eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
خواسته های متعالی ۸.mp3
7.8M
📃موضوع:خواسته های متعالی(قسمت هشتم) 📋واکاوی و گزارشی از دعای پنجم صحیفه سجادیه 🎤حاج آقا عبداللهی 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی» @rahighemakhtoom
به هر چیزی عادت نکن! عادت های ویرانگر!.... 👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید.» @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نظافت و بهداشت (جلسه سی هشت و سی نهم) 🔰بازخوانی فصل پنجم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🎤بازخوانی و توضیح متن :حاج آقا 🔅ورود به محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی https://eitaa.com/rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسان بی‌نماز و کافر، پَست تر از حیواناتِ اين بيان حضرت اشاره به اين است كه انسانى كه به دنبال شهوات نفسانى خويش است، از نظر متابعت از قواى شهوانى و اهتمام او به خوردن و آشاميدن، و عدم توجّه به حقايق، به منزله چهارپایان است. 🔸️بدترین جانوران نزد خدا کسانی هستند که (از شنیدن و گفتن حرف حق) کر و لالند که اصلا اندیشه نمی‌کنند. (آیه ۲۲ سوره انفال) 🔸️آیا گمان می کنی بیشتر آنان سخن حق را می شنوند، یا (در حقایق) می اندیشند؟ آنان جز مانند چهارپایان نیستند بلکه آنان گمراه ترند! (آیه ۴۴ سوره فرقان) 🔸️و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‌ايم. (چرا كه‌) دلهايى دارند كه با آن (حقايق را) دريافت نمى‌كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‌بينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‌شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‌ترند.اینان همان غافلانند (چرا که با داشتن همه‌گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند)!(آیه ۱۷۹ سوره اعراف) ❗قرآن، در اين آيه، آفرينش بسيارى از جنّ و انس را براى دوزخ مى‌داند و در آيه‌اى ۵۶ ذاریات؛ خلقت جنّ و انس را براى عبادت مى‌شمارد، پس هدف اصلى آفرينش، خداپرستى و عبوديّت است، ولى نتيجه‌ى كار بسيارى از انسان‌ها در اثر عصيان، طغيان و پايدارى در كفر و لجاجت، دوزخ است، گويا كه در اصل براى جهنّم خلق شده‌اند. 🔅ورود به محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی https://eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔊 اتمام حجت علی (ع) با مردم ⚡️استاد شهید مرتضی مطهری: 🔶 کتابی همین کندی نوشت؛ کندی فقید رئیس جمهور آمریکا. به نام سیمای شجاعان. گو اینکه بعدا خودش بر خلاف اینها رفتار کرد، در اونجا یک مطلب خیلی خوبی نوشته بود و اون این است: نوشته بود یک نفر نماینده مردم، یک کسی که مردم او را انتخاب می‌کنند، برای یک پستی اگر بخواهد راستی راستی شجاع باشد باید حقیقت را رعایت بکند نه تمایل و خواسته موکلین خودش را. 🔶 نوشته بود اغلب بدبختی‌ها از اینجا بر می‌خیزد، یک نفری را مردم انتخاب می‌کنند بعدها وقتی که سر کار می‌آید مصلحت و حقیقت را در نظر نمیگیرد، خواسته موکلین خودش را در نظر میگیرد. میگوید اینها که مرا انتخاب کردند اینجور میخواهند و من هم اینجوری عمل میکنم ولی یک سیاستمدار شجاع راستین باید حقیقت را رعایت بکند نه تمایل انتخاب کنندگانش را. 🔶 این جمله مال علیست. فرمود خیال نکنید اگر شما آمدید با من بیعت کردید و به اصطلاح من را انتخاب کردید برای خلافت فردا من رعایت تمایلات شما را میکنم. میگویم خب این آقایون بودند که آمدند با ما بیعت کردند پس بنابراین من باید نظرشان را رعایت کنم. ابدا؛ من فردا اگر خلیفه بشوم هیچ یک از این کارها در من اثر ندارد من حقیقت را در نظر میگیرم که خودم میدانم نه خواسته شما را. 📚 سخنرانی استاد مطهری در حسینه ارشاد 👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید.» @rahighemakhtoom
⚡️حسین بن منصور از نیابت حضرت مهدی (علیه السلام) ▪️حسین بن منصور حلاج، حدود سال 244 ق در قریة «طور» از قرای بیضای فارس (هفت فرسنگی شیراز) زاده شد. وی با پدرش منصور از بیضا، به واسط رفت و آن‌جا علوم اسلامی را آموخت و در بیست سالگی به بصره رفت. مرید صوفی آن سامان شد و به دست او خرقه تصوّف پوشید. در سال 270 ق به مکه سفر کرد و از آن‌جا به اهواز رفت و به دعوت پرداخت. حلاج برای دعوت به مذهب صوفیانه خود که جنبة «حلولی» داشت، به مسافرت می‌پرداخت. وی در آغاز، خود را رسول امام غایب و باب آن حضرت معرفی می‌کرد؛ به همین سبب علمای علم رجال شیعه، او را از مدعیان بابیّت شمرده‌اند. ▪️نام او ابوالمغیث حسین بن منصور حلاّج بود که در سال 309 ق کشته شد. حلاّج پس از ادعای بابیّت، بر این شد که ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی (متکلم امامی) را در سلک یاران خود در آورد و به تبع او، هزاران شیعه امامی را که در قول و فعل تابع او بودند، به عقاید حلولی خویش معتقد سازد؛ به‌ویژه آن‌که جماعتی از درباریان خلیفه به حلاّج حسن نظر نشان داده و جانب او را گرفته بودند؛ ولی ابوسهل که پیری مجرّب بود، نمی‌توانست ببیند او با مقالاتی تازه، خود را معارض حسین بن روح نوبختی وکیل امام غایب معرفی می‌کند. اسماعیل در پاسخ گفت: «وکیل امام زمان (علیه السلام) باید معجزه داشته باشد. اگر راست می‌گویی، موهــای مرا سیاه کن. اگر چنین کــاری انجــام دهی، همه ادعاهایت را می‌پذیرم.» ابن‌حلاج که می‌دانست ناتوان است، با استهزای مردم روبه‌رو شد و از شهر بیرون رفت. آن‌گاه به قم شتافت و به مغازة علی بن بابویه (پدربزرگوار شیخ صدوق) رفت و خود را نماینده امام زمان (علیه السلام) خواند. مردم بر وی شوریدند و او را با خشونت از شهر بیرون افکندند. ▪️ابن حلاج، پس از آن‌که جمعی از خــراسانیان ادعــایش را پذیرفتند، دیگر بار به عراق شتافت.(1) در این زمان، چون فقه امامیه از سوی خلفا به رسمیت شناخته نشده بود، شیعیان، میان مذاهب اهل سنّت «مذهب ظاهری» را که مؤسس آن، ابوبکر محمد بن داوود اصفهانی است، پذیرفته بودند. ▪️رؤسای امامیه و خاندان نوبختی، برای برانداختن حلاّج ناچار به محمد بن داوود ظاهری متوسل شدند و او را به صدور فتوایی وا داشتند که در سال 297 ق و اندکی پیش از مرگ خود در وجوب قتل حلاّج انتشار داده بود. ابوالحسن علی بن فرات، وزیر شیعی مذهب مقتدر (خلیفة عباسی) نیز در تکفیر حلاّج به آل نوبخت کمک کرد. ▪️حلاّج در سال 296 ق به بغداد رفت و مردم را به طریقة خاصی مبتنی بر نوعی تصوف آمیخته با گونه‌ای «حلول» دعوت کرد. ابوالحسن بن فرات، وی را تعقیب کرد و ابن داوود فتوای معروف خود را در حلال بودن خون او صادر نمود. وی در سال 301 ق به دست کارگزاران خلیفه گرفتار شد و به زندان افتاد. پس ازهفت ماه محاکمه، علمای شرع او را مرتد و خارج از دین اسلام شمردند (24ذیقعده 309ق) و به فرمان مقتدر و وزیر او حامد بن عباس به دار آویخته شد.(2) سپس جسد او را سوزاندند و سرش را بر بالای جسر بغداد زدند. 📝پ ن: 1- ر.ک: سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج2، ص48؛ سید محمد صدر، تاریخ الغیبة الصغری، ص532. 2- شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص401، محمد جواد مشکور، فرهنگ فرق اسلامی، ص162. 👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید.» @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد‌ با سعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام مبارک‌باد❤️❤️ ای که تو‌ دنیا وارث حیدری کی منو باز به سامرا می‌بری
1403.05.17 - کانون توحید.mp3
41.59M
🔹 موضوع: «حقیقت قرآن» ✅ گفتاری از استاد علی بزازی ✅ منظور از اینکه آیات قرآن سلسله مراتب دارد چیست؟ ✅ صحبت پیرامون دو ساحت از قرآن 1⃣ ساحت معنا و حقیقت قرآن 2⃣ ساحت فهم کلمات قرآن هدایت ✅ مصادیق قرآنی و چگونگی هدایت‌گری آن‌ها در معنا 🔸 آیه ۱۷۹ سوره بقره وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ قصاص 🔸 آیه ۳۹ سوره نجم وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى https://eitaa.com/rahighemakhtoom
baghare187-22day1400-1.mp3
24.98M
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۸۷) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی. @rahighemakhtoom
Z0000117.MP3
8.89M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله  در تبیین و نقد آراء برخی  متفکران ایرانی درباره بشر از - جلسه بیست و یکم- ▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله 🎇محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
AliTabatabaee-MarefateNafs-www.Ziaossalehin.ir-08.mp3
9.08M
📝سلسله مباحث شناسی(جلسه هشتم) 🎙استاد سید علی از شاگردان علامه حسن زاده آملی ☑️خود شناسی دروازه ورود به وادی شناسی و شناسی     👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید.» @rahighemakhtoom
قرآن نور است.! 🎇اگر باور کنیم که دنیا تاریک است آن وقت اتفاقات خوبی می افتد. مردم! کاسبی بدون نور در تاریکی است. زندگی بدون نور قرآن و عترت علیه السلام در تاریکی است و جالب این است که اگر جایی تاریک باشد هرچه در آنجا اسباب و اثاثیه بیشتر باشد احتمال برخورد با زمین و اطراف هم بیشتر است آن وقت زندگیهای ما تاریک است؛ ولی داریم در زندگی مان امکانات اضافی میکنیم و اهل بیت عليهم السلام نور هستند. 🎇 منظور از نور در این عالم این چراغ های ظاهری نیست اگر منظور از نور چراغ ها و دید چشم ما باشد بعضی از حیوانات دید چشمشان از ما انسانها بیشتر است منظور این نور ظاهری نیست؛ منظور باطنی است و قرآن نور است. 📚برگرفته از کتاب مشکاة نور هدايت منتخب سخنرانیهای حرم مطهر رضوی با موضوع قرآن
🎇قدرت ▪️اگر جهان به سوى يك قطبى شدن قدرت پيش رود و آن قطب قدرت «قدرت عدل» باشد تاييد آن واجب است و مخالفت با آن حرام زيرا مخالفت با عدل ظلم است و ظلم حرام است حتى رضاى قلبى به آن . ▪️و اگر آن قطب قدرت «قدرت ظلم» باشد تاييد آن حرام است و مخالفت با آن واجب زيرا تاييد ظلم ظلم است و ظلم حرام است حتى رضاى قلبى به آن. ▪️ از اين رو مسلمانان مكلفند با يك قطبى شدن قدرت درجهان در شرايط كنونى كه قدرت قدرت ظلم و استكبار و استعمار است مخالفت كنند. ▪️ جهان عدل بايد يك قطبى باشد تا حركت به سوى كمال و سعادت براى جامعه بشرى امكان پذير گردد ليكن جهان ظلم نه. جهان استكبار و سرمايه دارى (تكاثر) جهان ظلم است و قدرت يافتن آن نيز قدرت يافتن ظلم است. ▪️اين سخن بسيار درست است كه گفته اند: «ذات نظام سرمايه دارى كنونى توسعه طلبى، تنوع، فساد، جنگ و خونريزى و بى توجهى به حقوق فردى و جمعى ديگر ملّتهاست» و به تعبير «قرآن كريم»: تكاثر و اِتراف و اسراف... ▪️يعنى نظامى كه سردمداران آن همواره جهان را و انسان را به تباهى مى‌كشند، و هيچ گاه به صلاح و شايستگى روى نمى آورند «اَلَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِي اَلْأَرْضِ وَ لاٰ يُصْلِحُونَ‌» 📚قرآن و قبله ص۴۹ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📖ویژگی های قرآنی که علی علیه السلام در اختیار داشت 🎇مصحفی را که مولی امیرمؤمنان (ع) گردآوری کرده بود، دارای ویژگی های خاصی بود که در مصاحف دیگر وجود نداشت. 🔅اولا، ترتیب دقیق آیات و سور، طبق نزول آن ها رعایت شده بود یعنی در این مصحف مکی پیش از مدنی آمده و مراحل و سیر تاریخی نزول آیات روشن بودبدین وسیله سیر تشریع و احکام، مخصوصا مساله ناسخ و منسوخ در قرآن به خوبی به دست می آمد. 🔅ثانیا، در این مصحف قرائت آیات، طبق قرائت پیامبر اکرم (ص) که اصیل ترین قرائت بود، ثبت شده بود و هرگز برای اختلاف قرائت در آن راهی نبود بدین ترتیب راه برای فهم محتوا و به دست آوردن تفسیر صحیح آیه هم وار بود این امر اهمیت به سزایی داشت، زیرا چه بسا اختلاف قرائت موجب گم راهی مفسر می شود که درآن مصحف هرگونه موجبات گم راهی وجود نداشت. 🔅ثالثا، این مصحف مشتمل بر تنزیل و تاویل بود یعنی موارد نزول ومناسبت هایی را که موجب نزول آیات و سوره ها بود، در حاشیه مصحف توضیح می داد این حواشی بهترین وسیله برای فهم معانی قرآن و رفع بسیاری از مبهمات بود و علاوه بر ذکر سبب نزول در حواشی، تاویلاتی نیز وجود داشت این تاویلات برداشت های کلی و جامع از موارد خاص آیات بود که در فهم آیه ها بسیار مؤثربود. ▪️امیرمؤمنان (ع) خود می فرماید: «و لقد جئتهم بالکتاب مشتملا علی التنزیل والتاویل»[1] ▪️ و نیز می فرماید: «آیه ای بر پیامبر(ص) نازل نشد، مگر آن که بر من خوانده و املا فرمود و من آن را با خط خود نوشتم و نیز تفسیر و تاویل، ناسخ ومنسوخ و محکم و متشابه هر آیه را به من آموخت و مرا دعا فرمود تا خداوند فهم وحفظ به من مرحمت فرماید از آن روز تا کنون هیچ آیه ای را فراموش نکرده و هیچ دانش و شناختی را که به من آموخته و نوشته ام، از دست نداده ام»[2] ▪️بنابراین اگر پس از رحلت پیامبر(ص) از این مصحف که مشتمل بر نکات و شرح و تفسیر وتبیین آیات بود استفاده می شد، امروزه بیش ترین مشکلات فهم قرآن مرتفع می گردید.[3] 📝پ ن: [1]. محمد جواد بلاغی، آلا الرحمان، ج1، ص 257. [2]. تفسیر برهان، ج1، ص 16، شماره14. [3]. برای اطلاع بیش تر در زمینه نظم و ترتیب مصحف علی (ع) رجوع کنید به: تاریخ یعقوبی، ج2، ص 113. السقیفه، ص 82.    👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید.» @rahighemakhtoom
. 🔰 منشاء برکت قم 💠 وجود مبارک فرمود: عمّه ما در است که با جلال و شکوه از آن حضرت یاد کرده است*. این " " این مکان را شرف بخشید. اگر در روایات ما آمده است که قم حرم است*، یعنی این بی بی که اینجا نزول اجلال فرمود، این منطقه را بابرکت کرد. اگر کسی در حرم اهل بیت باشد و نتواند بالنده بشود، معلوم می شود ضرر کرده است! اینجا جای بالندگی و شکوفایی است. ------------------------------------------ 📌 ر.ک وسائل الشیعه / جلد ۱۴ / صفحه ۵۷۶ 📌 ر.ک بحار الانوار / جلد ۵۷ / صفحه ۲۱۴ 📋 نماز جمعه قم 📆 مصلّی قدس ؛ ۱۳۸۸/۰۸/۰۱ ☑️ دهم ربیع الثانی . سالروز وفات ملیکه مُلک قم، کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (صلوات الله و سلامه علیها)را تسلیت عرض می کنیم. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
1399 05 19 - Tafsir045 - www.jf72.ir.mp3
10.95M
📜نکته ها و پیام های   برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده (جلسه هشتم) 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷  🎇محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
AliTabatabaee-MarefateNafs-www.Ziaossalehin.ir-09.mp3
7.82M
📝سلسله مباحث شناسی(جلسه نهم) 🎙استاد سید علی از شاگردان علامه حسن زاده آملی ☑️خود شناسی دروازه ورود به وادی شناسی و شناسی     👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید.» @rahighemakhtoom
baghare188-29day1400-3.mp3
21.74M
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۸۸) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی. @rahighemakhtoom
Z0000134.MP3
9M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله  در تبیین و نقد آراء برخی  متفکران ایرانی درباره بشر از - جلسه بیست و دوم- ▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله 🎇محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
AliTabatabaee-MarefateNafs-www.Ziaossalehin.ir-10.mp3
9.52M
📝سلسله مباحث شناسی(جلسه دهم) 🎙استاد سید علی از شاگردان علامه حسن زاده آملی ☑️خود شناسی دروازه ورود به وادی شناسی و شناسی     👈« محفل تفسیر وقرآن شناسی رحیق تقویت آموزه های الهی را همراهی فرمایید.» @rahighemakhtoom
⚡️شیعیان ما از ما شکیباترند الإمام الصّادق «ع»: إنّا صُبَّرٌ، و شيعتُنا - واللّٰه - أصْبرُ منّا، لأنّا نصْبِرُ على ما نَعْلَم، وشيعتُنا يَصْبِرون على ما لا يَعْلَمون. 🎇امام صادق «ع»: ما شكيبايانيم، ليكن شيعيان ما از ما شكيباترند. (راوى) گفتم: فدايت گردم! چگونه شيعيان از شما شكيباترند؟ فرمود: چون ما بر آنچه مى‌دانيم صبر مى‌كنيم، و شيعيان ما بر آنچه نمى‌دانند صبورى مى‌كنند. ▪️شيعه، گروه مقاوم و شكست‌ناپذير در تاريخ است، بر همين اساس در برابر همه حوادث و نوسان‌ها تاب آورده و ويرانگرترين تندبادهاى اجتماعى و سياسى و نظامى، آنان را از پاى درنياورده است، و همواره در طول تاريخ ۱۴۰۰ سالۀ خويش چون سنگ زيرين آسيا پايدار مانده و رشد كرده و بر جمعيّت خود افزوده است. ▪️تعاليم عدالتخواهانه، و انسان‌دوستانه‌اى كه شيعه از امامان معصوم «ع» آموخته، و آنها را همواره حفظ كرده، و انتشار داده است، نيز باعث بقاى تشيّع، و گسترش آن، و پيوستن اقوام و افرادى بسيار به آن گشته است، چنانكه نويسندۀ معروف لبنانى، و اديب جهانى عرب، جرج جرداق، در كتاب بيمانند «الإمام على صوتُ العدالة الإنسانيّة»، بارها اين جمله را، در همين ارتباط، به قلم مى‌آورد: «ولهذه المَبادي كانتِ الجماهيرُ تتشيّع...». 📚ترجمه الحیاة/ ج ۱۲/ باب ۳۷/ صفحه ۶۳۹ .استاد محمدرضا https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🎇داروی بی جایگزین در بین مجموعه داروهای درمانگر بیماری های جسمی و روحی و فردی و اجتماعی انسان آن عنصر اصلی یا یکی از اصلی ترین عناصر است. «پیام مقام معظم رهبری به هفدهمین اجلاس سراسری نماز ۲۹ آبان ماه ۱۳۸۷»