو اهل دوزخند، و راه نجاتى براى آنها نيست، و اين معنى به واقعيت پيوست، سرانجام هر دو بى‌ايمان از دنيا رفتند. ✅ فضائل، خواص و ثواب قرائت ▪ در حديث ابى‌بن‌كعب است كه هر كس سوره مسد را قرائت كند اميد دارم كه خدا ميان او و ابولهب در يك خانه جمع نكند. ▪ از امام صادق عليه‌السلام روايت شده كه فرمود: «هرگاه سوره تبّت را خوانديد بر ابولهب نفرين و لعن نمائيد چون او از تكذيب‌كنندگان پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله و قرآنى كه از نزد خدا آمده است بود. 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۵۳بهار۱۴۰۱.m4a
حجم: 10.31M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 53) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 محبوب حق 🔸 وجود مبارك حضرت امیر است؛ منتها مردم دو قسمند: یك عده می‌ پذیرد و یك عده نه، چه اینكه خودش هم فرمود: «هَلَكَ فِی رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ».این را فریقین نقل كردند كه علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) «محب الله» است و «محبوب الله» است به حدیث «لَأُعْطِینَ‏ الرَّایةَ غَداً رَجُلًا یحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یحِبُّهُ اللَّه»، این را پیغمبر فرمود یعنی كسی كه ﴿وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوی﴾، طریقین هم نقل كردند، پس علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) خداست و هر كس محب و محبوب خدا بود مجاری ادراكی و تحریكی او را ذات اقدس الهی تأمین می ‌كند، این می ‌شود ! 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌سوال خبرنگار و پاسخ زن تاره اسلام یافته🌷 اگر شما هم به گفته های این بانو باور دارید در انتشار آن کوتاهی نکنید. 🌷سعیکم مشکور و اجرکم عندالله🌷 @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
📌 و ماندگار از ص ۳۳ قرآن کریم (آیات ۲۱۱ تا ۲۱۵) ۱.نعمت‌ها، مسئوليّت‌آورند وكوتاهی در آن كيفرآور. «مَنْ يُبَدِّلْ ... شَدِيدُ الْعِقابِ» آیه ۲۱۱ ۲.دنياگرايی عامل تحقير واستهزای ديگران می‌شود. «زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا ... يَسْخَرُونَ» آیه ۲۱۲ ۳. برتری در قيامت، مخصوص مؤمنانی است كه زخم زبان كفّار، رشته تقوای آنها را پاره نكرده باشد. «وَ الَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ» آیه ۲۱۲ ۴.قانون وتمدن‌های بشری، قادر بر حل اختلافات نيستند. زيرا هر گروه وفردی بدنبال خواست‌های خود است. حل اختلافات بايد از طريق قانون الهی و داوری انبيا صورت گيرد. قانونی كه مصون از تحريف وخطاست و داوری كه از هوا وهوس واغراض نفسانی معصوم است. «فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ ... مَعَهُمُ الْكِتابَ» آیه ۲۱۳ ۵.خطوط كلّی اهداف انبيا يكی است. «النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ» آیه ۲۱۳ ۶.در بين مؤمنان هم اختلاف پيدا می‌شود، ولی در پرتو ولايت خداوند، رهبری می‌شوند. «فَهَدَی اللَّهُ ... لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ» آیه ۲۱۳ ۷.در سنّت‌های الهی، هيچ تغييری نيست. همه ملّت‌ها و امتّ‌ها و افراد بايد از كوران آزمايش بگذرند. «وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا» آیه ۲۱۴ ۸.آماده باشيم، آزمايشات الهی به قدری سخت است كه بعضی مواقع انبيا را نيز مضطرب می‌كند. «يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتی‌ نَصْرُ اللَّـهِ» آیه ۲۱۴ ۹.انفاق، شامل كارهای كوچك و بزرگ می‌شود. «من خير» ‏۴- مال و دارايی دنيا، در دست افراد با ايمان، مايه‌ی خير است. «من خير» انفاق بايد از چيزهای خوب ومرغوب باشد. «من خير» انفاق، تنها در امور مالی نيست، هر نفع و بهره‌ای را در برمی گيرد. «من خير» ۱۰.اسلام، به طبقه‌ی محروم توجّه خاصّی دارد. «الْمَساكِينِ» آیه ۲۱۵ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 عفاف و حجاب، برای زن و مرد 💠 در فضای ، این (( )) امانت خداست؛ هم زن امین خداست، هم مرد امین خداست. چرا اگر آن دختر آلوده شد، خانواده احساس مسلوب الحیثیه می کند، گاهی از آن محله حرکت می کند یا گاهی از آن شهر بیرون می رود؛ ولی اگر پسرش آلوده شد، این احساس را ندارد؟ باید داشته باشد دیگر، هر دو به امانت الهی اهانت کردند! این را، این را هم مرد باید داشته باشد، هم زن؛ آیا این یک امر شرعی است، شارع مقدّس راضی است _معاذ الله_ این جوانها با آستینهای لخت بیرون بیایند یا نه؟ این جزء رسوبات جاهلی است؛ برای زن و مرد فرقی نمی کند. 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۰/۰۷/۱۸ ✴ بیست و یکم تیر . روز عفاف و حجاب 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین 🔅🔅🔅 آيا «قرآن کریم»، یک كتاب ع
🔅🔅🔅 ⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه‏ علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت دوم) ☑️در این باره حداقل سه دیدگاه وجود دارد که به صورت کوتاه به آن اشاره می شود: 1️⃣ديدگاه اول:همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد 🔰دلایل دیدگاه اول: ☑️دلیل اوّل: ظاهر برخى آيات قرآن دلالت بر اين دارد كه همه چيز در قرآن وجود دارد؛ مثل: «نزّلْنا عليْك الْكتاب تبْياناً لكلّ ‏شيْ‏ءٍ؛ و كتاب را بر تو نازل كرديم، در حالى كه بيان كننده هر چيز است». ☑️دلیل دوّم: آیاتی از قرآن کریم، به علوم مختلف اشاره دارد؛ مانند‏ این آیه: «و كفى‏ بنا حاسبين»‏ ‏که از «حساب» سخن می گويد که اشاره به «علوم رياضى دارد. یا از آيه‏ «رفيع الدّرجات»‏ ‏ که با حساب ابجد، 360 درجه بودن درجات دايره در هندسه استخراج می شود.‏ یا علم پزشكى از آيه‏ «و إذا مرضْت فهو يشْفين»‏ ‏ به دست می آيد.‏ ☑️دلیل سوّم: از نظر این گروه، روایاتی وجود دارد که دلالت می كند همه علوم در قرآن كريم وجود دارد. براى مثال: از امام باقر علیه السلام روايت شده كه فرمودند: «ان اللّه تبارك و تعالى لم يدع شيئاً تحتاج اليه الامه الا نزله فى كتابه ‏و بيّنه لرسوله؛ خداوند تبارك و تعالى هيچ چيزى را كه مردم به آن محتاج باشند، فرو گذار نكرده است، مگر آن كه آنها را در قرآن، نازل ‏فرمود و براى پيامبر (ص) بيان كرده است».‏ ☑️‏دلیل چهارم: دليل ديگر بر وجود همه علوم در قرآن، مسأله بطون آن است كه در روايات متعددى وارد شده كه قرآن داراى ‏بطون مختلف است.‏ ابوحامد غزالى در کتاب: «احياء العلوم» به همين مطلب استشهاد كرده و تعداد علوم قرآن را تا هفتاد و هفت هزار و دويست علم ذكر ‏كرده است. آن گاه می گويد: اين عدد، چهار برابر می شود؛ چون هر كلمه، ظاهر و باطن دارد و حدّ و مطلع دارد.‏ 👈🏼تذكر: دلايل اين ديدگاه را در هنگام ذكر دلايل ديدگاه دوم و سوم مورد بررسى و نقد قرار می دهيم.‏ 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت پانزدهم) 🌷🌷🌷 🌴سالک بايد پس از سلوك علمى، خود را در سلك مؤمنين داخل كند و عظمت و جلال و بهاء و جمال حق _جلت عظمته_ را به قلب برساند تا قلب خاشع شود. 🌴و الاّ علم به تنهایی، خشوع نمی‌آورد. چنانچه در خودتان می‌بينيد كه با اعتقاد به مبدأ و معاد و اعتقاد به عظمت و جلال حقّ، قلب شما خاشع نيست. ✨و اما سخن خداى تعالى: «الَمْ يَاْنِ لِلَّذينَ آمَنوُا انْ تَخْشَعَ قُلوُبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه وَ مانَزَلَ مِنَ الْحَق؛ آيا مؤمنان را آن زمان فرا نرسيده است كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل گشته خاشع گردد.»( حديد- 16) 🌴شايد ايمان صورى، كه همان اعتقاد بما جاء به النّبيّ صلّى اللّه عليه است، مقصود باشد، و الاّ ايمان حقيقى ملازم با يك مرتبه از خشوع است، يا آن كه خشوع در آيه شريفه خشوع به مراتب كامل باشد. 🌴چنانچه «عالِم» را گاهى اطلاق كنند بر كسى كه از حدّ علم به حدّ ايمان رسيده باشد، و محتمل است. ✨در آيه شريفه «انَّما يَخْشَى اللَّه مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ همانا از ميان بندگان خدا، دانشمندان از خداوند بيم و خشيت دارند.»( فاطر- 28) اشاره به آنها باشد. 🌴و در زبان كتاب و سنّت، علم و ايمان و اسلام، به مراتب مختلف اطلاق شده و بيان آنها از وظيفه اين اوراق خارج است. 🌴به طور کلی، سالك طريق آخرت- خصوصا با قدم معراج صلاتى- لازم است قلب خود را با نور علم و ايمان خاشع كند و هر اندازه که ممکن است اين رقيقه الهيّ و بارقه رحمانيّ را در قلب متمكّن نمايد، بلكه بتواند در تمام نماز حفظ اين حالت را بنمايد. 🔅🔅🔅 👈🏼تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
22-hadise meraj.mp3
زمان: حجم: 6.42M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت نهم و پایانی حدیث معراج (22) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom